مقاله صنعت جنگلداری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله صنعت جنگلداری

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

جنگل منطقه وسیعی پوشیده از درختان، درختچه ها و گونه های علفی است که همراه با جانوران وحشی نوعی اشتراک حیاتی گیاهی و جانوری را تشکیل داده و تحت تاثیر عوامل اقلیمی و خاکی قادر است تعادل طبیعی خود را حفظ کند.

در کشور پهناور ما به دلیل پستی و بلندی فراوان و اقلیم متنوع سه نوع از جنگلهای پنج گانه دنیا وجود دارد. جنگلهای سبز تابستانه راش و بلوط در شمال ایران، جنگلهای همیشه سبز مدیترانه ای (جنگلهای زوبین و زیتون) در شمال و جنوب غرب و همچنین جنگلهای پهن برگ گرمسیری مختص مناطق نیمه استوایی مثل جنگلهای کهور و کنار و چنگلهای ماندابی (مانگرو) در جنوب ایران.

به این ترتیب کشور ما حالتی استثنایی دارد. جنگل های راش در شمال و جنگلهای راش در شمال و جنگلهای مانگرو در جنوب ایران که به کشور ما جایگاهی ویژه نادر می بخشد.

علل پدید آمدن جنگلهای پنجگانه دنیا عبارت است از شرایط کلی تحول و تکامل تاریخ از دوران سوم، پدیده قاره زدایی در این دوران و همچنین شرایط کلی اقلیمی

بیشتر از تمام مناطق دنیا جنگلهای برگ ریز معتدل براثر فعالیتهای انسان تحت تأثیر قرار گرفته اند. در اکثر مناطق معتدل، نواحی وسیعی از جنگلها برای احداث راههای کشاورزی از بین رفته اند.

و باین ترتیب لازم شد که برای رسیدگی و محافظت از جنگل ها اداره ای به نام اداره جنگلبانی تاسیس شد.

هیئت وزیران در جلسه ۲۴/۱۲/۱۳۲۷ بنا به پیشنهاد ۱۴ اسفند ماه ۱۳۲۷ وزارت کشاورزی، مراتب زیر را تصویب نمودند:

۱-    به منظور حفظ و حراست جنگلها بنگاهی به نام “بنگاه جنگلها” تشکیل می شود.

۲-    وزارت دارایی کلیه جنگلهای دولتی و مراتع واقع در حوزه آن جنگلرا به بنگاه جنگلها منتقل خواهد نمود.

۳-  بنگاه جنگلها دارای شخصیت حقوقی مستقل و روی اصول بازرگانی بهره برداری اداره شده و تحت نظر وزارت کشاورزی خواهد بود.

در این تصویب نامه وظایف – سرمایه – هیئت مدیره – هیئت بازرسی و امور استخدامی منظور گردیده بود.

وظایف بنگاه علاوه بر حفظ، احیاء توسعه و بهره برداری جنگلهای دولتی و ایجاد صنایع مختلف چوب و نقشه برداری از آنها، نظارت و مراقبت در بهره برداری جنگلهای غیر دولتی و همچنین مشارکت با صاحبان جنگلهای غیر دولتی در امر بهره برداری و ایجاد صنایع بود.

ضمناً اداره امور مراتعی که در جنگلهای دولتی واقع شده اند بعهده بنگاه بود.

واژه های کلیدی: جنگل، اداره جنگلبانی، فعالیتهای انسانی، تخریب جنگل، جنگل های شمالی، باران اسیدی

فهرست مطالب

۱- مقدمه (صنعت جنگلداری)    ۱
۲- تشکیل دایره جنگل – اداره جنگلبانی    ۱
۳- تشکیل اداره کل جنگل ها    ۲
۴- بنگاه جنگل     ۴
الف- شمای تشکیلات منابع طبیعی کشور در سال ۱۳۲۷ تشکیلات مرکزی (بنگاه جنگل‌ها)    ۵
ب- شمای تشکیلات منابع طبیعی کشور تشکیلات خارج از مرکز بنگاه نگل ها در سال ۱۳۲۷    ۶
۵- پیدایش جنگل    ۷
الف- تعریف جنگل و انواع آن    ۷
۶- پیدایش جنگل و طببقه بندی آن    ۱۰
۷- پراکنش جنگل ها    ۱۳
۸- جنگل    ۱۵
۹- جنگل های باراتی کاج آمریکای شمالی    ۱۵
۱۰- باران اسیدی    ۱۶
۱۱- جنگل های شمالی    ۱۶
دست از نابودی جنگل های ایران بردارید جنگل بان    ۱۸
۱۲- تخریب جنگل های شمال و دفن زباله ها در آن    ۱۸
۱۳- از نابودی بیشتر جنگل های ایران دست بردارید.    ۲۰

صنعت جنگلداری

مساحت جنگلی تبت بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است و ۵ درصد مساحت کل زمین منطقه را تشکیل می دهد. این رقم تا اندازه زیادی پایین تر از میانگین سراسر کشور است. میزان ذخیره چوب این منطقه به بیش از  میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد در مقام دوم سراسر کشور قرار دارد و مهمترین پایگاه ذخیره چوب چین است. منابع جنگلی این منطقه در حوضه پایین تر رودخانه “یان لو زان بو” متمرکز است.

منطقه خودمختار تبت به بهبود محیط زیست فوق العاده اهمیت می دهد و تا کنون ۱۸ منطقه حفاظت از طبیعی در سطح کشوری و استانی ایجاد کرده است که مساحت آن ۳۳ میز ۹ درصد مساحت کل این منطقه را تشکیل می دهد و محیط زیست و محیط زندگی تبت را تحت حفاظت نسبتاً مطلوب قرار گرفته استو اکنون محیط زیست تبت در مراحل اولیه شکل گیری قرار دارد و حفاظت از محیط زیست آن بهتر از مناطق دیگر صورت می گیرد.

تشکیل دایره جنگل – اداره جنگلبانی

باین ترتیب لازم شد که برای رسیدگی به گزارشهای واصله از جنگلهای گیلان و آستارا و صدور دستورات لازم، سازمان کوچکی نیز در مرکز تشکیل شود. لذا در سال ۱۳۱۷ در اداره امور کشاورزی، دائره ای بنام دائره جنگل تاسیس و تصدی آن در سال ۱۳۱۸ به آقای مهندس کریمی ساعی واگذار گردید.در اثر اقدامات مجدانه مرحوم ساعی توجه اداره کل کشاورزی بیش از پیش به موضوع چنگلها معطوف و مقرر گردیده اداره جداگانه ای بنام “اداره جنگلبانی” به ریاست خود ایشان تشکیل گردید. پس از تشکیل اداره جنگلبانی، آقای مهندس ساعی گزارش جامعی در باب لزوم تشکیل سازمان در محل کوچکی آزمایش شود تا در صورت حصول نتیجه مساعد در سراسر شمال تعمیم داده شود. برای این منظور ناحیه “کجور” از شمال به دریای خزر، از جنوب به ارتفاعات البرز، از مغرب به دره چالوس و از شرق به رودخانه گلندرود و علمده محدود است) انتخاب و متعاقباً در اواخر ۱۳۱۹ اقدام به تاسیس چهار خزانه جنگلی در دشت نظیر چالوس ۰ علمده و ولی آباد گردید. ولی به مناسبت وقایع بین المللی و بدلیل مشکلات نظامی و سیاسی روز با ادامه این عملیات نظر مساعدی نشان داده نشد و و در نتیجه تکمیل آن میسر نگردید تا اینکه در اثر حوادث شهریور سال ۱۳۲۰ موضوع کلا به بوته فراموشی سپرده شد.

تشکیل اداره کل جنگلها

در نیمه دوم سال ۱۳۲۰ اداره کل کشاورزی به وزارت کشاورزی و در سال ۱۳۲۱ اداره جنگلبانی به اداره کل جنگلها تبدیل گردید و در هر یک از مناطق شمال (گیلان – شهسوار – مازندران – گرگان) سازمان منطقه ای جنگلبانی که تحت نظر رؤسای ادارات کشاورزی زیر نظر رئیس جنگلبانی انجام وظیفه می کردند.

تشکیلات منابع طبیعی در سال ۱۳۲۱

در این موقع تصویبنامه ای برای تسویه چوبهایی که در وقایع شهریور ماه ۱۳۲۰ با پروانه و بدون پروانه (سواستفاده از وقایع ۱۳۲۰) قطع شده بود به تصویب رسید. بر اساس این تصویبنامه چوبهای غیر مجاز به سود دولت شد و پس از آن قطع چوب طبق قانونی است که لایحه آن از طرف وزارت کشاورزی تهیه و با تصویب مجلس شورای ملی پیشنهاد خواهد شد.

در سال ۱۳۲۱ نخستین قانون راجع به جنگلها مشتمل بر ۱۸ ماده و ۷ تبصره به تصویب رسید و آئین نامه آن در اوایل سال ۱۳۲۲ از تصویب هیئت وزیران گذشت.

در اواخر سال ۱۳۲۲ اداره کل جنگلها به منظور ترتیب و تجهیز کادر فنی طبق مصوبه هیئت دولت و اساس نامه شورایعالی فرهنگ دو دوره کلاس کمک مهندسی جنگل و یک دوره کلاس جنگلبانی تاسیس نمود و فارغ التحصیلان آنرا برای تقویت کادر مناطق جنگلبانی به شمال اعزام داشت.

ضمنا برای تشخیص درختان و چوبهایمجاز از غیر مجاز چکشهایی به شکل مثلث. مربع و دایره تعبیه گردید که هنوز هم معمول است. تصدی اداره جنگلها تا اواسط سال ۱۳۲۴ با آقای مهندس کریم ساعی بود و از این تاریخ تا تاریخ ۱۰/۴/۱۳۲۶ با آقای مهندس غلامعلی بنان و در حدود دو ماه بعد از آن با آقای صنایی بود و سپس تا اواخر سال ۱۳۲۷ که به موجب تصویبنامه شماره ۲۰۵۲۳ مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۲۷ هیئت وزیران اداره کل جنگلها به بنگاه جنگلها تبدیل شد با آقای مهندس کاظم مشیر فاطمی بود.

بنگاه جنگلها

هیئت وزیران در جلسه ۲۴/۱۲/۱۳۲۷ بنا به پیشنهاد ۱۴ اسفند ماه ۱۳۲۷ وزارت کشاورزی، مراتب زیر را تصویب نمودند:

۱-   به منظور حفظ و حراست جنگلها بنگاهی به نام “بنگاه جنگلها” تشکیل می شود.

۲-   وزارت دارایی کلیه جنگلهای دولتی و مراتع واقع در حوزه آن جنگلرا به بنگاه جنگلها منتقل خواهد نمود.

۳-  بنگاه جنگلها دارای شخصیت حقوقی مستقل و روی اصول بازرگانی بهره برداری اداره شده و تحت نظر وزارت کشاورزی خواهد بود.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حضور دام در جنگل ها و طرح خروج دام
  • تحقیق آلودگی صوتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.