مقاله چوب

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله چوب

تعداد صفحات : ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

چوب بعنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و در حال حاضر نیز به صورت چوب ماسیو ،کاغذ،مقوا،فیبر،نئوپان،تخته لایه،چوب ضربه ای و…در همه رشته ها کاربرد دارد.به طوری که میتوان گفت:بسیاری از فعالیتهای روزمره زندگی، بدون وجود چوب امکان پذیر نیست.

چوب بعنوان عنصری کمکی در سازه‌های طاقی برای بالا بردن ایستایی آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین چوب بعنوان مصالح اصلی در مناطق شمالی ایران در ساخت بناها و همچنین سازه‌های تیرپوش و خرپایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از چوب بعنوان وسیله‌ای برای مهار نیروی رانش در تاغها و قوسها از زمان ساسانیان معمول بوده و در کاخ تیسفون از این امکان بهره‌گیری کرده‌اند.

همچنین از چوب برای کلاف‌کشی در داخل دیوارها و جرزها استفاده فراوانی برده شده است. همچنین از تکه‌های چوب در فواصل مختلف در لای جرزها برای جلوگیری از خُرد شدن آجرها بر اثر فشار زیاد مصالح روی آن بکار گرفته شده است، نمونه آن را می‌توان در مسجد نصیرالملک مشاهده کرد.

از چوب در استخوانبندی داخل گنبد نیز در بسیاری از بناها استفاده شده است. چوبها در داخل ضخامت دیواره گنبد خارجی به وسیله میخهایی به نام اسکپ متصل می‌شوند و گاهی این اتصال خیلی پیچیده و عجیب می‌باشد. (گنبد قدیمی شاه چراغ). همچنین استفاده از چوب در در داخل گنبد وسیله‌ای برای جلوگیری احتمالی از برخی مسائل ایستایی مثل فشارهای افقی (باد، حرکت) و احتمالاً در بعضی مواقع کاهش‌دهنده نیروی رانش در گنبد خارجی می‌باشد.

واژه های کلیدی: چوب، سوزنی برگ ها ، پهن برگ ها، توسکا، راش، نئوپان

فهرست مطالب

مقدمه   ۲
تعریف چوب      ۳
مواد تشکیل دهنده چوب      ۳
رطوبت چوب      ۳
وضع مکانیکی چوب       ۴
مزایای چوب        ۴
موادی که به چوب می زنند        ۴
ویژگی ساختمانهای چوبی       ۵
مقاومت سازه های چوبی در برابر زلزله     ۵
انواع چوبهایی که در ساختمان مصرف می شوند    ۶
تفاوت های درختان سوزنی برگ و پهن برگ     ۶
انواع چوب     ۷
وزن مخصوص چوب  ۱۲
نقوش چوب   ۱۳
ویژگیهای عمومی و الزامات کاربردی   ۱۳
شرایط انبار کردن و نگهداری    ۱۳
فرآورده های چوبی   ۱۴
چوب در قالب بندی فوندانسیون  ۲۶
چوب در معماری سنتی  ۲۷
فنلاند ، سرزمین معماری چوبی   ۲۸

منابع :

کباری ، سیاوش ، مصالح شناسی ، انتشارات دانش و فن ، چاپ ۱۹ ، ۱۳۸۷

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان

شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی

مقدمه :

 چوب بعنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و در حال حاضر نیز به صورت چوب ماسیو ،کاغذ،مقوا،فیبر،نئوپان،تخته لایه،چوب ضربه ای و…در همه رشته ها کاربرد دارد.به طوری که میتوان گفت:بسیاری از فعالیتهای روزمره زندگی، بدون وجود چوب امکان پذیر نیست.

چوب با داشتن خواص منحصر به فرد خود،ماده ی بسیار مناسبی برای ساختمان سازی است و یقینا اولین ماده ای است که انسان ازان برای ایجاد سرپناه استفاده کرد.امروزه در برخی از کشورهای جهان،ساختمانهایی که تماما از چوب ساخته شده اند، بسیارند وبا اینکه عمر بعضی از انها به بیش از ۳۰۰ سال می رسد، هنوز سالم و قابل استفاده اند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که در صورت استفاده صحیح از چوب ، دوام ان کمتر از مصالح ساختمانی دیگر نیست.

سازه های چوبی به دلیل اینکه چوب خود یک جانداربوده باعث ارامش بیشتری در انسان می شوندو زندگی در این ساختمان ها از لحاظ روانی برای انسان مناسب تر است.

برای ساخت و سازهای چوبی باید جنگل ها را از بین بردو درخت ها را برید ولی یک راه برای این مشکل وجود دارد و ان هم اینکه به ازای بریدن هر درخت یک درخت بکاریم.درواقع می توان با ساخت جنگل های مصنوعی از الودگی کارخانه های تولید فولادو بتن جلوگیری کرد.

از جنبه معماری می توان گفت که خانه های چوبی باعث زیبایی شهر ها می شوند و رنگ و بوی خاصی به ان می دهند و در زندگی و روابط اجتماعی انسان نقش بسزایی دارند.

در ساخت و سازهای چوبی نیاز به تخصص های متعدد نیست و این کار درصد خطا را در حین ساخت و ساز کم می کند.

 تعریف چوب :

چوب مصالح ساختمانی است که مستقیما از درخت بدست می اید (چوب طبیعی ) یا اینکه از خرده چوب ها،سرشاخه ها و ضایعات کشاورزی به همراه چسب های مخصوص طی فرایندهای خاص تولید می شوند (چوب های ساختگی یا تخته های مرکب ). و در ساختمان به صورت تیر ، ستون ، خرپا ،نماسازی و کف سازی به مصرف رسید ه و در کارهای کمکی مانند قالب بندی و داربست به کار می رود.

مواد تشکیل دهنده چوب :

چوب یکی از پیچیده ترین ترکیبات شیمیایی است، که از عناصر:اکسیژن (۴۴ درصد ) ، کربن (۴۹ درصد ) ،هیدروژن (۶ درصد ) و مقدار اندکی ازت ، و همچنین پلیمرهای سلولز (۴۰ تا ۵۰ درصد )، همی سلولز (۱۰ تا ۳۰ درصد )، لیگنین (۲۰ تا ۳۰ درصد ) تشکیل یافته است. لیگنین یکی از ترکیبات فنلی است که در ساختمان چوب نقش سیمان را دارد.

بخش عمده ی چوب را ترکیبات هیدرات های کربن تشکیل می دهد. درخت ها با جذب از هوا و نیز اب و مواد معدنی از زمین ، این ترکیبا ت کربوهیدراتی را ساخته ، در بافت های خود ذخیره می کنند.

 رطوبت چوب :

چوب رطوبت جذب می کند و این از معایب چوب می باشد . اگر بتوانیم رطوبت چوب را در کمتر از ۲۰ درصد نگه داریم ، قا رچ ها روی چوب تاثیری نخواهند داشت.

درواقع رطوبت در چوب باعث می شود که روی چوب قارچ هایی رشد کنند. همچنین این رطوبت باعث واکشیدگی (تورم چوب ) و همکشیدگی (جمع شدن چوب به دلیل از دست دادن رطوبت ) می شود.

 وضع مکانیکی چوب :

مقاومت فشاری و کشش ۶۰ – ۱۳۰ و برش حدود ۱۰ می باشد .

مزایای چوب :

۱-   اجرای اسا ن

۲-   سبک بودن

۳-   برای حمل و نقل نیاز به ماشین های سنگین نیست

۴-   الودگی صوتی کمتری ایجاد میکند

۵-   الودگی هوا را کمتر میکند

۶-   مصرف انرژی را کاهش می دهد و یک عایق حرارتی مناسب می باشد

۷-   مقاومت چوب از فولادو بتن بیشتر است

۸-   زغال که در هنگام اتش سوزی روی چوب به وجود می ایو بعنوان عایق حرارتی عمل میکند

۹-   چوب درخت در روز O2 و در شب مقدار کمی CO2 تولید میکند.

 موادی که به چوب می زنند :

۱-   مواد ضد اتش سوزی ؛ می شود روی چوب را با فیلمی از انتی پیرین یا اشیا در ان پوشانید و خیس کرد . با موادو رنگ سیلیکات هم می شود این کار را کرد.

۲-   رویه نازک گچ یا سیمان ازبست که چوب داخل ان باشد نسوز خواهد بود.

۳-   رنگ یا روغن خشک یا  تارو قطران باعث دوام و طول عمرچوب می شود. مخصوصا قطران باعث عدم تحرک حشرات در داخل چوب می شود.

۴-   مواد سمی که ضمن قوی و با دوام بودن، برای انسان مضر نباشد و به صورت محلول در اب یا خمیری قابل حل در روغن باشد. این مواد در مواردی که در تماس مستقیم با اب می باشد ، عبارتند از:سدیم فلوراید ،سیلکو فلوراید که پودر سفید رنگ بوده و در اب خوب حل نمی شود و ضرری برای چوب و اهن ندارد.

میزان مصرف ان ۳ درصد در قشر رویه ومصرف در حداقل درجه هوای ۱۵ می باشد. سدیم فلوراید با گچ و اهک نباید مخلوط  مصرف شوند.سدیم سیلیکو فلوراید پودری است که در اب کم حل می شود و مشابه سدیم فلوراید۱:۳ است ، یعنی با سدیم فلوراید مخلوط می شود و روی چوب کشیده می شود.

 ویژگی ساختمان های چوبی :

وجود ساختمان های چوبی که حدود ۳۰۰ سال پیش ساخته شده و هنوز قابل استفاده اند ، بیانگر این واقعیت است که چنانچه چوب در شرایط مناسبی استفاده شود عمر مفید ان بیش از مصالح بنایی است. چوب در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بسیار سبک است و در نتیجه ، حمل ان به کارگاه هایی که با چوب سرو کار دارند ، راحت تر و ارزان تر صورت می گیرد.

از طرفی ساختمان های چوبی را می توان بدون در نظر گرفتن تغییرات جوی در هر زمان ساخت بدون اینکه شرایط مختلف فصول موجب توقف کار شود. درنتیجه ، زمان خانه سازی با استفاده از چوب کوتاه تر از مصالح دیگر است.

چون چوب نسبت به مصالح ساختمانی دیگر بسیار سبکتر و همچنین ضربه گیرتر می باشد، برای مناطق زلزله خیز مصالح ساختمانی خوبی است.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انواع چوب
  • کارآموزی چوب چوکا
  • مقاله چوب
  • مقاله تاریخچه مصرف چوب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.