تحقیق بررسی چگونگی آموزش از راه دور دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 

عنوان :

 تحقیق بررسی چگونگی آموزش از راه دور دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در ایران

تعداد صفحات : ۵۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این مقاله درصد بیان چیستی و چگونگی آموزش از راه دور از نقطه مبانی وروش ها از یکسو و مخاطبین این آموزش در دوران راهنمایی ومتوسطه تحصیلی (سال۱۸-۱۲) از سوی دیگر می باشد.

وجود چهار عامل « جهان در تغییر» واقعیت های ناخوشایند موجود در نظام رایج تحصیلی در مدارس ، نیاز روز افزون به آموزش مستقل و همراهی و اقتضای عوامل پیرامونی آموزش مانند شرایط خانوادگی، شغلی، و سرانجام پیشرفت علوم و فنون و… سبب شده است تا نوع و شیوه نیاز به آموزش و پرورش دگرگون شود و در مجموع انتقادهایی که به نظام رایج مدرسه ای شده است .که البته بیانگر بخشی از واقعیت ها در مورد مدرسه می باشد سه اثر و پیامد مشخص دربرداشته است:

۱-       بهبود شرایط مدرسه با ایجاد انعطاف، آزادی عمل بیشتر دانش آموز و ارتقاء سطح کیفی فرایند یاددهی و یادگیری

۲-       رواج هر چه بیشتر آموزش از راه دور

۳-       شکل گیری نهضت تحصیل در خانه

و نتیجه می گیریم که:

– آموزش از راه دور دقیقاً فرصتی نوین فراروی آموزش و پرورش‌هاست. آموزش و پرورش ایران نیز می‌تواند از آن بخوبی بهره بگیرد و همگام با تلاش‌های بین المللی برای این منظور، دستاوردهای ذیل را به همراه داشته باشد.

الف – افزایش پوشش تحصیلی در کشور

ب – انعطاف بخشی به نظام تعلیم و تربیت

۲- آموزش از راه دور برای مخاطبین (دانش آموزان آن سیستم)، یک امتیاز و فرصت است. زیرا همان‌گونه که بیان شد اولاً، مخاطبین می‌توانند با هر شرایطی از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به تحصیل بپردازند. ثانیاً، کمترین هزینه‌ها و کمترین فرصت‌های کاری را به تحصیل اختصاص دهند یا به عبارتی، آموزش آسان، همیشه و همه جا، دسترسی آن‌ها را در نقاط محروم، حاشیه شهرها و حتی خارج از کشور به تحصیل در آموزش و پرورش ایران فراهم آورد. از این رو، آموزش از راه دور فرصت بی‌بدیلی  را برای جامعه بوجود می‌آورد.

۳- آموزش از راه دور می‌تواند فاصله تکنولوژیکی نظام آموزشی را با کشورهای رقیب کمتر کند؛ زیرا پیوند صنعت آموزش دنیا، با توسعه تکنولوژی ارتباطات و انتقال پیام، راه آسا‌ن‌تر و ارزان تری را پیشنهاد می‌کند و نظام آموزشی کشورهایی موفق تر خواهند بود که پیشتازی و پویایی مورد نیاز آموزش و پرورش فردا را تامین نماید.

۴- روش‌های اتخاذی در آموزش از راه دور می‌تواند در گسترش پوشش تحصیلی و مقابله با پدیده اتلاف در آموزش و پرورش موثر و مناسب باشد. همان گونه که ملاحظه شد، انعطاف گسترده روشی آموزش از راه دور و بهره گیری آن از انواع رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و نیز ارتباطات دنیای مجازی با شبکه‌های گسترده جهانی، امتیازی است که آموزش‌های سنتی کمترین بهره را از آن دارند. مسأله‌ای که در متناسب سازی آموزش‌ها با شرایط زندگی فرد از یک سو و استفاده از خود انگیختگی و خودآموزی و خود مدیریتی آموزش مخاطبین، از دیگر سو تامین کننده اهداف فوق است.

۵-آموزش و پرورش به آموزش از راه دور به عنوان یک نیاز و ضرورت پی برده است، و علیرغم انتقادات بخش سنتی رویکردی اثباتی به این نوع آموزش‌های مدرن پرداخته است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، هر یک در مصوبات مرتبط با آموزش از راه دور، پاسخ‌های نسبتاً یکسانی به این نیاز داده‌اند و راه را برای فعالیت آن در آموزش و پرورش هموار نموده‌اند.

واژه های کلیدی: آموزش از راه دور، فرهنگ، آموزش و پرورش، مسائل تربیتی

فهرست مطالب

خلاصه ۵

مقدمه. ۷

بیان مسئله. ۸

اهداف کلی.. ۱۰

اهداف جزئی.. ۱۰

سوالات اساسی تحقیق.. ۱۱

تعریف مفهومی واژه ها ۱۲

تاریخچه آموزش از راه دور در ایران.. ۱۵

مسائل بنیادی در آموزش از راه دور ۱۶

رویکردهای اساسی آموزش از راه دور ۱۷

علل پیدایش آموزش از راه دور ۱۸

مزایا و امکانات آموزش از راه دور ۱۹

آموزش از راه دور و رویکردهای آموزشی و یادگیری.. ۲۰

ارکان، ویژگی ها و مبانی نظام آموزشی باز ۲۲

۱- ۱- ارکان.. ۲۲

۱-۱- روش ارائه مواد آموزشی.. ۲۲

۲-۱- روش ارائه آموزش…. ۲۳

۳-۱- روش سنجش وارزیابی.. ۲۳

۲- سازمان مرکزی.. ۲۳

۳-ویژگی ها ۲۴

۴- مبانی.. ۲۴

آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ایران.. ۲۷

عوامل ایجابی آموزش از راه دور ایران.. ۲۷

تفاوت های موجود بین دانش آموزان نظام حضوری با فراگیران آموزش از راه دور ۲۸

طبقه بندی مخاطبین.. ۳۱

روش ها وفرایندی اجرایی تحصیل در آموزش از راه دور ۳۳

آموزش کتاب محور، (Book-oriented) 33

۳- آموزش دیداری شنیداری (Audio-visual Education) 34

۴- روش شبکه محور (E-Learning) 34

چالش ها و دغدغه ها مرتبط با آموزش از راه دور ۳۶

۱-فرهنگ خود آموزی.. ۳۶

۲- کارایی و کیفیت… ۳۷

۳- نواقص موجود در کمیت و کیفیت محتوای آموزش…. ۳۸

۴- مسایل تربیتی.. ۳۹

۵- متفاوت‌های با دلیل یا بدون دلیل روشن.. ۴۱

۶- بودجه. ۴۲

۷- قوانین و مقررات مناسب… ۴۳

روش تحقیق ۴۶

طرح تحقیق.. ۴۸

یافته‌ها و نتایج.. ۵۰

محدودیت‌های تحقیق.. ۵۲

راه کارهای پیشنهادی تحقیق.. ۵۲

منابع و ماخذ. ۵۳

 

منابع و ماخذ

۱-         ابراهیم زاده – عیسی – مقاله گردهمایی آموزش دبیران موسسه آموزش از راه دور– موسسه فرهنگی منادی تربیت – تهران ۱۳۸۳٫

۲-         ابراهیم زاده – عیسی – راهبردهایی برای مدیران مراکز آموزش از راه دور – موسسه فرهنگی منادی تربیت- تهران ۱۳۸۳٫

۳-         ابوترابیان – محمدرضا، پرورش نسل خلّاق در ایران، انتشارات مدرسه، تهران ۱۳۸۲٫

۴-         الحسینی، سید حسن، مقدمه‌ای بر آموزش از راه دور، موسسه فرهنگی منادی تربیت، تهران ۱۳۸۴

۵-         شعاری نژاد – علی اکبر- فلسفه آموزش و پرورش، تهران، امیرکبیر، چاپ ششم، ۱۳۸۱٫

۶-          جزوه آموزشی سیر تحول تاریخی آموزش از راه دور، مدرسه آموزش از راه دور، تهران، ۱۳۸۳٫

مقدمه

اگر فایده آموختن و آموزش را پرورش قابلیتها، توانمندی‌‌های انسانی بدانیم، آنگاه سه اتفاق مهم می‌افتد: نخست آن که گسترش پوشش تحصیلی برای پاسخگویی به حق تعلیم و تربیت همگانی ضرورت می‌یابد. دوم، توجه به کیفیت و بهره وری بالای تعلیم و تربیت مد نظر قرار می‌گیرد و در این راه جلوگیری از پدیده اتلاف در مدرسه اولویت پیدا می‌کند و سوم: از ورود تکنولوژی و پیوند آن با آموزش و پرورش و ایجاد تنوع و انعطاف روشمند، بهره گیری می‌شود. آموزش از راه دور بنا به خصوصیاتی که دارد می‌تواند بخش قابل توجهی از ضرورت های فوق را تامین نماید.

قرن بیست و یکم که از نقطه نظر تعلیم و تربیت از سوی یونسکو به عنوان قرن آموزش از راه دور نام گرفته است با استفاده از تکنولوژی های نوین، آموزش خارج از پردیس مدرسه را ممکن ساخته است. به طوری که می توان آموزش مادام العمر را با حذف دیوارهای جدا کننده مدرسه، کار و بازنشستگی تعریف نمود. در چنین شرایطی پرداختن به آموزش از راه دور در آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی کشور از نیازهای بی بدیل جامعه ایرانی خواهد بود.

البته این مقاله درصد بیان چیستی و چگونگی آموزش از راه دور از نقطه مبانی وروش ها از یکسو و مخاطبین این آموزش در دوران راهنمایی ومتوسطه تحصیلی (سال۱۸-۱۲) از سوی دیگر می باشد.


بیان مسئله

آموزش از راه دور، نوعی از تعلیم وتعلم است که در آن بین معلم و متعلم فاصله است. از این آموزش ها از درون ستادهای آموزشی برنامه ریزی، طراحی و ارائه می شوند و مخاطب به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم وبافاصله زمانی دریافت می کند. دراین نوع آموزش ها محتوای بسته های آموزشی بسیار حایز اهمیت است تنوع این بسته ها، مطلوبیت و جذابیت آن ها را درنزد مخاطب افزایش می دهد وبه یادگیری آسان تر آنان یاری می رساند.

آنچه در آموزش و پرورش ایران نیز به اجرا  درآمده است حکایت از روند رو به تکامل بسته های آموزشی دارد.

این بسته ها، اکنون محتوای مطالب نوشتاری شامل: کتاب اصلی خود آموز، کتاب کار و تمرین ، CD های آموزشی، انواع سوالات و آزمون های موجود در  CD ها و در مواردی DVD وجود دارد.

این بسته با راهنمایی مشاورین تحصیلی و بعضاً با کلاس های حضوری حمایت می شوند تا به این ترتیب دانش آموز برای امتحان پایان ترم و در نهایت پایه مربوط آمادگی پیدا کند.

این شیوه آموزشی که از سال ۱۳۸۳ ارائه شده است ابتدا ۸ استان کشور وسپس در مدت کوتاهی درتمام کشور فراگیر شد و اکنون در هر یک از مناطق دور یا نزدیک آ . پ مرکز یا مراکزی که متولی آموزش از راه دور هستند و خصوصی ارائه می شوند وجود دارند وبه ارائه خدمات خویش می پردازند.

دراین زمینه مدارک و منابع غنی و قابل توجهی در آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که حکایت از برنامه ریزی مدون کوتاه مدت وبلند مدت در این زمینه می باشد.

البته تا کنون از مخاطبین بالقوه حدود ۱۳ میلیون بازمانده از تحصیل، تنها حدود سیصد هزار نفر به تحصیل در این نوع آموزش ها اشتغال دارند که به نظر می رسد محل تامل است( الحسینی-۱۳۸۴).

اهمیت وضرورت تحقیق

با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به عرصه صنعت آموزش، نوعی از تغییرات شتابان در عرصه آموزش و پرورش ها رخ داده است و رقابت جهانی بر این پایه شکل گرفته است. برای اینکه کشور ما ایران از این نوع آموزش ها محروم نشود و نظام تعلیم و تربیت انعطاف پذیری لازم را تجربه نماید، ضروری است رویکرد آموزش از راه دور جدی گرفته شود و در عمل محقق شود.


اهداف

اهداف کلی:

–           بدست دادن تعاریف ومفاهیم آموزش از راه دور برای آموزش و پرورش.

–           ایجاد نوعی هماهنگی بین نیاز به آموزش و در بین کلیه دانش آموزان باز مانده از تحصیل یا محروم از مدرسه بویژه کسانی که در سنین ۱۸-۱۲ سال هستند.

اهداف جزئی:

–           آشنایی هر چه بیشتر با کارکرد ها و نحوه آموزش از راه دور به عنوان یک فرصت

–           القاء نیاز به آموزش از راه دور برای آموزش و پرورش.

–           عطف توجه به حقوق دانش آموزان و اولیاء در انتخاب نوع آموزش ها.

–           بیان توصیفی نیاز آموزش و پرورش به آموزش از راه دور، برا فائق آمدن بر فاصله های تکنیکی با روش های مطلوب تر.

–           مقابله با پدیده اتلاف و معکوس پوشش تحصیلی.

–           آشنایی با چالش ها و مشکلات آموزش از راه دور.

 


سوالات اساسی تحقیق:

۱-       آیا آموزش از راه دور یک فرصت برای آموزش و پرورش است؟

۲-       آیا آموزش از راه دور برای دانش آموزان مخاطب یک امتیاز و فرصت تلقی می شود؟

۳-       آیا آموزش از راه دور می تواند فاصله تکنولوژیکی آموزش و پرورش سنتی ایران را با آموزش و پرورش های رقیب کمتر کند؟

۴-       آیا روش های اتخاذی در آموزش از راه می تواند به عنوان یکی از راه های گسترش پوشش تحصیلی ومقابله با پدیده اتلاف در آموزش و پرورش مناسب باشد؟

۵-       آیا القاء نیاز به آموزش از راه دور برای آموزش و پرورش شده است؟


50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه مطالعه نگرش معلمان نسبت به آموزش های ضمن خدمت از راه دور
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.