مقاله جهانی شدن بازارهای مالی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله جهانی شدن بازارهای مالی

تعداد صفحات :۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

جهانی شدن بازارهای مالی یکی از مهمترین موضوعها در جهان امروز است. این فرایند مسائل گوناگونی را در زمینه مختلف در کشور و بازارهای مالی و کالا و خدمات به وجود آورده است. یکی از مسائل عمده ناشی از جهانی شدن بازارهای مالی، غیر قابل مقایسه بودن صورتهای مالی شرکتهای بین المللی است. به عبارت دیگر لزوم تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری برای تهیه گزارشها و اطلاعات قابل مقایسه  معتبر برای استفاده کنندگان در بازارهای مالی ضروری به نظر می رسد.

در این مقاله به روند جهانی شدن، استراتژیهای تجارت و موانع تجارت و عوامل محیطی مؤثر بر حسابداری بین المللی و.. پرداخته می شود.

واژه های کلیدی: جهانی شدن، بازاهای مالی، حسابداری بین المللی، تجارت،

فهرست مطالب

پیامد جهانی شدن بازارهای مالی   ۱
مقدمه:   ۱
تعریف کلی جهانی شدن   ۲
مفهوم جهانی شدن مالی   ۳
روند جهانی شدن   ۵
اهمیت خالص جریانهای سرمایه   ۷
استراتژیهای تجارت   ۱۲
موانع تجارت   ۱۳
ابعاد حسابداری راهبرد جهانی شدن   ۱۴
عوامل محیطی مؤثر بر حسابداری بین المللی   ۱۵
بازارهای سرمایه و اثرات آن بر توسعه سیستم حسابداری و افشای اطلاعات   ۱۶
نتیجه گیری   ۱۹

مقدمه:

در مسیر زندگی انسان بعضی اوقات شرایطی پیش می آید مجبور می شود بین « آنچه که بود و آنچه که از این به بعد خواهد بود» یکی را انتخاب کند و گاهی این شرایط پدید آمده طوری است که انسان ناگزیر است که حتماً دست به انتخاب بزند که میزان صحت این انتخابها و انطباق آن با حقیقت می تواند عامل تعیین کننده ای برای رسیدن به کمال و سعادت انسانی باشد. از طرفی درستی هر انتخابی نیز تابعی از میزان شناختی است که انسان از اطراف خودش و شرایط قدیم و جدید دارد. مسئله جهانی شدن نیز اصطلاحی است که خبر از پایدار شدن شرایط جدیدی در عرضه روابط بین المللی می دهد که کشورها و بازیگران این عرصه ناگزیر به اتخاذ سیاستی خواهند بود که در بردارنده منافع آنها باشد از طرفی از ضرورتهای توسعه هر کشوری شناخت دگرگونیهای جهانی و شکل دادن این دگرگونیها بر اساس خواست و منافع ملی است. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که جهانی شدن واقعیت دارد و یافته ذهن بعضی نویسندگان و نظریه پردازان نیست.

جهانی شدن فرایندی است که قابلیت تبدیل به فرصتی برای منافع ملی ما و تهدیدی بر ضد منافع را خواهد داشت و اینکه کدام روی سکه روی دهد بستگی مستقیم به نحوه مواجهه ما با آن دارد.

مقاله حاضر سعی در ایجاد زمینه مناسب برای شناساندن جهانی شدن مالی (    Financil Globalization) و نقش حسابداری بین المللی در این میان دارد.

تعریف کلی جهانی شدن

برخی از صاحبنظران در تعریف پدیده جهانی شدن به جنبه اقتصادی آن تاکید ورزیده و اقتصاد واحد جهانی و پیامدهای آن را به عنوان جهانی شدن آورده اند و برخی دیگر از اندیشمندان نیز سعی کرده اند جهانی شدن را به عنوان یک مفهوم سیاسی تعریف کنند، (فوکویاما) که در کتاب ( پایان تاریخ) به جهانی شدن الگوی حکومتی دموکراسی لیبرال اشاره کرده و آن را شکل نهایی حکومت بشری قلمداد می کند و صاحبنظران دیگر نیز به تبیین این مفهوم در چارچوب تحولات اقتصادی ، سیاسی و زیست محیطی پرداخته اند.

با مطالعه در این زمینه در می یابیم که جهانی شدن در ابعاد مختلف و گوناگون نظیر اقتصاد، سیاست، فرهنگ…. تعریف خاص خود را دارد و یا به عبارت دیگر چون جهانی شدن به تکامل نرسیده است و تا زمانی  که رشد و حرکت مداوم آن متوقف نشود نمی توان تعریف کامل و کلی ارائه داد.

جهانی شدن بازارهای مالی هر روز توسعه بیشتری می یابد. توسعه بازارهای مالی بین المللی و افزایش حجم معاملات در بازارهای خارجی و بازارهای سرمایه یک واقعیت غیر قابل انکار است. پیشرفت در فن آوریهای ارتباطی  اطلاعاتی، آزاد سازی دربازارهای سرمایه و ارائه ابزارهای جدید مالی باعث تحرک بیشتر گردش بین المللی سرمایه و راهنمایی برای افزایش توسعه و کارایی در بازارهای مالی بین المللی است.

شواهد تجربی نشان می دهد که مرزهای بومی موانعی در راه جریانهای بین المللی سرمایه محسوب می شوند. پرتقوی سرمایه گذاران در کشورهای صنعتی به سمت دارایی های بومی (Home bios puzle) بوده و پس اندازهای ملی عمدتاً توسط صنایع ملی جذب می شود (Feldstein Horioka paradox) از سوی دیگر میزان جریانهای خالص سرمایه روند افزایشی نداشته است. توسعه جهانی شدن مالی را می توان از جنبه های مختلف نظیر معاملات خارج تراز نامه ای  (OFF- balance) و ابزارهای مشتقه (Derivatives) که امکان تسهیم ریسک را بین داراییهای اساسی فراهم آورده است، بررسی کرد.

 افزایش در معاملات مالی بین المللی دارای دو بعد اساسی است:

الف) افزایش  تحرک و پویایی پس اندازها که باعث بهبود کارایی در تخصیص منابع می شود.

ب) اثرات معاملات بین المللی کارایی ریسک انتقال را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، به واسطه توسعه معاملات ، قیمت دارایییهای مالی در بین کشورها، به صورت هموارتری نسبت به گذشته عمل می کند و این شواهد دلیل بر جهانی شدن بازارهای مالی است.

چگونگی و جهت حرکت و توسعه جهانی شدن بازارهای مالی در آینده، کاربردهای مهمی برای جهت دهی به سیاستهای پولی توسط بانکهای مرکزی دارد. به عنوان مثال، چنانچه بازارهای مالی یکپارچه تر و جریانهای بین المللی سرمایه فعالتر شود، سیاست پولی مستقل برای تحقق اهداف بومی، آزاد سازی تحرک سرمایه و نرخهای ثابت تسعیر ارز را نمی توان به طور همزمان با هم داشت. علاوه بر این اتخاذ سیاست محافظه کارانه نیز ممکن است با مسائل جدیدی در زمینه ثبات سیستم مالی به واسطه افزایش روابط بین المللی بر روی قیمت دارایی ها روبه رو شود.

مفهوم جهانی شدن مالی

قبل از آن که به تعریف جهانی شدن بازارهای مالی بپردازیم. ضروری است ابتدا تفاوت بین دو اصطلاح جهانی شدن بازارهای مالی و بین المللی شدن بازارهای مالی
(Financil internationalization) را به وضوح مشخص کنیم .

بین المللی شدن بر شرایطی دلالت دارد که معاملات خارجی مشخصی افزایش می یابد و جهانی شدن بر شرایطی دلالت دارد که اقتصاد همه کشورها به خصوص بازارهای مالی آنها آنچنان یکپارچه می شوند که یک بازار جهانی واحد را به وجود می آورند. برای مثال وقتی کشوری مکانیسم واحدی را برای واردات محصولات کشاورزان به منظور حمایت از بخش کشاورزی بومی خود در نظر می گیرد، ممکن است بین المللی شدن توسعه یابد، ولی جهانی شدن نمی تواند توسعه یابد.

حال بر اساس این تعریف به بررسی حال و آینده جهانی شدن بازارهای مالی
می پردازیم.

برای طراحی مبنایی برای بحثهای آتی، انواع جهانی شدن را توضیح می دهیم. برای سهولت کار، ما جهانی را با دو کشور در نظر می گیریم F و R به ترتیب نشان دهنده بازارهای کالا و خدمات و بازارهای مالی و اندیس آن نشان دهنده کشور است. اقتصاد جهانی شدن واقعی حالتی بین بدون جهانی شدن (Nonglobalization) ، حالتی که هم بازارهای مالی و هم بازارهای کالا و خدمات در حد کشور ها هستن (نمودار ۱-۱) و یا حالت جهانی شدن کامل (CompleGlobalization) حالتی که هر نوع بازار به صورت کاملا یکپارچه است. (نمودار ۱-۲)

از آنجا که تحرک دارایی های مالی نسبت به کالا و خدمات برای جهانی شدن بیشتر است، می توانیم حالتی را تصور کنیم که جهانی شدن ابتدا در بازارهای مالی روی دهد
( نمودار ۳-۱)

به هر حال به نظر می رسد که رابطه بسته ای بین جهانی شدن بازارهای مالی و بازارهای کالا و خدمات وجود دارد. به طوری که توسعه در جهانی شدن بازارهای مالی باعث تحرک در بازارهای کالا و خدمات برای جهانی شدن بر عکس می شود. علاوه بر شرایطی که جهانی شدن بازارهای مالی و اقتصاد واقعی (کالا و خدمات) به صورت سینرژیک توسعه می یابد، مقداری از کالا و خدمات ممکن است به صورت یکپارچه درآید و شرایط اقتصاد به گونه ای شود که جهانی شدن بازارهای کالا و خدمات قبل از بازارهای مالی روی دهد.

 

روند جهانی شدن

روند جهانی شدن در سالهای اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده است. برای مثال، میزان اوراق بهادار صادر شده از ۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۶ به ۵۶۹ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ رسیده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک تسویه حسابهای بین المللی (BIS) در مورد بانکداری بین المللی و فعالیتهای بازارهای مالی، خاص داراییهای بانکداری بین المللی تقریباً سه برابر شده است. یعنی از ۱۸۸۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۶ به ۵۱۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ رسیده است.

به هر حال اگر دوره مالی طولانی تری را در نظر بگیریم به وضوح می توان نوسانات را در یکپارچگی اقتصاد در جهان مشاهده کرد. در ادامه ابتدا روند جهانی شدن بازارهای مالی را به صورت تاریخی مرور کرده و بعد به بررسی شرایط کنونی می پردازیم.

الف) دیدگاه درون گرایی سرمایه (Home Bias) و جریان بین المللی سرمایه:

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله جهانی شدن
  • مقاله جهانی شدن و هویت ملی
  • مقاله جهانی شدن و چالشهای فرا روی مدیران
  • مقاله جهانی شدن و مفهوم امنیت ملی
  • مقاله جهانی شدن دنیای اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.