826 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله درباره آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده بحث می شود. با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نکته مهم پیمیبریم که نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهنربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنجبار به سوی مکانهای برگزاری نماز جماعت به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار میکشاند.
قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحکام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیبه خود ادامه خواهند داد. با تجدید حضور در نماز جماعت پیوند عاطفی و معنوی نیز تجدید میگردد. حضور معنوی که عامل گسترش مشترکات معنوی میباشد، جمع نمازگزار را به همسویی و همفکری فرا میخواند و این احساس در آنها به وجود میآید که بنیآدم اعضای یکدیگرند و بنابراین نباید از درد و رنج هموطنان خود غافل بشوند. و همین احساس از قوه به فعل تبدیل شده و افراد مؤمن را به سراغ دردمندان میفرستد و با حضور فیزیکی و معنوی باعث تسکین آلام آنها میگردد.
واژه های کلیدی: نمازجماعت، همکاری و تعاون، ایثار و انفاق، تعهد، همدردی، تربیتی
مقدمه ۱
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟ ۳
فرهنگ همکاری و تعاون ۶
فرهنگ ایثار و انفاق ۷
آثار اجتماعی – تعهد ۸
همدردی ۹
دوستیها ۱۱
نقش تربیتی ۱۲
منابع : ۱۵
اصول کافی،
تفسیر نمونه،
نماز و زندگی،
نشریه مکتب اسلام
مجله معرفت
نشریه نامه جامعه
براستی چرا نماز از میان اعمال و عبادات دین به عنوان یاد خداوند و عمود دین معرفی و توصیه شده است و اندازه ثواب این فریضه بهنگام برپایی با جماعتخارج از تصور انسان است.
حضرت پیامبر (ص) فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از ۱۰ نفر فراتر رود، پاداش هر رکعت آن، آنقدر زیاد میگردد که حتی اگر تمام آسمانها کاغذ شود و تمام دریاها مرکب، و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مامور نوشتن آن، نمیتوان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بیکران الهی است.»
در حدیثی دیگر حضرت فرمودند: «هر کس مقید به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد از پل صراط همچون برق عبور میکند و به بهشت نائل میگردد.»
مقاله حاضر به بررسی مختصری در مورد آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت میپردازد.
لکن در این میان نباید از مکان نماز جماعت (مسجد) غفلت کرد.
واژه «صلاه» در لغتبه معنای دعاست از آنجا که نماز شامل دعا نیز میباشد این واژه از معنی لغوی خود به اعمالی که نماز خوانده میشود، نامگذاری شد. بنابراین انسان نمازگزار روزانه ۳ یا ۵ نوبتبه درگاه خالق خود دعا میکند. به این معنا که خدا را به یاری خود میطلبد و از او انتظار امید به زندگی شایسته را دارد.
این نوع ارتباط معنوی به اعتقاد روانشناسان به (درونی شدن) منجر میشود. که در این صورت انسان موحد کسی را جز خدای سبحان امید و پشتوانه خود نمیداند و این احساس مایه انگیزش او در تمام عرصهها خواهد بود. با توجه به اینکه خالق هستی (رب العالمین) است و تمامی فرهنگ از جانب او به بشر رسیده است، شیوه دعا کردن را به بنده خود آموزش داده که چگونه با خدای خود سخن بگوید و چه چیزی را از او مسئلت نماید. آنچه در منابع روایی به عنوان عمود دین از نماز یاد شده، در واقع میتوان گفت، به منزله شاهرگ حیات طیبه است که بنده نمازگزار به دستخود مقدمات آن را فراهم کرده و بنایی محکم و رو به آسمان، به طرف بالا پیش میبرد. تا در هنگام نیاز، بر آن تکیه زده و کمر راست کند.
پس بنابراین، این ستون هرچه بیشتر و محکمتر بنا شود بهرهوری آن نیز افزون خواهد بود.
حال که دانستیم نماز دعا و نیایش به سوی معبود و ستون دین است، سزاوار است که این ستون در مکانهای مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهیزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.
با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نکته مهم پیمیبریم که نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهنربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنجبار به سوی مکانهای برگزاری نماز جماعتبه قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار میکشاند.
قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحکام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیبه خود ادامه خواهند داد. در این رابطه قرآن کریم میفرماید:
«انما یعمر مساجد الله من آمن بالله والیوم الآخر واقام الصلاه وآتی الزکاه ولم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین» .
واژه «انما» که در عربی به معنای حصر است، تعمیر مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده میفرماید: «منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زکاه مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند آنها امیدوار باشند که از هدایتیافتگان راه خدا هستند.»
همانطور که مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مکان اوج سالکان راستین است.
در اینجا ذکر این نکته لازم است و آن اینکه حضور فیزیکی امام جماعت عملا در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممکن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش کوچکی از مردم امکانپذیر است. اما به برکتحضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسر میگردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهرهمند میگردند. و متقابلا آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش میکنند. و به یاری یکدیگر یک فضای سالم و پاکیزه برای رشد ارکان اسلامی و ارزشی مهیا مینمایند.
همانطور که میدانیم تربیت، ارکان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیستیکی از عوامل تاثیرگذار بوده و میتواند کفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مکانهای برگزاری نماز جماعت به عنوان یکی از محورهای تربیتی قابل توجه میباشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .