مقاله پرورش طیور گوشتی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پرورش طیور گوشتی

تعداد صفحات : ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گوشت طیور به عنوان یک منبع غنی پروتئین در سال های اخیر به طور وسیعی در تغذیه انسان در دنیا و در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است به طوری که در بعضی از کشورها که از نظر شرایط طبیعی و کمبود مرتع دچار مضیقه هستند گوشت طیور به سرعت جانشین گوشت دام های دیگر شده است.

مقاله در ۶ فصل که درباره انتخاب جوجه، سلامت جوجه ، نژادهای مخصوص جوجه گوشتی، وسایل مورد نیاز برای پرورش جوجه گوشتی، مارکتینگ جوجه گوشتی و روش های مختلف جوجه کبابی ، احتیاجات غذایی جوجه کبابی توضیح می دهد.

احتیاجات غذایی جوجه ها کبابی ها بسته به نژاد و جور و جنس و سرعت و عوامل محیطی و استرس و بیماری فرق می کند.کمبود ویتامین ها در جیره غذایی جوجه ها اغلب سبب کاهش رشد، بد پر درآوردن، ضعف عمومی، کم اشتها شدن و عوارض دیگر می گردد. از این رو وجود میزان کافی ویتامین برای تامین رشد و سلامت جوجه کبابی ها ضرورت دارد.

واژه های کلیدی: جوجه گوشتی، نزاد نیوهمپشایر، نژاد سوسکس، نژاد کورنیش، جوجه کبابی،اصول کشتار،  ویتامین

فهرست مطالب

تاریخچه     ۱
مقدمه    ۳
فصل اول :
الف ) – انتخاب جوجه     ۵
ب  ) -سلامت جوجه     ۵
ج ) -بیماریهای میکروبی     ۸
د ) -بیماریهای دسته مایکوپلساماها     ۹
هـ  ) -علائم جوجه سالم     ۱۳
فصل دوم :
الف ) – نژادهای مخصوص جوجه گوشتی     ۱۵
ب ) -نزاد نیوهمپشایر     ۱۵
ج ) -نژاد سوسکس     ۱۵
د ) -نژاد کورنیش     ۱۵
فصل سوم :
الف ) -وسایل مورد نیاز برای پرورش جوجه گوشتی     ۱۶
ب ) -وسایل مورد نیاز     ۱۶
ج ) -فضای مورد نیاز    ۱۶
د ) -دستگاه تهیه حرارت     ۱۶
فصل چهارم :
الف ) -طرز نگهداری جوجه گوشتی     ۱۷
ب ) -ضدعفونی کردن لانه     ۱۷
ج ) -انتخاب بستر     ۱۷
د ) -آماده نمودن تشکیلات برای ورود جوجه     ۱۸
هـ ) -حرارت ماشین مادر     ۱۹
خ ) -حرارت سالن مخصوص نگهداری جوجه     ۲۰
ر ) -برنامه نگهداری جوجه ها     ۲۱
فصل پنجم :
الف ) -مارکتینگ جوجه گوشتی     ۲۳
ب ) -روش های مختلف جوجه کبابی     ۲۹
ج ) -فروش به طور زنده     ۳۰
هـ ) -فروش مرغ های سر بریده     ۳۰
خ ) -اصول کشتار جوجه کبابی     ۳۱
فصل ششم :
الف ) -احتیاجات غذایی جوجه کبابی     ۳۲
ب ) -ویتامین ها در جیره غذایی جوجه های کبابی     ۳۲
ج ) -ویتامین A‌     ۳۲
هـ ) -ویتامین D      ۳۲
خ ) -ویتامین E     ۳۳
د ) -ریبوفلاوین     ۳۳
ذ ) -پانتوتنیک اسید     ۳۳
ر ) -نیاسین     ۳۳
ز ) -کولین     ۳۴
ع ) -بیوتین     ۳۴
غ) -فولاسین    ۳۴
ف ) -ویتامین B6     ۳۴
ق ) -ویتامین B12     ۳۴
ژ ) -ویتامین تینامین     ۳۵
منابع     ۳۷

منابع :

محمدی افراکتی  ، حسین – پرورش طیور گوشتی – خرداد ۱۳۸۶

پروژه تحقیقی کاربرد رایانه در ( پرورش طیور گوشتی ) آموزشکده کشاورزی نیشابور.

پور مسئله گو ، دکتر محمد علی – بررسی نژادهای طیور گوشتی – پایان نامه دکترای دامپزشکی  دانشکده دامپزشکی تهران – شماره ۱۱۲۵- سال ۱۳۵۶

راهنمای مدیریت مرغ آرین – ۱۳۷۴- انتشارات شرکت سهامی طیور کشور

زهری ، دکتر مرادعلی – کتاب اصول پرورش طیور – ۱۳۷۴- انتشارات دانشگاه تهران

صابری ، مهندس علی – تحلیلی موشکافانه از آمار زنجیره صنعت مرغداری ایران – ۱۳۷۷ –

تاریخچه

وضعیت تولید مواد غذایی در دنیای امروز بخصوص در کشورهای جهان سوم یکی از مسائل بغرنج اجتماعی به شمار می رود و طبق پیش بینی این مسئله در آینده نزدیک تولید اشکالات و تنش های اجتماعی بیشتری خواهد بود زیرا روز به روز به ویژه در کشورهای فقیر و عقب مانده افزوده می گردد.

طبق مطالعات تاریخی جمعیت کره زمین در ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح در حدود ۳۰ میلیون نفر بوده است (۲۰/۱ جمعیت فعلی هندوستان) و ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد به ۲۰۰ میلیون نفر رسید، این جمعیت با افزایش ملایم به مرور بیشتر شد، به طوری که در سال ۱۶۰۰ میلادی به ۵۰۰ میلیون و در سال ۱۸۲۵ به یک میلیارد نفر بالغ گردید. از اوائل قرن بیستم افزایش جمعیت جهان به نحو چشمگیری افزایش یافت به طوری که در سال ۱۹۸۰ به رقمی در حدود ۵/۴ میلیارد نفر رسید. این روند رشد جمعیت در دنیا هم چنان با سرعت ادامه دارد به طوری که هم اکنون در هر ساعت ۸۷۰۰ نفر به جمعیت دنیا اضافه می گردد بدین ترتیب به طوری که پیش بینی می شود در سال ۲۰۰۰ سال جمعیت دنیا به رقمی بین ۶ – ۷ میلیارد نفر بالغ خواهد شد. از سوی دیگر به علت بهبود بهداشت و روش های پیشگیری از بیماری در سال های اخیر درصد تلفات و مرگ و میر به حد قابل توجهی کاهش یافته است و حد متوسط عمر در کشورهای مختلف افزایش پیدا نموده است به عنوان مثال در ۲۰۰ سال قبل حد متوسط سن انسان ۳۳ سال بود حال آن که در عصر حاضر در بیشتر کشورهای اروپایی عمر متوسط بشر به حدود ۷۰ سال رسیده است. متاسفانه بیشترین افزایش جمعیت دنیا در نقاطی است که از نظر مواد غذایی در کمبود و فقر هستند و امکانات افزایش تولید مواد غذایی به تناسب افزایش جمعیت در آن ها وجود ندارد از این رو کم غذایی در این گونه جوامع به مرور تبدیل به گرسنگی و مرگ و میر دسته جمعی شده است.

به طوری که در دو سال گذشته میلیون ها نفر اسنان مظلوم و محروم در اتیوپی و بنگلادش و دیگر کشورهای آفریقایی و آسیایی از گرسنگی تلف شده اند بدون این که وجدان ملل متمدن به در آید. طبق آمار سازمان های بین المللی از جمعیت ۶ میلیاردی فعلی ۵۰۰ میلیون نفر دارای تغذیه بیش از حد لزوم و ۵/۱ میلیارد نفر دارای تغذیه کمتر از حد لزوم بوده و حتی دچار گرسنگی مزمن و عوارض ناشی از آن هستند.

مقدمه

اهمیت گوشت طیور در تغذیه انسان

گوشت طیور به عنوان یک منبع غنی پروتئین در سال های اخیر به طور وسیعی در تغذیه انسان در دنیا و در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است به طوری که در بعضی از کشورها که از نظر شرایط طبیعی و کمبود مرتع دچار مضیقه هستند گوشت طیور به سرعت جانشین گوشت دام های دیگر شده است.

ارزش غذایی گوشت مرغ: می دانیم که منظور اصلی استفاده از گوشت در جیره های غذایی انسان تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.

طبقه بندی گوشت طیور

پرندگانی که برای تولید گوشت پرورش داده می شوند عبارتند از انواع مرغ، بوقلمون، غاز، اردک، و اخیرا بلدرچین قسمت اعظم فعالیت برای تولید گوشت در پرندگان در روی مرغ متمرکز شده اند و بعد از آن به ترتیب، بوقلمون، اردک و غاز قرار گرفته است. در سال های اخیر به علت اصلاح نژاد و کارهای ژنتیکی که از نظر بهبود کمیت و کیفیت گوشت مرغ انجام گرفته است نژادها و نوع تیپ های مختلفی بسته به سلیقه بازار بوجود آمده است که هر نوع دارای اختصاصات بخود می باشد از این رو امروزه در بازارهای دنیا و ایران انواع مختلف گوشت مرغ وجود دارد.

انتخاب جوجه

اغلب تولید کنندگان گوشت مرغ در دنیا و ایران، خود قادر به تهیه جوجه یک روزه نیستند و مجبورند جوجه های مورد احتیاج خود را از تشکیلات جوجه کشی تهیه کنند. هم اکنون در ایران بیش از ۸۰ تشکیلات بزرگ جوجه کشی وجود دارد که سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه تهیه و در اختیار تولید کنندگان قرار می دهند کیفیت جوجه و همچنین قیمت آن، یک مسئله مهم وحیاتی در پرورش جوجه های گوشتی است به این دلیل مرغدار باید نهایت سعی و اهتمام و وسواس را در انتخاب جوجه یک روزه به عمل آورد.

از نظر کیفیت جوجه در هر کشور بسته به تجربه و مطالعات مرغدار و سلیقه بازار نژادها و سویه های مختلفی را برای جوجه کبابی پرورش می دهند که در مباحث مشروح در این مورد بحث خواهد شد ولی به طور کلی جوجه هایی که برای پرورش جوجه کبابی پرورش داده می شود باید دارای شرایط خاصی باشند که عبارتند از سالم بودن جوجه و دارا بودن کیفیت نژادی مناسب.

سلامت جوجه سنگ اول موفقیت در هر مرغدار تهیه جوجه سالم است، هیچ مرغداری نمی توانند از پرورش جوجه های بیمار و مشکوک انتظار نتیجه مناسب و عواید کافی داشته باشد. برای این منظور باید جوجه را از تشکیلاتی تهیه نمود که از نظر بهداشتی و رعایت اصول ضد عفونی کاملا مطمئن باشد. امروزه ثابت شده است که بسیاری از بیماری ها به وسیله مرغ مادر و تشکیلات جوجه کشی به جوجه و توسط جوجه به مرغداری منتقل می گردد و سبب تلفات و عوارض در جوجه ها در مرحله پرورش می گردد این بیماری ها در مراحل تولید جوجه یک روزه به ترتیب زیر ممکن است سبب آلودگی شود:

الف- بیماری هایی که به وسیله مرغ مادر به جوجه منتقل می شوند:

۱-بیماری های ویروسی – مهمترین ویروسی که از مادر به جوجه منتقل می شوند عبارتند از:

بیماری کم خونی و ویروسی (Inclusion Bodyhepatits)

بیماری سندروم افت تخم مرغ (Egg dropsyndrom)

– بیماری انسفالومیلیت طیور (Epidemic Tremor)

– آرتریت ویروسی (Viral Artitis)

– لوکوزلنفوئید (LympHoid Leukosls)

در بین بیماری های ویروسی، بیماری انسفالومیلیت بسیار مهم است زیرا بیشتر در جوجه ها دیده می شود و به علت لرزش و عدم هم آهنگی که در جوجه های آلوده به وجود می آید به آن لغوه واگیر دار نیز گفته می شود. جوجه های ۱-۶ هفته به این ویروس حساس هستند و معمولاً بیشتر در جوجه های ۱۲-۲۱ روزگی مشاهده یم شود و دوره کمون ممکن است ۱۵-۱۷ روز به طول بکشد میزان واگیری طبیعی بین ۱۰ و گاهی تا ۶۰ درصد می رسد و حد متوسط تلفات ۱۰ درصد است ولی در بعضی از گله ها که دارای شرایط بهداشتی مناسب نیستند تا ۵۰ درصد هم دیده می شود در اثر تماس جوجه های آلوده با جوجه های سالم آلودگی به آن ها هم سرایت می کند از این روز جوجه های آلوده منشا خطر و تلفات برای گله های در سنین پایین هستند. در بیماری های دیگر ویروسی ذکر شده منتقل از مادر (Egg BORN) در جوجه های گوشتی ممکن است مسئله ساز نباشد زیرا بیشتر عوارض در سنین بالا بروز می کند که معمولاً جوجه های گوشتی به بازار ارسال شده اند.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.