عنوان :
تعداد صفحات : ۵۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این تحقیق به بررسی خواب و مرگ و مقایسهی آن دو پرداخته شده است. آشنایی با مفهوم واقعی خواب و مرگ و ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت و بی ارزش داشتن جهان فانی و اینکه انسان جاودان نیست پس باید در زندگی برای رضای خداوند قادر تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.
خواب یکی از لوازم معمولی زندگی است و حالتی است که در اثر از کار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در انسان پدید میآید و در موقع خواب حواس پنجگانه انسان از کار میافتد ولی سایر قسمتهای بدن با صمیمیت و هماهنگی عجیبی همچنان به کار خود ادامه میدهند و خوابهایی که انسان میبیند با فعالیتهای سایر قسمتهای مغز و بدن بی ارتباط نیست.
خواب در تجدید نشاط سلولها و تغییر قسمتهای فرسودهی بدن، پر کردن جای قوای از دست رفته و آماده کردن بدن برای فعالیتهای جدید حیاتی را موجب میشود حتی دستگاههای شبانه روزی بدن که کار دائمی دارند هنگام خواب کمی استراحت میکنند زیرا کار و حرکت آنها بطور محسوسی سبکتر میشود و لذا خواب صحیح و بموقع را رمز سلامت و طول عمر میشمارند.
مرگ : خواب شدید و بزرگ در هر دو مرحلهی روح و نفس است که انسان از نشئهای به نشئهی دیگر انتقال مییابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار میشود نمیداند که حقیقتاً از سفری بازگشته است برخلاف حالت مرگ .
مرگ در منطق قرآنی به معنای فنا و نابودی نیست بلکه دریچه ای به سوی جهان جاودانگی و بقاست. حقیقت مرگ چون حقیقت حیات و زندگی از اسرار هستی است به گونه ای که حقیقت آن تاکنون بر کسی روشن نشده است. بلکه آن چه ما از حقیقت آن می شناسیم تنها آثار آن است.
آن چه از قرآن بر می آید آن است که مرگ یک امر عدمی و به معنای فنا و نیستی نیست بلکه یک امر وجودی است. یک انتقال و عبور از این جهان به جهان دیگر است، از این رو بسیاری از آیات قرآن از مرگ به توفی تعبیر کرده اند که به معنای بازگرفتن و دریافت روح از تن است.
درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمیگیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت میگیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین میرود.
با توجه به بررسی هایی که در این زمینه به عمل آمد از دیدگاه علمای اسلام و همچنین بررسی آیاتی که در این زمینه ها (خواب و مرگ) آمده است و همچنین نظریات دانشمندان، این نتیجه را می توان گرفت که انسان با تمام تلاش هایی که در این زمینه نموده است، باز هم نتوانسته به اسرار پیچیده ی این دو آیت خداوندی دست پیدا کند و سعادت و شقاوت آدمی در آن دیار، پیوند و آشتی به همین زندگی دنیایی دارد.
واژه های کلیدی: خواب، مرگ، زندگی، روح
چکیده : ۱
فصل اول ۳
طرح تحقیق ۳
(۱-۱) مقدمه : ۴
(۱-۲) بیان مسئله : ۴
(۱-۳) مقایسه خواب و مرگ : ۵
ضرورت تحقیق: ۵
(۱-۴) اهداف تحقیق : ۶
معنای لغوی خواب و مرگ : ۷
فصل دوم ۱۰
گستره ی نظری و پیشینهی نظری تحقیق ۱۰
(۲-۱) خواب چیست ؟ ۱۱
(۲-۴) رؤیا و انواع آن : ۱۳
انواع رؤیا : ۱۴
(۲-۵) رؤیاهای ذکر شده در قرآن ۱۵
۲-۷ وجه تمایز خواب و بیداری : ۱۸
(۲-۱۲) تفاوت خواب و مرگ ۲۴
(۲-۱۳) وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ در قرآن: ۲۷
(۲-۱۴) ماهیت مرگ در نگرش قرآنی ۳۲
(۲-۱۵) واکنش انسان ها در برابر مرگ ۳۴
(۲-۱۶) مرگ از دیدگاه اولیای خدا: ۳۷
)۲-۱۷( ارتباط خواب با نفس، روح و مرگ ۴۱
پیشینه ی عملی تحقیق در داخل ایران: ۴۲
فصل سوم ۴۴
روش اجرای تحقیق، روش جمع آوری داده ها، ابزار تحقیق ۴۴
(۳-۱) روش اجرای تحقیق: ۴۵
(۳-۲) روش جمع آوری داده ها: ۴۵
فصل چهارم ۴۶
بیان تحلیل داده ها : قرآن و تفسیر ۴۶
(۴-۱) معانی موت و اجل در قرآن مجید ۴۷
(۴-۲) آیات در رابطه با لفظ توفّی ۴۷
فصل پنجم ۵۰
نتیجه گیری – پیشنهادها ۵۰
(۵-۱) نتیجه گیری: ۵۱
(۵-۲) پیشنهادها ۵۱
فهرست منابع و مآخذ ۵۲
۱- طه، عثمان. (۱۳۸۲) قرآن کریم، تهران: اکسیر، ۱۳۸۲
۲- بهشتی ، سیدمحمد حسین (-) . شناخت از دیدگاه قرآن، تهران: بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی، (-)
۳- حسینی تهرانی، سیدمحمد حسین(-) . معادشناسی، تهران: حکمت .
۴- رضوان طالب، محمدرضا. (۱۳۷۹) رؤیا از نظر دین و روانشناسی، قم: شفق، ۱۳۷۹
۵- شریعتمداری، جعفر. (۱۳۸۴) شرح و تفسیر لغات قرآن، مشهد: آستان قدس رضوی. ۱۳۷۴
۶- طیبیان، سیدحمید (۱۳۶۳). فرهنگ لاروس عربی به فارسی، تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۳٫
۷- علیخواه، محمدمهدی (۱۳۷۲). خواب و رؤیا روح، تهران: جمال الحق.
۸- علامه حلی. (-) کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: شفق.
۹- علامه طباطبایی (-). تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه.
۱۰-قرشی، سید علی اکبر (۱۳۵۲). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
۱۱-معنوی و فدایی، عزالدین و فربد (۱۳۶۷). خواب و رؤیا از دیدگاه پزشکی، تهران: دانشگاه.
۱۲-مکارم شیرازی، ناصر (-) تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
۱۳-منتظری، علی. (۱۳۸۳) خواب و رؤیا بررسی و تحلیل از نگاه قرآن و حدیث، تهران: هستی نما، ۱۳۸۳٫
به نام او که هستی و کائنات را آفرید. به نام او که با نشانههایی انسانهای غافل را از خواب غفلت بیدار میدارد. خواب و مرگ آیت خداوندی است که همواره مورد توجه دانشمندان و بشر بوده است. وقتی به حدیثی که در این رابطه آمده است مینگریم «الناس ینام و اذا ماتوا انتبهوا (رسول) مردم در خوابند وقتی میمیرند از خواب بیدار میشوند، نشان میدهد که انسانها در غفلت بسر میبرند. مانند زمانی که مرگ یکی از عزیزان اتفاق میافتد ذرهای به خود میاندیشند ولی مدتی بعد به دنبال سرگرمیهای زندگی میروند و دوباره غرق در لذتهای دنیوی میشوند و خود را در دنیا جاودانه احساس میکنند. پس باید با غفلت مبارزه کرد تا دچار پشیمانی نشد.
خواب چیست؟ حالتی است که دراثر ازکار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در بدن پدید میآید و در این هنگام تنها یک قسمت از مراکز دفاعی از فعالیت باز میماند و بقیه قسمتهای دفاعی و سایر دستگاههای بدن به کار مشغولند ولی حواس پنجگانه از کار میافتد و تنها قوهای که درهنگام خواب از کار نمیافتد قوهی تخیل است.
مرگ : خواب شدید و بزرگ، در هر دو مرحله روح و نفس که انسان از نشئهای به نشئهی دیگر انتقال مییابد با این تفاوت که در حین خواب انسان غالباً توجه ندارد و هنگامی که بیدار میشود نمیداند که حقیقتاً از سفری بازگشته است. بر خلاف حالت مرگ .
درخواب قبض روح به صورت کامل انجام نمیگیرد ولی در مرگ قبض روح کامل صورت میگیرد و تعلق روح نسبت به بدن بطور کامل از بین میرود.
آشنایی با مفهوم واقعی خواب و مرگ و ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت و بی ارزش داشتن جهان فانی و اینکه انسان جاودان نیست پس باید در زندگی برای رضای خداوند قادر تلاش نماید و برای جامعه فردی مفید واقع گردد.
۱- ایجاد تحول در دیدگاه انسان نسبت به زندگی در این جهان و جهان آخرت ۲- بی ارزش دانستن جهان فانی
در این پژوهش محقق به دنبال آن است تا برای سوالات زیر پاسخهای مناسبی پیدا نماید.
۱- ماهیت خواب چیست؟
۲- مکانیسم خواب از نظر فروید چیست؟
۳- نظریات برخی روانشناسان در مورد خواب رؤیا چیست؟
۴- رؤیا چیست و انواع رؤیا کدام است؟
۵- رؤیاهای ذکر شده در قرآن کدام است؟
۶- خواب و رویا از منظر آیات قرآن چیست؟
۷- وجه تمایز خواب و بیداری چیست؟
۸- خوابهای الهام دهنده چیست؟
۹- خواب از دیدگاه دین اسلام چیست؟
۱۰- چگونه هنگام خواب روح از بدن جدا میشود؟
۱۱- تفاوت نفس از نظر قرآن و فلاسفه چیست؟
۱۲- تفاوت خواب و مرگ چیست؟
۱۳- وجوه اشتراک و اختلاف خواب و مرگ از نظر قرآن چیست؟
۱۴- ماهیت مرگ در نگرش قرآنی چیست؟
۱۵- واکنش انسانها در برابر مرگ چیست؟
۱۶- مرگ از دیدگاه اولیای خدا چیست؟
۱۷- ارتباط خواب با نفس و روح و مرگ چیست؟
خواب : حالتی توأم با آسایش و آرامش که بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید میآید و معانی مختلفی دارد: ۱- یقظه ۲- نوم ۳- غفلت ۴- پرز جامه ۵- غفلت و مغافل که به منزلهی خواب است ۶- گروه خفتگان
مرگ : فنا و نیستی، فوت. توفی : فلانی مرد، فلانی در گذشت
نوم کلمهای است عربی و در فارسی به معنای خواب میباشد و در اصطلاح «خواب» آن حالتی است که قسمتی از حواس انسان به واسطه عوامل طبیعی خاصی به هنگام آن رکود پیدا میکند. (شریعتمداری، ۷۴، ص ۵۴)
«لا تأخذه سنه و لا نوم» (بقره ۲۲۵) منام نیز به معنی خواب است. «من آیاته منامکم باللیل و النهار» (روم ۲۳) از جمله آیات خدا خواب شما در شب و روز است. «و هو الذی جعل لکم اللیل لباساً و النوم سباتاً» (فرقان ۴۷)
زندگی امروز بشر، بدون خواب و تجدید قوا غیر ممکن است و خواب در موجودات زنده از قبیل انسان، حیوان، حشرات و نباتات عمومیت دارد. بیشتر گلها و برگها در روز روشن مقابل آفتاب بسته میشوند و صبح شکفته میشوند یعنی آنها پس از خواب و تجدید قوا زندگی را از سر گرفتهاند. (قرشی، ۸۶، صص ۱۳۲ و ۱۳۳) توفی از باب تفعل به معنی اخذ به طور کامل و تمام است «التوفی اخذ الشئ و علی ایتام» توفی و استیفاء هر دو به یک معنیاند. از اینجاست که به مرگ وفات گفته شده که انسان از طرف خدا بکلی اخذ شده و از بین میرود. (بندر ریگی، سال ۶۰، ص ۸۷)
«فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفهن الموت» (نساء ۱۵) آنها را در خانهها نگاه دارید تا مرگ آنها را بگیرد.
«و هو الذی یتوفا کم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار» (انعام ۶۰) در این آیه خوابیدن به توفی اطلاق شده است زیرا انسان در خواب رفتن از طرف خدا گرفته میشود و فهم و ادراک او مانند یک مرده از بین میرود یعنی خدا همان است که در شب میمیراند و در خواب میبرد و روز آنچه کردهاید میداند. (طیبیان، ۶۳، ص ۹۴)
خواب یکی از لوازم معمولی زندگی است و حالتی است که در اثر از کار افتادن موقتی بعضی از مراکز عصبی و دفاعی در انسان پدید میآید و در موقع خواب حواس پنجگانه انسان از کار میافتد ولی سایر قسمتهای بدن با صمیمیت و هماهنگی عجیبی همچنان به کار خود ادامه میدهند و خوابهایی که انسان میبیند با فعالیتهای سایر قسمتهای مغز و بدن بی ارتباط نیست.
خواب در تجدید نشاط سلولها و تغییر قسمتهای فرسودهی بدن، پر کردن جای قوای از دست رفته و آماده کردن بدن برای فعالیتهای جدید حیاتی را موجب میشود حتی دستگاههای شبانه روزی بدن که کار دائمی دارند هنگام خواب کمی استراحت میکنند زیرا کار و حرکت آنها بطور محسوسی سبکتر میشود و لذا خواب صحیح و بموقع را رمز سلامت و طول عمر میشمارند. (مکارم شیرازی، ۸۱، ص ۸۷)
رؤیا نیز مانند خیالبافی وسیلهای برای نجات از کشاکش درونی است با این تفاوت که خیالبافی در بیداری و رؤیا در خواب صورت میگیرد. در حالت خواب همهی اعضای ما برای رفع خستگی و تجدید نیرو از فعالیت خود میکاهد و رؤیا مانند بازیگری ماهر با صحنه آرایی و بازیهای متنوع امیال سرکش را از آشوب باز میدارد پس میتوان گفت: که رویا حافظ خواب است نه مانع آن (معنوی و فدایی، ۶۷ صص ۱۹ و ۲۰)
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .