تحقیق جرم خیانت در امانت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق جرم خیانت در امانت

تعداد صفحات : ۶۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این تحقیق جرم خیانت در امانت را در ۳ بخش مورد بررسی قرار می دهد:

بخش اول : بررسی کلیات جرم خیانت در امانت

بخش دوم : نخستین جزء از اجزای مادی جرم خیانت درامانت که اساس این جرم را تشکیل می دهد این است که مال یا شئ مورد امانت به امین سپرده شده باشد. عنصر مادی جرم خیانت در امانت، مطابق ماده ۲۴۱ قانون کیفری عمومی به نحو کلی هر وقت به کسی مالی سپرده شود و بنا باشد که به صاحبش مسترد گردد و شخصی که مال به او سپرده شده بدون اجازه صاحب مال، تصرف به ضرر مالک در آن بنماید (اعم از عاریه، ودیعه و امثال آن) مجرم محسوب و قابل تعقیب خواهد بود.

بدین ترتیب معلوم می شود که تحقق جرم خیانت در امانت فرع بر سپرده شدن مال به امین است. یعنی مال باید واقعا از سوی مالک یا متصرف قانونی به امین سپرده شود و شرط استرداد یا به مصرف معین رسانیدن وجود داشته باشد.

بخش سوم : عنصر روانی و قانونی جرم خیانت در امانت: عنصر قانونی را نباید به عنوان عنصر مجزا از عناصر متشکله جرم ذکر کرد بلکه این عنصر را که لازمۀ اصل قانونی بودن جرم و مجازات است، زیرا بنای دو عنصر مادی و روانی است. عنصر قانونی جرم خیانت در امانت ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ می باشد. « هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عهده اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنابراین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد »

واژه های کلیدی: خیانت، امانت، عنصر مادی، عنصر معنوی، تصاحب

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بخش اول : کلیات    ۸
فصل اول : معنای لغوی خیانت    ۸
معنای اصطلاحی خیانت    ۸
فصل دوم :بررسی انواع خیانت در امانت در فقه اسلامی    ۹
الف – امانتهای فردی    ۹
امانتهای مادی    ۹
ب) امانتهای معنوی     ۱۰
منظور از امانت الهی     ۱۱
چگونگی عرضه داشتن امانت به آسمان‏ها و زمین    ۱۲
خیانت در امانت؟!    ۱۳
فرمان‏ها و هشدارهای الهی    ۱۴
گرامیداشت مقام والای امانت    ۱۵
انسان‏های تربیت نایافته    ۱۶
فصل سوم :تاریخچه جرم خیانت در امانت    ۱۸
فصل چهارم : صور خاص جرم خیانت در امانت    ۱۹
۱- سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص    ۱۹
۲) عمل مادی (فیزیکی)    ۱۹
۳) سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء    ۲۲
۴) خیانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی    ۲۵
برای تحقق جرم موضوع این ماده     ۲۵
بخش دوم : بررسی عنصر مادی جرم خیانت در امانت    ۲۷
فصل اول :وجود رابطه حقوقی امانت اور    ۲۷
الف) ایجاد رابطه امانی ناشی از عقد امانت آور    ۳۰
ب) ایجاد رابطه امانی عرفی    ۳۲
ج) ایجاد رابطه امانت آور قضائی    ۳۳
د) ایجاد رابطه حقوقی امانت آور قهری    ۳۴
فصل دوم : موضوع جرم خیانت درامانت    ۳۵
گفتار اول)  منقول بودن یا غیر منقول بودن     ۳۵
گفتار دوم ) ارزش اقتصادی موضوع جرم خیانت در امانت    ۳۶
گفتار سوم)  موضوع جرم باید عین مال یا وسیله تحصیل مال باشد     ۳۶
فصل سوم : تعلق مال مورد امانت به دیگری    ۳۷
فصل چهارم :عدم استرداد مورد امانت از ناحیه امین    ۴۱
فصل پنجم: مصادیق فعل مجرمانه جرم خیانت در امانت    ۴۳
۱- تصاحب    ۴۳
مسئله تقاص از نظر رویه قضایی در گذشته     ۴۶
۲- تلف    ۴۷
۳- مفقود کردن    ۴۸
۴ -استعمال    ۴۹
بخش سوم : عنصر قانونی و روانی(معنوی) جرم خیانت در امانت    ۵۲
فصل اول :غنصر قانونی جرم خیانت در امانت    ۵۲
گفتار اول : جرم خیانت در امانت در قانون مجازات عمومی مصوب سال ۱۳۰۴    ۵۲
گفتار دوم : جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی    ۵۴
فصل دوم : عنصر معنوی جرم خیانت در امانت    ۵۶
نتیجه گیری    ۵۸
منابع و ماخذ    ۶۳

 منابع و ماخذ

  ۱) حسینی نیک،سید عباس. مجموعه قوانین کاربردی، چاپ چهارم ،۱۳۸۷، انتشارات مجد

۲) صالح ولیدی، محمد. حقوق جزای اختصاص (جرائم علیه اموال ومالکیت)،چاپ ۷، ۱۳۸۱، انتشارات امیر کبیر

۳) گلدوزیان، ایرج. حقوق جزای اختصاصی، چاپ دهم، پاییز ۱۳۸۳، انتشارات چاپ دانشگاه تهران

۴) مؤمنی، عابدین. حقوق جزای اختصاصی اسلام، چاپ اول، ۱۳۸۲، انتشارات نشر خط سوم

۵) میر محمد صادقی، حسین. جرایم علیه اموال و مالکیت، چاپ ۲۲، زمستان ۱۳۸۷، نشر میزان

۶) نرم افزار گنجینه روایات نور، مرکز تحقیقات علوم اسلامی

 مقدمه

از آنجایی که جرم خیانت در امانت از دسته جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود و در امور روزمره مردم جامعه ما

( مثل امانت دادن، عاریه دادن، اجاره دادن و… ) قابل ارتکاب می باشد. لازم و ضروری دیده شد که تحقیقی جامع و مانع نسبت به این جرم تهیه شود تا نقایص تحقیقات و مقالات پیشین را جبران نماید. زیرا اغلب مؤلفینی که در قالب کتاب، تحقیق و مقاله این موضوع را مورد کنکاش قرار داده اند نسبت به نکاتی که جنبه ابهام و اجمال دارند تنها با بیان نظر خود اکتفا نموده اند.

ولی در این تحقیق سعی شده علاوه بر بیان نظریه سایر حقوقدانان، یک نظریه جامع و کامل و در صورت لزوم یک راه حل مناسب برای برطرف نمودن نقایص قانونی ارائه شود.

طبع قضایی برخی از جرایم از قبیل جرم خیانت در امانت به نحوی است که ارتکاب آن مستلزم وجود عناصر و اجزای خاصی است. به طوری که در اثر وجود و اجتماع آنها بر روی هم، آن عمل مجرمانه مورد نظر مقنن، شکل خارجی پیدا می کند.

حقوقدانان دسته بندی های مختلفی در مورد اجزای تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت ارائه داده اند. مثلا برخی از حقوقدانان همچون دکتر میر محمد صادقی عنصر مادی جرم خیانت در امانت را در دو بخش رفتار مادی فیزیکی و شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم بررسی نموده اند. ولی در این تحقیق دسته بندی که ارائه شده مفصل تر بوده و سعی شده که جرم خیانت در امانت را به صورت جامع و مانع مورد بررسی قرار دهد. ( منظور از جامع و مانع بودن این است که دسته بندی ارائه شده همه مصادیق و اوضاع و احوال عنصرمادی این جرم را دربر بگیرد و مانع ورود اغیار گردد.)

این تحقیق جرم خیانت در امانت را در ۳ بخش مورد بررسی قرار می دهد:

بخش اول : بررسی کلیات جرم خیانت در امانت

بخش دوم : عنصر مادی جرم خیانت در امانت

بخش سوم : عنصر روانی و قانونی جرم خیانت در امانت

سؤالاتی که در فصول مختلف این تحقیق سعی شده که به آنها پاسخی مناسب داده شود به شرح ذیل می باشد:

۱) اگر امین فوت کند و ورثه وی مال مورد امانت را به ضرر مالک تصرف نمایند، آیا جرم خیانت درامانت از ناحیه ورثه قابل تصور می باشد؟

۲) اگر مالک فوت کند و یا مال را به دیگری منتقل کند و امین مال مورد امانت را تصرف کند جرم خیانت در امانت قابل تصور است؟

۳) جرم خیانت در امانت در مال مشاع توسط احد شرکا قابل ارتکاب می باشد؟

۴) اگر سارق یا غاصب مالی را به امین پسپارد و امین مال را تصاحب کند و از استرداد خودداری نماید آیا خیانت در امانت کرده است؟

۵) آیا در عقد وکالت اموالی را که در نتیجه اجرای مورد وکالت تحصیل می شود جنبه امانی دارد؟

 ۶) در عقد بیع با فرض تصرف مشتری در مبیع قبل از پرداخت ثمن آیا خیانت در امانت مصداق دارد؟

۷) آیا امین در اثر فراموشی یا اشتباه و یا به موجب حکم دادگاه از استرداد مال مورد امانت خودداری کند خائن محسوب می شود؟

۸) آیا تقاص نسبت به مورد امانت از ناحیه امین خیانت تلقی می شود؟

۹) اگر مال مورد امانت در اثر قوای قهریه از بین برود مسئولیت امین چگونه است؟

روش تهیه این تحقیق به صورت مطالعه در کتب مقالات و سایتهای اینترنتی می باشد. و به علت کمبود وقت و پراکندگی مرتکبین به جرم خیانت در امانت و عدم همکاری بعضی از مراجع ذی صلاح از مطالعه آماری و میدانی خودداری شده و تنها به روش مطالعه در کتب و مقالات اکتفا شده است.

  بخش اول : کلیات

فصل اول : معنای لغوی خیانت

معانی متفاوتی برای واژه خیانت بیان شده است که یکی از معانی شمرده شده برای آن پیمان شکنی، نقض عهد و بی وفایی است و برخی از محققان از آن به عدم رعایت امانت تعبیر کرده اند. درهمین مورد درکتاب معجم «مقایس اللغه» چنین آمده است.«یقال خانه یخونه خوفا و ذلک نقصان الوفاء»یکی از معانی خانه (وفا نکردن و نقص در وفای به عهد است.) در کتاب لسان العرب نیز آمده است که شیر را از چیزی که چشمش خیانت کار است تعبیر کرده اند، زیرا نظر می کند برچیزهایی که برای او حلال نیست. راغب اصفهانی نیز این طوری می‌نویسد: خیانت و نفاق دارای یک معنا هستند مگر اینکه خیانت نسبت به عهد و امانت استعمال می شود و نفاق نسبت به دین گفته می شود، بنابراین مخالفت با حق از طریق پیمان شکنی درخفا و سراست و نقیض خیانت امانت است معنای لغوی امانت . امانت همچون «(امن) و (ایمان)» مصدر و از مادۀ (ا.م.ن) است. و درکتاب المصباح المنیر چنین آمده ا ست : امانت برای چیزهایی بکار می‌رود که به امانت نهاده شده اند.

 معنای اصطلاحی خیانت

قانونگذار تعریفی از بزه خیانت در امانت بعمل نیاورده لیکن به نظر برخی از حقوقدانان «خیانت در امانت رفتار مجرمانه و مخالف امانت است نسبت به مال منقول که به موجب هرامی و یا عقدی از عقود امانت آور سپرده به مجرم و یا درحکم آن باشد. »و دکتر میرمحمد صادقی این چنین می نویسد: خیانت در امانت عبارت است از استعمال ، تصاحب تلف یا مفقود نمودن توآم با سوء نیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنابر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده.

 فصل دوم :بررسی انواع خیانت در امانت در فقه اسلامی

امانت داری از معنا و مفهوی فراگیر برخوردار است که نه به فرد و گروهی خاص از امانت گذاران وامانت داران اختصاص دارد و نه به نوعی خاص از انواع امانتها محدود می شود. آنگاه که از ضرورت امانت داری سخن به میان می آید ممکن است فقط امانتهای دیگر نوعان به ذهن می‌آید ولی حق اینستکه درفرهنگ قرآنی امانت داری تنها به این نوع از امانتها اختصاص نمی یابد بلکه افزون بر آن امانتهای خداوند ، پیامبر اکرم (ص) و امانتهای خود شخص را نیز شامل است و علماء علم حقوق تقسیمات مختلفی را برای امانت داری ذکر کرده اند من جمله:

الف – امانتهای فردی:

امانت داری نسبت به امانتهای فردی امری فراگیر است که هم امانتهای مادی را در بر می گیرد و هم امانتهای معنوی را شامل می شود

امانتهای مادی:

امانتهای مادی براساس تقسیم فقیهان به «امانتهای شرعی » و «امانتهای مالکی» و بر اساس تقسیم حقوقدانان به «امانتهای قانونی » و «امانتهای قراردادی» تقسیم می گردد. امانتهای مالکی یا قراردادی عبارت است از امانتهایی که به اختیار و اذن مالک در اختیار کسی قرار می‌گیرد این امانتها سه فرض دارد:

۱- امانتهایی که تنها به مصلحت مالک «امانت گذار» است مانند ودیعه، وکالت بی اجرت و …

۲- امانتهایی که تنها به مصلحت گیرنده امانت «امانت دار» است مانند عاریه و قرض…

۳ – امانتهایی که هم به مصلحت مالک و هم به مصلحت امانت دار است مانند مورد اجاره، رهن، مضاربه مال اشرکه، وکالت، محموله های بار در شرکت های حمل و نقل امانتهای شرعی. امانتهای شرعی یا قانونی عبارت است از امانتهایی که بدون رضایت و اختیار مالک و نیز بی هیچ عقد و قراردادی دراختیار کسی قرار می گیرد مانند مالهای یافت شده، غصب شده، به سرقت رفته، مجهول المالک و نیز مالهایی که از سوی کودکان، دیوانگان، سفیهان، اشخاص غیر مسئول به کسی سپرده می شود.

همه امانتهایی مالی و مادی از نظر عقل و دین امانت محسوب می شود و پاسداشتن آن امری بایسته است . از این رو به حکم آیه «ان الله یامرکم ان تؤدو الامانات الی اهلها» باید در اولین فرصت امانتها را به صاحبان آن برگرداند زیرا خیانت در امانت گناهی است بزرگ تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کسی که در دنیا به امانتی خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و مرگش فرا رسد برغیر آئین من مرده است.

ب) امانتهای معنوی :

امانتهای معنوی نسبت به یکدیگر بسیار است که در این بخش از آنها به اختصار اشاره می‌شود:

۱ – جان و سلامتی یکی از مسئولیتهایی که افراد در جامعه اسلامی نسبت به هم دارند ضرورت حفظ جان و سلامتی دیگران است بویژه کسانی که به سبب بیماری یا سانحه ای جان آنان به خطر افتاده است امام رضا (ع) می‌فرماید:«انّ الله یکلف اهل الصحه القیام بشأن اهل الزمانه و البلوی» خداوند تندرستان را موظف کرده است که به مدد افراد زمین گیر و دیگر مبتلایان قیام کنند.

65,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خیانت در امانت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.