عنوان :
تعداد صفحات :۲۲۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
چاپ یکی از اساسیترین و مؤثرترین شیوههای نگهداری، انتقال و اشاعه اطلاعات در سراسر تاریخ بشر است. چاپ موجب شد ذهنیت بشر به نوشتار و به نقش تبدیل شود و به صورت کثیر به دیگران انتقال یابد، در واقع چاپ یک نیاز ضروری برای بشر بود تا بتواند اندیشههای خود را نگهداری و انتقال دهد. اهمیت و ضرورت این تحقیق از همین نیاز ضروری بشر ناشی میگردد. چرا که تحقیق در روند گسترش صنعت چاپ در جوامع انسانی ما را به این موضوع میکشاند که یک جامعه در چه سطحی از رشد فرهنگی قرار دارد.
رشد و توسعه پدیدهای است همه جانبه، رشد علمی و فرهنگی بدون رشد فکری و معنوی تحقق نیافته است و از شاخصهای اصلی و عمده رشد فکری و معنوی ، انتشار کتاب است.
یکی از عواملی که باعث عدم توسعه یافتگی کشورهای جهان سوم میباشد فقر فرهنگی مردمان این کشورهاست. در کشورهای جهان سوم ، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیتهای علمی ، فنی ، صنعتی و دیگر باشد. کتاب ، جزوه و مطبوعات که ستون اصلی این پشتوانه است به اندازه لازم تولید و منتشر نمیشود و به اندازه کافی خوانده نمیشود.
پس چاپ و نشر نه تنها شیوهای برای نگهداری ، انتقال و اشاعه اطلاعات است، بلکه نقش ویژهای در توسعه یافتگی کشورها ایفا میکند.
از سوی دیگر، کتاب ، مجله ، روزنامه و آنچه که به وسیله چاپ انتشار پیدا میکند ، یک وسیله ارتباطی محسوب میشود و به صورت نوشتههای چاپ شده روی کاغذ راه خود را طی میکند و به مخاطب منتقل میشود. و به این جهت در قلمروی مطالعات مربوط به ارتباطات قرار میگیرد.
در این تحقیق ما به دنبال بررسی تحولات چاپی و نشری از آغاز تاکنون بودهایم . که پس از بررسیها و مطالعات فراوان و جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای به نتایج و جمعبندیهایی رسیدیم که به شرح زیر میباشد.
۱-اختراع چاپ یکی از بزرگترین و عمدهترین دستاوردهای عمده بشری بود، که به کلام ، دانش نوشتهها و آگاهیهای انسان دوام و بقاء و به جوامع استمرار بخشید.
۲-اختراع چاپ را به چینیان نسبت دادهاند، اما اختراع دستگاه چاپ را در قرن پانزدهم به گوتنبرگ نسبت دادهاند.
۳-از طریق چاپ ، علوم به سرعت فراگیر شدند و سرانجام این امکان پدید آمد که تعداد نسخههای زیادی از یک کتاب بدون توسل به جریان پر زحمت نسخهبرداری تهیه شود.
۴-چاپ و نشر به لحاظ طبیعتشان با تغییرات و تحولات اجتماعی ، که بر فرهنگ جامعه و مردم تأثیر میگذارد رابطه و پیوند بسیار نزدیکی دارد.
۵-چاپ به چند معنا به کار میرود؛ یکی از معناهای آن ، همانگونه که قبلاً گفته شد، انتقال نقش بر روی مواد مناسب است ، یکی دیگر از معناهای آن ، مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار، مانند کتاب ، مجله ، روزنامه ، جزوه تبدیل کند. چاپ در این معنا از این مراحل اصلی تشکیل میشود: تحویل گرفتن خبر ، آماده ساختن خبر برای چاپ،
حروفچینی،نمونهخوانی، بازبینی آخرین نمونه، تنظیم نهایی، لیتوگرافی ، بازبینی نمونه اوزالیدی؛ چاپ (به معنا اخص) ؛ مراحل پایانی و تحویل دادن اثر چاپی
۶-نوشته یا نگاشته را میتوان به شیوههای گوناگون از روی چیزی به روی چیز دیگری انتقال داد.
در این تحقیق شیوههای چاپ را در شش دسته اصلی تقسیم کردهایم که عبارتند از : چاپ برجسته ، چاپ گود ، چاپ مسطح ، چاپ استنسیلی ، چاپ از راه عکاسی ،چاپ همزمان .
کوتاه سخن آنکه ، چاپ امکان تکثیر را فراهم ساخت، آن محدودیتها را از میان برداشت و تهدیدی را که متوجه آثار بود برطرف ساخت. چاپ و نشر ، پیوند درونی میان اقوام را برقرار و مستحکم ساخت ، و بین جوامع بشری ارتباط ایجاد کرد. فرهنگها ، دانشها و ذهنیتها جامعه به جامعه ، نسل به نسل ، کشور به کشور ، قاره به قاره انتقال یافت و پدیده تازهای به نام ارتباط جهانی به وجود آمد که در تاریخ بشر بیسابقه بود.
واژه های کلیدی: چاپ، صحافی، ناشر، نشر کتاب، نشر الکترونیکی
فصــل اول: ۱
کلیات تحقیق ۱
مقدمه: ۲
اهمیت تحقیق: ۵
تعریف ۶
چاپ چیست؟ ۷
فصل دوم( مطالعات نظری ) ۸
بخش اول ۹
از نخستین انقلاب فرهنگی تا انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی ۹
از عصر خط تا عصر چاپ ۱۰
از عصر چاپ تا عصر اطلاعات و ارتباطات ۱۳
بخش دوم ۲۳
نشر کتاب ۲۳
تعریف ۲۳
ناشــر ۲۵
گستره نشر ۲۶
عاملهای مؤثر در نشر ۳۲
صنعت نشر کتاب ۳۶
بخش سوم ۳۷
انواع ناشران ۳۷
ناشران مبتکر و ناشران منتظر ۳۹
ناشران مخاطبگرا ۴۰
ناشران عمومی و تخصصی ۴۲
ناشران با آثار باارزش و کم ارزش ۴۴
ناشران انتفاعی و غیرانتفاعی ۴۴
ناشران آزاد / تجارتی ۴۵
ناشران دولتی و وابسته به دولت ۴۶
ناشران متون درسی ۴۹
ناشران دانشگاهی ۵۰
ناشران آثار تجدید چاپی (بازچاپ) ۵۱
ناشران همکار ۵۲
بخش چهارم ۵۴
تاریخچه نشر کتاب ۵۴
پیشنه نشر ۵۵
نشر در اواخر سدههای پانزدهم تا هجدهم ۵۶
نشر در سده نوزدهم ۶۰
نشر در سده بیستم ۶۲
بخش پنجم ۶۹
چاپ و حروفنگاری (حروفچینی) ۶۹
واژه چاپ ۶۹
چاپ چیست؟ ۷۰
مراحل چاپ ۷۱
حروفچینی / حروفنگاری ۸۰
بخش ششم ۹۰
شیوههای چـاپ ۹۰
چاپ برجسته ۹۱
چـاپ گـود ۹۳
چـاپ مسطح ۹۵
چـاپ استنسیلی ۱۰۴
چاپ از راه عکاسی ۱۰۶
چاپ همزمان ۱۰۷
بخش هفتم ۱۰۸
الکترونیک و چاپ و نشر ۱۰۸
نشر الکترونیکی ۱۱۰
نشر الکترونیکی چند رسانهای (MPEG) 112
خودًناشری ۱۱۴
الکترونیک در نشر ۱۱۵
نرمافزار نشر ۱۱۶
آینده نشر الکترونیک ۱۱۸
بخش هشتـم ۱۲۰
سیراجمالی و تحول چاپ ۱۲۰
پیدایش و تاریخچه چاپ ۱۲۰
تاریخچه تحول چاپ در ایران ۱۲۸
بخش نهــم ۱۳۵
کاغذ و مـرکب ۱۳۵
کــاغــذ ۱۳۵
مـرکب ۱۴۹
بخش دهم ۱۵۵
صـحافی ۱۵۵
تاریخچه صحافی ۱۵۶
مراحل صحافی ۱۵۷
بخش یازدهم ۱۶۶
حـق مؤلـف ۱۶۶
مبنای حقوقی حق مؤلف ۱۶۷
حق مؤلف در ایران ۱۷۱
حق مؤلف در عرصه بینالمللی و جهانی ۱۷۳
دلایل مخالفان و موافقان پیوستن به معاهدههای جهانی حق مؤلف ۱۷۸
به معاهدههای جهانی باید پیوست یا نه ؟ ۱۸۲
یادداشت حق مؤلف ۱۸۳
بخش دوازدهم ۱۸۵
صنعت چاپ در مطبوعات ۱۸۵
انواع چاپ ۱۹۳
چاپ برجسته ۱۹۳
چاپ فرورفته یا گود یا هلیوگراور ۲۰۰
چاپ همسطح یا مسطح یا پلانوگرافی ۲۰۱
حروف و مقیاس در حروفچینی ۲۰۳
صحــافی ۲۰۸
فصــل سوم ۲۱۱
جمع بندی و نتیجهگیری : ۲۱۲
مشکلات و موانع تحقیق: ۲۱۵
منابع و مآخذ: ۲۱۶
۱- آرینپور، یحیی (۱۳۵۷)؛ از صبا تا نیما ، جلد اول ، تهران : کتابهای جیبی
۲- آموزگار ، سیروس (۱۳۵۵) ؛ کتاب و کتابخانه ؛ تهران ، وزارت فرهنگ و هنر
۳- «آنچه تیراژ را کاهش یا افزایش میدهد» (۱۳۷۱) ، صنعت چاپ ؛ شماره ۱۱۶ ص ۴۹ – ۵۲
۴- ابوالحمد ، عبدالحمید ، (۱۳۶۶) ؛ «منشور حقوق پدید آورنده» ، کتابنمای ایران ؛ گردآورنده چنگیز پهلوان دفتر یکم ، تهران ص ۲۹۵-۳۰۱
۵- ادیب سلطانی ، میرشمسالدین ، (۱۳۶۵) ؛ راهنمای آماده ساختن کتاب ، تهران ، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی
۶- ارجمند ، لیلا (۱۳۷۳)؛ « جابهجائیهای بازار کتاب از آغاز تا امروز » ، سروش ، دوره ۱۶ ، شماره ۷۲۰
۷- افشار ، ایرج (۱۳۴۴) ؛ سیر کتاب در ایران : امیرکبیر
۸- امامی ، کریم (۱۳۶۹) ؛ «باز هم درباره پیمان حق مؤلف » ، نشر دانش ، دوره ۱۰ شماره ۳
۹- امامی ، کریم (۱۳۷۰) ؛ «صنعت نشر به کجا میرود» ، آدینه ، شماره ۵۷-۵۸
۱۰- «بهران نشر» (۱۳۷۳) ؛ چاپ و نشر ؛ دوره ۱ شماره ۲ و ۳ (خرداد و شهریور)
۱۱- یکت ، فرانس (۱۳۷۱) ؛ «کاغذ ، گنجی گرانبها » ، پیام یونسکو ؛ دوره ۲۴ شماره ۲۷۲٫
۱۲- پوراحمدی ، احمد (۱۳۷۱)؛ «چاپ بستههای فلزی» ، صنعت چاپ ، شماره ۱۲۱ ص ۳۳-۳۶
۱۳- پورتر ، آلبرت (۱۳۷۷)؛ چاپ افست ، ترجمه حمید لباف ، تهران : آتش
۱۴- پورممتاز ، علیرضا (۱۳۷۲) ؛ فرهنگ جامع چاپ و نشر؛ تهران : مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی
۱۵- «تولید کتاب در جهان » (۱۳۷۳) ؛ همشهری (ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب) ، پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت
۱۶- توییمان ، مایکل (۱۳۷۳)؛ «نشر الکترونیک » ترجمه مجید محمدی ، چاپ و نشر دوره ۱ شماره ۳
۱۷- جعفریان ، محمد (۱۳۶۶) ؛ «مرکبهای چاپ : ماهیت ، خواص و کاربرد » صنعت چاپ شماره ۱۱۴
۱۸- خادم هاشمی نسب ، یوسف (۱۳۴۲) ؛ راهنمای فن چاپ ؛ تبریز ، چاپخانه سفق
۱۹- دانشور ، هوشنگ (۱۳۵۱) ؛ صنعت چاپ ؛ تهران : سازمان جغرافیایی کشور
۲۰- سپهر ، مسعود (۱۳۷۲) ؛ «سیستمهای کنونی صنعت چاپ» ، صنعت چاپ ؛ شماره ۱۲۳
۲۱- صاحب ، فریدون (۱۳۶۱) ؛ «مروری برصنعت کاغذ در ایران» ؛ نشریه شیمی و مهندسی ایران ، شماره ۱
۲۲- صافی ، قاسم (۱۳۶۴) ؛ از چاپ سپاری تا کتابخوانی ؛ تهران ، دانشگاه تهران .
۲۳- عرباسدی ، محمد حسن (۱۳۷۱)؛ «حق مؤلف : مفهوم و کاربرد» ، پیام کتابخانه ، دوره ۲ شماره ۴
۲۴- لاهیجی ، جلال (۱۳۷۰) ؛ «سفر کاغذ از جنگل تا چاپخانه» ، صنعت چاپ ، شماره ۱۱۰
۲۵- مشیریان ، محمد (۱۳۴۰) ؛ « لزوم حمایت حق مؤلف» ، راهنمای کتاب ، دوره ۴ شماره ۶ و ۵
۲۶- مک لوهان ، مارشال (۱۳۵۰) ؛ «گذشته و آینده کتاب» ، پیام یونسکو ، دوره ۳ ، شماره ۳
۲۷- میرزایی گلپایگانی ، حسین (۱۳۷۸) ؛ تاریخ چاپ و چاپخانه در ایران ؛ تهران : نشر گلشن
۲۸- ناتل خانلری ، پرویز (۱۳۷۶) ؛ «حق مؤلف » ، هفتاد سخن ، تهران ، توس ، جلد دوم .
در سراسر تاریخ افراد بشر همواره درپی بهبود توانایی خویش برای دریافت و جذب اطلاعات درباره محیط پیرامون خود و افزایش سرعت، وضوح و تنوع در انتقال مربوط به خود بودهاند . آنان کار برقراری ارتباط را با استفاده از اشارات سر ودست و علایم صوتی آغاز کردند. و برای انتقال پیامهای خود به توسعه و تکمیل یک رشته ابزار غیر لفظی پرداختند : موسیقی ، رقص ، طبل ، آتشهای نشانه ، نقاشی و دیگر نمادهای ترسیمی مانند پیکتوگرام[۱] از این دستهاند. در پی پیکتوگرام ، ایدئوگرام [۲] که اهمیت ویژهای داشت ، زیرا به بیان موضوعی یا اندیشه انتزاعی کمک میکرد. اما آنچه به نوع بشر در دنیای حیوانی ، یک موقعیت ممتاز بخشید تکامل زبان بود. که به ارتباط انسانی ، رسایی و دقت بخشید. تمام این ابزارهای ارتباط که هم زمان از آنها استفاده میشد، درفرآیند تشکل افراد به صورت جامعه و برای بقاء آنان ابزاری ضروری بود.
خط، دومین پیشرفت و دستاورد عمده بشری، به کلام ، دوام و بقاء و به جوامع استمرار بخشید. خط یا نوشتن ، که همانا استفاده از نشانههای نموداری برای توصیف منظم زبان گفتاری است، به نظر برخی صاحب نظران موثرترین رویداد در سراسر تاریخ فرهنگی و یکی از بزرگترین دستاوردها در تاریخ تمدن است . عصر پیش از تاریخ با اختراع خط پایان یافت و آدمی از تاریکی آن دوره به روشنی تاریخی پای نهاد و نوشتههایی برجا گذاشت و تصویر روشن یا روشنتری از خود و پیرامون خود به آیندگان نشان داد. خط ابزاری بود برای نگاه و حفظ داشتن هرگونه پیام و یا اطلاع در زمان حال و آینده و ابزرای برای از میان برداشتن موانع برسر انتقال ، حفظ و نگهداری دانستههای بشری و استمرار جامعه انسانی بود. سومین دستاورد بزرگ تاریخ بشری که تاریخ عصر ارتباطات نوین از آن آغار میشود ، اختراع چاپ بود فنی که در چین در قرن هشتم میلادی و در اروپا در قرن پانزدهم پدید آمد. سرانجام این امکان به وجود آمد که تعداد زیادی از نسخههای یک کتاب بدون توسل به جریان پر زحمت نسخهبرداری دستی تهیه شود. و همچنین چاپ تا اندازه زیادی سرشت روتدها و رویدادهای تاریخی را نیز تغییر داد، زیرا دانش و اطلاعات تا آن زمان در اختیار افراد محدودی بود و اختراع چاپ این حصار را شکست. فراوان بودن کتاب ، میل به سوادآموزی را که تا قرن شانزدهم تقریباً بخشهای گستردهای از جوامع شهری در برخی از کشورها را در برگرفت برانگیخت.
اختراع ماشین چاپ ، مشکل دیرین آزادی اندیشه را پدید آورد . زیرا تغییرات به راحتی و بدون ابراز مقاومت از سوی پاسداران مذاهب و عقاید سیاسی رخ نمیداد ، درست آنگونه که سقراط بهای «فاسد کردن» جوانان را با زندگی خود پرداخت. و یک سانسور سنتی توسط پاسداران مذهب به کتابها و مطبوعات غیر ادواری اعمال میشد.
همینطور نیز این چشمانداز که «اندیشهؤهای خطرناک» بتواند به نحوی گسترده در سراسر کتابهای چاپی جریان یابد موجب اقداماتی پیشگیرانه شد. چاپخانهها تنها با داشتن پروانه کار اجازه فعالیت داشتند و پیاپی کارشان توقیف میشد یا اینکه واقعاً از میان میرفتند.
در قرن هفدهم به دنبال کتاب ، جزوه و سپس روزنامهها پدید آمد با اختراع و رواج چاپ ، تولید کتاب و انتشار روزنامههای جهان شاهد پدیدهای بود که از آن به عنوان انفجار اطلاعاتی یاد میکنند. پدیدهای که به کمک تکنولوژی حرکت سیل آسایی داشته میباشد. چاپ از زمان رواج عمومی آن در قرن شانزدهم در اروپا تا سالهای اخیر که سده بیستم به پایان رسیده است. به مدت چند قرن تنها ابزار موثر و کارآمد نشر بود، اما اکنون این حکومت بلامنازع و انحصاری بیرقیب چاپ درهم شکسته است و راهها و ابزارهای دیگری به سدت آورده و عرصههای فعالیت آن دگرگون شده است.
فناوریهای جهان امروز، چاپ را به عرصه تازهای کشانده که با گذشته متفاوت است چاپ و نشر هم اکنون دستخوش تحولاتی است که رهاوردهای نظام اطلاعاتی و ارتباطی ، دم به دم بر شتاب آن میافزاید. به طوری که هم اکنون از دو مفهوم نشر چاپی و نشر غیرچاپی سخن به میان میآید . تحولات اطلاعاتی و ارتباطی شرایطی ایجاد کرده است که میتوان اثر منتشر کرد، اما از چاپ استفاده نکرد. در این تحقیق برآنیم که بیشتر به جنبهی نشر چاپی و تحولاتی که از آغاز تاکنون با آن مواجه بوده بپردازیم.
چاپ یکی از اساسیترین و مؤثرترین شیوههای نگهداری، انتقال و اشاعه اطلاعات در سراسر تاریخ بشر است. چاپ موجب شد ذهنیت بشر به نوشتار و به نقش تبدیل شود و به صورت کثیر به دیگران انتقال یابد، در واقع چاپ یک نیاز ضروری برای بشر بود تا بتواند اندیشههای خود را نگهداری و انتقال دهد. اهمیت و ضرورت این تحقیق از همین نیاز ضروری بشر ناشی میگردد. چرا که تحقیق در روند گسترش صنعت چاپ در جوامع انسانی ما را به این موضوع میکشاند که یک جامعه در چه سطحی از رشد فرهنگی قرار دارد.
رشد و توسعه پدیدهای است همه جانبه، رشد علمی و فرهنگی بدون رشد فکری و معنوی تحقق نیافته است و از شاخصهای اصلی و عمده رشد فکری و معنوی ، انتشار کتاب است.
یکی از عواملی که باعث عدم توسعه یافتگی کشورهای جهان سوم میباشد فقر فرهنگی مردمان این کشورهاست. در کشورهای جهان سوم ، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیتهای علمی ، فنی ، صنعتی و دیگر باشد. کتاب ، جزوه و مطبوعات که ستون اصلی این پشتوانه است به اندازه لازم تولید و منتشر نمیشود و به اندازه کافی خوانده نمیشود.
پس چاپ و نشر نه تنها شیوهای برای نگهداری ، انتقال و اشاعه اطلاعات است، بلکه نقش ویژهای در توسعه یافتگی کشورها ایفا میکند.
از سوی دیگر، کتاب ، مجله ، روزنامه و آنچه که به وسیله چاپ انتشار پیدا میکند ، یک وسیله ارتباطی محسوب میشود و به صورت نوشتههای چاپ شده روی کاغذ راه خود را طی میکند و به مخاطب منتقل میشود. و به این جهت در قلمروی مطالعات مربوط به ارتباطات قرار میگیرد.
«چاپ» واژهای است که احتمالاً از chapana (چاپانا) واژه هندی گرفته شده است. در هند، به چاپ کردن «چهاپه» و به چابگر «چهاپه گر» میگویند. این واژهها در روزنامههای فارسی هند به کار گرفته شده است.
عدهای معتقدند که چاپ از «چاو» مغولی گرفته شده و چاو نوعی پول در عصر ایلخانیان بوده است. اما به نظر میرسد صاحبنظران بیشتر به پذیرفتن اشتیاق از ریشه هندی تمایل دارند تا مغولی.
واژه عربی «طبع» و مشتقال آن نیز ، البته اکنون کمتر، در زبان فارسی به کار گرفته است اما برخی ترکیبات مانند «حق طبع» یا «تصحیح مطبعهای» هنوز در زبان فارسی کاربرد دارد. واژه دیگری که برای چاپ به کار میرفته ، «باسمه» است . و اصطلاح «باسمه کاری» ، در عصر مغولان در ایران رایج بود و به عمل و وسیله انتقال نقش و طرح روی پارچه و موارد دیگر گفته میشود . بعدها در عصر صفویه ، باسمه تغییر معنا داد و تقریباً همان معنایی را پیدا کرد. که امرز کلمه چاپ در زبان فراسی دارد.
چاپ عبارت است از فن ، صنعت و گاه نیز هنر نقش کردن کلمات و تصاویر بر کاغذ، پارچه ، پلاستیک ، فلز ، شیشه و نظایر آنها. چاپ اکنون فرایندی است که برای انتقال نقش و تصاویر با سرعت بالا و حجم زیاد به کار میرود، مانند چاپ کتاب ، روزنامه ، مجله ، تمبر ، اعلامیه ، پوسترها و اخیراً مدارهای چاپی میباشد.
نخستین انقلاب فرهنگی با اختراع خط آغاز شد. خط یا نوشتن، که همانا استفاده از نشانههای نموداری برای توصیف منظم زبان گفتاری است، به نظر برخی از صاحبنظران، هوشمندانهترین و مؤثرترین رویداد در سراسر تاریخ فرهنگی و یکی از بزرگترین دستاوردها در تاریخ تمدن است. عصر پیش از تاریخ یا اختراع خط پایان یافت. آدمی از تاریکی آن دوره به عهد روشن تاریخی پای نهاد و نوشتههایی بر جای گذاشت و تصویر روشن یا روشنتری از خود و پیرامون خود به آیندگان نشان داد.
خط، تدبیر و ابزاری است برای نگاه داشتن و انتقال هرگونه پیام یا اطلاع در زمان حال و آینده. نیاز بشر به برقراری ارتباط، پیش از خط نیز به قوت خود باقی بود، اما این نیاز را حافظه و ارتباط شفاهی برآورده میساخت. در موارد بسیار، وظیفه یادسپاری، یادداری، یادآوری و انتقال به دیگران و آیندگان به گروه خاصی از مردم سپرده میشد که حافظههای نیرومندی داشتند و در حفظ و نگهداری امین بودند؛ برای مثال در صدر اسلام و پیش از کتابت قرآن کریم، عدهای به نام «حْفّاظ» که از یاران و نزدیکان پیامبر اسلام (ص) بودند، سورهها و آیات را به یاد میسپردند. ولی انتقال شفاهی محدودیتهایی دارد، از جمله:
– بدون تماس حضوری ممکن نیست؛
– نیازمند زمانی است که متناسب انتقال باشد؛
– محدودیّت مکانی دارد؛
– بسیاری چیزها، مانند شکل ، تصویر، نقشه، طرح و هر آنچه جنبه بصری و تصویری دارد، از این طریق قابل انتقال نیست؛
– میزان و حجم انتقال از این راه بسیار محدود است.
اما انتقال کتبی مشکلات انتقال شفاهی را ندارد، زیرا:
– به زمان محدود نیست؛
– به مکان مقیّد نیست؛
– محدودیّت حجم و میزان ندارد؛
– محدودیّت یادگیری ندارد؛
– محدودیّت انتقال آن بمراتب کمتر از انتقال شفاهی است.
خط، ابتکار و تدبیری بود برای غلبه بر این محدودیتها و از میان برداشتن مانعهای سر راه انتقال. در طول تاریخ و در جامعههای مختلف، از مواد گوناگونی برای نوشتن استفاده شد، مانند سنگ ، چوب، استخوان، نی، برگ و پوست درختان، پوست جانوران، عاج فیل، پارچه، لوحههای گلی، صفحههای موم اندود و سرانجام کاغذ. هر کدام از اینها امکانات کاربردها و محدودیّتهای خود را دارد، اما هیچکدام نتوانسته است جای کاغذ، این وسیله کارآمد و آسان را بگیرد.
نخستین پیشینههای خط از راه کاوشهای باستانشناسی در بینالنهرین و مصر به دست آمده است. قدمت این پیشینهها به هزاره چهارم قبل از میلاد میرسد. سومریان نخستین قومی بودند که از خط در زمینههای مختلف تمدن خود سود بردند و پیشینه بسیاری از فعالیتها، از جمله معاملات و معاهدات بازرگانی خود را بر لوحههای گلی ثبت کردند. بابلیان، آشوریان و هیتیان نیز روی لوحههای گلی مینوشتند و آنها را با گرمای خورشید یا حرارت تنور میپختند، سخت میکردند و به آنها عمر طولانیتر میبخشیدند. مصریان پاپیروس را اختراع کردند و روی طومارهای پاپیروس نوشتند. نوشتههای مصریان باستان به کتابهای امروزین بیشتر شباهت دارد تا به لوحههای گلین همسایگان همروزگارشان. چینیان باستان نخست روی باریکههای چوب و خیزران مینوشتند، اما بعدها کاغذ را اختراع کردند و روی آن نوشتند. یونانیان، طومارهای پاپیروس را از مصریان اقتباس، و رومیان شیوه و ماده نوشتن را از یونانیان اخذ و بعدها نیز خود از ماده دیگری استفاده کردند. ایرانیان باستان بر کتیبههای سنگی و لوحههای گلین مینوشتند. در عصر ساسانیان استفاده از اوراق کاغذ، تقریباً به شکل امروزی، آغاز شد. در عصر تمدن اسلامی، نوشتن، استفاده از کاغذ و تدوین کتاب به اندازهای وسعت گرفت که در تاریخ تمدن و فرهنگ بشر بیسابقه بود. بعضی از کتابهایی که در این تمدن نوشته شده است با کتابهای امروزین تفاوت چندانی ندارد، و حتی برخی از آنها از نظر نفاست و ظرافت هنری بیمانند است. در سدههای میانه و تا عصر چاپ در اروپا، حتی تا مدنهای مدید پس از این عصر، نوشتن بر پوست و کاغذ در آن قاره تداول داشت.
با رشد و پیشرفت فرهنگ و تمدن، کتاب بتدریج پدید آمد و به بهترین رسانه برای مجموعههای کامل و جامع اطلاعات در هر حوزهای تبدیل شد. کتاب، ابزار مؤثر انتقال فکر، فرهنگ و دانش، و نیز دستاورد میراثهای گذشتگان برای سپردن به آیندگان در آن جمع شد. کتاب، محمل نشر اندیشه قرار گرفت، اما با این وصف، امان تکثیر و اشاعه آن محدود بود. کتاب را باید کاتبان و نسّاخان مینوشتند، و چون در روز بیش از چند صفحه نمیشد نوشت، و نور شمع و چراغ در شب نیز برای نوشتن کافی نبود، هفتهها و گاه ماهها طول میکشید تا از کتابی نسخهای یا نسخههای دیگری تهیه میکردند. تکثیر کتاب بسیار محدود، وقتگیر و گران بود، و همین محدودیتها مانع از آن میشد که همه افراد جامعه به کتاب دسترسی داشته باشند. شاهان، امیران، اشراف و صاحبان قدرت و ثروت میتوانستند کتاب بخرند و در تملک خود نگاه دارند. در حقیقت دستیابی به کتاب و استفاده از آن، یا به عبارت دیگر، بهرهمندی از دانش و اطلاع، با پایگاه فرد در سلسله مراتب اجتماعی معمولاً ارتباط مستقیم داشت؛ از این رو کتاب فقط در اختیار عدهای اندک و جمعی معدود قرار میگرفت. اگر در جامعهای نهادهایی نبود که دسترسی همه افراد یا بخشنهایی از جامعه را به کتاب میسّر سازد، اگر نظام اجتماعی از طبقات نفوذناپذیر تشکیل میشد، اگر کتاب در سنت جامعه جایگاهی والا نداشت، و سرانجام اگر امکانات محدود بود، نه تنها فرهنگ عمومی روی به تنزل مینهاد، چه بسا که اشتیاقهای فردی برای فراگیری به هیچ جایی نمیرسید. تحوّل بنیادی و زیر و زبرساز در تاریخ فرهنگی بشر زمانی بروی داد که دانش و اطلاعات از انحصار عدهای اندک خارج شد و در اختیار همه افراد جامعه و سراسر جامعه بشریت قرار گرفت.
در تاریخ فرهنگی بشر، از ابتدا تاکنون، شاید پس از اختراع خط هیچ رویدادی به اهمیت اختراع چاپ نباشد. این اختراع همچون ضربهای بود که در انبار نهانی را گشود و گنجینههای احتکار شده و پنهانی آن را در اختیار و در دسترس علاقهمندان و همگان گذاشت. چاپ، فروریختن دیوارهای انحصار دانش و شکستن زندان اطلاعات بود. به قول مارتین لوتر، رهبر اصلاحگر کلیسای مسیحی، چاپ رهایی دوم نوع بشر بود، رهایی از جهل (ولادیمیرف، لئون ۱۳۵۰، ص ۱۳) .
چاپ تا اندازه زیادی سرشت روندها و رویدادهای تاریخی را نیز تغییر داد، زیرا دانش و اطلاعای که تا آن زمان در ملکیت قشر محدودی از جامعه بود، روی کاغذ جمع و ثبت شد و در برابر دیدگان علاقهمندان قرار گرفت. چاپ این امکان را فراهم آورد که اندیشهها با سرعت و به سهولت به میان همه آحاد مردم برده شود. همین تأثیر زیر و زبرساز بود که موجب شد اصطلاح «انقلاب دوم فرهنگی» تاریخ بشر را برای اختراع چاپ به کار ببرند.
پایان سدههای میانه و آغاز دوره جدید در تاریخ اروپا با تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تازهای همزمان شد. ظهور طبقه متوسط، شکوفا شدن اقتصاد و افزایش نسبی درآمد مردم در اروپا، جماعتی را فعال و وارد صحنه جامعه کرد که پیش از آن در متن رویدادها و تاریخ حضور نداشتند. مردم عادی به میدان آمدند و در اداره امور کشور با اشرافزادگان انحصارطلب و حلقه بسته نجبا و اعیان شریک شدند. انحصار آموزش نیز شکسته شد و اعضای همه طبقات امکان خواندن و نوشتن یافتند. شمار دانشگاهها و دانشگاهیان بسیار شد، و همه اینها برکتاب و کتابخوانی تأثیر گذاشت.
در اروپا تا حدود سده پانزدهم دسترسی به کتاب بسیار دشوار و نسخههای خطی بسیار گرانقیمت بود. در صومعههای مسیحی و دیگر مراکز آموزشی که باید کتابخانه میداشتند و به کتاب مراجعه میکردند، کتابها را در گنجههای مخصوص و در بسته و مقفّل نگاه میداشتند، یا عطف کتابها را با زنجیر به میزها میبستند. نوشتهاند که قیمت کتاب آنقدر گران بود که یک جلد کتاب مقدس خطی یا کتاب ادعیه را، که مورد حاجت مسیحیان بود، با یک ملک معاوضه میکردند. طبقه متوسط تا حدود سده پانزدهم به سطحی نرسیده بود که بتواند مالک کتاب باشد، اما سه واقعه فرهنگی ، یا ماهیتاً فرهنگی، در اروپا روی داد و سب شد که طبقه متوسط به کتاب دسترسی پیدا کند. این سه پیشرفت عبارت بود از:
نوشته شدن بعضی کتابها به زبانهای ملی و بومی بر اثر وقوع جنبشهای سیاسی، فکری، مذهبی؛
فراوان شدن، و در نتیجه ارزان شدن کاغذ، و مآلاً پایین آمدن قیمت کتاب؛
اختراع چاپ، عرضه انواع کتابهای چاپی به جامعه.
با اختراع و رواج چاپ، تولید کتاب در اروپا و نیز تولید جهانی کتاب با آهنگی که در تخیّل نمیگنجید، سده به سده افزایش یافت. حدود ۱۵۰۰ م. شمار کتابهایی که در اروپا به چاپ رسیده بود، تخمیناً به ۳۰ هزار عنوان میرسید، و این رقم یک قرن بعد به ۲۵۰ هزار عنوان بالغ شد، و سه قرن بعد در سده نوزدهم از ۷ میلیون عنوان فراتر رفت. بنا به برآوردها و پیشبینیهای محتاطانه، در پایان سده بیستم به حدود ۲۵ میلیون عنوان خواهد رسید(ولادیمیرف، لئون، ۱۳۵۰، ص ۱۳). این رقم یکی از مصداقهای بارز انفجار اطلاعاتی است، پدیدهای که اکنون میکوشند به کمک دستاوردهای الکترونیک، نظامها و تجهیزات رایانهای و شیوههای اطلاعرسانی، حرکت سیلآسا، بارش تگرگوار و فروغلتیدن بهمنگون آن را مهار کنند.
اختراع خط و چاپ، ایجاد دو شیوه و دو نظام دگرگونساز در انباشتن، انتقال و بازیافتن اطلاعات است. اختراع خط، سنت شفاهی را به سنت کتبی تغییر داد. بار سنگینی را از حافظه و تواناییهای ذهنی بشر برداشت و اینها را آزاد ساخت تا به گونه بهتری در خدمت هدفهای بهتر و خلاقتر به کار گرفته شوند. با اختراع چاپ، سنت کتبی تقویت و بر دامنه، ابعاد، سرعت و امکانات آن افزوده شد و فرهنگ نوشتاری پدید آمد و قوام و استحکام یافت. چاپ و نشر، که بهترین وسیله برای اشاعه فکر و اندیشه و احساس و مناسبترین ابزار برای ارتقای فرهنگی، اعتلای علمی، و تعالی فکری قرار گرفت، به یکی از بنیادیترین فعالیتها و نهادهای جامعه تبدیل شد. بویژه انتشار روزنامهها، مجلهها و سایر نشریات ادواری و غیرادواری، خطوط اصلی رخسار ارتباطی جامعه را تغییر داد.
از شروع به کار دستگاه چاپ در نیمه سده پانزدهم تا انتشار نخستین روزنامه در دنیای غرب حدود نیمه سده هفدهم، بیش از دو سده نگذشت. از همین سده انتشار مجلات علمی و از سده پس از آن، انتشار مجلات دیگر آغاز شد و کتاب (نشریه غیرادواری) در کنار نشریان ادواری، تا مدتهای مدید مهمترین ابزار ارتباط فرهنگی بشربود. البته این نکته را باید در نظر داشت که در میان نشریات غیرادواری هیچ ابزاری با کتاب برابری نمیکند، چه از لحاظ پیشینه، چه از نظر کاربرد و قدمت و چه از حیث دامنه و وسعت. با این حال، همه این مواد با هم و در کنار هم میراث فرهنگی جوامع بشری را تشکیل میدادند و گذشته را به حال و حال را به اینده پیوند میدادند. بیدلیل نبود که در روزگار پیشین، هرگاه انسانها میخواستند عناد خود را نسبت به قومی به شدیدترین و سنگدلانهترین وجه نشان دهند، آثار کتبی آن قوم را میسوزاندند، یا در آب میانداختند، یا با آب میشستند. آثار کتبی که از میان میرفت، ارتباط فرهنگی افراد آن قوم در زمان حال سست، گسیخته و بیبنیاد میشد؛ پیوند کتبی با اینده میگسست و انتقال با مانع جدّی رو به رو میگردید. گویی که از منسوج درهم بافته فرهنگی، تارها را بشکند. اقوامی که سنت کتبی نداشتند، یا سنت کتبی خود را از دست میدادند، برای حفظ و بقای موجودیّت خود و نگاه داشتن میراثهای مشترک و جمعی، ناگزیر دست به تلاشهای دیگری میزدند. تلاشهایی که چه بسا به هیچ روی نمیتوانست جای چند اثر مکتوب را بگیرد. تصور کنید که شاهنامه فردوسی، برای مثال، نسخههایش در حمله مغول از بین رفته بود، یا مثنوی مولانا و دیوان سعدی و حافظ، مانند بسیاری از آثاری که در حملهها و غارتها و آتشسوزیها نابود شد، خدای ناکرده به دست ما نرسیده بود. براستی فرهنگ ایرانی بدون شاهنامه، بدون مثنوی و بدون شعرهای س عدی و حافظ، یا بدون آثار رازی، بوعلی، بیرونی، خواجه نصیر، ملاصدرا، و بسیاری دیگر چگونه فرهنگی میبود؟ جامعه فرهنگ ایرانی را مبنا و ملاک قرار ندهید؛ جامعهای را در نظر بگیرید که بنیان فرهنگی و قومی آنان بر یک یا چند اثر بیش نیست، و شمار چنین جوامعی زیاد است. براستی اگر این آثار، که به منزله ستون اصلی موجودیت و وحدت و هویت فرهنگی آنهاست، از میان رفته بود، چه اتفاقی میافتاد؟
سنت کتبی، اطلاعات را از ذهن منفک و مستقل کرد و بدان موجودیّت انضمامی و عینی بخشید، گویی که وجود ذهنی به وجودی عینی مبدل شده باشد. تا پیش از اختراع چاپ، همین موجودهای ذهنی به تعداد نسخههای معدود دستنوشت محدود بود، و طبعاً هر قدر که نسخهها اندکتر بود، خطری که موجودیّت آنها را تهدید میکرد، بیشتر بود. چاپ، امکان تکثیر را فراهم ساخت، آن محدودیّت را از میان برداشت، و تهدیدی را که متوجه آثار بود برطرف ساخت. چاپ و نشر، پیوند درونی میان اقوام را برقرار و مستحکم ساخت، و بین جوامع بشری ارتباط ایجاد کرد. فرهنگها، دانشها و ذهنیتها جامعه به جامعه، نسل به نسل، کشور به کشور و قاره به قاره انتقال یافت، و پدیده تازهای به نام ارتباط جهانی به وجود آمد که در تاریخ بشر بیسابقه بود. نویسندگان بزرگ، محققان، صاحبان فکر و اندیشه و همه کسانی که در مقیاس بینالمللی و جهانی، سخنی برای نوشتن و پیامی برای خواندن داشتند، جهانی اندیشیدند و جهانی نوشتند. چاپ، دنیای فکری بسته، پراکنده و بیاطلاع از یکدیگر و جوامع جدا افتاده را به جهانی باز، گشوده و پیوسته به هم تبدیل کرد. چاپ، خطر گسست میان گذشته و آینده و خلأ میان جوامع موجود را از میان برداشت. انتشار کتابهای چاپی، روزنامهها، مجلات و سایر نشریات، ارتباطات بشری را به مرحله تازهای وارد کرد که به هیچ روی با گذشته قیاسپذیر نبود. در چند سده اخیر، همه جنبشهای فکری، علمی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و غیره، به گونهای و به درجات مختلف تحت تأثیر چاپ و نشر و امکانات و تسهیلات آن است. چاپ و نشر است که به فرهنگ بشری، چه در کلیّت آن و چه در اجزاء، شکل داده است.
از سده نوزدهم به این سو، آهنگ انتشار مطالب چاپی، به سبب تحوّلاتی که در چندین عرصه رخ داد، در فنّاوریهای چاپ و نشر، نیاز اجتماعی، علم و فن و فرهنگ و جز آن، شتاب چشمگیری گرفت. در سده بیستم، بویژه پس از دو جنگ جهانی، این آهنگ شتابانتر شد، تا بدانجا که حجم و میزان مواد و مطالب چاپ و منتشر شده به حدی رسید که از خطر جدی انفجار اطلاعاتی سخن به میان آمد. از سوی دیگر، تقریباً از اواخر سده نوزدهم، رسانههای دیگری به صحنه ارتباطات آمدند که مستقیم و غیرمستقیم با چاپ و نشر در تأثیر و تأثر بودند و با آنها ارتباط داشتند. این رسانهها از پی هم و تقریباً بسرعت به میدان آمدند. از اختراع دستگاه چاپ تا نخستین دستگاه فیلمبرداری و نمایش فیلمسینمایی، نزدیک به ۴۵۰ سل طول کشید؛ اما سینما، رادیو، تلویزیون، رایانه، ویدئو و ماهواره، پی در پی و حدود صدسال دنیای ارتباطی را بکلی زیر و زبر کردند. هر چه از گذشته به حال نزدیکتر میشویم، فاصله زمانی میان پیدایش و رواج رسانهها، و نیز فاصله میان کشف نظری و کاربرد علمی و عمومی آنها، کمتر و کمتر میشود. این سیر با آهنگی فزایندهتر ادامه دارد. دستاوردهای بیشتر بر شمار رسانهها و انواع کاربردهای آنها میافزاید. رایانه نیز بسرعت و در همه شئون رواج مییابد و همه اینها بر چاپ و نشر تأثیر میگذارد. چاپ و نشر اکنون با وضعیت کاملاً تازهای روبهرو شده است، به گونهای که تحوّل فنّاوریها بر سرنوشت آن بسرعت تأثیر میگذارد.
آیا کتاب از بین میرود؟ آیا رسانههای نورسیده با جاذبهها و امکانات و سهولتهایشان، جایی باقی میگذارند؟ آیا چاپ کاربرد گذشته خود را دارد؟ این پرسشها و پرسشهای دیگری از این دست، ذهن بسیاری از مردم را، چه از میان دانشمندان و متخصصان و صاحبنظران و چه از میان علاقهمندان و خوانندگان ساده و افراد غیرمتخصص، به خود مشغول داشته است. روزنامهها و رسانههای همگانی دیگر نیز از جنجال و غوغا در این باب ابا ندارند. جنجالها و غوغاها اگر چه گاه هوشیاری انگیز و محرک حساسیتهاست، و به سهم خود میتواند به شناختن و دریافتن پدیدهها کمک کند، گاه نیز حاجب واقعیت میشود و ذهن را از رسیدن به حقیقت دور میکند. کتاب و چاپ نشریات با خطر نابودی روبهرو نیست. به نظر نمیرسد هیچ رسانه دیگری بتواند جای خاص و نقش خاصی را که کتاب دارد بگیرد. آسانی استفاده از کتاب، محدود و مقید نبودن آن به زمان و مکان، آزادی و امکان انتخابی که خواننده نسبت به کتاب، متن، مندرجات و بخشهای مختلف آن دارد، دوام و پایداری، قابلیت حمل و نقل، انس و الفت روحی که خوانندگان علاقهمند با روح و محتوای کتاب و نیز با جسم و کالبد آن حس میکنند و ویژگیهای دیگر، از جمله عوامل مؤثر و بسیار پایداری است که مطمئناً تا آینده پیشبینیپذیر، کتاب و کاربرد آن را حفظ خواهد کرد؛ اما آنچه مسلم است، رسانهها و فنّاوریهای جهان امروز، چاپ را به عرصه تازهای کشانده که با گذشته تفاوت دارد. بویژه آنجا که رابطه میان چاپ و نشر با اطلاعرسانی به میان میآید و پیوندهای دقیق بین چاپ و نشر و اطلاعات زیر ذرهبین بررسیهای تخصصی قرار میگیرد، این ضرورت احساس میشود که چاپ و نشر از دیدگاه دیگری بررسی شود؛ دیدگاهی که مطمئناً با دیدگاههای گذشته متفاوت خوادهد بود. ضرورت دارد که نظام آموزشی و پژوهشی ما نسل جدید را با مسائل تازهای که در این زمینه پیشروست آشناتر کند. ما به عصری پای نهادهایم که اطلاعات و انتقال آن معنای دیگری یافته است؛ نه تنها تغییر معنا، که دگرسانی در سرشت اطلاعات و دگرگونی در شیوههای اطلاعرسانی، چاپ و نشر را به مدار و سپهر دیگری کشانده است. چاپ و نشر هماکنون دستخوش تحولاتی است که رهاوردهای نظام اطلاعاتی و ارتباطی، دم به دم بر شتاب آن میافزاید.
بر فرض که کاغذ از میان برود یا دامنه کاربرد آن بسیار محدود شود، باز هم مفهوم کتاب به قوت خود باقی است؛ گو اینکه تغییر ابزارهای نوشتن طی تاریخ، مفهوم کتاب را از بین نبرد. نکته مهم درباره تحوّلات مربوط به بحث ما این است که در پنج قرن گذشته، نشر کتاب همیشه با چاپ مفهوم نشر با مفهوم چاپ در هم پیوسته بود، به حدی که گاه چاپ را به معنای نشر به کار میبردند؛ اما اکنون از دو مفهوم نشر چاپی و نشر غیرچاپی سخن به میان میآید. تحوّلات اطلاعاتی و ارتباطی شرایطی ایجاد کرده است که میتوان اثر منتشر کرد، اما از چاپ استفاده نکرد.
۱- اپیتوگرام (PICTOGRAM) رسم یا نقاشی روی سنگ یا دیوار مربوط به دوران باستان یا پیش از تاریخ است.
۲- ایدئوگرام (IDEOGRAM) یک تصویر یانماد که نمودار یک چیز یا یک فکر است.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر