تحقیق تحلیل رابطه رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران با تأکید بر درآمدهای نفتی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تحلیل رابطه رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران با تأکید بر درآمدهای نفتی

تعداد صفحات : ۱۰۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

توزیع درآمد از مفاهیم سهل و ممتنع در نظریه اقتصادی است. سهل است چون به آسانی و براساس ساده­ترین مفاهیم اقتصادی قابل تبیین است و لذا در کهن­ترین متون اقتصادی، تبیین نظری آن یکی از محورهای اصلی نظرات اقتصاددانان را تشکیل می­داده است. اما ممتنع است چرا که هنوز دستیابی به راهبردهای عملی رفع نابرابری درآمدها در کشورهای در حال توسعه به گونه­ای که با رشد اقتصادی این کشورها سازگار باشد به عنوان یک چالش فکری بزرگ در مقابل اقتصاددانان خودنمایی می­کند. تجربه سه دهه اخیر در کشورهای ثروتمند و فقیر در زمینه اهمیت توزیع درآمد عبرت آموز است. پیامدهای دو دهه رشد سالاری به هر دو گروه آموخته است که همه مشکلات از طریق دستیابی به نرخ­های رشد اقتصادی بالا حل نمی­شود. در کشورهای توسعه یافته تأکید اصلی بر مسئله رشد، اکنون جای خود را به توجه بیش­تر به کیفیت زندگی داده است. در کشورهای جهان سوم نیز به طور وسیعی شنیده می­شود که دیگر افزایش محصول ناخالص ملی، به عنوان هدف اصلی فعالیت­های اقتصادی به شمار نمی­رود.

هدف راهبرد توزیع مجدد، بهبود توزیع درآمد و ثروت از طریق مداخله مستقیم دولت است؛ یعنی هدف آن اولویت دادن به نیاز فقرا و ایجاد جامعه­ای عادلانه­تر است. هدف این خط مشی لزوماً نشان­دهنده نقش بیش­تر برای دولت نیست بلکه بیانگر تغییر در ترکیب مخارج دولت در جهت ایجاد توزیع عادلانه­تر در جامعه استبررسی رابطه رشد و توزیع درآمد در ایران همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و نیز  رشد و توسعه بخش­های گوناگون اقتصادی در ایران به عنوان یک کشور صادرکننده نفت، تحت تاثیر درآمد­های نفتی است. در این تحقیق علاوه بر بررسی رابطه رشد اقتصادی و توزیع درآمد، اثر درآمدهای نفتی بر توزیع درآمد کل به تفکیک مناطق شهری و روستایی ایران برای دوره سی ساله  و با استفاده از روش ARDL بررسی می­شود. همچنین فرضیه کوزنتس مورد بررسی قرار می­گیرد.

نتایج نشان می­دهد که افزایش درآمدهای نفتی باعث بهتر شدن توزیع درآمد در کل کشور، در مناطق شهری و در مناطق روستایی شده است. فرضیه  U وارون کوزنتس در کل کشور و مناطق شهری تأیید شد ولی در مناطق روستایی تأیید نگردید.

واژه­های کلیدی: ضریب جینی، رشد اقتصادی، توزیع درآمد، درآمدهای نفتی، یارانه­ها، سطح اشتغال، تورم، درآمدهای مالیاتی بر توزیع درآمد

فهرست مطالب

چکیده     ک
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-  مقدمه    ۱
۱-۲-  شرح و بیان مسئله پژوهشی    ۲
۱-۳-  اهمیت وارزش تحقیق    ۳
۱-۴-  اهداف تحقیق    ۸
۱-۵-  فرضیه¬ها یه سؤالات تحقیق    ۸
۱-۶-  روش تحقیق    ۹
۱-۶-۱- نوع مطالعه    ۹
۱-۶-۲- منابع گردآوری داده¬ها    ۹
۱-۶-۳- ابزار تجزیه و تحلیل     ۹
۱-۷- کابرد نتایج     ۱۱
۱-۸-  واژه های کلیدی     ۱۱
۱-۹- خلاصه فصل    ۱۱
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
۲-۱- مقدمه     ۱۳
۲-۲- رشد اقتصادی    ۱۳
۲-۳-  توزیع درآمد    ۱۳
۲-۴- بررسی تغییرات توزیع درآمد در ایران    ۱۴
۲-۵-  معیارهای سنجش توزیع درآمد    ۱۵
۲-۵-۱-  منحنی لورنز    ۱۵
۲-۵-۲-  ضریب جینی    ۱۵
۲-۵-۳-  دهک¬ها    ۱۵
۲-۵-۴-  شاخص رابین هود    ۱۵
۲-۵-۵-  شاخص آتکینسون    ۱۵
۲-۵-۶-  شاخص تایل    ۱۵
۲-۶-  نظریات اولیه مربوط به رابطه بین رشد اقتصادی و نابرابری درآمدی    ۱۵
۲-۷-  سناریوهای مختلف در مورد رابطه رشد و توزیع درآمد    ۱۶
۲-۸-  نقش مخارج اجتماعی دولت    ۱۶
۲-۹-  نفت    ۱۸
۲-۹-۱-  تاریخ نفت در ایران    ۱۹
۲-۹-۲- نقش نفت در درآمدهای دولت    ۲۱
۲-۱۰- درآمدهای نفتی و توزیع درآمد    ۲۲
۲-۱۰- مطالعات انجام شده    ۲۲
۲-۱۰-۱-مطالعات داخلی    ۶۲
۲-۱۰-۲- مطالعات خارجی    ۶۴
۲-۱۰-۲-الف- رشد اقتصادی و توزیع درآمد    ۶۴
۲-۱۰-۲-ب- نفت و توزیع درآمد    ۶۴
۲-۱۰-۲-ج- نفت و متغیرهای کلان اقتصادی    ۶۴
۲-۱۰-۲-د- نفت و رشد اقتصادی    ۶۴
۲-۱۱- نتیجه¬گیری    ۶۶
فصل سوم:روش تحقیق
۳-۱- مقدمه    ۶۸
۳-۲- ارائه مدل    ۶۸
۳-۳- تعریف متغیرها    ۷۵
۳-۳-۱- ضریب جینی    ۷۹
۳-۳-۲- تولید ناخالص داخلی سرانه    ۸۲
۳-۳-۳- تورم    ۸۵
۳-۳-۴- سطح اشتغال    ۸۵
۳-۳-۵- یارانه    ۸۵
۳-۳-۶- درآمدهای دولت    ۸۵
۳-۴- اطلاعات و داده¬ها    ۸۵
۳-۵- روش برآورد الگو    ۸۵
۳-۶- روش تحقیق    ۸۵
۳-۶-۱- هم انباشتگی    ۸۵
۳-۶-۱-الف- مفهوم هم¬انباشتگی    ۸۵
۳-۶-۱-ب- هم¬انباشتگی و مدل تصحیح خطای ECM    ۸۵
۳-۶-۲- ویژگی¬های مدل VAR    ۸۵
۳-۶-۳- روشARDL        ۸۵
۳-۷- محدودیت¬های تحقیق    ۸۵
۳-۸- نتیجه¬گیری    ۸۷
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه    ۸۹
۴-۲- آزمون مانایی متغیرها    ۸۹
۴-۳- برآورد مدل نهایی    ۹۳
۴-۳-۱- مدل کل کشور    ۹۴
۴-۳-۲- مدل مناطق شهری    ۹۷
۴-۳-۳- مدل مناطق روستایی    ۱۰۰
۴-۴-  تحلیل نتایج و آزمون فرضیه¬ها    ۱۰۱
۴-۵- خلاصه فصل    ۱۰۳
فصل پنجم: نتیجه¬گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه    ۱۰۵
۵-۲-  خلاصه فصل و پیشنهادات سیاسی    ۱۰۶
۵-۳- پیشنهادات برای مطالعات آینده    ۱۱۰
(ضمیمه)خروجی¬های کامپیوتر    ۱۱۱
منابع     ۱۲۷
چکیده انگلیسی    ۱۳۰

منابع :

ابراهیمی سالاری، تقی،۱۳۸۷، رویکرد مقایسه­ای ارتباط رشد و توزیع درآمد از دیدگاه اسلام، همایش اقتصاد اسلامی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد.

ابریشمی، حمید، محسن مهرآرا، پریسا خطا­بخش، ۱۳۸۴، “بررسی رابطه رشد و توزیع درآمد درایران”، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال پنجم،  شماره ۱۷، صص ۱۳ تا ۵۳٫

ابونوری، اسمعیل،۱۳۷۶، “اثر شاخص‌های اقتصاد کلان بر توزیع درآمد در ایران”، مجله تحقیقات اقتصادی، ش ۵۱، ص۳۱ -۱ .

ابونوری، اسماعیل، آرش خوشکار، ۱۳۸۵، “اثر شاخص­های اقتصاد کلان بر توزیع درآمد ایران: مطالعه بین استانی”، مجله تحقیقات اقتصادی، بهمن و اسفند ۱۳۸۵، شماره ۷۷، صص۶۵ تا ۹۵٫

ابونوری، اسمعیل، عباسی قادری، رضا، ۱۳۸۶، “برآورد اثر رشد اقتصادی بر فقر در ایران”، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال نهم ، شماره۳۰٫

استیگلیتز، جوزف، ۱۳۸۳، “جهانی سازی و مسائل آن”، ترجمه حسن گلریز، تهران، نشر نی.

برادران شرکاء، حمیدرضا، مصطفی صفاری، ۱۳۸۴، “اندازه­گیری اثر متغیرهای نیروی کار، سرمایه­گذاری و صادرات بر رشد اقتصادی با استفاده از داده­های ترکیبی”، پژوهشنامه بازرگانی، زمستان ۱۳۸۴،  شماره ۳۷، صص۲۵ تا ۴۵ .

بختیاری، صادق، ۱۳۸۲، “تحلیلی از توزیع درآمد با استفاده از روش پارامتریک”، چاپ اول، معاونت امور اقتصادی و دارای وزارت اقتصاد و دارایی، تهران، صص ۱۴۷- ۱۴۴٫

تودارو، مایکل، ۱۹۹۷، “توسعه اقتصادی در جهان سوم”، ترجمه غلامعلی فرجادی، انتشارات موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه ، تهران.

تاریخچه نفت،۱۳۶۰ ، شرکت ملی حفاری ایران، صص۸-۲٫

حقی، زهرا، ۱۳۸۰، “بررسی آثار افزایش درآمدهای نفتی بر بخش کشاورزی”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

خالدی، کوهسار، سید­مهریار صدرالاشرافی، ۱۳۸۴، “تعیین رابطه متقابل رشد بخش کشاورزی و توزیع درآمد در مناطق روستایی”، مجله علمی پژوهشی علوم کشاورزی، تابستان۱۳۸۴، شماره ۲، صص ۲۵ تا ۳۹٫

جعفری صمیمی، احمد، ۱۳۷۱ ، “اقتصاد بخش عمومی”، انتشارات سمت، تهران.

راغفر، حسین و ابراهیمی، آزاده، ۱۳۸۶، “نابرابری درآمدی در ایران در طی سالهای ۸۵-۱۳۶۳″، فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره ۲۸، صص ۱۶-۱۵٫

روزبهان محمود، ۱۳۷۶، “مبانی توسعه اقتصادی”، چاپ پنجم، انتشارات بازتاب، تهران.

زیبایی، منصور، عبدالرسول شیروانیان، ۱۳۸۸، “بررسی اثرات متغیرهای اقتصاد کلان بر نرخ فقر شهری و روستایی در ایران”، فصلنامه اقتصاد کشاورزی، شماره ۲، سال سوم، صص ۱۵-۳۶ .

ژاک، لوکاین، کریستین، موریسن، فیلیکس، پاکرت و رژمیدیس دیمیتری ، ۱۳۷۹، “بررسی تحلیلی توزیع درآمد و توسعه اقتصادی”، ترجمه احمد اخوی، نشر نی، چاپ اول.

داوری دولت آبادی، زهرا، ۱۳۸۸ ،” اثر مخارج عمرانی دولت بر توزیع درآمد”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

ذاکر هنجی، حمیده، ۱۳۸۵، “نابرابری درآمدی در ایران”، فصلنامه علمی و پژوهشی در ایران، سال ششم، شماره ۲۴، صص۸۳-۱۰۳٫

ذوقی، ایرج، ۱۳۷۸، “مسائل اقتصادی سیاسی نفت ایران”، تهران، انتشارات پاژنگ.

صباغ کرمانی، مجید،۱۳۸۰، “تجزیه و تحلیل نابرابری­های منطقه­ای اشتغال در استان­های کشور”، فصلنامه مدرس، شماره ۱۹، صص۲۰-۱٫

صمدی آذر، نازیلا، ۱۳۸۲، “تأثیر سیاست­های مالی بر توزیع درآمد در ایران ۸۰-۱۳۶۵″، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

عظیمی، حسین،۱۳۷۱،  “مدارهای توسعه نیافتگی”، چاپ دوم، نشر نی، تهران ۱۳۷۱، ص ۲۰۵٫

غفاری، حسن محمد، ۱۳۸۴ ، “تعیین اثر سیاست­های مخارج اجتماعی دولت بر توزیع درآمد”، دانش پژوهان، شماره ۷ ، ص۴٫

مقدمه

تبیین ارتباط متقابل بین توزیع درآمد و رشد اقتصادی از عرصه­های چالش برانگیز نظریه اقتصادی است. رابطه بین توزیع درآمد و رشد اقتصادی عمدتاً مورد توجه نهادهای سیاست­گذاری قرار می­گیرد. با این حال برنامه­ریزی سیاست­گذاران اقتصادی باید به گونه­ای باشد که امکان دستیابی به هردوی این مؤلفه­ها وجود داشته باشد. اینکه وجود سطحی از برابری درآمد در جامعه فدای تسریع و پیشرفت رشد اقتصادی گردد و یا برای تعدیل و برابرسازی توزیع درآمد و وجود عدالت اقتصادی، کند شدن رشد اقتصادی را پذیرفت، سؤالاتی است که همواره پیش روی سیاست­گذاران قرار دارد. بنابراین بررسی و تبیین تجربی رابطه بین توزیع درآمد و رشد اقتصادی می­تواند پاسخی برای پرسش­های اساسی برنامه­ریزان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه باشد که با هر دو مشکل پائین بودن نرخ رشد اقتصادی و نیز بالا بودن شکاف درآمدی شدید دست به گریبانند. در این فصل به موضوعات کلی پیرامون تحقیق از جمله تعریف و شرح مسئله پژوهشی، اهداف تحقیق و کاربرد نتایج تحقیق پرداخته شده است. همچنین خلاصه­ای از روش تحقیق و واژگان کلیدی بیان می­گردد.

۱-۲- شرح و بیان مسئله

دولت با هزینه­های خود در قالب هزینه­های جاری و هزینه­های سرمایه­ای می­تواند بر اختلاف گروه­های درآمدی دامن بزند و از سوی دیگر می­تواند با درآمدهای خود در قالب مالیات­ها و یا پرداخت­های انتقالی بر بهبود توزیع درآمد تأثیر بگذارد. آنچه سبب می­شود این رابطه جالب توجه شود، حضور دولت به عنوان دریافت­کننده درآمدهای عظیم ارزی است که در کشورهای صادرکننده نفت به علت مالکیت و انحصار دولت ایجاد می­گردد. با توجه به اینکه نفت، نیروی محرکه اغلب فعالیت­های تولیدی است، جایگاه ویژه­ای در رشد و توسعه اقتصادی دارد. در حال حاضر انرژی در فرایند تولید کالاهای مورد نیاز و تأمین شرایط مناسب زندگی به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرد. این وابستگی روز افزون، اهمیت این منبع را افزایش داده است.

به نظر می­رسد برای بررسی کمی رابطه میان توزیع درآمد و درآمدهای نفتی باید بحث را در قالب تحلیل سیاست مالی و اثر آن بر توزیع درآمد نگریست؛ به عبارت دیگر باید اثر درآمدهای نفتی به همراه درآمدهای مالیاتی و مخارج دولت (پرداخت­های انتقالی) مورد بررسی قرار گیرد.  این بررسی به تفکیک مناطق شهری و روستایی انجام خواهد شد. طبق فرضیه U وارونه کوزنتس، رشد در ابتدا با افزایش نابرابری در توزیع درآمد همراه بوده و در مراحل بعدی رشد نابرابری درآمد کاهش می­یابد. از اهداف دیگر این تحقیق آزمون فرضیه کوزنتس می­باشد. در این تحقیق علاوه بر بررسی اثر برخی متغیرهای کلان اقتصادی، اثر درآمدهای نفتی نیز بر توزیع درآمد کشور به تفکیک مناطق شهری و روستایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رابطه رشد اقتصادی و توزیع درآمد، مورد توجه نهادهای سیاست­گذاری اقتصادی- اجتماعی قرار دارد، زیرا سیاست­گذاری­های اقتصادی نمی­تواند از واقعیات مربوط به توزیع درآمد غافل بماند. برای سیاست­گذار همواره این دغدغه وجود دارد که آیا برای تسریع در رشد اقتصادی باید سطحی از نابرابری درآمد را پذیرفت؟ آیا برای بهبود در توزیع درآمد باید به کند­شدن رشد اقتصادی تن داد؟ بنابراین تبیین تجربی ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی و توزیع درآمد می­تواند پاسخ­گوی یکی از پرسش­های اساسی و بنیادین برنامه­ریزان اقتصادی به­ویژه در کشورهای در حال توسعه باشد، زیرا این کشورها  همواره از سطح پایین درآمد سرانه و نیز گستردگی شکاف­های درآمدی در رنج بوده­اند. شاید بتوان گفت که هدف ریشه­کن­کردن فقر و تعدیل نابرابری درآمد همراه با رسیدن به رشد اقتصادی بزرگ­ترین دغدغه سیاست­گذاران اقتصادی بوده است (سینت پال و وردیر[۱]، ۱۹۹۶).

۱-۳-  اهمیت و ارزش تحقیق

ایران یک کشور صادرکننده نفت است که درآمد ارزی حاصل از فروش نفت سهم بزرگی از درآمدهای ملی وGNP را به خود اختصاص داده است. لذا تا حدود زیادی برنامه­ریزی­های دولت و سرمایه­گذاری در بخش­های مختلف اقتصاد تحت تأثیر درآمدهای بخش نفت قرار می­گیرد. از این رو تغییرات قیمت نفت و به طور مشخص افزایش در درآمدهای نفتی تأثیرات گوناگونی بر بخش­های دیگر اقتصادی خواهد داشت.

دولت مرکز ثقل قدرت، اداره و تنظیم امور مختلف است که برای تحقق اهداف خود، وظایفی را بر عهده می­گیرد. اقتصاددانان مهمترین وظیفه دولت را وظایف ذاتی آن، شامل امنیت، بهداشت و آموزش می­دانند. برخی این وظایف را برای آن کافی ندانسته و برای حفظ تعادل اقتصادی، دخالت دولت را در اقتصاد به دلیل شکست بازار، ضروری می­دانند. بدون دخالت دولت، درآمد حاصل از رشد اقتصادی به طور نامتعادل توزیع شده و در جامعه شکاف عمیق طبقاتی ایجاد می­شود و یک گروه کوچک ممتاز از حداکثر امکانات بهره­مند می­گردد و گروه کثیری از افراد جامعه زیر خط فقر قرار می­گیرند و از حداقل امکانات اولیه هم بهره­مند نمی­شوند. لذا دولت باید در توزیع درآمد، ثروت، فرصت­های شغلی دخالت نماید (داوری، ۱۳۸۸).

با توجه به پدیده فقر، یعنی وجود افرادی که از دسترسی به حداقلی از رفاه که استاندارد آن جامعه محسوب می­شود، محروم هستند و از آنجا که اندازه و وسعت فقر در هر کشور تابع دو عامل درآمد سرانه و درجه نابرابری توزیع درآمد می­باشد، بررسی رابطه بین نابرابری درآمد و رشد اقتصادی که می­تواند منجر به تضعیف یا تقویت هرکدام شود، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

۱-۴-  اهداف تحقیق

۱-تحلیل تأثیر رشد اقتصادی بر توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی ایران در سال­های۸۵-۱۳۵۵٫

۲-تحلیل تأثیر درآمد نفتی بر روی توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی ایران در سال­های ۸۵-۱۳۵۵٫

۳-آزمون نظریه U وارون کوزنتس در مناطق شهری و روستایی ایران در سال­های ۸۵-۱۳۵۵٫

۱-۵-  فرضیه ها

فرضیات زیر جهت دستیابی به اهداف تحقیق موردآزمون قرار می­گیرند:

۱- رشد اقتصادی بر توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی ایران در سال­های۸۵-۱۳۵۵ تأثیری ندارد.

۲- درآمد­های نفتی بر توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی ایران در سال­های۸۵-۱۳۵۵ تأثیری ندارد.

۳- در مسیر رشد اقتصادی، توزیع درآمدها در ایران در سال­های۸۵-۱۳۵۵ از فرضیه کوزنتس تبعیت نمی­کند.

۱-۶-  روش تحقیق

۱-۶-۱- نوع مطالعه

روش تحقیق علّی، توصیفی و تحلیلی است و جمع­آوری داده­ها به صورت کتابخانه­ای، اسنادی و اینترنتی است. این تحقیق تأثیر عوامل مختلف را با استفاده از مدل مشابه تحقیقات گالی و هوون[۲](۲۰۰۱) و چو [۳]و همکاران(۲۰۰۰) تحلیل نموده است.

جامعه آماری

شدت و جهت آثار متغیرهای رشداقتصادی و درآمدهای نفتی بر توزیع درآمد با استفاده از اطلاعات سری زمانی دوره سی ساله (۸۵-۱۳۵۵)برای کشور ایران به تفکیک مناطق شهری و روستایی مورد بررسی قرار گرفته است.

منابع گردآوری داده­ها

آمار و اطلاعات مورد نیاز ا ز طریق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تهیه شده است.

ابزار تجزیه و تحلیل داده­ها

در این مطالعه پس از تصریح یک چارچوب نظری با کمک مطالعات تجربی برای الگوی توزیع درآمد ایران، برای تعیین رابطه تعاملی بین متغیرهای الگو توزیع درآمد و عوامل موثر بر آن از روش اقتصادسنجی ARDL استفاده می­شود. نرم افزارهای مورد استفاده در این تحقیق Excel و E-views-3.1 و Microfit-4.1 می­باشد.

کاربرد نتایج

این بررسی در چارچوب­های تجربی رشد و توزیع درآمدی انجام می­گیرد. بنابراین نتایج حاصل می­توانند چگونگی شدت تأثیرات رشد اقتصادی بر نابرابری درآمدی را برآورد کنند و نیز با آگاهی از اهمیت توزیع عادلانه درآمد در حفظ ثبات اقتصادی و سیاسی، این تحقیق می­تواند در برنامه­ریزی بودجه دولت و تخصیص منابع آن در تنظیم برنامه­های توسعه­ای کلان آینده مورد توجه قرار گیرد.

نهادهایی که از نتایج حاصل در این زمینه می­توانند بهره­مند شوند:

معاونت برنامه­ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری

مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی

مجمع تشخیص مصلحت نظام

سازمان­های برنامه­ریزی اقتصادی

بانک مرکزی

تعریف واژه­های کاربردی

رشد اقتصادی[۴]: رشد اقتصادی به عنوان یک پدیده کمی، درصد تغییر در میزان تولیدات یا به عبارت دیگر درصد تغییر در تولید ناخالص سالانه ملی و در نتیجه درآمد ملی به قیمت ثابت است (کیندلبرگر[۵]، ۱۹۵۸(.

توزیع درآمد[۶]: نحوه توزیع درآمد ملی یک کشور را بین گروه های مختلف درآمدی، توزیع درآمد گویند. اگر تعداد کمتری از افراد جامعه در گروه­های پردرآمد و تعداد زیادی از افراد جامعه در گروه­های کم درآمد­تر طبقه­بندی شوند، در آن جامعه توزیع نامطلوب درآمد وجود دارد (روزبهان، ۱۳۷۶).

ضریب جینی:[۷] ضریب جینی عبارت است از نسبت سطح بین منحنی لورنز[۸] و خط برابری به کل سطح زیر خط برابری (تودارو[۹]، ۱۹۹۷). در منحنی لورنز، محور عمودی نشانگر درصد تجمعی درآمد و محور افقی نشانگر درصد تجمعی جمعیت جامعه است. اگر توزیع درآمد کاملاً مساوی باشد، ضریب جینی صفر می­شود و هرچه شدت نابرابری بیشتر شود، ضریب جینی به یک نزدیک می­شود.

درآمدهای نفتی[۱۰]: درآمد نفت شامل فروش نفت خام، فروش فرآورده­های نفتی و در برخی سال­ها فروش گاز طبیعی است. همچنین در سالهای دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ شامل درآمد ناشی از ما­به­التفاوت فروش ارز به نرخ بازار می­باشد(سایت بانک مرکزی).

[۱] Saint-Paul and Verdier

[۲] Galli and Hoeven

[۳] Chu et al.

[۴] Economic Growth

[۵] Kindleberger

[۶] Income Distribution

[۷] Gini Coefficient

[۸] Lorenz

[۹] Todaro

[۱۰] Oil Revenues

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش درآمدهای نفتی در بودجه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.