تحقیق رابطه بین ورزش و بهداشت روانی دانشجویان رشته های ادبیات و تربیت بدنی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق  رابطه بین ورزش و بهداشت روانی دانشجویان رشته های

ادبیات و تربیت بدنی

تعداد صفحات : ۸۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بهداشت روانی و سلامت روانی یکی از مقوله های مهم روان شناسی است که فرد باید به آن توجه زیادی داشته باشد و برقراری سلامت روانی و بهداشت در زندگی باعث می شود که فرد از هر گونه اضطراب و نگرانی و تشویش در زندگی دور باشد و یا حتی در برخورد با این موانع بتواند راه حلی درست را با تفکر صحیح انتخاب کند و گاهی عواملی وجود دارد که باعث دوری از این ناراحتیها باشد و بهداشت روانی و سلامت آن را بالا ببرد که مانند ورزش و تمایل به ورزش خود می تواند سلامت روانی افراد را بیشتر بیشتر کند و فرد نسبت به روان خود و رعایت بهداشت آن جهت سالم زندگی کردن امیدوار باشد به این صورت که برنامه خود را تنظیم کند و حتماً به آن رعایت کند.

وظیفه وهدف اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکر و روان افراد جامعه است برای رسیدن به این هدف، احتیاج به نیروی انسانی فعال و کاردان و همکاری سازمانهای دولتی، برنامه ریز و بودجه برای ایجاد گسترش سازمانهای روان درمانی و بالاخره آموزش بهداشت همگانی در سطح جامعه داریم.

در کودکی و نوجوانی ورزش یکی از فعالیتهای اساسی زندگی به شمار می رود. ورزش به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی انبار شده آنها است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است. ورزش سبب اجتماعی شدن ایجاد کفایت و مهارت، استحکام روابط خانوادگی، و سهولت دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان و همگنان می شود. شرکت در فعالیتهای ورزشی اغلب تأثیر درمانی بر کودکان و نوجوانانی که دچار اختلال عاطفی و یا معلولیت رشدی هستند دارد. ورزش به کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان این فرصت را می دهد که ارتباطات جسمی، روانی و اجتماعی برقرار کنند، ضمن اینکه احساس اعتماد به نفس و تسلط بر مسائل را در آنها تقویت می کند . لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین بهداشت روانی و ورزش در بین دانشجویان رشته های ادبیات و تربیت بدنی دانشگاه آزاداسلامی واحد ابهر که ۷۲۰ نفر به عنوان جامعه آماری مشخص شده که ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بهداشت روانی گلدنبرگ ۲۸ سوالی بر روی آنها اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه ها از خی دو و تی متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین بهداشت روان وورزش  رابطه معنی داری وجود دارد ولی بین بهداشت روان و ورزش در بین دو گروه ادبیات و تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

واژه های کلیدی: بهداشت روانی ، ورزش، انگیزه، عوامل اجتماعی، عزت نفس

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول    ۲
«کلیات تحقیق»    ۲
مقدمه :    ۳
بیان مسأله :    ۴
اهداف تحقیق :    ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۵
فرضیه ها:    ۶
متغیرها:    ۶
تعاریف عملیاتی:    ۷
بهداشت روانی :    ۷
فصل دوم    ۹
«پیشینه و ادبیات تحقیق»    ۹
هدف بهداشت روانی    ۱۰
ابعاد فعالیتهای بهداشت روانی :    ۱۱
عوامل مؤثر در تأمین بهداشت روانی    ۱۲
فصل دوم    ۱۸
بهداشت روانی و ورزش    ۱۸
مراحل رشد و ارتباط آن با ورزش    ۲۶
نقش بزرگسالان در ورزش کودکان و نوجوانان    ۲۷
نقش مربی در بهداشت روانی :    ۲۹
پژوهش در انگیزه، رضایت و تعارض    ۳۱
بهداشت روانی و اجتماع    ۳۳
عوامل اجتماعی مؤثر در بهداشت روانی    ۳۷
مرکز راهنمایی کودک    ۳۸
کودکان و جوانان ناسازگار    ۳۹
علل پیدایش رفتار کودک و جوانان ناسازگار    ۴۰
علل عاطفی    ۴۱
تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری    ۴۲
پیشگیری اولیه    ۴۴
پیشگیری ثانویه    ۴۵
پیشگیری ثالثیه    ۴۵
اصول بهداشت روانی    ۴۷
احترام به شخصیت    ۴۷
شناختن محدودیت ها    ۴۹
پی بردن به علل رفتار:    ۵۱
«رفتار تابع تمامیت فرد است»    ۵۳
نیازهای اولیه    ۵۴
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۵۵
فصل سوم    ۵۷
«روش تحقیق»    ۵۷
جامعه مورد مطالعه:    ۵۸
حجم نمونه :    ۵۸
روش نمونه گیری:    ۵۸
ابزار اندازه گیری تحقیق    ۵۹
نمره گذاری آزمون:    ۶۰
روش تحقیق    ۶۱
روش آماری مربوط به فرضیه    ۶۱
فصل چهارم    ۶۲
«تجزیه و تحلیل داده ها»    ۶۲
فصل پنجم    ۷۰
«بحث و نتیجه گیری»    ۷۰
بحث و نتیجه گیری:    ۷۱
محدودیت ها:    ۷۴
پیشنهادات    ۷۵
منابع و مآخذ    ۷۶

منابع و مآخذ

آزاد – حسین – ۱۳۷۹ – روان شناسی فردی – انتشارات بعثت – تهران

آزاد – علی – ۱۳۸۰ – ورزش در نگاه روان شناسان- انتشارات رهاورد – تهران

بیانی – احمد ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران

شاملو – سعید – ۱۳۸۱ – بهداشت روانی – انتشارات نور – تهران

روح بخش – محمد – ۱۳۸۲ – ورزش و سلامتی – انتشارات تابان – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – روش تحقیق در علوم انسانی – انتشارات رشد – تهران

گنجی – همزه -۱۳۷۸ – روان شناسی رشد – انتشارات همت –  تهران

میلانی فر – ۱۳۷۹ – بهداشت روانی – انتشارات ارجمند – تهران

معینی – ۱۳۸۰ – سلامت عمومی – انتشارات فرهنگ – تهران

نور بخش – ۱۳۸۱ – سلامت روان وتنیدگی – انتشارات راهرو – تهران

مقدمه :

اعتقاد داریم که تندرستی یکی از نعمتهای بزرگ در زندگی انسان است و نمی توان منکر شد که سلامت روانی در زمره بالاترین نعمتهاست افرادی که به نحوی از آنها با بیماران روانی عقب ماندگی ذهنی و معتادین به مواد مخدر و الکل سروکار دارند به این امر اعتقاد کامل دارند بدیهی است بیماریهای روانی مخصوص به یک قسمت یا طبقه خاصی نبوده و تمام طبقات جامعه را شامل می شود. بیماریهای روانی ، کارگر، کارمند، محصل و … و به عبارت دیگر امکان ابتلا به ناراحتی های روانی برای همه افراد جامعه وجود دارد و هیچ انسانی از فشارهای روانی و اجتماعی مصون نیست و به عبارت دیگر در برابر بیماریهای روانی مصونیت نداشته و ندارد و این خطری است که مرتباً نسل فعلی و آینده را شدیداً تهدید می کند. به صورتی که باید گفت: وجود یک بیماری روانی به کار عادی و اقتصاد خانواده لطمه شدید وارد می کند. درآمد سرانه را کاهش می دهد از لحاظ روابط انسانی سایر افراد خانواده را در وضع ناراحت و تأسف آوری قرار می دهد که ورزش و تمایل به ورزش می تواند به این سلامت روانی افزایش دهد که تمایل به ورزش و علاقه آن در روحیه افراد و پر کردن اوقات به روش درست می تواند راهی به سوی سلامت و بهداشت روانی باشد مسأله افزایش بیماریهای روانی موضوع روز بوده و رابطه مستقیمی با سیرصعودی تمایل افراد به ورزش و جایگذاری ورزش به عنوان یک اصل در زندگی است که می تواند باعث بهداشت روانی در افراد شود و عدم اهمیت به ورزش می تواند در زندگی تأثیر منفی داشته باشد و تعصب نسبت به بیماریهای روانی و ورزش و اهمیت به آنها قدری است که می تواند نقش مهمی را در زندگی پر کند. عدم برنامه صحیح و عدم درک از نحوه ورزش کردن می تواند باعث شود که سلامت روانی در انسانها را به تأخیر باندازد.(میلانی فر – ۱۳۸۱)

بیان مسأله :

از دورانهای بسیار گذشته هر جا که آدمی می توانسته سیطره خویش را تثبیت کند، ورزش و حرکات ورزشی از زندگی اولیه بوده هر چند این گرایش اغلب اوقات با برنامه صورت نمی گیرد و به سوی تباهی و نابودی می رود ولی امروزه معدودند افرادی که فکر می کنند ورزش باعث سلامت بدن و روان نمی شود و گاهی این نظر فراتر از این است که ورزش عاملی است که آدمی می تواند با آن روح و جسم و جان خود را مورد تزکیه قرار دهد و با این عامل می تواند از عصبانیت های زودگذر و خستگی روح را کاهش بدهد شکی نیست که استفاده از ورزش در درمان بیماریهای روانی و حتی جسمی یک اصل است و این نکته است که بزرگانی مثل جیمز و یونگ صریحاً به آن اشاره کرده اند که البته نباید افراط گردند و نمی توان گفت که با ورزش بهداشت روانی مستحکمی می رسیم بلکه بهداشت روانی بالا می تواند نشأت گرفته از ورزش و روحیه ورزشکاری در فرد باشد ورزش می تواند یک گرایش خاص و ذهنی انسان باشد که آن را می توان یک حالت فیزیکی یکی در فرد است که باعث سلامتی آن شود.

اهداف تحقیق :

هدف از تحقیق حاضر این است که آیا بین بهداشت و سلامت روان ورزش رابطه وجود دارد و ورزش کردن و بالا بردن روحیه در انسانها از طریق ورزش می تواند سلامت روانی را در افراد بیشتر کند و آیا تمایل به ورزش در رشته های تحصیلی غیر از تربیت بدنی کمتر است و آیا سلامت روانی در بین رشته های تربیت بدنی و رشته های انسانی که کمتر ورزش می کنند تفاوت دارند یا نه که جزو اهداف اصلی و فرعی تحقیق حاضر به شمار می رود.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

وظیفه و هدف اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکر وروان افراد جامعه است برای رسیدن به این هدف احتیاج به نیروی انسانی فعال و کاردان و همکاری سازمانهای دولتی برنامه ریز و بودجه برای گسترش سازمانهای درمان و بالاخره آموزش بهداشت همگانی در سطح جامعه است که جهت سلامت فکر وروان افراد جامعه و پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی ورزش می تواند یک عامل مؤثری در زندگی باشد و انسان را همواره سوق بدهد به سوی سلامت و بهداشت روانی و امید است که با این پژوهش ها و راه حلهای کاربردی بتوان جایگاه ورزش را در زندگی بیشتر و بیشتر کنیم و از کودکی به آموزش ورزش در بین کودکان و نوجوانان خود بپردازیم که این تحقیق می تواند در نهادهای آموزشی و فرهنگی جایگاه بخصوصی داشته باشد.

فرضیه ها:

۱-   بین بهداشت روانی و ورزش رابطه معنی داری وجود دارد.

۲-  بهداشت روانی در بین دانشجویان تربیت بدنی بیشتر از دانشجویان ادبیات است.

۳-  تمایل به ورزش در بین بچه های تربیت بدنی و بچه های علوم انسانی تفاوت دارد.

متغیرها:

بهداشت روانی متغیر وابسته ورزش متغیر مستقل، بهداشت روانی متغیر

وابسته  دانشجویان تربیت بدنی و ادبیات متغیر مستقل  ورزش متغیر

وابسته  دانشجویان علوم انسانی و تربیت بدنی متغیر مستقل.

تعاریف عملیاتی:

بهداشت روانی :

عبارتند از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف محل زندگی و اطرافیان مخصوصاً به توجه با مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد چگونگی سازش وی با درآمد و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش و عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به حداکثر امکان طوری که باعث شادی و بهداشت مفید ومؤثر به طور کامل شود و بالاخره عبارت است از نمره ای که آزمودنی از آزمون گلد بنرگ(بهداشت روانی) بدست آمده است.

ورزش : عبارتند از حرکات بدنی به صورت حرفه ای یا آماتوری که هر فرد برای سلامت خود انجام می دهد که عبارتند از حرکات فیزیکی که تمام اعضای بدن به حرکت در آمده و باعث جلوگیری از چاقی و انواع بیماریهای چربی خون، فشار خون و … می شود و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمونها از آزمون مربوط به پرسش نامه ضدش به دست آمده است. دانشجویان تربیت بدنی عبارت است از که دانشجویانی که در دانشگاه مشغول تدریس در این رشته هستند و دروس آنها مربوط به ورزشها و انواع آنان و سلامتی بدست آوردن و روابط ورزش با عوامل اجتماعی- فرهنگی و روانی است.

دانشجویان ادبیات که مربوط به گروه علوم انسانی و درسهای حفظی و یادگیری از طریق به خاطر سپردن است.

هدف بهداشت روانی

وظیفه وهدف اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکر و روان افراد جامعه است برای رسیدن به این هدف، احتیاج به نیروی انسانی فعال و کاردان و همکاری سازمانهای دولتی، برنامه ریز و بودجه برای ایجاد گسترش سازمانهای روان درمانی و بالاخره آموزش بهداشت همگانی در سطح جامعه داریم.

به طور خلاصه و فهرست وار، بهداشت روانی دارای ۴ هدف اصلی است:

۱-  خدماتی: جهت سلامت فکر و روان افراد جامعه، پیشگیری از ابتلاء بیماران به بیماریهای روانی، بیمار یابی درمان سریع و پی گیری بیماران ابتلاء به اختلالات عصبی روانی به طور سرپایی و پایبندی کمک های مشورتی به افرادی که دچار مشکلات روانی اجتماعی خانوادگی شده اند.

۲-   آموزش : آموزش بهداشت روانی همگانی و آشنا ساختن مردم جهت همکاری و استفاده از سرویس های موجود در صورت مواجه با مشکلات روانی.

۳-   پژوهش : تحقیق درباره علل نحوه شروع پیشگیری و درمان بیماریهای روانی عقب ماندگی ذهنی اعتیاد و انحرافات مانند پژوهش در مدارس، دانشگاهها ، سازمانهای پلیسی، سربازخانه ها، و کارخانه جات مراکز کایابی درمانگاه های عمومی مراکز بهداشت و تنظیم خانواده مادر و کودک و نظایر آن.

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاثیر ورزش بر بیماری
  • مقاله دانش آموزان دیرآموز
  • مقاله تاریخچه ورزش
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله ورزش پزشکی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.