تحقیق چرا در ایران نقد و انتقاد چالشهای سیاسی و اجتماعی بوجود می آورد

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق چرا در ایران نقد و انتقاد چالشهای سیاسی و اجتماعی بوجود می آورد

تعداد صفحات :۱۵۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در فصل مبانی نظری ابتدا نقد و انتقاد را از قالبهای کلیشه خارج کردیم و بر مبنای ضمایر فاعلی ادبیات فارسی تعریف کردیم و سپس روابط سیاسی اجتماعی بر مبنای ضمایر فاعلی ادبیات فارسی بر اساس اصل راهها و اهداف مرتنی تبیین ارزشی شد.و علاوه بر این نقد و انتقاد در قالب مفاهیم اجتماعی و تضاد اجتماعی نیز تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در فصل چهارم تلاش شده انتقاد بعنوان یک عمل سازنده درون گروهی از نظر وایزنگر مورد بررسی قرار گیرد و در فصل پنجم تلاش شده است نقد به عنوان اصل رقابت معرفی شود که اگر این در بین گروه های سیاسی اجتماعی تحقق پیدا کند.یعنی از نقد بعنوان اصل رقابت استفاده شود تحول عظیمی در جوامع رخ خواهد داد و در فصل ششم تلاش شده است فرضیه تحقیق بر اساس تفکر ، گفتمان و سلطه انتخاباتی چند روزنامه در فضا ، زمان و مکان خاص مورد ارزیابی قرار گیرد.گفتن این نکات ضروریست پیشنهادات ، منابع و ماخذ ، فهرست منابع و چکیده انگلیسی در فصل هفتم آمده است.
نقد و انتقاد در ادبیات کتبی از نظر مکانی، زمانی، فضا، دستور، کارکرد، ساختار، تضاد و … با همدیگر تفاوت اساسی دارند. براساس ضمایر فاعلی ادبیات فارسی و اصل راهها و اهداف تبیین مرتنی که در جدول شماره یک و دو و سه وچهار بیان شده اشکال سازگاری گروههای سیاسی اجتماعی براساس نیازهای، فرهنگ واحد، راهها و اهداف نوع روابط بوجود آمده نوع گفتمان نتایج خاص خود را دارند. که در هر کدام از دیدگاههای اساسی جامعه شناسی قابل بررسی هستند.
بطور کلی سه نوع اشکال سازگاری گروههای سیاسی اجتماعی وجود دارد.
۱- اشکال سازگاری گروه «ما» یی
در این نوع سازگاری گروهها با نیازها و راههای مشترک در چارچوب فرهنگ واحد و راههای مشترک در چارچوب فرهنگ واحد و با قواعد و قوانین سیاسی اجتماعی مشخص برای رسیدن به هدف مشخص تلاش می کنند.
در چنین گروهها نوع روابط درون گروهی همراه با گفتمان انتقادی است. اگر گروه دارای نظام اجتماعی سنتی یا نظم گرایانه باشد. انتقاد درون گروهی را بر نمی تابدو اما گروه دارای نظام اجتماعی عقلانی باشد. انتقاد درون گروهی را یک اصل سازندگی و پیشرفت درون گروهی می داند. که در فصل چهار گفتمان انتقاد سازنده درون گروهی بخوبی بررسی شده است.
۲- اشکال سازگاری گروه «شما»
در این نوع سازگاری گروهها در چارچوب فرهنگ واحد و با قواعد و قوانین مشخص سیاسی و اجتماعی نیاز دارند. برای رسیدن به هدف مشترک با راهها و روشهای مختلف با همدیگر رقابت کنند در چنین سازگاری مهمترین مسئله اجتماعی این است که گروهها باید حقوق شهروندی همدیگر را رعایت کنند و اصل رقابت که همان نقد عملی می شود را بپذیرند. تا منجر به پیشرفت و توسعه نظام سیاسی اجتماعی حاکم شود.
که اصولاً در نظام اجتماعی سنتی و نظم گرایانه نقد (رقابت عملی) را برمی تابند و چنین مسئله باعث چالش شدید سیاسی اجتماعی در جامعه می شود.
در فصل پنجم عوامل تاثیر گذار (از جمله نخبگان سیاسی- احزاب سیاسی- منابع مالی احزاب- دموکراسی اصل رقابت- نوع حکومت- قدرت- اقتدار- مشروعیت و … که می تواند برای نقد رقابت آور در تفکر گفتمان و سلطه سیاسی اجتماعی نظام اجتماعی تاثیر گذار باشند بطور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.
۳- اشکال سازگاری گروه «آنها»
در این نوع سازگاری گروهها به دو دسته تقسیم می شوند.
الف) گروههای کنار روها که براساس نیازی که دارند فرهنگ واحد و قواعد و قوانین سیاسی، اجتماعی جامعه را پذیرفته اند ولی راهها و اهداف گروه «ما» را نمی پذیرند. در نظامهای عقلانی نظام حاکم حقوق شهروندی چنین گروهها را تحمل می کند. ولی همیشه مورد انتقاد تخریبی قرار می گیرند تا به شورش یا عوامل خارجی تبدیل نشوند.
اما در نظامهای سنتی و نظم گرایانه حقوق شهروندی چنین گروهها تحمل نمی شود در نتیجه جامعه را دچار مشکل می شود.
ب) گروهای شورشی: با چنین گروههای نظامهای عقلانی و سنتی و نظم گرایانه بصورت انتقادی تخریبی و سرکوب گرایانه برخورد می کنند.
بطور خلاصه اگر خواهان یک نظام اجتماعی عقلانی هستیم باید در اشکال سازگاری گروه «ما» انتقاد درون گروهی برقرار کنیم تا منجر به اصل سازندگی درون گروهی شود. در اشکال سازگاری گروه «شما» نقد رقابت آور حاکم شود تا نظام اجتماعی به پویایی و توسعه برسد.
در اشکال سازگاری گروه «آنها» از اصل انتقاد تخریبی استفاده شود تا به نظام اجتماعی آسیبی نرسد. و در فصل ششم با توجه به مبنای نظری و اشکال سازگاری گروهها فرضیات تحقیق بخوبی اثبات شده است.
– الف: در حوضه گفتمان سیاسی، اجتماعی ایران از نقد و انتقاد نابجا استفاده می شود.
-ب: این نابجا استفاده کردن از نقد و انتقاد یکی از شاخصهای سنتی بودن هر جامعه است.
– ج : نقد و انتقاد در حوزه گفتمان سیاسی اجتماعی دارای تقسیم بندی جدیدی است. علاوه بر این مطالب، از فصل ششم نتیجه می گیریم.
در جامعه ایران برخلاف نظر گروههای سیاسی اجتماعی
الف) حزب به معنی واقعی وجود ندارد. چون تمام گروهها بشکل گروه فشار عمل می کنند.
ب) با توجه به داده های جداول فصل ششم تقسیم بندی نظام سیاسی اجتماعی ایران به اصلاح اصولگرایی و اصلاح طلبی معنی ندارد. بلکه هر دو گروه بیشتر تفکر گفتمان و سلطه سنتی و نظم گرایانه دارند.
ج) اشکال سازگاری گروههای «ما» و «شما» و «آنها» ثابت می کند.
جهان تک قطبی یا نظم نوین جهانی هرگز تحقق نخواهد یافت چون همیشه اشکال سازگاری گروهها یا نظامهای اجتماعی براساس «ما» و «شما» و «آنها» برقرار خواهد ماند. به عبارت دیگر انتقاد رقابت هرگز از بین نخواههد رفت. تا جهان تک قطبی یا نظم نوین جهانی شکل گیرد.
واژه های کلیدی: انتقاد، نقد، روابط اجتماعی، سیاست جامعه

 فهرست

فصل اول.. ۱

کلیات.. ۱

مقدمه : ۲

بیان مسئله. ۴

تحدید موضوع.. ۶

ضرورت و اهمیت تحقیق.. ۶

سوال تحقیق.. ۸

هدف تحقیق.. ۸

فرضیه های تحقیق.. ۹

پیشینه تحقیق.. ۹

روش تحقیق : ۱۱

تحلیل محتوی.. ۱۱

فصل دوم. ۱۳

مفاهیم و اصطلاحات تحقیق.. ۱۳

مروری بر تعریف نقد و انتقاد در لغت نامه ها و دایره المعارف.. ۱۴

فصل سوم. ۱۹

مبانی نظری.. ۱۹

رابطه نقد و انتقاد با سیاست جامعه چیست ؟. ۲۰

نقد و انتقاد بر مبنای روابط اجتماعی در ادبیات فارسی.. ۲۰

۱_حوزه رواشناسی گفتمان.. ۲۱

۲_حوزه جامعه شناسی.. ۲۲

تبیین ارزشی مرتن  برای گفتمان  نقد و انتقاد گروههای سیاسی ، اجتماعی در یک نظام اجتماعی.. ۲۹

دیدگاه ساخت اجتماعی در مورد گفتمان نقد و انتقاد سیاسی اجتماعی.. ۳۸

دیدگاه کارکرد اجتماعی در مورد گفتمان نقدوانتقاد سیاسی، اجتماعی.. ۴۰

دیدگاه نظم اجتماعی در مورد گفتمان نقد و انتقاد سیاسی ،اجتماعی.. ۴۳

دیدگاه تضاد یا انتقاد اجتماعی درمورد گفتمان نقدو انتقاد سیاسی و اجتماعی.. ۴۵

فصل چهارم. ۴۸

گفتمان انتقاد سازنده درون گروهی چیست.. ۴۸

یک منتقد سازنده در گروه چیست؟. ۴۹

شرایط انتقاد سازنده درون گروهی براساس نظریه هندوی و ایزینگر: ۵۰

۱٫ استقبال از انتقاد. ۵۰

۲٫به طور استراتژیک انتقاد شود: ۵۱

۳٫ انتقاد بهبود گرا باشد. ۵۲

۴٫ خود باوری مخاطب حفظ شود. ۵۲

۵٫ برای گفتمان انتقادی از کلمات صحیح استفاده شود. ۵۳

۶٫ انتقاد خود را ارزیابی کنیم: ۵۴

۷٫ مخاطب خود در فرایند انتقاد شرکت دهیم: ۵۵

۸٫ بدون هیچ ((اما)) شایستگیها را متذکر شویم. ۵۵

۹٫ آنچه انتقاد می کنیم شفاف و واضح باشد. ۵۶

۱۰٫ وقت شناس باشیم: ۵۶

۱۱٫انتقاد درون گروهی باسوالات سقراطی انجام شود. ۵۷

۱۲٫ وقتی کلمات کار ساز نیستند اقدام کنید . ۵۷

۱۳٫در انتقادات خود انگیزه ای قرار دهیم: ۵۸

۱۴٫ از دنیای مخاطبان خود استفاده کنید؟. ۵۹

۱۵٫ معیارهای خود را برای انتقاد بشناسید: ۵۹

۱۶٫ قبل از انتقاد به خودتان گوش دهید: ۶۰

۱۷٫هنگام انتقادخونسرد،آرام و متمرکز باشیم: ۶۰

نتیجه گیری: ۶۱

فصل پنجم. ۶۲

نقد رقابت آور در گفتمان سیاسی اجتماعی.. ۶۲

نقد رقابت آور در گفتمان سیاسی اجتماعی.. ۶۳

الف_نخبگان.. ۶۴

ب_ احزاب سیاسی.. ۶۶

احزاب مانند بنگاه اقتصادی.. ۶۹

د_ دموکراسی.. ۷۲

ه_ اصل رقابت چیست؟. ۷۴

و_ حکومتهای دموکراتیک… ۷۴

ز_ قدرت _ اقتدار_ مشروعیت_. ۷۸

انواع قدرت سیاسی.. ۷۹

نتیجه گیری فصل پنجم. ۸۰

فصل ششم. ۸۴

بررسی جایگاه نقد و انتقاد در بین گروههای سیاسی اجتماعی ایران.. ۸۴

جامعه آماری.. ۸۵

گفتمان نقد و انتقاد بین گروههای سیاسی اجتماعی فعال در حال حاضر ایران.. ۸۶

چگونگی شکل گیری این دو جریان فکری اصولگرایان و اصلاح طلبان.. ۸۶

-نحوه تحلیل محتوای روزنامه مورد نظر. ۸۹

شاخص سازی.. ۹۰

تعریف عملیاتی شاخصهای مورد نظر. ۹۲

۱- فرافکنی مشکلات: ۹۲

۲- انتقاد تخریبی از رقیب: ۹۲

۳- گذشته نگری: ۹۲

۴-مورثی بودن حکومت: ۹۳

۵- سوء استفاده از مذهب : ۹۳

۶- انگ زنی Labeling Theory: 93

۸- کنترل نخبگان غیر حاکم یا کنترل اجتماعی (Socil control) 94

۹- سرکوب عقاید (مانع تراشی بر سر اصل رقابت): ۹۴

۱۰- ارجعیت حقوق نظم موجود بر حقوق شهروندی: ۹۴

۱۱- تصویت قوانین کنترل کننده: ۹۵

۱۲- کانالهای نظارتی هرمی: ۹۵

۱۳- عدم پذیرش انتقاد درون گروهی: ۹۵

۱۴- برخورد آمرانه با رقیب: ۹۶

۱۵- غیر قانونی خواندن خواسته های نخبگان حاکم: ۹۶

۱۶- عدم اعتماد به نخبگان حاکم: ۹۶

۱۷- مشروعیت سازی عملکرد خود: ۹۶

۱۸- پذیرش روابط اجتماعی قراردادی: ۹۶

۱۹- شکستن اقتدار نخبگان حاکم: ۹۷

۲۰- پذیرش اصل رقابت: ۹۷

۲۱- فعالیت در چارچوب قانون: ۹۷

۲۲- تلاش برای کسب قدرت: یکی از شاخصه های مشترک… ۹۸

۲۳- پذیرش تکثرگرایی قدرت: از شاخصه های دیگر. ۹۸

۲۴- آینده نگری: یکی از شاخصه های اختصاصی.. ۹۸

۲۵ توجه به خیر مشترک: ۹۹

۲۶-تحمل گفتمان اتنتقادی مخالفین: ۹۹

۲۷- ارایه برنامه مشخص: ۹۹

۲۸- تخصصی بودن تصمیمات: ۱۰۰

۲۹- پذیرش انتقاد درون گروهی: ۱۰۰

۱- تحلیل محتوی داده های جدولی.. ۱۰۲

۲-تحلیل داده های تیتر انتخاباتی روزنامه های جمهوری اسلامی، کیهان و یاس نو در عرض یک ماه قبل از رأی گیری مجلس هفتم(۱۳۸۲). ۱۱۷

۱-۳- مقایسه زمانی تیتر انتخاباتی روزنامه های مورد نظر. ۱۳۰

فصل هفتم. ۱۳۴

بحث و نتیجه گیری.. ۱۳۴

نتیجه گیری.. ۱۳۵

پیشنهادات.. ۱۳۷

فهرست منابع.. ۱۳۹

فهرست منابع

 

۱-آریان پور،م . ، ۱۳۷۹ ه.ش، فرهنگ یک جلدی (انگلیسی- فارسی) ص ۳۱۰

۲-معین، م. ،فرهنگ لغت فارسی، جلد یک،ص۳۶۵

۳-دهخدا، ع.، فرهنگ لغت فارسی، جلد اول ص۲۹۶

۴-دهخدا، ع.، فرهنگ لغت فارسی، جلد چهار ص ۴۸۷۵

۵-آریان پور، م.، ۱۳۷۹ ه.ش، فرهنگ یک (انگلیسی-فارسی) ص۳۱۰

۶-معین، م، فرهنگ لغت فارسی جلد یک، ص۴۷۸۵

۷-دهخدا، ع. ، فرهنگ لغت فارسی، جلد اول، ص۶۸۹ – ۶۹۱

۸-دهخدا ، ع. ، فرهنگ لغت فارسی، جلد اول ص ۱۸۲

۹-رتیزر، ج.، ۱۳۷۹ ه.ش، ترجمه ثلاثی، م. ، نظریه جامعه شناسی دوران معاصر، ص۴۰۶

۱۰-کوئن، ب.، ۱۳۷۷ ه.ش، ترجمه ثلاثی، م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نشر توتیا، ص۹۴

۱۱-کوئن، ب. ، ۱۳۷۷ ه.ش، ترجمه ثلاثی، م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نشر توتیا ص ۹۵

۱۲- کوئن، ب. ، ۱۳۷۷ ه.ش، ترجمه ثلاثی، م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نشر توتیا ص۹۴

۱۳- کوئن، ب. ، ۱۳۷۷ ه.ش، ترجمه ثلاثی، م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نشر توتیا ص ۹۵

۱۴- ابوالحسن تنهائی،ح.، ۱۳۸۲ ، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۷۰

۱۵- ابوالحسن تنهائی،ح.، ۱۳۸۲ ، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۵۴

۱۶- ابوالحسن تنهائی، ح. ،درآمدی بر مکاتب و نظریه جامعه شناسی، ص۲۰۴

۱۷- ابوالحسن تنهائی، ح. ،۱۳۸۲ ، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۷۵

۱۸- گیدنز، آ. ، ۱۳۷۹ه.ش، ترجمه صبوری، م.،جامعه شناسی، تهران، نشرنی، ص۳۴۲

۱۹- کوئن، ب. ،۱۳۷۷ ه.ش، ترجمه ثلاثی،م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نشر توتیا، ص۹۵

۲۰- توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۱۲۵

۲۱-توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۱۲۴

۲۲-توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۱۲۶

۲۳-توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۲۲۵

۲۴-توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۱۴۱

۲۵-توسلی،غ.، ۱۳۷۶ ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین ..«سمت» ، ص۱۲۹

۲۶- ابوالحسن تنهایی،ح.،۱۳۸۲ ه.ش، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۸۳

۲۷- گیدنز،آ.، ۱۳۷۹ ه.ش، ترجمه صبوری،م.، جامعه شناسی، نشرنی، ص۷۵۴

۲۸- ابوالحسن تنهایی،ح.، ۱۳۸۲ ه.ش، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۸۵

۲۹- ابوالحسن تنهایی،ح.، ۱۳۸۲ ه.ش، جامعه شناسی نظری، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص۸۶

۳۰- توسلی،غ.، ۱۳۷۶ه.ش، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین …«سمت»، ص۲۲۱

۳۱- گیدنز، آ.،۱۳۷۹ ه.ش، ترجمه صبوری،م.، جامعه شناسی، تهران،نشرنی، ص۷۵۶

۳۲- محسن تبریزی،م.،۱۳۸۰ ه.ش، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، برگرفته از جزوه بررسی مسائل اجتماعی ایران و کار تحقیقی قاچاق کالای حسین زارعی

۳۳- محسن تبریزی،۱۳۸۰ ه.ش، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، برگرفته از جزوه بررسی مسائل اجتماعی ایران و کار تحقیقی قاچاق کالای حسین زارعی

۳۴- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۱۳۸

۳۵ – وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۲

۳۶- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص ۵

۳۷- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۶

۳۸- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۹

۳۹- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۱۲

۴۰- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۱۳

۴۱- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۱۶

۴۲- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۱۹

۴۳- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۲۳

۴۴- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۲۶

۴۵- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۳۱

۴۶- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۳۶

۴۷- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۳۸

۴۸- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۴۴

۴۹- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۴۵

۵۰- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۵۴

۵۱- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۵۸

۵۲- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۶۳

۵۳- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۶۶

۵۴- وایزنیگر،ه.،۱۳۸۱ ه.ش، قدرت انتقاد سازنده، تهران، م.چ.ع.م ص۷۰

۵۵- گیدنز،آ.، ۱۳۷۹ ه.ش، ترجمه صبوری،م.، جامعه شناسی، تهران، نشرنی، ص۶۹۱

۵۶- گیدنز، آ.، ۱۳۷۹ ه. ش، ترجمه صبوری، م.، جامعه شناسی، تهران، نشرنی، ص۱۲۰

۵۷- گی روشه، ۱۳۷۹ ه.ش، ترجمه وثوقی،م.، تغییرات اجتماعی،تهران، نشرنی، ص۱۲۱ ۵۸- باتامور، تی.بی، ۱۳۷۷ه.ش،ترجمه طیب،ع.، نخبگان وجامعه ، نشره شیرازه ،ص۱۱۶

۵۹-باتامور، تی.بی،۱۳۷۷ ه.ش،ترجمه طیب،ع. ،نخبگان و جامعه،نشره شیرازه ،  ص ۱۱۳

۶۰-گیروشه،۱۳۷۹ه.ش،ترجمه وثوقی ،م. ،تغییرات اجتماعی،تهران، نشرنی، ص۱۳۲-۱۲۲

۶۱-باتامور،ت.،۱۳۷۸ه.ش،ترجمه صبوری،م.،جامعه شناسی سیاسی،تهران،انتشارات کیهان ص۸۳

۶۲-گیونز،آ.. ،۱۳۷۹ه.ش،ترجمه صبوری،م.،جامعه شناسی ،تهران ،نشرنی ،ص ۳۵۰

۶۳-بشیریه،ح.،۱۳۸۰ه.ش،جامعه شناسی سیاسی،تهران،نشرنی،ص۱۲۲

۶۴-زیبا کلام ،ص.،۱۳۷۸ه.ش،عکس های یادگاری با جامعه مدنی،انتشارات روزنه،ص ۱۴۲

۶۵-باتامور،تی.بی،۱۳۷۷ه.ش،ترجمه طیب،ع.،نخبگان وجامعه،نشره شیرازه،ص۱۴۳

۶۶-گیونز،آ.،۱۳۷۹ه.ش،ترجمه صبوری،م. ،جامعه شناسی،تهران،نشرنی،ص۳۴۴

۶۷-بشریه،ح. ،۱۳۸۰ه.ش،جامعه شناسی سیاسی ،تهران ،نشرنی ،ص۳۳۹

۶۸-باتامور،تی.بی،۱۳۷۷ه.ش،ترجمه طیب ،ع.،نخبگان وجامعه،نشره شیرازه،ص۱۳۸

۶۹-صبوری ،م.،۱۳۷۹ه.ش-جزوه درس جامعه شناسی سیاسی،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

۷۰-باتامورفت.،۱۳۷۸ه.ش،ترجمه صبوری،م.،جامعه شناسی سیاسی،تهران،انتشارات کیهان ص۲۷

۷۱-راش،م. ،۱۳۷۷ه.ش،ترجمه صبوری،م. ،جامعه شناسی سیاسی،تهران ،انتشارات سمت ص۸۹

۷۲-باتامور،ت. ،۱۳۷۸ه.ش،ترجمه صبور ،م. ،جامعه شناسی سیاسی ،تهران ،انتشارات کیهان،ص ۳۱

۷۳- گیدنز، آ.، ۱۳۷۹ هـ . ش، ترجمه صبوری، م. ، جامعه شناسی، تهران، نشر نی، ص ۳۴۳

۷۴- باتامور، ت.، ۱۳۷۸ هـ. ش، ترجمه صبوری ، م. ، جامعه شناسی سیاسی، تهران،  انتشارات کیهان، ص ۸۳٫

۷۵- راش، م، ۱۳۷۸ هـ. ش، ترجمه صبوری، م. ، جامعه شناسی سیاسی، انتشارات سمت، ص ۱۲۸٫

۷۶- راش ، م، ۱۳۷۸ هـ.ش، ترجمه صبوری ، م.، جامعه شناسی سیاسی، انتشارات سمت، ص ۱۲۴٫

۷۷- با تامور، تی. بی، ۱۳۷۷ هـ. ش، ترجمه طیب، ع. ، نخبگان و جامعه، نشر شیرازه، ص ۱۷٫

۷۸- صبوری، م. ، ۱۳۷۹ هـ.ش – جزوه درس جامعه شناسی سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

۷۹- با تامور، تی، بی، ۱۳۷۷ هـ. ش، ترجمه طیب، ع، نخبگان و جامعه ، نثره شیرازه، ص ۱۳۹٫

۸۰- صبوری، م.، ۱۳۷۹ هـ . ش، جامعه شناسی سازمانها، نثر شب تاب¬ص۷۷-۷۳٫

۸۱- راش، م. ، ۱۳۷۷ هـ. ش، ترجمه طیب، ع. جامعه شناسی سیاسی، انتشارات سمت ص ۵۱-۴۸

۸۲- کوئن، ب. ، ۱۳۷۷ هـ. ش، ترجمه ثلاثی، م.، درآمدی به جامعه شناسی، تهران، نثر توتیا، ص ۲۹۹٫

۸۳- صبوری،م.،۱۳۷۹هـ. ش ، جامعه شناسی سازمانها، نشر شب تاب ص ۷۳-۷۰٫

۸۴- بشیریه، ح. ، ۱۳۸۰ هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۳۳۹٫

۸۵- بشیریه، ح. ، ۱۳۸۰ هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۶۱٫

۸۶- روزنامه اطلاعات، ۲۳/۱۲/۱۳۵۷ و ۱/۱۲/۱۳۵۷٫

۸۷و۸۸- روزنامه سلام، ۲۱/۲/۷۶ ، ص ۹٫

۸۹- ساروخانی،ب.،۱۳۷۵هـ.ش، دایره النعارف علوم اجتماعی، جلد دوم، ص ۶۲۳٫

۹۰- بشیریه ، ح، ۱۳۸۰هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی ، تهران، نثر نی، ص ۶۰٫

۹۱- بشیریه ، ح، ۱۳۸۰هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی ، تهران، نثر نی، ص ۳۳۹٫

۹۲- بشیریه ، ح، ۱۳۸۰هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی ، تهران، نثر نی، ص ۶۰٫

۹۳- ساروخانی، ب. ، ۱۳۷۵ هـ. ش، دایره المعارف علوم اجتماعی، جلد یک، ص ۴۳۰٫

۹۴-بشیریه، ح.، ۱۳۸۰ هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۳۳۹٫

۹۵- ساروخانی ، ب. ، ۱۳۷۵ هۀ. ش، دایره المعارف علوم اجتماعی، جلد۲، ص ۷۵۹٫

۹۶- بشیریه، ح.، ۱۳۸۰ هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۳۴۰٫

۹۷- بشریه، ح.، ۱۳۸۰ هـ. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۶۶۱٫

۹۸- ساروخانی، ب. ، ۱۳۷۵ ه. ش، دایره المعارف علوم اجتماعی، جلد ۲، ص ۶۶۱٫

۹۹- باتامور، تی. بی، ۱۳۷۷ هـ. ش، ترجمه طیب، ع. ، نخبگان و جامعه ، نثر شیرازه، ص ۱۷٫

۱۰۰- بشیریه ، ح.، ۱۳۸۰ه. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص ۶۵٫

۱۰۱- بشیریه ، ح.، ۱۳۸۰ه. ش، جامعه شناسی سیاسی، تهران، نثر نی، ص۱۲۳٫

فصل اول

کلیات

مقدمه :

گفتمان نقد و انتقاد زبان و بیان نظارت اجتماعی بر رفتارهای سیاسی اجتماعی یک جامعه است و به عبارت دیگر نقد و انتقاد موتور حرکتی هر جامعه از ساختارهای سنتی به صنعتی است.

اما مسئله که ذهن انسان را مشغول می کند چرای بد ، عملکردن نقد و انتقاد در جامعه ایران است و مشکلاتی که از این عملکردهای نابجا ، گریبان گیر جامعه ایران شده است.

برای پی بردن به این مسئله مهم اولین فرضیه که به ذهن آدمی می رسد این است که نقد و انتقاد در حوزه گفتمان سیاسی اجتماعی ایران نابجا استفاده می شود برای اینکه فرضیه قبول یا رد شود بعد از طرح مسئله ، تحدید موضوع شد و پس از تعریف مفاهیم و اصطلاحات ، سراغ مبانی نظری می رویم.

در فصل مبانی نظری ابتدا نقد و انتقاد را از قالبهای کلیشه خارج کردیم و بر مبنای ضمایر فاعلی ادبیات فارسی تعریف کردیم و سپس روابط سیاسی اجتماعی بر مبنای ضمایر فاعلی ادبیات فارسی بر اساس اصل راهها و اهداف مرتنی تبیین ارزشی شد.و علاوه بر این نقد و انتقاد در قالب مفاهیم اجتماعی و تضاد اجتماعی نیز تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در فصل چهارم تلاش شده انتقاد بعنوان یک عمل سازنده درون گروهی از نظر وایزنگر مورد بررسی قرار گیرد و در فصل پنجم تلاش شده است نقد به عنوان اصل رقابت معرفی شود که اگر این در بین گروه های سیاسی اجتماعی تحقق پیدا کند.یعنی از نقد بعنوان اصل رقابت استفاده شود تحول عظیمی در جوامع رخ خواهد داد و در فصل ششم تلاش شده است فرضیه تحقیق بر اساس تفکر ، گفتمان و سلطه انتخاباتی چند روزنامه در فضا ، زمان و مکان خاص مورد ارزیابی قرار گیرد.گفتن این نکات ضروریست پیشنهادات ، منابع و ماخذ ، فهرست منابع و چکیده انگلیسی در فصل هفتم آمده است.

در پایان باید متذکر شد با توجه به حساسیت و سیاسی بودن موضوع پایان نامه روی مصداقها مانوری صورت نگرفته اما همانطوری که در متن مشاهده خواهیم کرد تلاش شده مفاهیم بکار رفته گویای وضعیت امروزی جامعه ایران باشد.

 بیان مسئله

هرچند نقدوانتقاد در جامعه ایران تاریخ دیرینه دارد . ودر حوزه های مختلف علوم بویژه درادبیات، هنر، اقتصاد، سیاست، سینماو تلویزیون ، مذهب، فلسفه و… مورد استفاده قرار گرفته اما نقدو انتقاددرحوزه گفتمان سیاسی واجتماعی ایران در گذشته و حال ازویژگی خاص برخوردار بوده به طوری که این پدیده نقدوانتقادبه حدی عمومیت پیداکرده افراد جامعه در فضاهای مختلف جامعه از جمله درحاکمیت،دانشگاه،مکانهای مذهبی، نشریات ،تلویزیون  …حتی درمحافل عمومی عملا علیه همدیگر استفاده می کنند مسئله اینجاست اگر افراد جامعه با هر مسئولیتی ومقامی تبحروتخصص درنقد و انتقاد نداشته باشند چنین روش نقدوانتقاد هیچ دردی را ازجامعه حل نخواهدکرد بلکه مشکلات جامعه رانیز اضافه خواهند کرد. باید بپذیریم نمی توان با دیدگاه آرمانگرایی نقدو انتقاد عقلانی کرد. مگر می شود در آسمانها سیرودر زمین امر ونهی کرد . در جهان متمدن  امروزی کشورهایی می توانند  بین نهادهای  اجتماعی خود ارتباط برقرارکنند که برنامه ریزی و سازماندهی عقلانی  برای  استفاده از نقد و انتقاد داشته  باشند . گذشت آن  زمانهایی که تصور شود انسانهایی هستند خارج از تخصص و توانایی خود صرفا  قدرت یکی ازنهادهای اجتماعی رادردست دارندمی تواند بدون اینکه مورد نقدوانتقاد قرار گیرند دیگران را مورد مواخذه قرار دهند . چنین  فرهنگ  عام  و گسترده ای که بر پایه  سنتهای  جامعه  استوار بوده کاربردخودرادرجهان امروزی از دست داده است.

چنین فرهنگ عام وگسترده کاربردش عامل بازدارنده است وکورکننده استعداد دیگران همچنین  فراری  دهنده  نخبگان  جامعه  و…  امروزه آنچه  مهم  است  به نقد و انتقاد با دید بادیدتخصصی توجه کردن است.

نقدوانتقاد بایددرچارچوب اخلاق عقلانیت باشدنه تلفیقی ازقدرت وهوس بازی انسانهایی  که خود را عقل کل می دانند غافل از اینکه از عقلانیت تجربی هیچ بهره ای نبرده اند. امروزه درحوزه گفتمان سیاسی  اجتماعی یک جامعه نقدوانتقادی مورد پذیرش است که دارای  ارزش اخلاقی  باشدکه بتواند مشکلی را درجامعه حل کند و یا به عبارتی باری را ازدوش جامعه بر دارد. و مهم آن است منتقدین چه خدمتی درجامعه  انجام داده اند و چه حد قادرند کاری را انجام دهند.

امامسئله ای که درنظام  اجتماعی  ایران حائذ اهمیت  است  در حوزه گفتمان  سیاسی و  اجتماعی اجتماعی نقدو انتقاد به عنوان  یک عیب گویی ومچ گیری از  همدیگر  تبدیل  شده  است .چنانچه مسئولین ازهمدیگر،مسئولین از مردم،مردم از مسئولین،مردم از مردم و …  همدیگررا انتقاد می کنند غافل از اینکه مشکلات جامعه چیست ؟وچه باید کرد ؟ و به نظرمی رسد این عمل یک مرض  فرا فکنی  اجتماعی  است  به طوری که درحوزه گفتمان سیاسی واجتماعی نظام  اجتماعی  ایران  چالشهای  شدید به  وجود آورده  است که این فرافکنی به عنوان یک مسئله اجتماعی قابل بررسی و پیگیری می باشد.

و زمانی نقدوانتقاد ازحالت مرض فرافکنی خودخارج خواهد شد که درجامعه نوع نگرش نسبت به  نقد و انتقاد  عوض  شود . یعنی  از حالت  سنتی (مکانیکی)به دیدگاه صنعتی

(ارگانیکی) تبدیل شود . و در چارچوب  مشخص علمی قرارگیرد. وبا روش های علمی مورد ارزیابی قرار گیرد.اگر چنین نگرشی تحقق پیدا کند نقد و انتقاد ازحالت مرضی به حالت  تحول گرایی سوق  پیدا  می کند در نتیجه یکی ازساختارهای سنتی جامعه از بین خواهدرفت ومی شود باروش های علمی پاسخی برای تفاوت نقدوانتقادنیازهای اجتماعی که  نقد و انتقاد پاسخ می دهند ،  علل و شرایطی که  نقد و انتقاد  از آن ناشی می شود،

کارکردهای بیمارگونه نقد و انتقاد ، تاثیرات که نقد وانتقادبررشدسیاسی ،اجتماعی نظام اجتماعی ایران می گذارد و علل عیب گویی و مچ گیری در جامعه ایران از طریق نقد و انتقاد پیدا کرد.

 تحدید موضوع

همانطورکه دربیان مسئله مطرح شدگفتمان نقدوانتقادمفاهیمی هستنددرتمامی حوزه های علوم به ویژه علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرد.واین مفاهیم درکلیت دامنه وسیعی دارند . جهت جلوگیری از پراکنش سخن در این تحقیق تلاش خواهد شد.

الف : جایگاه وشیوه گفتمان نقدوانتقادبین گروههای سیاسی،اجتماعی،حاکم وغیرحاکم (نخبگان حاکم و نخبگان غیر حاکم) نظام اجتماعی ایران مورد بررسی قرار گیرد.

ب : از نظر زمانی فقط گروه های سیاسی ،اجتماعی بعدازپیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

ج : با توجه به این که اوج گفتمان  نقد و انتقاد بین گروه های  سیاسی ، اجتماعی نظام اجتماعی ایران دردوران انتخابات است.به این خاطر ازنظر فضای فقط گفتمان نقدو انتقاد دوران  انتخابات  مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

ضرورت و اهمیت تحقیق

همانطورکه می دانیم گفتمان نقدوانتقاد زبان وبیان  عملی  نظارت  اجتماعی بررفتارهای سیاسی واجتماعی یک جامعه است .گفتمان نقد وانتقاد می تواند مانند فیلتر نا خالصیهای رفتارهای اجتماعی را در نهاد سیاسی  یک نظام  اجتماعی تسویه کند و به عبارت دیگر گفتمان نقدو انتقاد موتور  حرکت یک جامعه از ساختارهای سنتی (مکانیکی) به جامعه صنعتی (ارگانیکی)است.

اما گفتمان نقد و انتقاد به صورت صحیح استفاده نشود موجب مشکلات و حتی تخریب  ساختارها وکارکردهای روابط سیاسی و اجتماعی نظام اجتماعی می شود.

ازآنجا که در بیان مسئله مطرح شده امروزه در جامعه ایران نقد و انتقاد به صورت مرض فرافکنی مورد استفاده قرار می گیرد.

وگاهی این نقدوانتقادچنان بی ربط ونا بجا مورداستفاده قرار می گیردکه خودانتقادکننده نا خود آگاه عملکرد و امتیازاتی که به دست آورده را زیر سوال می برد.

به عنوان مثال وقتی وزیرکشاورزی سابق ایران بعد از ۱۶سال ازوزارت برکنار می شود به عملکرد وزارت کشاورزی انتقاد می کند جالب این که تمامی مسائلی که مطرح می کرد خودش مسبب اصلی آن مشکلات بود.

مثال دیگراینکه رئیس جمهورمحترم ایران در سفر استانی خود به مشهد مقدس در دیدار بانخبگان آن استان طی سخنرانی خود بحث توسعه  اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی را توطئه  قدرت های جهانی می دانست .غافل از اینکه خودش به مقام ریاست جمهوری رسیده حاصل توسعه سیاسی واجتماعی دولت قبلی(شکل گیری شوراهای شهروروستایی)

بوده علاوه بر این مسائل در بین توده مردم نیز وقتی از حل مشکل خود عاجز می مانند فورا” نقا دانه مشکلات خود را بر گردن دولت و یا دیگران می اندازند .

ضرورت ایجاب می کندبرای حل مسئله اجتماعی به این مهمی یعنی نابجا استفاده کردن ازنقدوانتقادکه موجب مرض فرافکنی سیاسی واجتماعی درنظام اجتماعی شده به صورت  علمی بانگرش های تازه وروشنگرانه جهت گشایش افقهای جدیدروابط سیاسی اجتماعی درحال گذرایران مورد بررسی قرار گیرد.

 

سوال تحقیق

چرا در ایران نقد و انتقاد چالشهای سیاسی و اجتماعی بوجود می آورد؟

هدف تحقیق

ازسالهاپیش دقدقه خاطرداشتیم درزمینه نقدوانتقاد که درحوزه گفتمان سیاسی ، اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی (۱۳۵۷)مطالعه ای داشته باشم. چون تا بحال تحقیق وبررسی علمی درخصوص نقدوانتقاد درحوزه گفتمان سیاسی  و اجتماعی ایران  صورت  نگرفته  است . لذا ترغیب شدم این موضوع را با اهداف زیر به عنوان موضوع پایان نامه انتخاب و مورد مطالغه قرار دهم.

۱_  ارائه تقسیم بندی جدید  ازگفتمان نقد و انتقاد سیاسی و اجتماعی براساس اصل اول جامعه شناسی(اصل راههاواهداف)که جدول زیرگویای این مطلب است و اما توضیحات بیشتر در بحث مبانی نظری خواهد آمد.

جدول شماره یک(۱)تبیین مرتنی از گفتمان نقدو انتقاد براساس اصل اول جامعه شناسی

(اصل راهها و اهداف)

نتیجه   نوع

گفتمان  نوع

روابط  اهداف راهها  نیازها      اشکال سازگاری

گروههای اجتماعی

سازندگیانتقادیدرونی     +    +    +   گروه ((ما))          (همنواگریان)

رقابت   نقدموازی     +   –   +گروههای ((شما))      (نوگرایان)

تخریبی  انتقادی   غیر

مستقیم     –   –    +گروههای((آنها))       (واگرایان)

۲_تلاش برای برون رفت از ساختارهای سنتی  نقد و انتقاد در حوزه  گفتمان  سیاسی اجتماعی ایران براساس تحلیل مفاهیم اجتماعی.

۳_بررسی شیوه گفتمان نقدوانتقاددرمان گروههای سیاسی،اجتماعی نظام اجتماعی ایران

اهداف جزیی تحقیق

۱_بررس آثار منفی نقد و انتقاد بر رشد سیاسی ،اجتماعی ایران.

۲_بررسی شیوه گفتمان نقد وانتقاد درون گروههای سیاسی ،اجتماعی.

فرضیه های تحقیق

در این پژوهش سه فرضیه مطرح است.

۱_به نظرمی رسد نقدوانتقاددرخوزه گفتمان سیاسی،اجتماعی ایران نا بجا استفاده میشود.

۲_ به  نظر می رسد نا بجا استفاده کردن از نقد و انتقاد،یکی از شاخصهای اصلی سنتی بودن هر جامعه می باشد.

۳_احتمالا می شودازنقدوانتقاد درحوزه گفتمان سیاسی،اجتماعی یک جامعه تقسیم بندی جدید ارائه داد.

پیشینه تحقیق

به کتابخانه های دانشگاه تهران ،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد  تهران مرکز مراجعه کردم  و بعد  از بررسی فهرست منابع ،کتابهای زیر را مورد مطالعه قرار دادم.

ردیف نام کتاب         نویسنده                  مترجم                     کدکتابخانه ای اثر

۱_نقد تکوینی          گدمن لوسین           محمد تقی غیاثی           ۳N6G81DN

۲_نقد تئوری های انقلاب کارلوت پیتر                                      ۸  الف۲ک/۴۹۱jC

۳_نقد چیست منتقد کیست                    مسعود فراستی                ۳۷F   ۱۹۹۵ PN

۴_ نقد دینداری و مدرنیسم               محمد جواد لاریجانی            ۳ L4R 5/0 190BP

۵_ نقد روشهای تجربی و کمی در جامعه شناسی معاصر                    ۵۵ W  ۶۱۰ H

۶_ نقد تحقیق در تاریخ معاصر ایران           حسین ملکی                  ۳۵M  ۲۹۹ DS

۷_ انتقاد شخصی واینگر هندری             مهدی الوانی              ۴W 74 C 637   BF

۸_ انتقاد شخصی استوارت سیم                                            ۷۴۶۵ C 637 BF

۹_ النقد ضیف شوقی                                                         ۳N3Z507PJ

۱۰_ نقد کالر جاناتان                                                          ۶ ن ۶۲/۸۱ PN

۱۱_ نقد فرهنگ اصطلاحات ادبی           گری مارتین                ۷G 5/44RPN

۱۲_ نقددید گاهها¸زندگی و طنزها           رهی معیری                 N5Z285A6565PK

۱۳_ نقد و حقیقت (نقد فرانسه)               شیرین دخت             ۳۱۳ FAB 99PN

۱۴_ نقد ادبی بلزی کارترین                   عباس مخبر                 ۴B810PN

۱۵_ نقد ادبی عبدالحسین زرین کوب جستجو در اصول و روشها و مباحث نقادی با بررسی درتاریخ نقد و انتقادات                                            ۳ Z  ۱  PNA

۱۶_ نقد و انتقادات پوپر بر افلاطون و ارسطو علیرضا صدیقی       ۴ص۹۴پ/۱۶۴۹B7

۱۷_ نقد ایدئولوژی             خسروی کمال                             ۷ ن۵ خ/۳/۸۲۳B

۱۸_ نقد برنامه گوته مارکس.  گارل                                      ۷K35M2760RSHX

۱۹_  نقد فلسفه هوی     دیوید گوزنز          مراد فرهادپور                  ۲۴H241BD

۲۰_ نقد و نظریه مارلوزه        هربرت     رویا منسجم     ۶M2984M945B                                              ۲۱-   ۲۱-نقد و نظریه                    هولاب رابر       بشریه                          ۳H3G22HM

۲۲_  نقد ادبی درشناخت ادبیات وجامعه مقاله نقد و بررسی بهروز تبریزی ۳T81DN

۲۳_ نقدو الرجال مصطفی بن حسین تفرشی                        ۳۲T193028 RBP

۲۴_نقدتاریخ وسیاست درروزگارایدئولوژی ریمون آرون نادرانتخابی

۵  E73A1018CT

۲۵_ نقد تفسیری ۲۰مقاله_بارت ، رولان                                         B580PN

علاوه بر کتابهای ذکر شده ،پایان نامه ها را نیز موردبررسی قراردادم بجزکتاب  قدرت  انتقاد سازنده وایزنگرکه مختصری در مورد انتقاد درون گروهی که در قالب روانشناسی  اجتماعی  مطرح شده بود . مطالبی در مورد بررسی جایگاه نقد و انتقاد در حوزه گفتمان سیاسی  اجتماعی ایران وجودداشته باشدنیافتم. این مطلب بیانگربکر بودن موضوع تحقیق می باشد.

روش تحقیق :

تحلیل محتوی

تلاش شده نوع تفکر ، گفتمان و سلطه سیاسی اجتماعی جریانات  فکری ایران بر اساس محتوی  تیتر و مقالات روز نامه های جمهوری  اسلامی بعنوان یکی  از نمایندگان  نظام سیاسی اجتماعی ایران وکیهان بعنوان یکی از نمایندگان اصولگرایان و روز نامه سلام یا یاس نو بعنوان یکی از نمایندگان اصلاح طلبان تحلیل توصیفی و علیتی شود.

ابتدابرای اینکاردرجدول شماره ۵  شاخصهای که به گو یه های مختلف تقسیم می شوند راساختیم واین شاخصها از جوامع ساده به پیچیده کدگذاری شدندو سپس درجدول دیگر

گویه های موردنظررا به شاخصهای مشخص که شامل جوامعه سنتی ،سنتی_ نظم گراینه

،نظم گرایانه،تضاد،تضاد_ عقلانی و عقلانی تقسیم بندی کردیم تا فراوانی نسبی تیترها و مقالات روزنامه های مورد نظر در آنها قرار گیرند.

در مرحله بعد شاخصهای مورد نظر به دو قطب مثبت و منفی تقسیم شده اند

الف_ قطب مثبت شامل شاخصهای که بیانگر تفکر،گفتمان و سلطه عقلانی ، عقلانی _ تضاد وتضاد تیتر ومقالات روز نامه های مورد نظر بودکه باتوجه به مبنای نظری و نتایج گویه ها اصل رقابت را می پذیرند و به گفتمان انتقادی از رقیب را اعتقاد ندارند.

ب_ قطب  منفی شامل شاخصهای که بیانگر تفکر، گفتمان و سلطه سنتی ، سنتی _ نظم گرایانه ونظم گرایانه،تیتر ومقالات روزنامه های مورد نظر بودکه باتوجه به مبنای نظری و نتایج گویه ها اصل رقابت را نمی پذیرند و گفتمان  انتقادی  از رقیب را دردستورکار خودقرارداده اند برای اینکه مقایسه جدولی انجام دهیم هرکدام ازتیترها ومقالات روزنامه های موردنظرراجداگانه باروش زوجهای مثبت ومنفی مقایسه می کنیم  تا

الف_فرضه تحقیق را مورد سنجش قرار دهیم.

ب_ به تحلیل محتوی توصیفی داده های روز نامه مورد نظر دست پیدا کنیم .

ج_ در مورد تیتر مقالات روز نامه های مورد نظر تحلیل علی انجام دهیم.

فرمول    Z =  dfi ±

z±  عبارت  است  از شدت   رقابتی یا انتقادی بودن تفکر،گفتمان و سلطه حاکم بر تیترها و مقالات روز نامه مورد نظر می باشد .

Dfi عبارت است از قدر مطلق مقایسه زوجی شاخصهای منفی و مثبت که بین منفی و مثبت صد درجه متغیر می باشد.

n- تعداد سطر یا ستون مقایسه زوجی شاخصهای منفی و مثبت

درجه آزادی _۱۰۰±Z۱۰۰

نکته آخر اینکه ابتدا داده های جدولی بصورت مقیاس ترتیبی مرتب شده و سپس به مقیاس نسبی تبدیل شده است و تمام شاخصها از شدت یکسانی بر خوردار هستند.

فصل دوم

مفاهیم و اصطلاحات تحقیق

مروری بر تعریف نقد و انتقاد در لغت نامه ها و دایره المعارف

در ادبیات عامه و شفاهی فارسی نقد و انتقاد به صورت مترادف هم  مورد  استفاده قرار می گیرد . اما از نظر ادبیات کتبی این مفهوم با همدیگر تفاوت اساسی  دارند . در این مقوله  ابتدا  مفهوم  انتقاد  و سپس مفهوم نقد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

الف_مفهوم انتقاد

انتقاد یک واژه  عربی است که در انگلیسی  ((  critical)) 1  یعنی انتقادی ، انتقاد آمیز، نکوهشگرانه وخرده گیرانه آمده است . درلغت نامه های فارسی انتقاد مفاهیمی مختلف به خود می گیرد از جمله درفرهنگ معین  (( انتقاد معادل سره کردن ، نقد گرفتن پول ،

جداکردن خوب ازبدی هاخرده گرفتن،به گزینی مطرح شده) ۲ ودرفرهنگ لغت دهخدا  انتقاد  معادل  (( نیست گردانیدن، نابودساختن ، تمامی چیزی  را گرفتن ، به تمام چیزی را گرفتن ، استیفاء حق وشیر دوشیدن))۳ معنی شده واضافه می شود در لغت نامه دهخدا

((  نهی از منکربه معنی باز داشتن¸منع کردن،انکارکننده،خلاف امر،مترادف کلمه(انتقاد) در ادبیات فارسی است. )) ۴

همانطور که  ملاحظه  می شود انتقاد در تمامی معانی خود به صورت یک فعل امر منفی به کار رفته یعنی تلاش شده به عنوان یک فعل بازدارنده و بر اساس بایدونباید ها حدود و اندازه ها مشخص شود.

بر خوردهای کلامی انتقادی درحوزه روابط سیاسی،اجتماعی هر جامعه معانی خاص خود را دارد به طوری که شیوه  انتقاد یکی از  عوامل مرز  بندی افکار و اندیشه های افراد و گروههای اجتماعی در یک جامعه می شود. که در جای خود در این موارد بحث خواهد شد .

ب_تعریف نقد

نقد نیز همانند انتقاد یک واژه عربی است که در زبان  انگلیسی criti.cism)) )) 5  به معنی نقد ، هنر سنجی ،علم و اصول هنر سنجی ،مقاله ها ،خطابه ای انتقادی ،نکوهش ،عیب جویی ،خرده گیری و تنقید آمده است.

امادرلغت نامه های فارسی مفهوم نقدبرخلاف انتقاددرحوزه های وسیع تری بکار رفته از جمله نقدبه معناهای((جدا کردن دینارودرهم،سره ازناسره،بهای مال وغیره به هنگام خرید آن داده شود ،سکه فلزی وپول رایج،زر و سیم سره رایج،نقدکردن مالی را تبدیل به پول نقد و رایج کردن))۶

یادرآنچه درحال داده شودخلاف نسیه ،مال حاضروپول حاضروآماده،خلاف  نسیه  وعده و حواله))۷یا در کتب ادبی فارسی بارها از مفهوم نقد در زمینه های مختلف استفاده شده است به طور خلاصه به چند مورد از آنها اشاره می شود .

از او رسید به تو نقد صد هزار درهم

زبنده بودن او چون کشید شاد مال(عنصری)

گوید به نسیه نقد ندهد هر که نیک است اخترش

با زرق نفروشد تنش در دام خوش آرد سرش ( ناصر خسرو)

نسیه نده نقد اگر چند نیز

به خرما بود وعده و نقد خار( ناصرخسرو)

چمن حکایت اردیبهشت می گوید

نه عاقل است که نسیه خرید و نقد بهشت(حافظ)

چون رفت آن نقد سیمین باز در سنگ

زنقد سیم شود دست جهان تنگ(نظامی)

نقدها را بود آیا که عیاری گیرند

نه هوصومعه داران پی کاری گیرند (حافظ)

هم از آن کس دهش نقد که اودادت

نقد او باید بردنت به بازارش (ناصر خسرو)

امروز با غم فزونترم از دی

وامسال به نقد کمتر از پارم(مسعود سعد)

نقدی که قدر بخشد چه قلب و چه رایج

لفظی که قضا راند چه سلب و چه ایجاب (خاقانی)

شبانگه چو نقدش نیامد به دست

زدلتنگی آمد به کنجی نشست(سعدی)

نقد خود را به کسی مسپار

که پشیمان شوی در آخر کار(اوحدی)

اما می ترسیدم که ازشهوت  بر خاستن لذت

نقد را پشت پای زدن کاری دشوار است(کلیله ودمنه)

زآنکه صوفی در دم نقد است مست

لاجرم از کفر و ایمان برترست(مولوی)

چو نقدی را دو کس باشد خریدار

بهای نقد بیش آید پدیدار(نظامی)

هنگام مدح اودل مدحت کنان او

از بیم نقد اوبه هراسد ز شاعری(فرخی)

ما و شما را به نقد بی خودی در خور است

زآنکه نگنجد در او هستی ما و شما (نظامی)

دامن او به دست من روز قیامت افتد

عمر بنقد میرود در سر گفتگوی او (سعدی)

طبع که با عقل به دلالگی است

منتظر نقد چهل سالگی است (نظامی)

نقد حال خویش را گر پی بریم

هم زدنیا هم ز عقبی بر خوریم(مولوی)

دین سره نقدی است به شیطان مده

باده فغفور به سگبان مده (نظامی)

یک ذره غم تو خوشتر آید

از نقد حضور غمگساران(عطار)

 

دگر نقد شاهانه آنجا نیافت

ستوران رها کرد و آنجا شتافت(نظامی)

بزرگان که نقد صفا داشتند

چنین خرقه زیر قبا داشتند(سعدی)

نقد صوفی همه صافی بی غش باشد

ای بسا خرقه که موجب آتش

اضافه می شود در لغت نامه دهخدا ( معادل نقد را مفهوم امر به معروف را به کاربرد که اشاره به امر کردن به نیکویی است یادرتعابیرمردم فرمان دادن وتوجیه کردن مردم به نیکی است که سعدی می گوید.

مرا  امر معرف دامن گرفت                        فضول آتشی گشت در من گرفت ) ۸

ج_تفاوت نقد و انتقاد در لغت نامه های فارسی

نکاتی که ازاین تعاریف به دست می آید:

۱_ نقددریک حوزه وسیع ازاقتصاد،سیاست،کلام،عرفان، نقدحال و… به کار رفته ولی از مفهوم انتقاد به صورت آشکار مستقیم کمتر استفاده شده

۲_ نکته اینکه انتقاد بیشتربایک فعل بکار رفته درحالی که نقد ازیک گفتمان نرمتری و وسیع تربرخوردار بوده بیشتر به صورت تفسیری و یا امر به نیکویی بوده است.

۳_ بر خلاف ادبیات شفاهی  و محاوره ای ،امروزی تفاوت در ادبیات کتبی مفهام نقد و انتقادازنظرمکانی ،زمانی،فضا،دستوری و… به وضوح مشاهده می شود .

۴_ با اینکه بین مفهام نقدوانتقاد تفاوت اساسی مشاهده می شود ولی این تفاوتها  از نظر کارکردی ، ساختاری و حتی تضادها به صورت مکانیکی یا  همان سنتی  پرداخته شده.

۵_نکته آخر اینکه در این رساله تلاش خواهد شد نقد و انتقاد با تعریف و تقسیم بندی مشخص علمی که بتواند از نظرکارکرد ، ساختار ، تضاد ،نظم اجتماعی موردمطالعه قرار گیرد.

فصل سوم

مبانی نظری

رابطه نقد و انتقاد با سیاست جامعه چیست ؟

همانطورکه در بیان مسئله مطرح شد . موتور حرکتی هر جامعه سیاسی و اجتماعی  زبان گفتمان  است که بصورت نقدوانتقاد توسط نخبگان احزاب سیاسی یا نخبگان گروههای فشارویاتوسط اندیشمندان وآگاهان هر جامعه مطرح می شود.

که نوع تفکرو سلطه هرکدام از این گروهها مسیرجامعه را از نظرگفتمان  انتقادی یا نقد  رقابت آورمشخص می کند.

که فصل پنجم این رساله  بطور مفصل به این موضوع اختصاص یافته است.اما چار چوب نظری بررسی جایگاه نقدوانتقاددرحوزه گفتمان سیاسی اجتماعی ایران را باضمایر فاعلی ادبیات فارسی آغاز می کنیم.

نقد و انتقاد بر مبنای روابط اجتماعی در ادبیات فارسی

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.