تحقیق تأثیر تکنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق تأثیر تکنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی

تعداد صفحات :۸۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تکنولوژی آموزشی به معنای اعم چیز تازه ای نیست ، قدمت آن را می توان هم زمان با قدمت تعلیم و تربیت دانست اما تکنولوژی آموزشی به معنای خاص خود کمتراز یک قرن است که مورد توجه متخصصان تعلیم وتربیت قرارگرفته است . در طول این مدت برداشت از مفهوم تکنولوژی همواره متفاوت بوده است.

گروهی تکنولوژی آموزشی را کار با ابزارهایی مانند انواع پروژکتورها وفیلم می دانند ودسته ای دیگر تصورشان ازاین رشته کاربرد مواد آموزشی است ومی گویند کاربرد هر ماده ای درآموزش اعم از گچ یا ابزار بسیار ساده معلم ساخته تا پیچیده همه استفاده ازتکنولوژی درآموزش است .  بعضی دیگر کاربرد روشها و فنون مختلف تدریس و طراحی درس را تکنولوژی آموزشی می دانند. گروهی نیز تکنولوژی آموزشی را بسان معجزه ای می دانند که قادر است مشکلات آموزشی ناشی از فضای کم، تعداد زیاد دانش آموزان ، عدم کارایی معلمان را حل کند.

گروهی نیز تکنولوژی آموزشی را به عنوان جزئی از فلسفه حاکم بر برنامه ریزی یک کشور می دانند.در این تحقیق سعی شده است تأثیر کاربرد تکنولوژی آموزشی در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از دیدگاه دانشجویان مرکز ضمن خدمت شهدای مکه مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات و راه حل های ممکن نیز ارائه گردد تا انشاءالله کمک مؤثری برای پیشرفت و اعتلای اهداف آموزش و پرورش کشور گردد.

اجرای این تحقیق به روش توصیفی نظرسنجی بوده و ابزار و وسیله ای که در این ارتباط به کار گرفته شد پرسشنامه می باشد که به وسیله آن اطلاعات جمع آوری می شود .

واژه های کلیدی: تکنولوژی آموزشی، پیشرفت تحصیلی، وسایل آموزشی، سیستم آموزشی

 فهرست مطالب

پیشگفتار:   ۲
فصل اول   ۳
مقدمه:   ۳
موضوع:   ۶
اهداف تحقیق:   ۶
بیان مسأله:   ۷
ضرورت و اهمیت تحقیق:   ۹
سؤالات تحقیق:   ۱۱
تعریف واژه ها و اصطلاحات:   ۱۱
تکنولوژی آموزشی:   ۱۱
پیشرفت تحصیلی:   ۱۳
فرضیه:   ۱۴
تحقیق:   ۱۴
وسایل آموزشی:   ۱۵
سیستم آموزشی:   ۱۵
روش توصیفی:   ۱۵
فرضیه ها:   ۱۵
فصل دوم   ۱۷
ادبیات تحقیق:   ۱۷
تاریخچه و مفهوم تکنولوژی آموزشی :   ۱۷
تاریخچه تکنولوژی آموزشی از آغاز تا کنون:   ۱۸
۱-  اولین مرحله ـ استفاده از وسایل آموزشی:   ۱۹
۲- دومین مرحله پیدایش نگرش سیستمی و کاربرد آن در زمینه تعلیم وتربیت:   ۱۹
مباحث محتوایی تکنولوژی آموزشی (ارزشیابی)   ۲۳
سومین مرحله شکل گیری مفهوم تکنولوژی آموزشی (حل مسأله)   ۲۴
رابطه تکنولوژی با سایر علوم:   ۲۵
تأثیر روانشناسی شناختی بر موضوعات محتوایی تکنولوژی آموزشی:   ۲۹
مسائل و مشکلات تکنولوژی آموزشی در جهان سوم:   ۳۱
تکنولوژی آموزشی در ایران:   ۳۵
تعاریف و مفاهیم مربوط به تکنولوژی آموزشی:   ۴۱
تکنولوژی چیست؟   ۴۳
تعریف تکنولوژی آموزشی:   ۴۴
خصایص تکنولوژی آموزشی عبارتند از:   ۴۵
سیستم یادگیری و تدریس:   ۴۶
نظام آموزشی:   ۴۶
سیستم آموزشی:   ۴۶
اهمیت نظریه سیستم ها:   ۵۱
سازماندهی فراگیران درگروه:   ۵۳
اهداف آموزشی   ۵۴
گروههای تدریس   ۵۴
تأثیر فضا و زمان در آموزش:   ۵۵
دلایل استفاده از مواد و  وسایل آموزشی:   ۵۶
اصول انتخاب رسانه های مناسب:   ۵۸
پیشگامان تکنولوژی آموزشی:   ۵۹
فواید تکنولوژی آموزشی:   ۶۲
تکنولوژی و مشکل تأمین انرژی:   ۶۵
نمونه هایی از تحقیقات انجام شده در ایران:   ۶۷
روش کلی استفاده از مواد و وسایل:   ۷۱
نتیجه گیری و تحلیل از پیشینه تحقیق:   ۷۲
فصل سوم   ۷۵
روشهای آماری :   ۷۵
روش تحقیق:   ۷۶
جامعه آماری:   ۷۶
نمونه آماری:   ۷۶
ابزار اندازه گیری:   ۷۶
روشهای جمع آوری اطلاعات:   ۷۷
سئوالها   ۷۷
روش تجزیه و تحلیل آماری:   ۷۷
انواع متغیرها   ۷۸
متغیر وابسته:   ۷۸
متغیر مستقل:   ۷۸

مقدمه:

دستگاه تعلیم و تربیت نه تنها در ایران ، بلکه در سایر ممالک جهان وظیفه سنگینی رابر عهده دارد. سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی کارآمد که در بخش های مختلف جامعه مشغول به کار خواهند شد. دوره ابتدایی که به عنوان زیر بنای نیروی کار جامعه به شمار می رود باید از آموزش صحیح ومناسبی برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای رو به گسترش جامعه باشد.

بنابراین مطالب آموزش داده شده باید به صورت کاربردی در زندگی روزمره کودک قابل استفاده باشد. لذا برای رسیدن به این مقصود استفاده از وسایل کمک آموزشی از نیازهای اولیه و مهم این دوره به شمار می رود زیرا تدریسی که حتی الامکان حواس بیشتری را در یادگیری جلب نماید موفق تر است. علاوه بر آن بعضی از مفاهیم و واژه ها را نمی توان به دانش‌آموزان فهماند و در زندگی روزمره آنها نیز نمونه های مشابهی وجود ندارد که با استفاده از آنها مطالب را قابل فهم کرد. در این گونه موارد باید از فلیمهای آموزشی که مفاهیم را به صورت ملموس و واقعی ارائه می دهند استفاده نمود.

از طرف دیگر چون دانش آموزان یک کلاس تواناییهای فکری متفاوتی دارند. معلم نمی تواند با برنامه کلاس همه آنها را قانع کند. کتابهای درسی نیز در حد توان دانش آموزان متوسط تنظیم می شود. لذا معلم بایداز وسایل کمک آموزشی متنوع نظیر پوسترـ مجله ـ کتاب و … استفاده کند. بنابراین استفاده از وسایل کمک آموزشی می تواند نقش بسیار ارزنده ای در جلوگیری از افت تحصیلی و یادگیری مطالب درسی ایفا کند. تکنولوژی وکاربرد آن امروزه آنچنان گسترش یافته است که می توان به جرأت گفت که جدا کردن آن از آموزش نوین محال می باشد و استفاده از وسائل در آموزش این امکان را به معلم می دهد که با اطمینان و آسودگی بیشتر به تدریس مفاهیم علمی و عملی بپردازد.

دونالد پی ایل در این زمینه گفته است که استفاده از تکنولوژی در امر تدریس به مثابه استفاده از قایق برای رد شدن از دریا بوده و بیان این نظریه اهمیت استفاده از ابزار تکنولوژی را نشان می دهد.

فرآیندها نوع اجزاء یا محتوایی را که باید برای رسیدن به هدف بکارگرفته شوند . معین می سازند.

سیستم ها در سطح وسیع تری از محیط خود عمل می کنند که این سطح وسیعتر را سیستم برتر می گویند. به عبارت دیگر هر سیستم جزئی از سیستم بزرگتری است. سیستم جزء را خرده سیستم و سیستم بزرگتر را سیستم برتر آن سیستم می گویند. مثلاً در دبستان خرده سیستمی از نظام آموزش ابتدایی است. پس نظام آموزش ابتدایی سیستم برتر دبستان است.

 نظام آموزشی ابتدایی در حالی که سیستم برتر دبستان است ،خود سیستمی از نظام آموزش وپرورش است.

برای روشن شدن رابطه بین هدف ، فرآیندها و اجزاء یک سیستم  کلاس درس را تحلیل می کنیم. هر کلاس درس یک خرده سیستم است. اجزاء در حال تعاملش یعنی دانش آموزان ، معلم ،تخته سیاه ،کتابها، نقشه ها ، و سایر موارد دیداری ـ شنیداری همه برای رسیدن به هدف کلاس که یادگیری است خدمت می کنند.بسیاری از سیستمهای کلاسی از اجزائی خارج از کلاس برای رسیدن به هدف بهره می گیرند.

مثلاً بسیاری از آنها از افراد متخصص کمک می گیرند که در کلاس حضور یابند و در رابطه با درس به معلم کمک کنند، یا بچه‌ها را به گردش علمی می‌برند. درحقیقت هرعاملی که در پیشبرد هدفهای یادگیری کاربرد دارد .یک عنصر بالقوه سیستم کلاس به حساب  می آید.فرایند کلیه فعالیتها و عملکردهایی را که اجزاء یک سیستم برای پیشبرد هدف به آن اشتغال می ورزند در برگیرند.بعضی از فرآیندهایی که در سیستم کلاس جریان دارند  روشها وفنون تدریس هستند که می توانند خواندن، بحث کردن و ‌فلیم دیدن، حل مسأله، پژوهش و … را در بر می گیرند. در کلاس درس اجزاء و فرآیندها بسیار هستند وهمه با هم در ارتباط ودر حال تعامل یا کنش متقابل هستند.

بدون کوشش برای سازماندهی و توجه به این اجزاء و فرآیندها سیستم با حداکثر کفایت خود کار نخواهد کرد. برای این که یک سیستم با حداکثر کفایت خود کار کند باید کلیه اجزاء موردنیاز خود یا اجزاء جایگزین را در اختیار داشته باشد و به جنبه ها یا ابعاد  مختلف این اجزاء توجه کند. باید دانست که یکی از اساسی ترین عوامل رشد آموزش و پرورش یک کشور انتقال مفاهیم به طور کلی می باشد. تکنولوژی فن انتقال بوده که متعلم را آماده عرصه علمی و صنعتی و … می کند.

   موضوع:

در این تحقیق سعی شده است تأثیر کاربرد تکنولوژی آموزشی در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از دیدگاه دانشجویان مرکز ضمن خدمت شهدای مکه مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات و راه حل های ممکن نیز ارائه گردد تا انشاءالله کمک مؤثری برای پیشرفت و اعتلای اهداف آموزش و پرورش کشور گردد.

اهداف تحقیق:

با توجه به اهمیت و کارایی و تأثیر تکنولوژی در روند تعلیم و تربیت امروزه یکی از بهترین وظایف برنامه ریزان آموزشی کمک به کاربرد هر چه بیشتر و بهتر پیشرفتهای تکنولوژی جهت ارتقاء سطح کیفی آموزش است.

هدف از تحقیق در واقع پی بردن به اهمیت تأثیر تکنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی است و ما به دنبال این مطلب هستیم که به این واقعیت علمی درست بیابیم که آیا به کار بستن رسانه ها و وسایل کمک آموزشی باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می شود؟ نظرات آموزگاران در این مورد چگونه است ؟ چرا که معلمان وارثان اصلی و تربیت هستند و نظر سنجی از آنان درباره این موضوع اهمیت و ارزش رسانه ها و مواد آموزشی را برای ما مشخص می کند.

در صورتی که آموزگاران به اهمیت و ارزش رسانه ها و تکنولوژی آموزشی اعتقاد داشته باشند و تکنولوژی آموزشی را مکمل شیوه تدریس بدانند گامهای بعدی که در جهت تکمیل و کاربرد تکنولوژی آموزشی برداشته می شود محکمتر و استوارتر خواهد بود.

لذا این تحقیق در پی این است که دریابد آیا کاربرد تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی مؤثر است ؟

هدف کلی : بررسی تأثیر تکنولوژی آموزشی در میزان یادگیری.

اهداف جزئی :

۱-    نقش نظرات معلمین در رابطه با تأثیر وسایل آموزشی در ایجاد خلاقیت دانش آموزان.

۲-    نقش نظرات معلمین در رابطه با تأثیر وسایل در ایجاد انگیزه دانش آموزان.

۳-    نقش نظرات معلمین در رابطه با تأثیر وسایل در تفهیم مطالب دانش آموزان.

۴-    نقش نظرات معلمین در رابطه با تأثیر وسایل در تسریع و تعمیق مطالب به دانش آموزان.

بیان مسأله:

با توجه به تحقیقات و بررسیهای دانشمندان علوم تربیتی و روان شناسی این واقعیت روشن است که یادگیری اولیه کودکان بیشتر از طریق حواس پنجگانه صورت می گیرد.

از طرفی پیش از سن ۱۲ سالگی از نظر رشد ذهنی در مرحله ای هستند که پیاژه آن را مرحله تفکر عینی می نامد. کودکان در این مرحله از رشد مطالبی را بهتر یاد می گیرند که برای آنها عینی و محسوس باشد و عملاً بتوانند آنها را لمس کنند.

آموزش مطالب به شیوه انتزاعی و تأکید بر حافظه و عدم ارتباط بین مطالب انتزاعی و جنبه های کاربردی آموزش طوطی وار را در دبستانها رواج می دهد.[۱]

برونر معتقد است که یادگیری معنی دار در صورتی امکان پذیر است که آموزش هر مطلب ابتدا به صورت عملی شروع می شود.

پس از آنکه فراگیران در این جنبه ها از یادگیری مهارت کافی به دست آوردند باید مرحله تصویر یعنی استفاده از تصاویر وخود دیدارها برای مجسم کردن مفاهیم درسی آغاز شود و سرانجام به مرحله آموزش نظری ویا به قول برونر به آموزش از راه نمادها و سمبولها پرداخته شود.[۲]

با توجه به مطالب فوق و اهمیت رسانه ها در یادگیری عمیق دانش آموزان به بررسی موضوع می پردازیم . موضوع مورد نظر در رابطه با بررسی تأثیر کاربرد تکنولوژی آموزشی در میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره  ابتدایی شهر تهران از دیدگاه دانشجویان ضمن خدمت شهدای مکه می باشد.


ضرورت و اهمیت تحقیق:

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: « الکتب ساتین العلماء ( کتابها باغها و بوستانهای دانشمندان هستند.) » این حدیث اهمیت کتاب را به عنوان رسانه آموزشی آشکار می‌سازد و می توان اهمیت کتاب را به اهمیت رسانه های آموزشی تعمیم داد و این نتیجه‌گیری را کرد که رسانه ها و ابزار آموزشی باعث شکوفایی و پرورش اذهان و در نتیجه پیشرفت و ترقی دانش آموزان در امر تحصیل می شوند و همین رسانه ها و تکنولوژی آموزشی ما را متقاعد می سازد که به بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان توجه کنیم.و ما نیز برآن شدیم تا با یاری خدا بتوانیم به گونه ای هر چند ناچیز این حقیقت علمی را برای معلمان ومربیان تعلیم و تربیت روشن کنیم که به راستی تنها سخنرانی ومتکلم وحده بودن در کلاس کافی نیست و باید برای تربیت نسل جوان و آینده سازان جامعه از شیوه های نو و رسانه های مختلف آموزشی بهره گرفت.

 مقدم برتغییر روشها و برنامه ها و تجدید نظر در برنامه ها ، بایدتغییر در عقاید و نگرشها و دادن دیدی نو به مسؤلان و ایجاد تصورات ذهنی جدید، در رده های مختلف مد نظر قرار گیرد. ناگزیر باید در آموزش روشهای جدید را به کار بست و از تازه ترین امکانات تکنولوژیک بهره گرفت. اما سؤال این است که : درحال حاضر دلایل به کار نگرفتن تکنولوژی آموزشی یا به عبارت دیگر موانع کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش کدام است؟

اینک به اجمال به چند دلیل یا مانع مهم و بارز می پردازیم :

۱-    به کار نگرفتن تکنولوژی آموزشی در مدارس ، نبودن متخصص کافی و معلم تکنولوژیست است.

۲-   نبودن انگیزه های کافی در بهره گیری از تکنولوژی آموزشی که به نوعی با انگیزه های شغل و دلایل دیگر ارتباط دارد.

۳-   اعمال شیوه های مدیریت غیر علمی و نا آگاهی مدیران از مفهوم و فلسفه تکنولوژی آموزشی و نقش آن در پیشبرد اهداف آموزشی.

۴-    نبودن نظام ارزشیابی صحیح از کار معلمان .

۵-    کمبود امکانات مالی و اقتصادی به منظور ایجاد و تجهیز فضاهای آموزشی مناسب.

۶-    فراهم نبودن موقعیت و زمینه‌ مساعد برای به کارگیری تکنولوژی آموزشی.

۷-    آگاه نبودن مربیان و معلمان و دیگر دست اندر کاران از نقش و تأثیر و ورش بکارگیری تکنولوژی آموزشی.

۸-    رفتن معلمان به دنبال شغل دوم به منظور تأمین هزینه زندگی.


سؤالات تحقیق:

۱-    استفاده از تکنولوژی آموزشی با تفهیم اساسی دروس چه رابطه ای دارد؟

۲-    استفاده از تکنولوژی آموزشی با تسریع آموزش به معلم و دانش آموزان چه رابطه‌ای دارد؟

۳-    تکنولوژی آموزشی با افزایش میل و رغبت فراگیران نسبت به درس و معلم که رابطه‌ای دارد؟

۴-    تکنولوژی آموزشی با امتحانات دانش آموزان چه رابطه ای دارد؟

۵-    آیا تکنولوژی آموزشی کاربرد دروس را بالاتر می برد؟

۶-    تکنولوژی آموزشی با ایجاد خلاقیت در دانش آموزان چه رابطه ای دارد؟

تعریف واژه ها و اصطلاحات:

تکنولوژی آموزشی:

تکنولوژی آموزشی چیست؟‌ یک هدف ، یک وسیله ،‌یک شیء یا یک تکنیک ؟

بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت ،‌تکنولوژی آموزشی را در برابر استفاده از آخرین وسایل و ابزار یا سخت افزار می نگرند که تکنولوژی های دیگر بر پیکر آموزش و پرورش وارد کرده اند. بر اساس این نگرش هرگاه مطلبی درباره تکنولوژی آموزشی مطرح می شود. بالافاصله کاربرد عظیم و پر زرق و برق سخت افزارهایی که شناخته شده نیستند مانند تلویزیونهای مدار بسته و کامپیوترها و وسائل پیچیده در ذهن تداعی می شود.

حال آن که با تکیه بر یک تعریف اصولی از موضوع ،‌تکنولوژی آموزشی چیزی برتر و بالاتر از وسیله ای است که بکار می رود. بنابراین تکنولوژی آموزشی عبارت است از «طرح برنامه‌ آموزشی اجرا و طرح ارزشیابی از مراحل مختلف یادگیری و آموزشی با توجه به هدفی خاص و بر مبنای روش منطقی و منظم.» این روش منظم و منطقی براساس تحقیق ومطالعه روی راههای یادگیری بر مبنای روش ارتباط منابع انسانی و غیر انسانی که بتواند آموزش مؤثرتر و صحیح تری ارائه دهد بیان شده است. [۳]

تعریف اول: تکنولوژی عبارت است از تنظیم کاربرد و ارزشیابی  تکنیک ها و ابزارهای آموزشی به منظور بهبود افزایش کیفیت یادگیری انسان.

تعریف دوم: تکنولوژی آموزشی عبارت است از کاربرد یافته های علمی درباره یادگیری و شرایط یادگیری که از تکنیک آزمونهای تجربی استفاده میکند.

تعریف سوم: تکنولوژی آموزشی عبارت است از روشهای سیستماتیک طراحی اجرا و ارزشیابی کل فرایند تدریس و یادگیری با توجه به هدفهای مشخص آموزشی و با استنادبه پژوهشهای مربوط به یادگیری انسان و علوم ارتباطات و کاربرد منابع انسانی و غیر انسانی به منظور تدارک آموزش مؤثرتر، سریعتر و اساسی تر که این تعریف کاملترین تعریفی است که برای تکنولوژی آموزشی می توان پذیرفت..

توجه به این نکته ضروری است که در تحلیل هر سه تعریف بر وظیفه اصلی و واقعی تکنولوژی آموزشی یعنی افزایش کیفیت یادگیری تأکید شده است.

یادآوری می شود که درباره «افزایش کیفیت یادگیری»  و همچنین طراحی و تولیدمواد آموزشی لازم است معلمان ارجمند با مبانی و اصول یادگیری و نحوه برقراری ارتباط انسان با پیرامون خود آشنا شوند تا بتوانند آگاهانه از روی تدبیر و به طور منطقی برنامه های آموزشی خو را طراحی کنند.[۴]

پیشرفت تحصیلی:

معلومات یا مهارتهای اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوعات درسی است که معمولاً به وسیله آزمایشات یا نشانه ها و یا هر دو که معلمان برای دانش آموزان وضع می کنند، اندازه گیری می شوند.

فعالیت دانش آموزان در موضوعات مدرسه مانند خواندن ، حساب کردن و غیره.

یادگیری: تغییری است که برای تجربه و آزمایش در رفتار موجود زنده پدید می آید که با مهارتهای آموخته شده در مسائل علمی و تربیت بدنی و … همراه است.

متغیرهای وابسته و مستقل :

متغیر وابسته: پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متغیر وابسته است چرا که متغیر آن بستگی به تکنولوژی آموزشی دارد وبه کارگیری تکنولوژی باعث افزایش آن و به کار نبستن تکنولوژی باعث افت آن می شود.

متغیر مستقل: تکنولوژی آموزشی متغیر مستقل ماست که باعث تغییر پیشرفت تحصیلی می گردد.

تکنولوژیست و مشاورین روشهای تدریس :

عبارت است از متخصصین مربوط به رسانه ها و طراحی‌های آموزشی یه در مدارس برای مؤثر ساختن یادگیری با معلمان همکاری می نمایند.

فرضیه:

حدسها و فرضیه‌هایی که یک محقق بر اساس اطلاعات خود مطرح می نماید و محور تحقیقات خود را بر همان فرضیات قرار می دهد.

تحقیق:

عبارت است از اعمال روشهایی توأم با طرح اندیشه که برای کشف حقیقت به کار می رود. یا عبارت است از تلاشی که انسان برای پی بردن به یک حقیقت و کشف یک مجهول و یا یافتن پاسخ یک سؤال انجام می دهد.

روش تحقیق: محقق پس از انتخاب موضوع در فکر انتخاب روش است. هر موضوعی روش خاصی می طلبد و انتخاب روش هم بستگی به هدف و موضوع دارد.

پرسشنامه:

ابزاری است برای جمع آوری اطلاعات و در تحقیقات اجتماعی نیز فراوان به کار برده می شود. در تحقیقات وسیع با جمعیت زیاد پرسشنامه مناسب ترین شیوه جمع آوری اطلاعات می باشد.


وسایل آموزشی:

به کلیه وسائل و امکاناتی گفته می شود که می تواند در کلاس شرایطی را ایجاد کند که تحت آن شرایط دانش آموزان قادر شوند، اطلاعات و مهارتهای جدیدی را با درک درست به دست آورند و جهت تفهیم بیشتر مطالب درسی و یادگیری سریعتر به کار می رود.

سیستم آموزشی:

باناتی واژه معادل سیستم را چنین بیان می کند.مجموعه ای از اشیاء که به وسیله نوعی تعامل یا وابستگی متقابل ومنظم وحدت یافته اند. یک کل ارگانیک یا سازمان یافته چون منظومه شمسی یا یک سیستم تلگراف جدید.

روش توصیفی:

بیشتر به توصیف عینی واقعی ومنظم خصوصیات یک واقعیت یا یک موضوع می پردازد.

فرضیه ها:

فرضیه اصلی : کاربرد تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است.

۱-    به نظر معلمان استفاده از تکنولوژی آموزشی موجب بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.

۲-    به نظر معلمان استفاده از وسایل کمک آموزشی موجب ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان می شود.

۳-    به نظر معلمان استفاده از وسایل کمک آموزشی موجب ایجاد خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان می شود.

۴-    به نظر معلمان استفاده از وسایل کمک آموزشی موجب اتلاف وقت کلاس می شود.

۵-   بین نظر معلمان در سطوح مختلف ( لیسانس ـ فوق دیپلم ـ دپیلم) و تأثیر وسایل کمک آموزشی در ایجاد علاقه و انگیزه تفاوت وجود دارد.

۶-    به نظر معلمان بین استفاده از تکنولوژی آموزشی و میزان یادگیری رابطه مستقیم وجود دارد.

 

تاریخچه و مفهوم تکنولوژی آموزشی :


۱-  محمد ـ پارسا ـ روان شناسی رشد کودک و نوجوان ـ ص ـ ۱۱۰ـ۱۰۵٫

۱-  عبدالله ـ شفیع آبادی ـ مبانی روانشناسی رشد ـ ص ۱۱۵ ـ ۱۱۴٫

۱-  ناصر ـ موفقیان ـ چند گزارش در زمینه تکنولوژی آموزشی ـ ص ۷۲٫

۱-  سر مقاله رشد تکنولوژی آموزشی ـ سال سوم ـ شماره ۲ ـ ص۳ .

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی
  • تحقیق رابطه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی
  • تحقیق اثر شاخصهای آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستانهای پسرانه
  • تحقیق میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی
  • مقاله ارائه الگوی ریاضی جهت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو سازمانی مدرسه و رضایت شغلی معلمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.