تحقیق سطح مربیگری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق سطح مربیگری

تعداد صفحات :۱۰۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف ازاین پژوهش ، بررسی رابطه بین درجه مربی گری و مهارتهای ارتباطی مربیان فوتبال  استان گلستان می باشد . یکی از رموز مربی گری موفقیت آمیز، برقراری ارتباط با بازیکنان  تیم است، به نحوی که آنان را برای انجام کارهای سخت بر انگیزد. مربی گری چیزی جز تلفیق و ترکیب مهارت های پیچیده با هم نیست. یکی از این مهارت ها توانایی برقراری ارتباط مؤثر با بازی کنان و کلیه اعضاء باشگاه است. این هنر( مهارت) متمایز کننده مربیان بزرگ از سایرمربیان می باشد.موفقیت مربی در امر مربی گری تا حد زیادی به توانایی وی در برقراری ارتباط مؤثر در موقعیت های گوناگون و بی شمار بستگی دارد.مربیان باید بتوانند با بازی کنان، دستیاران و مدیران باشگاه ها به خوبی ارتباط برقرار نمایند.تعلیم، تشویق، رعایت انضباط، ارزش یابی و بیان مهارت ها،  مرسوم ترین روابط و واژه های کاربردی در مربی گری می باشند که همه آن ها مستلزم ارسال پیام اند. معمولا مربیان با چگونگی انتقال پیام مورد توجه و تفاوت قرار می گیرند. ارتباط تمامی افراد در یک باشگاه مستلزم ارتباط صحیح با مربی است مربی در مرکز دایره قرار گرفته است و همگی بایستی نگاهی مستقیم به مرکز داشته باشند.
جامعه آماری این تحقیق،کلیه مربیان دارای مدرک مربی گری که دارای  درجات C,B,A کنفدراسیون فوتبال  آسیا دراستان گلستان بوده که در حال حاضر مشغول به فعالیت بوده و شامل ۲۰۰ نفرمی باشند .  با توجه به جامعه آماری که نمونه آماری مورد نظر مشتمل از۷۰ نفر بوده که با توجه به تعداد کل مربیان  این نسبت در نظرگرفته شده است .
ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارت های ارتباطی(بارتون جی. ای . ۱۹۹۰ ) بوده که مشتمل  بر ۱۸ سئوال است و با ۵ مقیاس(کاملاً مخالفم- تا حدودی مخالفم– مطمئن نیستم– تا حدودی موافقم– کاملاً موافقم )مشخص شده است و مربیان باید فقط به یک گزینه جواب می دادند .
برای روش های تحلیل آماری داده های تحقیق ازدو روش تحلیل مقایسه میانگین(آنالیز واریانس  یکطرفه ) و روش ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است و در قسمت آمار توصیفی فراوانی  مشخصات  فردی مربیان مشخص شده است .
واژه های کلیدی: مهارت ارتباطی، تربیت بدنی، بازخورد، مربی گری،

فهرست

مقدمه    ۲
بیان مسئله:    ۳
ضرورت و اهمیت تحقیق    ۶
اهداف تحقیق:    ۸
الف)هدف کلی :    ۸
ب)اهداف ویژه:    ۸
فرضیه های پژوهش:    ۸
پیش فرض های پژوهش:    ۹
محدودیت های تحقیق:    ۹
واژه ها و اصطلاحات:    ۱۰
الف) تعاریف نظری    ۱۰
ب) تعاریف عملیاتی:    ۱۱
مهارت شنود مؤثر:     ۱۱
مربی درجه C:      ۱۱
مربی درجه B  :      ۱۲
مربی درجه A :        ۱۲
بخش اول : زیر بنای نظری پژوهش    ۱۵
مقدمه    ۱۵
فرآیند ارتباطات و عناصر اساسی آن    ۱۵
عناصر ارتباطی عبارتند از:    ۱۷
انواع ارتباطات    ۱۸
ارتباطات افقی، عمودی و مورب    ۱۹
ارتباط میان افراد    ۲۰
موانع ارتباطات میان افراد و چگونگی غلبه بر آنها    ۲۱
موانع ذاتی ارتباطات میان افراد به طور عمده عبارتند از:    ۲۲
روش های بهبود پیام و حذف موانع ارتباطی    ۲۳
چگونگی حذف موانع ارتباطی در سازمان    ۲۳
نقش ادراک در ارتباطات    ۲۴
مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن    ۲۵
الف) مهارت کلامی:    ۲۵
اهمیت مهارت کلامی    ۲۶
ب) مهارت باز خورد:    ۲۶
اهمیت مهارت بازخورد    ۲۷
ج) مهارت شنود مؤثر:    ۲۸
سبک های سه گانه شنود:    ۲۹
مربی گری    ۳۱
انتخاب حرفه ی مربی گری    ۳۲
مزایا و موانع مربی گری    ۳۳
آموزش و مربی گری    ۳۳
مسئولیت های مربی گری    ۳۴
احراز پست مربی گری    ۳۶
فلسفه مربی گری (انگیزه مربی گری ):    ۳۶
جنبه های مهم ارتباط ( بین ورزشکار و مربی )‌    ۳۸
گوش کردن    ۳۸
انتقال پیام    ۳۹
تمرکز روی نقاط مثبت    ۴۱
احترام گذاشتن و مورد احترام بودن    ۴۴
ایجاد و حفظ اعتماد    ۴۵
نمایش شفقت    ۴۶
بخش دوم : ادبیات پیشینه    ۴۸
الف) تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۸
ب) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۵۰
مقدمه:    ۵۴
روش تحقیق:    ۵۴
جامعه آماری :    ۵۴
نمونه آماری:    ۵۵
متغیرهای تحقیق:    ۵۵
روش جمع آوری اطلاعات:    ۵۶
مقدمه :    ۵۹
بخش اول:آمارتوصیفی    ۶۰
مدرک تحصیلی :    ۶۰
سن :    ۶۱
سطح مربی گری :    ۶۲
سابقه مربی گری :    ۶۳
رده مربی گری :    ۶۴
درجه مربی گری :    ۶۵
مهارت ارتباطی :    ۶۶
مهارت بازخورد :    ۶۸
مهارت شنود موثر:    ۷۰
مهارت کلامی :    ۷۲
بخش دوم : آمار استنباطی    ۷۴
مقدمه :    ۸۵
خلاصه پژوهش :    ۸۵
یافته های پژوهش :    ۸۶
نتیجه گیری کلی :    ۸۷
پیشنهاداتی مبتنی بر یافته های پژوهش:    ۸۸
منابع فارسی :    ۸۹
منابع لاتین    ۹۱
پرسشنامه مهارت های ارتباطی    ۹۴

منابع

– اقتدرای , علیمحمد (۱۳۷۰) .و سازمان مدیریت . تهران : انتشارات مولوی
– الوانی , سید مهدی ( ۱۳۶۹) . مدیریت عمومی . تهران : انتشارات نشر نی
– الوانی , سید مهدی (۱۳۷۲) . مدیریت عمومی . تهران : انتشارات نشر نی
– اندروز و هر شل ( ۱۹۷۷ ) . سازمان مدیریت : رویکرد پژوهشی . ترجمه : مقیمی , سید محمد          ( ۱۳۷۷) . تهران :‌انتشارات ترمه
– پورسلیمان , علی (۱۳۷۸). « بررسی نظر دبیران درباره وضعیت ارتباطات اثر بخش مدیران مرد مدارس متوسطه تهران » ( پایان نامه کارشناسی ارشد ) تهران : دانشگاه آزاد اسلامی , واحد علوم و تحقیقات .
– پی رابینز , استیفن (۱۳۸۴) . مدیریت رفتار سازمانی . ترجمه و تألیف : فرزاد امیدواران – انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر .
– ترنس آر ,‌میچل (۱۳۷۷) . مردم در سازمانها زمینه رفتار سازمانی , ترجمه : دکتر حسین شکر کن .انتشارات  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
– چراغ پور , جلال (۱۳۶۵). اصول آموزش و مربیگری در فوتبال ,انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش .
– دبورا آ . وست , چارلزآ . بوچر(۱۳۷۶). مبانی تربیت بدنی و ورزش . ترجمه : احمد آ‎زاد تهران : انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران .
– رابینز , استیفن (۱۹۹۸) . مهارت های ارتباطی برای مدیران , ترجمه :‌گیوریان ,‌محمد(۱۳۸۰) مجله مدیریت شماره های ۵۶ و ۵۵
– رضائیان , علی (۱۳۸۳) . اصول مدیریت .تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت )
– رضائیان , علی (۱۳۸۳) . مدیریت رفتار سازمانی موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
– رضائیان , علی(۱۳۸۴).مدیریت رفتارسازمانی ( مفاهیم نظریه ها و کاربردها ).موسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران .
– رضائی , جواد( ۱۳۸۰) . شناسایی نقش مهارت های ارتباطی و تأثیر آن در افزایش ارتباطات , سازمانی مدیران در وزارتخانه ها.« پایان نامه کارشناسی ارشد » تهران : دانشکده مدیریت و امور اداری واحد دانشگاه تهران .
– رئوفی ,محمد حسین (۱۳۷۸) . مدیریت عمومی و آموزش . مشهد : انتشارات دانشگاه فردوسی
فهیمه دوین , حسن (۱۳۸۴) . « بررسی رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های ایران » رساله دکتری . تهران : دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات .
-قزل سفلو, حسین (۱۳۸۱). روان شناسی فوتبال ، ساری : انتشارات مهر ساجده .
-کوثری, عادل (۱۳۸۰) « مطالعه و بررسی فرایند و شیوه های اصلی ارتباطات و شبکه های ارتباطی و تأثیر آن بر کارآیی در سازمان تأمین اجتماعی » (پایان نامه کارشناسی ارشد) واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
– کول , کریس ( ۱۳۷۶) کلید طلائی ارتباطات . ترجمه : محمدرضا ال یاسین . تهران : انتشارات هامون ج- محب علی , رضا (۱۳۷۲). « بررسی نظام ارتباطات در سازمان های صنعتی ایران » . (رساله دکتری ) دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران .
– مشکی ,‌اصغر ( ۱۳۸۰) مدیریت رفتار سازمانی و تحلیل کاربردی , ارزشی از رفتار سازمانی . تهران : انتشارات ترمه
-مرتضوی نصیری , علی ( ۱۳۷۰) ,« بررسی ارتباطات رسمی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش نواحی شهرهای اصفهان و مشهد ( پایان نامه کارشناسی ارشد ) . دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد .
– مقیمی , سید محمد ( ۱۳۷۷) . سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی . تهران . انتشارات ترمه
– میرسپاسی , ناصر (۱۳۶۹) . مدیریت روابط انسانی و روابط کار . تهران : نشر نقش جهان
– میر کمالی , سید محمد ( ۱۳۷۳) . رهبری و مدیریت آموزشی . تهران : نشر ورامین .
– مهربان , حمید (۱۳۷۹)رابطه مهارت های ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه مشهد . ( پایان نامه کارشناسی ارشد ) . دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد .
– یوسفی , ابوالفضل ( ۱۳۷۴), بررسی موانع ارتباطی موجود میان دبیران و مدیران از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی شهرستان قم ( پایان نامه کارشناسی ارشد ) . دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب .
– لینچ , جوی ( ۱۹۴۲) خلاقیت در مربیگری . ترجمه : کردی , محمدرضا واسد , محمدرضا و حسین زاده , محمد , تهران : بامداد کتاب .
۱-Allan, W,ocnd Black buyn, Richard(1989). Managing  Organizations Beharior. Iywin , Inc : 239-240.
۲-Dawns , ip .L and Hazen,E.D(1977). Commucational Satisfaction
۳-Gibson. G.W.and Hodges . R.M.(1991). Organizational Communication,,Managerial Perspective 2.nded . New York,Harper College.
۴-Griffin , R(1992). Computational  Skills . Technical Manual . Toyonto , Canada : Malti Health system .
۵-Jones,R.Eand associates (1993) Communicational . Quotient Inventory. Oronto , Canada .
۶-Larson . L(1971) . Mangement and Communicational . skill Skill Iwin,Inc,pp.34-242.
۷-Miller.p(1981)Varbal Communication skills : Personality and Individual differences . 25,pp.167-177.
۸٫Shermerhorn,J.R.(1993). Management for Productivity.fouythed. printed in the united States of America.
۹-Sternberg.R.J. and smith(1985).Social Intelligence and Decoding  Skills in Nonverbal  Communication . Prentice Hall Inc: 168-192.
۱۰-Thompson.Neil (1996) . People Skills:A6uide toEffectire Practice to in the Human Serrices . Macmilan Press , LTD.
۱۱-Vincent,R. and Waldron(1991). Achieving Communication Goals in uperior  Subordinate Relationship . The Multifuncionality of Unword Maintance Tectic.
۱۲-Weider . H. D. and Hartfield , J. D(1996). Superior’Conflict Management Straegies and Subordinate Outcomes Management. Communication Quarterly , V 0/10,N2
۱۳-Wiethman, P . L(1996). Communication and conflict Management.  Psychogical Bulletin Isq.1,pp219-245.

مقدمه

عصری که هر لحظه اش در گرو تغییرات شگفت انگیز است، ارتباطات حرف اول را می زند. تحقیقات نشان      می دهد که حدود هفتاد و پنج درصد از اوقات روزانه ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می گذرد. به همین دلیل کیفیت زندگی هر کسی بستگی به کیفیت ارتباطات او با دیگران د ارد. همه ما در محیط کار فرصت های یکسانی داریم اما تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را به سرعت می پیمایند و احترام، اعتبار و مقام برای خویش کسب می کنند که قدرت بیان داشته باشند، خود را به د رستی مطرح کنند و در شرایط مختلف و با افراد مختلف، ارتباطی مناسب و مؤثر برقرار کنند (آل یاسین،۱۳۷۶).

مهارت های ارتباطی سرمایه ای مهم برای هر فرد در راه موفقیت به شمار می رود. توانایی برقراری ارتباط برای همه ی مخلوقات زمین الزامی است، و انسان ها نیز از این قانون مستثنی نیستند. البته ارتباط انسان ها بسیار پیچیده تر و دشوار تر از سایر مخلوقات است. راه های متعدد و مختلفی برای برقراری ارتباط میان انسان ها وجود دارد. با پیشرفت مهارت های ارتباطی اعتماد به نفس نیز افزایش می یابد، از این رو تقویت مهارت های ارتباطی می تواند جزء استراتژی های طولانی مدت برای رسیدن به موفقیت باشد .

امروزه فعالیت های تربیت بدنی به عنوان نوعی تربیت عملی و بخشی از تربیت مکتبی که با فعالیت های مختلف ورزشی، سلامت جسمی و روحی دانش آموزان را مدنظر دارد، مورد توجه خاص می باشد. فعالیت های ورزشی بادارا بودن عنصر مسابقه، رقابت، همکاری، نظم و مقررات و سازمان بخشیدن که حرکات جسمی و روحی به عنوان ابزاری نیکو در تعلیم و تربیت بشمار می آیند.

در میان فعالیت های مختلف ورزشی، بازی فوتبال بعنوان ورزشی ارزان، زیبا و پر هیجان از کشش و جاذبه ی بسیاری در نزد عموم برخوردار است. با توجه به وظایف متعدد و متفاوتی که یک مربی از جهات مختلف به عهده دارد، او را ناگزیر می سازد علاوه بر دانش فنی مربوط به رشته ی اختصاصی خود، در سایر علوم نظیر روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و سایر علوم انسانی اطلاعات داشته، همچنین شخص مربی باید از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار باشد ( چراغپور، ۱۳۶۵)

بیشتر وقت مربیان در ارتباط با بازیکنانشان می گذرد و این ارتباط آن ها را برای نیل به هدف هایشان هماهنگ    می سازد. یکی از عوامل موفقیت مربی، قابلیت ارتباط موثر است. او باید قادر به ایجاد ارتباط درست باشد. این گونه ارتباطات باید با والدین، عوامل اجرایی، بازی کنان و مردم برقرار گردد.بیشتر اوقات پیام های ما نارسا است

این نارسایی به جهت عدم ارتباط کلامی نمی باشد، بلکه به این دلیل است که ما به اهمیت ایجاد ارتباط غیر کلامی پی نبرده ایم.این مطلب می تواند درس مهمی باشد که مربی به اهمیت موضوع پی ببرد و نسبت به چگونگی بهبود مهارت های ایجاد ارتباط موثر وقوف بیشتری یابد ( لینچ [۱] ، ۱۹۴۲).

بیان مسئله:

واژه ارتباط از ریشه لاتین کامیونز[۲] به معنای اشتراک گرفته شده است. این کلمه در زبان فارسی به صورت مصدر عربی درباب افتعال به کار می رود؛ که در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه کاربرد دارد. ارسطو [۳] فیلسوف یونانی، شاید نخستین اندیشمندی باشد که حدود ۲۳۰۰ سال پیش درباره ارتباط سخن گفته است. وی در کتاب مطالعه معانی بیان( ریطوریقا)  [۴]  در تعریف ارتباط گفته است: « ارتباط عبارت است از جست و جو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران» ( مشبکی، ۱۳۸۰).

ارتباط یکی از پدیده هایی است که همه جوانب زندگی انسان با آن سر و کار دارد. فقط از طریق نوعی ارتباط است که افراد انسانی می توانند با هم مراوده و مرابطه برقرار کرده به حیات اجتماعی خود ادامه دهند. ارتباط، به زبان ساده ، عبارت است از انتقال و فهم معنا بین اشخاص. عمل انتقال به وسیله هر نوع رفتاری که در امر مبادله اطلاع و معنا موثر باشد، صورت می گیرد. از این رو، ارتباط را به صور گوناگون تعریف می کنند:

۱- تبادل اطلاعات با استفاده از توانایی های انسانی یارسانه های تکنولوژیکی.

۲- مبادله عقاید و افکار، یا قلمرو وسیع مبادله اندیشه های انسانی.

۳- فراگرد دادن و ستاندن اطلاعات.

فرایند ارتباط با فرستنده که اندیشه ای را سامان داده و به صورت شفاهی، نوشته و یا به گونه ای بصری به گیرنده می فرستد آغاز می شود. گیرنده، پیام را دریافت می کند و پس از بازگشایی آن( کشف پیام) به منظور و مقصود ارتباط، پی می برد. این پیام، به جای خود، ممکن است به دگرگونی یا اقدام بیانجامد. اما فراموش نکنیم که فرآیند ارتباط ممکن است توسط« پارازیت ها» و هر چیزی که می تواند باز دارنده ی برقراری ارتباط باشد، بریده شود(رضائیان،۱۳۷۹).

ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات از فرستندهبه گیرنده به گونه ای که این اطلاعات به وسیله ی هر دو، فرستنده و گیرنده، درک و فهم شود( مقیمی، ۱۳۷۷).

ارتباطات مؤثر، هدف به حساب نمی آید بلکه باید وسیله ای برای کسب هدف تلقی شود. مشخصه اصلی در مورد ارتباطات این است که ارتباط کیفیتی ذاتی نیست بلکه اکتسابی است(فلیپو[۵] ودیگران ۱۹۸۸،به نقل ازآل یاسین،۱۳۷۶)

به اعتقاد هلریگل واسلکم [۶]مهارت ارتباطی عبارت است از توانایی ارسال و دریافت اطلاعات، افکار، احساسات و نگرش ها.مهارت های ارتباطی اشاره دارد به توانایی مدیران که به طور موثر ایده ها و اطلاعاتی به دیگران انتقال داده و همچنین به طورموثر ایده ها و اطلاعات را دریافت کنند( گریفین[۷] ۱۹۹۲).

انسان موجودی اجتماعی است و اجتماع نیز شبکه ای در هم تنیده از روابط بنیاد جامعه زمانی بر پا خواهد که بین عناصر گوناگون، ارتباط خاصی پدیدار گردد. ارتباطات گره ای است که افراد، سازمانها و گروه ها را به هم پیوند می دهد. ارتباطات موثر پیش فرض اساسی نیل به اهداف سازمان محسوب می شود و ارتباطات ضعیف علل بروز بسیاری از مشکلات در سازمان ها است( پرهیزکار، ۱۳۶۸).

یکی از رموز مربی گری موفقیت آمیز، برقراری ارتباط با بازیکنان  تیم است، به نحوی که آنان را برای انجام کارهای سخت بر انگیزد. مربی گری چیزی جز تلفیق و ترکیب مهارت های پیچیده با هم نیست. یکی از این مهارت ها توانایی برقراری ارتباط مؤثر با بازی کنان و کلیه اعضاء باشگاه است. این هنر( مهارت) متمایز کننده مربیان بزرگ از سایرمربیان می باشد.موفقیت مربی در امر مربی گری تا حد زیادی به توانایی وی در برقراری ارتباط مؤثر در موقعیت های گوناگون و بی شمار بستگی دارد.مربیان باید بتوانند با بازی کنان، دستیاران و مدیران باشگاه ها به خوبی ارتباط برقرار نمایند.تعلیم، تشویق، رعایت انضباط، ارزش یابی و بیان مهارت ها،  مرسوم ترین روابط و واژه های کاربردی در مربی گری می باشند که همه آن ها مستلزم ارسال پیام اند. معمولا مربیان با چگونگی انتقال پیام مورد توجه و تفاوت قرار می گیرند. ارتباط تمامی افراد در یک باشگاه مستلزم ارتباط صحیح با مربی است مربی در مرکز دایره قرار گرفته است و همگی بایستی نگاهی مستقیم به مرکز داشته باشند.« امه ژاکه[۸]» سر مربی سابق تیم ملی فرانسه در سال ۱۹۹۸ که با این تیم به عنوان قهرمان جهان نائل شد در خاطراتش این گونه گفته است:« یک مربی بر اساس ضروریات زمان می تواند یک معلم، یک پدر، یک دوست، و یا یک پلیس باشد. برای یک مربی صرفاً دانستن مسایل مربوط به رشته ورزشی کافی نیست بلکه باید یک فیلسوف خوب، یک مربی خوب و از همه مهم تر یک شنونده و یک گوینده توانمند باشد. وی باید از لحاظ اخلاقی اعتبار داشته و ارزش های اخلاقی را به خوبی بشناسد و نیز توانایی دفاع از آنها را داشته باشد.مربی خوب گاهی مانند پدر برای بازی کنانش است، گاهی هم بایستی مانند یک پلیس زیرک برای آن ها باشد. چون که بازی کنان عموماً جهت گرفتن انگیزه به هر دو شوک مثبت و منفی نیاز دارند. عدم یکی از این دو دیگری را کم رنگ می کند.وقتی از «آلکس فرگوسن» [۹]سرمربی«منچستر یونایتد»[۱۰]انگلیسی در مورد ارتباط با بازیکنانش  سوال می شود، در پاسخ می گوید : من در تمام مراسم شادی وغم بازیکنان شرکت می کنم وازاحوالات شخصی آن ها باخبرهستم( قزل سفلو، ۱۳۸۱)

دررابطه بابحث مربی گری وبه ویژه دررشته ورزشی فوتبال درآخرین طبقه بندی که دراین رشته صورت پذیرفته است ، به شرح ذیل می باشد:

نقطه آغاز مربیگری با سطح پایه شروع می شود که درجه D آسیا نام دارد.

سطح C دومین سطح مربی گری است که در این سطح برای مربیان آموزش تکنیک و تاکتیک در نظر گرفته می شود. سطح یا درجه B کنفدارسیون آسیا که به گفته ی اکثر مربیان سخت ترین دوره و کامل ترین دوره مربی گری را شامل می شود و مربیانی که در کلاس های آموزشی این سطح شرکت می کنندواین دوره را با موفقیت به پایان می رسانند افرادی مجرب در امر مربی گری خواهند بود. و در نهایت سطح یا دوره A کنفدراسیون آسیا که بالاترین درجه مربی گری در کشور ما است که به علت زمان طولانی کلاس های این دوره و محدود بودن ظرفیت این کلاس ها مربیان اندکی قادر به گذراندن این دوره هستند

سئوال اساسی که این پژوهش قصددارد به آن پاسخ دهد ،این است که :

آیا مربیان فوتبال ما در رابطه با مهارت های ارتباطی که شامل مهارت های بازخورد، شنود موثر و مهارت کلامی است، مهارت لازم را دارند و آیا هر مربی نسبت به درجه و سطح مربی گری که به دست آورده و دوره های مخصوص را گذرانده به همان اندازه و درجه مربیگری، در رابطه با مهارت های ارتباطی به مرحله رشد و تکامل رسیده است یا نه؟


ضرورت و اهمیت تحقیق

انسان موجودی اجتماعی است و آشکار است که این ماهیت اجتماعی، آدمی را به برقراری رابطه و ایجاد ارتباط با وجوه گوناگون اجتماع و مجموعه ای که در آن است رهنمون می گرداند. درواقع هر نوع فعالیت سازمان یافته، به ارتباطات نیازمند است و هدایت هر کاری، مستلزم پیام دادن است و بستر انتقال پیام ها، ارتباطات( در شکل گسترده آن) است و از همین رو راه دیگری برای هدایت کار افراد و گروههای کاری سازمان وجود ندارد.ریشه بسیاری از مشکلات فردی، سازمانی و اجتماعی را می توان در کمبود ارتباطات مؤثر نقش سیستم ارتباطی یا به طور کلی سود تعبیر و تفسیرهای ارتباطی جستجو کرد(آل یاسین،۱۳۷۶).

مهم ترین و مشکل ترین مهارت برای ایجاد رابطه های قوی با ورزشکاران، ارتباط کارآمد است.ارتباط کارآمد اصطلاحی است که اغلب علت پیروزی های عظیم قلمداد می شود. از سوی دیگر،ارتباط غیر کارآمد اغلب به عنوان تبینی برای شکست ها به کار می رود. مثلاً << ری اسکات >>[11]  که در سال ۱۹۷۴ به عنوان مربی نمونه سال آمریکادر جامعه ی ملی بسکتبال برگزیده شده بود در سال ۱۹۷۶ اخراج شد. دلیلی که توسط مدیریت در اختیاررسانه های همگانی قرار گرفت ،از هم پاشیدگی فرایند ارتباطات او بود. بنابراین، ارتباط مستلزم داشتن چیزی بیش از اطلاعات درست و مناسب است. اطلاعات باید به درستی ارزشیابی گردد، و در اختیار تصمیم گیرندگان اصلی قرار گیرد، و به اقدامی مناسب و در خور منجر گردد .ارتباط میان اشخاص مستلزم فرد یا گروهی است که در انتقال اطلاعات به فرد یا گروه دیگری تلاش دارد. ارتباط کارآمد حاکی از این است که پیام برای فرستنده و گیرنده معنای مشابهی داشته است( شکرکن ،۱۳۷۷).

ایجاد ارتباط خوب و کارآمد ، مشکل است اما برای مربی گری خوب، نقش اساسی دارد. ارتباط خوب باعث تسهیل ایجاد، شجاعت، دلسوزی، همکاری و حس گروهی در ورزشکاران می شود. هنر ارتباط ضروری و قابل یادگیری است. مربی و تیمی که در زمین بازی و خارج از آن به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، بلوغ لازم را برای انجام دادن کار از خود نشان می دهند دنیای ورزشکاری امروز بیشتر از همیشه چالش برانگیز است. فشارها و خواسته هایی که شما به عنوان یک مربی با آن ها مواجه می شوید ، زیاد هستند ورزشکاران به دنبال تیم ها، برنامه ها و مدارسی هستند که مربیان آن ها بتوانند با ورزشکاران محترمانه گفتگو کنند. به این دلیل ارتباط خوب با مرحله پذیرش بازی کنان جدید شروع می شود. زمانی که شرایط سختی در یک تیم بوجود می آید ، ورزشکاران انتظار دارند دربرخورد با آن ها ، شخصیت ایشان حفظ شود. ارتباط خوب بین مربی و اعضای تیم به ایجاد محیط اعتماد و اطمینان کمک می کند و هر کسی می تواند با تمرکز روی نهایت تلاش در این محیط رشد کند.با یک ارتباط، خوب مشکلات و فشارهای مربی گری خیلی راحت تر کنترل می شود.ارتباط خوب کلید انتقال پیام و در نتیجه،کلید کار آمدتر بودن در نقش یک مربی است(لینچ ۱۹۴۲ )[۱۲].

اهمیت تحقیق فوق از آن جهت می باشد که در تیم های فوتبال از یک سو همدلی،واکنش های عاطفی و روابط خوب انسانی و از سویی دیگر تنش و عدم توافقات به وفور مشاهده می شود،که اگر به گونه ای مناسب شناسایی،تجزیه و تحلیل و مورد استفاده قرار گیرد به طور یقین موجب موفقیت تیم ها می شوند.اگر مربیان تیم های فوتبال علاوه بر دانش و تجربه از مهارت های ارتباطی کافی برخوردار باشند،می توانند با انتخاب روش رهبری مناسب با بازی کنان خود ارتباط صحیح برقرار نموده و با بالا بردن روحیه همکاری و ایجاد انگیزه کار و فعالیت در آن ها،زمینه موفقیت تیم را مهیا سازند(فهیم دوین، ۱۳۸۴).

بخش عمده کار مربی فراهم آوردن محیط مناسب کار و فعالیت برای بازی کنان می باشد که به دور از تعارضات و عدم توافقات در حصول به اهداف مشترک تیم همکاری نمایند.تیم های ورزشی مربیانی نیاز دارند که آرام دل و سالم باشند و فشارهای درونی برای انگیزش خود را بشناسند و رفتار خود را متعادل سازند.مربیانی که بتوانند احساسات و عواطف مثبت مانند بردباری،خوش بینی،آرمان داری،احساسات ،عزت نفس و امثال آن را با عوامل منطقی مانند:هوشمند بودن،تفکر،تحلیل و سایر امور منطقی در هم بیامیزند و مسائل و مشکلات موجود در تیم را به نحو مطلوب مدیریت نماید(همان منبع ، ص۷۴).

ضرورت بررسی این مسئله از آنجا نمایان می گردد که وظیفه ی مربی نسبت به شاگردانش مانند وظایف مشکل یک پدرخوب است.بدیهی است که آموزش دادن حتی به یک نفر به قدر کافی مشکل است چه رسد به آموزش دادن و مربی گری در مورد تیمی که دارای بیست تا سی نفر بازیکن در سنین مختلف با علائق مختلف و فرهنگ تربیتی مختلف می باشد و این مسلما مشکلات زیادی را در برخواهد داشت .برای بهتر اداره کردن تیم و داشتن ارتباط دلپذیر با هر یک از افراد تیم لازم است به نیازهای بازی کنان خود واقف گشته و حتی المقدور نسبت به درخواست های منطقی آنان جواب مساعد داده شود وجهت سهولت کار، مربیان باید به فرایند ارتباط مؤثر و نیازمندی های بنیادی شاگردان خویش واقف باشند.

اهداف تحقیق:

الف)هدف کلی :

تحقیق هدف کلی تحقیق بررسی رابطه بین درجه مربی گری و مهارت های ارتباطی مربیان فوتبال دارای مدرک مربی گری (C,B,A)کنفدراسیون فوتبال آسیا می باشد.

ب)اهداف ویژه:

– تعیین رابطه بین درجه مربیگری (C,B,.A) با مهارت های ارتباطی با در بین مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین سابقه ی مربی گری با مهارت های ارتباطی مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین مدرک تحصیلی مربیان با مهارت های ارتباطی فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین رده (سطح) مربی گری با مهارت های ارتباطی در بین مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین سن با مهارت های ارتباطی مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین درجه ی مربی گری مربیان با مهارت های کلامی با فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین درجه ی مربی گری با مهارت های بازخورد مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین درجه ی مربی گری با مهارت های شنود موثر مربیان فوتبال استان گلستان

– تعیین رابطه بین سن ، مدرک تحصیلی، سابقه مربی گری، سطح(رده)مربی گری ومهارت های شنودمؤثر،کلامی وبازخورد مربیان فوتبال استان گلستان

فرضیه های پژوهش:

۱- بین درجه مربی گری( C,B,A) کنفدراسیون فوتبال آسیا با مهارت های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد.

۲- بین درجه مربی گری با شنود مؤثر رابطه معناداری وجود ندارد.

۳- بین درجه مربی گری با مهارت کلامی رابطه معناداری وجود ندارد.

۴- بین مهارت بازخورد با درجه مربی گری رابطه معناداری وجود ندارد.

۵- بین سابقه مربی گری مربیان با مهارت بازخورد، رابطه معناداری وجود ندارد.

۶- بین سابقه مربی گری مربیان با مهارت شنود مؤثر، رابطه معناداری وجود ندارد.

 ۷- بین سابقه مربی گری مربیان با مهارت کلامی، رابطه معناداری وجود ندارد.

۸- بین سابقه مربی گری با مهارت های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد.

۹- بین سن مربیان با مهارت بازخورد، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۰- بین سن مربیان با مهارت شنود مؤثر، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۱- بین سن مربیان با مهارت کلامی، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۲- بین سن مربیان  با مهارت های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۳- بین مدرک تحصیلی مربیان با مهارت بازخورد، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۴- بین مدرک تحصیلی مربیان با مهارت شنود مؤثر، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۵- بین مدرک تحصیلی مربیان با مهارت کلامی، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۶- بین مدرک تحصیلی مربیان با مهارت های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۷- بین سطح مربی گری مربیان با مهارت بازخورد، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۸- بین سطح مربی گری مربیان با مهارت شنود مؤثر، رابطه معناداری وجود ندارد.

۱۹- بین سطح مربی گری مربیان با مهارت کلامی، رابطه معناداری وجود ندارد.

۲۰- بین سطح مربی گری با مهارت های ارتباطی رابطه معنا داری وجود ندارد.

پیش فرض های پژوهش:

۱- آزمودنی ها با صداقت و دقت به سئوالات پرسش نامه پاسخ می دهند.

۲- آزمودنی ها با توضیح کامل محقق و درک سوالات به پرسش نامه پاسخ می دهند.

۳- پرسش نامه اندازه گیری میزان مهارت های ارتباطی که توسط بارتون جی. ای تدوین شده از روایی و پایائی برخوردار است.

محدودیت های تحقیق:

الف) محدودیت هایی که توسط محقق اعمال شده است:

۱- این تحقیق فقط در بین مربیانی که دارای مدرک مربی گری A,B,C کنفدراسیون فوتبال آسیا بودند، صورت گرفته است و مدرک مربی گری D لحاظ نشده است.

۲- زمان اجرای تحقیق و توزیع پرسش نامه در تابستان ۸۶ می باشد.

ب) محدودیت هایی که از اختیار محقق خارج می باشد:

۱- کمبود مربیان با مدرک A مربی گری در استان گلستان

۲- اگر چه نام افراد در تحقیق مشخص نشده است ولی شاید ملاحظاتی در پاسخگویی به سئوالات در مربیان ایجاد شود.

۳- منطقه ی جغرافیایی به لحاظ شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ممکن است بر پاسخ به سئوالات تأثیر گذار باشد.

واژه ها و اصطلاحات:

الف) تعاریف نظری

 مهارت ارتباطی[۱۳]:عبارتست از توانایی ارسال و دریافت اطلاعات، افکار، احساسات و نگرش ها( هلریگل و اسکلم، ۱۹۹۶،ترجمه فهیم دوین،).

تربیت بدنی[۱۴] : [۱۵] فرایندی است- آموزشی و تربیتی که از طرق فعالیت های جسمانی، تمام ابعاد وجودی انسان را مورد توجه قرار می دهد و به رشد وتوسعه آنها کمک می کند.( آزاد، ۱۳۷۵).

مربی گری:[۱۶] فرایند هماهنگی یک سری زمینه های کاربردی که منجر به یک برنامه سیستماتیک و مجهز جهت آماده سازی فرد منظور بهبود و توسعه رقابت و ورزش می گردد.( چراغ پور، ۱۳۶۵).

 مهارت کلامی:[۱۷]  عبارتست از بکارگیری آگاهانه نمادهای کلامی به منظور ترغیب دیگران به انجام کار( رابینز، ۱۹۸۹)

بازخورد:[۱۸]   عبارتست از برگشت نتیجه پیام به فرستنده بطوری که فرستنده پیام از وضعیت ارسال پیام و نحوه ی دریافت و درک آن آگاه گردد.( الوانی، ۱۳۷۹)

شنود مؤثر:  عبارتست از دریافت معنی آنچه که فردمی شنود. ( رابینز، ۱۳۷۸) [۱۹]

ب) تعاریف عملیاتی:

مهارت های ارتباطی:از نظر عملیاتی منظور از مهارت های ارتباطی در اینجا مجموع نمراتی است که مربیان از مهارت های کلامی،بازخوردوشنود موثر کسب می کنند و دامنه نمرات از حداقل ۵(ضعیف) تا حداکثر ۳۰ (قوی) متغیر است.

مهارت کلامی:از نظر عملیاتی منظور از مهارت کلامی در اینجا نمراتی است که مربیان از سوالات۳- ۴- ۷- ۱۲- ۱۵- ۱۷ کسب می کنند، و دامنه ی نمرات از حداقل ۵( مهارت کلامی ضعیف) تا حداکثر۳۰( مهارت کلامی قوی) متغیراست.

مهارت بازخورد:  [۲۰]ازنظرعملیاتی منظورازمهارت بازخورد دراینجا نمراتی است که مربیان ازسئوالات ۱،۵،۹،۱۱،۱۳،۱۶ کسب می کنندو دامنه نمرات ازحداقل۵(مهارت بازخوردضعیف) تاحداکثر۳۰ (مهارت بازخوردقوی) متغیراست.

مهارت شنود مؤثر:[۲۱]

از نظر عملیاتی منظور از مهارت شنود مؤثر در اینجا میزان نمراتی است که مربیان از سوالات ۲-۶-۸-۱۰-۱۴-۱۸ کسب می کنند و دامنه نمرات از حداقل ۵( مهارت شنود مؤثر ضعیف) تا ۳۰ ( مهارت شنود مؤثر قوی) متغیراست.

مربی درجه C:  [۲۲] 

از نظر عملیاتی منظور از مربی C شخص یا فردی است که ۲ سال بعد از فعالیت با مدرک درجه مربی گری D کنفدارسیون فوتبال آسیا و طی مدت ۱۲ روز زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در کلاس های مربی گری که آموزش تکنیک و تاکتیک در فوتبال را شامل می شود، شرکت می کند.

مربی درجه B  :  [۲۳]

از نظر عملیاتی منظور از مربی B شخص یا فردی است که ۲ سال بعد از فعالیت با مدرک مربی گری درجه C کنفدراسیون آسیا در سطح کشور، طی مدت ۲۱ روز زیر نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا به آموزش جهت مرحله پیشرفته مربی گری در این کلاس ها شرکت می نماید.

 

مربی درجه A :    [۲۴]

از نظر عملیاتی منظور از مربی A، شخص یا فردی است در ضمن اینکه ۲ سال از مدرک مربی B که کسب کرده سپری شده و بعد از گذشتن چند سال از مربی گری خودش در سطح استان و کشور و کسب تجارب گوناگون طی مدت یک ماه در کلاس های مربی گری A کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت می کند که در این کلاس ها اهم مطالبی که به این مربیان آموزش داده می شود، در مورد مدیریت باشگاه ها است.

بخش اول : زیر بنای نظری پژوهش

مقدمه

هر پژوهشی مبتنی بر یافته ها و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور می باشد که به استناد این یافته ها و مدارک موجود توسط محققین قبلی انجام می شود.

این فصل شامل دو بخش است:

بخش اول شامل مبانی نظری تحقیق می باشد و بخش دوم ادبیات پیشینه تحقیق را شامل می شود .

فرآیند ارتباطات و عناصر اساسی آن

در یک عبارت ساده، ارتباطات را می توان تبادل اطلاعات و انتقال معنی دانست (کتز و کان، ۱۹۶۹ ، به نقل از رضائیان ، ۱۳۸۳ ).  عناصر ارتباط را با بسط تعریف فوق در این جمله که می گوید: ارتباطات عبارت است ازانتقال اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده،‌ به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک باشد،‌ در شکل ذیل می توان نشان داد (کنتز و دیگران، ۱۹۸۸، به نقل از رضائیان ، ۱۳۸۳).

در شکل فوق فقدان هر یک از عناصر موجب عدم برقراری ارتباط است. در تعریف جامع تری، می توان گفت: ارتباطات،‌ فرایندی است که اشخاص از طریق انتقال علائم پیام به دریافت معنی مبادرت می ورزند. ( رضائیان ، ۱۳۸۳)

ارتباطات عبارت است از انتقال اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده، به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک مشابه باشد.( حقیقی، ۱۳۸۰).

ارتباطات عبارتست از مبادله ی اطلاعات بین دو یا چند نفر از طریق علائم مشترک به عبارت دیگر ارتباطات عبارتست از کلیه ی فعالیت های گفتاری، نوشتاری و کرداری( حرکتی) که برای انتقال معنی و مفهوم و یا اثر گذاری و نفوذ بر دیگران به کار گرفته می شود.( مقیمی، ۱۳۳۷۷)

« ارتباط عبارتست از عمل انتقال، اظهار، بیان و گفتگو بین یک فرد با فرد دیگر( مشبکی، ۱۳۸۰)

ارتباط عبارتست از: (انتقال مفاهیم، اطلاعات و معانی و احساس ها بین افراد در سازمان، با واسطه یا بدون واسطه)( حقیقی ۱۳۸۰)

ارتباط عبارتست از: «فرایند انتقال ارتباط، احساس ها، حافظه ها و فکرها در میان مردم» ( اسمیت۱، ۱۹۹۸، به نقل از مهربان ۱۳۷۹)

ارتباط عبارتست از : انتقال و تبادل اطلاعات، معانی و مفاهیم و احساس ها بین افراد در سازمان با واسطه یا بی واسطه( الوانی، ۱۳۶۹).

ارتباطات: یعنی برقراری مناسبات بین دو طرف، از طریق حس ادراک توسط یک فرد و ایجاد سرعت انتقال، درک و جوابگویی از طرف دیگر ( میرسپاسی، ۱۳۶۹)

ارتباطات عبارتست از: مبادله« اطلاعات و انتقال مفاهیم» که بصورت شفاهی، کتبی، یک طرفه و یا دو طرفه صورت می گیرد .   ( شعاع ،۱۳۷۷)

بنیین و نانسن[۲۵]   اظهار داشتند که فراهم آوردن معنا از طریق ارتباطات، یکی از چهار راهبرد مهم رهبری است. ارتباط موثر با افراد و درک انگیزه های آنان باعث توفیق مدیریت در انجام وظیفه رهبری، هدایت و غیره خواهد شد. ارتباط صحیح تنها راهی است که افراد مختلف می توانند به درک متقابل برسند(ترجمه فهیم دوین،۱۳۸۱).

ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری و وسایل انتقال و حفظ آن ها در زمان و مکان بر پایه ی آن توسعه پیدا می کند. ارتباط عبارتست از :« انتقال اطلاعات با وسایل ارتباطی گوناگون از یک نقطه، یک شخص با یک دستگاه به دیگری»( نسل لانگلی و مشل شین [۲۶]  ، ۱۹۸۶ به نقل از مشبکی، ۱۳۸۰).

ارتباطات مجموعه ای از مهارت هاست. اما مهم ترین آن ها درک نقطه نظرهای طرف مقابل و تفهیم نقطه نظرهای خویش است.چنانچه ارتباط به صورت صحیح انجام نشود، باعث ایجاد نابسامانی دررسیدن به هدف خواهد شد. بنابراین ریشه ی مشکلات فردی، سازمانی و اجتماعی را می توان در کمبود ارتباطات مؤثر و سوء تعبیرها و تفسیرهای ارتباط جستجو کرد.پس می توان گفت که برقراری ارتباط صحیح به دلایل متعددی برای مربیان ضروری است که از آن جمله:هماهنگ کردن و تنظیم وقت خود، انجام وظایف، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل تیم به نحوه ی مؤثر.(رضائیان،۱۳۷۹)

عناصر ارتباطی عبارتند از:

۱- فرستنده (منبع): فرستنده پیام، آغاز کننده ارتباط است که معمولاً تماس را جهت انتقال اطلاعات و مفهوم آن به دریافت کننده شروع می کند.

۲- گیرنده (مقصد): شخصی است که پیام را دریافت کرده و استنباطی از آن می کند، اگر استنباط گیرنده با مقصود فرستنده یکی نباشد پیام دریافت نشده است.

۳- مفهوم ذهنی پیام: فکر و اندیشه ای است که باید به گیرنده منتقل شود.

۴- مفهوم عینی پیام: پیام به یک سری علائم تبدیل می گردد و به صورت خبر، نکته یا موضوعی به گیرنده انتقال می یابد.

۵- ارسال پیام: وسیله و طریقه ارسال پیام را کانال گویند (مانند هوا برای انتقال کلام، کاغذ جهت ارسال نامه،‌ امواج الکترومغناطیس در انعکاس تصویر). هر چند بعضی از صاحبنظران میان پیام و کانال ارسال آن، تفاوت قائلند، ولی پیام و کانال ارتباطی آنچنان در هم آمیخته اند که در اغلب موارد تفکیک ناپذیرند. نکته مهم در کارآیی و اثر بخشی ارتباط،‌ متناسب بودن کانال برای ارسال پیام است.

۶- دریافت پیام: پیام،‌ توسط گیرنده یا گیرندگان دریافت می شود. استنباط و ادراک گیرنده پیام نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط دارد.

۷- تبدیل پیام به مفهوم ذهنی: فرایندی است که گیرنده بر اساس آن، پیام را به اطلاعات مورد نظر فرستنده تفسیر می نماید،‌ این تفسیر بر مبنای تجربه گذشته گیرنده،‌ تفسیر فرد از علائم، انتظارات و مقاصد دو طرف (فرستنده و گیرنده) از پیام انجام می شود.

۸- درک پیام: گیرنده، پس از ایجاد مفهومی ذهنی برای خود، پیام را درک می کند.

۹- پارازیت (استونر [۲۷]،‌ ۱۹۸۳، به نقل از رضائیان ، ۱۳۸۳ ): عبارت است از عواملی که موجب اخلال یا نامفهومی پیام است یا صورت دیگری از تداخل در ارتباط. دخالت عامل پارازیت ممکن است به دلایل ذیل باشد:

۱-۹ : فرستنده،‌ پیام را به درستی ادا نکند.

۲-۹ : پیام تحریف شده باشد.

۳-۹ : صداهایی از محیط در آن اثر گذاشته باشد.

۴-۹ : بی توجهی گیرنده به پیامی که دریافت کرده است.

۵-۹ : عدم دقت گیرنده در تفسیر پیام.

۱۰- بازخورد  : ابراز نظر و واکنش های گیرنده درباره پیام و انتقال آن به فرستنده را گویند . بازخورد، درجه اثر بخشی و کارآیی ارتباط را نشان می دهد. همچنین کمبودها و نارسایی های ارتباطی را بیان می کند،‌ در این صورت،‌ بازخورد به رفع اشکالات و بهسازی ارتباطات کمک می نماید. (  رضائیان ، ۱۳۸۳).

انواع ارتباطات

ارتباطات را از جهات متفاوتی می توان طبقه بندی کرد. اگر بخواهیم ارتباطات را از نظر عکس العمل در محیط استقرار،‌ بررسی کنیم، از طبقه بندی ذیل استفاده می کنیم:

الف- ارتباطات یک جانبه : اگر عکسل العمل گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود،‌ آن را از ارتباط یک جانبه گویند.

ب- ارتباطات دوجانبه: چنانچه، محیط استقرار به گونه ای باشد که گیرنده عملاً عکس العمل ها و نظرهای خود را درباره محتوای پیام به اطلاع فرستنده برساند، به آن ارتباط دوجانبه گویند.

پژوهش های انجام شده (لِویت [۲۸]، ۱۹۶۴،به نقل ازرضائیان،۱۳۸۳) در این دو مورد حاکی است که:

۱- ارتباط یک جانبه، سریعتر و کار فرستنده پیام آسانتر است.

۲- ارتباط دو جانبه، از دقت بیشتری برخوردار است ،‌ چون در نتیجه عمل بازخور، فرستنده امکان بررسی مجدد پیام را می یابد و آن را با دقت بیشتر برای گیرنده ارسال می کند. همچنین، در ارتباطات دو جانبه، گیرنده احساس اطمینان بیشتری به تأثیر قضاوتها و ارزش های پیشنهادی خود پیدا می کند.

۳- در ارتباطات یک جانبه ، به علت دقت کمتر ، پارازیت و سردرگمی بیشتری دیده می شود ، بنابراین جهت پرهیز از این امر ، تا سر حد امکان از قبل برای این ارتباط ، باید برنامه ریزی گردد.

۴- در ارتباطات یک جانبه، فرستنده آسانتر می تواند اشتباهات خود را مخفی نماید.

۵- در مواردی که امور هنوز برنامه ریزی نشده و به روال عادی در نیامده اند، ارتباط دو جانبه وسیله موثرتری است و قدرت نفوذ بیشتری دارد، ولی پس از آنکه امور برنامه ریزی شد و حالت عادی و یکنواختی یافت،‌ اثر ارتباط دوجانبه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و از آنجایی که تصمیم های برنامه ریزی نشده بیشتر در سطوح عالی مدیریت است،‌ امور جاری بیشتر در سطوح عملیاتی سازمان وجود دارد. شاید بتوان نتیجه گیری کرد که ارتباطات دوجانبه، برای اتخاذ تصمیم در سطوح عالی مدیریت مناسبتر و مؤثرتر است.

۶- بعضی از صاحب نظران، معتقدند که ارتباط یک جانبه هنگامی مناسب و موثر است که فرستنده و گیرنده با پیام آشنا باشند، یعنی پیام حالت یکنواخت و تکراری داشته باشد، نظم و ترتیب در ارتباط ها با اهمیت تلقی گردد و تعلیق واکنش های افراد مورد نظر باشد (استونر، ۱۹۸۳ ، به نقل از رضائیان ، ۱۳۸۳).

فرستنده ای مؤثر است که،‌ عوامل محیطی را مورد بررسی قرار داده و اطمینان حاصل کند که پیام دریافت شده است.

ارتباطات افقی، عمودی و مورب

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.