مقاله عالم برزخ

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله عالم برزخ

تعداد صفحات : ۵۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حدیثی است از حضرت علی ابن ابطالب علیه السلام که مرگ انسان را به درب خانه تشبیه نمود :

« لکل دار باب و باب دار الاخره الموت » « برای هر خانه دری است و درب خانه آخرت مرگ است »

منظور علی علیه السلام از آخرت در این حدیث نورانی ، همان عالم برزخ است که به عنوان قیامت کوچک معرفی شده است ، که خود حضرت در جای دیگر فرمود : وقتی انسان بمیرد ، قیامتش بر پا می شود که منظور حضرت همان قیامت صغری است برای مومنین ، بهشت برزخی و برای انسانهای متمرد و فرار  از دین و دیانت ، جهنم برزخی است و عالم برزخ را می شود به فتوکپی یک سند  اصلی تشبیه نمود که نمائی از اصل را به ما نشان می دهد . لذا عالم قبر و برزخ نمائی از آخرت و قیامت کبری خواهد بود.

فاصله زمانی بین مرگ و قیامت « عالم برزخ » نامیده شده و مردگان تا برپائی قیامت ، در عالم برزخ به سر می برند . لازمه این علم این است که معتقد شویم همه آنهائی که از ابتداء‌خلقت عالم هستی تا کنون از دنیا رفته و از این پس نیز می میرند از انبیاء واولیاء و صالحین گرفته تا پادشاهان و ظالمین و مستکبرین و مشرکین ، همگی در آن عالم جمع هستند و در  انتظار برپائی قیامت به سر می برند که البته معتقد هم هستیم.

قرآن کریم برای مرگ دو نقش اساسی قائل است :جایگزینی آیندگان ، بهره مندی از یک زندگی عالی تر .

« نحن قدرنا بینکم الموت و ما نحن بمسبوقین علی ان نبدل امثالکم و ننسئکم فی ما لا تعلمون»

« ما مرگ را برای همه مقدر ساختیم و هیچکس بر قدرت ما سبقت نخواهد گرفت و اگر بخواهیم هم ، شما را فانی کرده و خلقی دیگر مثل شما بیافرینیم و شما را به صورتی در جهانی دیگر ( برزخ ) که از آن بی خبرید بر می انگیزیم »

لذا یکی از مقاصدی که نعمت مرگ در پی آن است عبارتند از : انسانهایی که در دنیا زندگی می کنند و امتحانات متنوعی را پشت سر گذاشته اند را به عالم دوم که بسیار متنوع تر و زیبا تر از عالم دنیاست و نعمات بسیاری را برای مومنین و یا نقمات و تنبیهات را برای کفار و مشرکین به همراه دارد ، منتقل می سازد .

و انسانهای جدیدی که در انتظار ورود به عالم دنیا به سر می برند را جایگزین فرشتگان می کند لذا مرگ ، پلی است که انسانها از آن عبور می‌کنند و خود را به ساحل عالم برزخ می رسانند که این خود ، تکاملی برای آنان خواهد بود .

واژه های کلیدی: عالم برزخ، عذاب برزخی، ارواح، انسان، قرآن، مرگ،

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
عالم برزخ    ۶
برزخ از نظر لغت اصطلاح    ۶
برزخ در کتب لغت    ۷
عالم برزخ از دیدگاه قرآن    ۹
عالم برزخ کجاست ؟    ۱۰
برزخ یا قیامت صغری و عوالم چهار گانه حیات    ۱۶
حیات برزخ برای همه و اثبات آن    ۱۹
عذاب برزخی و نعمات و نقمات در برزخ    ۲۴
انسانها در برزخ به سه دسته تقسیم می شوند    ۲۵
ارواح در عالم برزخ در چه صورت و قیافه ای هستند ؟    ۲۸
حبیب نجار در برزخ ،دوستان دنیا را دعوت به بهشت می کند    ۳۳
چند روایت زیبا درتأیید عالم برزخ    ۳۵
ماهیت مرگ    ۳۸
مفهوم مرگ از دیدگاه های مختلف    ۳۸
انواع مرگ    ۳۹
انواع چهار گانه مرگ و متعلقات آنها    ۴۱
سفارشی از علی علیه السلام پیرامون مرگ    ۴۴
دو هدف اصلی مرگ    ۴۵
جایگزینی و پل گذر    ۴۵
چرا مرگ ناخوشایند است ؟    ۴۶
تشبیه مرگ به درب خانه از علی علیه السلام    ۴۷
انسان در حال مرگ از سه چیز کمک می طلبد .    ۴۷
تنها یک جا عزرائیل در گرفتن جان غمگین شد    ۴۹
سه زمان سخت ترین ساعات عمر بشر    ۴۹
منابع و مآخذ     ۵۱

منابع و مآخذ :

۱- تراژدی بازگشت – ع . عطائی خراسانی

۲ـ عالم برزخ –   مهدی احمدی

۳ـ انسان وعالم برزخ  –   محمد مظاهری

۴- منازل الاخره و مطالب الفاخره -حاج شیخ عباس قمی

۵- تصویری از بهشت و جهنم  –    احمد حبیبیان

مقدمه

عالم تکوین با همه زیر مجموعه ها و اجزای آن ، جملگی از آیات خداوند قادر متعالند. از جمله این آیات و نشانه های الهی ، ظهور فصلهای چهارگانه  عمر انسان است ، که همانند ابرها ، در آسمان عمر انسان ، ظاهر می شوند و سپس با طوفان اجل ، از پهنه آسمان محو می گردند . خالق نظام هستی ، فصول اربعه بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان را ایجاد نموده تا علاوه بر چرخش زیبای طبیعت ، انسان را به فلسفه خلقت عوالم وجود و غایت نظام  هستی متنبه سازد . طلوع و غروب خورشید و ماه و ستارگان ، علاوه بر روشنایی در روز و پوشاندن پرده سیاه در شب ، بیانگر واقعیت دیگری برای انسان متدبر است که همگان را بیداری بعد از مرگ، در این عالم تکوین آگاه می‌سازد. همان طور که نعمت خواب و بیداری قبل از خواب نشانگر  حیات واقعی پس از مرگ است اگر چ نردبان عقل و احساس و تجربه در شناخت این حیات کوتاه است ، اما با تدبر در محسوسات طبیعت و نظام آفرینش ، درک آن  آسان ترمی‌گردد .

حیات دنیوی انسان چیزی شبیه فصول چهارگانه طبیعت است که دوران طفولیت و کودکی آن ، زمان ظهور انسان در عرصه زندگی دنیایی است ، سپس به دوران نوجوانی و جوانی و بعد به مرحله پیری پا می گذارد و کم کم به افق حیات دنیوی خود نزدیک شده و زمستان عمرش از راه خواهد رسید و دار فانی را برای وصول به دار بقاء وداع خواهد کرد .

از علی علیه السلام سئوال شد چرا از مرگ نمی ترسید و مرگ را دوست می‌دارید ؟ فرمود : چون نمونه الطاف خداوند را در دنیا دیده ام ، یقین دارم آن خداوندی که در دنیا به من لطف داشته و مرا در راه فرشتگان و پیامبرانش قرار داده پس از این جهان و در روز قیامت فراموشم نخواهد کرد ، از پذیرائی خدای بزرگ در آن روز بزرگ دلهره و ترس ندارم .

لذا آن حضرت می فرمود : علاقه من به مرگ از علاقه کودک شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است ( نهج البلاغه ).

انتظار مرگ ، نزدیک دیدن مرگ ، یقین به مرگ ، انسان را از انجام تکالیف و وظائف  فردی واجتماعی دنیوی و اخروی باز نمی دارد ، بلکه بهترین وسیله برای تلاش و ایجاد شور و نشاط برای انجام کارهای دنیا و آخرت است . مرگ و یاد مرگ یعنی ساختن و ساخته شدن .

 عالم برزخ

برزخ از نظر لغت اصطلاح

کلمه « برزخ» معمولا در محاورات ، همراه با کلماتی مثل « مابین »، « ما بینهما » به کار می‌رود ، مثلا گفته می شود :« برزخ ما بین این دو » یا « برزخ بین دو چیز » و یا «برزخ بین دنیا و آخرت » و در قرآن شریف آمده است :

« بینهما برزخ لایبقیان »[۱] « و جعل بینهما برزخا و حجراً محجوراً »[۲].

مشاهده می شود که ، « برزخ» در دو آیه فوق همراه با کلمه « بینهما» به کار رفته است و این بدان علت است که « برزخ» در لغت به معنای « حاجز و مانع » است ،  و حاجز و مانع در محاورات یک معنای مستقلی نیستند ، درست مثل معنای « فی » در عربی و کلمه «در» در فارسی است . اگر چه این دو کلمه به خودی خود دارای معنی و مفهومی هستند [یعنی:تو ، داخل ، درون ] اما این معنا ، معنای مستقلی نیست و برای تمام شدن معنای آن احتیاج به کلمه یا کلمه های دیگر است ، مثل اینکه می‌گوئیم: « در خانه ، در مدرسه و …»  که کلمه « در » همراه با « خانه و مدرسه» توانسته است معنای خود را ایفا کند . روی همین حساب اگر معنای لغوی « برزخ » حاجز و مانع باشد باید معلوم شود حاجز میان چه و چه چیزی، و یا مانع میان کدام دو چیز .

برزخ در کتب لغت

۱-در کتاب « المنجمد » که کلمات مستعمله در لغت عرب را معنا می کند در ماده «برز» آمده است :

« البرزخ : الحاجز بین الشیئین ، ما بین الدنیا و الاخره من وقت الموت الی البعث»

یعنی : برزخ مانع میان دو چیز است ، و زمان میان دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا قیامت نیز برزخ است .

۲-کتاب « مفردات »  راغب اصفهانی که لغات قرآن شریف را معنا می‌کند در مورد «برزخ» آورده است :

« البرزخ : الحاجز و الحد بین الشیئین ، و البرزخ فی القیامه : الحائل بین الانسان و بین بلوغ المنازل الرفیعه فی الاخره و منه قوله تعالی : و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون».

یعنی : برزخ  مانع و حد فاصل بین دو چیز است ، و برزخ در قیامت همان فاصله  بین انسان و رسیدن او به درجات رفیع در آخرت است ، و از همین باب است فرمایش خداوند که فرموده : « پشت سر اینها ( مردگان ) برزخی است تا روز قیامت .

۳-و در کتاب «مجمع البحرین » در همان ماده آورده اند :

« البرزخ : الحاجز بین الشیئین ، البرزخ فی قوله (ع)  « نخاف علیکم هول البرزخ» هو ما بین الدنیا و الاخره من وقت الموت الی البعث ، فمن مات فقد دخل البرزخ ، و فیه الحدیث کلکم فی الجنه و لکنی والله اتخوف علیکم فی البرزخ ، قلت : و ما البرزخ ؟ قال : القبر منذ حین موته الی یوم القیامه ».

یعنی : برزخ مانع دو چیز است ، و در این حدیث از امام صادق (ع) که فرمود : « من از هول و سختی برزخ برای شما می ترسم » مقصود همان زمانی است که فاصله میان دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا قیامت است . پس هر کس که مرد ، داخل عالم برزخ می شود، و از همین باب است حدیثی که فرموده :« همه شما در بهشت هستید جز اینکه  من از عالم برزخ شما می ترسم ، سئوال شد : برزخ چیست ؟»

حضرت فرمود : « قبر است از زمان مرگ تا قیامت ».

آنچه از کتاب نقل کتب لغت استفاده شد ، این بود که : « برزخ » دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است . معنای لغوی که همان حاجز و مانع است ، مانند پرده ای که بین زرده و سفیده تخم مرغ است . این پرده مانع از مخلوط شدن این دو ماده به یکدیگر است  ومعنای اصطلاحی که به معنای فاصله زمانی بین دنیا وعالم آخرت است .

قرآن شریف در مورد معنای اصطلاحی برزخ می فرماید :

« … حتی اذا جاء احدهم الموت قال : رب ارجعونی لعلی اعمل صالحا فیما ترکت کلا، انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون»[۳].

آنچه محل بحث است اینکه : وقتی مرگ آنها می‌رسد می گویند : « خدایا ما را به دنیا بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم» پاسخ این است که : « نه چنین است ، این حرفی است که اینها می زنند » سپس فرمود : «پشت سر اینها ، یعنی پس از اینکه از دنیا می‌روند ، تا روز قیامت عالم «برزخ » است .

در آیه شریفه ، حد فاصل بین مرگ و قیامت را « برزخ » نامیده است ، و دراحادیث فراوانی از ائمه معصومین نیز همین حد فاصل را عالم « برزخ» نامیده اند .

 عالم برزخ از دیدگاه قرآن

عبدالله ادامه داد درست است بحث در ویژگی مرحله اول قیامت است اما به شرح عالم برزخ پرداخته بودیم و بیان کردیم که عالم برزخ برای اکثریت مردم که در حالتی متوسط از ایمان و کفر قرار دارند بی شباهت به حالت خواب نیست ، مومنان پیشرو و متنعم و کافران گرفتار انواع عقوبت و عذابند ( آیه ۱۰۰ ، مومنون ) ، برای احیای مردگان و برخاستن آنها از قبرها و حضورشان در دادگاه عدل پروردگار ، زمان زیادی وقت لازم نیست ، همانگونه که برای  مرگ انسانها زمان طولانی لازم نبود ، صیحه اول مرگ است و صیحه دوم فریاد زنده شدن و رستاخیز و حضور در دادگاه  عدل الهی « ان کانت الا صیحه واحده فاذاهم لدینا محضرون » (‌‌آیه ۵۳ سوره یس ) ای انسانهای به خواب رفته، ای خاکهای پراکنده و ای استخوانهای پوسیده به پا خیزید ، به پا خیزید و برای حساب و جزا آماده شوید .

[۱] سوره ۵۵ آیه ۲۰

[۲] سوره ۲۵ آیه ۵۳

[۳] سوره ۲۳ آیه ۱۰۰

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عالم برزخ
  • مقاله معاد
  • تحقیق معاد
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۶ دی , ۱۳۹۶
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.