تحقیق مشکلات و آسیب های زن در خانواده و جامعه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق مشکلات و آسیب های زن در خانواده و جامعه

تعداد صفحات :۷۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 با اینکه زنان تا مدتها بر اساس باورهای عمومی جامعه از ورود به دنیای بیرون از چهاردیواری خانه منع می شدند ، امروز با توجه به تغیرات گسترده ی اجتماعی تغییرروشهای زندگی ، دیگر چنین موانعی پیش روی آنان نیست. با این که این موانع هنوز در بعضی از کشور های توسعه نیافته و فقیر در گوشه و کنار این جهان بزرگ به چشم می خورد ، باز هم نسبت به موقعیت ها و جایگاه های گذشته زنان در دنیا ، این تغییرات قابل توجه است. توسعه و رقابت در دنیای اقتصاد امروز، یکی از مسائل مهم تمام کشورها است . و برای رسیدن به این منظور استفاده از نیروی کار و استعداد زنان الزامی است. و این وظیفه ی دولت هر کشور است که شرایط کافی برای آموزش های تخصصی را برای زنان جامعه ی خود به وجود آورد و تمام تلاش خود را برای آماده سازی هر چه بهتر شرایط کاری و حضور زنان در اجتماع فراهم سازد. تا از این طریق بتواند از حداکثر نیروی انسانی خود در رقابت جهانی استفاده کند.

در تحقیقی که انجام می شود ، به ترتیب به بیان مسئله می پردازیم  و سپس فرضیه ها یی را بر حسب

موضوع انتخابی تعیین می کنیم. از پیشینه افسردگی و رواج آن در بین زنان شاغل و خانه دار صحبت می کنیم و درباره جایگاه زن در ایران اطلاعاتی ارائه می شود. چنین نتیجه گیری می شود که افسردگی در بین زنان شاغل سطح کمی از افسردگی دیده می شود اما میزان افسردگی زنان خانه دار جامعه مورد نظر ( منطقه ۱۵ تهران ) در سطح بالایی قرار دارد و فرضیه تحقیق تائید می شود.

واژه های کلیدی: افسردگی، زنان شاغل، زنان خانه دار، خانواده،

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه                    ۱
بیان مساله                       ۳
ضرورت و اهمیت تحقیق           ۳
اهداف تحقیق                       ۴
فرضیه های تحقیق                    ۵
تعریف عملیاتی واژه ها و متغیرها                   ۵
فصل دوم
افسردگی               ۷
انواع افسردگی                       ۷
علایم شایع افسردگی                    ۸
دلایل افسردگی چیست؟                 ۹
نظریه های افسردگی                 ۱۲
عوامل خطر بازگشت افسردگی                ۱۶
مطالعات درباره افسردگی زنان                  ۱۷
انسان شناسی            ۲۳
خانواده                 ۲۴
بی مهری به نهاد خانواده                      ۲۵
خانواده با زن شاغل خوشبخت تر است یا زن خانه دار               ۲۶
مشکلات مربوط به مطالعات خانواده                ۲۷
اشتغال زنان                    ۲۹
نقش اشتغال زنان در ایران                      ۳۱
زمینه های مشارکت زنان در توسعه                ۳۳
اشتغال زنان و تاثیر آن در زندگی اجتماعی و خانوادگی         ۳۵
موانع و مشارکت زنان در توسعه                ۳۷
مزایا و معایب اشتغال زنان                      ۴۳
مشکلات زنان شاغل              ۴۵
مشکلات زنان خانه دار              ۴۷
خانه دار خوشبخت و خانه دار افسرده          ۴۸
تحقیقات انجام شده در ایران                   ۵۰
فصل سوم
اهمیت و ضرورت نمونه گیری                ۵۱
انواع نمونه گیری                 ۵۴
ابزار اندازه گیری                 ۵۹
پایایی و اعتبار آزمون                 ۶۰
روش اجرا            ۶۰
روش نمره گذاری              ۶۱
فصل چهارم
نتیجه گیری                    ۶۲
محدودیت های تحقیق           ۶۴
پیشنهادها               ۶۴
منابع            ۶۵

منابع

 دلاور ، علی ، ۱۳۷۹ ، روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات پیام نور.

 ساروخانی ، باقر ، ۱۳۷۰ ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، انتشارات سروش.

 سلیمانیان ، علی اکبر ، ۱۳۷۲ ، بررسی تاثیرات تفکرات غیر منطقی بر نارضایتی زناشویی ، تهران دانشگاه تربیت معلم.

 فرید ، احمد ، ۱۳۷۰ ، سیر تحولی خانواده در ایران ، ( مجله زنان ، شماره ۸ ).

 کاپلان وسادوک ، ترجمه محسن ارجمند ، ۱۳۸۶ ، دستنامه روان پزشکی بالینی ، انتشارات ارجمند.

 میچل راس ، ترجمه وحید روان دوست ، ۱۳۷۷ ، افسردگی.

 کاری ال کوپر ، ترجمه مهدی قراچه داغی و ناهید شریعت ، فشار روانی ، ۱۳۸۳ ، انتشارات خوشرنگ.

 شاملو ، سعید ، ۱۳۸۳ ، آسیب شناسی روانی ، چاپ صفا.

مقدمه

 زن ، پرده نشین سالهای نه چندان دور ، امروز چنان جایگاه خود را یافته که چون ستونی ازاجتماع ، نه قابل انکار است نه می توان توانایی ها ، افکار، ایده ها وحتی غصه ها و دغدغه هایش را نادیده گرفت.

 زن ، انسانی که برای انواع خصوصیاتش ، قابی ساخته شده در خور و نقش به نقش هایی کهفقط از او ساخته است ؛ مادر، خواهر، همسر و در یک کلام ، مکمل مرد.

 زن امروز، خواه خانه دار، خواه شاغل باشد، از آنچه بر عهده دارد ، نکاسته و با صرف انرژی بیشتری و چشم پوشی از بسیاری از حقوق طبیعی و ذاتی اش ، وظایفش را به شایسته ترین وجه ، انجام می دهد. اما ، همین ستون بی بدیل خانه و جامعه ، پیوسته در معرض عواملی قرار می گیرد که روز به روز بر دلهره ها و اضطرابش می افزاید و سهم او از این همه نگرانی و دلشوره های دایمی ، آثار و نتایج بعضاْ جبران ناپذیر استرس هایی است که بر روح لطیف و دل بی آلایش او ، پنجه می کشد.

 تردیدی نیست که آسیب شناسی و شناخت عوامل استرس زا و تلاش در رفع آنها ، اقدامی درخور و همتی ستودنی است که ثمره آن ، حفظ بخش عظیمی از جامعه است؛ بخش مؤثر و کارآمد که چه به عنوان همسر و مادر و چه به عنوان خانه دار و شاغل ، سهم تردید ناپذیری در رشد و اعتلای جامعه دارد.

  گذشته از این موارد نکته مهم در این موضوع دیدگاه زن نسبت به شاغل بودن و یا خانه داربودن است که خود زمینه ساز ایجاد ناراحتی های روحی مانند: افسردگی ، اضطراب ، آشفتگی و… می شود.

 در این زمینه می توان با ایجاد آگاهی ها و شناخت های مؤثر و دقیق در زمینه مهارت ها ی زندگی و بهبود روابط خانوادگی این مشکلات را به حداقل رساند و زنان را به مرحله رساند که در کنار کارهای بیرون از خانه همچنان بتوانند محیطی سالم و شاد همراه با آرامش در خانه ایجاد نمایند.

 برای نیل به این امر ضروری است که ارزشیابی های همه جانبه روانی ، عاطفی و شخصیتی مختلفی را بر این گروه انجام داد تا به نتایج مفید دست پیدا کرد. در این تحقیق سعی بر آن است که برآوردی از میزان افسردگی در بین زنان ( شاغل و خانه دار ) انجام شده و تفاوت هایی بین این دو گروه شناسایی بشود تا در جهت بهبود این قضیه برنامه های مشاوره ای مؤثر و کارآمدی انجام گیرد تا از این طریق به استحکام ، پایداری و دوام خانواده و در نتیجه پیشرفت و تعالی جامعه کمک نمود.

بیان مسئله

 خانواده اصلی ترین و اساسی ترین رکن شکل گیری جامعه می تواند نقش مهمی در رشد و پیشرفت توانائیها و استعدادهای اعضای خود داشته باشد ، و یکی از مهمترین اعضای خانواده زن است که می تواند نقش موثری در تعالی خانواده داشته باشد. در طی نیم قرن اخیر نقش زن در خانواده دچار تحولاتی شده که در نتیجه ورود زنان به بازار کار است.

 افسردگی یکی از مهمترین اختلالات روانی است که امروزه در جوامع مختلف مشاهده می شود و در این راستا زنان بیشتر از مردان درگیر هستند.

 شناخت عوامل موثر در افسردگی زنان ، به ما کمک می کند که در حل این مسائل و به حد اقل رساندن آن ها گام های موثرتری برداریم. به عبارت دیگر با توجه به اینکه اشتغال فرصت رشد اجتماعی و فرهنگی زنان را مهیا کرده وبه طور مستقیم بر بهداشت روانی آن ها تاثیر می گذارد ، پژوهشگر قصد دارد تاثیر اشتغال را بر میزان افسردگی در زنان مورد سنجش و بررسی قرار دهد.

ضرورت و اهمیت تحقیق

 بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان ، از جمله لاز اروس و کوسیک ۱۹۹۶ عقیده دارند که ریشه بسیاری از انحراف های شخصیتی مانند : وسواس ، و… را باید در پرورش نخستین خانوادگی فرد جست و جو کرد.

 همچنین نتایج تحقیق صالحی (۱۳۷۶) نشان داد که ۷۲ درصد نوجوانان بزهکار کانون ها بازپروری دارای خانواده های از هم گسیخته بوده اند. نکته مهم در نتایج این تحقیق آن است که بیشترین تاثیر منفی عدم تفاهم در زندگی زوجین متوجه فرزندان است و فرزندان اولین قربانیان طلاق هستند.

 در این میان ، زن به عنوان پایه اساسی در تشکیل خانواده ، نقش اساسی در انسجام و دوام کانون خانواده و همچنین نقش مهمی در پرورش و رشد شخصیت فرزندان و آینده سازان جامعه دارد.

 با توجه به اینکه زنان تقریباْ نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می دهند و فعالیت و تلاش آن ها ، چه رشد و تعالی جامعه در گرو سعادت و بهداشت روانی خانواده است.

اهداف تحقیق

 عمده ترین اهدافی که تا کنون برای تحقیقات و مطالعات مختلفی که پیرامون موضوع خانواده صورت گرفته است ، مشخص نمودن و ضرورت و اهمیت نقش خانواده در جوامع مختلف در جهت رشد و پیشرفت و اعتلای اهداف آرمانی آن جامعه بوده است.

 به عبارت دیگر محققان مختلف از ابعاد مختلف جامعه شناسی ، مردم شناسی ، روان شناسی و غیره سعی نموده اند. تا با ارائه راهکارهای جدید زمینه های تداوم و انسجام بیش از پیش خانواده را مهیا سازند ، زیرا امروزه دریافته اند که تنها در سایه امنیت و آرامش خانواده است که می توان فرزندانی سالم و پویا تربیت کرد و از آنجا که زن در خانواده نقش مهمی درانسجام و شکل گیری شخصیت افراد خانواده دارد و زمانی می تواند نقش خود را کامل ترانجام دهد که دارای بهداشت و سلامت روانی بیشتر باشد.

 لذا افسردگی و اضطراب زنان موضوع مورد مطالعه این تحقیق قرار گرفته است و هدف ازاجرای این تحقیق پی بردن به این نکته است که کدام گروه از زنان بیشتر دچار افسردگی می شوند؟ آنهایی که خانه دارند یا آنهایی که در محیط های اجتماعی مشغول کارند ، تا به این وسیله عوامل افسردگی را در آن گروه شناسایی شود و سعی در اجرای روشهایی را داشت تا این طریق تغییراتی در نظام خانواده ایجاد شود.

فرضیه های تحقیق

 ۱) بین میزان افسردگی در زنان متاهل خانه دار و شاغل تفاوت وجود دارد.

 ۲) بین میزان افسردگی در زنان متاهل خانه دار و شاغل تفاوت وجود ندارد.

تعریف عملیاتی واژه ها و متغیرها

 افسردگی : افسردگی وضع و حالت روانی ناخوشایندی است که با علائمی مانند : حزن و اندوه. احساس تنهایی ، دلزدگی ، خستگی پذیری ، نا امیدی ، کاهش حس احترام به خود و  سرزنش و تحقیر خود مشخص می گردد و در واقع نوعی اختلال است که شامل تغییراتی دررفتار می شود و نوعی عدم تعادل شیمیایی در بدن می باشد. در این تحقیق افسردگی افراد ازطریق نمره ای که از تست افسردگی بک به دست می آورند بررسی می شود.

 زنان شاغل :کلیه زنانی که در سازمان مورد نظر ( خبر گزاری کتاب ،(ایبنا) ) مشغول خدمت هستند و طبق قانون استخدام ( رسمی و حق و تحریری ) از بودجه عمومی دولت حقوق دریافت می کنند.

 زنان خانه دار : کلیه زنانی که در هیچ سازمان دولتی و یا غیر دولتی مشغول به کار نیستیدو هیچگونه فعالیت رسمی و یا غیر رسمی که در عرف و کاربدان اطلاق شود ندارند و درعرف خانه دار محسوب می شوند.

فصل دوم

افسردگی

 تقریباْ هرکس گه گاهی احساس افسردگی می کند اکثر ما گاهی احساس غم و رخوت می کنیم و به هیچ فعالیتی حتی فعالیت های روزمره و لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم ، افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است و تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود که یا با واقعه ای که رخ داده متناسب  نباشد و یا فراتر از حدی که برای اکثر مردم نقطه ی آغاز بهبود است ادامه یابد و مشخصه ی اساسی افسردگی نا امیدی و غمگینی است. شخص رکود وحشتناکی را احساس می کند و نمی تواند فعالیتی را آغاز کند یا تصمیمی بگیرد یا به چیزی علاقه مند شود شخص افسرده در احساس بی کفایتی و بی ارزشی غوطه ور می شود. افسردگی گاه با اضطراب همراه است که در این صورت « افسردگی تحریکاتی » نامیده می شود شخص احساس خستگی می کند و به زندگی بی علاقه می شود. اما در عین حال تنش و بی قراری دارد و نمی تواند آرام بگیرد.

 انواع افسردگی

 ۱- افسردگی خفیف

 ۲- افسردگی مزمن

 ۳- افسردگی پس از زایمان

علائم شایع افسردگی

 ۱- عدم علاقه ، بی حوصلگی و دل زدگی ناتوانی از لذت بردن.

 ۲- احساس ناامیدی بی حالی و خستگی.

 ۳- بی خوابی ، خواب زیاد یا ناراحت.

 ۴- گوشه گیری اجتمای احساس بی ارزش بودن و مورد نیاز نبودن.

 ۵- بی اشتهایی یا پرخوری ، یبوست.

 ۶- از دست دادن میل جنسی.

 ۷- مشکل داشتن در تصمیم گیری ، مشکل داشتن در تمرکز.

 ۸- یکباره به گریه افتادن بدون توضیح مشخص.

 ۹- احساس گناه شدید به خاطر وقایع بی اهمیت یا خیالی.

 ۱۰- تحریک پذیری ، بی قراری ، افکار خودکشی.

 ۱۱- دردهای مختلف مثل سر درد ، درد قفسه سینه بدون نشانه هایی.

دلایل افسردگی چیست؟

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله موانع و محدودیتهای اشتغال زنان
  • پایان نامه اشتغال زنان
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.