مقاله آسیب شناسی پدیده مجرمانه در بین نوجوانان و جوانان و راهکارهای پیشگیری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله آسیب شناسی پدیده مجرمانه در بین نوجوانان و جوانان و راهکارهای پیشگیری

تعداد صفحات :۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

بزهکاری اصولا ازمجموعه ای ازجرائمی به وجودمی آید که دریک زمان ومکان معین به رقوع می پیوندد وبه همین جهت زمانی که مورد بررسی قرار می گیرند ، درحقیقت کلیه پدیده های اقتصاد ، فرهنگی ، بهداشتی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی و . . . یک جامعه عمیقا موردمطالعه واقع می شوند .

تعریف بزه و رفتار بزهکارانه در هر جامعه ای توسط قوانین حقوقی و هنجار های اجتماعی آن جامعه مشخص می شود . دورکهیم « Durkheim » جامعه شناس فرانسوی بزه را چنین تعریف می کند :

 ” هر عملی وقتی جرم محسوب می شود که احساسات قوی و مشخص وجدان جمعی ( گروهی ) را جریحه دار سازد . “

روش تحقیق کتابخانه ای و پیمایشی است و بر اساس داده های آماری استان گلستان می باشد.در این تحقیق از مقاله “پدیده بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان و راههای پیشگیری خانم شهرزاد بذرافشان” کمک شایانی گرفته شده وکه در آن با استفاده از فرمولهای آماری ،  ۶۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند . و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت استان گلستان  می باشد و همچنین ازشیوه مصاحبه نیز استفاده می شود . بنابراین مهم ترین منبع این تحقیق مقاله مزبور می باشد .

بررسی های  بعمل آمده نشان می دهد که باید فرزندان را از محبت سیراب کرد ، برای نوجوان ارزش قائل شد و همچنین تفریحات سالم برای فرزندان فراهم کرد و همچنین تعلیم و تربیت و آموزش های صحیح و دادن آگاهی به موقع به جوانان آنها را در مسیر درست راهنمایی می کند و با افزایش مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره در همه مراحل زندگی ، کمک موثری در جهت مصون نگه داشتن افراد در برابر ارتکاب بزهکاری و اعمال مجرمانه جلوگیری می شود.

واژه های کلیدی: بزهکاری، بیکاری، فقر، اختلاف خانواده، محیط اجتماعی

 فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه   ۲
بخش اول : تقسیم بندی بزهکاران   ۳
گفتار اول : مفاهیم ومتغیرهای اساسی تحقیق   ۴
گفتار دوم : بررسی آماری   ۵
۱٫   مبحث اول :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب گروه سنی   ۵
۲٫   مبحث دوم :  فراوانی افراد بررسی شده بر حسب سطح سواد    ۵
۳٫   مبحث سوم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب نوع جرم   ۶
۴٫   مبحث چهارم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب تعداد خانوار   ۷
۵٫   مبحث پنجم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب مدت تحمل کیفری     ۷
۶٫   مبحث ششم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب سابقه کیفری   ۸
۷٫   مبحث هفتم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب مشکل خانوادگی    ۸
گفتار سوم : نتایج بررسی   ۹
بخش دوم : علل و عوامل پدیده مجرمانه   ۱۰
گفتار اول : تعاریف   ۱۱
۱٫   مبحث اول : عوامل اجتماعی     ۱۱
۲٫   مبحث دوم : طبقه اقتصادی    ۱۱
۳٫   مبحث سوم : روابط والدین ونوجوان   ۱۲
بند اول   ۱۲
بند دوم    ۱۲
۴٫   مبحث چهارم : نقش دوستان وهمسالان   ۱۲
۵٫   مبحث پنجم : عوامل روان شناختی   ۱۳
۶٫   مبحث ششم : علتهای دیگر بزهکاری   ۱۴
بخش سوم : پیشگیری از پدیده مجرمانه   ۱۷
گفتار اول : سطوح پیشگیری   ۱۸
۱٫   مبحث اول : پیشگیری اولیه (سطح اول) : ایجادیک محیط سالم   ۱۸
۲٫   مبحث دوم : پیشگیری ثانویه (سطح دوم ) : کاهش عوامل خطرزا   ۱۹
۳٫   مبحث سوم : پیشگیری ثالثیه (سطح سوم ) : کنترل موقعیت خطر   ۱۹
گفتاردوم : استراتژی های پیشگیری ازبزهکاری   ۱۹
پیشنهادات مرکز کنترل بیماری های آمریکا    ۲۰
۱٫   استراتژی های خانواده گرا   ۲۰
جدول۱- استراتژی های پیشگیری ازبزهکاری   ۲۱
۲٫   استراتژی جامعه گرا   ۲۲
جدول ۲ – گام های طراحی استراتژی های موثر پیشگیری و درمان   ۲۲
۳٫   استراتژی های پایشی    ۲۲
گفتار سوم : پیشگیری و بازداری اطفال و نوجوانان درمقابل بزهکاری   ۲۳
۱٫   بند اول : ایجاد محیطی آرام وسالم در خانواده   ۲۳
۲٫   بند دوم : ابراز مهر و محبت به فرزندان   ۲۵
۳٫   بند سوم : والدین باید در رفتارهای خود به نکات زیر توجه داشته باشند   ۲۶
نتایج تحقیق    ۲۷
پی نویس ها   ۲۸
منابع    ۲۹

منابع :

بذرافشان ، شهرزاد ،  مقاله : پدیده بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان و راههای پیشگیری ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر .
آتری ،فری :جامعه شناسی کیفری : به زبان فرانسه .
اتو کلاین ،برک: روانشناسی اجتماعی:ترجمه محمد علی کاروان،تهران :فرانکلین،۱۳۵۶
اشرف،احمد: کژرفتاری مسایل اجتماعی وآسیب شناسی اجتماعی:تهران:آموزشگاه عالی خدمت،۱۳۵۵٫
اسعدی،حسن :پژوهشنامه ای درباره بحران جهانی مواد مخدر:تهران:اطلاعات علمی،۱۳۶۹
بخاریان،بهمن: بررسی ارتباط گروههای خونی وخصوصیات شخصی:تهران:اطلاعات علمی، ۱۳۶۹٫
حسنی، علی اکبر :نظری به قوانین جزایی اسلام: تهران :مجله مکتب اسلامی،۱۳۶۲٫
دلاور،علی:مبانی نظری وعلمی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی وتهران:رشد،۱۳۷۴ .
دانش، تاج زمان: مجرم کیست جرم شناسی چیست .
سخاوت،جعفر: آسیب شناسی اجتماعی :تهران:دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۶۸٫
سیابی، علی اکبر: روانشناسی جنایی:تهران :دانشگاه تهران، ۱۳۴۲
ساورخانی،باقر: مقدمه ای برجامعه شناسی خانواده: تهران : دانشگاه پیام نور،۱۳۴۳٫
سخاوت، جعفر:جامعه شناسی انحرافات اجتماعی:   تهران : دانشگاه پیام نور،۱۳۷۴
سیاسی ،علی اکبر: روانشناسی جنائی: تهران: امیرکبیر،۱۳۴۳٫
شبخاوندی، داور:جامعه شناسی انحرافات وآسیب شناسی اجتماعی:تهران:نشروپخش، ۱۳۵۳
شفیقی :تحقیقی درخصوص۵۰نوجوان معتادبه هروئین درکانون اصلاح وتربیت:تهران: حقوق دادگستری،۱۳۵۷
شامبیانی، هوشنگ : بزهکاری اطفال و نوجوانان : تهران : وستیار ، ۱۳۵۷ .
صالحی ، ایرج : زنجیره های اعتیاد : آوای نور ، ۱۳۷۱ .
صلاحی ، جاوید : کودکان و نوجوانان بزهکار و ناسازگار :تهران : گوتنبرک ، ۱۳۵۵ .
عبداللهی ، محمد : جزوه نظریه های جامعه شناسی : تهران : دانشکده علوم اجتماعی،۱۳۷۳
عباس ، عبدی : آسیب شناسی اجتماعی تاثیر زندان به زندانی : تهران : نور ، ۱۳۷۱ .
قائمی ،علی:عوارض نابسامانی خانواده بر رشد وتربیت کودکان تهران:امیری،۱۳۷۶
کسن،ریموند:مقدمه ای بر جامعه شناسی،ترجمه مهدی کی نیا :تهران : ناشر مولف ۱۳۷۰ .
کوئن ، بروس :درآمدی به جامعه شناسی ،ترجمه محسن ثلا ثی : تهران : علمی، ۱۳۷۰
کی نیا، مهدی : مبانی جرم شناسی : تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۷۰
کریمی،یوسف:روانشناسی بزهکاری،تهران:+مجله پیشنهاد ،۱۳۵۵
کازنو،ژان: جامعه شناسی رادیو وتلویزیون ،ترجمه جمشید ارجمند :تهران: رادیو وتلویزیون ملی ایران ۱۳۵۲٫
گواراکیوس،ویلیام سی :بزهکاری نوجوانان،ترجمه نجفی زاده :تهران:نمایشگاه کتاب کودک،۱۳۶۷٫
لنکرودی،جعفر : تاریخ ایران از انقراض ساسانیان .

مقدمه :

بزه ، اولین پدیده ای بود که با تجمع افراد به دور یکدیگر و شکل گرفتن جامعه ، تظاهرپیدارکرد ، زیرا گردهم آمدن افراد موجب سرپیچی از برخوردهای گوناگونی بین آنها گردید و به همین دلیل دستورات ومقرراتی پدیدآمد تاقدری آزادی افراد رابه سودجامعه مقید گرداند و حدودهریک ازافراد جامعه مشخص گردد . بررسی های جرم شناسی نشان می دهد که هرمعلولی ،علتی دارد و هیچ چیز به خودی خود به وجود نمی آید بنابراین هرجرمی هم دارای علل سازنده ای است که برروی فرد اثرمی گذارد و او را بسوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد .

بزهکاری اصولا ازمجموعه ای ازجرائمی به وجودمی آید که دریک زمان ومکان معین به رقوع می پیوندد وبه همین جهت زمانی که مورد بررسی قرار می گیرند ، درحقیقت کلیه پدیده های اقتصاد ، فرهنگی ، بهداشتی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی و . . . یک جامعه عمیقا موردمطالعه واقع می شوند .

در وحله اول بزهکاران ازجهات مختلف ،سن ،میزان تحصیلات ،جرم ،مشکلات خانوادگی و… تقسیم بندی می شوند و بدنبال آن علل و عوامل موثر بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیشگیری ازاین عامل را اشاره خواهم کرد.

«لغت نوجوان که معادل کلمه Adolescent انگلیسی می باشد ازلغت لاتین مشتق شده که به معنای رشد کردن می باشد عنوان نوجوانی معمولا به گونه ای مختلف مورداستفاده قرار می گیرد ساده ترین تعریف می توان آنرا به گروه سنی اطلاق کردکه بین دوران کودکی و بزرگسالی است و این خود دامنه وسیعی رادربر می گیرد . حدود و همچنین طول مدت آن چندان مشخص نیست و بسته به افراد و جوامع گوناگون است. دوران نوجوانی ازقدیم دورانی دشوار قلمداد شده است .۳۰۰سال پیش از تولد مسیح ارسطو چنین اظهار داشت که نوجوانان پرشورند وآماده اندکه خود رابدست غرایز بسپارند بنابراین نوجوانی دوره ای است حد فاصل میان کودکی و بزرگسالی به نظر برخی از دانشمندان نوجوانی یک پدیده فرهنگی است .

در این دوران ، نوجوان بدنبال هویت می باشد زیرا هویتشان در حال شکل گرفتن است چون در حال یافتن پاسخ من کیستم هستند تا برای زندگی د رجامعه مهیا شوند، براساس نظریه اریکسون :

« اگر هویت نوجوان شکل بگیرد و نوجوان بتواند خود رابشناسد تعادل روانی وی تضمین می شود ولی اگر سرخوردگی و عدم اعتماد جاگزین شود و به تماس با مردم نوجوان گوشه گیر شود و به جای تحرک به رکود گراید تعادل روانی وی به هم می خورد و دچار بحران هویت می شود .» (۱)

 گفتار اول

مفاهیم ومتغیرهای اساسی تحقیق :

عمده ترین مفاهیم ومتغیرهایی که از مطالعه  منابع وبررسی تئوریکی بزهکاری دربین نوجوانان بدست آمده است عبازتند از :

بیکاری
فقر
عوارض والدینی ( اعتیاد یکی از والدین )
اختلاف والدین
مهاجرت
جنگ
محیط اجتماعی
اقتصاد خانواده


گفتار دوم

بررسی آماری :

مبحث اول :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب گروه سنی  

مجموعه افراد بررسی شده ازلحاظ گروه سنی دربند اصلاح وتربیت استان گلستان در۳ طبقه به شرح ذیل قرارگرفته اند :

سن

فراوانی

درصد

۱۷-۱۵

۱۰

۴۰/۱۵

۲۰-۱۸

۳۵

۸۰/۵۳

۲۳-۲۱

۲۰

۸۰/۳۰

جمع

۶۵

۱۰۰

براساس نتایج بدست آمده از این بررسی هایی که دربند اصلاح و تربیت استان گلستان صورت گرفته است . سن نوجوانی یعنی ۲۰- ۱۸ سالگی بیشترین رقم بزهکاری با (۸/۵۳ درصد )را داشته است .بزهکاریها درنوجوانان از این جهت چشمگیر است که آنان نیروی فوق العاده ای دارند ومی توانند مشکلی جدی برای خانواده و اجتماع خود ایجاد کنند .

مبحث دوم :  فراوانی افراد بررسی شده بر حسب سطح سواد

مجموع افراد بررسی شده از لحاظ سطح تحصیلات دربند اصلاح و تربیت استان در۴ طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند :

تحصیلات

فراوانی

درصد

بیسواد

۱۶

۶۰/۲۴

ابتدایی

۲۱

۳۰/۳۲

راهنمایی

۲۰

۸۰/۳۰

متوسطه

۸

۳۰/۱۲

جمع

۶۵

۱۰۰

همانطوری که جدول فوق نشان می دهد که از مجموع افراد مورد بررسی ،بیشترین فراوانی مربوط به افرادی است که دارای تحصیلات ابتدایی (با ۳۰/۳۲ درصد ) و کمترین فراوانی نیز به افراد با سطح تحصیلات متوسط (با ۳۰/۱۲ درصد ) تعلق دارد. به عبارت دیگر با افزایش سطح تحصیلات از تعداد اینها کاسته شده و درمواقع اغلب آنان را مددجویان کم سواد تشکیل می دهند .

 

مبحث سوم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب نوع جرم

مجموع افراد بررسی شده از لحاظ جرم دربند اصلاح وتربیت استان گلستان در۴طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند :

جرم

فراوانی

درصد

سرقت

۲۸

۰۷/۴۳

ایراد ضرب

۱۹

۲۵/۲۹

اعتیاد

۱۵

۰۷/۲۳

قتل

۳

۶۱/۴

جمع

۶۵

۱۰۰

همانطوری که جدول فوق نشان می دهد که از مجموع افراد مورد بررسی ،بیشترین فراوانی مربوط به جرایم سرقت ( با ۰۷/۴۳درصد ) و کمترین فراوانی نیز مربوط به جرایم قتل ( با۶۱/۴درصد )می باشند بقیه افراد بزه اعتیاد و موادمخدر و ایراد ضرب و جرح ذکر کرده اند .

 

مبحث چهارم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب تعداد خانوار

مجموع افراد مورد بررسی شده ازلحاظ تعداد خانوار در ۴ طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند :

تعداد خانوار

فراوانی

درصد

۵-۲

۱۰

۴۰/۱۰

۹-۶

۳۲

۲۳/۴۹

۱۳-۱۰

۲۱

۳۰/۳۲

۱۷-۱۴

۲

۰۷/۳

جمع

۶۵

۱۰۰

همانطوری که جدول فوق نشان می دهد بیشترین فراوانی مربوط به افرادی هستند که تعداد خانوار آنان از ۶ تا ۹ نفر باشند. در واقع این نشان دهنده اینست که خانواده پرجمعیت بیشتر مرتکب جرم می شوند شاید علتش نیز این است که بخاطر پرجمعیت بودن خانواده ،والدین نمی تواند به فرزندانشان از نظر عاطفی رسیدگی نمایند .

مبحث پنجم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب مدت تحمل کیفری 

مجموعه افراد بررسی شده ازلحاظ مدت تحمل کیفری در۴ طبقه به شرح ذیل تقسیم شده اند :

مدت تحمل کیفرس به ماه

فراوانی

درصد

۶-۱

۳۷

۹۲/۵۶

۱۲-۷

۳۶

۶۱/۲۴

۱۸-۱۳

۷

۷۷/۱۰

۲۴-۱۹

۵

۷۰/۷

جمع

۶۵

۱۰۰

باتوجه به جدول فوق ملاحظه می شود که اکثر افراد بررسی شده ،مدت تحمل کیفری کوتاهی داشته یعنی از بین ۶۵ نفرافراد بررسیشده ۳۷ نفر آنان ( با ۹۲/۵۶درصد ) تحمل حبس تا۶ماه می باشد در واقع این نشان دهنده اینست که هرچه برمیزان تحمل کیفری افزوده می گردد ازتعدادآنان کاسته می شود .

مبحث ششم :  توزیع فراوانی افراد بررسی شده بر حسب سابقه کیفری

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هنجارها و ناهنجار های موجود در جامعه و نقش آن بر زندگی جوانان
  • پایان نامه جرم و بزهکاری
  • مقاله بزهکاری اطفال
  • مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان
  • مقاله رویکرد نوین حقوق انگلستان به بزهکاری اطفال
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.