مقاله آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و ارتباطات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات : ۱۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کاربرد فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات ، تغییرات شگفت انگیزی در فرآورده های و فعالیت های کار و زندگی مردم به وجود آورده است فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به سرعت ساختار اجتماعی و شیوه های زندگی مردم را در جهان تغییر می‌دهند و برای ایجاد «جامعه اطلاعاتی » که در آن تولید دانش ، علمی هدف است ، رو به گسترش اند .

بدیهی است انسانهایی که جهان آینده به آنها نیاز دارد ، افراد توانمندی هستند که مناسبات و ویژگیهای عصر اطلاعات را به خوبی درک کنند . و بتوانند فعالانه  و با خلاقیت به ساخت دانش مورد نیاز نایل شوند . از آن جا که مهم ترین هدف آموزش و پرورش شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت  های دانش آموزان است ، انتظار می رود که همگام با توسعه فناوری‌های اطلاعاتی وارتباطی ، آموزش و پرورش نیز به خصوص از بعد برنامه درسی از حرکت شتابان این قافله دور نماند .

واژه های کلیدی: فناوری، جامعه اطلاعاتی، جهانی شدن، آموزش و پرورش

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
مقدمه :    ۲
مفهوم فناوری :    ۳
جامعه اطلاعاتی :    ۳
جهانی شدن :    ۴
آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و ارتباطات :    ۵
فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد تحول در آموزش و پرورش :    ۷
نقش معلمان در عصر اطلاعات :    ۸
راهکارهای پیشنهادی :    ۸
نتیجه گیری :    ۱۰
منابع و مأخذ :    ۱۱

منابع و مأخذ :

ـ دیلماقی ، میترا ، ( نقش ICL در آموزش و پرورش ) ، ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد دوره نوزدهم ، مهر ۸۲

ـ یغما ، عادل ، ( معلم ، فناوری و آموزش ) ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد دوره ۱۹ – مهر ۸۲

ـ امام جمعه ، طیبه ، ( آموزش و پرورش در عصر اطلاعات ) ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد دوره ۱۹ آبان ۸۲

ـ جاریانی ، ابوالقاسم ، ( ICT و تغییرات عمده آموزش ) ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد ، دوره ۱۹ – مهر ۸۲

– امام جمعه ، طیبه ، ( تدوین خط مشی کاربرد ICT در آموزش و پرورش ) ، ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد ، دوره ۱۹ ، فروردین ۸۳

ـ ملایی نژاد ، اعظم ( بزرگراه‌های یادگیری در جامعه اطلاعاتی ) ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد ، فروردین ۸۳

ـ مرعشی ، سید علی اکبر ، ( فناوری و مدیریت تحول ) ، ماهنامه تکنولوژی آموزشی رشد ، دوره ۱۹ ، فروردین ۸۳

مقدمه :

کاربرد فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات ، تغییرات شگفت انگیزی در فرآورده های و فعالیت های کار و زندگی مردم به وجود آورده است فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به سرعت ساختار اجتماعی و شیوه های زندگی مردم را در جهان تغییر می‌دهند و برای ایجاد «جامعه اطلاعاتی » که در آن تولید دانش ، علمی هدف است ، رو به گسترش اند .

اگر در هر دوره از تاریخ بشری قدرت و برتری را به یکی از ویژگیهای خاص آن دوره تعبیر کنیم . ویژگی خاص عصر اطلاعات که آن را از سایر دوره های متمایز می‌سازد ، تولید و عرضه اطلاعات است .  بنابراین ملاک قدرت و برتری کشور ها میزان تولید اطلاعات و سهولت دسترسی سریع و گسترده افراد به اطلاعات صحیح است .

در چنین جامعه ای شرط بقا مجهز شدن به ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید است ، در غیر این صورت راهی جز وابستگی شدید نخواهیم یافت .  جوامع دنیا راهی جز قبول و پذیرش فناوری های نو ندارند  بنابراین ، باید در این زمینه  به تدابیر و تدارکات لازم مجهز شوند ، به ویژه در بخش آموزش و پرورش که محور اصلی این تغییرات است .

مفهوم فناوری :

واژه فناوری در دنیای صنعت و بازرگانی موجب الهام زیادی شده است . فناوری آموزشی از آن هم ابهام انگیزتر است . بسیاری فناوری را به مفهوم دانش و اطلاعات در نظر می گیرند و عده ای آن را چنان بسط میدهند و مفهومی می دانند که همه ابعاد نظام آموزشی را شامل می‌شود .  برخی نیز از مفهوم فناوری در کی علمی دارند . نتیجه تعریف هایی که تاکنون از فناوری شده است و نیز سیر تحول فناوری  ( از سخت افزار تا نرم افزار ) این است که : فناوری را کاربرد علمی دانش مهندسی برای درک و توسعه  محصولات ، خدمات ، فرایندها ، و عملیات بدانیم . اگر این تعریف را بپذیریم معلوم می شود که اولاً فناوری کاربرد دانش است وبا خودعلم و دانش تفاوت دارد . ثانیاً فناوری برای توسعه محصولات ، خدمات ، فرآیندها و یا عملیات به کار می‌رود و باید توانایی سود آوری در این زمینه ها را داشته باشد .

جامعه اطلاعاتی :

جامعه اطلاعاتی جامعه ای است که در آن تمام ابعاد زندگی انسان ( اقتصادی ، اجتماعی ،  فرهنگی و …) به طور شدیدی به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی وابسته است . به عبارتی دراین جامعه مردم برای انجام دادن کلیه امور خود ، ناگزیر به استفاده از این ابزارهای پیشرفته‌اند . از ویژگیهای اصلی جامعه اطلاعاتی می توان به شبکه گرا بودن آن ، وابستگی شدید آن به سخت افزار ها و سیستم های شبکه ای ، سرعت تولید و منسوخ شدن اطلاعات ،  دسترس سریع به مجموعه های عظیم اطلاعاتی ، انباشتگی اطلاعات و …. یاد کرد .

ویژگی دیگر این جامعه کوچک شدن جهان و تحقق دهکده جهانی بر اساس تبادلات گسترده و سریع اطلاعات در بین انسان ها است از این رو ، پدیده جهانی شدن در این عصر ظهور یافته است .

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی
  • مقاله آموزش و پرورش در عصر خوانین یزد
  • مقاله آموزش و پرورش و مشارکت
  • تحقیق نقش آموزش و پرورش در نو سازی و پیشرفت همه جانبه
  • مقاله ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.