مقاله روابط متقابل روستای ویهج و شهر قروه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روابط متقابل روستای ویهج و شهر قروه

تعداد صفحات : ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روستای ویهج زیر مجموعه ی دهستان بدر ، از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه است که فاصله آن تا مرکز دهستان ۹ کیلومتر و تا مرکز شهرستان (شهر قروه) ۶ کیلومتر می باشد این روستا در جنوب باختر شهرستان قروه قرار گرفته است.

در این تحقیق به رابطه ی روستای ویهج با شهرستان قروه از استان کردستان پرداخته شده است. این روستا از لحاظ دریافت امکانات تقریبا در حد برخورداری از امکانات بوده ولی نیاز به رسیدگی و امکانات بیشتری دارد.

مسیر روستا به شهر (قروه) آسفالته و وسایل حمل و نقل موجود شامل چند سواری ، یک مینی بوس (به عنوان سرویس مدرسه) و تعدادی موتور سیکلت متعلق  به اهالی روستاست. مسافت بین روستا تا شهر را از لحاظ زمانی نهایتا بین ۱۵ – ۱۰ دقیقه طی می کنند.

این روستا در بعضی از شرایط و مواقع با روستاهای نزدیک خود رابطه دارد ولی بیشتر نیاز ها و روابطش با شهر تامین می شود.

ساکنین روستای ویهج ، بیشتر محصولات خود را (اعم از محصولات زراعی و دامداری) مستقیما در شهر (قروه) عرضه می کنند و بقیه محصولات را در روستا های اطراف به فروش می رسانند و برای خرید و فروش محصولات دامی و یا ابزار آلات کشاورزی به صورت ۲ طرفه بین روستای ویهج با بعضی از روستاهای اطراف آن که یکی از آن روستاها      است رابطه وجود دارد.

 واژه های کلیدی: روستای ویهج ، شهرستان قروه، امکانات، روابط خدماتی، روابط شغل، روابط ارتباطی، روابط آموزشی

فهرست مطالب

مقدمه:    ۲
معرفی روستا    ۵
الف) جغرافیای طبیعی    ۵
۱: موقعیت و محدوده طبیعی:    ۵
۲: اقلیم و طبیعت    ۵
ب) جغرافیای انسانی    ۶
۱) جمعیت:    ۶
۲) آموزش    ۷
۳) بهداشت:    ۸
۴) خدمات:    ۸
ج)  جغرافیای اقتصادی    ۹
۱٫ کشاورزی:    ۹
۲٫ دامداری:    ۱۰
۳٫ خدمات:    ۱۰
فصل دوم    ۱۱
تعیین معدوده ی کلی روابط روستای ویهج    ۱۱
فصل سوم:    ۱۴
بررسی انواع ارتباطات و علل آن    ۱۴
۱٫ روابط تجاری    ۱۴
الف) روابط کاری / شغل:    ۱۴
ج ) فروش محصولات / جا به جایی سرمایه    ۱۵
۲٫ روابط خدماتی    ۱۶
الف) روابط بهداشتی:    ۱۶
ب) روابط آموزشی:    ۱۶
ج) روابط ارتباطی :    ۱۶
ب) ارتباط تفریحی:    ۱۷
نتیجه گیری    ۱۸
فهرست منابع:    ۲۲

مقدمه:

روستاهای اولیه از اسکان یافتن گروههای کم جمعیت انسانی که پیش از آن به شیوه ی جمع آوری و شکار و احتمالا نوعی دامپروری امرار معاش می نمودند شکل گرفته است این گروهها پس از شناخت روشهای کشاورزی، سکونت را بر حرکت ترجیح داده در قطعه زمینی مقیم شدند و به این ترتیب اولین بار یک جانشینی شکل بگیرد. به علت فقدان یا سادگی و ابتدایی بودن وسایل کشاورزی افراد علاقه ی بیشتری به پیوستن به یکدیگر و تشکیل گروههای بزرگتر نشان می دهند و به مرور زمان شهرها شکل گرفته اند هیچ وقت شهر و روستا از هم جدا نبوده اند و همیشه با هم رابطه داشته اند در گذشته تاثیر روستاها به مراتب بیشتر از اکنون بوده البته در حال حاضر هم رابطه ی دومین و متقابل وجود دارد ولی شهرها به علت جذب امکانات بیشترین اثر را بر روستاها دارند.

در واقع شهرها روستاهای بزرگتر بودند و مایحتاج خود را از روستاها تامین می کردند ولی امروز روستاها عمده ی احتیاجات خود را از شهرها تامین می کنند همانطور که می دانیم در این رابطه در کشورها بخصوص در کشورما به علت دادن بیشترین امکانات و خدمات به شهرها به یک رابطه ی نامتعادل تبدیل شده است که این عامل باعث محروم شدن بسیاری از روستاها و حتی تخلیه و متروک شدن آنها انجامیده است. البته برای جلوگیری از ، از بین رفتن روستاها و عدم هجوم شهرها برنامه هایی برای توسعه ی روستاها در حال انجام است.

در این تحقیق به رابطه ی روستای ویهج با شهرستان قروه از استان کردستان پروداخته شده است. این روستا از لحاظ دریافت امکانات تقریبا در حد برخورداری از امکانات بوده ولی نیاز به رسیدگی و امکانات بیشتری دارد.

در بررسی این روستا بیش ترین اطلاعات از راه مشاهده میدانی و مصاحبه با مردم آنها بوده ولی از مشکلاتی که در این مطالعه وجود داشته است نداشتن دهیاری ما نداشتن اطلاعات کافی فرد دهیار از اوضاع روستا، نبودن نقشه ی سالم از روستا ، عدم تهیه طرح هادی در این روستا بوده است.

معرفی روستا

الف) جغرافیای طبیعی

۱: موقعیت و محدوده طبیعی:

روستای ویهج زیر مجموعه ی دهستان بدر ، از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه است که فاصله آن تا مرکز دهستان ۹ کیلومتر و تا مرکز شهرستان (شهر قروه) ۶ کیلومتر می باشد این روستا در جنوب باختر شهرستان قروه قرار گرفته و از نظر مختصات جغرافیایی ۴۶  ۴۷ طول شرقی و ۷٫ ۳۵ عرض شمالی واقع شده است متوسط ارتفاع روستا ۲۰۵۰ متر می باشد. (فرهنگ آبادی های کشور، مرکز آمار)

از جمله عوارض طبیعی این روستا کوه سرد ره در ۲ ک م خاور، کوه دروازه در ۲ ک م جنوب خاور و کوبیر در ۵ ک م جنوب خاور و تپه ماهور در خاور آبادی قرار دارد.

 ۲: اقلیم و طبیعت

از نظر اقلیمی این روستا دره ای است دارای آب و هوای سرد ونیمه خشک دارد. پوشش گیاهی این روستا اغلب سیب انگور، گندم، جو، یونجه، نخود و سیب زمینی می باشد. و از جمله جانوران خاص این روستا گرگ ، مار، خرگوش می توان اشاره کرد.

در این روستا کاریز و چشمه وجود دارد که بخش اعظم آب کشاورزی را تامین می کند. (مصاحبه با دهیار و مردم)

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.