تحقیق روانشناسی نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق روانشناسی نوجوانان

تعداد صفحات : ۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دوره نوجوانی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود ؛ زیرا در این دوران به دنبال یافتن هویت خویش ، در مسیر شکل دادن به شخصیتی متکی به خود گام بر می دارد. سؤالات متعددی نیز در ذهن نوجوان نقش می بندند که چنانچه نتواند پاسخی مناسب برای آن ها بیابد ، چه بسا ممکن است شخصیتی متزلزل و احیاناً دو گانه پیدا کند . بنابر این ، شناخت جنبه های مهم جسمانی ، روانی ، اجتماعی ، عقلانی و اخلاقی نوجوانان این توانایی را به نوجوان و اطرافیان او می دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی ـ روانی به وجود آمده را بدانند و تا حدی از بروز ناسازگاری های خاص این دوران جلوگیری نمایند. این مقاله ، نیم نگاهی به جنبه های مهم شخصیت نوجوانان انداخته است.

دوره نوجوانی همزمان است با دوره بلوغ ؛ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی . در دوره بلوغ ، تغییرات گوناگونی در ابعاد شخصیتی نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی می تواند بر او اثر بگذارد و حتی گاهی شخصیت او را دگرگون سازد.

پیدایش تغییرات سریع جسمانی و رشد غده های جنسی و توانایی تولید مثل می تواند عواطف ، کردار ، رفتار و شخصیت نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده و باعث جلب علاقه یا برعکس ، نگرانی و احساس کهتری یا حقارت نزد آنان شود. با توجه به این شرایط و تغییرات همزمان است که دوره نوجوانی را بحران رشد می نامند. عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی تواماً در بروز دوره نوجوانی که از بحرانی ترین ادوار زندگی است دخالت دارد

واژه های کلیدی: نوجوان، بلوغ، خود پنداری، نظریه فروید، غریزه جنسی، ازدواج، رشد شناختی، هویت، مذهب

فهرست مطالب

 مقدمه    ۱
جنبه های مهم شخصیت جوان    ۴
ویژگی های مهم نوجوان    ۵
روان شناسی خطرهای بلوغ    ۷
تغییرات همگانی دوران بلوغ    ۸
رشد جنسی    ۹
منابع نظریه فروید :    ۱۱
چند اشکال بر نظریه فروید    ۱۱
ازدواج راه صحیح ارضای غرایز جنسی    ۱۳
مهم ترین ویژگی های رشد شناختی ـ عقلی نوجوان    ۱۵
توانایی های ذهنی نوجوانان :    ۱۶
هویت یابی نوجوان    ۱۸
خطر آزادی مطلق برای جوانان    ۲۰
خصایص اجتماعی دوره نوجوانی    ۲۲
ویژگی های رشد عاطفی نوجوان    ۲۳
انواع عواطف در دوره نوجوانی    ۲۴
نمودها و مظاهر ترس    ۲۴
عوارض ترس    ۲۵
واکنش های خشم در نوجوانی :    ۲۵
نیاز به محبت متقابل :    ۲۷
رغبت های دینی    ۲۷
دوره های شکل گیری دین و مذهب در نوجوانان :    ۲۸
شیوه های جذب نوجوانان به مذهب    ۲۹
مشکلات تربیت مذهبی نوجوانان    ۳۰
تبادل فرهنگی با سایر جوامع    ۳۱
والدین و نوجوان    ۳۲
رشد جسمانی نوجوان :    ۳۳
رشد ذهنی نوجوان    ۳۳
رشد عاطفی در نوجوانان    ۳۳
رشد اجتماعی نوجوانان    ۳۳
چگونه با فرزند نوجوانمان صحبت کنیم ؟    ۳۵
جذابیت و مقبول بودن پیام دهنده    ۳۷
مشکلات آنها    ۳۸
عوامل مؤثر در اضطراب نوجوانان و مقابله با آن    ۴۲
نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی    ۴۳
رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان    ۴۳
رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و ترس از مستقل شدن    ۴۴
مذهب و نوجوانان :    ۴۵
اینترنت و نوجوانان    ۴۸
پی نوشت ها :    ۵۱

پی نوشت ها :

۱و۲ ـ سید احمد احمدی ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ، رودکی ،۱۳۶۹ ، ص ۱۷

۳ـ محمد تقی فلسفی ، گفتار فلسفی ، جوان از نظر عقل و احساسات ، هیئت نشر معارف اسلامی ، ۱۳۵۲ ، ص ۴۴۱

۴ـ آیهْْ الله صانعی ، سن بلوغ دختران را ۱۳ سالگی می داند .

۵ ـ روان شناسی تربیتی ، دوره کاردانی مراکز تربیت معلم ، ص ۱۴۲

۶ ـ به نقل از روان شناسی تربیتی ، مراکز تربیت معلم ، وزارت آموزش و پرورش ، ص ۱۶۷

۷ـ غررالحکم و دررالکلم ، ج ۱ ، ص ۴۴۹

۸ ـ محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۷۷ ، ص ۱۳۵

۹ـ تحف العقول ، ص ۱۲۴ / خصال صدوق ، ص ۶۳۶

۱۰ ـ دکتر محمود منصور ، روانشناسی ژنتیک ، تهران ، انتشارات سمت ، ۱۳۷۸ ، ص ۳۶ ، زمینه روانشناسی ، هیلگارد و دیگران ، ج ۱ ، ص ۸ ـ ۲۷

۱۱ ـ موریس دبس ، مراحل تربیت ، ترجمه علی محمد کاروان ، تهران ، دانشگاه تهران ، ۱۳۷۴ ، ص ۱۶۳

۱۲ ـ علی اکبر شعاری نژاد ، روان شناسی رشد (۲) ، کودکی و نوجوانی ، دانشگاه پیام نور ، ۱۳۷۲، ص ۵۶ به بعد

۱۳ ـ دکتر سید احمد احمدی ، روان شناسی نوجوانان و جوانان ، انتشارات مشعل ، ۱۳۷۳

۱۴ ـ علی فتحی آشتیانی ، جزوه درسی ، درس روان شناسی رشد ، بخش نوجوانی ، ۱۳۷۷٫

۱۵ ـ محمد تقی فلسفی ، پیشین ، ص ۱۸۸

۱۶ـ آریانپور ، فرویدیسم ، تهران ، ۱۳۷۵ ، ص ۵۵

۱۷ـ مجله Neverevue ، ش ۱۲ ، نوامبر ۱۹۶۷ به نقل از گفتار فلسفی بزرگ سال و جوان ، ص ۲۱۲

۱۸ـ محمد تقی فلسفی ، پیشین ، ص ۱۸۸

۱۹ـ کیهان ، ش . ۸۸۸۴ ، به نقل از مجله نیوز ویک .

۲۰ـ ۲۱ـ۲۲ـ۲۳ـ بحار، ج۷ ، ص ۷۸ ، روایت ۱۱ از باب ۴۶٫

۲۴ـ میرزا حسین نوری ، مستدرک الوسائل ، مؤسسهْْ آل البیت ، ۱۴۰۸ ق ، ص ۵۳۱٫

۲۵ـ حسن بن فضل طبرسی ، مکارم الاخلاق ، قم ، راضی ، ۱۳۷۱ ، ص ۹۹٫

۲۶ـ روم : ۲۱٫

۲۷ـ حسن بن فضل طبرسی ، پیشین ، ص ۱۰۰٫

۲۸ـ میرزا حسین نوری ، پیشین ، ج۲ ، ص ۵۳۱٫

۲۹ـ محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، بیروت ، مؤسسهْْ الفرد ،ج۱۰۳ ، ص ۲۱۹٫

۳۰ـ محمدبن یعقوب کلینی ، کافی ، ج ۵ ، ص ۳۲۹٫

۳۱ـ شیخ حر عاملی ، وسائل ، ج ۵ ، ص ۱٫

۳۲ـ ملامحسن فیض کاشانی ، عین الیقین ، ص ۲۴۳٫

۳۳ـ محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج ۷۸ ، ص ۶٫

۳۴ـ روان شناسی تربیتی ، ص ۱۵۱٫

۳۵ـ دیوان حضرت علی علیه السلام ، ترجمه مصطفی زمانی .

۳۶ـ محمدرضا شرفی ، مراحل رشد و تحول انسان ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۶۸ ، ص ۱۵۴٫

۳۷ـ استاد مرتضی مطهری ، عدل الهی ، ص ۷٫

۳۸ـ شک وتردید انسان ملاکی برای عقل اوست . ( غررالحکم ، ص ۴۷۴)

۳۹ـ روان شناسی رشد ، ج ۲ ، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ، ص ۷۸۲٫

۴۰ـ الولد سید سبع سنین و عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین ، طبرسی ، حسن بن فضل ،                           مکارم الاخلاق ، قم ، رضی ، ۱۳۷۱ ، ص ۱۱۵ .

۴۱ـ محمدبن یعقوب کلینی ، روضه کافی ، ص ۹۳ .

۴۲و۴۳ ـ هاریس ، مشکلات روحی جوانان ، ص ۷۳ /ص ۶۲٫

۴۴ـ غررالحکم ص ۶۷۷٫

۴۵ـ نهج البلاغه ، شرح ابن ابی الحدید ، دارالحیاء الکتب العربیه ، ۱۴۰۴ ق، ج۲۰، کلمه ۹۳۷ ، ص ۳۴۳٫

۴۶ـ محمدرضا شرفی ، مراحل رشد و تحول ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، ۱۳۷۱، ص ۱۵۸٫

۴۷ـ علی فتحی آشتیانی ، پیشین.

۴۸ و ۴۹ ـ علی اکبر شعاری نژاد ، پیشین ، ص ۷۵۶٫

۵۰ ـ محمد تقی فلسفی ، پیشین ، ص ۱۹۷ و روان شناسی رشد ۲، شعاری نژاد.

۵۱ ـ علی اکبر شعاری نژاد ، پیشین ، ص ۷۷٫

۵۲ ـ (غررالحکم ، ص ۲۱۲)

۵۳ ـ علی اکبر شعاری نژاد ، پیشین ، ص ۱۱۸٫

۵۴ ـ محمد علی احمد وند ، روان شناسی کودکی و نوجوانی ، دانشگاه پیام نور ، ۱۳۷۶٫

۵۵ ـ علی اکبر شعاری نژاد ، پیشین ، ص ۹۱٫

۵۶ و ۵۷ و ۵۸ و ۵۹ ـ علی فتحی آشتیانی ، پیشین.

مقدمه

دوره نوجوانی همزمان است با دوره بلوغ ؛ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی . در دوره بلوغ ، تغییرات گوناگونی در ابعاد شخصیتی نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی می تواند بر او اثر بگذارد و حتی گاهی شخصیت او را دگرگون سازد. این نبشتار ، به برخی از این جنبه ها اشاره دارد. اما پیش از ورود به اصل بحث ، توجه به چند نکته لازم است :

۱ـ بحران بلوغ: فرایند بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فرد است . استانلی هال ، (Stanly Hall ) که به پدر روانشناسی بلوغ معروف است ، این مرحله را « دوران طوفان و فشار » می نامد . نوجوان در این دوره ، تمایلات و خواهش های متضادی دارد . مثلاً با این که می خواهد با دوستان باشد ، به تنهایی نیز علاقمند است . (۱)

روسو دوره بلوغ را تولد مجدد می داند . او می گوید : وقتی فرد به دوره بلوغ می رسد مثل این است که فرد دیگری با خصوصیات بدنی و روانی متفاوتی در وی به وجود آمده است. (۲)

در هفت سال سوم زندگی که دوران بلوغ و جوانی است ، تحولات سریعی در جسم و جان نوجوان پدیدار می گردد و در مدت کوتاهی اندام و افکارش به کلی تغییر می کند .(۳) دوره نوجوانی و بلوغ به سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی اطلاق می شود. این دوره یکی از بحرانی ترین دوره هاست. گاهی گذشتن از مرز کودکی و رسیدن به قلمرو بلوغ با نابسامانی های فراوانی همراه است. در این دوره ، نوجوان نه دیگر کودک به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ گردیده است. وی در مرز بین این دو مرحله (کودکی و بزرگسالی ) قرار می گیرد و با فشارها و انتظارات خاص هر دوره روبه رو می شود ؛ از سویی ، اگر کار کودکانه بکند او را ملامت می کنند که بزرگ شده است و این کار در شأن او نیست و از سوی دیگر ، معمولاً با او مانند بزرگسالان رفتار نمی شود . در زندگی ، نقش کودک و بزرگسال ، هرکدام مشخص است و می دانند چه کاری باید انجام دهند ، ولی نوجوان در وضع روحی مبهم و پیچیده ای به سر می برد ؛ او به درستی نمی دانند چه باید بکند.

۲ـ تعریف بلوغ و نوجوانی :

کلمه «بلوغ» یا (Puberty ) ممکن است به چند صورت تعریف شود :

الف ) بلوغ جنسی : بلوغ به این معنا یعنی رسیدن به سن تولید مثل و شهوت جنسی که سنین آن در بین ملل و افراد گوناگون بر حسب نژاد ، مناطق جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت است و معمولاً بین سنین ۱۲ـ۱۸ سالگی واقع می شود.

ب ) بلوغ جسمی (فیزیولوژیک) : بلوغ به این معنا همان آخرین حد رشد اندام ها است که زمان آن از یک سو ، به نژاد فرد بستگی دارد و از سوی دیگر ، به قوانین رشد و نمو هریک از اعضا . در این زمینه، تنکرد شناسان (فیزیولوژیست ها ) و روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که اندام های انسان تا پنج سال اول زندگی به طور سریع رشد می کند و سپس رشد آن تا سنین        ۱۲ ـ ۱۳ سالگی به کندی  می گراید ، در دوره نوجوانی سرعت رشد دوباره افزایش می یابد و در فواصل بین ۱۸ـ۲۵ سالگی جسم به حد کمال خود می رسد و رشدش نیز متوقف می گردد . لازم به ذکر است که تمام قسمت های بدن در دوره رشد به یک میزان رشد نمی کند ، بلکه بعضی از اعضا رشد بیشتری دارند، چنانچه مشهور است که    « نوجوان شلوارش یک سال زودتر از کتش کوچک می شود . »

ج) بلوغ شرعی : سن تکلیف در کشور های گوناگون براساس اعتقاداتی که دارند فرق می کند ؛ مثلاً اسلام سن ۹ سالگی را برای دختران و ۱۵ سال را برای پسران سن بلوغ می داند .(۴) البته بعضی از فرق اسلامی در سن بلوغ با شیعه فرق دارند ؛ مثلاً فقه حنفی برای دختر سن ۱۷ سالگی و برای پسر سن ۱۸ و ۱۹ سالگی را سن بلوغ می داند و فقه مالکی بلوغ را وابسته به سن نمی داند .

د) بلوغ عرفی (سن قانونی ) : قوانین مدنی کشورها اغلب دو یا سه سال دیرتر از دستورات شرعی نوجوانان را بالغ و مسئول رفتار خود می داند.

هـ) بلوغ روانی (بلوغ شخصیت): بلوغ روانی دارای جنبه های گوناگونی از قبیل پختگی ، هوش ، درک مفاهیم اخلاقی ، نقطه اوج حافظه ، کمال اراده ، انفعالات و سایر خصوصیات ذهنی است که در صورت هماهنگی ، تعادل فرد را به وجود می آورد و در صورت ناهماهنگی ، موجب رفتار غیر عادی یا بی تعادلی روانی می شود .

با توجه به تعاریف ارائه شده ، بلوغ دارای معانی متفاوتی است ، اما منظور روانشناسان از آن ، بیشتر تغییرات بدنی ( جسمی و جنسی ) می باشد ؛ آنان مراد خود را از دیگر موارد بلوغ با پسوند  می آورند ؛ مثل بلوغ روانی ، بلوغ شرعی و بلوغ عرفی و …

۳ـ نوجوانی :

اصطلاح «نوجوانی» (Adolesence ) در مقایسه با کلمه « بلوغ» معنای وسیع تری دارد و دوران مهمی از زندگی انسان را شامل می شود . سنین بین ۱۲ ـ ۱۸ سالگی ، که سنین نوجوانی است ، خود به سه قسم می شود :

الف. اهمیت نوجوانی از دیدگاه دانشمندان : افلاطون این دوره را دوره شراب زدگی روان می داند که احساسات و عواطف بر افکار فرد چیره می شود .

روسو می گوید : نوجوانی تولد ثانوی است . استانلی هال معتقد است ، نوجوانی دوره طوفان و فشار بوده و نوجوانی یک جهش ناگهانی است.

کورت لوین آلمانی هم اعتقاد دارد که کودک و بزرگسال ، هرکدام یک نوبت ، بارکودکی و بزرگسالی را بر دوش می کشند ، ولی نوجوان مجبور است یکجا بار هر دو را بر دوش بکشد ، زیرا متعلق به هردو می باشد. (۵)

ب. اهمیت نوجوانی از نظر اسلام : اسلام این موضوع را از دو جنبه مثبت و منفی مد نظر قرار داده است : در جنبه مثبت ، به نظر اسلام ، نوجوانی دوره قوت و توانایی است که در بین دو دوره ضعف و ناتوانی ( کودکی و پیری ) قرار گرفته : « الله الذی خلقکم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوه ثم جعل من بعد قوه ضعفا و شیبه یخلق ما یشاء و هو العلیم القدیر .» ( روم ۵۴)

اولیای اسلام نیز نوجوانی را یکی از نعمت های پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند :

ـ قال رسول الله صلی الله علیه و آله : « اوصیکم بالشبان خیراً فانهم ارق افنده ان الله بعثنی بشیرا و نذیرا فحالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ . » (۶)

ـ قال علی علیه السلام : « شیئان لا یعرف فضلهما الا من فقدهما الشباب و العافیه .» (۷)

در جنبه منفی ، اولیای الهی از این دوره به دوره جنون و مستی تعبیر کرده اند :

ـ قال رسول الله صلی الله علیه و آله : « الشباب شعبه من الجنون .» (۸)

ـ قال علی علیه السلام : « اصناف السکر اربعه : سکر الشباب ، سکرالمال ، سکرالنوم و سکرالملک.»(۹)

جنبه های مهم شخصیت جوان

دوره نوجوانی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود ؛ زیرا در این دوران به دنبال یافتن هویت خویش ، در مسیر شکل دادن به شخصیتی متکی به خود گام بر می دارد. سؤالات متعددی نیز در ذهن نوجوان نقش می بندند که چنانچه نتواند پاسخی مناسب برای آن ها بیابد ، چه بسا ممکن است شخصیتی متزلزل و احیاناً دو گانه پیدا کند . بنابر این ، شناخت جنبه های مهم جسمانی ، روانی ، اجتماعی ، عقلانی و اخلاقی نوجوانان این توانایی را به نوجوان و اطرافیان او می دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی ـ روانی به وجود آمده را بدانند و تا حدی از بروز ناسازگاری های خاص این دوران جلوگیری نمایند. این مقاله ، نیم نگاهی به جنبه های مهم شخصیت نوجوانان انداخته است .

 ویژگی های مهم نوجوان

۱ـ بلوغ یا رشد جسمی

یکی از جنبه های مهم و مؤثر در شخصیت نوجوان بلوغ است . در زمینه تحول بلوغ ، دو جریان فکری وجود دارد :

گزل (Gesel) می گوید : بلوغ رشد مداوم و پیوسته ای است که از کودکی شروع و بدون انقطاع ادامه می یابد که گاهی سریع و گاهی کند است و نمی توان بریا آن خصوصیات و ساختمان معینی ذکر کرد و آن را دارای مراحلی دانست.

پیاژه (Piaget ) و والون (Wallon ) معتقدند : رشد متشکل از مراحل و دوره های متفاوتی است و هر مرحله فرایند بلوغ یکی از بحرانی ترین ساخت ذهنی مربوط به خود را دارد و به دلیل همین ساخت ، هر مرحله از سایر مراحل جدا و مجزا است ؛ مثلاً ، دوره نوجوانی دوره آشوب درونی و انقلاب شخصیتی است ، در حالی که دوره کودکی دوره آرامش و سکون است و رشد آن ، آهنگ یکنواختی دارد . دوران بلوغ که با بحران مواجه می شود ، تغییراتی در کل شخصیت فرد ایجاد می کند.(۱۰)

در آغاز نوجوانی ، کودکان بیشتر به دوره سریعی از رشد جسمانی (جهش) گام می گذارند و صفات ثانویه جنسی در آن ها بروز می کند . این تغییرات در دوره ای تقریباً دو ساله رخ می دهد و با بلوغ جنسی به اوج خود می رسد . نشانه بلوغ شروع قاعدگی در دختران و احتلام در پسران می باشد که معمولاً در دختران از سن ۹ ـ ۱۲ سالگی و در پسران دو سال دیر تر ظهور می یابد . تا سنین ۱۱ سالگی متوسط قد و وزن دختر و پسر یکسان است و از آن پس دختران پیشی می گیرند و پس از دو سال ، پسران جلو می افتند و تا آخر عمر این روند ادامه دارد . البته تفاوت های فردی را نباید از نظر دور داشت ، چه بسا بعضی از پسران زودتر از دختران بالغ شوند . آب و هوا و مناطق جغرافیایی و نوع تغذیه در سرعت بلوغ اثر می گذارد.

انواع تغییراتی که با شروع دوره نوجوانی رخ می دهد ، عبارت است از :

الف ـ  تغییر در اندازه بدن : در دوران ۳ تا ۴ ساله بلوغ ، قریب ۲۰ ـ ۳۰ کیلوگرم به وزن و ۲۰ـ۳۰ سانتی متر به قد نوجوان اضافه می گردد . در این دوران به طور کلی ، هم اعضای بیرونی متحول و دست خوش تغییر می گردد و هم اعضای درونی .

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی رابطه ی تفکر غیر منطقی و یافتن هویت در سازگاری اجتماعی نوجوانان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.