تحقیق رابطه افسردگی و هیستری در بین زنان حدود سنی ۳۵ ساله

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه افسردگی و هیستری در بین زنان حدود سنی ۳۵ ساله

تعداد صفحات : ۱۱۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اصطلاح هیستری بسیار مهم است چرا که پدیده های مرضی بسیار متقاوتی مانند هیستری اضطرابی، روان گسستگی هیستریکی، شخصیت هیستریکی و هیستری تبدیل را تحت عنوان این اصطلاح قرار می دهند، درحالی که هیستری اضطرابی در چهارچوب روان آزردگی هراس قرار می گیرد؛ وجود روان گسستگی هیستریکی قابل بحث است؛ شخصیت هیستریکی دارای معنای مشخصی نیست و تنها هیستری تبدیل می تواند در چهار چوب نسبتاً معینی محدود شود.

هیستری تبدیل یک تظاهر بدنی آشکار است که در اغلب موارد، جنبه عصب شناختی دارد و در عین حال می تواند در رابطه با مشاهده گر، درقالب یک اختلال چندنشانه ای جلوه گر شود. این اختلال را می توان بر اثر تلقین برانگیخت و زیر تأثیر قرار داد. در هیستری برپایه نیازهای ناهشیار، میل یا اضطراب واپس زده جای خود را به یک تظاهر بدنی می دهد و چنین کاربرد بدنی، قابل فهم به نظر می آید.

می توان گفت که هیستری زبان ناهشیاری است که از طریق بدن بیان می شود و آن هم در حدی که بدن برای دیگری مرئی است. هیستری یک کمک طلبی بی فریاد است و پدیده «بدنی کردن» این اختلال برای تعریف آن کافی نیست، چرا که این نوع پدیده را می توان در انواعی از لکنت زبان، اختلالهای روان- تنی و یا حتی روان گسستگیهایی از نوع کاتاتونیا نیز مشاهده کرد. معنای این سخن این است که نشانه مرضی برای تعریف هیستری کافی نیست، بلکه باید این اختلال را در چهارچوب آن، اعم از اینکه در قالب نشانه های تبدیل جلوه گر شود یا در قالب یک روان آزردگی ساخت یافته تر، درک کرد.

افسردگی عبارتند از یک حالت روانی است که افراد مبتلا به آن دارای خلق افسرده و نبود لذت یا علاقه نسبت به فعالیتهای عادی زندگی و اختلال در اشتها و آشفتگی خواب و کندی یا برانگیختگی روانی – حرکتی و نبود انرژی و احساس گناه و بی ارزشی را در فرد شامل می شود.

افراد افسرده نه تنها نسبت به زندگی بلکه نسبت به خودشان نیز بی علاقه اندو اغلب کمبودها و نارساییها در زمینه هوشی، جذابیتهای بدنی،؛ سلامتی و مهارتهای اجتماعی به خود نسبت می دهند. آنان شکایت بسیار درباره از دست دادن عشق و محبت، اشیای مادی، پول و حیثیت دارند که ممکن است ناشی از احساس بی کفایتی و ناشایستگی باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین افسردگی و هیستری در بین زنان حدود سنی ۳۵ ساله منطقه ۱۱ شهر تهران است که جامعه مورد مطالعه زنان شاغل وغیر شاغل حدود سنی ۳۵ ساله شهر و منطقه ۱۱ تهران  است که ۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون m.m.p.t بر روی آنها اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون t متغیر مستقل در سطح آمار استنباطی استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و هیستری رابطه وجود دارد.

واژه های کلیدی: افسردگی، هیستری

فهرست مطالب

چکیده    ۷
بیان  مسأله    ۱۰
اهداف تحقیق    ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق    ۱۱
فرضیه تحقیق    ۱۱
متغیرها    ۱۱
تعاریف عملیاتی و نظری    ۱۱
۱٫ نکات کلی در رابطه با هیستری    ۱۴
۲٫ تعریف مفهوم هیستری و اختلال تبدیل    ۱۴
۳٫ شکل گیری هیستری در جریان تحول    ۱۵
۳-۱ هیستری در کودکی    ۱۵
الف) فراوانی هیستری در کودکی    ۱۵
ب) رگه های شخصیت هیستریکی در کودک    ۱۶
ج) تظاهرات حاد در کودک    ۱۷
د) هیستری تبدیل در کودک    ۱۷
۳-۲ هیستری در نوجوانی    ۱۹
الف) فراوانی هیستری در نوجوانی    ۱۹
ب) توصیف بالینی هیستری در نوجوانی    ۱۹
۴ . ضوابط تشخیصی اختلال تبدیل بر اساس DSM IV    ۲۱
۴-۱ توصیف ضوابط تشخیصی اختلال تبدیل    ۲۱
۵- دیدگاههای نظری درباره هیستری    ۲۳
۵-۱ دیدگاه روان تحلیل گری    ۲۳
۵-۲ دیدگاه شناختی    ۲۶
۵-۳ دیدگاه رفتاری نگر    ۲۷
۶- رهنمودهایی در زمینه درمانگری    ۲۷
اختلالات بدنی شکل و اختلالات تجزیه ای    ۲۹
۱- اختلالات بدنی شده    ۲۹
۲- اختلالات تبدیلی    ۳۱
الف- نشانه های حسی    ۳۳
ب- نشانه های حرکتی    ۳۴
نمونه ای از فلج هیستریایی    ۳۴
ج- نشانه های احشائی    ۳۷
معیارهای افتراقی اختلالات تبدیلی از اختلالات بدنی    ۳۸
تفاوتهای اختلالات بدنی تبدیلی و تمارض    ۳۹
هیستری گروهی    ۳۹
شرایط ایجاد اختلالات تبدیلی    ۴۲
علل مولد    ۴۳
۱- شخصیت و عوامل مربوط به نقش بازی کردن    ۴۳
۲- احتراز یا دفاع در برابر تهدید    ۴۴
نکات کلی در رابطه با افسردگی:    ۴۴
۲- تعریف افسردگی    ۴۵
افسردگی و غم و اندوه :    ۴۸
۳-۱ افسردگیهای دوره اول کودکی    ۴۹
الف) نکات کلی    ۴۹
ب) افسردگی نوزاد به منزله یک واقعیت شایع بالینی    ۵۰
۲٫ تصریحهای جدید در قلمرو نشانه سناسی افسردگی زودرس    ۵۱
۳٫ افسردگیهای زودرس دیگر    ۵۳
افسردگیهای ناشی از محرومیتهای جزئی و افسردگی مادرانه    ۵۳
۳-۲ افسردگی در خلال دوره های دوم و سوم کودکی    ۵۶
الف) نشانه هایی که مستقیماً به افسردگی وابسته اند    ۵۶
ب) نشانه های وابسته به رنج افسرده وار    ۵۷
ج) نشانه های دفاعی علیه افسردگی    ۵۸
د) رفتارهای معادل افسردگی    ۵۹
۳-۳ افسردگیهای نوجوانی    ۵۹
الف) واکنش اضطرابی افسرده وار    ۶۰
ب) افسردگی مبتنی بر احساس کهتری    ۶۰
ج) افسردگی مبتنی بر احساس رها شدگی    ۶۱
د) افسردگی مالیخولیایی    ۶۱
ه) معادلهای افسرده وار    ۶۲
۴٫ فراوانی افسردگی در خلال تحول    ۶۳
۵٫ طبقه بندی اختلالهای خُلقی    ۶۷
گستره اول : افسردگیهای یک قطبی    ۶۸
۶٫ گستره ، توصیف و ضوابط اختلالهای افسردگی (افسردگیهای یک قطبی)    ۶۸
افسردگی مهاد    ۶۹
الف) توصیف گستره افسردگی مهاد    ۶۹
۶-۲ روابط تشخیصی اختلالهای افسردگی (افسردگیهای یک قطبی)    ۷۰
الف) توصیف ضوابط تشخیصی اختلالهای افسردگی (افسردگیهای یک قطبی)    ۷۰
نظریه ها، تحقیقها و درمان افسردگی    ۷۳
نظریه های مربوط به افسردگی    ۷۳
نظریه های زیست شناختی    ۷۳
نقش وراثت در اختلالات دوقطبی    ۷۶
اثرات لیتیوم    ۷۷
درمان براساس نظریه های زیست شناختی    ۸۰
الکتروشوک درمانی    ۸۱
شبکه ارتباطی عصبی- بدنی و انتفال دهندگان آنها    ۸۲
نظریه های روان پویایی    ۸۴
نظریه یادگیری    ۸۷
افسردگی از نقطه نظر یادگیری درمان    ۹۰
نظریه شناختی    ۹۱
نظریه شناختی بک درباره افسردگی    ۹۱
جامعه مورد مطالعه    ۹۴
حجم نمونه    ۹۴
روش نمونه گیری    ۹۴
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر    ۹۴
روش آماری مربوط به فرضیه    ۹۵
یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها    ۹۶
بحث ونتیجه گیری    ۱۰۲
پیشینه تحقیق    ۱۰۳
تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور    ۱۰۳
پیشنهادات    ۱۰۳
محدودیتها    ۱۰۴
منابع و مآخذ    ۱۰۵
ضمائم    ۱۰۶

منابع و مآخذ

–  آزاد- حسین- ۱۳۸۱- آسیب روانی(۱)- انتشارات بعثت- تهران.

–  آزاد- حسین- ۱۳۸۲- آسیب روانی(۲)- انتشارات بعثت- تهران.

–  بیانی- احمد- ۱۳۸۰- روش تحقیق در علوم انسانی- انتشارات هنر-تهران

–  بهادری- علی- ۱۳۷۹- روانشناسی شخصیت- انتشارات نی- تهران.

–  پورانکاری- نصرالله- ۱۳۸۰-خلاصه روانپزشکی-انتشارات فرهنگ-تهران

–  سیاسی- علی اکبر-۱۳۷۲-روانشناسی فردی-انتشارات نور-تهران.

–  دادستان-پریرخ-۱۳۸۱-روانشناسی مرضی(۱)-انتشارات سمت-تهران.

–  دادستان-پریرخ-۱۳۸۱-روانشناسی مرضی(۲)-انتشارات سمت-تهران.

–  دلاور-علی-۱۳۷۹- آمار استنباطی- انتشارات رشد- تهران.

–  دلاور- علی- ۱۳۷۹-روش تحقیق درعلوم تربیتی-انتشارات رشد-تهران.

–  محمدی-سید محمد-۱۳۷۹- روانشناسی رشد- انتشارات نور- تهران.

–  منصور- محمودی- ۱۳۸۰- روانشناسی بالینی- انتشارات رشد- تهران

مقدمه :

چگونه می توان کسانی را که همواره نسبت به دیگران به دیده سوء ظن می نگرند یا به تمام محرک های محیطی بی اراده و بدون مقاومت پاسخ می دهند، یا بی دلیل به هر کس حتی به افراد نزدیک و صمیمی خود دروغ می گویند، یا در کمال بی نیازی حقه بازی و کلاه برداری می کنند و از این قبیل رفتارها را ظاهر می سازند، توصیف کرد. این افراد درک صحیحی از واقعیت داشته و است و سیکوتیک نیستند، دچار ترسهای بی دلیل و اضطراب دائمی نیستند و از دردهای  خیالی و یا حتی واقعی که علت آنها روانی فیزیولوژیایی است رنج نمی برند. با این وجود رفتار آنها از نظر دیگران ممکن است عجیب و غیر معمول و مغایر با اصول اخلاقی باشد. افراد مبتلا به این اختلاال یعنی اختلال هیستریایی خواهان جلب توجه دیگران نسبت به خود هستند. خیلی زود توسط رویدادهای بی اهمیت و بی معنی برانگیخته  می شوند و تظاهرات هیجان انگیز نشان می دهند. این افراد در اغوا کردن و فریفتن دیگران با تظاهرات و رفتارهای خود بسیار ماهرند و به راحتی می توانند خود را گرم و صمیمی نشان داده  به دیگران نزدیک شوند با این وجود به نظر آنان سطحی رابطه می رسند. این افراد همواره در جستجوی تحسین دیگران هستند و برای رسیدن به این مقصود غالباً در حال ایفای نقش هستند. آنان دنیا را صحنه و خود را بازیگران آن می دانند. زود ممکن است عاشق شوند یا  ازدواج کنند ولی زود روابط عشقی و زناشویی خود را به هم می زنند و آمادگی زیادی برای اعتیاد دارند و ممکن است خیلی زود در  دام اعتیاد یا رفتارهای خلاف اجتماعی گرفتار شوند حالات هیجانی آنان بر حسب زمان و مکان و موقعیت خیلی سریع عوض می شود به طوری که وقتی مشغول گریه هستند ممکن است در همان حال خنده را سردهند. آنان بسیاری از بیانات خود را با نقش بازی کردن توأم می سازند و در ایفای نقش بسیار مهارت دارند. بقراط در چهار قرن پیش از میلاد از رابطه افسردگی و مانی به طور مشروح بحث خود و همچنین ارتیوس پزشک یونانی در ابتدای قرن اول میلادی دریافت که افسردگی که بعضی اوقات در یک فرد رخ می نماید به نظر می رسد که از یک اختلال ریشه می گیرند و در اوایل نوزدهم فلیپ پنیل (۱۸۰۱) گزارشی جالب از افسردگی به رشته تحریر درآورد که نام امپراطور رم تیبر یوس در آن منعکس شده است. غالباً یکی از نشانه های اختلالات خلقی کیفیت حمله ای بودن آنهاست که در آن یک فرد عادی به طور ناگهانی در عرض چند هفته ای یا در بعضی از افراد طی چند روز به نهایت ناامیدی یا اوج سرخوشی می رسد.

(سید محمد محمدی- ص ۲۱۰  تا ۲۱۳ – سال ۱۳۷۹)

بیان  مسأله:

مسأله هیستری بزرگسالان بخصوص زنان همواره مورد توجه روان پزشکان بوده است که تنها از اواخر قرن نوزدهم است که به دنبال بررسیهای انجام شده در  رابطه با هیستری و اینکه چرا بعضی اوقات آدمی از خود رفتارهایی را نشان می دهد که مورد توجه دیگران قرار بگیرد و آیا این رفتارها یعنی فرار از هویت خود و فرار از تمام سختیها و یا اینکه عوامل شخصیتی مثل خود بیمار انگاری و اختلالات تبدیلی می تواند تأثیر گذار در روحیه آدمی شود یا نه هیستری تبدیل یک تظاهر بدنی آشکار است که در اغلب موارد جنبه عصب شناختی لارد و در عین حال می تواند در رابطه با مشاهده گر در قالب یک اختلال چند نشانه ای جلوه گر شود که این اختلال را می توان بر اثر تلقین برانگیخت و زیر تأثیر قرار داد در هیستری بر پایه نیازهای ناهشیار میل یا اضطراب واپس زده جای خود را به یک تظاهر بدنی می دهد و چنین کاربرد بدنی قابل فهم به نظر می آید و تقریباً همه افراد افسرده درجاتی از غمگینی شدید یا ناشادی که دامنه آن از یک اندوهگینی متوسط تا ناامیدی شدید در نوسان است. این نوع غم زدگی ممکن است توسط فرد به صورت نومیدی شدید و گاهی اختلالات بدنی را همواره دارد.                                                           (دادستان – ص ۲۲۲ – سال ۱۳۸۱)

اهداف تحقیق

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین افسردگی و هیستری در بین زنان است و اینکه آیا حالات غم زدگی و اندوهگینی می تواند در اختلالات بدنی و تبدیلی و توجه دیگران به خود تأثیر مثبت داشته باشد یا نه.

اهمیت و ضرورت تحقیق

تبدیلها که به منزله نشانه های مرضی متداول در آسیب شناسی بزرگسالان محسوب می شوند به ندرت در کودکان ظاهر می گردند و در صورت بروز بر دستگاه حرکتی و بخصوص راه رفتن و عوامل دیگر تأثیر می گذارد که تمام اینها می تواند در بزرگسالی تأثیر منفی داشته باشد. در نظریه رفتاری نگر براین باورند که بیمار هستیرتیک به نشانه های جسمانی خود به منزله پاداش می نگرد چه از یک سو به دلیل وجود این نشانه ها، خارج از چهارچوب  مشکلات حرفه ای یا ارتباطی قرار می گیرد و از سوی دیگر توجهی را که در موقعیتهای دیگر از وی مضایقه می شود به سمت خود جلب می کنند. روی آوردی که از تلقین سود می جوید به گونه ای مستقیم یا از طریق خواب انگیزی بیمار را متقاعد می کند و امید است با انجام این پژوهشها تا حدی از این اختلالات بکاهیم و از عواملی که بوجودآورنده این مشکل می شوند جلوگیری کنیم. و این تحقیقات در محیط و نهادهای اجتماعی و خانوادگی می تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

فرضیه تحقیق

بین افسردگی و هیستری در بین زنان رابطه معنی داری وجود دارد.

متغیرها

افسردگی متغیر مستقل .  هیستری متغیر وابسته.

تعاریف عملیاتی و نظری

تعاریف نظری افسردگی: عبارتند از یک حالت روانی است که افراد مبتلا به آن دارای خلق افسرده و نبود لذت یا علاقه نسبت به فعالیتهای عادی زندگی و اختلال در اشتها و آشفتگی خواب و کندی یا برانگیختگی روانی – حرکتی و نبود انرژی و احساس گناه و بی ارزشی را در فرد شامل می شود.

تعاریف عملیاتی افسردگی: عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از مقیاس افسردگی در آزمون بدست آورده است.تعاریف نظری هیستری: عبارتند از اختلالات شخصیتی که به عنوان تبدیلی و جهت حل مشکلات روانی و روحی و مبارزه با آن، آن را جایگزین با مشکلات جسمانی کرده و ابراز دردهای در ناحیه سر و معده و … می کند.

تعاریف عملیاتی هیستری: عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از مقیاس هیستری در آزمون m.m.p.I بدست می آورد.

۱٫ نکات کلی در رابطه با هیستری

مسأله هیستری بزرگسالان همواره مورد توجه روانپزشکان بوده است. تنها از اواخر قرن نوزدهم است که به دنبال بررسی های لاندر (۱۸۷۳)، نخستین پژوهشها، دوره کودکی انجام شده اند. البته پیش از این نیز لوپوآ(۱۶۱۷) ، ویلیس (۱۶۷۰)، وبریکه (۱۸۵۹) وجود هیستری کودکانه را خاطر نشان کرده بودند ()به نقل از استیونس، ۱۹۶۹). در سال ۱۸۸۸ ، شارکو، یک نوجوان چهاده ساله را که از بحرانهای هیستریکی رنج می برد به شاگردانش نشان داد. پس از آن فروید ۱۰ سال با جوزوف بروند اتریشی که توانسته بود زنی هیستریک را درمان کند کار کرد. در سال ۱۸۹۵ فروید و بروند کتاب مشترک خود را با نام مطالعاتی در هیستری منتشر ساختند. فروی و بروند هیستری تبدیلی و تجزیه ای را شرح دادند فروید عقیده داشت که انرژی روانی اضطراب انگیز که موجب پیدایش علایم تبدیلی می گردید همیشه منشأ جنسی داشت. پس از جنگ جهانی اول، مسأله کودک ماندگی بزرگسالان هیستریک، بیشتر بر مبنای خیالبافی مرضی یا هذیان تخیلی (دوپره) و دیدگاه روان تحلیل گری مورد توجه قرار گرفت تا بر اساس بررسی هیستری کودکانه به معنای اخص. اشتوکی (۱۹۶۵) در گزارشی که درباره مجموعه بررسیهای مرتبط با این قلمرو تهیه کرده خاطر نشان می سازد که این مسأله تا سالهای اخیر چندان مورد توجه نبوده است. این امر احتمالاً در ارتباط با کاهش تعداد رویدادهای هیستریکی نیست بلکه از یکسو، نشان دهنده واکنش متخصصان نسبت به ابهاماتی است که در تشخیص این عارضه وجود دارد و از یک سوی دیگر، مبین بازخورد «ضد- بیماری شناختی» حاکم بر کلینیکهای هدایت کودکان می باشد.

۲٫ تعریف مفهوم هیستری و اختلال تبدیل

اصطلاح هیستری بسیار مهم است چرا که پدیده های مرضی بسیار متقاوتی مانند هیستری اضطرابی، روان گسستگی هیستریکی، شخصیت هیستریکی و هیستری تبدیل را تحت عنوان این اصطلاح قرار می دهند، درحالی که هیستری اضطرابی در چهارچوب روان آزردگی هراس قرار می گیرد؛ وجود روان گسستگی هیستریکی قابل بحث است؛ شخصیت هیستریکی دارای معنای مشخصی نیست و تنها هیستری تبدیل می تواند در چهار چوب نسبتاً معینی محدود شود.

هیستری تبدیل یک تظاهر بدنی آشکار است که در اغلب موارد، جنبه عصب شناختی دارد و در عین حال می تواند در رابطه با مشاهده گر، درقالب یک اختلال چندنشانه ای جلوه گر شود. این اختلال را می توان بر اثر تلقین برانگیخت و زیر تأثیر قرار داد. در هیستری برپایه نیازهای ناهشیار، میل یا اضطراب واپس زده جای خود را به یک تظاهر بدنی می دهد و چنین کاربرد بدنی، قابل فهم به نظر می آید.

می توان گفت که هیستری زبان ناهشیاری است که از طریق بدن بیان می شود و آن هم در حدی که بدن برای دیگری مرئی است. هیستری یک کمک طلبی بی فریاد است و پدیده «بدنی کردن» این اختلال برای تعریف آن کافی نیست، چرا که این نوع پدیده را می توان در انواعی از لکنت زبان، اختلالهای روان- تنی و یا حتی روان گسستگیهایی از نوع کاتاتونیا نیز مشاهده کرد. معنای این سخن این است که نشانه مرضی برای تعریف هیستری کافی نیست، بلکه باید این اختلال را در چهارچوب آن، اعم از اینکه در قالب نشانه های تبدیل جلوه گر شود یا در قالب یک روان آزردگی ساخت یافته تر، درک کرد.

۳٫ شکل گیری هیستری در جریان تحول

۳-۱ هیستری در کودکی

الف) فراوانی هیستری در کودکی

نشانه های هیستریکی در دوره تحول کمتر مشاهده می شوند. اختلال تبدیل معمولاً  بین سالهای آخر کودکی و سالهای نخستین بزرگسالی بروز می کند و بندرت قبل از ۱۰ سالگی و بعد از ۳۵ سالگی دیده می شود. (DSM IV، ۱۹۹۴). در یک بررسی برپایه تاریخچه بیماری (لیونبرگ، ۱۹۵۷) نشان داده شده که سن نخستین تظاهرات هیستریکی در ۴/۱ درصد بیماران بین پنج تا ده سالگی و در ۸/۲ درصد بیماران بین ده تا پانزده سالگی بوده است. به نظر نمی رسد که در کودکان کمتر از ده سال، فراوانی هیستری رابطه ای با جنس داشته باشد، اما پس از یازده تا دوازده سالگی در دختران فراوانتر است و پس از چهارده تا پانزده سالگی، فراوانی آن را در زنان، دو برابر مردان گزارش کرده اند.(DSM IV،۱۹۹۴).

ب) رگه های شخصیت هیستریکی در کودک

غالباً بزرگسال هیستریک را واجد رفتار کودکانه می دانند. آیا این سخن را می توان به این معنا تلقی کرد که طبیعت کودک هیستریک است؟ اگر براین اساس بخواهند بگویند که کودک به دوست داشته شدن، مورد توجه قرار گرفتن و مورد تحسین واقع شدن، نیاز دارد و همچنین اگر منظور بیان این نکته باشد که کودک میل دارد خود را در معرض نمایش بگذارد یا تقلید درآوردو اینکه گذار از خنده ها به گریه ها در او سریع است و او می تواند ظالم و متوقع باشد، دراین صورت می توان پذیرفت که هر کودک سه تا پنج یا شش ساله هیستریک است.

اما با پذیرفتن چنین امری، ساختار آسیب شناختی هیستری کودک را با نشانه شناسی انحصاراً توصیفی هیستری بزرگسال مشتبه کرده ایم و این نکته را نادیده گرفته ایم که خوددوستداری کودک در آغاز، فقط از خود دوستداری والدین تغذیه می شود.

بنابراین باید اذعان کنیم که تلون عاطفی، خود میان بینی ، بازیگری ، نیاز به دوست داشته شدن و جز آن، نمی توانند در بزرگسال و کودک دارای معانی مشابهی باشند. وانگهی روان آزردگی هیستریکی و سازمان یافتگی خود دوستدارانه بزرگسال، باید با سختگیری بیشتری از رگه های بهنجار شخصیت کودک متمایز شوند و خود دوستداری بهنجار کودک بوضوح از آنچه در بزرگسال مشاهده می گردد، تمیز داده شود.

مع هذا پاره ای از محققان، گرایش به تمارض، دروغپردازی، افسانه پردازی و وجود توهمات خیالبافانه را که گاهی تا حد هذیان تخیلی پیش می روند، طلیعه سازمان یافتگی هیستریکی دانسته اند، در حالی که تحول بعدی اینگونه کودکان، چنین موضعی را به هیچ وجه تأیید نمی کنند.

در چنین شرایطی، آنچنان که لبووسی متذکر می شود تشخیص هیستری در یک کودک بیش از آنکه با یک واقعیت بالینی مطابقت کند پرخاشگری متقابل بزرگسال را آشکار می سازد (لبووسی، ۱۹۷۴).

ج) تظاهرات حاد در کودک

چنین تظاهراتی در دوره ی کودکی متنوع و از تبدیلها فراوانترند اما تفکیک نشانه شناختی آنها تا حدی به سخت گیری یا آسان گیری متخصصان در استفاده از مفهوم هیستری بستگی دارد. بدین ترتیب است که بحرانهای ناآرامی، انقباضهای کزازی شکل، گریزها، حالات افولی، خوابگردی و یادزدودگی هویت یا دوگانگی شخصیت ، هر یک به نوبه خود و گاهی بدون سخت گیری و بر اساس شباهت ساده با جدول های بالینی بزرگسال، به منزله هیستری تلقی شده اند در حالی که در چنین قلمروهایی نیز تشخیص ها باید با احتیاط تؤام باشند.

د) هیستری تبدیل در کودک

تبدیلها که به منزله نشانه هایی مرضی متداول در آسیب شناسی بزرگسال محسوب می شوند بندرت در کودکان ظاهر می گردند و در صورت بروز بر دستگاه حرکتی و بخصوص «راه رفتن» اثر می گذارند :مانند لنگیدن، تلوتلو خوردن و یا ناتوانی در راه رفتن. معلولیت که همواره قابل توجه و چشمگیر است هنگامی که کودک خوابیده است یا مورد مشاهده نیست، غالباً وجود ندارد. اختلالهای حساسیت بسیار نادرند. در کودکان بزرگتر یا نوجوان، کم شنوایی، نابینایی و گنگی را نیز مشاهده کرده اند.

نکته ای که هر اندازه کودک کم سنتر باشد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود این است که همواره یک نشانه حرکتی مشابه در اطرافیان نزدیک کودک وجود دارد: مانند لنگیدن یکی از والدین، فلج اخیر نیمی از بدن پدربزرگ یا مادر بزرگ، تصادف منجر به معلولیت حرکتی عمو یا دایی یا … . اما اگر بررسی سوابق خانوادگی بیمار نشان دهد که چنین چهارچوبی وجود ندارد؛ اگر رفتار نشانه ای عجیب و نوسانی جلوه گر شود؛ اگر گسترده م معنادار نباشد، و اگر با اختلالهای جزئی حساسیت یا علائم کلی دیگر همراه باشد، متخصص بالینی باید با رعایت احتیاط فراوان، دقت خود را بر «فواید ثانوی» نشانه مرضی متمرکز کند. مسلم است که تداوم هر بیماری موجب می شود تا کودک ناخوش از بیماری خود به طریقی سود جوید چون بیماری کودک به ایجاد دگرگونیهای مهمی در سطح خانوادگی منجر می شود. اما باید تأیید کنیم که تشخیص تبدیل هیستریکی در کودکی کم سن قبل از( ده – یازده سالگی) نمی تواند عنوان شود مگر آنکه اطلاعات دقیقی از وضع جسمانی وی در دست باشد.

به هر صورت، همانطور که لبووسی خاطر نشان می سازد، به نظر می رسد هسته هیستریکی که زمینه این اختلال را در بزرگسال فراهم می کند، پس از مرحله رکود یا نهفتگی استقرار می یابد و با واقعیت بالینی روان آزمودگی کودک مطابقت ندارد. در هر حقیقت، فرایند ذهنی سازی و بازسازی خیالبافانه گذشته است که به روابط کودک با تصاویر والدین، معنای هیستریکی می بخشد. بر این معنا،‌ هیستری تحت اشکال متداول آن به آسیب شناسی دوره کودکی تعلق ندارد: نوجوان آن را بنا می کند و پس از گذشت زمان آشکار می سازد.

اما با پذیرفتن چنین موضعی، چگونه می توان تبدیلهایی را که گاهی در کودکان کم سن مشاهده می شوند، تبیین کرد؟ به نظر می رسد که نخست باید به نقش تعیین کننده رابطه کودک با اطرافیان توجه شود. چون والدین و به خصوص مادر، غالباً کشاننده های پرخاشگرانه و ویبیدویی خود را بر کودک فرافکنی می کنند. چون فرافکنی های افراطی، اگر ماهیت ویبیدویی داشته باشند به افراط در ویبیدویی کردن بدن می انجامد و اگر دارای ماهیت پرخاشگرانه اضطراب آور باشند، به سرمایه گذاری پرخاشگرانه در بدن منجر می شوند (مانند ترس مبتنی بر خود بیمار پنداری) . بنابراین نشانه های هیستریکی به پاس واپس روی و افزایش وابستگی به والدین، در واقع در برابر تردیدهایی نسبت به حدود بدن وجود دارد و خطراتی که از آنها ناشی می شوند، سدی پدید می آورند تبدیلهای هیستریکی وخیم ، به خصوص معلولیت های حرکتی، همواره روابط کودک و والدینش را فشرده تر و نزدیکتر می کند. هر چند هر نشانه مرضی در این سنین می تواند همین نتیجه را داشته باشد، اما تبدیل فی نفسه معرف تمایل به افزایش وابستگی است.

از سوی دیگر ایجاد تمایز بین نشانه های روان – تنی، خود بیمار پنداری و تبدیلهای هیستریکی در کودک بسیار مشکل است. چون ملاطفت و توجه خانوادگی نسبت به بدن کودک همواره زیاد است، اضطراب والدین به سرعت جنبه افراطی پیدا می کند و به ایجاد انبوهی از فوایدی که ثانوی نامیده می شوند می انجامد و چنین مجموعه ای با فرایند«جابجایی» و رمزی شدن که در جدول بالینی بزرگسال مشاهده می شود، مطابقت ندارد. بنابراین می توان گفت کودکانی که در مراحل زودرس زندگی دارای نشانه شناسی نوع هیستریکی هستند، بیش از آنکه به سوی سازمان یافتگی هیستریکی گام بردارند، در جهت اختلالهای وخیم «خودبیمار پندارانه» پیش می روند.

۳-۲ هیستری در نوجوانی

الف) فراوانی هیستری در نوجوانی

در حالی که رفتارهای هیستریکی در کودک بندرت مشاهده می شوند، نشانه های هیستریکی افزایش می یابند و غالباً دیده می شود که تظاهرات هیستریکی خفیفی که در خلال کودکی مشاهده شده اند، ناگهان به هنگام نوجوانی به صورت مطنطن و فراگیر در می آیند.

گرچه رفتارهای هیستریکی در نوجوانی فراوانترند و شاید در شمار رفتارهای مرضی این دوره به حساب آیند، با این حال ارزشیابی دقیق این فراوانی بسیار مشکل است، چه از یکسو بندرت ناراحتیها و بحرانهای عصبی، از نظر روان شناسی مرضی مورد بررسی قرار می گیرند و در نتیجه غالباً این گونه اختلالها از دید والدین و متخصصان به صورت تظاهرات پیش پا افتاده پشت سر گذاشته می شوند، و از سوی دیگر، با اینکه تظاهرات تبدیل آسانتر قابل ردیابی هستند مع ذلک فراوانی آنها به صورت گوناگون دستخوش کمتر سنجی می شود.

با توجه به نکات یاد شده می توان فراوانی هیستری تبدیل را در خلال کودکی و نوجوانی، از نظر مؤلفان مختلف، در بین ۵/۲ تا ۱۰ درصد مراجعان به حساب آورد.

ب) توصیف بالینی هیستری در نوجوانی

هر چه سن نوجوان بیشتر باشد تظاهرات هیستریکی وی به نشانه شناسی بزرگسالان نزدیکتر است. این نشانه ها را می توان به صورتی که در پی می آید، برشمرد:

–  تظاهرات حاد : بحران درد عصبی، بحرانهای کزازی شکل یا صرعی شکل.

–   تظاهرات دوام دار: تبدیلهای حرکتی (فلج، حالت افتان و خیزان و جزء آن)، حساسیتی (بی حسی، فزون حسی)، حسی (نابینایی، ناشنوایی)، صوتی (خموشی) یاتظاهرات روانی (حالت افول هشیاری، وهله یادزدودگی).

در همه موارد، نشانه های هیستریکی به منزله تقلید کم و بیش زمختی از آسیب شناسی بدنی هستند. گاهی نیز نشانه شناسی مشابهی در یکی از اعضای خانواده مشاهده می شود اما فراوانی چنین پدیده ای مانند دوره کودکی نیست.

مؤلفان«بی تفاوتی تمام عیار» را که توسط شارکو توصیف شده است نیز متذکر شده اند. به عبارت دیگر، نوجوان به اختلال خود توجه چندانی ندارد و یا وجود آن به ناراحتی وی نمی انجامد، در حالی که نگرانی شدیدی را در بین والدینش برمی انگیزد.

حضور مشاهده گر به افزایش شدت اختلال ها منجرمی شود و پاره ای از مؤلفان خاطر نشان کرده اند که در صورت عدم حضور مشاهده گر یا اعضای خانواده، اختلالها کم و بیش از بین می روند.

به طور کلی شاید بتوان رفتارهای هیستریکی نوجوان را بر اساس دو محور اصلی طبقه بندی کرد :

– رفتارهای هیستریکی که به خصوص به منزله دفاع علیه جنسیت تلقی می شوند مانند فلجهای حرکتی دستها، بی حساسیتی یا فزون حساسیتی و یا پاره ای از تظاهرات روانی.

– رفتارهای هیستریکی که به منزله مانعی در راه نیل به استقلال نوجوان محسوب می شوند مانندآسیب های حرکتی که می توانند تا حد معلولیت پیش روند و نوجوان را کاملاً به خانواده وابسته سازند مثل فلج اندامهای زیرین، فلج سمت راست یا چپ بدن یا اختلال وضعی از نوع حالت افتان و خیزان.

این دو محور،معانی اصلی تبدیل هیستریکی در دوران نوجوانی را متبلور می سازند : تعارض بین میل به استقلال و وابستگی خانوادگی، و تعارض بین امیال منع شده و کشاننده های جنسی.

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله مقایسه میزان افسردگی جانبازان خفیف و شدید
  • مقاله تعیین میزان افسردگی در دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.