تحقیق بررسی تیتر آنتی بادی های بیماری آنفلوانزای H9N2 در جوجه های یکروزه گوشتی فارم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی تیتر آنتی بادی های بیماری آنفلوانزای H9N2 در

جوجه های یکروزه گوشتی فارم

تعداد صفحات : ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس های آنفلوانزای تیپ A  از خانواده ارتومیکسو ویرده در پرندگان ، انسان و سایر حیوانات ایجاد می شود. ویروس های آنفلوانزای متعلق به این تیب بر اساس دو آنتی ژن سطحی ویروس یعنی هماگلوتینین (HA) و نور آمینیداز (NA) طبقه بندی می شوند. عفونت در بین دامها یا پرندگان طیف وسیعی از علایم از حالت تحت پاینی تا بیماری شدید عفونی و کشنده را شامل می شود. (۷ ، ۱)

این ویروس موجب بروز خسارات شدید اقتصادی شده علاوه بر تلفات بیماری حاصل از بیماری و همینطور خسارات ناشی از افت تولید ، هزینه های مربوط به کنترل بیماری نیز قابل توجه است.

در این پروژه ما سعی کردیم که نشان دهیم میزان آنتی بادی مادری در جوجه کاملا به میزان آنتی بادی مادر در زمان تخمگذاری وابسته بوده و برای حفاظت بیشتر جوجه در هفته های اول لازم است عیار آنتی بادی های مادر بالا باشد. از طرفی می توان با تعیین عیار آنتی بادی های مادری میزان آنتی بادی های جوجه در زمان هچ را تا حدودی مشخص نمود.

پنج گله مرغ مادر گوشتی نژاد راس ۳۰۸ که در سن ۳۲ _ ۲۸ هفتگی و همگی در پیک تولید بودند انتخاب گردید. از هر گله ۱۰ نمونه خونی از مرغ ها اخذ شد. نمونه ها با استفاده از لوله های خونگیری استاندارد و از ورید زیر بالی و با رعایت کلیه موازین بهداشتی اخذ گردید. میزان خون جمع آوری شده برای هر مرغ ۵CC بود. بعد از لخته شدن خون ها ، نمونه ها سریعا به آزمایشگاه ارسال گردید.

۲۱ روز بعد از جوجه های حاصل از این گله ها ، در کارخانه جوجه کشی نمونه گیری به عمل آمد. برای هر گله مادر ، ۱۰ نمونه خونی ، از جوجه های حاصل از همان گله اخذ شد. نمونه ها با استفاده از لوله خونگیری و با جدا ساختن سر جوجه ها جمع آوری شد. ( ۲CC ) بعد از لخته شدن خون ها ، نمونه ها سریعا به آزمایشگاه ارسال گردید.

در آزمایشگاه نمونه ها تحت شرایط استاندارد و با دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور تحت آزمایش HI آنفلوانزای H9N2 قرار گرفتند.

بر اساس نتایج بدست آمده ، می توان چنین نتیجه گیری نمود ، که با وجودی که همواره میزان تیتر آنتی بادی آنفلوآنزا در جوجه ها پایین تر از مادران است ، ولی نمی توان رابطه ای بین این دو برقرار کرد. در واقع هیچ گاه نمی توان با بررسی عیار آنتی بادی گله های مادر عیار آنتی بادی را در جوجه های یکروزه همان گله مشخص نمود.و بهترین روش برای تعیین میزان آنتی بادی های   H9N2 در جوجه های گوشتی ، آزمایش از خود جوجه ها می باشد و بر اساس میزان آنتی بادی گله مادر نمی توان تخمین درستی ازمیزان آنتی بادی در جوجه های گوشتی به عمل آورد.

واژه های کلیدی: بیماری آنفلوانزا، ویروس، آنتی بادی مادر، جوجه یکروزه گوشتی، تشخیص افتراقی، تشخیص آزمایشگاهی،

فهرست مطالب

چکیده .
مقدمه   ۱
بررسی منابع   ۴
فصل اول.۵
۱- ۱عامل بیماری.۶
۱-۲ تکثیر سلول.۸
۱-۳پاتولوژی بیماری.۱۱
فصل دوم۱۴
۲-۱تشخیص افتراقی۱۵
۲-۲تشخیص آزمایشگاهی.۱۵
فصل سوم۱۷
۳-۱انتقال نمونه ها.۱۸
۳-۲ روند تشخیصی(تشخیص مستقیم).۱۸
۳-۳ روند تشخیصی(تشخیص غیر مستقیم)۲۰
فصل چهارم.۲۱
۴-۱ روش و موارد کار.۲۲
۴-۲ نتایج.۲۳
۴-۳ بحث و نتیجه گیری۲۵
۴-۴ منابع.

منابع

۱-Alexander . D . y , 2000 , A review of avian influenza in different bird species , vet Microbiol 2000 ,74:3-13

۲-Beck .J.R , Swayne .D.E , Davisan .S , Gutierrez . C , 2003 validation of egg yolk antibody testing as a method to defermine influenza status in white leghorn hens, avian diseases 2003,47-48

۳-Capua . I , Marangon . S , 2003 , The use of vaceination As An option For The control of Avian lnfluenza , world organization for animal health , press , 71 G/12/cs3E

۴-Cattoli . G, Drago . A , Maniero S, Toffan . A , Bertoli . E , Fassina . S , Robbi . c , Vicenzoni . G , Capua . I , 2004 , Comparison of three rapid detection system for type A influenza virus on tracheal swabs of experimentally and naturally infected birds , Avian Pathol , 2004 , 33; 432-437

۵- Crawford . J , wikinson . B , vosnesensky . A , 1999 , Baculovirus – derived hemagglutinin vaccines protect against lethal influenza infections , 1999 , vaccine , 17 : 2265 – ۲۲۷۴

۶-Schafer . M . K , Feldmann . A , Garten . W , Klenk . H . D , 2000 , Targeted infection of endothelial cells by avian influenza virus in chicken embryos , virology , 74 : 8018 – ۸۰۲۷

۷-Viirol doi . J , 2006 , Evolution and molecular epidemiology of H9N2 inflenza A viruses from quail in Southern china , jwnal of American society of microbiology , 28 , 130 – ۱۶۰

۸-Ziegler . A . F , Eckroade . R . J , 1998 , Comparison of an antigen – capture enzyme immunoassay whit virus isolation for avian influenza from field samples , 1998 , Avian Dis , 42 : 791 – 795

 مقدمه :

شیوع بیماری آنفلوانزا می تواند منجر به آلودگی سریع هزاران پرنده و پخش ویروس در فارم های مجاور ، در یک دوره کوتاه گردد. بخصوص در مناطقی که از نظر فارم های پرورش طیور تراکم بالا دارند ، بعلت بار بالای ویروس و دفع آن ، این انتقال می تواند سریعتر صورت گیرد. اعمال یک برنامه دقیق امنیت زیستی و روش های ریشه کنی بیماری ، کلیدهای اساسی در کنترل موفقیت آمیز بیماری می باشد.  (۳)

یکی از روشهای اساسی که برای کاهش تعداد پرندگان حذفی بطور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفته است استفاده از واکسن می باشد. در واقع دو بازوی اصلی برای کنترل بیماری عبارتند از :

۱-  اعمال برنامه های امنیت زیستی دقیق

۲-  واکسیناسیون

واکسن ها در واقع با چهار هدف در مورد آنفلوانزا مورد استفاده قرار می گیرند

 -۱حفاظت پرنده در مقابل بیماری

 -۲حفاظت در برابر آلودگی با ویروس های حاد

 -۳حفاظت پرنده از دفع ویروس

 -۴تمایز سرولوژیکی پرنده آلوده (۳ ، ۶ )

امروزه استفاده از واکسن های کشته آنفلوانزا بخصوص در مورد سویه های غیر حاد نظیر  H9N2   د ر کشورهای مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و بصورت معمول در گله های مادر ، تخمگذار و گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم ایمنی جوجه تازه هچ شده ، بطور کامل تکامل نیافته و لذا کاملا وابسته به ایمنی اکتسابی از مادر می باشد. جوجه تازه هچ شده از یک محیط استریل وارد محیط آلوده می شوند و لذا تا زمانی که توانایی ایجاد پاسخ ایمنی را داشته باشد ، نیازمند یک حفاظت ایمنولوژیکی موقت می باشند ، که به نام ایمنی مادری خوانده می شود. (۱)

 لذا آنتی بادی ها از خون مادر در زمانی که فولیکول در تخمدان می باشد ، وارد زرده می گردند. آنتی بادی اصلی در این مرحله Ig G می باشد که نسبت این Ig G در زرده مساوی با میزان Ig G در خون مادر می باشد. با عبور تخم به سمت اویدوکت آنتی بادی های Ig M و Ig A از ترشحات اویدوکت به داخل آلبومن وارد می شود. (۱)

با رشد و تکامل جنین مقداری از Ig G موجود در زرده جذب شده و سپس در جریان خون جوجه در زمان هچ یافت می شود که مسئول ایجاد حفاظت در روزهای اولیه زندگی می باشد. (۱)

Ig M و Ig A موجود در آلبومن نیز به داخل مایع آمنیوتیک وارد شده و در زمان هچ توسط جوجه بلعیده می شود لذا در زمان هچ جوجه مقداری از Ig G را در خون و Ig M و Ig Aرا در روده دارده جوجه تازه هچ شده همه آنتی بادی های موجود در کیسه زرده را تا ۲۴ ساعت بعد از هچ جذب نمی کند. این آنتی بادی های حاصله از مادر بطور موثری جوجه را ۱۰ تا ۲۰ روز تا زمان واکسیناسیون محافظت می نماید. (۱)

وظیفه آنتی بادی های مادری جلو گیری از ایجاد بیماری توسط ارگانیسم های پاتوژن در جوجه ها می باشد. لذا دانستن سطح آنتی بادی مادری و یکنواختی آن در جوجه ها در برنامه ریزی برای واکسیناسیون اهمیت ویژه ای دارد. سویه ایی از بعضی واکسن ها هستند که بقدری کافی هستند که قادر به غلبه به آنتی بادی مادری هستند.

در این پروژه ما سعی کردیم که نشان دهیم میزان آنتی بادی مادری در جوجه کاملا به میزان آنتی بادی مادر در زمان تخمگذاری وابسته بوده و برای حفاظت بیشتر جوجه در هفته های اول لازم است عیار آنتی بادی های مادر بالا باشد. از طرفی می توان با تعیین عیار آنتی بادی های مادری میزان آنتی بادی های جوجه در زمان هچ را تا حدودی مشخص نمود.

بررسی منابع

آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس های آنفلوانزای تیپ A  از خانواده ارتومیکسو ویرده در پرندگان ، انسان و سایر حیوانات ایجاد می شود. ویروس های آنفلوانزای متعلق به این تیب بر اساس دو آنتی ژن سطحی ویروس یعنی هماگلوتینین (HA) و نور آمینیداز (NA) طبقه بندی می شوند. عفونت در بین دامها یا پرندگان طیف وسیعی از علایم از حالت تحت پاینی تا بیماری شدید عفونی و کشنده را شامل می شود. (۷ ، ۱)

این ویروس موجب بروز خسارات شدید اقتصادی شده علاوه بر تلفات بیماری حاصل از بیماری و همینطور خسارات ناشی از افت تولید ، هزینه های مربوط به کنترل بیماری نیز قابل توجه است.

از خصوصیات عمده ویروس تغییرات مشخصات بیولوژیکی آن می باشد.

۱-۱عامل بیماری :

 ویروس آنفلوانزا از خانواده ارتومیکسوویریده می باشد. این ویروس بر اساس نوکلئوکپسیدها یا آنتی ژن های ماتریکسی به سه تیپ تقسیم بندی می شود که شامل تیپ A ، B و C می باشد. ویروس های جدا شده از پرندگان از جنس A می باشند. (۱)

این ویروس دارای RNA غلافدار هشت قطعه ای می باشد. پروتئین ها (NP) با کروموزوم های RNA همراه شده تا کمپلکس نوکلئوپروتئین  –RNA– پلیمراز را به یکدیگر متصل نماید. این مجموعه توسط پروتئین ماتریکسی (M) احاطه شده و از خارج یک غشای لیپیدی آن را در بر گرفته است. بخاطر وجود این غشای لیپیدی معمولا ویروس را جزء ویروس های با مقاومت کم طبقه بندی میکنند. در خارج نیز دو نوع برآمدگی پروتئینی متفاوت ، به عنوان آنتی ژن های سطحی هماگلوتینین (HA) و نورآمینید از (NA) وجود دارد که تحت تیپ های ویروس آنفلوانزای A را بر اساس تنوع در این آنتی ژن ها گروهبندی می کنند. در حال حاضر ۱۵ تحت تیپ H و ۹ تحت تیپ N شناخته شده و هر ویروس دارای یک تحت تیپ H و یک تحت تیپ N می باشد. (۱ ،۴)

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.