تحقیق بررسی اثرات سوء زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی در دریای خزر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی اثرات سوء زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی در دریای خزر

تعداد صفحات : ۱۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

امروزه انواع آلودگی های محیط های آبی( اقیانوس ها ، دریاها ، دریاچه ها و رودها ) به دلیل اهمیت آنها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند . دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان نیز دچار انواع آلودگی ها می باشد . که از بین آنها آلودگی نفتی از بقیه موارد مهم تر می باشد . آلودگی نفتی که در اثر اکتشاف ، استخراج و انتقال و در مواردی در اثر سوانح به وقوع می پیوندند ، اثرات زیابنار زیست محیطی را در پی خواهند داشت . این اثرات هم از نظر بیولوژیکی روی موجودات تاثیر می گذارند و هم از نظر اقتصادی هزینه های هنگفتی را تحمیل می کند . با توجه به اینکه دریای خزرحاوی ذخایر غنی نفت و گاز می باشد و اقتصاد کشورهای ساحلی عمدتا بر پایه درآمدهای حاصل از همین ذخایر است ، لذا نمی توان توقف فعالیت های نفتی را از این کشورها انتظار داشت.

 مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که با توجه به کمتر بودن عمق دریای خزر در بخش شمالی و بیشتر بودن عملیات اکتشاف و استخراج نفت در این بخش و با توجه به جهت جریانات آب دریای خزر که به سمت بخش جنوبی است ، به نظر می رسد که عملیات حمل و نقل مواد نفتی بیشتر به ضرر بخش جنوبی است این دریا که ایران در آن قرار دارد تمام شود ، هرچند که به دلیل بیشتر بودن عمق دریا در بخش جنوبی ، این موضوع مد نظر قرار نگرفته است. با توجه به اهمیت دریای خزر از نظر شیلاتی ، اقلیمی و اقتصادی ضروری است که به موضوع آلودگی دریای خزر اهمیت ویژه داده شود .

در این مقاله سعی شده است که ابعاد و علل آلودگی نفتی دریای خزر و تاثیرات آن و همچنین راهکارهای مقابله با آن تا حدوده ی مشخص شود.

مشارکت فعال و مسئولانه کشورهای حاشیه دریای خزر در حفاظت این دریای بسته از آلودگی ها و رعایت ظرفیت های زیست محیطی در بهره برداری از منابع ، ساده ترین راه پیشگیری از بحران زیست محیطی دریای خزر به صورت قریب الوقوع می باشد .

واژه های کلیدی: آلودگی، دریای خزر، آلودگی نفتی، محیط زیست

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
۱- مقدمه    ۲
۲- اهمیت دریای خزر و حفظ محیط زیست آن    ۳
۳- منابع نفت دریای خزر    ۳
۴- علل آلودگی نفتی و اثرات آن    ۴
۵- راهکارهای مقابله با آلودگی نفتی    ۶
بحث و نتیجه گیری :    ۹
منابع :    ۱۰

منابع :

]۱[ – اسماعیلی ساری، ع. آلاینده ها بهداشت و استاندارد در محیط زیست ، دانشگاه تربیت مدرس ، ۱۳۸۱٫

]۲[- بنان ،ن ، وضعیت اکولوژیک و آلودگی زیست محیطی دریای خزر

]۳[- دانه کار ، اَ ، پیشگیری از بحران زیست محیطی در دریای خزر

]۴[ – عباسی ترکمانی ، م ر ، آلودگی دریای خزر

]۵[- کاسمیوف ، آ .گ ، اکولوژی دریای خزر ، ترجمه ابوالقاسم شریعتی

]۶[ – محمد پور دریایی ، ن ، آلودگی نفتی دریای خزر

]۷[- مستقیمی . ب ، حفظ محیط زیست دریای خزر ، راهکارهای دیپلماتیک

[۸]-Effi moff , Igor , the oil and gas resource base of the Caspian region.

[۹]- khatoonabadi,A. and Dehcheshemh , A.R.M,oil pollution in the Caspian sea coastal waters

[۱۰]- Mitchell , Ronaldo Bruce , intentional oil pollution at sea.

[۱۱]- sinha , P.C , marine pollution , Anmol  publications PVT. LTD.1998

۱- مقدمه

تا مدت های مددی این تصور در ذهن بشر وجود داشت که آب دریاها و اقیانوس ها آنقدر گسترده است که می توان از میزان مواد آلوده کننده آن چشم پوشی نمود . اما امروزه این مساله با توجه به اثرات مستقیم و غیر مستقیم آلودگی آب دریاها به زندگی انسان بسیار جدی تر مطرح می باشد . ]۱۱[ آلودگی های محیط های آبی و دریایی در اثر عوامل مختلفی شکل می گیرند که یکی از مهم ترین این عوامل نفت و مسائل مربوط به آن می باشد ]۱۰[ .

دریاچه خزر با مساحت ۴۰۰ هزار کیلومترت مربع بزرگترین دریاچه روی کره زمین است ، وسعت آن بیش از ۵ برابر دریاچه سوپریو، یکی از بزرگترین دریاچه های جهان در آمریکا می باشد ]۲[ . از این رو خزر به علت بزرگ بودن آن به عنوان دریا شناخته شده است . همچنین دریای خزر در محل تلاقی خاورمیانه ، اروپا و آسیا ، در منطقه های بسیار پر اهمیت و استراتژیک قرار دارد . این دریا به علت داشتن جزایر ، تالاب ها ، خلیج ها و مصب رودخانه های مختلف و به واسطه ارزش های زیستگاهی برای گونه های کمیاب و ویژگی های تنوع زیستی منحصر به فرد خود از اهمیت اکولوژیکی به سزایی برخوردار است . کشور ایران به دلیل داشتن مرزهای گسترده دریایی در شمال و جوب در معرض خسارات زیست محیطی و اقتصادی ناشی از تردد کشتی ها و انتقال آب توازن آنها قرار دارد . در حال حاضر اگرچه خطرات بیساری محیط زیست دریای خزر را تهدید می کند اما آلودگی حاصل از حمل و نقل مواد نفتی از بقیه تاثیرگذارتر است. به گونه ای که باعث نگرانی های جدی دراین زمینه شده است . امروزه بخش حمل ونقل نیز به عنوان یکی از آلوده کننده ترین بخش های اقتصادی می باشد که آثار و تبعات زیان آور آن در بخش های مختلف به اقتصاد ملی زیان وارد می کند . ورود نفت به دریا می تواند از طریق تراوش های طبیعی نفت و گاز و جریان رودخانه ها و یا توسط انسان از طریق فعالیت های کشتیرانی و حفاری صورت گیرد . از میان تمامی منابع آلودگی نفتی ، حوادث مربوط به نفتکشها و یا انفجار چاه های نفت ، از جمله خطرناک ترین آنها می باشد که در مدت زمان کوتاهی باعث فاجعه می شوند . در این میان نفتکشها و لوله های انتقال نفت و گاز مهم ترین و متداول ترین روشهای انتقال منابع هیدروکربن می باشند . انجام عملیات با اندکی سهل انگاری و نیز ناآگاهی یا آگاهی نادرست از شرایط اقلیمی ، تهدیدات زیان بار زیست محیطی وجبران ناپذیری به همراه خواهد داشت . توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر محیط آبی ، پیش از انجام عملیات لوله گذاری در بستر دریا ، آگاهی از شرایط فیزیکی وشیمیایی ، زمین شناسی ، اقلیمی و زیست محیطی مناطق مورد نظر لازم و ضروری است . خوردگی لوله های نفت و گاز در بستر دریا ، فرسودگی آن و از بین رفتن پوشش های حفاظ لوله های فلزی در محیط دریایی می تواند باعث نشت نفت و گاز در اکوسیستم های آبی شود .

 ۲- اهمیت دریای خزر و حفظ محیط زیست آن

دریای خزر به لحاظ تاثیر بر شرایط آب و هوای مناطق هم جوار و با برخورداری از جزایر ، تالاب ها ، خلیج ها و مصب رودخانه های مختلف و زیست گاهی منحصر به فرد ، اهمیت بوم شناختی (اکولوژیک) به سزایی دارد ]۵[

در اهمیت این دریاچه همین بس که از نظر اقتصادی دارای دو نوع طلای سیاه نفت و خاویار می باشد . منابع آبزیان این دریا برای کشورهای مجاور آن اهمیت حیاتی دارد . متوسط صید آبزیان سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن است که یک موقعیت ممتاز محسوب می شود . ]۷[ . به علاوه این دریا محل طبیعی با ارزش ترین آبزیان یعنی ماهی خاویاری است که اهمیت خاصی در سطح جهان دارد . ۹۰ درصد خاویار جهان یعنی سالانه بیش از ۷۰۰ تن از این دریا استحصال می گردد.]۳[ فلات قاره دریای خزر همچنین حاوی مقادیر عظیمی ذخایر انرژی ( نفت و گاز) می باشد که در قسمت بعد امار و ارقام مربوط به آن آورده شده است .

اقلیم حیاتی حوزه خزر سبب گردیده که در بخش هایی از آن به ویژه سواحل جنوبی ، جنگل های مطلوب و منحصر به فرد ایجاد شود و کشاورزی رونق داشته باشد و زمینه اشتغال و بهره گیری اقتصادی ساحل نشینان از این اراضی فراهم آید . همچنین دریای خزر به عنوان یک آبراه مشترک میان ۵ کشور ساحلی ، معبری مناسب برای حمل ونقل دریایی و کسب در آمد از طریق تجارت کالاست و در عین حال زمینه لازم را برای انجام سفرهای تفریحی و بهره برداری از سواحل آن برای گردشگری در اختیار کشورهای واقع در حاشیه قرا رداده است .]۵[

دریای خزر ۵ کشور همسایه دارد که عبارتند از : ایران ، روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان . جمهوری اسلامی ایران که ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد ، نسبت به سایر کوشرها از لحاظ محصولات کشاورزی ، ماهیگیری و گردشگیری و نیز منابع جنگلی تا حد زیادی متاثر از حیط زیست خزر است . اگر چه دیگر کشورهای ساحلی بیشتر در پی بهره برداری از منابع زیر بستر دریا و افزایش درآمد ارزی خود هستند اما برای ایران حفظ محیط زیست دریا از اولویت بالایی برخوردار است .

۳- منابع نفت دریای خزر

تاریخچه بهره برداری از منابع دریای خزر به قدمت تاریخی استحصال نفت است . منطقه دریای خزر دارای ذخایر تایید شده نفت با براورد ۱۷ تا ۳۳ میلیارد بشکه است که در حد پایین قابل قیاس با قطر و درحد بالا قابل قیاس با ایالات متحده است . در سال ۲۰۰۲ تولید نفت منطقه به حدود ۶/۱ میلیون بشکه تولید در سال ۲۰۱۰ به۳ تا ۹/۴ میلیون بشکه در روز برسد که بیش از تولید سالیانه ونزوئلا ، بزرگ ترین تولید کننده آمریکای لاتین می باشد . برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه جدول شماره ۱ را مشاهده کنید . رشد تولید نفت از ۱۹۹۲ به این سود با افزایش بیش از ۷۰ درصد ، در درجه نخست در کشورهای آذربایجان و قزاقستان صورت گرفته است ]۷[ و ]۸[ .

جدول شماره ۱ : میزان ذخایر و تولید نفت کشورهای دریای خزر ]۷[و ]۸[

ذخایر (میلیارد بشکه )

کشور

ذخایر تایید شده نفت

بالقوه

کل

کمترین

بیشترین

کمترین

بیشترین

آذربایجان

۷

۵/۱۲

۳۲

۳۹

۵/۴۴

ایران

۱/۰

۱۵

۱/۱۵

قزاقستان

۹

۶/۱۷

۹۲

۱۰۱

۶/۱۰۹

روسیه

۳/۰

۷

۳/۷

ترکمنستان

۵/۰

۱۷

۳۸

۵/۳۸

۷/۲۹

کل

۲/۱۷

۸/۳۲

۱۸۶

۲/۳۰۲

۸/۲۱۷

تولید

(هزار بشکه در رور)

کشور

۱۹۹۲

۲۰۰۲

۲۰۱۰

کمترین

بیشترین

۷۸۹

۱۱۴۰

آذربایجان

۲۲۲

۳۱۸

۷۸۹

۱۱۴۰

ایران

در دسترس نیست

قزاقستان

۵۳۰

۹۳۹

۱۶۱۷

۲۴۰۰

روسیه

در دسترس نیست

ترکمنستان

۱۱۰

۱۸۴

۳۷۴

۹۶۴

کل

۹۲۸

۱۵۹۳

۳۱۳۵

۴۸۹۴

 

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ترافیک و محیط زیست
  • مقاله حفظ محیط زیست
  • مقاله قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست
  • پایان نامه راه های حفاظت از محیط زیست و بهبود روش های زندگی
  • مقاله آلودگی های آب، خاک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.