تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی

تعداد صفحات : ۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به اینکه پرخاشگری برای دانش آموزان و خانواده او موجب مشکلات فراوانی می شود حتی در رفتار و زندگی آینده او نیز تاثیر می گذارد(مثلا افسردگی،شکست در تحصیل،ازدواج نا موفق،شکست در برقراری ارتباط با دیگران )همچنین از آنجایی که عصر ما عصر پرخاشگری است  و در تمامی زمانها کم و بیش انسان هایی وجود داشته اند که براثر مشکلات رفتاری خاص(پرخاشگری)عده ای مورد آزار و اذیت آنها قرار گفته اند  لذا  در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دفتر مقطع  راهنمایی می باشد که از میان سه مدرسه راهنمایی دخترانه ۵۰ نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (قرعه کشی اسامی )انتخاب شده اند.

با توجه به یافته های پژوهشی می توان فهمید که عوامل متعددی باعث بروز پرخاشگری می شوند.نقش خانواده یکی از نقش های غیر قابل انکار در بروز پرخاشگری می باشد. تبعیض،رفتارهای تند و خشن اختلاف والدین،وضعیت اقتصادی،اجتماعی  خانواده ها عوامل مهم در بروز پرخاشگری دانش آموزان می باشد .مسئله بعدی مشاهده صحنه های درگیری می باشد که خود می تواند در بروز پرخاشگری مؤثر باشد و نحوه رفتار اولیای مدرسه،مدرسه،مربیان،

معلمان که به طور مستقیم یا غیر مستقیم می توانند باعث به وجود آمدن فرد پرخاشگر شوند لذا باید به نیازها و استعدادهای آنان توجه نمود و آنان را در جهت رشد و اعتلای خود و جامعه سوق دهند.

واژه های کلیدی: پرخاشگری نوجوانان ، روابط اجتماعی، تحصیلات والدین، شغل والدین، طرز برخورد والدین، طرز برخورد اولیای مدرسه، مشاهده صحنه های خشونت بار، ضعف اقتصادی

فهرست مطالب

چکیده    ۵
۱-۱ مقدمه    ۸
۱-۲ بیان مسئله    ۱۰
۱-۳ اهمیت وضرورت انتخاب موضوع    ۱۱
۱-۴ اهداف پژوهشی    ۱۲
۱-۵ فریضه پژوهشی    ۱۲
۲-۱ (پیشینه تحقیق)    ۱۴
۲-۲ ویژگی های دوران نوجوانی    ۱۵
تغیییرات بدنی در دوران بلوغ    ۱۵
۲-۳ انواع مسائل و مشکلات نوجوانان    ۱۶
۲-۴ دیدگاه انسان گرایی    ۱۷
۲-۵ پیشینه تحقیق در ایران    ۱۸
ابزار اندازه گیری    ۱۸
روش نمونه گیری در این تحقیق    ۱۹
۳- بررسی عوامل پرخاشگری در میادین ورزشی    ۱۹
۲-۶ نقد و بررسی تحقیقات انجام گرفته    ۲۰
۲-۷ تحقیقات انجام گرفته در خارج از ایران    ۲۱
۲-۸ تعریف واژه پرخاشگری    ۲۳
۲-۹نظریه های مربوط به پرخاشگری    ۲۴
۳-۱ روشهای آماری    ۲۷
۳-۲ متغیرها    ۲۷
۳-۳ تعاریف عملیاتی متغیرها    ۲۷
۳-۴ جامعه هدف    ۲۹
۳-۵ حجم نمونه    ۲۹
۳-۶ ابزار نمونه گیری    ۲۹
۳-۷ اعتبار و روایی     ۲۹
۳-۸ روش جمع آوری اطلاعات    ۳۰
۴-۱ یافته های پژوهشی    ۳۲
۵-۱ بحث در باره یافته ها    ۳۶
۵-۲ نتیجه گیری    ۳۹
۵-۳ پیشنهادات در خصوص پیشگیری و درمان پرخاشگری    ۳۹
۵-۴ موانع و محدودیت ها    ۴۰
۵-۵ پیشنهادات    ۴۰
منابع    ۴۲
ضمایم    ۴۳

منابع

۱- ارنفسون،الویت،روانشناسی اجتماعی ترجمه دکتر حسین شکرکن،تهران انتتشارات رشد ۱۳۸۲

۲- استوار،آنتونی،((نسل کشی و انگیزه ویرانگری در انسان))ترجمه پروین بلورچی( چاپ اول ۱۳۷۳)

۳- تاوریس،کارول،روانشناسی خشم ترجمه احمد نقی پور و سعید درودی،انتشارات روشنگران چاپ اول

۴- داگلاس ،جو،مشکلات رفتاری کودکان ارزیابی و چاره جویی ترجمه مهشید یاسایی(چاپ اول ۱۳۷۴)

۵- رجبی،صدیقه،پایان نامه((عوامل مؤثردر پرخاشگری کودکان (ابتدایی)  )) دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور خدابنده.

۶- شعاری نژاد، علی اکبر ،(( روانشناسی رشد ۲ نوجوانی بلوغ))انتشارات پیام نور

۷- کریمی، یوسف روانشناسی اجتماعی در تعلیم وتربیت ، انتشارات پیام نو ر چاپ اول۱۳۸۶

۸- نلسون،ریتامیکس،ایزرائل،آلن سی،اتلال های رفتاری کودکان ، ترجمه محمد تقی منش طوسی،ناشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ دوم (۱۳۶۹)

۱-۱ مقدمه

پرخاشگری به هر گونه رفتاری که به هدف آسیب رساند یا مجروح ساختن موجودی دیگر انجام گرفته باشد،اطلاق می شود.افراد پرخاشگر غالبا تمایل خود برای آسیب رساندن به دیگران اعتراف کرده و در صورت عملی نشدن قصدشان ابراز یأس می کنند. پس آنچه در این میان حائز اهمیت است قصد و نیت رفتارکننده می باشئ.یعنی رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد وعمد و به منظور صدمه زدن به دیگران انجام گرفته باشد.الویت ارنفسون نقل می کند:

((روزی پسرش حین پخش برنامه تلویزیونی در مورد بمباران ویتنام به وسیله بمب ناپالم توسط هواپیمایی آمریکایی پرسید؟ناپالم چیست ؟ در پاسخ به او گفتم:

ماده شیمیایی که پوست را می سوزاند و انسان را می کشد.چندی بعد متوجه شدم که چشمان پسرم پر از اشک شده است.یکه خوردم که چگونه در برابر چنین صلاح آدم کشی این همه بی تفاوت برخورد کردم. در حالی که پسر کوچکم اینگونه ناراحت شده است.))روانشناسی اجتماعی نگاهی کوتاه به جهان اطراف ما نشان می دهد که عصر ما همانطور که یکی از علمای اجتماعی گفته،عصر پرخاشگری است.

بخش عمده برنامه های رادیو و تلویزیون شرح اتفاقات و نمایش صحنه های تکان دهنده کشتارهای جمعی،قتل های خودی،تجاوز،تبعید و محروم کردن انسان ها از حقوقشان است.پرخاشگری و نقش آن در روابط اجتماعی از مسائل عمده و مورد توجه روانشناسان و علمای تعلیم و تربیت است. داشتن رابطه اجتماعی مطلوب در نتیجه رشد اجتماعی حاصل می شود.رشدی که فرد در آن سطح از مهارت در رابطه اجتماعی دست یابد و بتواند با مردم به راحتی زندگی کند و سازگاری داشته باشد  و به موفقیت شغلی و اجتماعی برسد.مسلم است که در افراد پرخاشگر ما نشانه های رشد اجتماعی ( مانند آینده نگری،میانه روی ،خوش بینی و امیدواری،شوخ طبعی و قبول مسئولیت) را نمی بینی.واضح است چنین افرادی در ایجاد رابطه با دیگران دچار مشکلند .این گونه افراد برای رسیدن به خواسته های خود از ابراز هیچ خشونتی نسبت به دیگران دریغ نمی کنند.در نتیجه خشونت مساوی است با عدم رایطه وانزوای بیشتر و انزواطلبی طولانی باعث خشونت می شود.

عالمان اجتماعی گفته اند که ما رفتار خشن انسان ها را نسبت به یکدیگر حیوانی می خوانیم ولی بررسی های خشونت های انسان نشان می دهد که به کار بردن صفت حیوان در مورد این رفتارها در واقع توهین به حیوانات است در حقیقت هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم وخشن نیست که انسان است.

۱-۲ بیان مسئله

با توجه به اهمیت موضوع  پرخاشگری مخصوص در نوجوانان که می توانند سدی در راه تحصیل تربیتی و حتی زندگی سالم آینده آنان باشد و اینکه اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت هم خود و هم دیگر انش آموزان می شود. این موضوع در روابط اجتماعی آنها با یکدیگر نیز تاثیر می گذارد.اگر این مسئله حل نشود در آینده نه تنها برای خود فرد بلکه برای جامعه نیز مضراتی به وجود می آورد.لذا برای برطرف کردن این مشکل باید عوامل به وجود آورنده آن شخصیت فرد پرخاشگر و نحوه مقابله با او شیوه ها ی یشگیری و درمان را شناخت و در بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

با توجه به اینکه پرخاشگری رفتار تهاجمی است که به قصد صدمه یا آسیب رساندن به دیگران است و از روی قصد و عمد نیز می باشد.مشخص است که چنین افرادی در روابط اجتماعی خود با دیگران مشکل خواهند داشت. این افراد به صورت غیرعادی خودخواه،سنگدل،دارای انگیزه مفرط به عمل خلاف و دروغگو هستندو هیچ احترامی نسبت به حقوق دیگران قائل نیستند. برای به دست آوردن خواسته های خود با خشونت نسبت به اطرافیان موانع را از سر راهشان برمی دارند.در عاقبت اندیشی ظرفیت کمی از خودشان نشان می دهند و از نظر اجتماعی انسان های رشد یافته محسوب نمی شوند.مشخص است که افراد دیگ (نوجوانان)تمایلی به برقراری رابطه با افراد پرخاشگر نخواهند داشت.در این تحقیق ما نقش پرخاشگری دانش آموزان (نوجوانان)را در روابط اجتماعی  آنها مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم با ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز نین پدیده هایی را برای همیشه برخورد نکنیم.

۱-۳ اهمیت وضرورت انتخاب موضوع:

با توجه به اینکه پرخاشگری برای دانش آموزان و خانواده او موجب مشکلات فراوانی می شود حتی در رفتار و زندگی آینده او نیز تاثیر می گذارد(مثلا افسردگی،شکست در تحصیل،ازدواج نا موفق،شکست در برقراری ارتباط با دیگران )همچنین از آنجایی که عصر ما عصر پرخاشگری است  و در تمامی زمانها کم و بیش انسان هایی وجود داشته اند که براثر مشکلات رفتاری خاص(پرخاشگری)عده ای مورد آزار و اذیت آنها قرار گفته اند لذا سعی ما این است که حتی الامکان راه هایی را با اصول علمی هما هنگ باشد را ارائه دهیم و این مشکلات را برطرف کنیم تا از به وجود آمدن افراد پرخاشگر جلوگیری شود.از آنجایی که پرخاشگری و تخصم یکی از بیماری های شایع در کودکان و نوجوانان  و حائز اهمیت در تبیین علایم روانپزشکی کودکلن ونوجوانان است.

علامت بسیار مهمی که در بسیاری از اوقات والدین دانش آموزان به ویژه اولیای مدارس به سادگی از کنار آن می گذرند.تحقیقات نشان داده که عمده ترین عامل  پرخاشگری ریشه در نابسامانی درون خانواده و روش های تربیتی نادرست دارد و از طرفی درمان این اختلالات بدون مساعدت و یاری مسئولین مدرسه و والدین امکان پذیر نمی باشد بنابراین شناخت تاثیر عوامل محیطی بر رشد نوجوانان  از نظر تعلیم و تربیت اهمیت خاصی دارد.بنابراین نسبت به اهمیت موضوع ارائه یک برنامه آموزشی مناسب برای این گونه دانش آموزان نیاز است تا اعنال پرخاشگرانه آنها کنترل شود و احساس امنیت و شایستگی کلیه دانش آموزان تامین شود.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پرخاشگری در دانش آموزان و راههای کاهش آن در مدرسه
  • مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی
  • مقاله علل پرخاشگری
  • تحقیق تاثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر
  • تحقیق مقایسه‌ی عملکرد تحصیلی، مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری (نوع پرخاشگری) بین دانش آموزان دختر تک زبانه و دو زبانه مقطع ابتدائی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.