تحقیق بررسی پروفیل های قائم سرعت صوت و تشکیل کانال صوتی در منطقه خلیج فارس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی پروفیل های قائم سرعت صوت و تشکیل کانال صوتی در منطقه خلیج فارس

تعداد صفحات :۱۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحقیق وپژوهش درباره ی سرعت انتشار صورت و همچنین تشکیل کانال صوتی در منطقه ی آبی خلیج فارس به دلیل اهمیتی که منطقه، از  نظر نظامی، شیلات و مخابرات دریایی دارد. بسیار مورد توجه
می باشد و این که تا به حال، تحقیقی دراین زمینه، انجام نگرفته، بسیار حائز اهمیت است. به منظور بررسی وتحقیق این موضوع، از داده های مربوط به دما، شوری، سرعت صوت که توسط گشت دریایی ROPME در تابستان ۲۰۰۱ گردآوری شده، استفاده می شود. با رسم دیاگرام های دما، شوری و سرعت صوت توسط نرم افزار excel و همچنین نمودار چهاربعدی سرعت صوت، توسط نرم افزار شبکه عصبی برای تمام ایستگاه های منطقه، موضوع را مورد بحث وبررسی قرار می دهیم.

در این مقاله با استفاده از نتایج حاصل از اندازه گیری های دما و شوری که توسط گشت دریایی ROPME در اگوست سال ۲۰۰۱ برای منطقه خلیج فارس گردآوری شده، میدان سرعت محاسبه و نتایج به صورت نمودارهایی ارائه گردیده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سرعت صوت وابستگی شدید به دما دارد. همچنین از طریق رسم پروفیل های سرعت صوت، دو کانال صوتی سطحی در ایستگاه های ۵۶ و ۶۹ مشاهده گردیده است. با رسم نمودار چهار بعدی سرعت صوت، توسط نرم افزار شبکه ی عصبی، این نتیجه حاصل شده که در ایستگاه های نزدیک دهانه ی تنگه هرمز و نواحی شمالی با تشکیل لایه ی ترموکلاین، به شدت، از سرعت صوت کاسته شده و با حرکت به طرف نواحی مرکزی و جنوبی بخصوص جنوبی سرعت صوت افزایش می یابد. از آن جایی که خلیج فارس، جزء مناطق کم عمق آبی است، کانال صوتی از نوع داخلی یا عمیق در آن تشکیل نمی شود وفقط کانال های صوتی از نوع سطحی، آن هم موقتی تشکیل می شود.با ورود آب سرد و شیرین دریای عمان و رودخانه های حاشیه ی خلیج، به حوزه ی آبی منطقه، دما کاهش می یابد و به علت کاهش دما، سرعت صوت نیز کاهش یافته و کانال صوتی سطحی تشکیل خواهد شد. با داشتن داده های دما و شوری در فصل زمستان می توان پیش بینی نمود که به دلیل کاهش آب های ورودی و ریزش باران و برف و قوی شدن بادها دما و به تبع آن سرعت صوت نرخ کاهشی را نشان نخواهد داد.

بنابراین در فصل زمستان، کانال صوتی تشکیل نخواهد شد. نتیجه این که، در طی سال، در منطقه ی خلیج فارس، به دلیل عمق بودن، کانال صوتی تشکیل نخواهد شد و اگر هم تشکیل شود در فصل زمستان و آن هم با ضخامت بسیار کم و به صورت موقتی خواهد بود.

کلمات کلیدی: سرعت صوت – کانال صوتی سطحی – دما – شوری

 فهرست مطالب

چکیده   ۴
مقدمه   ۵
۱۰۱) بررسی انتشار سرعت صوت و تشکیل کانال صوتی   ۶
نتایج   ۹
بحث و نتیجه گیری   ۱۰
منابع و مآخذ   ۱۱

منابع و مآخذ

محسنی آراسته، افشین، ۱۳۷۹٫ بررسی انتشار و تغییرات صورت در بندر دیر.
Brekhovskish L.M. & Yu.P.Lysanov-1991-Fundamentals of ocean Acoustics.
۱-۱۱, ۹۳-۱۰۹, ۱۱۱-۱۲۴, ۲۲۶-۲۳۲٫
C.Etter Paul, 2003. Underwater acoustic modeling and simulation. Printed and bound in Great Britan by tg international LTd, Pad Stow, Corn wall. 1928, 30-32, 63-67, 80-94.
Clarence Smauel elay & Wiley Johnot Sons, 1923, Acoustical oceanography, 84-95.
Dzieciuch Matthew, A, Munk, Walter, and Rudicr, Daniel, 2004. Propagation of sound throught a spicy ocean, the sofar overture, Acoustical society of American {DOI: 10. 1121/1.1772397
Graw MC-1958 & Hill book company, Inc. New York Toronto London 1938. Introduction to the theory of sound trnsmission. 182-184, 153-160.
Studenichnik . N.V, 2001, Internsity and space-time characteristics of sound field in the under water sound channel of the black sea, Acostical physics, Vol. 49, No.. 2, 2003. pp. 207-276.
Mc Girr, R.W. 1980. Application of statistical distributions in acustic model evaluation. Nav. Ocean Syst. Ctr, Tech. Dos 387.
Munk. W.H. 1974. Sound channel in an exporentiality stratified ocean, with application to sofar. J. Acous. Soc. Aer. 55, 220-6.
Richard, S.D. 1998. The effect of temperature, pressure, and salinity on sound attenuation in turbid seawater. J. Acoust. Soc. Amer. 103, 205-110.
Unick, no bert. 1983. principles of under weters sound. 99-143, 147-182.
West wood, E.K. 1989 b. Ray methods for flat and sloping shallow-water wave guides. J. Acoust. Soc. Amer. 85, 1825-94.

 

مقدمه:

ازآنجایی که سرعت صوت، جزء خواص مهم فیزیکی آب، محسوب می شود لذا بررسی آن طی سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان وپژوهشگران می باشد. دربسیاری از مناطق آبی دنیا، این کار از طرق مختلف انجام گرفته، که می توان، دریای بالتیک، سیاه و همچنین اقیانوس اطلس، که توسط دونفر به نام های M.J.Jacobsom, A.Widtfeldt درسال ۱۹۹۸ انجام گرفته را نام برد. تحقیق وپژوهش درباره ی سرعت انتشار صورت و همچنین تشکیل کانال صوتی در منطقه ی آبی خلیج فارس به دلیل اهمیتی که منطقه، از  نظر نظامی، شیلات و مخابرات دریایی دارد. بسیار مورد توجه
می باشد و این که تا به حال، تحقیقی دراین زمینه، انجام نگرفته، بسیار حائز اهمیت است. به منظور بررسی وتحقیق این موضوع، از داده های مربوط به دما، شوری، سرعت صوت که توسط گشت دریایی ROPME در تابستان ۲۰۰۱ گردآوری شده، استفاده می شود. با رسم دیاگرام های دما، شوری و سرعت صوت توسط نرم افزار excel و همچنین نمودار چهاربعدی سرعت صوت، توسط نرم افزار شبکه عصبی برای تمام ایستگاه های منطقه، موضوع را مورد بحث وبررسی قرار می دهیم.

با استفاده از داده های دما و شوری و به کارگیری فرمول ویلسون (Willson) ، سرعت صوت محاسبه شد. و میدان سرعت، تعیین می گردد.

۱۰۱) بررسی انتشار سرعت صوت و تشکیل کانال صوتی

مطابق پروفیل های رسم شده سرعت صوت و دما و شوری در هر ایستگاه، سرعت صوت به شدت تابع دماست. و به مقدار جزئی تابع تغییرات شوری می باشد.

10,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.