گزارش کارآموزی بررسی حسابداری تأمین اجتماعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی بررسی حسابداری تأمین اجتماعی

تعداد صفحات :۷۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بهینه سازی نظام مالی سازمان تامین اجتماعی با توجه به گستردگی فعالیت آن در ابعاد مختلف بویژه در امر بیمه گیری ، درمان ، سرمایه گذاری به طور کلی در تعامل مستمر با موسسات و شرکتهای تابعه ، به عنوان یک ضرورت مهم همواره مطمع نفر کارشناسان ، مدیران و ارکان سازمان بوده و در این راستا هر چند اقداماتی صورت پذیرفته ، لاکن به دلیل مشکلات و پیچیدگی های اجرا داشته مورد توجه جدی قرار نگرفته است . این که ضرورت های حاکم بر سازمان به منظور رفع نارسایی های سیستم موجود ( مبنای حسابداری نقدی ) و اصلاح آن بر مبنای حسابداری تعهدی از یک سو ، و ضرورت بهره گیری از سیستم های جامع و امکانات تکنولوژی پیشرفته از سوی دیگر ، ایجاد می نماید که سازمان نسبت به تدوین نظام مالی بر مبنای تعهدی اقدام نماید .

حساب های سازمان تامین اجتماعی از نظر درآمدها و هزینها به موجب ماده ۲۴ آیین نامه امور مالی در پایان هر سال بر اساس در آمدهای وصولی و هزینه های پرداختی تنظیم می گردد . بنابراین مالک شناسایی در آمد ها صرفأ بر اساس زمان دریافت به صورت نقدی و شناسایی هزینه ها به طور اعم صرفأ بر اساس زمان پرداخت می باشد . هر چند روش مذبور از لحاظ رعایت اصول متداول حسابداری دارای ضعف هایی می باشد مع الوصف در برخی از موارد بویژه در بیمه های اجتماعی به لحاظ برخورداری آن از اصل احتیاط  محافظه کاری در انعکاس وضعیت واقعی درآمد و هزینه دارای قابلیت های پذیرفته شده می باشد اما در شرایط کنونی سازمان که موضوع پیشی گرفتن مصارف از منابع با انباشت تعهدات آتی قابل توجه ، خطرات جدی را پیشروی سازمان قرار داده است و مبنای تعهدی به رقم مزیت های عدیده ای که در چهار چوب اصول متداول حسابداری دارااست به لحاظ رعایت اصل احتیاط و محافظه کاری  از همان منظر از یکسو ضرورت استفاده از سیستم های پیشرفته در شناسایی درآمدههای قابل تحصیل و همچنین هزینه های تحقق یافته در هر سال مالی با مزیتهای مترتب بر مبنای تعهدی از سوی دیگر ، تغییر مبنای نقدی به مبنای تعهدی را اجتناب ناپذیر می سازد .

واژه های کلیدی: سازمان تامین اجتماعی، وظایف سازمان، خدمات سازمان

فهرست مطالب

آشنایی با تامِین اجتماعی :   ۲
تامین اجتماعی در ایران :   ۳
الف ) هفت نفر نمایندگان دولت ، شامل :   ۴
ب) سه نفر نمایند گان بیمه شدگان   ۵
وظایف و اختیارات سازمان عبارتند از :   ۶
هدف از تاسیس   ۸
معرفی خدمات سازمان تامین اجتماعی :   ۹
حمایت در برابرحوادث و بیماریها :   ۱۰
مستمری بازنشستگی :   ۱۱
مستمری از کار افتادگی :   ۱۲
مستمری بازماندگان :   ۱۲
غرامت دستمزد ایام بارداری :   ۱۴
غرامت دستمزد ایام بیماری :   ۱۴
مقرری بیمه بیکاری :   ۱۵
کمک هزینه ازدواج :   ۱۶
مقررات پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی به بیمه شدگان :   ۱۷
کمک هزینه کفن و دفن :   ۱۷
تشریح روند کار واحدهای مختلف:   ۲۰
چگونگی انجام وظایف در واحده های اجرایی بیمه ای :   ۲۰
قسمت امور بیمه شدگان :   ۲۰
قسمت نامنویسی و حسابهای انفرادی :   ۲۰
قسمت بازرسی :   ۲۱
قسمت اجرائیات :   ۲۱
قسمت حسابداری :   ۲۱
قسمت اموراداری و خدمات :   ۲۱
تشریح وظایف واحد حسابداری  :   ۲۲
سیستم های واحد حسابداری شامل موارد زیر است :   ۲۲
سیستم حقوق و دستمزد :   ۲۳
تعریف کدهای حقوقی :   ۲۴
جداول کدهای سیستم   ۲۵
 تعریف غیبت   ۲۸
خلاصه اطلاعات پرسنل   ۳۰
پرداخت و کسور ترکیبی :   ۳۱
اطلاعات عمومی موسسه و پرسنل :   ۳۲
– کارکرد :   ۳۳
– اطلاعات حقوقی گروهی  :   ۳۳
– اطلاعات حقوقی فردی:   ۳۳
گزارشات متمم :   ۳۷
وام کارگشایی :   ۴۳
صورت مغایرت بانکی :   ۴۵
جمع بندی و نتیجه گیری   ۴۷
ضمیمه   ۴۹
منابع   ۶۷

آشنایی با تامِین اجتماعی :

تامین اجتماعی رامی توان پدیده ای اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی دانست که در حقیقت به موازات شکل گیری نیروهای شاغل در حال حرکت است و در مقاطعی به سبب بروز عوامل زیست محیطی یا حوادث ناشی و یا غیر ناشی از کار ، نیروی انسانی نیاز به حمایت های اجتماعی پیدا می کند . به طور مثال هنگامیکه شخص به دلایلی و بنا به اجبار از کار بیکار می شود ، سالمند می شود ویا اینکه فوت می کند تامین اجتماعی به کمک فرد تحت پوشش می آید . وقتی ما می گوئیم تامین اجتماعی یک پدیده است به این دلیل است که در طول تاریخ ، انسان موجودی اجتماعی بوده است و نیروی انسانی ، حرف غالب رادر تولید و خلاقیت می زند . در واقع این پدیده از نهاد خانواده آغاز و پس از انقلاب صنعتی به دلیل پیچیدگی در فرایند های کارگری که با ایجاد اتحادیه های کارگری به عنوان نماینده اجتماعی اش متبلور شده بود شکل گرفت ونهادینه شد.

این حرکت از طبقه کارگر که نیروی اصلی مولد جامعه بودند ، ظهور پیدا کرد و دولت ها برای سامان دادن به این پدیده ودر حقیقت قانونمند کردن آن ، قوانین تامین اجتماعی را مطابق نیازهای جوامع خودشان به تصویب رساندند .

برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ میلادی بیسمارک صدر اعظم وقت آلمان اقدام به شکل دهی حمایت تامین اجتماعی کرد او بود که بر خلاف انتظارات آن عصر ، نظام تامین اجتماعی را قانونمندکرد و به مرحله اجرا در آورد .

تولید در حقیقت اساس رفاه و ثروت و خوشبختی جوامع است بنابراین کارکرد ذاتی تامین اجتماعی ، کاملا اقتصادی و به نفع تولید است .

بی توجهی به نیازها و دغدغه های نیروی انسانی یعنی قشر مولد جامعه می تواند سبب  افزایش ضایعات در تولید شود ، همچنین عوارضی مانند فرسودگی زودرس ماشین آلات ، کاهش کیفیت تولید و عدم دلبستگی نیروی انسانی به محیط کار را در پی دارد.

تامین اجتماعی در ایران :

به منظــور اجـرا ، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرا ر نظام هماهنگ مناسب با برنامه های تامین اجتماعی جهت تمرکز وجوه در آمدهای حاصله از وصول حق بیمه ، سرمایه گذاری و بهره برداری از آن به منظور اجرای تعهدات قانون تامین اجتماعی ، سازمان تامین اجتماعی تشکیل گردیده است . این سازمان طبق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۹/۴/۱۳۷۳ جزء نهادهای عمومی غیر دولتی قرار گرفته دارای استقلال مالی واداری است .

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان  بیمه گر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کار گران مزد و حقوق بیگر ( بصورت اجباری ) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد ( بصورت اختیاری) است .

جمعیت تحت پوشش این سازمان حدود هفت میلیون نفر بیمه شده و نزدیک به یک میلیون نفر مستمری بگیر است که با در نظر گرفتن افراد خانواده بیمه شدگان ، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی ، به حدود ۵/۲۷ میلیون نفر می رسد . براساس قانون ، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه ها ( با مشارکت بیمه شده و کارفرما ) تامین می شود و متکی به منابع دولتی نیست . به همین دلیل ، دارائیها و سرمایه های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل های متوالی است و نمی تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمانها و موسسات دولتی یا غیر دولتی باشد .

به دلیل عدم استقرار نظام جامع تامین اجتماعی در کشور ، سازمان تامین اجتماعی بار مسئولیت سنگینی را به دوش کشیده و پاسخگوی نیازهای بخش قابل توجهی از جمعیت کشور است . تکیه گاه اصلی این سازمان مشارکت سه جانبه کارفرمایان  ، بیمه شدگان و دولت در عرصه های مختلف سیاست گذاری ، تصمیم گیری های کلان و تامین منابع مالی است .

اصول و مبانی بیمه گری این سازمان به نحوی تنظیم شده که بین اهداف اصلی آن با اهداف کلان نظام اقتصادی همسویی کامل وجود دارد .

این سازمان دارای شوری عالی بوده که به مثابه مجمع عمومی موسسات حمایتی اقتصادی عمل میکند.

اعضای این شوری دارای نمایندگانی از طرف دولت ، کارفرمایان و کارگران به شرح زیر می باشد :

الف ) هفت نفر نمایندگان دولت ، شامل :

۱-     وزیر رفاه و تامین اجتماعی که ریاست شورا را به عهده دارد

۲-    وزیر کار و امور اجتماعی یا معاون وی

۳-   وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون او یا نمایندگان تام الاختیار وزیر

۴-    وزیر مشاور در سازمان برنامه و بوجه یا معاون او

۵-    وزیر معادن و فلزات یا معادن وی

۶-    وزیر صنایع یا معادن وی

۷-   وزیر تعاون یا وی

ب) سه نفر نمایند گان بیمه شدگان

<تامین اجتماعی > موضوع قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ حسب ماده ۳ شامل موارد زیر است :

۱-     حوادث و بیماریها

۲-    بارداری

۳-   غرامت دستمزد

۴-    از کار افتادگی

۵-    بازنشستگی

۶-    مرگ

۷-   مقرری بیمه بیکاری

مشمولین قانون تامین اجتماعی حسب ماده  ۴  عبارتند از :

۱-     افرادی که به هرعنوان در مقابل دریافت مزد یاحقوق کار می کند

۲-    صاحبان حرف و مشاغل آزاد

۳-   دریافت کنندگان مستمریهای بازنشستگی ، از کار افتادگی و فوت

منابع درآمد سازمان به شرح زیر است :

۱-     حق بیمه های وصولی

۲-    درآمد حاصل از وجوه ذخائر و اموال سازمان

۳-   وجوه حاصل از خسارات و جریمه های نقدی مقرر دراین قانون

۴-    کمک ها و هدایا

سازمان برای اجرای وظایف خود ، دارای تشکیلات مرکزی و واحدها و شعب در تهران   و سایر شهرستانها می باشد .

وظایف و اختیارات سازمان عبارتند از :

الف) جمع آوری و تمرکز کلیه وجوه موضوع حق بیمه مشمولین قانون تامین اجتماعی و سایر وجوه و درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری و بهر برداری از وجوه ذخائر و اموال سازمان .

ب) انجام تعهدات موضوع قانون تامین اجتماعی

ج) سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه ذخائر سازمان .

سازمان تامین اجتماعی از لحاظ نظری ، مبانی کار کردها ی حرفه ای ، یکی از قدرتمندترین و تاثیر گذارترین اعضای اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی( IssA ) و جزو هیات رئیسه آن است .

هدف از تاسیس

امروزه یکی از موضوع های مورد توجه کشورها ، تحقیق عدالت اجتماعی ، برابری و دستیابی به امکانات اجتماعی و اقتصادی است .

برابری و عدالت اجتماعی موضوعی نیست که فقط در کشورهای سوسیالیستی پیگیری شده باشد ، بلکه تعاملهای سرمایه داری در این خصوص جدی ترند و این امر پایدار تو تحقق یافته است . بدون شک لازمه دستیابی به عدالت اجتماعی و برابری ، توسعه همه جانبه اقتصادی و اجتماعی است چنانچه خدمات اجتماعی مناسبی در زمینه های تامین اجتماعی ، سلامت ، حمل و نقل ، آموزش و پرورش و غیره … به همه مردم جامعه ارائه شود رویای عدالت اجتماعی در جامعه تحقق خواهد یافت .

یکی از اهداف و وظایف وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، فقر زدایی به مفهوم علمی کلمه است .

مفهوم فقر زدایی این نیست که ما برویم سراسر کشور را بگردیم و فقرا را پیداه کرده و به وضعیت آنها رسیدگی کنیم ، بلکه مفهوم علمی آن این است که برای کسانی که ناتوانایی های اقتصادی دارند ، زمینه ها و شرایطی را فراهم شود تا بتواند در تولید و ایجاد ارزش افزوده نقش داشته باشند و متناسب با تلاش خود از در آمد مناسب برخوردار شوند و بتواند حداقل های زندگی خود و افراد تحت تکفلشان را تامین کنند .

بر اساس برخی بررسی های انجام شده در کشور ما ، تعداد افرادی که زیر خط فقر قرار دارند حدود ۱۰ میلیون نفر است که یک میلیون آنها با فقر شدید غذایی مواجه هستند و وظیفه دولت حمایت از این قبیل افراد است  از این رو بر اساس طرحی که به نام چتر ایمنی و رفاه اجتماعی در دست بررسی است افراد زیر خط فقر تحت پوشش قرار می گیرند .

در طرح چتر ایمنی  در رفاه اجتماعی ، سعی بر این است که فقر کاهش یابد و شرایطی فراهم شود تا تمام مردم ایران بتوانند از امکانات ، ظرفیتها پتانسیل های موجود کشور استفاده کنند .

از گفته های بالا می توان به این نتیجه رسید که تامین اجتماعی ، مهمترین عامل امنیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است . تامین اجتماعی باعث به هم پیوستگی طبقات اجتماعی می شود ، یعنی طبقات اجتماعی را به هم پیوند می دهد و باعث  گسترش طبقه متوسط جامعه می شود .

تامین اجتماعی همچنین از بروز شکاف طبقاتی جلوگیری و حداقل معاش را برای افراد جامعه فراهم می کند و به این ترتیب نقش اساسی در ایجاد امنیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و جلوگیری از بروز بحران ها ایفا می کند . به عبارت بهتر برابری ناشی از تامین اجتماعی انگیزه کار و تولید را تقویت می کند و از این روقرین با عدالت اجتماعی به شمار می آید که به هر کس به اندازه ای نیاز، کار و سهم او در تولید امتیاز می دهد و از سوی دیگر از فرو افتادن در گرداب مخاطرات اجتماعی اقتصادی جلو گیری می کند .

معرفی خدمات سازمان تامین اجتماعی :

مهمترین تعهدات  و خدمات سازمان تامین اجتماعی بر مبنای قانون تامین اجتماعی و مقررات مربوط به آن ، به شرح زیر است :

–         حمایت در برابر حوادث ، بیماریها و بارداری

–         مستمری بازنشستگی

–         مستمری از کار افتادگی

–         مستمری بازماندگان

–         مستمری بیمه بیکاری

–         غرامت دستمزد ایام بیماری

–         غرامت دستمزد ایام بارداری

–         پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی

–         کمک هزینه ازدواج

–         کمک هزینه کفن و دفن

شرح تفصیلی هریک از تعهدات خدمات یاد شده و چگونگی ارائه آن به شرح زیر است :

حمایت در برابرحوادث و بیماریها :

بیمه شدگان و افراد خانواده آنها از زمانی که مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی قرار گیرند ، در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات در مانی سازمان استفاده کنند . علاوه بر این ، مستمری بگیران تامین اجتماعی و مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان هستند .

تعهدات در مانی این سازمان شامل کلیه خدمات کلینکی ، پارا کلینیکی ، بیمارستانی ، کمک ها و معاینه های طبی و معالجات مربوط به دوران بارداری ، زایمان پس از آن و همچنین خدمات توان بخشی و تحویل وسایل کمک پزشکی ( اروتز و پروتز ) است که در چار چوب مصوبات شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور و هیأت وزیران قابل ارائه است .

سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی خود را به دو روش ارائه می دهد :

روش درمان مستقیم : با استفاده از مراکز درمانی و بیمارستانهای ملکی و اختصاصی سازمان .

روش درمان غیر مستقیم : با استفاده از امکانات درمانی بخش دولتی و خصوصی طرف قرار داد .

مستمری بازنشستگی :

پایان دوران کار سازمان یافته هر فرد ، به مرحله ای از مراحل عمر می انجامد که در اصطلاح دوران بازنشستگی خوانده می شود . اگر روزگاری انسانها برای زیستن و تامین معاش تا واپسین روزهای عمر خود ، ناگذیر از کار و تلاش بودند تمدن و شهر نشینی و دست آورد های علمی و فنی ناشی از آن ، به انسانها امکان داده است بی آنکه زیانی به روند رشد تکامل جوامع وارد شود ، فراقت را میان خود توضیح و سالهای کار سازمان یافته را محدود کند . بازنشستگی در واقع روشی برای توزیع فراقت میان افراد بشر است . پرداخت مستمری بازنشستگی و تامین شرایط زندگی مناسب برای بیمه شدگان به هنگام بازنشستگی یکی از کار کرد های اصلی نظام بیمه های اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی به عنوان محوری ترین بخش نظام بیمه های اجتماعی کشور ، در قبال دریافت حق بیمه از بیمع شدگان در دوران اشتغال آنان ،مسئولیت پرداخت مستمری و تامین ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و خانواده آنان را در هنگام بازنشستگی بر عهده دارد .

بیمه شدگانی که به سن قانونی بازنشستگی ( ۶۰ سال تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان ) برسند در صورتی که دارای حداقل سابقه پرداخت حق بیمه تا تاریخ ۱۴/۷/۱۳۸۱ ، ۱۰ سال و پس از آن و با گذشت هر سال ، ۱ سال به این سابقه اضافه می شود .

در تعیین میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان ، ۲ عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه نقش اساسی را ایفا می کند . بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی علاوه بر دریافت مستمری از خدمات درمانی نیز برخوردار هستند . طرح بیمه مکمل هزینه های درمانی از ابتدای سال ۱۳۸۰ از سوی  سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان به اجرا در آمده است .

حق اولاد و حق عائله مندی ، حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال و ارائه کالا برگ کالاهای اساسی از دیگر اقداماتی است که از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط زندگی بازنشستگان انجام می شود .

مستمری از کار افتادگی :

65,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.