تجربیات تدریس دبیر الهیات (ویژه ارتقاء شغلی )

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تجربیات تدریس دبیر الهیات (ویژه ارتقاء شغلی )

تعداد صفحات : ۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هر چه والدین ، معلم یا مربی که تربیت یا قسمتی از تربیت شخص را بر عهده دارند با ویژگیهای فرد ، نکات روانشناسی و تربیتی آنان آشناتر باشند در امر آموزش موفق تراند . معلمان موفق کسانی هستند که در دو عامل مهم، جذب و تدریس دانش‌آموزان به موفقیت نایل گردند. آنان برای جذب دانش آموزان باید از سه عنصر مقبولیت، محبوبیت و موفقیت برخوردار باشند. اگر معلم دینی و قرآن قدرت ایجاد رابطه روحی و عاطفی را با دانش آموزان داشته باشد و آنها برتری‌های محسوسی را در شخصیت معلم مشاهده کنند ـ به طوری که او را به عنوان راهنمایی آگاه و دلسوز بپذیرند و قلباً نیز به او عشق بورزند ـ مجذوب وی می‌گردند. شیوه های آموزش باید اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تأثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین ـ علیهم السلام ـ بهره جست ؛ چرا که اگر دیر شود قلب او مشغول به چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد شد . الگوهای رفتاری فراگیر، باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا که کودکان الگو پذیران خوبی هستند و معمولا از پدر و مادر خود الگو می گیرند .تاثیر شیوه های آموزشی عملی و جمعی به مراتب موثرتر از شیوه های دیگر می باشد. ولی آنچه که در حقیقت آن ذره ای تردید وجود ندارد این است که با توچه به این که آفریننده ی انسان ، با توجه به خالق بودنش  شناخت کامل از انسان دارد و بهترین شیوه های تربیتی همان آموزه های دینی است که در کتاب جاودانه ی خویش یعنی قرآن صامت به صورت کتبی و در شیوه ی عملی معصومین در قالب عملی آن یعنی همان قرآن های ناطق مشهود است . آنچه دراین مقاله آمده ، نگاهی کوتاه و گذرا به روش های نوین تدریس در الهیات و روش های اثر بخش جهت ارائه آموزه های تربیتی حاصل از تدریس الهیات دوره متوسطه  و ویژگی‌های دبیران موفق الهیات متوسطه و علل غفلت در راه تربیت دینی می باشد .

کلمات کلیدی :تجربیات، روش های تدریس، ارائه راهکار، تربیت اخلاقی، آموزه های تربیتی،

فهرست مطالب

مقدمه :    ۶
نکات کلیدی :    ۶
تجربیات – روش های تدریس – ارائه راهکار    ۶
حیطه وظایف دبیر الهیات :    ۷
تجارب و تبیین آن  :    ۹
تجربه ۱ :    ۹
تمرکزروی نقاط قوت دانش اموزان    ۹
تجربه ۲ :    ۹
ارزش قائل شدن برای دانش آموزان و یاد دادن ان به دانش آموزان :    ۹
تجربه۴ :    ۹
توصیه برای تدوین کتاب های معارف    ۹
تبیین تجربیات تدریس دروس الهیات در مقطع متوسطه حاصل تجربیات    ۱۰
اهمیت تربیت اخلاقی در مقطع متوسطه و نقش آن در سازندگی اخلاقی دانش‌آموزان    ۱۰
روش های اثر بخش جهت ارائه آموزه های تربیتی حاصل از تدریس الهیات دوره متوسطه    ۱۱
۱٫  همیشگی بودن  آموزش    ۱۱
۲٫  همیشه آموزش باید از شیوه گفتاری به رفتاری تبدیل شود .    ۱۲
۳٫  صحیح ترین آموزه های تربیتی ارائه شود.    ۱۳
۴٫ تکرار آموزه ها  و تدریجی بودن آموزش سبب نهادینه شدن آن ها می شود.    ۱۳
۵٫ ایجاد نگرش های مثبت  نسبت به  پیشامدها پیش رو در برهه های مختلف زندگی :    ۱۵
۶٫روش تشویق  از مؤثرترین روش های اثربخشی آموزه ها است .    ۱۶
۷٫ در آموزش از آموزگارانی استفاده شود که مصداق عملی تربیت صحیح باشند .    ۱۷
۸٫  نوع محتویات آموزشی متناسب  با سن و سطح تفکر فرد باشد.    ۲۰
ـ مفهوم دین :    ۲۰
ـ مفهوم دعا :    ۲۰
ـ مفهوم نماز :    ۲۰
۹٫آموزه ها متنوع باشد و مطالب مهم تر و اساسی تر بیش تردر آموزش مد نظر باشد :    ۲۱
۱۰٫ آموزش باید زیر بنایی باشد و از درون خانواده شروع شود.    ۲۱
۱۱٫ معلم باید توانمند در ایجاد ارتباط درونی با فراگیر باشد. محبت :    ۲۲
ویژگی‌های دبیران موفق الهیات متوسطه    ۲۲
جایگاه کمرنگ تعلیمات دینی در مدارس
علل غفلت در راه تربیت دینی    ۲۴
مادی گرایی در خانواده    ۲۵
تهاجم دشمن به فرهنگ و تربیت دینی    ۲۵
ارائه نادرست آموزش های دینی    ۲۵
وجود خرافات در تعلیم دین    ۲۶
رفتارهای متعارض متولیان تعلیم و تربیت در خانه و مدرسه    ۲۶
حضور کمرنگ درس تعلیمات دینی    ۲۶
گرایش به گروه های بی بند و بار    ۲۷
یک تجربه و تبیین و راه حل  در زمینه تدریس الهیات دوره متوسطه و توجه نکردن  دانش آموزان به این دروس    ۲۸
مقدمه ( توصیف وضع موجود ) :    ۲۸
طرح مسئله :    ۳۰
اهداف و ضرورت پژوهش :    ۳۱
روش های گردآوری اطلاعات و انتخاب راه حل :    ۳۲
تجزیه وتحلیل اطلاعات اولیه :    ۳۳
ویژگی های راه پیشنهادی و نظارت بر راه حل جدید :    ۳۶
ارزیابى و نتیجه گیرى از راه حل جدید :    ۳۹
تصمیم نهایى :    ۴۴
به طور خلاصه نتایج حاصل شده از روش جدید عبارتند از :    ۴۴
پیشنهاد یا راهکار :    ۴۷
پیشنهادهای کاربردی بر اساس یافته‌های پژوهش    ۴۹
الف) پیشنهاد به مسئولان و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت    ۵۰
ب) پیشنهاد به دبیران معارف اسلامی    ۵۰
نتیجه:    ۵۳
منابع    ۵۴

منابع

ـ امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، نشر انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۲٫

ـ جان دی کرومبولتز، هلن،دی،کرومبولتز، تغییردادن رفتارهای کودکان و نوجوانان، ترجمه یوسف کرمی، تهران، فاطمی، ۱۳۷۵٫

ـ دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود، اخلاق اسلامی، قم، معارف، ۱۳۸۵٫

ـ سادات، محمدعلی، راهنمای معلم (ویژه معلمان دینی)، تهران، وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۱٫

ـ سادات، محمدعلی، راهنمای آموزش تعلیمات دینی در مدارس، تهران، چاپ و نشر ایران، ۱۳۷۳٫

ـ سعدی، شیخ مصلح الدین، کلیات، تصحیح ذکاء الملک فروغی، تهران، جاویدان، ۱۳۵۱٫

ـ نمازی شاهرودی، علی، مستدرک سفینه البحار، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۹ ق.

ـ سیف علی‌اکبر، روان شناسی پرورشی، تهران، آگاه، ۱۳۸۰٫

ـ شاملی، عباسعلی، مجموعه مقالات تربیت اخلاقی، قم، معارف، ۱۳۸۶٫

ـ شرفی محمدرضا، تربیت اسلامی با تاکید بر دیدگاههای حضرت امام خمینی‌قدس‌سره، تهران، پنجره، ۱۳۷۹٫

ـ علاقه بند، علی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، بعثت، ۱۳۷۵٫

ـ عبدالواحدبن محمد تمیمی آمدی، غررالحکم ودررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶٫

مقدمه :

با توجه به اهمیت نقش دبیر الهیات و لزوم داشتن ویژگی‌های خاص فردی که عهده‌دار شغل مقدس معلمی درس دینی و قرآن و الهیات  می‌شود، باید به رسالت مهم خود که همانا کمک به دانش‌آموزان در جهت شناخت راه درست خوشبختی و سعادت واقعی است، توجه داشته باشد؛ زیرا اسلام معلم و متعلم را نسبت به هم، چون پدر و فرزند، طبیب و بیمار، مراد و مرید، کشاورز و زمین دانسته و به‌طور ویژه برای این نسبت‌ها جنبه معنوی و روحانی قائل شده است و با توجه به همین جنبه، فضای حاکم بر روابط معلم و متعلم را مقدس شمرده است. همچنین آلوده کردن این رابطه پاک و مقدس برای مطامع دنیوی را ناروا می‌داند. از این‌روی، رو اهمیت و کار معلم دینی بیشتر، و حساسیت آن چند برابر نمایان می‌گردد.

 حیطه وظایف دبیر الهیات :

  اهتمام در به وجود آوردن محیطی کاملاً آموزنده و پرورش دهنده در کلاس درس منطبق با موازین و معیارهای اسلامی به طوری که زمینه شکوفا شدن استعدادهای فطری و خدادادی دانش آموزان از هر جهت فراهم باشد.

– نظارت کامل بر رفتار و کردار دانش آموزان و دادن تذکرات لازم به آنان در مواقع لازم باتوجه به اصول و شیوه های تربیتی اسلامی.

– سعی در ایجاد جو تفاهم و همکاری اسلامی بین دانش آموزان در یادگیری دروس و سایر امور و ارائه رفتاری کاملاً اسلامی در کلاس درس به نحوی که دانش آموزان نمونه و الگوی کامل از رفتار اسلامی را همواره مدنظر داشته باشند.

– حضور به موقع در کلاس درس و سعی وافر در هدر نرفتن وقت دانش آموزان و اشتغال به تدریس موظف بر طبق برنامه هفتگی براساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش.

– تهیه طرح درس سال تحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین.

– رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ثبت غیبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به رئیس آموزشگاه.

– گروه بندی دانش آموزان از نظر استعدادهای مختلف جهت پیشبرد وضع تحصیلی آنان.

– آموزش اصول نظری مواد و دروس فنی متناسب با برنامه آموزش علمی دانش آموزان.

– آماده کردن وسایل لازم برای تدریس و تشریح در کلاس درس در صورت لزوم.

– تشریح نمونه های ساخته شده مورد نیاز برای دانش آموزان طبق نقشه.

– انجام امتحانات به منظور سنجش معلومات و یادگیری دانش آموزان برطبق مقررات و دستور عمل های مربوط.

– تصحیح اوراق امتحانی و تسلیم ریز نمرات به مقام مربوط ظرف مدت مقرر برابر دستور عمل های مربوط.

– برقراری و حفظ نظم در کلاس درس.

– مطلع ساختن اولیاء دانش آموزان از وضع تحصیلی و اخلاقی فرزندانشان و تماس و ارتباط با آنان در حد لزوم.

– گزارش به موقع وضع تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان به مقام ذیربط.

– گزارش در جلسات و شوراهای دبیران و همکاری با سایر مقامات مربوط در زمینه مختلف آموزش و پرورش.

– همکاری با رئیس واحد آموزشی مربوط و اجرای دستورات در حدود مقررات وزارت آموزش و پرورش.

– گزارش وضع درسی و کارآموزی دانش آموزان و هنرجویان به مقام مربوط.

– سعی در مطالعه مداوم در روشهای تدریس و کتب تربیتی و علمی به منظور بالا بردن سطح آگاهی ها و مهارت های شغلی.

– شرکت در کلاس های آموزش ضمن خدمت که توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود طبق برنامه.

– مشخص نمودن تمرینات و برنامه هایی که لازم است دانش آموزان و هنرجویان و یا دانشجویان جهت تفهیم بهتر دروس در منزل انجام دهند و رسیدگی به کارهای انجام شده.

– همکاری با انجمن اولیاء و مربیان واحد آموزشی مربوط.

 تجارب و تبیین آن  :

تجربه ۱ :

تمرکزروی نقاط قوت دانش اموزان

    همیشه سعی میکیردم به جای این که روی اشتباهات دانش آموزامون تمر کز کنیم او را به سوی انتخاب رفتار مطلوب راهنمایی کنیم . همیشه نقاط مثبت دانش آموزان را میدیدم و سعی میکردم که آنها را تقویت کنم .مثلا در تدریس عربی همیشه سعی میکردم به دانش اموزان انگیزه یادگیری درس عربی را بدیم .

تجربه ۲ :

ارزش قائل شدن برای دانش آموزان و یاد دادن ان به دانش آموزان :

همیشه سعی میکیردم در تدریس هنگامی که مجبور میشدم صحبتم  را با دانش آموزی قطع کنم تا رفتار نا مناسب دانش آموز دیگری را تصحیح کنم حتما از او عذر خواهی کنیم .

« علی معذرت می خوام . باید چند کلمه با رضا صحبت کنم . الان بر می گردم » این طوری دانش آموز یاد    می گیرد برای دیگران ارزش قائل بشود .

تجربه۴ :

توصیه برای تدوین کتاب های معارف

متاسفانه کتب دینی ما از کم جاذبه ترین کتاب های درسی است و بدون توجه به نیاز های روانی و ویژگیهای رشد دانش آموزان تدوین شده است به همین خاطر باید کتاب هایی را تدوین نمود که با اهداف، متد ها و تفاوت های فردی و با عقل و سن تحصیلی فراگیران هم جهت باشد و بتواند فراگیران را به حرکت و تکاپو وا دارد  از نظر ژان پیاژه : «روش تربیت دینی باید روشی باشد که دانش آموز را وادار کند شخصاً به ساختن زمینه تربیت اخلاقی خویش همت گمارد.»من جمله روش تحقیق و پژوهش و یا شیوه هایی نامرئی و غیر مستقیم مثلاً در قالب داستان، تصاویر، شعر و هنر که نتایج آن در آموزش و تربیت بسیار مفید و موثر است زیرا با لجاجت ومقاومت روحی فراگیر مواجه نمی شویم. یا جان دیوئی برای تربیت اخلاقی همان شیوه تجربی وشرکت فعال دانش آموزان را پیشنهاد می دهد.

تبیین تجربیات تدریس دروس الهیات در مقطع متوسطه حاصل تجربیات

اهمیت تربیت اخلاقی در مقطع متوسطه و نقش آن در سازندگی اخلاقی دانش‌آموزان

این دوره تحصیلی بخشی از نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است که آموزش عمومی را به آموزش عالی پیوند می‌دهد، بنابراین، هر نوع نارسایی در آن، به طور مستقیم در عملکرد و کیفیت مراحل قبل و بعد از آن تأثیر بسزایی خواهد داشت. دانش‌آموزان این مقطع تحصیلی، تقریباً مرحله‌ نوجوانی اولیه را گذرانده و به مرحله نوجوانی دوم و شاید جوانی اولیه وارد شده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان این دوره، دور شدن از دوران کودکی و داشتن احساس استقلال فکری و عاطفی است. در این دوره، غریزه جنسی بیدار و شکوفا می‌شود و نوجوانان نیاز شدید به یک راهنمای عاقل، مهربان و باتدبیر دارند. این راهنما می‌تواند برنامه زندگی آینده و راه صحیح را برای آنها ترسیم کند و از انحراف‌های احتمالی آنان جلوگیری کند.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.