مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده

تعداد صفحات : ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده بحث می شود. با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نکته مهم پی‏می‏بریم که نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهن‏ربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنج‏بار به سوی مکانهای برگزاری نماز جماعت ‏به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار می‏کشاند.

قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحکام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیبه خود ادامه خواهند داد. با تجدید حضور در نماز جماعت پیوند عاطفی و معنوی نیز تجدید می‏گردد. حضور معنوی که عامل گسترش مشترکات معنوی می‏باشد، جمع نمازگزار را به همسویی و همفکری فرا می‏خواند و این احساس در آنها به وجود می‏آید که بنی‏آدم اعضای یکدیگرند و بنابراین نباید از درد و رنج هموطنان خود غافل بشوند. و همین احساس از قوه به فعل تبدیل شده و افراد مؤمن را به سراغ دردمندان می‏فرستد و با حضور فیزیکی و معنوی باعث تسکین آلام آنها می‏گردد.

واژه های کلیدی: نمازجماعت، همکاری و تعاون، ایثار و انفاق،  تعهد، همدردی، تربیتی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل می‏شود؟    ۳
فرهنگ همکاری و تعاون    ۶
فرهنگ ایثار و انفاق    ۷
آثار اجتماعی – تعهد    ۸
همدردی    ۹
دوستی‏ها    ۱۱
نقش تربیتی    ۱۲
منابع :    ۱۵

منابع :

اصول کافی،

تفسیر نمونه،

نماز و زندگی،

نشریه مکتب اسلام

مجله معرفت

نشریه نامه جامعه

مقدمه

براستی چرا نماز از میان اعمال و عبادات دین به عنوان یاد خداوند و عمود دین معرفی و توصیه شده است و اندازه ثواب این فریضه بهنگام برپایی با جماعت‏خارج از تصور انسان است.

حضرت پیامبر (ص) فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از ۱۰ نفر فراتر رود، پاداش هر رکعت آن، آنقدر زیاد می‏گردد که حتی اگر تمام آسمانها کاغذ شود و تمام دریاها مرکب، و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مامور نوشتن آن، نمی‏توان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بیکران الهی است.»

در حدیثی دیگر حضرت فرمودند: «هر کس مقید به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد از پل صراط همچون برق عبور می‏کند و به بهشت نائل می‏گردد.»

مقاله حاضر به بررسی مختصری در مورد آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت می‏پردازد.

لکن در این میان نباید از مکان نماز جماعت (مسجد) غفلت کرد.

واژه «صلاه‏» در لغت‏به معنای دعاست از آنجا که نماز شامل دعا نیز می‏باشد این واژه از معنی لغوی خود به اعمالی که نماز خوانده می‏شود، نامگذاری شد. بنابراین انسان نمازگزار روزانه ۳ یا ۵ نوبت‏به درگاه خالق خود دعا می‏کند. به این معنا که خدا را به یاری خود می‏طلبد و از او انتظار امید به زندگی شایسته را دارد.

این نوع ارتباط معنوی به اعتقاد روانشناسان به (درونی شدن) منجر می‏شود. که در این صورت انسان موحد کسی را جز خدای سبحان امید و پشتوانه خود نمی‏داند و این احساس مایه انگیزش او در تمام عرصه‏ها خواهد بود. با توجه به اینکه خالق هستی (رب العالمین) است و تمامی فرهنگ از جانب او به بشر رسیده است، شیوه دعا کردن را به بنده خود آموزش داده که چگونه با خدای خود سخن بگوید و چه چیزی را از او مسئلت نماید. آنچه در منابع روایی به عنوان عمود دین از نماز یاد شده، در واقع می‏توان گفت، به منزله شاهرگ حیات طیبه است که بنده نمازگزار به دست‏خود مقدمات آن را فراهم کرده و بنایی محکم و رو به آسمان، به طرف بالا پیش می‏برد. تا در هنگام نیاز، بر آن تکیه زده و کمر راست کند.

پس بنابراین، این ستون هرچه بیشتر و محکمتر بنا شود بهره‏وری آن نیز افزون خواهد بود.

حال که دانستیم نماز دعا و نیایش به سوی معبود و ستون دین است، سزاوار است که این ستون در مکان‏های مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهیزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.

با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نکته مهم پی‏می‏بریم که نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهن‏ربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنج‏بار به سوی مکانهای برگزاری نماز جماعت‏به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار می‏کشاند.

قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحکام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیبه خود ادامه خواهند داد. در این رابطه قرآن کریم می‏فرماید:

«انما یعمر مساجد الله من آمن بالله والیوم الآخر واقام الصلاه وآتی الزکاه ولم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین‏» .

واژه «انما» که در عربی به معنای حصر است، تعمیر مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده می‏فرماید: «منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زکاه مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند آنها امیدوار باشند که از هدایت‏یافتگان راه خدا هستند.»

آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل می‏شود؟

همانطور که مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مکان اوج سالکان راستین است.

در اینجا ذکر این نکته لازم است و آن اینکه حضور فیزیکی امام جماعت عملا در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممکن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش کوچکی از مردم امکان‏پذیر است. اما به برکت‏حضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسر می‏گردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهره‏مند می‏گردند. و متقابلا آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش می‏کنند. و به یاری یکدیگر یک فضای سالم و پاکیزه برای رشد ارکان اسلامی و ارزشی مهیا می‏نمایند.

همانطور که می‏دانیم تربیت، ارکان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیست‏یکی از عوامل تاثیرگذار بوده و می‏تواند کفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مکانهای برگزاری نماز جماعت‏ به عنوان یکی از محورهای تربیتی قابل توجه می‏باشد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله خانواده
  • مقاله حقوق خانواده
  • مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.