مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر

تعداد صفحات : ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نوشتار حاضر به بررسی ابعاد اجتماعی و آثار و برکات امر به معروف ونهی از منکر و آثار ترک آن می پردازد.

فریضه امر به معروف و نهى از منکر یک اصل کاملا ابتکارى است و از شاهکارهایى است که قبل از اسلام دردیگر جوامع سابقه‌اى نداشت. آیات بسیارى در زمینه نازل شدن بلاهاى الهى بر امت‌هایى که نسبت به آینده خودشان بى‌تفاوت بودند و یکدیگر را امر به معروف و نهى از منکرمى‌نمودند وجود دارد که در این آیات مسلمین را به عبرت‌آموزى دعوت نموده است و آنها را به بروز بلاى بزرگ بى‌تفاوتى نسبت به جامعه هشدار مى‌دهد. یک نمونه از این آیات عبارت است از:در آنجا که خدا مى‌فرماید:

“وجعلناها نکالا لما بین یدیها و ما خلفها و موعظه للمتقین”

و امت اسلام را از این جهت بهترین امت مى‌داند چرا که امر به معروف و نهى از منکر را اقامه مى‌داند.

“کنتم خیر امت اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله”شما هستید بهتر امتى که بیرون آورده شد از براى مردمان مى‌فرمایید به خوبى و باز مى‌دارید از ناشایسته و مى‌گروید به خدا”.فلسفه قیام امام حسین(علیه‌السلام) و وجود ائمه معصومین(علیهم‌السلام) نیز اجراى این امر بوده است. همان‌طورى که تاریخ نشان داده است “تا درون جامعه‌اى اصلاح نگردد اصلاح بیرون امکان‌پذیر نیست و امر به معروف و نهى از منکر پیکار با دشمن داخلى است.”

دین اسلام دین کامل و همه‌جانبه‌اى مى‌باشد و احکامش در همه ابعاد زندگى قابل تطبیق با کلیه شرایط زمانى و مکانى است. بنابراین به‌طور حتم اجراى احکام اسلام در جامعه نیازمند پشتوانه قوى است که از راه تشکیل حکومت اسلامى و در سایه اقتدار آن امکان پذیر است.

جامعه اسلامى هرچند در شئون اقتصادى سرآمد و کارآمد باشد مادامى که از مصالح سیاسى آگاه نبوده در موضع انزوا قرار مى‌گیرد و زمینه تباهى آن جامعه فراهم مى‌شود. اسلام باانجام امر به معروف و نهى از منکر اصولى را جهت اقتدار حکومت اسلامى ارائه مى‌نماید .

همچنین امام باقر (علیه السلام) فرمود: امر به معروف و نهى از منکر واجب بزرگى است که همه واجبات به واسطه آن برپا داشته مى‌شود، اعتقادات و اندیشه‌هاى اسلامى (از خطر انحراف) در امان مى‌ماند، (و یا امنیت اجتماعى برقرار مى‌گردد) درآمدها حلال مى‌گردد، مظالم رد مى‌شود، زمین آباد مى‌گردد از دشمنان انتقام گرفته مى‌شود و امور (دین و دنیا) در جهت صحیح و مستقیم قرار مى‌گیرند.

واژه های کلیدی: امر به معروف ونهی از منکر، ابعاد اجتماعی، برکات معنوی، برکات اجتماعی، برکات اقتصادی، برکات سیاسی، انضباط واقتدار اجتماعى، تشکیل حکومت اسلامى، آثار ترک

فهرست مطالب

ابعاد اجتماعی و آثار و برکات امر به معروف ونهی از منکر    ۶
ابعاد اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر    ۶
الف : اجرای قانون منوط به نظارت عمومی    ۶
ب : وظیفه حکومت در اجرای امربه معروف و نهی از منکر    ۷
ج : امر به معروف رمز انسجام    ۷
پاسخ به یک شبهه :    ۸
آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر    ۹
الف: برکات معنوی    ۹
۱ـ نجات از قهر خدا    ۹
۲ـ بهره از الطاف خدا    ۹
۳ـ نشانه بهتر بودن    ۱۰
۴ ـ اثر امربه معروف در خود انسان    ۱۰
۵ ـ شرکت در همه ثواب ها    ۱۰
ب: برکات اقتصادی امر به معروف و نهی از منکر    ۱۱
ج ـ برکات اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر    ۱۱
د ـ برکات سیاسی امر به معروف ونهی از منکر    ۱۲
۱ـ حق به حقدار می رسد    ۱۲
۲ـ زمین ها آباد می شود    ۱۳
۳ـ احقاق حق    ۱۳
۴ ـ برقراری نظام و ثبات    ۱۴
انضباط واقتدار اجتماعى در پرتو امر به معروف ونهى از منکر    ۱۴
قدرت و عزت مومنان    ۱۴
آثار سیاسى امر به معروف و نهى از منکر    ۱۶
تشکیل حکومت اسلامى براى اجراى احکام اسلام    ۱۷
حفظ ارزشهاى اسلامی    ۱۷
وحدت و یکپارچگى زمینه‌ساز گسترش امت اسلام    ۱۸
رهبرى صالحان    ۱۸
مشارکت سیاسى مردم    ۱۹
مقابله با منکرات سیاسی    ۲۰
تبلیغات سوء و نشر اکاذیب    ۲۰
بزرگ‌نمایى قدرت دشمن    ۲۲
فتنه‌گرى و آشوب    ۲۲
۱٫     حفظ اسلام و احکام آن    ۲۵
۲٫     تقویت مؤمنان    ۲۶
۳٫    به دست آوردن خلافت الهی    ۲۶
۴٫    آبادی زمین    ۲۶
۵٫    امنیت    ۲۶
۶٫    رستگاری    ۲۶
۷٫    تضعیف کفار    ۲۷
۸٫    خیر و نیکی    ۲۷
۹٫    اصلاح اجتماع    ۲۷
مذمت ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۷
ترک امر و نهی، نوعی موافقت با گناه و مخالفت با خدای تعالی است    ۲۸
آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۸
۱٫     تسلط اشرار    ۲۸
۲٫     محرومیت از برکات الهی    ۲۸
۳٫    عقوبت الهی    ۲۸
منبع:    ۲۹

منابع

ده درس پیرامون امربه معروف و نهی از منکر/حجت الاسلام قرائتی

۱- البقره، ۶۶

۲- آل عمران، ۱۱۰

۳- جعفر، سبحانی، حکومت اسلامی، ص ۲۶۸

۴- مصباح یزدی، سلسله مباحث اسلام، سیاست و حکومت، ویراستار دفتر مطالعات وبررسى‌هاى سیاسى تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۷

۵- روح‌الله، الموسوى الخمینی، صحیفه نور، جلد ۱۰، ص ۲۲۷

۶- آل عمران، ۱۰۲

۷- الزمر، ۱۷

۸- ناصر، مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، جلد ۱۹، ص ۴۱۲

۹- البقره، ۲۴۹

۱۰- العنکبوت، ۴۰

۱۱- آل عمران، ۱۹۱

۱۲- الانفال،

[۱۳]. وسائل الشیعه،ج۱۱،ص۳۹۵٫

[۱۴]. نهج البلاغه، حکمت۳۱٫

[۱۵]. مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۱۷۹٫

[۱۶]. بحار الانوار ، ج۷۴، ص۳۸۵٫

[۱۷]. وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۳۹۵٫

[۱۸]. سوره آل عمران، آیه ۱۰۴٫

[۱۹]. نهج البلاغه، حکمت۳۱٫

ابعاد اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر

الف : اجرای قانون منوط به نظارت عمومی

درست است که دولت ، در نظام اسلامی ، مسئول اجرای قانون و مقررات است ، لیکن این کار در صورت عدم نظارت عمومی نه کافی است زیرا که دولت و عُمّال او در همه جا حضور ندارند و نه مردمی است چرا که آحاد مردم در حرکت تکاملی جامعۀ خود را مسئول و سهیم نمی دانند و بدیهی است که چنین روحیه ای در روند تکاملی جامعه فتور و سستی پدید می آورد . ولی اگر مردم خود را مسئول در نظارت بر اعمال خیر و شر و معروف و منکر جامعه ببینند ، هم کنترل جامعه بهتر صورت می گیرد و هم عامل گسترش و بالا بردن فرهنگ جامعه خواهد بود و هم فاصلۀ میان دولت و ملت کمتر خواهد شد . در نتیجه مردم ، دولت و برنامه های فرهنگی و اصلاحیش را از آن خود خواهند دانست و انسجام دولت و ملت ، مستحکم تر خواهد گردید و بر این اساس است که اسلام ، در عین این که این دو وظیفه را چنان که در کتاب خواهدآمد ، مربوط به نظام حاکم می داند ، مربوط به آحاد مردم نیز می داند تا از این رهگذر ، پشتوانه ای همگانی برای رشد و گسترش نیکی ها و زدودن زشتی ها قرار داده ، ضامن اجرائی قوی و نیرومند برای همه مقّررات از ناحیه تودۀ ملت ، مقرر نموده باشد .

و بدین جهت است که امام صادق (علیه السلام) امر به معروف و نهی از منکر را بر افرادی که توان انجام آن را دارند و بر خود و یارانشان نمی ترسند، واجب دانسته و فرموده است :

« اَلامرُ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ وَاجِبَان عَلی مَن اَمکَنَهُ ذَالِکَ وَ لَم یَخَف عَلَی نَفِسهِ وَ لا عَلَی اَصحَابِهِ»

امر بمعروف و نهی از منکر ، بر کسی که قدرت بر انجام آن دارد و بر خود و یارانش نمی ترسد ، واجب است».

و علی (علیه السلام) نیز آن ها را مایه تقویت مؤمنین و تحقیر کافرین دانسته و فرموده است :

فََمن اَمَرَ بِالمَعروف شَدَّ ظُهورِ المُؤمِنین وَ مَن نَهَی عَنِ المُنکَر اَرغَمَ اُنُوفِ الکافرین ؛

کسی که امر به معروف کند ، پشت مؤمنان را محکم کرده و آن کس که نهی از منکر کند ، بینی کافران را به خاک مالیده است .

ب : وظیفه حکومت در اجرای امربه معروف و نهی از منکر

همه مسلمانان در انجام این مسئولیت بزرگ « امر بمعروف و نهی از منکر» مؤظفند ولی گاهی مواردی پیش می آید که اگر پای حکومت در میان نباشد، این تکالیف کارساز نیست و احیاناً معضلاتی پیش می آید و یا ممکن است بر اثر مقابله اهل منکر و نیاز به ضرب و تعزیر باشد ، از این رو اسلام ، امر به معروف حکومتی را نیز تبیین نموده بنابر این حکومت در قبال انجام این فریضه وظیفه ای خاصی را دارد .

ج : امر به معروف رمز انسجام

این فریضه ، هدایت ، دعوت ، ارشاد ، نصیحت و برخورد را شامل می شود و طبق روایت ، بزرگترین عامل ، جهت استحکام اسلام است .

امام علی (علیه السلام) می فرمایند : آن هنگام که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مرا به یمن فرستاد به من فرمود :

« یَا عَلِّی لا تُقَاتِلَنَّ اَحَداً حَتَّی تَدعُوهُ وَ ایم الله لان یَهدِی الله عَلَی یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمَّا سَلعَت عَلیهِ الشَمسِ وَ غَرُبَت»

ای علی ، با کسی جنگ مکن مگر آن که او را دعوت به اسلام کنی ، سوگند به خدا ، اگر خداوند کسی را به وسیله تو هدایت کند ، برایت بهتر است از آن چه را که خورشید بر آن می تابد و غروب می کند.

و نیز آن حضرت فرمود :

« مَن اَمَرَ بِالمَعروف وَ نَهَی المُنکَر فَهُوَ خَلِیفه الله فِی الارضِ وَ خَلیفَهُ رَسُولِهِ »

کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند او خلیفۀ خدا و پیامبرش در زمین است.

امام علی (علیه السلام) نیز می فرماید :

«قَوامُ الشَریعَهِ اَلامرُ بِالمَعروف وَ النَهیِ عَنِ المُنکَر وَ اِقَامَهُ الحُدُود»

سرپا ماندن دین، وابسته به امر به معروف و نهی از منکر و اجرای دستورات الهی است .

پاسخ به یک شبهه :

گاهی اوقات ممکن است برخی از غرب زده ها انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را موجب سلب آزادی افراد و دخالت در امور شخصی دیگران و یا عامل هرج و مرج و یا اعمال خشونت در جامعه بدانند و به جای آن که آن را مایۀ سعادت و تکامل جامعۀ اسلامی به شمار آورند ، مایۀ پسرفت و بدبختی جامعه بیانگارند.

ولی با توجه با آن که اولاً وجود قانون در جامعه برای کنترل و محدود کردن افراد است و هیچ کس آزادی مطلق و بی بند و بار را نمی تواند بپذیرد و از این رو این مقدار از سلب آزادی نیز در راستای تحقّق همان فلسفۀ جَعل قانون است که پذیرفته شده است و گرنه وضع قانون و جواز آزادی مطلق ، کاری عبث و بی حاصل خواهد بود.

و ثانیاً چنانکه می دانیم اِعمال قانون، در همه جا مستلزم خشونت نیست ، ولی گاهی گریزی از آن نیست مثلاً کسی که سرقت مسلّحانه کرده و یا آدم کشته و یا دیگران را مورد ضرب و جرح قرار داده در همه جای دین ، قانون درحقّ آن ها سخت گیری می کند و با خشونت بر برخورد می نماید ، از این رو در مسألۀ ترک معروف و ارتکاب منکر نیز چنین است یعنی اگر ارشاد و موعظه و گفتار نرم و خیرخواهانه مؤثّر نیفتاد ، حکومت اسلامی اقدام در موضع قدرت و برخورد قهر آمیز متوسّل می شوند و البته با مراحل خود انجام پذیر می باشد و طبعاً چنین کاری برای حفظ حقوق افراد و جلوگیری ازهرج ومرج « انارشیسم » است .

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش امر به معروف و نهی از منکر در تامین امنیت اجتماعی
  • تحقیق امر به معروف و نهی از منکر
  • مقاله کمیته امداد امام خمینی (ره) و امر به معروف و نهی از منکر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.