4,792 views
عنوان :
تعداد صفحات :۱۰۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
انتقال اطلاعات از مربی به فراگیر برای اکتساب بهینه یک امر حیاتی است و شیوه ارائه این اطلاعات ممکن است به شکلهای مختلف باشد. در این میان به نظر می رسد، نمایش مهارت یا الگودهی یک ابزار مهم در آموزش مهارت های حرکتی جدید، به ویژه برای مبتدیان می باشد. بنابراین، ضروری به نظر می رسد که مربیان بدانند چگونه می توانند از الگودهی استفاده کنند. هنگامی که فراگیر الگوئی را مشاهده می کند،الگوی مهارت حرکتی با متمرکز کردن توجه فراگیر بر جنبه های زمانی و فضائی مهارت آموخته می شود. این بازنمائی شناختی برای تولید یک پاسخ به کار رفته و همچنین الگوئی را برای تعدیلات اصلاحی فراهم می کند.
یکی از عوامل اصلی در اثر بخشی الگودهی ، سطح مهارت الگو می باشد. اصل عمومی نمایش مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را صحیح اجرا کند. ادبیات پژوهشی در این مورد که چرا نمایش دقیق مهارت، به یادگیری بهتر منجر می شود،به دو دلیل اشاره می کند:
دلیل اول مربوط به ادراک اطلاعات مربوط می باشد،اگر مشاهده گر اطلاعات مربوط به الگو های تغییر ناپذیر حرکت را ادراک و استفاده کند، منطقی است، کیفیت بازنمائی شناختی و اجرا پس از مشاهده نمایش، به کیفیت نمایش مربوط باشد. همچنین، علاوه بر دریافت اطلاعات مربوط به هماهنگی، مشاهده گر اطلاعات مربوط به راهبردهای الگو را برای حل مسائل حرکتی نیز ادراک می کند. در واقع ، مشاهده گر در تلاش های اولیه خود در اجرای مهارت، آن راهبردها را تقلید می کند. یکی از فواید این نوع نمایش این است که مشاهده کردن الگوی غیر ماهر، تشویقی بای تقلید کردن از اجرای وی نیست، بلکه مشاهده گر را به شیوه ای فعال تر در حل مساله درگیر می کند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر مقایسه تاثیر سطح مهارت الگو بر عملکرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال در دانشجویان مبتدی است. برای دستیابی به این هدف، ۴۰ نفر آزمودنی دختر دانشجو که درس تربیت بدنی (۱) را انتخاب کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه ۲۰ نفره تقسیم شدند. در ابتدا یک پیش آزمون به عنوان خط پایه برای مهارت سرویس ساده والیبال آزمودنی ها انجام شده آزمودنیها می بایست ۶۰ کوشش تمرینی را طی سه روز متوالی ، پس از مشاهده فیلم و دریافت توصیف کلامی مربوط به گروهشان انجام دهند.
در پس آزمون ، آزمودنیها ۱۰ کوشش را بدون مشاهده و دریافت توصیف کلامی تمرین کردند، همچنین ۲ روز پس از مرحله اکتساب ،یک آزمودن یادداری انجام شد. امتیازات مربوط به نیتجه ( دقت ) و الگو یا فرایند اجرای سرویس ساده والیبال محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه گروههای دو گانه از طریق تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون t در گروههای مستقل با سطح معنی داری P<0/05 در نرم افزار Spss_10 انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیر نتیجه اجرا در مراحل مختلف آزمون ( پیش آزمون ، پس آزمون و یادداری ) تفاوت معنی داری داشته ، هر چند تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری مشاهده نشد. همچنین در انتهای مرحله اکتساب و یادداری ، گروه مشاهده الگوی ماهر الگوی حرکت را بهتر از گروه مشاهده الگوی در حال یادگیری نشان دادند.
واژه های کلیدی: سطح مهارت الگو، کوششهای تمرینی، مرحله یادداری، مرحله پس آزمون
فصل اول: مقدمه و بیان مسأله
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیههای تحقیق
پیش فرضهای تحقیق
محدودیتهای تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
مقدمه
زمینه نظری موضوع تحقیق
اثر بخشی یادگیری مشاهدهای از دیدگاه دو نظریه یادگیری حرکتی
تبیینهای اولیه اولیه از یادگیری مشاهدهای
تبیین میلر و دلار
توجیه بندورا از یادگیری مشاهدهای
تحلیل اسکینر از یادگیری مشاهدهای
مشاهده نمایش چگونه بر یادگیری اثر میگذارد؟
عوامل مؤثر بر یادگیری مشاهدهای
ویژگیهای الگو
ویژگیهای نمایش
ویژگیهای مشاهدهگر
توجیهات رشدی در الگودهی
پیشینه تحقیق
نتیجهگیری
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه تحقیق و آزمودنیها
متغیرهای تحقیق
ابزار اندازهگیری
روش جمعآوری اطلاعات
نحوه اجرای آزمون
مراحل آزمون
روشهای آماری
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
تجزیه و تحلیل توصیفی یافتهها
تجزیه و تحلیل استنباطی یافتهها
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه تحقیق
بحث و تفسیر یافتهها
پیشنهادهای پژوهشی
شماره جدول صفحه
(۱ـ۴) امتیازات نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال در گروه مشاهده الگوی ماهر
(۲ـ۴) امتیازات نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال در گروه مشاهده الگوی در حال یادگیری
(۳ـ۴) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال برای گروه مشاهده الگوی ماهر
(۴ـ۴) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده ولیبال برای گروه مشاهده الگوی در حال یادگیری
(۵ـ۴) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب در مورد تأثیر گروه و مرحله آزمون بر نتیجه اجرا
(۶ـ۴) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب در مورد تأثیر گروه و مرحله آزمون بر الگو یا فرایند اجرا
(۷ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجه اجرا در دو گروه مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پیش آزمون
(۸ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پیش آزمون
(۹ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجه اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۱۰ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۱۱-۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجه اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
(۱۲ـ۴) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر ور در حال یادگیری در مرحله یادداری
فهرست نمودارها
شماره نمودارها صفحه
(۱ـ۴) مقایسه نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری
(۲ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری
(۳ـ۴) مقایسه نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پیش آزمون
(۴ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پیش آزمون
(۵ـ۴) مقایسه نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۶ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگو ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(۷ـ۴) مقایسه نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
(۸ـ۴) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
امروزه شاهد اجرای ماهرانه و خارق العاده ورزشکاران برجسته در صحنههای ورزشی هستیم، نمایشی از قدرت، خلاقیت و هنر که بیشک سوالات زیادی را در ذهن هر بینندهای ایجاد میکند. چگونه میتوان یک مهارت جدید را آموخت؟ چگونه این مهارتها پیشرفت میکنند؟ و چگونه میتوان تا این حد در اجرای مهارتها پیشرفت کرد؟ پاسخ به این سوالات میتواند بسیاری از نکات مبهم را روشن نماید.
یکی از اهداف اصلی تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارت از طریق آموزش مناسب است. پژوهشگران علم تربیت بدنی همواره در تلاشند تا با معرفی روشهای علمی جدید، توانائی معلمان و مربیان را در آموزش افزایش دهند. بدن منظور دانشمندان رفتار حرکتی طی سالها تحقیق و مطالعه سعی کردهاند تا عوامل اثرگذار بر اجرا و یادگیری مهارتها را شناسائی کنند.
بدون شک یکی از مهمترین عوامل مؤثر در فرایند یادگیری، نمایش[۱] مهارت است. نمایش مهارت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که مربیان تربیت بدنی از آن به منظور انتقال اطلاعات مربوط به مهارت به فراگیر در یک زمان کوتاه استفاده میکنند. معلم یا مربی تربیت بدنی به این دلیل مهارت را نمایش میدهد که باور دارد فراگیران نسبت به توصیف کلامی از این طریق، اطلاعات بیشتری را در زمان کوتاهی دریافت میکنند. معمولاً یک الگوی ماهر[۲] به منظور آموزش مهارت حرکتی جدید به فراگیر مورد استفاده قرار میگیرد.
در سالهای اخیر، نظریه پردازان یادگیری حرکتی این سوال را مطرح کردهاند که آیا برای یادگیری مشاهدهای یک مهارت حرکتی، الگوی ماهر تنها نوع سودمند الگوست؟ (لی و وایت[۳]، ۱۹۹۰؛ پالاک و لی[۴] ۱۹۹۲). در این ارتباط تحقیقات زیادی نیز انجام گرفته است.
براساس نتایج این تحقیقات، درگیر شدن مشاهدهگر در فعالیت های شناختی الگوی در حال یادگیری[۵]، یادگیری مهارت را تسهیل میکند. طرفداران الگوی درحال یادگیری معتقدند که الگوی ماهر به جای توسعه چگونگی درک و شناخت از اجرای مهارت، تقلید از جرای مهارت را اجرا توسعه میدهد. به این دلیل که الگوی ماهر، اطلاعات بدون اشتباهی را به مشاهدهگر ارائه میکند، در حالیکه الگوی در حال یادگیری مشاهدهگر را درگیر فرایندهای حل مسأله میکند (۸).
اخیراً، این رویکرد آموزشی سوالاتی را در مورد استفاده ترجیحی از مدل ماهر در یادگیری مشاهدهای مطرح کرده است. لیکن یافتههای تحقیقی در این زمینه به نتایج قطعی و مسلمی دست نیافته است. بنابراین در این تحقیق، سعی شده است که تأثیر سطح مهارت الگو را بر یادگیری یک مهارت حرکتی مورد بررسی قرار دهد.
بدیهی است انتقال اطلاعات از طریق بینائی یکی از مهمترین و مؤثرترین منابع کسب اطلاعات در یادگیری است. در تائید این مطلب بلندین و پروتیو[۶] (۱۹۹۳)، کارول و بندورا[۷] (۱۹۸۲)، لندرز[۸] (۱۹۷۵)، مارتنز و برویتز[۹] (۱۹۷۶)، پالاک ولی (۱۹۹۲)، سوتارد و هیگینز[۱۰] (۱۹۸۷)، ویکس[۱۱] (۱۹۹۲)، مک کولا، ویس و رز[۱۲] (۱۹۸۹) معتقدند که مشاهده مهمترین ابزار برای یادگیری مهارت حرکتی است (۹).
در واقع الگوسازی یک عمل منجر به توسعه یک بازنمائی شناختی یا ادراکی توسط مشاهدهگر میشود. این بازنمائی شناختی به عنوان یک منبع و مرجع استاندارد به مشاهدهگر کمک میکند تا اجراهای خود را با آن مقایسه کرده و در نهایت اجرای مهارت را اصلاح کند (کارول و بندورا، ۱۹۸۲، ۱۹۸۵، ۱۹۸۷، ۱۹۹۰؛ شفیلد[۱۳] ، ۱۹۶۱) (۱۰).
بنابراین از آنجائیکه مدل ماهر ویژگیهای مطلوبی از مهارت را نشان میدهد، بدین طریق برای فرد مبتدی فرصتی را فراهم میکند تا عملکرد مطلوب را مشاهده کرده و اطلاعات لازم را برای یادگیری آن به دست آورد. نظریه پردازانی مانند آدامز[۱۴] (۱۹۷۱)و اشمیت [۱۵](۱۹۷۵) معتقدند ، یادگیری حرکتی یک فرایند حل مسأله می باشد که فرد براساس آن یک عمل را برای دستیابی به الگوی حرکت ویا نتیجه انجام می دهد و سپس با بازخورد حاصل از این عمل ، اجرا را در کوششهای بعدی تعدیل می کند . بنابراین با تأکید بر فرایند کوشش و خطا و اصلاحاتی که از این طریق به دست می آید ، موجب توسعه دانش اساسی وهم چنین ارزیابی فرد از حرکت می شود . در این نظریه به دلیل اینکه اجرای ماهرانه حرکت فرایندهای حل مسأله را نفی میکند، لذا اطلاعات کمتری مربوط به خطا برای پردازش در اختیار مشاهدهگر قرار میگیرد. آدامز (۱۹۸۶) دریافت که یادگیری مشاهدهای برای بهبود اجرای مشاهده گرانی مؤثر است که الگوی فرد غیر ماهری را که در حال اجرای یک تکلیف است، مشاهده کنند ( ). با توجه به اینکه اجراهای یک فرد مبتدی، متغیر است و از پایداری لازم برخوردار نیست و هنگام اجرای مهارت خطاهای بیشتری وجود دارد به نظر میرسد، مشاهدهگر فرصت بیشتری برای درگیرشدن با فرایند های شناختی دارد (۹). همچنین نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که اگر فرد از بازخوردهای ارائه شده به الگوی در حال یادگیری مطلع باشد، مشاهده مدل در حال یادگیری مؤثرتر خواهد بود (مک کولا و کایرد[۱۶]، ۱۹۹۰) (۸). در این زمینه تحقیقات بیشماری انجام شده است. جهت تأئید یا رد نتایج پژوهشهای انجام شده در این زمینه، در این تحقیق سعی شده است به سوال زیر پاسخ داده شود: آیا مشاهده مدل در حال یادگیری در مقایسه با مدل ماهر موجب بهبود عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی میگردد.
از آنجا که اکثر مربیان به دنبال کسب بهترین نتیجه در کوتاهترین زمان هستند، پس باید تمامی امکانات و شرایط را برای تحقق این امر فراهم کنند. بنابراین همواره راهبردهائی توسط مربیان برای آموزش مهارتهای حرکتی اتخاذ میشود. نمایش مهارت و آموزش کلامی دو روش معمول برای آموزش مهارتهاست. نمایش مهارت رایجترین روش برای انتقال اطلاعات مربوسط به مهارت است (۴). از اینرو مربیان از وسائل کمک آموزشی بصری مانند فیلم، نوار ویدئوئی، نمایش مهارت توسط فراگیر ماهر یا مربی به عنوان مکمل خوبی برای آموزش مهارت استفاده میکنند (۱۱). اصل عمومی نمایش مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را صحیح اجرا کند. پژوهشهائی مانند لندرز و لندرز[۱۷] (۱۹۷۳) از این اصل حمایت میکنند. در این پژوهش تأثیر مشاهده مدل ماهر و غیرماهر بر یادگیری مهارت بالا رفتن از نردبان مقایسه شد. نتایج نشان داد که الگوی ماهر در مقایسه با الگوی غیر ماهر منجر به اجرای بهتری از سوی شاگردان شد. با مشاهده الگوی ماهر فراگیر میتواند اطلاعات مربوط به راهبردهای الگو را برای حل مسائل حرکتی ادراک کند. در واقع مشاهدهگر در تلاشهای اولیه خود در اجرای مهارت راهبردهای مشاهده شده را تقلید میکند.
در تحقیقی که توسط هربرت[۱۸] و لندین (۱۹۹۴) انجام گرفت، نشان داده شده است که شاگردان میتوانند با مشاهده مبتدیان دیگر یادگیری مهارت ضربه والی تنیس را تسهیل کنند. یکی از فوائدی که بر این نوع نمایش پیشنهاد میشود این است که مشاهده مدل غیر ماهر، تشویقی برای تقلید کردن از اجرای الگو نیست، بلکه مشاهدهگر را به شیوهای فعالتر درگیر فعالیتهای حل مسأله میکند(۴).
شواهد مربوط به این رویکرد به دهه ۱۹۳۰ (مانند تویتمر[۱۹]، ۱۹۳۱) و پس از آن آدامز(۱۹۸۶) بر میگردد. پس از انتشار پژوهشهای آدامز، مک کولا و کایرد (۱۹۹۰)؛ پالاک ولی (۱۹۹۲)؛ ویر و لیویت[۲۰] (۱۹۹۰) مطالعات مرتبط با استفاده از الگوی غیر ماهر را دنبال کردند. یکی از شرایط سودمند بودن مشاهده الگوی غیر ماهر زمانی است که مشاهدهگر او را ببیند و نیز بازخورد افزودهای از طرف مربی بشنود. در این حالت مشاهدهگر به طور فعال در حل مسأله درگیر خواهد شد(۲).
بنابراین مربیان وزشی بدون در اختیار داشتن الگو یا فرد ماهر و امکانات آموزشی نظیر فیلم میتواند شاگردان خود را وادار کنند تا با مشاهده مبتدیان دیگر یادگیری مهارت را تسهیل کنند. یکی از مشکلات رو در روی مربیان این است که کدامیک از روشهای نمایش مهارت، الگوی ماهر یا در حال یادگیری، در یادگیری یک مهارت مؤثرتر است؟ با توجه به نتایج متناقض تحقیقات در مورد تأثیر سطح مهارت الگو بر یادگیری، ضروری است تحقیقی در این مورد صورت گیرد تا مربیان بتوانند به عنوان یک رویکرد آموزشی از آن استفاده کنند.
· اهداف تحقیق
هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر دو روش آموزشی مختلف بر یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال است.
این پژوهش همچنین به دنبال دستیابی به اهداف ویژه زیر می باشد .
· فرضیههای تحقیق
فرضیههای این تحقیق عبارتند از:
تحقیق حاضر با در نظر گرفتن پیش فرضهای زیر انجام گرفته است:
۱ـ شرایط آزمون برای کلیه آزمودنیها یکسان بود.
۲ـ کلیه آزمودنیها از سلامت کامل جسمانی برخوردار بودند و هیچگونه عارضه ساختاری و اسکلتی که مانع اجرای مهارت مورد نظر شود، نداشتند. زیرا سعی شده است هنگام انتخاب آنها ، چنین مواردی رعایت شود .
۳ـ متغیرهای اندازهگیری شده دارای توزیع طبیعی و تجانس واریانس میباشند.
۴ـ کلیه آزمودنیها مبتدی بودند .
[۱] . Demonstration
[۲] – Correct model
[۳] – Lee and White
[۴] – Pollock and Lee
[۵] – Learning model
[۶] – Blandin and Proteau
[۷] – Carroll and Bandura
[۸] – Landers
[۹] – Martens and Burwitz
[۱۰] – Southard and Higgins
[۱۱] – Weeks
[۱۲] – McCullagh, Weiss and Ross
[۱۳] – Sheffield
[۱۴] – Adams
[۱۵] -Schmidt
[۱۶] – Caird
[۱۷] – Landers and Landers
[۱۸] -Herbert
[۱۹] – Twitmeyer
[۲۰] – Weir and Leavitt
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر