تحقیق بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر

تعداد صفحات : ۹۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

مشکل اعتیاد به عنوان یک پدیده مهلک و مخرب که نتایجش می تواند اثرات بسیار سویی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته باشد در هر جامعه ای مطرح است و معمولاً گروهی که در برابر این پدیده خطرناک بیش از سایر گروه ها آسیب پذیر است همان گروه جوانان یک جامعه می باشند.

به طور کلی وقتی که صحبت از گروه جوانان می شود، به نظر کارشناسان یونسکو مقصود افرادی بین پانزده تا بیست سال است  وگروه وسیعی از جمعیت جهان یعنی حدود ۸٫۵ درصد از جمعبت کشورهای پیشرفته و ۱۰٫۹ درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهند.

در دوران بلوغ که جوانان دچار مشکلات و بحران هایی می گردند، وظیفه بزرگترها ایجاب می کند که به طور منطقی و صحیح با جوانان و مشکلاتشان روبرو گردند. ولی متاسفانه عموماً بزرگترها از جمله والدین و مربیان یا اطلاع و آگاهی کمی از تغییرات و تحولات روحی دوران بلوغ جوان دارند و یا دوران جوانی خود را با تمام بحران ها و مشکلات خاصش فراموش کرد ه اند. لذا به جای برخورد منطقی و اصولی با مشکل جوان  او را هدف انتقاد ها و ملامتهای خود قرار می دهند لذا نمی توانند آنچنان که باید و شاید جوان را برای گذراندن بی خطر این دوره کمک و یاری نمایند. در چنین مواردی است که جوان در برابر مشکلات زندگی و یا ناراحتی های ناشی از دوران بحران بلوغ و احیاناً کمبود محبت و عدم درک از طرف بزرگتران، از خانواده و اجتماع فراری شده و به دنبال یک ماده معجزه گر می باشند که مواد مخدر را می یابد.

زیرا جوان می بیند که دوستانش نه تنها او را ملامت نمی کنند بلکه وی را بیشتر و بهتر نیز درک می کنند، لذا هر گونه راه حلی را که آنان برای رفع مشکلش پیشنهاد کنند بدون هیچ گونه تأمل و تعلقی می پذیرد… و همه چیز از همین جا شروع می شود ابتدا یک سیگار  سپس سیگار همراه حشیش و بالاخره هروئین و …

از این رو لازم است فعالیتهای علمی را بیشتر متوجه کشف عوامل علنی اعتیاد و درمان و پیشگیری آن بنماییم. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در گرایش جوانان به اعتیاد به مواد مخدر است.

به منظور دستیابی به اطلاعات آماری، از داده های ثبتی کشور کانادا، ژاپن و سنگاپور جهت توصیف وضعیت جرم و کشف بهره گرفته شده است این اطلاعات از گزارش پژوهشی بررسی وضعیت کشف جرم پلیس آگاهی ایران و مقایسه آن با کشورهای کانادا، ژاپن و سنگاپور به طور مفصل ارائه شده است.

نتایج نشان می دهد که در کشور فرانسه ۸۰ درصد مصرف کنندگان هروئین در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بوده اند. ارتباط اعتیاد با سایر آسیب ها و انحرافات اجتماعی و اتلاف هزینه های سنگین، بحران این پدیده را بیش از پیش گوشزد می کند. در بعضی کشورها هزینه مصرف مواد مخدر با بودجه کل آموزش و پرورش آن کشور برابری می نماید . حجم مبادله ی کارتل ها ی جهانی مواد مخدر سالانه به ۱٫۵ تریلیون دلار بالغ می شود، و در آمد حاصل از تجارت غیر قانونی آن، از صادرات نفت بیشتر شده و تنها از درآمد حاصل از صادرات اسلحه در جهان کمتر است. در سال های اخیر زنان بین ۲ تا ۶ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی اعتیاد را تشکیل می دادند.

بر اساس اظهارات درمان گران اعتیاد، رویکرد به مصرف  مواد مخدر در میان جوانان تغییر یافته است، به گونه ای اگر تا ۲ سال پیش مصرف  کنندگان بیشتر از مواد سنتی مانند تریاک و یا  شیره استفاده می کردند هم اکنون مخدرهایی به نام اکستاسی، شیشه، کراک ، برف، تم جیزک، پیپر نیوز و قرص های برنج در میان معتادان رایج شده است که باقیمت بسیار بالا در بازار مواد مخدر عرضه می شود.

مشکلات و آسیب های عصبی، اختلالات روانی بسیار رایج، اضطراب و رفتار پرخاشگرانه از جمله مهم ترین اختلالات  رایج در فرد  مصرف  کننده است. و همچنین آمارها نشان می دهد که مرگ و میر این نوع مواد نسبت به مواد سنتی بسیار بیشتر است.

واژگان کلیدی: اعتیاد، مواد مخدر، جوانان، عوامل موثر، مشکلات و آسیب های عصبی، اختلالات روانی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه    ۳
بیان مسئله    ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق    ۸
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
تعریف اعتیاد    ۱۱
مباحث حقوقی در مورد اعتیاد    ۱۱
نگاه قانون به اعتیاد    ۱۳
طبقه بندی مواد اعتیاد آور    ۱۴
جوانی    ۴۷
اعتیاد و جوانان    ۴۷
ویژگی های اعتیاد و معتادان جوان در ایران    ۴۸
پژوهش های انجام شده در ایران    ۴۹
پژوهش انجام شده در خارج از کشور    ۵۲
فصل سوم: مباحث نظری
مباحث نظری    ۵۷
نظریه سیاسی    ۵۷
نظریه انحرافات مرتون    ۵۸
نظریه برچسب زنی    ۵۹
نظریه یادگیری    ۵۹
نظریه اوقات فراغت    ۶۰
فصل چهارم: عوامل موثر در گرایش جوانان به اعتیاد
عوامل اجتماعی    ۶۲
سایر عوامل اجتماعی    ۶۶
عوامل روانشناختی    ۶۷
عوامل خانوادگی    ۷۱
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری    ۷۶
پیشنهادات پژوهش    ۸۱
سخن آخر    ۸۲
منابع    ۸۳

منابع:

ابوالقاسمی ، عباس ، احمدی ، محسن ،. کیامرثی ، آذر .(۱۳۸۶) بررسی ارتباط فراشناخت و کما لگرایی با پیامد های روانشناختی در افراد معتاد به مواد مخدر . تحقیقات علوم و رفتاری ؛ دوره پنجم ، شماره ۲٫

احمدوند ، محمد علی (۱۳۸۳) . اعتیاد ( سبب شناسی و در مان آن ) (چاپ دوم ). تهران : دانشگاه پیام نور

آقا بخشی ، حبیب (۱۳۷۹) .« اثرات اعتیاد پدر بر کارکرد خانواده » . فصل نامه علوم اجتماعی . شماره ۱۰٫

پاک گوهر ، علیرضا . بررسی وضعیت کشف جرم پلیس آگهی ایران و مقایسه آن با کشورهای ژاپن ، سنگاپور و کانادا ، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس آگهی ناجا ، ۱۳۸۸

پورافکاری ، نصرت الله .(۱۳۷۶) . فرهنگ جوامع روانشناسی ، روان پزشکی . جلد اول و دوم . تهران : انتشارات فرهنگ معاصر .

توسلی ، غلامعباس ؛ (۱۳۸۰) جستارهایی در جامعه شناسی معاصر . تهران : نشر جامعه

کریمی نیا ، محمد علی – ۱۳۷۹ – اعتیاد دختران و پسران : هشدار های پیشگیران به جوانان درباره خطر اعتیاد ( مجوعه داستان ) – قم – نشر جمال

آتشین – شعله – ۱۳۸۰ – ما ، اعتیاد ، جامعه (جلد۲) – تهران – انتشارت گوهر منظوم

هیات  مولفین آفتاب اندیشه – ۱۳۸۱ – کتاب شناسی اعتیاد – تهران  – نشر آفتاب اندیشه

چکیده تحقیقات سومین سمینا ارائه یافته های پژوهشی در حوزه علوم تربیتی – نریه شماره ۱۶ – تهیه شده در استان سمنان – سال ۱۳۷۳

فرجاد ، محمد حسین و دیگران – بهار ۱۳۷۴ – اعتیاد ، راهنمای کابلی برای چگونگی برخورد خانواده و جامعه با اعتیاد به مواد مخدر – تهران – انتشارات بدر

عفتی ، جلیل – بهار ۱۳۷۹ – اعتیاد و پیشگیری یا درمان – انتشارات نیکو روش با همکاری دبیرخانه کمیسیون پیشگیری از اعتیاد استان یزد

رحیمی موقر ، آفرین . (۱۳۸۰) . بررسی روند وضعیت سوء مصرف مواد در دهه های اخیر در ایران . پایان نامه ی گواهینامه ی عالی بهداشت عمومی ، دانشکده بهداشت دانشگاه تهران .

ستاری بهزاد ، اعظم احد ، علی محمدی محمد ، (۱۳۸۱) . «بررسی میزان گرایش به اعتیاد در سنین بالای ده سال استان اردبیل » . فصل نامه رفاه اجتماعی ، سال سوم شماره ۹ .

مقدمه

بشر هزاران سال از مواد مخدر همچون وسیله ای برای فراموشی و رهایی از غم و اندوه استفاده کرده است. از قدیمی ترین ایام تاریخ، انسان به مصرف موادی تمایل داشته است که حالت روانی و هوشیاری اعتیاد را تغییر دهد. در نقاشی هایی که بر روی سنگ حک شده طرح هایی از گل های  بوته شقایق و خشخاش دیده شده است. قدیمی ترین این آثار مربوط به ۴ هزار سال پیش و در نواحی روم و مصر باستان بوده است. بقراط از شیره ی خشخاش، همچون داروی خواب آور و مسکن درد، سخن گفته است. افلاطون در جهت استفاده ی طبی از مواد مخدر و به منظور کاستن از درد بیماران خود، مطالعاتی داشته است.کشور هندوستان، بعد از مصر باستان، قدیمی ترین سرزمینی است که در آن مصرف مواد مخدر رواج داشته است و عده ای بر این باورند که زادگاه اصلی افیون، هندوستان بوده و هندوان از ادوار کهن با افیون آشنا بوده اند. ۲۰۰سال قبل، در محافل ادبی فرانسه، حشیش مورد توجه بوده است. الکساندر دوما و همچنین بودلر در آثار خود به تأثیرات حشیش اشاره کرده اند. معرفی تریاک به انگلستان، که با تجارت تریاک چینی همزمان بود، موجب سوء استفاده های وسیع از آن در قرن ۱۹ شد(احمد وند،۱۳۸۳: ۱۵)

اعتیاد به مواد مخدر پدیده ای جدید و خاص زندگی مدرن است. چرا که مصرف مواد مخدر اگرهم در گذشته وجود داشت، به عنوان اعتیاد و یا انحراف شناخته نمی شد. اما با گسترش فرهنگ مدرن، ارزش ها و هنجارهای مدرن رواج یافته وکنش ها و رفتارهای چون اعتیاد به مواد مخدر متعارض با هنجارها تلقی شده و علم جامعه شناسی نیز وظیفه ی شناخت و تأثیرات هنجارها را دارد، انحرافات اجتماعی را مورد کاوش و پژوهش قرارداده و به تبیین علل و عوامل پیامدهای انحرافات می پردازد(عفتی،۱۳۷۹ : ۲۲-۲۷). در این تحقیق بر آنیم تا علل گرایش جوانان به استفاده از مواد مخدر را مورد بررسی و تحلیل قراردهیم و به امید آن که علل را شناسایی و اعتیاد را برای همیشه از کشورمان ریشه کن کنیم.

سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر عبارت است از دل مشغولی با مواد روان گردان (دارو، الکل، غذا) به طوری که فرد قادر به کنترل خود نباشد و تکانشی برای ادامه آن ها ، علی رغم عواقب مضر فردی و اجتماعی، وجود داشته باشد.

علایم شایع به ماده مورد سوء مصرف بستگی دارد. بیشتر آن ها این علایم را ایجاد  می کنند.(سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر ، ۱۳۸۶)

خلق مطبوع گذرا

آسودگی از اضطراب

احساس کاذب اعتماد به نفس

توهمات بینایی و شنوایی

تغییر سطح فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری( یا بی حالی و خماری یا آشفتگی)

علایم نامطبوع یا دردناک در هنگام کنارگذاشتن ماده مورد سوء مصرف

بیان مسئله

امروزه اعتیاد از نظر سازمان بهداشت جهانی اصطلاح مقبولی شناخته نمی شود و به جای آن وابستگی دارویی توصیه شده است. با وجود این توصیه، واژه اعتیاد هنوز هم در منابع طبی و هم در بین مردم رایج است و برای توصیف موارد زیر به کار برده می شود:

وابستگی روانی به ماده ای که رفتار دارو جویانه را موجب می شود.

ناتوانی از قطع مصرف دارو، به علت وابستگی جسمی به آن و پیدایی تحمل در برابر آن .

پسرفت سلامت جسمی و روانی در نتیجه ی افراط در مصرف ماده. (احمد وند، ۱۳۸۳ :۳).

سازمان بهداشت جهانی روز” دخانیات ممنوع ” خود را با هشدار برگزار کرده است که صنعت دخانیات با توجه به مقررات سختی که در کشورهای مختلف در مورد سیگار و تبلیغ در این باره اجرا شده، تولید محصولات دیگری مانند تنباکوی جویدنی، انفیه(گرد توتون) و قلیان را افزایش داده است.

این سازمان از کشورهای جهان خواسته است تا تدابیر فوری برای کنترل بازار یابی این دسته از محصولات تنباکو-که به ویژه جوانان و زنان را هدف قرار داده- و همچنین مصرف آن ها اتخاذ کنند.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود به مناسبت “روز دخانیات ممنوع” می گوید بر خلاف آنچه تبلیغ شده است این محصولات سالم تر از سیگار نیستند.

به مناسبت روز جهانی”دخانیات ممنوع” برنامه های متعددی در کشورهای مختلف بر پاست تا در مورد خطرات انواع دخانیات آگاهی بیشتری به مردم به ویژه نوجوانان داده شود. موضوع امسال  روز جهانی دخانیات ممنوع” مرگ آور در هر شکل و پوشش” است. نظرسنجی سازمان بهداشت جهانی از هفتصد و پنجاه هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ سال در کشورهای مختلف همچنین نشان داده که در استعمال انواع دخانیات در میان این گروه سنی نگران کننده است. این گزارش می گوید که یازده درصد از نوجوانان محصولات تنباکو به غیر از سیگار را مصرف  می کنند در حالی که ۹ درصد سیگار می کشند. سازمان بهداشت جهانی تبلیغات نادرست بازار را که می گوید استعمال شکل های دیگر تنباکو بی خطر است دلیل گسترش مصرف این گونه محصولات می داند. این سازمان خواستار مقررات شدید تری در مورد محصولات تنباکو شده است و می گوید که دخانیات در هر شکل آن مرگ آور است. روزانه حدود ۱۳ هزار و پانصد نفر در دنیا بر اثر بیماری های مرتبط با مصرف دخانیات جان می بازند.(سازمان بهداشت جهانی،۱۳۸۵)

آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال۱۳۸۱نشان می دهد از جمعیت معتادین کشور تعداد ۱۳۰ هزار نفر معتاد تزریقی وجود دارد که تخمین زده می شود که ۱۶ هزار نفر آنان آلوده به ویروس ایدز  باشند. همچنین آمار این ستاد نشان می دهد که تعداد ۸۸۳۴ نفر معتاد در سال های ۱۳۷۵ تا۱۳۸۰ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

این آمار نشان می دهد که در ۶ سال مورد بحث به طور متوسط هر سال۱۴۷۲ معتاد و هر روز به طور متوسط ۴ معتاد در نتیجه سوء مصرف مواد مخدر در گذشته اند و همچنین بر اساس اظهارات مدیرکل درمان و باز پروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، در کنگره ی روانشناسی ایران در آبان ۱۳۸۱ نتایج یک تحقیق که طی ۵ سال روی ۱۳ هزار نفر مراجعه کننده به مراکز درمان و باز پروری انجام شده است ، نشان می دهد سن ۵۸ درصد این افراد ۱۹ تا ۳۴ سال  و حدود ۵/۱ درصد، زیر سن ۱۸ سال بوده اند.( احمد وند،۱۳۸۳ :۳)

با توجه به عوارض اختلالات سوء مصرف مواد یا اختلالات وابستگی به مواد در سطوح بهداشتی-پزشکی (مانند بیماری های واگیردار همچون هپاتیت و ایدز، آمبولی، فلبیت و بیماری های قلبی و ریوی)؛ در سطوح روانپزشکی که موجب انواع اختلالات روانی مزمن وطولانی مدت و شاید برگشت ناپذیر می شوند؛ و در سطوح حانوادگی و اجتماعی که منجر به از هم پاشیدگی خانواده، فقر فساد، معضل بچه های طلاق، بزهکاری، قاچاق، روسپیگری و جرم و جنایات متعدد دیگر می شود که از نظر اجتماعی هزینه های معنوی و مادی بسیار سنگینی دارد، به علاوه اشخاص دچار این اختلالات به تدریج کارایی فردی خود را در همه ی حوزه های کارکردی از دست می دهند و سربار جوامع می شوند که این امر هزینه های هنگفتی را برای مقابله با عوارض اختلالات مرتبط با مواد، به صوررت مستقیم و غیر مستقیم، ایجاد می کند. کسانی که تحت تأثیر مواد هستند اغلب مرتکب جرم می شوند که در واقع مصرف بعضی داروها موجب می شود که بعضی از افراد مرتکب جرم و جنایت می شوند از جمله دلایل این امر، تضعیف مهار هنجار، افزایش تمایلات ضد اجتماعی و خشونت بار  و کاهش احساس مسئولیت است. تجارت بین المللی مواد، در واقع بزرگترین برنامه ی کمکی خارجی بین مردم ملل مختلف است. همه ساله میلیون ها دلار از گوشه ی خیابان های آمریکا به مکان هایی چون کلمبیا، برمه، پاکستان، مکزیک، تایلند و افغانستان سرازیر می شود. بدبختانه این پول ها صرف ساخت مدرسه، بیمارستان، جاده و سایر تسهیلات عمومی نمی شود، بلکه به جیب اربابان مواد مخدر سرازیر می شود. بسیاری از این افراد، مشتاقانه یا با اخاذی، گروه های سیاسی را حمایت  می کنند.(کامکار، ۱۳: ۳۶)

یکی دیگر از تعاریفی که در این تحقیق باید به آن پرداخت گرایش است که به طور اختصار به بیان آن  می پردازیم: در روانشناسی اجتماعی، گرایش به دو نوع تقسیم شده است: «گرایش های شناختی[۱] و گرایش های  غیر شناختی یا عاطفی[۲]. اولی با متغیر های فکری نظیر هوش[۳]، تفکر واگرا[۴] و درک کلامی[۵] و دومی با متغیرهای شخصیتی از قبیل نگرش ها [۶] ترجیها[۷]، علایق و نیازها سر و کار دارد؛ هر چند این دو عامل با هم بی ارتباط نیستند»(گتزلز،۱۳۷۸ :۷۲) . گرایش« حالت درونی است که در آن احتمال وقوع رفتارهایی خاص بالاست، یا به آسانی آموخته می شود»(پور افکاری،۱۳۷۶: ۱۴۹۲) . گرایش به مواد مخدر یکی از مقوله های مهم در مباحث مربوط به اعتیاد است . در مورد سبب شناسی گرایش به مصرف مواد مخدر فرضیه های مختلفی بیان شده است، اما هیچ یک از این فرضیه ها به تنهایی نمی تواند علت گرایش به مواد مخدر را تبیین کند. در بیشتر موارد، مجموعه هایی از عوامل و زمینه ها درگرایش افراد به مواد مخدر نقش دارند، لیکن در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی و در هر فرد، برخی از این عوامل نقش بارزی ایفا  می کنند.(ستاری،۱۳۸۱ : ۲۷۶)

همان طور که ار تعریف و آمار بیان شده بر می آید اعتیاد نه تنها وابستگی های روانی و ضعف جسمانی بر جای می گذارد بلکه زمینه ی ابتلا به بیماری هایی از قبیل ایدز و مشکلات روانی را نیز فراهم می کند و همچنین بیشترین گروهی که در گیر و مصرف کننده مواد هستند جوانان اند.

اهمیت و ضرورت پژوهش

با نگاهی به آمار، افزایش روز افزون اعتیاد به مواد مخدر به خصوص اشاعه ی آن در نسل جوان مشاهده  می شود نسل جوان که باید در جهت سازندگی و پیشرفت جامعه خود مشارکت داشته باشند، در دام اعتیاد به هدر می رود. از این رو لازم است فعالیتهای علمی را بیشتر متوجه کشف عوامل علنی اعتیاد و درمان و پیشگیری آن بنماییم.

به هر حال وابستگی و اعتیاد موضوع پیچیده ای است که با عوامل گوناگون اجتماعی-روان شناسی و علوم پزشکی می آمیزد و نادیده انگاشتن هر یک از این  عوامل به منزله ی طفره رفتن از توجه لازم به یک مشکل مهم است. در بیان علل اعتیاد همواره به «اجتماع و محیط» به عنوان یکی از عوامل مهم اشاره گردیده و خانواده نخستین اجتماعی است که فرد با آن ارتباط می یابد و در آن رشد و نمو  می کند.از این رو بدون شک نهاد خانواده در تشکیل شخصیت جوان نقش مهمی ایفا می کند.

آنچه مسلم است دلایل اعتیاد بسیار پیچیده است و از فرهنگی به فرهنگ دیگر و کشوری به کشور دیگر تفاوت می کند. آنچه که تقریباً همگانی است در بین جوانان بیشتر جامعه ها دیده می شود، مصرف مواد مخدر به منظور برطرف کردن اضطراب و افسردگی است.

به این نکته باید توجه داشت که احتمال دارد خود والدین نیز کم و بیش دچار یک افسردگی یا اضطراب نهفته باشند که با مکانیسم های دفاعی صحیحی با آن روبرو می گردند ولی معمولاً به نشانه های اضطراب و افسردگی در فرزندان جوان خود کمتر توجه می کنند. در صورتی که جوانان به علت نا آگاهی به جای استفاده از مکانیسم های دفاعی موجود در از بین بردن ناراحتیشان به دنبال یک(راه حل فوری و معجزه آسا) می گردند که اضطراب و یا افسردگی خود را برطرف کنند که معمولاً در این گونه موارد به وسیله دوستان هم سن و سالشان ( مواد مخدر ) به آنان معرفی می گردد.

به عقیده یکی از متخصصان، عادت به مصرف مواد مخدر مانند سایر عادات دیگر(عادت)  نمی شود مگر با انجام  تأمین نیازهای فرد. البته باید متذکر شد که فقط یک شخصیت فکری مضطرب و یا افسرده نیست که دچار اعتیاد می گردد، بلکه سایر جوانان نیز ممکن است بدین مشکل گرفتار آیند.

بر اساس گزارش جلسه ی ۱۹۸۰ یونسکو، تحقیقات اجتماعی و رفتاری نشان داده که رفتار های ناشی از مصرف نا به جای داروهای اعتیاد آور و مواد مخدر و الکل، بزهکاری جوانان، خود کشی، و افسردگی شایع ترین اختلالات رفتاری جوانان نقاط مختلف جهان بوده است. همچنین مشخص شد که بیشتر رفتارهای نا بهنجار اجتماعی در میان جوانان به علت مصرف مواد مخدر و الکل بوده است.

حقیقت این است که جوانان به علت این که مانند بزرگسالان آمادگی پذیرفتن و یا مقابله با مشکلات زندگی را ندارند و برخی از مشکلات عادی برای آنان به صورت شدید و جدی جلوه و تظاهر می کند. بنابراین در برابر مشکلات و خطرات احتمالی آسیب پذیرترند. (فرجاد،۱۳۷۴)

[۱] cognitive

[۲] affective

[۳] intelligence

[۴] Divergrnt  thinking

[۵] Verbal perception

[۶] attitudes

[۷] perfefeneces

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طراحی، ارزیابی و اجرای دوره آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر
  • مقاله مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد
  • پایان نامه مبارزه با مواد مخدر
  • مقاله دیدگاه شرع و قانون در برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر
  • تحقیق انواع مواد مخدر و اثرات مخرب جسمی و روانی آنها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.