تحقیق چگونه می‌توانم اجرای مسابقات قرآنی، فرهنگی، هنری دانش آموزان را بهبود بخشیم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق چگونه می‌توانم اجرای مسابقات قرآنی، فرهنگی، هنری دانش

آموزان را بهبود بخشیم

تعداد صفحات :۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف از پژوهش چگونه می‌توانیم اجرای مسابقات قرآنی، فرهنگی، هنری و پرسش مهر دانش آموزان را بهبود بخشیم؟ ، می باشد.

با مطالعه از کتابها و تحقیقات انجام شده پی بردیم که برنامه های رسمی و متداول در کلاسهای درس عمدتاً بر پرورش حافظه و به کار انداختن قوای ذهنی شاگردان تاکید می‌نماید و رشد جنبه های اجتماعی، عاطفی افراد مورد توجه قرار نمی گیرد. برای کم کردن و یا از بین بردن چنین نقایصی استفاده از فعالیت های غیر رسمی مثل مسابقات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. متأسفانه همکارن، اولیاء و دانش آموزان آگاهی کمی از نقش چنین فعالیت هایی دارند که اطلاع رسانی صحیح در این رابطه الزامی است.

برای تحقق هدف فوق اطلاع رسانی در جلسات مختلف انجام شد و برای تقویت پذیرش مسئولیت دانش آموزان با شناسایی دانش آموزان مستعد، علاقه‌مندی آنان و محبوبیت آنها افرادی به عنوان سرگروه کمیته های رشته های مختلف مسابقات تعیین گردید و فرمهایی بر ارزیابی آنان و کنترل و هدایت فعالیت هایشان تهیه و ماهانه و حتی هفتگی با توجه به شرایط بازخوردداده می‌شود و سعی می‌شد بر تشویق تاکید شود.

برای بهبود بخشیدن به فعالیت های مسابقات هماهنگی، همسویی، مشارکت تمام همکاران اولیا مورد نیاز است و مسئول پرورش باید به عنوان برنامه ریز و  سازمان دهنده که ارتباط مناسب بین افراددست اندر کار و سازمان دهنده ی مسابقات را ایفا می‌نماید به هدایت جریان مسابقات بپردازد و با ارزیابی نقاط ضعف و قوت و نگاه به عقب جریان پرورشی را برای شکوفایی توانایی دانش آموزان بهبود بخشد و با دادن بازخورد دانش‌آموزان را در جریان آموزش و پرورش قرار دهد.

واژه های کلیدی: مسابقات، دانش آموزان، فعالیتها، ارزشیابی

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه    ۶
بیان مسئله    ۷
فرضیه    ۷
توصیف وضعیت موجود    ۸
اهمیت و ضرورت تحقیق    ۹
هدف و ضرورت انتخاب روش    ۹
فصل دوم- جمع آوری اطلاعات و شواهد
پیشینه ی تحقیق    ۱۲
اهداف فعالیت های غیر رسمی در مدرسه    ۱۳
ویژگی های فعالیت های غیر رسمی در مدرسه    ۱۴
نگاهی به فعالیت های مکمل و فوق برنامه در چند کشور    ۱۴
فصل دوم – جمع‌آوری اطلاعات (شواهد ۲)
تحلیل اطلاعات    ۲۲
انتخاب راه جدید موقتی و اجرای راه موقتی    ۲۲
ارزیابی اجرا و جمع آوری شواهد اطلاعات (شواهد ۲)    ۲۲
انتخاب راه جدیدتر و ارزشیابی راه جدید    ۲۳
فصل سوم
جمع آوری اطلاعات (شواهد ۳)    ۲۴
تحلیل اطلاعات    ۲۶
انتخاب راه جدید موقتی    ۲۶
طرح تهیه ی جدول زمان بندی مسابقات    ۲۶
انتخاب راه جدید تر و ارزشیابی راه جدید    ۲۸
طرح شاخه های موازی    ۳۴
طرح ارزشیابی توصیفی فعالیتهای پرورشی    ۳۶
طرح تقدیر از دانش آموزان مسئول، برگزیده، شرکت کننده در مسابقات    ۳۸
طرح استفاده از دانش اولیا و همکاران    ۴۰
طرح استفاده از اوقات فراغت تابستانی    ۴۰
نتیجه گیری    ۴۲
چکیده    ۴۳
پیشنهادات    ۴۴
فهرست منابع و مآخذ    ۴۸

فهرست منابع و مآخذ

سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی نوین، دوران، ۱۳۸۷٫
رضایی، موسی، مدارس پیشرو و کارآمد، انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۸۵٫
رشیدپور، مجید، پرورش های اخلاقی و روش های تربیتی، انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۸۶٫
تورانی، حیدر، شوق تغییر، سازمان پژوهش و برنامه ریزی، ۱۳۸۶٫
مظلومی، رجبعلی، تربیت معنایی انسان،  انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۸۷٫
ماهنامه تربیت، شماره هشتم، اردیبهشت ۱۳۷۵٫
شعاری نژاد، علی اکبر، نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت جوانان ، تهران، اطلاعات ، ۱۳۷۷٫
مراد حاصل، مهدی، آیت الله محمد پور، قصه گویی – قصه خوانی و شعر در مدارس ابتدایی، دفتر آموزش ابتدایی، انتشارات منادی تربیت ، ۱۳۸۲٫

مقدمه

انسان موجودی است که دارای توانایی هایی است که به مدد استفاده از قدرت تعقل و تفکر می‌تواند به شکوفایی برسد. تربیت جامع و همه جانبه مستلزم بوجود آوردن شرایط مناسب برای رشد تمام ابعاد شخصیت انسان و شکوفا شدن تواناییها و استعدادهای بالقوه ای است که خدای مهربان در وجود انسان به صورت فطری قرار داده است. یکی از مهمترین مکانهای پرورش استعدادها و تواناییهای دانش آموزان خانه ی دوم آنها، مدرسه است.

سالهاست که مسابقات در رشته های مختلف در مدارس برگزار می‌شود و ماهر سال شاهد افزایش مسابقات و تنوع بیشتر آنها در مدارس هستیم. با نگاهی گذرا در می‌یابیم که تعداد زیادی از هنرمندان، حافظان قرآن و نهج البلاغه، محققان و پژوهندگان، شاعران و نویسندگان، روزی دانش آموزی بودند که در مسابقات مدارس شناسایی و فعال شده اند.

اگر مسابقات مدارس به صورت برنامه ریزی شده، مناسب با توانمندی دانش آموزان و هدفمند صورت گیرد، چون از عناصر مختلف از قبیل تعالیم دینی، هنر، زیبایی دوستی، و … که همه جزو کشش های فطری انسان است کمک می‌گیرد می‌تواند بهترین ابزار تربیتی و آموزشی باشد. دانش آ موزان در مسابقات زندگی را به صورت واضح و روشن تجربه می‌نمایند و می‌آموزند چگونه مسائلشان را حل کنند، چگونه ارتباط برقرار نمایند، چگونه به پیروزی برسند، چطور با شکست مواجه شوند و …

بیان مسئله

اهداف مسابقات قرآنی، نهج البلاغه؛ درسهایی از قرآنی چیست؟
اهداف مسابقات فرهنگی و هنری در مدارس چه می‌باشد؟
چگونه برنامه ریزی زمانی انجام دهم تا مسابقات با هم تداخل پیدا نکنند؟
چگونه می‌توانیم با بهترین برنامه ریزی، مسابقات را با بهترین کیفیت برگزار کنم؟
چه عواملی می‌تواند انجام مسابقات را تسهیل نماید؟
چگونه با کمترین هزینه از وجود افراد متخصص در زمینه ی مسابقات کمک بگیرم؟
چه کار کنم تا دانش آموزان با اشتیاق و علاقه در مسابقات شرکت نمایند؟

فرضیه

۱- تنظیم تقویم اجرایی منطبق با شرایط مدرسه و دانش اموزان نقش مهمی در جلوگیری از سردرگرمی مربیان دارد.

۲- مطالعه در زمینه ی آشنایی اجمالی مربیان با تمام رشته های مسابقات باعث بالا رفتن توانایی نظارت و هدایت فعالیت‌ها می‌شود.

۳- استفاده از توانمندی اولیا دانش آموزان به سازماندهی مسابقات کمک می‌کند.

توصیف وضعیت موجود

بیست سال است که به عنوان معاون یا مربی پرورشی در مدارس مختلف اعم از دخترانه و پسرانه، راهنمایی و ابتدایی مشغول به انجام وظیفه هستم. با شروع سال تحصیلی، بخشنامه های زیادی با عنوان پرورشی به سوی مدارس روانه می‌گردد، که هر کدام فعالیت خاصی را طلب می‌کند. از جمله برنامه های ثابت همه ساله ی من اجرای مسابقات دانش آموزی دوره ای و پرسش مهر است که البته هر سال تغییراتی از لحاظ تعداد کیفیت ، نوع مسابقات دیده می‌شود اما در ساختار کلی، ثبوت دیده می‌شود. اجرای مسابقات دوره ای و پرسش مهر اکثراً با مسابقات بخش های مختلف و بخشنامه های متعدد تداخل می‌یابد و من گیج و سردرگم با محدودیت هایی که دارم سعی می‌کنم به هر شکل که شده دانش آموزان را از این حق خود محروم ننمایم.

تداخل تمرین مسابقات با امتحانات و عدم استقبال دانش آموزان نیز مزید بر علت می‌گردد و حتی گاهی فکر مسابقات خواب شبانه را از من سلب می‌نماید و به دنبال آن حتماً اثرات منفی در خانواده به دانش آموزان و … را بوجود خواهد آورد. پس با خودم فکر کردم حالا که این شکل هر ساله با من است تدبیر می‌نمایم تا با درایت و آگاهی همه جانبه بهترین راه کارها را برای بهبود وضعیت اجرای مسابقات از لحاظ کیفی و کمی پیدا کنم و با بکارگیری آنها هدفهای مهم این قبیل مسابقات را متحقق نمایم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

رسول اکرم (ص):

ادبواولادکم فانکم مسئولون

فرزندان خود را تربیت نمائید، چه در برابر آنان، مسئولیت بس بزرگی دارید.

خاطراتم را ورق می‌زنم و به روزهایی فکر می‌کنم که راه تربیت را انتخاب کردم. با خودم و خدای خودم عهد بستم که تمام تلاشم را برای به ثمر رسیدن گلهای ایران به کار گیرم.

بچه‌ها را عاشقانه دوست داشتم و معصومیتی را که از فطرت پاکشان سرچشمه می‌گرفت، در چشمان قشنگشان می‌دیدم. چه خوب است که لحظه ای فکر کردن از چندین سال عبادت برتر است. با خودم فکر می‌کنم نکند درگیر و دار پاسخگویی به بخشنامه های اداری ، فوریت های فعالیتهای مدرسه، نوشتن گزارش کار و … شکفتن گلهای پاک را فراموش کنم . هدف مسابقات مختلف شکوفایی دانش آموزان است و من که این راه را انتخاب کردم وظیفه دارم که خوب بیندیشم و راهم را تسهیل کنم تا فعالیتهای خودم و دانش آموزانم هدفمند گردد.

هدف و ضرورت انتخاب روش

– تقویت روحیه ی تعاون و مسئولیت پذیری در فعالیت های مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی، پرسش مهر.

-تقویت نگرش و رفتار منطقی دانش آموزان نسبت به مسابقات.

–  استفاده ی بهینه از همکاری اولیاء و نیروهای مختلف برای برگزاری مسابقات در مدرسه.

–  رشد شخصیت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.