پایان نامه خانه سینما

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه خانه سینما

تعداد صفحات :۱۰۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بناهای فرهنگی یک جامعه یکی از نیازهای زندگی امروزه است جوامع با سرعت بیشتری به پیش می رود و پله های ترقی را طی می کنند که بیشترین سعی و کوشش خود را به استوار ساختن پایه های فرهنگی جامعه نهاده اند و نیازمند این امر ارتقاء ساختارهای فکری افراد جامعه است. لذا مسأله اصلی بدین گونه طرح گردیده:
رسیدن به فضایی که بتواند زمینه ارتقاء ساختارهای فکری بشر در زمینه هنر بوده است فراهم بیاورد و بستر مناسب برای فن آوری و خلاقیت های نوین هنری را فراهم سازد.
تحولات اقتصادی و اجتماعی همواره با دگرگونیهائی در طرز اندیشه و رفتار افراد یک جامعه همراه است.
نظام فرهنگی که بر اساس شکل خاصی از تولید و مجموعه از آداب و رسوم استوار بوده و همزمان با یک تحول جدید به هدفهائی تازه نیامند می شود. اگر نخستین مراحل تحول اجتماعی ایران نیازها، محرک اقتصادی داشت در این مرحله از انعکاس این خواسته ها و تمنیات معنوی و فرهنگی افراد بچشم می خورد.
توجه به این نیازها در ایران با توجه به میراث فرهنگی و تماس دائم با تمدن غرب اهمیت اساسی دارد زیرا گروهی از مردم پیشینه فرهنگی این سرزمین را ندیده گرفته و شیفته راه و رسم زندگی غرب شده اند و گروهی دیگر ورود برخی از مظاهر تمدن صنعتی را نشان عدم علاقه و حفظ سنت ایران دانسته اند. با تحولات اجتماعی و اقتصادی ایران اکنون جامعه به فرهنگی نیازمند است که بر مبانی فرهنگ مبین استوار باشد و نیز بتواند در زندگی ایرانیان بخصوص جوانان در یک جامعه صنعتی مؤثر باشد منظور اصلی بوجود آوردن شخصیت انسان مطلوب می باشد. که باید یک فرد را در زمینه های جسمانی و اجتماعی، روحانی تربیت نموده و همچنین احتیاج به یک فرهنگ می باشد که بر مبنای یک فرهنگ ملی استوار باشد. یعنی احیاء ارزش های اصیل فرهنگ ایران اسلامی و انطباق آن با شرایط زندگی امروزی و همچنین برخورداری از مظاهر فرهنگ جهانی است. با توجه به مطالبی که د سطور گذشته بیان گردیده لزوم یک هدف و ایدئولوژی کلی برای جوانها که بتوانند تماماً آنها را مجذوب نماید، این هدف ترتیب جسمانی، اجتماعی، روحانی می باشد و لازمه آن داشتن یک سیاست فرهنگی است. عواملی که ضرورت این سیاست را ایجاد می کند.
۱- افزایش رفاه
۲- افزایش و تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالی
۳- افزایش روابط بین الملل
پروژه شش فصل تنظیم شده است که فصول نخست ضرورت طرح مسئله و روش مطالعه و تحقیق را بازگو می کند. طرح مسأله سینما در نگاه اول مسأله نو و بدیعی نیست ولی مخاطب امروزه سینما مخاطب سالهای نخست ظهور این پدیده نیست بنابراین نیازهایش هم مانند مخاطب پیشین این هنر نیست مخاطب امروز سینما مخاطبی است که در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و … پیرامون خود می اندیشد و صرف گذارندن دقت و یا جذابیت نو بودن این هنر به آن علاقه ندارد.
سینما امروزه به سمت اصالت هنری پیش می رود. بنابراین باید به او فرصت اندیشیدن پیرامون آنچه می بیند داده شود.
سینماهای امروزه ما اگر چه بسیار متفاوت از آنچه در گذشته بوده عمل می کند ولی با یک نگاه عمیق تر می بینیم مخاطبین همچنان، به عنوان محصولی قلمداد می شود که پس از دیدن فیلم که هدف اصلی سینمای تجاری ماست، استعمال شده تلقی می شود. مخاطبی که پس از مشاهده یک فیلم سینمایی تحت عنوان سینما به جای فرصت دادن به او برای اندیشیدن، پس از خاتمه فیلم که در واقع نقطه شروع جریانات فکری اوست، به سمت راهروهای خروجی هدایت می شود که معمولاً به خیابان ها می ریزد و بدون دادن فرصتی برای اندیشیدن به ری مجدداً درگیر مسائل روزمره و اتفاقات عینی می گردد. با نگاهی نو به این مطلب می توان دریافت که اگر مخاطب سینما را یک مخاطب هنر بدانیم پس باید امکان درگیری ذهنی او را با موضوع چه قبل از فیلم و چه بعد از آن محیا کنیم. سینمای ما تبدیل به فضایی می شود که ناقل اطلاعاتی است و نه محافظ رسمی در این دارد. که ما را به سمت و سویی هدایت کند که پس از خروج از سالن آمادگی ذهنی برای درگیری با فیلم برقرار کنیم. زمان را طولانی تر می کنیم سلسله مراتب را برای رسیدن به فضای بیرون و درگیری های روزمره فراهم می کنیم. این نوع نگرش باعث می شود که بسیاری از اتفاقات را پس از خاتمه فیلم و خروج از سالنها مطرح کنیم و در واقع داستانی که سناریو مجموعه ما پس از خروج از سالنها شروع می شود.
نخست باید به شناخت پیرامون سینما برسیم.
در بخش دوم شناخت نسبت به موضوع سینما صورت گرفته است سینما چیست و اهمیت آن در کجاست؟ اهمیت و نقش فرهنگ نمایش و نقش آن در ایران؟
– به بررسی نقش حرکت در سینما می پردازیم ریتم و تکرار که عنصر بسیار مهمی در یک سلسله مراتب می باشند.
– تأثیر متقابل سینما و معماری
– به بررسی سینما و متافیزیک می پردازیم به اهمیت سمبل و نشانه ها به سینما می پردازیم سمبل ها و نشانه هایی که در پروژه ها ظهور می کنند. در سینمایمان متافیزیکی بسیار استفاده می شود که بیان نمادین است.
پروژه ما باید با این بیان سینمایی آشنا باشد.
– تاریخچه شکل گیری سینما در ایران را بررسی می کنیم؟
– بخش سوم : ضوابط و استانداردها.
– بخش چهارم : مطالعات شهری
– بخش پنجم : موقعیت سایت را بررسی می کنیم؟ مطالعات کالبدی
واژه های کلیدی: سینما، تاریخ سینمای ایران، پرده ها وتصویرپردازی،

فهرست 

• مقدمه
• فصل اول طرح مسئله
۱-۱ ضرورت پروژه
۱-۲ روش مطالعه وتحقیق
۱-۳ سامان پروژه مطالعاتی
• فصل دوم : شناخت
۲-۱ شناخت سینما
۲-۱-۱ – سینما چیست ؟
۲-۱-۲- اختراع سینما
۲-۲-۱ فرهنگ ونمایش ونقش آن درایران
۲-۲-۲- تاریخ سینمای ایران
۲-۲-۳ – سینمای حال حاضر ایران
۲-۲-۳-۱- نقدینگی
۲-۲-۳-۲- مواد اولیه
۲-۲-۳-۳- نیروی انسانی
۲-۳- معماری وسینما
۲-۳-۱- پیوند (وجه اشتراک معماری وسینما )
۲-۳-۲- نقد
۲-۳-۴- بیانیه
۲-۳-۳- الهام
۲-۴- بررسی چند نمونه خارجی وداخلی
۲-۴-۱-
۲-۴-۲-
• فصل سوم : ضوابط واستانداردها
۳-۱- ظرفیت سالن
۳-۲ شکل واندازه تصویر پردازش
۳-۳ پرده ها وتصویرپردازی
۳-۴ لنزهای پردازش
۳-۵ پوشش تصویر
۳-۶ شیب کف وصندلی ها
۳-۷ شیب کف سالن نمایش تصویر
۳-۸ فاصله گذاری ردیف ها وراهروها
۳-۹ پرده ها
۳-۱۰ سالن نمایش اصلی
۳-۱۱سالن های نمایش فرعی
۳-۱۲ بخش جنبی خانه فیلم وسینما
۳-۱۳ فضاهای ورودی
• فصل چهارم : مطالعات پایه
۴-۱- مطالعات منطقه ای ومحیطی
۴-۱-۱- موقعیت جغرافیایی استان تهران
۴-۱-۲- موقعیت جغرافیایی شهرتهران
۴-۱-۳- کوهپایه ها وارتفاعات ورودخانه ها
۴-۱-۴- ارتباطات
۴-۱-۵- چگونگی شکل گیری شهر تهران
۴-۱-۶- تاریخچه تهران
۴-۱-۷- مطالعات فرهنگی واجتماعی
۴-۲- مطالعات اقلیمی
۴-۲-۱- دما
۴-۲-۲- بارش
۴-۲-۳- رطوبت نسبی
۴-۲-۴- باد
۴-۲-۵- ساعات آفتابی
۴-۲-۶- روزهای بارانی
۴-۳- معیارها وضوابط استقرار واحدهای ساختمانی درسایت
• فصل پنجم : مطالعات کالبدی
۵-۱ تجزیه وتحلیلی سایت
۵-۱-۱- بررسی موقعیت سایت درشهر
۵-۱-۲- دید ومنظر ازدرون به برون سایت
۵-۱-۳- دید ومنظر ازبرون به درون سایت
۵-۱-۴- کاربریها وهمجواریها بلافصل
۵-۱-۵- نظام توده فضا
۵-۱-۶- گزینه منتخب لکه گذاری
۵-۲-۱ – موقعیت شهری محل مورد نظر(سایت)
۵-۲-۳ – موقعیت قرار گیری سایت در منطقه
۵-۲-۴- دسترسی های سایت در منطقه
۵-۲-۵- کاربریهای موجود در محدودة سایت
۵-۳- مشخصات و توانمندیهای موقعیت شهری سایت
۵-۴- تحلیل و تجزیة تصویری سایت
۵-۴-۱- دید بنا نسبت به محدودة اطراف سایت
• منابع و ماخذ

منابع و ماخذ

۱- کتابها و منابع معماری
– بابک احمدی ، نشانه های تصویر تا متن ، تهران نشر مرکز
– تاریخ سینمای ایران ـ جلال امید
– تصاویر دنیای خیالی ، احمدی ، بابک
– پروفسور ویلی فورد و پروفسور انسلم لایوتر، آکوستیک در معماری،ترجمة غلامعلی لیاقتی
– ژان پل سارتر، امر خیال ، ترجمة امیر جلال الدین اعلم، تهران نشر نیلوفر
– کتاب بیکن و کوکلر ۱۹۹۳
– کتابهای پهنه بندی اقلیمی ، تالیف آقای دکتر کسمایی
– اقلیم و معماری، تالیف آقای دکتر کسمایی.
۲- نشریات و مقالات معماری
– جهانشاهی ـ ک ، ساحر صد ساله ، ماهنامة سینمایی فیلم شمارة ۱۸۳
– فرجامی ـ محمود ـ “دهه پنجاه تب تلویزیون فراگیر می شود” ـ روزنامة شرق ، صفحة فرهنگ و هنر ـ شمارة ۲۸۰
– طوسی ـ جواد ـ نمایش ایران از ابتدا تاکنون ، ماهنامة سینمایی فیلم شمارة ۸۳
– طوسی ـ جواد ـ سینما از نگاه سی نما ، ماهنامة سینمایی فیلم شمارة ۸۰
– حسین نوش آذر ـ فصلنامة سنگ ـ شمارة چهار
– نکاتی پیرامون اقتصاد سینمای ایران از نشریات سازمان برنامه و بودجه
– زیبایی شناسی حرکت دوربین از مورنائو تایانچو » فصلنامة فارابی شمارة ۳۲ و ۳۳
– فرشیدموسوی وآلخاندروزایرپولو ،مجتمع سینمایی آزادی تهران، مجلةما ـ شمارة ۶ ـ
– بابک شکوفی ، مجتمع سینمایی آزادی تهران، مجلةمعمار
– سالنامة های هواشناسی فرودگا مهرآباد تهران، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ بدست آمده است
۳- پایان نامه ها و تحقیقات معماری و شهرسازی
– مرکز تحقیقات فیلم و سینمای ایران ، پایان نامة کارشناسی ارشد،” حسین زاده ـ نوید و مسعود ـ فرزاد ـ ” ، دانشگاه علم و صنعت تهران
– طراحی مجموعة سینما و تئاتر کرج ، ” فصیحی شیرجینی- پایان نامةکارشناسی ارشد ۱۳۷۵ ـ دانشگاه علم و صنعت تهران
– مجتمع سینمائی قیطریه،” شیخی ، احمد” ـ دانشگاه شهید چمران اهواز
– مرکز برگزاری همایش ها و فستیوال های سینمایی ایران ” کریمی ، ف”- پایان نامة کارشناسی ارشد ،دانشگاه علم وصنعت ایران
– مرکز موسیقی ایران ـ تهران ،” میرزائی ، احمد ـ پایان نامة کارشناسی ارشد ، ۱۳۷۹ ـ دانشگاه شهید بهشتی
– مرکز هنرهای نمایشی تهران ،” ظفری ـ حسن” – پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
– کانون سینما گران جوان،” قاسمی مجدی ، یاشار” – پایان نامة کارشناسی ارشد ـ دانشگاه علم و صنعت ایران
– مرکز موسیقی ایران ، ” گوهری، مشتاق “_ پایان نامة کارشناسی ارشد ، ۱۳۷۸- دانشگاه شهید بهشتی
– سینما ـ شهر،” وثوقی ،” اکرم و محمدی ، مهشاد “- پایان نامة کارشناسی ارشد ـ دانشگاه علم وصنعت ایران
– طرح جامع شهرک سینمایی ، “کلانتری ، یدا ” ـ پایان نامة کارشناسی ارشد ، دانشگاه علم و صنعت ایران –
– تصویر واقعیت ـ واقعیت تصویر ( رویکردی پدیدار شناسه در طراحی پارک سینما ) ،” حیدری
– محمد مهدی “- ۱۳۸۰
– نوجوان با سینما ـ ” رستاک ، ن “،۱۳۸۱، پایان نامی کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
۴- سایتهای اینترنتی و مجلات الکترونیکی
– مجلة فرهنگی،الکترونیکی www. Tehran Information Center1.com
– سایت فارسی زبان به آدرس الکترونیکی www. Bbc persian .com
– مجله الکترونیک زوران ، پژوهشگاه هنر نوشتة گروه معماری زوران www.Rozan .com
– سایت فارسی به آدرس الکترونیکی www . sorosh .cim مجله الکترونیک معماران ، پژوهشگاه هنر نوشتة گروه معماری معماران ، منهدس راستین معمار و سینماگر www.memaran.com
– ومجله الکترونیک ARCHitectural Imagination .com و نوشته شده توسط هدیه درمان
– سایت WWW. Ptutt . de / Architecture / Coophimmelblue . html /

مقدمه

  ((اینجا اتاقی است ، تاریک با پرده ای سپید و کوچک در انتهای آن که با نوری سحر انگیز روشن می شود . و سایه ای حقیقی صدساله را پیش روی چند نفر از حاضران  می گستراند .  شاید هم سایه ای از حقیقتی دو هزار ساله که افلاطون از آن سخن می راند .

    اینجا چند نفر خسته و شوریده و خسته به نظاره نشته اند . تا شبح واقعیت تخلیشان را بر پرده ببینند . و بعضی به تاثیر ، به کنار دستی شان میگویند ، این جا اتاق رویا سازی است . جایی که تصویرها و صداها در هم میآمیزد تا معجزة یک قرن ، پس از هزاران بار، بار دیگر روی می دهد.

    این جا مرکز تلاقی ذهن است . از علم و تکنولوژی تا هنر ، از فلسفه و سیاست تا اقتصاد ، ار کژاندیشی و بی مایگی تا خلاقیت ، از دوستی تا دشمنی ، این جا خلاصه آدمی جاری است .

     این جا خاطرات گذرا نیستند . حرکات نامیرانید . و اصوات تا ابد می مانند . و این همه برای توصیف نام انسان کافی است . این جا اتاقی است تاریک با پرده ای سپید و کوچک در انتهای آن .)) ۱

     سینما پدیده ای است که فرا تبار شناسی آن ، باب تاثیر دو سویه ای را بر زندگی برونی انسان گشوده است  .  در فرآیند بزرگنمایی فریمهای کوچک تا ابعاد محصور کنندة و غول آسای پرده جادواییاش حد میانه ای را می توان فرض کرد . که حتی از دیدگاه بصری منطبق با سازوکار و زندگی انسان است .

     در ادامه به تاریخچة فرهنگ نمایش و چگونگی پدید آمدن نمایش در جوامع مختلف می پردازیم .

    آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب و رسوم . مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیتهای انسانی برای تنازع بقا جستجو کرد .

    انسان بدوی که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان بود . حرکت را به کمک طلبیده و از طریق حرکات موزون سعی در بیان افکار و عواطف خود کرد و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخن گفتن با خدایان خود شروع به انجام حرکات موزون ( رقص ) می کند .

     بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم جادوئی و حرکات موزون است که شکل می گیرد .

    شاید بتوان گفت یکی از شرایط ضروری برای پیدایش تئاتر فراهم آمدن درک نسبتاً پیچیده ای از جهان است که در آن امکان داشتن نظر گاهی عینی و بیطرفانه از مسائل انسانی وجود داشته باشد . مثلاً یکی از علایم این فرایافت ، ظهور یا بروز یک برخورد کمدی با مسائل است زیرا برای آنکه در راه خیر و سعادت مردم از معیارهای مضحک را برگزینیم ، نیاز به بینشی عینی و بیطرفانه داریم . علامت دیگر گسترش حس زیباشناختی است . مثلاً هنگامی که فرایافت های انسان از جهان خود تغییر می کند ، اغلب از اجرای آیین و توسل به اسطوره ها برای رسیدن به خوشبختی صرف نظر می کنند .

    دو شرط دیگر نیز که مربوط به حس زیباشناختی است دارای اهمیت اند ، پیدا شدن اشخاصی که می توانند عناصر تئاتری را به تجربه هائی متعالی وافرتر بدل کنند ، و جامعه ای که قادر باشد ارزش تئاتر را به عنوان فعالیتی منتقل و ویژه بپذیرد ، چرا که تئاتر آموزش می دهد ، ارشاد می کند و می کوشد تماشاگر خود را آرامشی روحانی ببخشد . و او را با حیات درونی خویش واحد است بعنوان مرکزی اجتماعی نیز قابل توجه است و در ایران نیز به عنوان یک مرکز دسته جمعی بمنظور بیان مسائل فرهنگی و تفریحی نقش ایفا می کند و می توان بعوان یک عامل کمک دهنده در این راستا مورد توجه قرار گیرد .

    سینما در ایران همانطور که گفته شدیک صنعت نوپا و خالی از هرگونه محتوا و فرم است و جهت مشخصی در این صنعت و هنر دیده نمیشود این عامل در کشور ایران بعنوان یک عامل صنعتی مورد توجه قرار رفته است که قادر باشد در مسائل اقتصادی کشور موثر باشد و اگر چه جنبة هنری ندارد با این وجود نمی توان منکر این مهم شد که سیل افراد شایق و به سینما رو به مراتب کمتر از سایر تفریحات دسته جمعی می باشد . و به همین نسبت فضاهای مورد نیاز به خصوص در مرکز بیشتر از سایر فضاهای همسو می باشد . پس از چنین مکانهایی با توجه به مشخصات آنها جهت رهبری عموم مردم می توان استفاده نمود . سینما از جهت رابطه با فرد عامی این مرز و بوم تا حد زیادی قابلیت بهره برداری دارد شخص در محیط سینما با یک تکنیکی روبرو است که از لحاظ آسانی بیان به سایر وسائل ارتباط جمعی یک حس راحت دارد . و نیز سینما از لحاظ محیط فیلم با یک وسعت زیاد ، توجه تماشاچی را به خود جلب می کند و با استفاده از امکانات فنی ، محیطی دور از ذهن را به آسانی برایش بازگو می کند .

    فرد در محیط سینما خواص یک محیط اجتماعی را بدست می آورد به جای هرگونه محیط اجتماعی دیگر امکان آموزش در سینما بیشتر می باشد پس برای آنکه از عامل سینما بتوان در حداکثر وضع موجود استفاده نمود باید محتوای آن را کنترل نمود و در سطح بالاتری قرار داد برای این منظور با در اختیار گذاردن وسائل و فضاهای تکنیکی این حالت را بوجود آورد .

فصل اول

طرح مسئله

     ۱- ۱- ضرورت طرح پروژه

بناهای  فرهنگی  یک جامعه یکی از نیازهای زندگی امروزه است جوامع با سرعت بیشتری به پیش می رود و پله های ترقی را طی می کنند که بیشترین سعی و کوشش خود را به استوار ساختن پایه های فرهنگی جامعه نهاده اند و نیازمند این امر ارتقاء ساختارهای فکری افراد جامعه است. لذا مسأله اصلی بدین گونه طرح گردیده:

رسیدن به فضایی که بتواند زمینه ارتقاء ساختارهای فکری بشر در زمینه هنر بوده است فراهم بیاورد و بستر مناسب برای فن آوری و خلاقیت های نوین هنری را فراهم سازد.

تحولات اقتصادی و اجتماعی همواره با دگرگونیهائی در طرز اندیشه و رفتار افراد یک جامعه همراه است.

نظام فرهنگی که بر اساس شکل خاصی از تولید و مجموعه از آداب و رسوم استوار بوده و همزمان با یک تحول جدید به هدفهائی تازه نیامند می شود. اگر نخستین مراحل تحول اجتماعی ایران نیازها، محرک اقتصادی داشت در این مرحله از انعکاس این خواسته ها و تمنیات معنوی و فرهنگی افراد بچشم می خورد.

توجه به این نیازها در ایران با توجه به میراث فرهنگی و تماس دائم با تمدن غرب اهمیت اساسی دارد زیرا گروهی از مردم پیشینه فرهنگی این سرزمین را ندیده گرفته و شیفته راه و رسم زندگی غرب شده اند و گروهی دیگر ورود برخی از مظاهر تمدن صنعتی را نشان عدم علاقه و حفظ سنت ایران دانسته اند. با تحولات اجتماعی و اقتصادی ایران اکنون جامعه به فرهنگی نیازمند است که بر مبانی فرهنگ مبین استوار باشد و نیز بتواند در زندگی ایرانیان بخصوص جوانان در یک جامعه صنعتی مؤثر باشد منظور اصلی بوجود آوردن شخصیت انسان مطلوب می باشد. که باید یک فرد را در زمینه های جسمانی و اجتماعی، روحانی تربیت نموده و همچنین احتیاج به یک فرهنگ می باشد که بر مبنای یک فرهنگ ملی استوار باشد. یعنی احیاء ارزش های اصیل فرهنگ ایران اسلامی و انطباق آن با شرایط زندگی امروزی و همچنین برخورداری از مظاهر فرهنگ جهانی است. با توجه به مطالبی که د سطور گذشته بیان گردیده  لزوم یک هدف و ایدئولوژی کلی برای جوانها که بتوانند تماماً آنها را مجذوب نماید، این هدف ترتیب جسمانی، اجتماعی، روحانی می باشد و لازمه آن داشتن یک سیاست فرهنگی است. عواملی که ضرورت این سیاست را ایجاد می کند.

۱- افزایش رفاه

۲- افزایش و تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالی

۳- افزایش روابط بین الملل


لزوم احداث مرگز فرهنگی سینمایی

تولیدات سینمایی جهان غرب در سالهای اخیر و درست پس از اوایل دهة هشتاد به قدری از نظر کمی و کیفی در حال رشد بوده است که حقیقتاً بازارهای جهانی و خصوصاً خاورمیانه را تحت تسلط خود قرار داده است. بازاریابی قدرت اقتصادی، تبلیغی ، فرهنگی این رسانه توسط مرجعی از فیلمهای بازاری که حادثه، خشونت و … بخش عظیم آن را تشکیل می دهد تأمین شده است.

در این میان سینمای ایران با هدف اعتلای ارزشهای انسانی بوسیله سینما، با سرمایه ای اندک حرکت کند خود را ادامه می دهد. چنانکه دیده ایم صنعت سینمای ایران بهترین سوژه های فیلمسازی و لایقترین عوامل ساخت را داراست و این موضوع را بوسیله ی موفقیت های پی در پی خود در جشنواره های هندی جخانی به اثبات رسانیده است ولی در عین حال از نظر منابع لازم، امکانات حداقل و آموزش و حمایت های اصلی نیز دچار مشکل کمبود می باشد.

جهت شتاب بخشیدن به فعالیت های سینمایی کشور در حدی که در خور رسالت فرهنگ و سیاست و اجتماعی آن باشد دست کم اقداماتی در بخش سینمایی ایران ضروری می باشد که چیزی مد نظر رساله این پروژه می باشد بخش آموزشی و ترویج فرهنگ آن می باشد.

بدیهی است که استفاده از تکنولوژی برتر یکی از مهمترین عوامل بالا برنده کیفی صنعت فیلم خواهد بود و اساساً فیلمها عظیم از این نوع، هزینه هایی سنگین جهت دکورهای صحنه، لباس، نور پردازی، صدابرداری، جلوه های ویژه، سیاهی لشکر، تدارکات ، اماکن و صحنه های متنوع و آموزش صحیح را متحمل می شود.

مخاطب فیلم و سینما یعنی مردم به عنوان اساسی ترین و اصلی ترین زیرمجموعه سینمای جمهوری اسلامی مورد توجه خاص برنامه ها و سیاست های امور سینمایی است. ارتقاء فرهنگ بصری تماشاگر ایرانی شعار اصلی تغییر سیاستها در جاری کردن تبادل فرهنگی بین تماشاگر و فیلمساز است. استقبال تماشاگران از فیلمهای برتر ایرانی، تشویق فیلمسازان را به سوی ساخت فیلمهای فرهنگی و هنری موجب شده و تولیدات بیشتر این دست فلیمها سبب ارتقاء فرهنگ بصری تماشاگران از یک سو و ارجمندی و عزت هنرمند در جامعه اسلامی از سوی دیگر می شود. که این تبادل فرهنگی بین تماشاگر و فیلمساز ضامن اصلی اعتلای سینمای جمهوری اسلامی تا رسیدن به سینمای آرمانی ماست.

اصلی ترین عنصر از مجموعه ی منابع صنعت فیلمسازی مانند سایر صنایع «نیروی انسانی» است اما تفاوت اصلی این منبع با سایر منابع، تنوع و تعدد عناصر آن در یک خط تولید است. ترکیب نیروی انسانی این صنعت در برگیرنده ی عناوین هنری، فنی ، صنعتی متنوعی است که مهمترین خاصیت آنها به جز مهارت، هماهنگی فوق العادة آنهاست. عواملی چون سناریست کارگردان، مدیر تولید، تهیه کننده، برنامه ریز، مدیر تدارکات، طرح دکور، طراح صحنه، طراح لباس، مدیر فیلمبرداری، نور پردازی، دکوراتور، صحنه پرداز، کارگردان هنری، صنعتی صحنه، مسئول صحنه، مأمور خرید، مجریان دکور، طراح گریم، گریمورها، سازندة وسایل صحنه، فیلمبردار، سدول برق، دوزنده، بازیگران (زن، مرد، کودک، مسئول حیوانات؛ مشاورین، مسئول وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری …)

همة این مسئولیت ها و کارها که در نیروی انسانی خلاصه می شود یکی از بخشهای مهم صنعت فیلم سازیست جامعه ی امروز ما احتیاج به پرورش فکری نیروی انسانی را دارد که از یک سو تولید کننده است (اهالی سینما) و از سوی دیگر مصرف کننده (تماشاچی) است. که هر دو این قشر می توانند از نیروهای مهم فرهنگ سازی و رشد فرهنگ و تمدن یک جامعه باشند. سینما به عنوان نمایش دهنده می تواند فرهنگ ساز باشد. و از سوی دیگر فرهنگ یک جامعه می تواند شکل دهندة سینمای آن باشد. بنابراین توجه به ایجاد فضاهایی برای پاسخگویی و شکل دادن در رشد فکری نیروی انسانی امری است ضروری.


۱-۲-      روش مطالعه تحقیق :

تحقیقات را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد . ۱-۲-۱ مرحله اول ! شناخت

                                                          ۱-۲-۲- مرحله دوم! مطالعات پایه

                                                     ۱-۲-۳- مرحله سوم ! مطالعات کالبدی

۱-۲-۱- مرحله اول :

مرحله ی اول را می توان به موارد زیر تقسیم کرد :

الف) طرح مسئله به شکل کلی : همان طور که در ضرورت طرح پروژه توضیح داده شد، هدف رسیدن به فضایی است که بتواند زمینه ارتقاء ساختارهای فکری افراد جامعه را در قالب یک مجتمع سینمایی محیا کند.

ب) مبانی نظری که شامل بررسی طرحها، ایده ها و نگرش ها و فلسفه های مختلف در این رابطه می باشد.

ج) مبانی سینما که به خود مقوله ی سینما می پردازد.

د) تاریخچه سینما که از دو دیدگاه مفهومی شامل سبکها و نگرش ها و ساختارها شامل زمینه ها و امکانات به قضیه می پردازد.

ه) استانداردها و ضوابط طراحی که به مباحث اکوستیکا، حریق، انواع سالن ها و … می پردازد.

و) بررسی نمونه هایی در ارتباط با فضاهای تفریحی، فرهنگی ، آموزشی و تجزیه و تحلیل آنها.

۱-۲-۲- مرحله دوم :

 شامل مطالعات پایه است که به مسائلی از قبیل شکل گیری و تاریخچه مشهد تهران – مطالعات فرهنگی، مطالعات اقلیمی و جمعیتی می پردازد.

۱-۲-۳- مرحله سوم :

شامل مطالعات کالبدی است که به آنالیز اجزاء می پردازد و شامل:

الف) شناخت بستر طرح در شهر تهران

ب) شناخت خصوصیات درونی و تجزیه و تحلیل سایت

ج) شناخت یافت همجوار و عوامل تأثیر گذار خارجی

۱-۲-۴- نتیجه گیری

  شامل برنامه ریزی فیزیکی و طرح و نقشه های مربوطه می باشد.

 

 

۱-۳ سامان پروژه مطالعاتی :

پروژه شش فصل تنظیم شده است که فصول نخست ضرورت طرح مسئله و روش مطالعه و تحقیق را بازگو می کند. طرح مسأله سینما در نگاه اول مسأله نو و بدیعی نیست ولی مخاطب امروزه سینما مخاطب سالهای نخست ظهور این پدیده نیست بنابراین نیازهایش هم مانند مخاطب پیشین این هنر نیست مخاطب امروز سینما مخاطبی است که در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و … پیرامون خود می اندیشد و صرف گذارندن دقت و یا جذابیت نو بودن این هنر به آن علاقه ندارد.

سینما امروزه به سمت اصالت هنری پیش می رود. بنابراین باید به او فرصت اندیشیدن پیرامون آنچه می بیند داده شود.

سینماهای امروزه ما اگر چه بسیار متفاوت از آنچه در گذشته بوده عمل می کند ولی با  یک نگاه عمیق تر می بینیم مخاطبین همچنان، به عنوان محصولی قلمداد می شود که پس از دیدن فیلم که هدف اصلی سینمای تجاری ماست، استعمال شده تلقی می شود. مخاطبی که پس از مشاهده یک فیلم سینمایی تحت عنوان سینما به جای فرصت دادن به او برای اندیشیدن، پس از خاتمه فیلم که در واقع نقطه شروع جریانات فکری اوست، به سمت راهروهای خروجی هدایت می شود که معمولاً به خیابان ها می ریزد و بدون دادن فرصتی برای اندیشیدن به ری مجدداً درگیر مسائل روزمره و اتفاقات عینی می گردد. با نگاهی نو به این مطلب می توان دریافت که اگر مخاطب سینما را یک مخاطب هنر بدانیم پس باید امکان درگیری ذهنی او را با موضوع چه قبل از فیلم و چه بعد از آن محیا کنیم. سینمای ما تبدیل به فضایی می شود که ناقل اطلاعاتی است و نه محافظ رسمی در این دارد. که ما را به سمت و سویی هدایت کند که پس از خروج از سالن آمادگی ذهنی برای درگیری با فیلم برقرار کنیم. زمان را طولانی تر می کنیم سلسله مراتب را برای رسیدن به فضای بیرون و درگیری های روزمره فراهم می کنیم. این نوع نگرش باعث می شود که بسیاری از اتفاقات را پس از خاتمه فیلم و خروج از سالنها مطرح کنیم و در واقع داستانی که سناریو مجموعه ما پس از خروج از سالنها شروع می شود.

نخست باید به شناخت پیرامون سینما برسیم.

در بخش دوم شناخت نسبت به موضوع سینما صورت گرفته است سینما چیست و اهمیت آن در کجاست؟ اهمیت و نقش فرهنگ نمایش و نقش آن در ایران؟

–        به بررسی نقش حرکت در سینما می پردازیم ریتم و تکرار که عنصر بسیار مهمی در یک سلسله مراتب می باشند.

–        تأثیر متقابل سینما و معماری

–        به بررسی سینما و متافیزیک می پردازیم به اهمیت سمبل و نشانه ها به سینما می پردازیم سمبل ها و نشانه هایی که در پروژه ها ظهور می کنند. در سینمایمان متافیزیکی بسیار استفاده می شود که بیان نمادین است.

پروژه ما باید با این بیان سینمایی آشنا باشد.

–        تاریخچه شکل گیری سینما در ایران را بررسی می کنیم؟

–        بخش سوم : ضوابط و استانداردها.

–        بخش چهارم : مطالعات شهری

–        بخش پنجم : موقعیت سایت را بررسی می کنیم؟ مطالعات کالبدی



۱ – جهانشاهی ـ ک ، ساحر صد ساله ، ماهنامة سینمایی فیلم شمارة ۱۸۳ ص ۳۱

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۴ فروردین , ۱۳۹۶
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.