مقاله آموزش و پرورش و مشارکت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله آموزش و پرورش و مشارکت

تعداد صفحات : ۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

آموزش و پرورش ساز و کار رسمی جامعه برای حفظ و انتقال فرهنگ است. در این مفهوم آموزش و پرورش فراگردی است که به واسطه آن مجموعه اعتقادات، ارزش ها، هنجارها، دانش و مهارت های جامعه به نسل جدید منتقل می گردد.

مشارکت از دیر باز یکی از ابزارهای مهم زندگی انسانی و همواره رو به تکامل بوده است. کانون خانواده بر پایه مشارکت استوار است و هدف های آن از راه مشارکت آسانتر به دست می آید. ادیان الهی و مذاهب گوناگون، مشارکت را زمینه ای برای کوشش های عبادی و سیاسی پیروان خود می دانند و آن را ابزار نیرومند اداری و سیاسی تلقی می کنند.

آموزش و پروش بنا به رسالت خود فرهنگ ساز مشارکت نیز هست لذا توجه به مشارکت و مدیریت مشارکتی را باید ابتدا از درون خود آغاز کند و سرانجام آن را در جامعه و نهاد های آن گسترش دهد.

دولت جمهوری اسلامی، اکنون در مسیر حرکت شتابان خود درصدد بهره مندی از قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه در ابعاد مختلف، در کشور پهناورمان ایران برآمده و عزم آن دارد تا بطور بنیادی با استمرار و مشارکت مردم در همه عرصه ها بویژه تعلیم و تربیت کشور از تجارب کشورهای موفق در آموزش و پرورش ، نظام مشارکت را مستقر سازد.

باید دانست از دید مسؤلان آموزش و پرورش کشور باز کردن میدان مشارکت مردم به هیچ وجه به معنای واگذاری بخشی  از تعلیم و تربیت به افراد بی تجربه و سود جو نیست و اگر در انتقال از آموزش و پرورش صرفاً دولتی به آموزش و پرورشی مردمی و دولتی با مشکلاتی مواجه شویم باید با ارزشیابی و بازنگری درصدد حل آنها برآییم و پیوسته رشد آموزشی، عدالت اجتماعی و اسلامی بودن جهت تعلیم و تربیت را به عنوان ارکان مشارکت مردم مد نظر داشته باشیم.

واژه های کلیدی: آموزش و پروش ، مشارکت، کشور های توسعه یافته، ایران

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
مفهوم آموزش و پرورش    ۲
تعریف مشارکت:    ۲
فرهنگ مشارکت:    ۳
مزایای مشارکت:    ۳
آشنایی با سیستم آموزش و پرورش بریتانیا:    ۴
نظام شورایی در آموزش و پرورش انگلستان:    ۵
هیات های مدیره مدارس و سرپرستان و وظایف آنان:    ۵
همکاری مردم و سایر نهادها با آموزش و پرورش در انگلستان:    ۵
مدیریت در آموزش و پرورش آمریکا:    ۷
اداره آموزش و پرورش ایالت:    ۷
حدود وظایف شواری آموزش و پرورش ایالت:    ۸
اداره اموزش و پرورش در شهرها    ۸
اهم اختیارات شوراهای محلی:    ۸
گرایش به خود گردانی در مدیریت مدارس:    ۹
تأمین هزینه های آموزش:    ۹
مدیریت در نظام آموزش و پرورش ژاپن:    ۹
سازمان مرکزی آموزش و پرورش ژاپن:    ۱۰
اداره آموزش و پرورش در سطح ایالت:    ۱۱
مدیریت و اداره آموزش در سطح شهرها:    ۱۱
چگونگی تأمین هزینه ها:    ۱۲
مشارکت در آموزش و پرورش ایران:    ۱۲
مبانی قانونی مشارکت:    ۱۲
انجمن اولیاء و مربیان:    ۱۵
نتیجه گیری:    ۱۶
منابع و مآخذ    ۱۷

منابع و مآخذ

۱- احراری، رضا، آموزش و پرورش تطبیقی و نظامهای آموزش و پرورش در چند کشور در حال توسعه و توسعه یافته، دایره المعارف شوراهای آموزش و پرورش جلد دوم- انتشارات آذر برزین مهر- ۱۳۸۲٫

۲- سلطانی ، ایرج، نقش نظام آموزش و پرورش در نهادینه کردن تفکر مشارکتی – فصلنامه مدیریت دوره هشتم، بهار و تابستان ۸۱٫

۳- سلیمی، محمد حسین، مشارکت و مدیریت مشارکتی در آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره هفتم ، زمستان ۸۰

۴- طوسی، محمد علی، مدیریت مشارکت جو، مدیریت در آموزش و پرورش ، سال اول، شماره ۳، پاییز ۷۱٫

۵- افروز، غلامعلی، رئیس دانشگاه تهران، فرهنگ مشارکت، شماره اول، پاییز ۷۳٫

۶-نجفی، محمد علی، وزیر سابق آموزش و پرورش، فرهنگ مشارکت، پاییز ۷۳٫

۷- تصدیقی، محمد علی، مدیریت مشارکتی در آموزش و پرورش با تأکید بر نگرش روابط انسانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره ۸ پاییز ۸۱٫

مقدمه:

توسعه و تعمیق مشارکت از اهم مباحث تعلیم و تربیت معاصر است. بدون تردید آگاهی از نظریات مردم، دانشمندان و دست اندرکاران آموزش و پرورش زمینه را برای ارتقاء مشارکت و نظارت مردم در آموزش و پرورش هموار می سازد.

رسیدن به این مهم مستلزم آن است که مدیران، مجریان و دست اندرکاران جهت بهینه سازی تصمیمات و بهبود روش ها و برخورداری از بالاترین بهره وری در ابعاد مادی و معنوی، ضمن بهره گیری از اطلاعات و تجربیات شخصی، خود را از تجربیات ، ابتکارات و عملکرد دیگر نظام های آموزشی کشورهای مختلف که سیستم مشابه دارند و توفیقاتی یافته اند بی نیاز ندارند. شکی نیست که تفاوت های فرهنگی ، تاریخی، اجتماعی، اعتقادی و جغرافیایی ملت های مختلف، نظام های آموزش و پرورش متفاوتی را به وجود می آورد و اقتباس یک ساختار، برنامه محتوی و سازمان ویا روش تربیتی از یک کشور بدون توجه به فرهنگ ارزش ها و نیازهای اجتماعی و اقتصادی مربوط به آن اشتباه بزرگی است که می تواند یکی از عوامل تهدید کننده در جهت انحراف نظام شورایی آموزش و پرورش باشد و باید توجه داشت که کسب تجربه ها و یافته های دیگران با تقلید کورکورانه متفاوت است و عاقلانه ترین منش، استفاده از بهره برداری از تجربه های دیگران است.

“ اصل آمدن پیغمبر برای آموزش و پرورش بوده است”   امام خمینی (ره)

مفهوم آموزش و پرورش

از آموزش و پرورش تعاریف و تعابیر زیادی شده است. آموزش و پرورش ساز و کار رسمی جامعه برای حفظ و انتقال فرهنگ است. در این مفهوم آموزش و پرورش فراگردی است که به واسطه آن مجموعه اعتقادات، ارزش ها، هنجارها، دانش و مهارت های جامعه به نسل جدید منتقل می گردد.

ارسطو هدف و نهایت آموزش و پرورش را فهمیدن و اندیشیدن می داند.

افلاطون می گوید از راه تربیت درست، شهروندان باید مردمانی خردمند و منطقی بار آیند آن گاه آنان بی درنگ همه چیزها را به روشنی خواهند دید.

سقراط می گوید آموزش و پرورش باید دانش هایی را که موجب شکوفا شدن قدرت تفکر انسان می شود در اختیار وی قرار دهد، وی بر این باور است که آگاهی به راستی، عمل کردن به راستی در پی می آورد.

آموزش و پرورش باید فراگرد باشد که انسان را از هر وضعی که دارد به وضعی دیگر برتر بالا برد و «بودن های» محدود را به «شدن های» نامحدود مبدل می سازد.

تعریف مشارکت:

مک گریگو بر این باور است که «مشارکت فرآیندی است با تفویض اختیار که با معنای اساسی آن تفاوت اندکی دارد. در حقیقت مشارکت موردی خاص از تفویض اختیار است که زیر دستان با توجه به مسئولیت خود حق کنترل و انتخاب بیشتری به دست می آورند».

فرهنگ مشارکت:

مشارکت از دیر باز یکی از ابزارهای مهم زندگی انسانی و همواره رو به تکامل بوده است. کانون خانواده بر پایه مشارکت استوار است و هدف های آن از راه مشارکت آسانتر به دست می آید. ادیان الهی و مذاهب گوناگون، مشارکت را زمینه ای برای کوشش های عبادی و سیاسی پیروان خود می دانند و آن را ابزار نیرومند اداری و سیاسی تلقی می کنند.

در روابط انسانی سازمان ها نیز مشارکت وسیله مناسبی برای برانگیختن  افزایش کارآیی کارکنان و تغییر وضع موجود است در مشارکت به فرآیند سهیم شدن افراد در کارها توجه می شود تا همکاری و همیاری برای همه ممکن شود.

آموزش و پروش بنا به رسالت خود فرهنگ ساز مشارکت نیز هست لذا توجه به مشارکت و مدیریت مشارکتی را باید ابتدا از درون خود آغاز کند و سرانجام آن را در جامعه و نهاد های آن گسترش دهد.

مزایای مشارکت:

هرگاه مردم فرصت بیان اندیشه های خود را بیابند و در تصمیمی که بر سرنوشت آنان اثر می گذارد شرکت جویند، به آفرینندگی و نوآفرینی بیشتر روی می آورند و به پذیرش مسئولیت بیشتر دلبسته تر می شوند.

کیفیت کار بهبود وکاستی های آن، اندک اندک کاهش می یابد.
فضای دلپذیری برای رشد و بالندگی فردی پدیدار می گردد و مردم برای بالا بردن دانش و تخصص خود به کوشش می پردازند.
مردم به پذیرش دگرگونی رغبت نشان می دهند و از تحول و تغییر بیم و هراس به خود راه نمی دهند.
از میزان نظارت و سرپرستی کاسته می شود هر کس به نظارت در کار خود متعهد می گردد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی
  • مقاله آموزش و پرورش در عصر خوانین یزد
  • مقاله آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و ارتباطات
  • تحقیق نقش آموزش و پرورش در نو سازی و پیشرفت همه جانبه
  • مقاله ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.