تحقیق بزهکاری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بزهکاری

تعداد صفحات : ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تعریف بزهکاری، طبقه بندی، بررسی نظریه های انحراف اجتماعی از دیدگاه های مختلف، نظریه برچسب زنی و سایرنظریه های مرتبط با بزهکاری ، عوامل بزهکاری و شیوه های اصلاح و تغییر رفتار بزهکاران می پردازد.

نظریه برچسب زنی عمدتاً به واسطه ضعف دیدگاه رفتار انحرافی در تبیین برخی مسایل اجتماعی بالیدن گرفت و با نقد بینشی و روشی دیدگاه رفتار انحرافی مدعی شد مسایل بیش از آن که محصول شرایط ذاتی افراد یا خرده نظام های اجتماعی باشند، محصول شرایطی می نمایند که جامعه غالب تعریف کرده و از این حیث انحراف را جان می بخشد؛ چنان که از این زوایه بدان روی که بنا به ابلاغ بکر «رفتار انحرافی رفتاری است که مردم آن را انحراف تعریف نمایند» لذا این «واکنش جامعه است که موجب بروز انحراف می گردد» و این در حالی است «البته برچسب بدواً موجب رفتار انحرافی نشده؛ زیرا مردم قطع نظر از این که دیگران به آنها برچسب انحراف بزنند یا نزنند، در صورت ایجاب مصالح ویژه در شرایط زندگی شان قادرند مرتکب رفتار انحرافی شوند» و به این جهت خود فرایند برچسب زنی حکایت از نوعی انحراف به میان می آورد. پس به موجب این دیدگاه «منحرف کسی است که برچسب انحراف بر او زده شده است و رفتار انحرافی رفتاری است که مردم این برچسب را بر آن زده اند».

بعضی از نظریه ها بزهکاری را همانند دیگر انواع شرارتها نتبیجه محرومیتهای شدید کودکان میداند. برخی معتقدند که بزهکاری را حالتی از عصیان دانسته و این عصیان برای طلب چیزی نیست بلکه علیه آن است و گروهی دیگر برآنند که علت بزهکاری جوانان پسر می تواند عدم موفقیت آنان در همانند سازی خود با آنچه اصطلاحاًالگوی قدرت مردانگی خوانده می شود باشد.

واژه های کلیدی: بزهکاری، نظریه برچسب زنی، خانواده، همسالان

فهرست مطالب

تعریف بزهکاری    ۵
بزهکاری نوجوانان    ۵
طبقه بندی بزهکاری    ۱۳
ملاک بزهکار بودن نوجوانان    ۱۴
بررسی نظریه های انحراف اجتماعی از دیدگاه های مختلف    ۱۵
نظریه برچسب زنی    ۱۸
دیدگاه نظریه برچسب زنی درباره بزهکاری نوجوانان    ۲۳
سایرنظریه های مرتبط با بزهکاری    ۲۵
بزهکاری از نظریه فروید    ۲۵
نظریه سلسه مراتب نیازها – آبراهام مازلو    ۲۶
نظریه نهادی سیستمی خانواده – آرنولد کوهن – هلموت شلسکی – رنه کونیک    ۲۶
نظریه نابرابری اجتماعی (کارل مارکس – کارل تارد)    ۲۷
نظریه شهر نشینی – مهاجرت ، جرج زیمل – رابرت پارک – فرنینوتونیس    ۲۷
نظریه از خود بیگانگی اجتماعی (رابرت بلانر)    ۲۸
نظریه معاشرت های توجیهی، انتقال فرهنگ، کرسی- ادوین ساترلند    ۲۹
نظریه قانون حرارتی بزهکاری – آدولف کتله (آ . ام) گری – لاکاسانی    ۲۹
عوامل بزهکاری    ۳۰
خانواده     ۳۱
عوامل اجتماعی    ۳۴
عوامل اقتصادی    ۴۰
نقش رسانه ها    ۴۲
نقش همسالان    ۴۳
شیوه های اصلاح و تغییر رفتار بزهکاران    ۴۴
مشاوره خانوادگی    ۴۴
مشاوره گروهی    ۴۵
کار درمانی    ۴۶
تأمین نیازهای مادی و معنوی نوجوانان    ۴۶
بازتوانی    ۴۷
تحقیقات انجام شده در ایران    ۴۷
جرایم کامپیوتری و اینترنتی (بزه دیده شناسی)    ۵۰

تعریف بزهکاری:

در ابتدا لازم می دانم بزهکاری را بیان و به طور کلی به مفهوم بزهکاری بپردازیم تا با بزهکاری بیشتر آشنا شویم.

بزهکاری نوجوانان:

از آنجائیکه بزهکاری و انحرافات نوجوانان از دیر زمان در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندیها و محرومیت های ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواسته ها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه دار فساد، بزهکاری، عصیان، تبهکاری، سرگردانی، دزدی و دیگر انحرافات در اطفال و نوجوانان شده است امروزه مشکلاتی جهت پیشگیری از انحرافات جوانان در کشور ما هم مطرح شده است و آمار آن به خوبی در کشور هویدا است.

جهت پیشگیری از انحرافات جوانان و نوجوانان، اندیشمندان و دانشمندان علوم اجتماعی و روانشناسی – روانپزشکی در راستای شناسایی علل و یافتن راه حلی به پژوهش پرداختند و هر کدام به عواملی از قبیل محیط بیرونی که شامل طبیعت – جامعه عوامل اجتماعی و خانوادگی که خود در بردارنده، عوامل اقتصادی، سیاسی و تربیتی هستند اشاره نموده اند (فرجاد ، ۱۳۶۳ ، صفحه ۶۹).

بزهکاری نوجوانان در جوامع مختلف مورد بحث بوده و راه حلهایی برای آن پیشنهاد نموده اند دوره نوجوانی به خاطر تحولات بلوغ و ارزش ها و بحران هویت مرحله ای است که در آن بزه بیشتر اتفاق می افتد و سن بزهکاری در جوامع مختلف فرق می کند و حداقل سن بزهکاری در زندان اصفهان ۱۲ سال گزارش شده است و در کانون اصلاح و تربیت تهران و مشهد حداقل سن ۱۰ سال بوده است (احمدی ۱۳۵۷ صفحه ۱۳۳).

از نظر اجتماعی بزهکاری را به سه دسته تقسیم کرده اند:

۱-   بزهکاری بر علیه اشخاص عادی مانند ضرب و جرح: تجاوز به عنف ، کشتن عمد یا غیر عمد.

۲-   بزهکاری بر علیه دارائی و مالکیت دیگران مانند دزدی – جعل اسناد.

۳-   بزهکاری بر علیه نظم عمومی مانند فحشاء ، خرید و فروش مواد مخدر.

بزهکاری را نمی توان منحصر بر طبقه خاصی دانست شاید عده ای راه فرار از قانون را بدانند و با حیله و دسایسی از چنگ قانون فرار کنند و طبعاً جزء‌ آمار نگردند. آنچه مسلم است بزهکاری در تمام طبقات وجود دارد ولی میزان آن در طبقات پایین اجتماعی بیشتر است (فرجاد ۱۳۶۳ صفحه ۱۷۰).

با وجود اینکه بزهکارها متنوعند و دامنه آنها از انحرافات جنسی تا اعتیاد را می گیرد ولی امروزه در کتابهای مختلف شناخت مشکلات شخصیتی و اجتماعی و کتاب روانپزشکی و روانشناسی بحث انحرافات جنسی و اعتیادها را به صورت جداگانه ای مورد بحث قرار می دهند و زمینه بحث بزهکاری ها را بیشتر محدود به شخصیتهای ضد اجتماعی می دانند،‌ ضد اجتماعی ها و سوسیوپاتها رفتاری خاصی دارند که با شرارت و اعمال ضد اجتماعی در کودکی و اوایل جوانی شروع می شود و به اختلاف شدیدی در روابط خانوادگی در تحصیل، شغل و ازدواج می انجامد (احمدی ۱۳۵۷ صفحه ۱۴۰).

بزهکاران به عنوان یک گروه به خصوص آنهایی که دوبار مرتکب جرم شده اند در آزمونهای هوشی نمره ای پایین تر از متوسط می آورند. البته غالب بزهکاران دست کم هوشبهری در حد متوسط دارند و کم هوشی خود به خود از عوامل اولیه بزهکاری نیست (به نقل از احمدی ۱۳۵۷ صفحه ۱۴۵).

«ماسن» ۱۳۶۸ گرچه جرم شناسان به همبستگی میان دو عامل هشبهر و خطر مبادرت به بزهکاری چندان باور ندارند امروزه بسیاری از پژوهش های تجربی بر این نکته اعتقاد دارند که میان بهره هوشی پایین و میزان بالای خطر اقدام به بزهکاری همبستگی مداوم و بالایی وجود دارد (به نقل از احمدی ۱۳۶۷ صفحه ۱۹۸).

باید دانست که چه باید کرد و چه تدابیری به کار بست؟ در این زمینه چه روش هایی میتوان بکار برد؟ در قدم اول ممکن است به کمک یک سلسله ابزارهای فنی و با تشکیل دادن معاینات گروهی در سطح آغاز دوره آموزشگاهی تمام کودکان را مورد بررسی قرار داد و در بین آنها افرادی را که آثاری از عدم تطبیق با اجتماعی که در آنها دیده می شوند تحت نظر آورد و به این ترتیب عمل پیشگیری را در جامعه به مرحله بروز واقعیت رسانید. طریق دوم این است که اقدامات مربوط به پیشگیری را به ترتیبی در یک جامعه اعمال می کنیم که به طور تدریجی تغییرات عمیقی طی چند نسل در جامعه بوجود آورند و به این ترتیب از میزان بزهکاری کاسته شود.

مثلاً مبارزه علیه بزهکاری را مثل مبارزه علیه سل تلقی کنیم همانطوری که سل علاوه بر آنکه بیماری بدنی است بیماری اجتماعی است و جامعه را آلوده می کند و وضع روانی افراد جامعه را متزلزل می سازد، ‌مسئله بزهکاری نوجوانی نیز بهترین موقع و موضوع یک مبارزه دامنه دار است میتوان از این راه یک ردیف اقداماتی به صورت مبارزه به راه انداخت و منتظر بود در آینده اثرات آنها ظاهر شود (منصور ۱۳۵۶ صفحه ۱۰).

تحقیقاتی در زمینه پیش آگهی اجتماعی بزهکاری به عمل آمده تا معلوم گردد افرادی که به عنوان بزهکار محکوم شده چه سرنوشتی در آینده خواهند داشت تحقیقاتی که توسط «گراسبرگ» و «فری» صورت گرفته نشان داده اند که از بین کسانیکه در حد نوجوانی مرتکبب جناینکاری می شوند ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها در بزرگسالی به کار بزهکاری خود ادامه میدهند یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها در شرایط معمولی بحران نوجوانی دست از بزهکاری بر میدارند در اینجا مسأله واقعاً قابل تعمق و تفکر است (به نقل از منصور ۱۳۵۶ صفحه ۵۴).

برای برخورد با بزهکاری یا بزهکاری های نوجوانان باید عوامل ایجاد کننده آنها را شناسایی کرد انحرافات رفتار و بزهکاری حاصل یک سلسله عکس العمل های طولانی و بغرنج است و همانگونه که «میلر» می گوید نوجوانان بزهکار بیش از هر نوجوانی با مسائل ناگوارتر و حادتری در هویت و موجودیت خویش روبرو است اضطراب او بیشتر و دشمنی و عداوتش قوی تر است رفتار بزهکاری و بسیاری از موارد راه حلی است که نوجوانان در اختیار دارند (احمدی ۱۳۵۷ صفحه ۱۵۹).

غالباً‌ به منزله بهترین و مهیج ترین اعتراض علیه وضعیت موجود و آینده غیر قابل قبول و ملال انگیز است که جنین باشد، ‌راه حل عبارت است از کمک به بزهکار در شناخت خویش و محیط و کمک به بزهکاران برای ایجاد تصویر مثبتی از خویش باید آنان را آدمهای غریبه و جدا از سایر انسانها ندانیم.

به هر حال این وظیفه دستگاهها و سازمانهای مربوطه است که با وسایل مقتضی هم عرض تعلیم و تربیت و رشد فکری و بالا بردن بینش کودکان و نوجوانان و پیش بینی لازم جهت مبارزه و جلوگیری از آلودگی آنها به شرایط مادی و معنوی و احتیاجات و ضرورت های زندگی را تا حد امکان تلفیق و هماهنگ سازند و با وسایل لازم به جنبه های اخلاقی و معنوی امور آنان توجه کافی مبذول دارند در برنامه اصلاح و تغییر  رفتار بزهکاران میتوان از برنامه های مختلف استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

در اینجا لازم میدانم به مفهوم جرم اشاره نموده. بنا به گفته برخی از صاحبنظران جرم یک پدیده اجتماعی و جهانی است و با عناوینی چون سرپیچی، سرکشی، رفتار ناشایست با خلقت بشر آغاز شده است. در حال حاضر جرم به عملی اطلاق می شود که بر خلاف قوانین کشور است بر این اساس مجرم کسی است که در زمان معینی عمل او بر خلاف مقررات رسمی کشور باشد (ستوده ۱۳۷۲ صفحه ۵۸).

همچنین برخی دیگر جرم را بعنوان عملی که قانون برای آن مجازات است تعیین کرد تعریف کرده اند (توانا ۱۳۷۷ صفحه ۹۳).

همچنین گفته اند رفتاری جرم است که سه عنصر قانونی، مادی و معنوی در آن وجود داشته باشد. بر این اساس عنصر قانونی یعنی برای تحقق جرم بیش از این باید قانون عملی را جرم تلقی کند، عنصر مادی جرم نیز به این معنا است که برای تحقق جرم هدف قصد کافی نیست بلکه باید یک عمل مادی صورت گیرد و منظور از عنصر معنوی همان علم و آگاهی به جرم بودن عمل وارده و قصد مجرمانه است (گسن ۱۳۷۰ صفحه ۱۱۵).

با توجه به تعاریف فوق میتوان تعریف دقیق تر و بهتر از بزهکاری نوجوانان ارائه کرد اما بیش از آن شایسته است که هشدار «ریاده» توجه کنیم وی در زمینه استفاده از بزهکاری نوجوانان هشدار داد که نباید این واژه را به عنوان یک واژه در برگیرندۀ تمام خصوصیات پدیدار شناختی نوجوانان تلقی کرد و به کار بردن این واژه نباید جنبه های مثبت در رفتار و خصوصیات این نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد (به نقل از نجفی زند ۱۳۶۷ صفحه ۲۵).

بزهکاری نوجوانان نخستین بار در انگلستان و در قرن نوزدهم سال ۱۸۱۵ میلادی در دورانی که سبب افزایش جرائم نوجوانان شد چند تن از آنان محاکمه و به مجازات اعدام محکوم شدند، به وجود و بعد از آن بکار بردن این واژه در تمام کشور رایج شد (توانا ۱۳۷۷ صفحه ۹۸).

واژه بزهکاری به کودکان و نوجوانان اشاره دارد و این قبیل رفتارها از نظر شدت و نیز تأثیر که بر دیگران می گذارد دارای گسترش متنوعی است به نحوی که در یک طرف این گسترده پایین ترین سطح این قبیل رفتارها قرار دارد که اگر اشخاص بزرگسال این رفتارها را مرتکب شوند تحت تعقیب قرار نمی گیرند و یا بازداشت نمی شوند مانند فرار از مدرسه، رانندگی در جاده و مصرف الکل طرف دیگر این گسترده نیز در بر گیرنده جرایمی است که منعکس کننده فعالیتهای جنایتکارانه شدیدی است که برای قربانیان و دیگر اعضاء‌ جامعه (نظیر قتل، ‌دزدی و ایجاد حریق عمدی و غیره) صورت می گیرد .

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هنجارها و ناهنجار های موجود در جامعه و نقش آن بر زندگی جوانان
  • پایان نامه جرم و بزهکاری
  • مقاله بزهکاری اطفال
  • مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان
  • مقاله رویکرد نوین حقوق انگلستان به بزهکاری اطفال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.