تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی

تعداد صفحات : ۸۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برای رسیدن به هدفهای آموزش و پرورش و ایجاد انگیزه یادگیری باید محیط یادگیری را طوری سازمان داد که یادگیری به بهترین وجه ممکن عملی گردد.

سوای سخنرانی ها وکتابهای درسی وسایل و ابزارهایی را می توان به کمک گرفت تا شاگردان بوسیله آنها و با هدایت معلومات خود جهت تفهیم مطالب درسی از کیفیت و کمیت بیشتری بهره مند شوند. مواد و وسایل آموزشی و روشهای جدید و متنوع یادگیری دامنه وسیعی دارد و در واقع هر ماده یا شیء که بتواند در امر آموزش کمک کند، و آن را تسریع نماید یا مطالب زیادتری را در مدت کوتاهتری به شاگردان منتقل نماید، می توان آن را جزء وسایل آموزشی اطلاق کرد. کاربرد وسایل آموزشی که جزیی از تکنولوژی آموزشی است و بهره گیری از آنها بستگی به مهارتها دارد که اکثر معلمان از آن بی بهره هستند.

از آنجاییکه تکنولوژی آموزشی به مفهوم واقعیش نه تنها شامل وسایل و سایر کار افزارهای آموزشی می شود، بلکه انواع رسانه ها محتوای متدلوژی آموزشی و غیره را شامل می گردد و چون لازم است هر معلمی نه تنها مهارتهای لازم را در بکارگیری و ساخت این گونه وسایل را داشته باشد بلکه با انواع متدها و رسانه ها فلسفه و ارتباطات آموزشی و پرورشی و سایر ملازمات آگاهی کامل داشته باشد تا در فرایند یاددهی و یادگیری موفق شود و با توجه به موارد فوق به خاطر اینکه مواد و وسایل آموزشی نقش بسیار مهمی در یادگیری و بهبود کیفیت درسی شاگردان دارند یکی از روشهای مهم یاددهی با این وسایل توسط معلمان صورت می گیرد. لذا لذا مقاله حاضر به بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی در مدارس می پردازد.

استفاده از رسانه های آموزشی می تواند محیط آموزشی را پویا و فعال نماید و سبب مشارکت همه جانبه دانش آموزان در امر یادگیری شود و ارتباط عمیق تری را بین معلم و شاگرد برقرار سازد. با استفاده از وسایل آموزشی و کاربرد آن در کلاس می توان روحیه خلاق را در دانش آموزان بوجود آورد و ابتکار و نوآوری را برای جامعه به ارمغان آورد. وجود کلاسهای مخصوص آزمایشگاه تاثیر زیادی در یادگیری دانش آموزان دارد زیرا یادگیری علاوه بر شنیدن با دیدن و احتمالا لمس کردن همراه است .

واژه های کلیدی: وسایل کمک آموزشی، معلم، شاگرد، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، ابتکار و نوآوری

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تقسیم بندی رسانه های آموزشی    ۸
تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم منطقه ۱۳ تهران    ۱۳
تحقیق در درس علوم در دبستانهای منطقه ۲ تهران    ۱۶
۳-۲- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمین ابتدایی منطقه خورو بیابانک    ۲۰
۴-۲- تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه    ۲۳
۵-۲- تحقیق بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق ۲و۱۰و۱۷ تهران    ۲۶
۶-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج و دانشجویان ضمن خدمت    ۲۹
۷-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی پسرانه منطقه ۱۷ تهران    ۳۳
۸-۲- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمان منطقه اشتهارد    ۴۵
۹-۲ تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد    ۵۰
۱۰-۲- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی    ۵۶
۱۱-۲- تحقیق بر روی معلمان دبستانهای ناحیه یک زنجان    ۵۹
۱۳-۲- تحقیق در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا    ۶۹
۱۴-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی منطقه آبیک    ۷۳
۱۵-۲ تحقیق بر روی مدارس راهنمایی ناحیه ۳ کرج    ۷۸
جمع بندی و نتیجه گیری    ۸۳
موانع و مشکلات کاربرد مواد و وسایل آموزشی    ۸۵
منابع و ماخذ     ۸۸

منابع و ماخذ :

۱- پایان نامه با موضوع بررسی میزان تاثیر مواد کمک آموزشی و حضور متصدیان بر پیشرفت تحصیلی محقق میتر میرزا آقایی سال ۷۶-۷۵

۲- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر کاربرد رسانه های آموزشی بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان محقق عفت بلوچی سال ۷۶-۷۵

۳- پایان نامه با موضوع بررسی و ارزیابی میزان کارایی وسایل کمک آموزشی در رابطه با یادگیری دانش آموزان   محقق محمد ایزدی سال ۷۴

۴- پایان نامه با موضوع بررسی رابطه میزان آگاهی معلمان و میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی    محقق : حسنعلی زرشکی قشلاقی سال ۷۳-۷۲

۵- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  محقق : زهرا دراج سال ۷۷-۷۶

۶- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محقق : ملک محمدی  سال ۷۲

۷- پایان نامه با موضوع بررسی تاثیر استفاده از مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی و مقایسه نظر معلمان و دانش آموزان محقق: عبدالرسول عباسی کوپالی سال ۷۳

۸- پایان نامه با موضوع بررسی ضرورت و میزان کاربرد رسانه های آموزشی محقق حبیب الله حبیبی سال ۷۶

۹- پایان نامه با موضوع بررسی میزان استفاده معلمان راهنمایی از مواد و وسایل آموزشی  محقق: یوسف یزدی سال ۷۶

۱۰- پایان نامه با موضوع بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی  محقق  بمانعلی طحانی پور تیر ماه ۷۶

۱۱- پایان نامه با موضوع بررسی علل عدم استفاده معلمان از وسائل آموزشی  محقق عبادالله غفاری سال ۷۷

مقدمه:

بطور کلی وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند . این وسایل آموزش را از حالت سخنرانی محض خارج می کنند و یادگیری را با بهره گیری از حواس مختلف آسان و ممکن می سازند. در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهای جدید را با درک کامل بدست آورند.

آنچه می شنوم فراموش می کنم آنچه می بینم به خاطر می آورم و آنچه انجام می دهم می آموزم.

سخن فوق حکایت از این دارد که یادگیری زمانی تحقق می یابد که دانش آموز خود مستقیما در جریان آموزش قرار گیرد و خود را در آموزش شریک و سهیم بداند وقتی دانش آموز سیمی را از یک طرف به باطری و از طرفی دیگر به لامپ وصل می کند و با زدن کلیدی لامپ روشن می شود احساس شعف زاید الوصفی به او دست می دهد . آنچنانکه گویی کشف مهمی انجام داده است . این آموزش در ذهن او بیشتر ماندگار خواهد بود. البته تاکید بر استفاده از این وسایل هیچ گاه به معنی نفی نقش معلم نیست. زیرا هیچ    وسیله ای نمی تواند جایگاه اصلی و با ارزش معلم را پر کند اما وقتی معلم این وسایل را در آموزش بکار می برد کودکان را در فراگیری بهتر عمیق تر و سریع تر مطالب یاری می کند، مفاهیم درسی جذابیت بیشتری پیدا می کند و کلاس ساکن و خاموش تبدیل به کلاسی سیال و پر هیاهو می گردد.

بنابراین با استفاده از وسایل و امکانات آموزشی گفته ها و مطالب درسی برای دانش آموزان عینی تر و ملموس تر می شود حتی گاهی اتفاق می افتد که آنها در هنگام مشاهده و کار با وسایل نکاتی ریز و ظریف را کشف می کنند که برای همیشه در ذهنشان باقی می ماند پس هر اندازه که آنها از حواس خود بیشتر بهره بگیرند استعداد و خلاقیتشان بیشتر شکوفا می شود ذهنشان بیشتر فعال می شود و معلم نیز از کار خود نتیجه بهتری می گیرد در واقع معلم با بکارگیری این روش به سلامت روانی خود نیز کمک کرده است.

پس باید در عصر انفجار دانش از کوتاهترین و موثرترین راه به اهداف آموزشی مورد نظر خود برسیم و باید بدانیم که تحقق این امر جز با بکارگیری و بهره گیری صحیح و برنامه ریزی شده از وسایل و امکانات آموزشی مقدور نیست.

امروزه روش آموزشی به کلی دگرگون شده و معلمان به خوبی آگاهند که یادگیری امری درونی است و به جای زور و اجبار باید در دانش آموزان علاقه و انگیزه آموختن را بوجود آورد همچنین دریافته اند اگر مطالب درسی با استفاده از چند وسیله آموزشی ارائه شود و هر یک از آن وسایل مکمل و موید هم باشند میزان یادگیری افزایش می یابد. تجربه نشان می دهد که وسایل بسیار ساده آموزشی بویژه اگر توسط معلم ساخته شوند نتایج آموزشی بسیار درخشانی نسبت به وسایل پیچیده و فنی دارند البته یک وسیله هنگامی در ایجاد تجارب جدید آموزشی و تجسم مفاهیم درسی مفید است که :

نقطه نظرها و مقاصد آموزشی معلم را تامین کند.

به خوبی کار کند و جوابگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان باشد.

در زمان مورد نیاز در اختیار معلم و دانش آموزان قرار گیرد.

 تقسیم بندی رسانه های آموزشی

مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت مورد تقسیم بندی قرار گرفته است آقای دکتر محمد احدیان در کتاب خود ۶ دسته تقسیم بندی را مد نظر قرار داده اند که دسته آخری را از بقیه جدیدتر و کامل تر می دانند:

برقی و غیر برقی

ارزان قیمت و گران قیمت : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت ،پوستر،نقشه ،کره ،تلق شفاف اسلاید و نظایر اینها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم ،اسلاید و فیلم استریپ ،اورهد و غیره را در دسته گران قیمت قرار می دهند.

نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه هایی نظیر فیلم ،اسلاید ،چارت ،پوستر ،نمودار ،تلق شفاف ،مدل ،ماکت ،برش و نظایر اینها را در دسته نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم متحرک ،اوپک ،اورهد و نظایر اینها را در دسته سخت افزار قرار می دهند.

چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب ،جزوه ،مجله ،منابع برنامه ای شده چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند.

ساده و پیچیده : اینان رسانه هایی نظیر کتاب ،مجله ،فیلم متحرک ،اسلاید ،تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتورهای فیلم متحرک ،اوپک و اورهد و دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند.

نورتاب و غیر نورتاب : در این تقسیم بندی مواد و وسایل نظیر فیلم متحرک ،اسلاید ،فیلم استریپ تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته نور تاب و بقیه در دسته غیر نورتاب قرار می گیرند.

در تقسیم بندی دیگر که در کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی تالیف سید هاشم نعمتی آمده و همچنین در کتاب تولید و کاربرد مواد آموزشی دوره کاردانی تربیت معلم آمده نوع دیگری از تقسیم بندی رسانه های آموزشی صورت گرفته که به نظر می رسد دقیق تر و کاملتر است :

الف ) رسانه های نوشتاری : کتاب ، روزنامه ،مجله ،میکرو فیلم ،میکروفیش ،مواد آموزشی برنامه ریزی شده جزء این رسانه می باشند.

ب ) رسانه های نمایشی : شامل تخته سیاه ، تابلوهای پارچه ای ،مغناطیسی ،اعلانات و تابلوهای الکتریکی است.

ج ) رسانه های دیداری : که خود شامل رسانه های دیداری ترسیمی و رسانه های دیداری غیر ترسیمی است . رسانه های دیداری ترسیمی که شامل نمودار ،طرح خطی ، چارت ،کارتون ، پوستر ،نقشه و کره و رسانه های دیداری غیر ترسیمی شامل تصویر ،اسلاید ، فیلم استریپ ، ورقه های شفاف و انواع فیلمهای متحرک می باشد.

د ) رسانه های شنیداری : که شامل نوار صوتی که به شکلهای مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. صفحات گرام و برنامه های آموزشی رادیویی نیز جزء این نوع رسانه می باشد.

ه ) رسانه های سه بعدی : که شامل اشیا حقیقی و نمونه ها مدلها و ماکتها دایورها و میز شنی است.

و ) موقعیت های آموزشی : شامل گردش علمی ، تقلید از واقعیات و بازیها ،نمایش (نظیره سازی) و اماکن باستانی ،آزمایشها و دعوت از متخصصین و مسئولان به کلاس است.

ز ) مجموعه های چند رسانه ای : ترکیبی از رسانه هایی است که می توانند در کنار یکدیگر بخش هایی از یک واحد یادیگری را تامین کنند. آموزش چند رسانه ای مسئولیت بزرگی را بر دوش معلمان قرار می دهد زیرا که معلم باید با تجزیه و تحلیل هدفهای آموزشی درس و بررسی منابع دیداری و شنیداری موجود و دانستن اینکه چگونه می توان یک سری از این رسانه ها را برای رسیدن به بالاترین کیفیت یادگیری در کنار هم قرار داد آموزش خود را در کلاس ارائه دهد. انتخاب رسانه ها در آموزش چند رسانه ای باید نه تنها با توجه به مناسب بودن هر یک از رسانه ها برای هدفهای درس باشد بلکه اینکه چطور این رسانه ها می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند مطالب رابه بهترین وجهی بیان کنند و اینکه چگونه یک رسانه یادگیری حاصل از رسانه دیگر را تقویت می کند نیز باید در نظر گرفته شود.

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.