تحقیق مطالعه نگهداری سگ خانگی در میان چهار خانواده در تهران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مطالعه نگهداری سگ خانگی در میان چهار خانواده در تهران

تعداد صفحات : ۴۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انسان خود به عنوان یک جانور همواره به شکل های گوناگون در کنار بقیه حیوانات زیسته است. هوش بالای انسان ها باعث شده بتوانند در جهت پیشبرد زندگی خود ، بر حیوانات تسلط یابند و با اهلی کردن حیوانات وحشی ، از آنها استفاده هایی به نفع خود داشته باشند.

امروز در ایران هم جمعیت شهرنشین رو به افزایش است و آبادی های  نیم قرن گذشته ، تبدیل به شهرهای بزرگ  و   شهرستان ها تبدیل به کلانشهرها شده اند.  شهر ، علاوه بر ساختمان و خیابان و انسان ، جانوران شهری را هم دربر می گیرد؛   جانورانی تغییر یافته.

تحقیق جانوران در شهر به مطالعه ی روابط انسان با جانوران در زندگی شهری می پردازد و تأثیرات متقابل آن ها را بررسی می کند. این تحقیق سگ به عنوان حیوان خانگی را بررسی می کند و سعی دارد با دیدگاهی انسان- محور تأثیرات این پدیده بر روابط اجتماعی و پدیده های شهری را مورد مطالعه قرار دهد.

نگهداری سگ خانگی در ایران پدیده ای کاملا ً شهری است ، پدیده ای که در ارتباط با مناسبات اجتماعی شهری و تبادل فرهنگی  به وجود می آید.

از دیدگاه انسان شناسانه نگهداری سگ خانگی در شهر، جزئی از هزاران رابطه ی موجود در شهر است و بررسی آن  یک تصویر از اجتماع می آفریند. تصویری از زاویه ای دیگر که در پیوند با دیگر تحقیقات شهری ، زمینه ای وسیع برای آشکار شدن مسائل و پدیده های مختلف اجتماعی در شهر به دست می دهد. به علاوه تجربه و تمرین انسان شناس در این تحقیقات ، نگاهی تیزبین تر و عمقی تر برای بررسی پدیده های دیگر به او می بخشد.

کار انسان شناس یافتن ریشه ی مسائل و مشکلات اجتماعی ، در فرهنگ جامعه است و برجسته سازی نقاط ضعف و قوت در روابط اجتماعی ، منظره ای روشن در اختیار مدیران و مسئولان جامعه قرار می دهد تا عقب ماندگی ها را جبران و پیشرفت ها را  بهبود بخشند.

اما در این تحقیق به طور کلی می توان نتیجه گرفت که انگیزه های اصلی از نگهداری سگ خانگی عبارتند از :

۱- تنهایی و کمبود ارتباطات انسانی

۲- ظهور نیازهای جدید (نیاز به مصرف)

هر دو این موارد در اقتضای زندگی شهری به وجود آمده اند .

نگهداری سگ خانگی علاوه بر مزایای روحی و روانی که برای صاحب اش دارد می تواند فرد را از توجه به خود بازدارد چرا که سرگرمی ای توخالی است . به این ترتیب افراد تبدیل به فردگراهایی منفعل و بی خلاقیت می گردند . خصوصا ً که بیشتر جوانان  به نگهداری آن گرایش دارند.  نگهداری سگ نیاز به صرف وقت و توجه فراوان دارد . شاید بیکار بودن بعضی جوانان و نبود امکان و زمینه ای مناسب برای نشان دادن چهره ای مقبول در جامعه ، باعث شود آن ها به وسیله نگهداری حیوان خانگی سعی در جلب توجه و کسب اعتماد به نفس داشته باشند.

اقتباس ناآگاهانه از فرهنگ غرب و تعریف نشدن منطقی روابط و ساختارهای  این فرهنگ ها در جامعه ایران موجب می شود هزینه زیادی برای آزمایش و خطا درباره ی کارآیی  آن ها صرف شود.  وجود بی نظمی و تأمین نشدن امکانات لازم برای توسعه و پیشرفت شهری ، نیروهای ارزنده و ذهن های خلاق را به هدر می دهد و فرصت درخشان جوانان را از بین می برد.

همچنین مبهم بودن حقوق شهروندی و نبود زیرساخت های مناسب برای جریان شهری شدن ، زندگی اجتماعی افراد را در شهر مهاجرپذیری مثل تهران دشوار تر می کند.

مسئولان شهری می توانند با فراهم آوردن شرایط مناسب ، سرگرمی های خلاقانه و ثمربخش را در کنار اشتغال و تحصیلات برای جوانان تأمین کنند و بخشی از مصرف گرایی توخالی  ای که امروز در جامعه بسیار شایع است ، از این طریق از میان برود.

با فراهم شدن امکان ارتباطات سالم و مفید میان افراد جامعه در محیط هایی فرهنگی و آزاد ، اعضای آن جامعه به سمت پیشرفت و کمال می روند و در اینچنین روندی است که افراد به شکل حقیقی ، اعتماد به نفس کسب می کنند و نواقص جامعه خود را جبران می کنند.

واژه های کلیدی: انسان، سگ خانگی، فرهنگ،

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه و طرح مسئله    ۶
ادبیات و پیشینه ی تحقیق    ۹
پرسش های تحقیق    ۱۰
روش شناسی    ۱۰
شهر    ۱۳
انسان شهری و سگ    ۱۴
شهر و جانوران    ۱۴
روابط انسانی وسگ    ۱۵
خرده فرهنگ    ۱۸
جنسیت    ۲۰
خانه شهری    ۲۰
رابطه فرد با دیگران    ۲۳
خرده فرهنگ    ۲۷
جمع بندی    ۳۴
نتیجه گیری    ۳۷
منابع و مآخذ    ۴۰

 منابع و مآخذ

– فکوهی، ناصر ، ۱۳۸۱ ،تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، تهران نشر نی

– دورتیه ، ژان-فرانسوا ،۱۳۸۲ ، علوم انسانی گستره شناخت ها ،تهران،نشر نی

– گیدنز ،آنتونی، ۱۳۷۶ ، ترجه منوچهر صبوری ،تهران ،نشر نی

– فکوهی، ناصر، ۱۳۸۳ ، انسان شناسی شهری ، تهران ،نشر نی

– وبر ، ماکس ، ۱۳۷۵ سوم ، شهر در گذر زمان ، تهران، ترجمه شیوا کاویانی

– حسامیان ، فرخ ، ۱۳۷۵ ، شهرنشینی در ایران ،تهران ، نشر آگاه

– اتحادیه ، منصوره ، ۱۳۷۷ ، اینجا طهران است(مجموعه مقالاتی در باره تهران) ،  تهران، نشر تاریخ ایران

– قمریان ،علیرضا ،۱۳۷۷ اول ، راهنمای تربیت سگ ،تهران ، مرکز نشر سپهر- نیکخواه

– بیسرو ،ب ،  ۱۳۴۵، بیماری هایی که انسان از حیوانات خانگی می گیرد ، تهران

– کاظم عرب، منوچهر،۱۳۸۴ ، مروری بر نگهداری حیوانات خانگی ، تهران

– لواسانی ،سید علی ،۱۳۱۴ ، هوش سگ (پایان نامه دکتری دامپزشکی سال تحصیلی ۴۱-۴۰) ، تهران

– قمریان ، علیرضا ،۱۳۷۹ ،بررسی انگیزه ی نگهداری از حیوانات خانگی در مراجعین به بیمارستان شماره ۲ دامپزشکی دانشگاه تهران (پایان نامه فوق لیسانس) ، تهران

– هدایت ، صادق، ۱۳۲۱ ، سگ ولگرد ، تهران ، انتشارات جاویدان

مقدمه و طرح مسئله

پدیده های مختلف شهری که برای بیشتر شهرنشینان بدیهی و روزمره جلوه می کنند ، بسیار پیچیده و گسترده هستند و مطالعه و تحقیق بر آن ها احتیاج به تخصص و صرف وقت فراوان دارد. از این رو نیاز به رشته ی مطالعاتی که چگونگی شکل گیری پدیده های انسانی-اجتماعی در شهر ها را تبیین کند کاملا ً محسوس است. مطالعه در زمینه انسان شناسی شهری درک محققان را از ریشه های پدیده های فرهنگی-اجتماعی  در شهر ها بالا می برد و به مسؤلان و برنامه ریزان شهری در پیشرفت زندگی شهری و رفع بسیاری از معضل ها کمک می کند. با توجه به این که جامعه ی ایران به تازگی وبه سرعت در رویه ی شهری شدن قدم گذاشته است ، مسائل و مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و قومی شهرها اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا شهری شدن ، اشاره دارد به گسترش شهرهای جدید (خدماتی- صنعتی) که از زمان شکل گیری دولت پهلوی در سال۱۹۲۵م. تا امروز ادامه دارد.

طبق آمار های مرکز آمار ایران، نرخ شهرنشینی در سال ۱۳۶۰ ه.ش به بالای پنجاه درصد رسیده است و در سال ۱۳۷۵ ، ۳۱/۶۱ درصد بوده است.

با گسترش شهرنشینی و تغییر شرایط اجتماعی، نقش های صنعتی- خدماتی جدیدی برای انسان ها به وجود آمده است. نقش حیوانات هم که پیش از این بیشتر در زمینه هایی مثل کشاورزی و تغذیه تعریف می شد، دستخوش تغییرات زیادی گردید.

«حیوانات در ترکیب پیچیده ی پس از صنعتی شدن و تمدن، به شکل های مختلفی در اختیار انسان ها قرار گرفته اند: صنایع غذایی، ورزش، تفریح و نمایش. اما [امروزه] شاید نقش شناخته شده تر برای حیوانات همان همدم بودن باشد که این لفظ بیشتر به سگ و گربه خانگی اطلاق می شود.»( Oxford, 1988,2-6 (

موضوع «سگ خانگی» بلافاصله سؤالاتی را بر می انگیزد و آن این که چرا سگ خانگی ؟ چه دلیلی دارد که یک جانور وارد خانه ی انسان شود و لقب خانگی را به خود بگیرد. و چگونه است که انسان تصور می کند که از حیوان «نگهداری» می کند؟

حیوانی که می تواند در محیط طبیعی زندگی خود به صورت وحشی زندگی کند به شکار برود و در زمین برای خود لانه بسازد.

نگهداری سگ خانگی در ایران پدیده ای جدید و نه چندان شایع ولی رو به افزایش است. امروزه بعضی شهروندان به دلایل مختلف  به نگهداری حیوانات همدم

(Companion animals )

در محیط زندگی خود (خانه ، آپارتمان و…) روی می آورند و سگ هم یکی از این حیوانات است .

ویژگی خاصی که رابطه ی انسان با حیوان همدم دارد این است که با حیوان مانند یک سوژه رفتار می شود؛ یعنی مثل یک شخصیت انسانی. اسامی انسانی برای این حیوانات انتخاب می شود و در کنار انسان زندگی می کنند. سگ نیز قابلیت زندگی در منزل را دارد و نزد انسان شهری به شکلی انسان-گونه در می آید و آداب زندگی متمدن را می آموزد.

معمولا ً صاحبان سگ ها می توانند آن ها را ملزوم به پیروی از قواعد خاصی کنند.

« سگ و همینطور گربه ویژگی مشترکی به نام   بیان غیر کلامی(Non-verbal expression)

دارند به این معنا که می توانند با ژست های مختلف با صاحب خود ارتباط برقرار کنند…  حیوانات نمی توانند صحبت کنند ، دروغ بگویند و یا از صاحب خود انتقاد کنند. آن ها فواید ارتباط انسانی را دارند بدون زیان های آن. »(Oxford,1988, 2-6)

انسان می تواند  سگ خانگی خود را شخصیت دهی کند ؛ یعنی شخصیت و روحیات انسانی در سگ فرض کند.  گاهی رابطه با سگ همدم به پیچیدگی رابطه ی انسانی می شود. هوش بالای سگ ، موجب ایجاد چنین رابطه ای است.  به گفته ی محققان   سگ ها به اندازه ی کودک دو تا دو ونیم ساله ، ادراک وهوش دارند.
در نتیجه  ارتباطی احساسی و قوی میان سگ و صاحب ش به وجود می آید به طوری که حیوان مانند فرزند انسان ، یا یکی از اعضای خانواده او برای او اهمیت پیدا می کند.

نکته ی دیگری که مطرح می شود وجود خرده فرهنگ هایی ست که نگهداری حیوان خانگی و خصوصا ً سگ در منزل برای شان قابل پذیرش نیست.  این افراد دلایل مختلفی چون مسائل بهداشتی ، ترس از حیوان و سگ، منع های مذهبی و… را بیان کرده اند. این عوامل باعث شده است که این افراد  تجربه ی ناخوشایندی از حیوان خانگی به ویژه سگ  در ذهن داشته باشند و  ارتباط احساسی با حیوان را درک نکنند.

در ادامه می بینیم که چگونه افراد به خاطر داشتن سگ ، از جانب بعضی طرد شده و برعکس، توسط افرادی دیگر مورد پذیرش واقع شده اند.  و یا با وجود علاقه بسیار به سگ خانگی از داشتن آن محروم گردیده اند و… .

این تحقیق با بررسی چهار خانواده تهرانی که سگ نگهداری می کنند در نظر دارد انگیزه ها و الگو های حاکم بر این مسئله را مطالعه کند. این که چرا افراد شهری به نگهداری از سگ خانگی می پردازند و یا چگونه روابط اجتماعی  شهری بر اساس این پدیده شکل می گیرند و یا تغییر می کنند.

 ادبیات و پیشینه ی تحقیق

«گفته می شود نگهداری حیوانا ت همدم پدیده ای است در جهان غرب مدرن، اما در حقیقت این شیوه ی نگهداری حیوان خانگی قدمت قابل توجهی دارد و ممکن است به قبل از پیدایش کشاورزی و اهلی کردن حیوانات مربوط باشد …[در اروپا] گسترش جمعیت حیوانات خانگی همراه با آغاز دوره ی روشنگری در قرن ۱۸ بود. در این دوره رفتار سودجویانه نسبت به موجودات زنده که درقرون وسطی و رنسانس رایج بود، به تدریج جای خود را به شفقت و دلسوزی نسبت به حیوانات و طبیعت داد. … در قرن اخیر رشد جمعیت حیوانات همدم تسریع شده است. به نظر می رسد بالا بردن استانداردهای زندگی در طول پنجاه سال گذشته ، به این افزایش جمعیت کمک نموده باشد.»(oxford,1988,8)

در ایران  نگهداری از حیوان خانگی (خصوصا ً سگ ) به عنوان همدم، معمولا ً اقتباسی است از فرهنگ غربی آن. به این معنا که روش ها وشکل نگهداری حیوان، همه برگرفته از تجربه ی غربی در این زمینه می باشد و بسیاری از لوازم و وسایل مربوط به نگهداری حیوان و در پاره ای مواقع خود حیوان  ، از خارج کشور وارد می شوند.

«… با توجه به توسعه شهری و رشد صنعتی کشور کاهش روابط عاطفی بین اعضای خانواده امری بدیهی است… نگهداری حیوان خانگی فقط از رفاه و بی دردی قشری از جامعه نیست.»

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.