مقاله ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س)

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها، ساده زیستی، فضائل علمی و همسرداری و فرزند داری وتربیت کودک و … دارد.

دررابطه با خانه وزندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) هرچه را بنگریم دارای امتیاز خاصی است. ساده زیستی درزندگی آن حضرت بسیار جلب توجه می کند ودرتمام امور زندگی ایشان نمایان است.

زندگانی حضرت زهرا، لباس ایشان، نحوه سلوک ورفتار شان، ازسادگی خاصی برخوردار بود. البته حضرت نادارنبودند علی علیه السلام وقتیکه ازجنگ برمیگشتند  سپری پر از زر می آورد و توی سکوی درمی نشست وهمه را درراه خدا انفاق میکرد دامنش را تکان میداد وبه خانه وارد می شد.

زهرا دختراولین شخص عالم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد (صلی اله علیه وآله ) بود ومادرش ثروتمند ترین مردم حجاز، بااین حال می بینیم درشب زفاف لباس عروسی اش را به سائل می دهد وبا تنها پیراهن کهنه ای که دارد به خانه شوهرمی رود.

از حضرت زهرا (سلام الله علیها ) صحیفه ای بر جای مانده که درمیان ائمه (علیهما السلالم) دست به دست می گشت وهم اکنون دراختیار امام زمان (عجل الله ) می باشد تمام ائمه به این صحیفه مادرشان افتخا ر می کنند . امام باقر(علیه السلام ) که شکافنده علوم است می فرماید:   « ما آنچه داریم از صحیفه مادرمان زهرا (سلام الله علیها ) داریم .»

فاطمه زهرا (س) به ظاهر ، یک بشر و یک زن ، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا ، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. درباره فاطمه زهرا (س) هرچه بگوئیم، کم گفته‏ایم. به قدری ابعاد وجود این روح مجرد و این خلاصه نبوت و ولایت برای ما پهناور و بی‏پایان و درک نشدنی است که متحیر می‏مانیم.

واژه های کلیدی: حضرت زهرا سلام الله علیها، ساده زیستی، فضائل علمی ، همسرداری ، فرزند داری،  نیاش های فاطمه الزهرا (ع)

فهرست مطالب

نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها     ۱
همسرداری وخانه داری    ۲
ساده زیستی    ۳
فرزند داری وتربیت کودک    ۴
فضائل علمی     ۵
خانه داری حضرت فاطمه سلام الله علیها     ۷
سازش با مشکلات مالی     ۸
شوهرداری حضرت فاطمه سلام الله علیها     ۹
انتخاب بهترین نام ها برای فرزندان خود     ۱۰
توجه به بازی کودکان     ۱۱
ارج نهادن فرزندان به حق و حقوق دیگران     ۱۱
عدم تبعیض بین فرزندان     ۱۲
پرورش عبادی     ۱۳
نیاش های فاطمه الزهرا (ع)     ۱۴
توانایی علمی فاطمه سلام الله علیها     ۱۵
اهداف طرح    ۱۹
فهرست منابع    ۲۰

فهرست منابع

۱- زندگانی فاطمه الزهرا، حسین عماد زاده، نشر اسلام

۲- صدیقه شهیده، سید عبدالرزاق موسوی مقرم ، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین

۳- فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت، مؤلف: سید محمد کاظم قزوینی، مترجم: علی کرمی،نشر مرتضی

۴- فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی،حسن افتخارزاده سبزواری،نشر بدر

نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها

زندگانی معصومین صلوات اله علیهم اجمعین تماماً درس است وهر یک دفتری است عظیم دردریای بی کرانه که درظرف افکار واوهام ما نمی گنجد. زندگی پر فراز ونشیب حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز همچون پدربزرگوار وهمسر والا مقام وفرزندان گرامی شان از اوج والایی برخوردار است. اگر درابعاد وجودی حضرت زهرا(سلام الله علیها) نظری بیافکنیم اولین بعدی که توجه ما را جلب می کند بعد شخصیتی آن حضرت است.

معمولاًالفبای شخصیت هر فردی را هدف اومشخص می کند هدف هر چه بالا تروعالی تر باشد شخصیت انسان هم عالیتر میشود. اگر هدف انسان دنیا باشد با تمام شدن دنیا هدف هم به پایان می رسد. اما اگر هدف خدا باشد نابود شدنی واز بین رفتنی نیست

” کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والکرام”۱

فقط ذات اقدس الهی است که باقی میماند. فاطمه زهرا (سلم الله علیها) به مرحله ای از کمال رسید که خود واسطه فیض گردید وجز به ذات اقدس اله به چیز دیگری تکیه نکرد . اگر قلب با خدا پیوند بخوردومؤمن درهر کاری اول رجوع به قانون اساسی الهی یعنی قرآن بکند، ازخدا کمک بطلبد، زندگی اش را با این قانون اساسی الهی یعنی قرآن منطبق بکند وزندگی اش را با این قانون اساسی تطبیق دهد و فقط رضای اله را در نظر بگیرد این پیوندی است محکم که دیگر گسستنی نیست نتیجه این می شود که “ان الله یغضب لغضب فاطمه ویرضی لرضاها” یک دخترهجده ساله چنان رشد وکمال  پیدا می کند که خدا به غضب او غضب می کندوبه رضایت اوراضی می شود .

گرچه حضرت زهرا(سلام اله علیها) دختر پیامبر (صلی الله علیه وآله)،همسر علی ومادرائمه (علیهم السلام )است واینها همه از افتخارات ایشان است اما این از ارتباط او با خدا وپیوند قلبی آن« حضرت با ذات اقدس الهی است که چنین شخصیتی را به او داده وباعث شده محورعالم وجودقرار گیرد . درحدیث کساء وقتی خداونداصحاب کساء را معرفی مینماید اول نام فاطمه را ذکر می کند”هم فاطمه وابیها وبعلها وبنیها” درحدیث دیگری آمده است:

” یا احمد لولاک  لما خلقت الافلاک ولولا فاطمه لما خلقتکما”

«ای احمد اگر تو نبودی آسمان و زمین را نمی آفریدم واگر علی نبود تورا نمی آفریدم واگر فاطمه نبود شما را  نمی آفریدم »

بهانه آفرینش فاطمه است فاطمه یعنی جدا شده از آتش ، جدا شده ازدرک وفهم مردم، کسی که دیگران درشناختش عاجزند.

دربعد عبادت هم می بینیم که سراسر زندگی حضرت زهرا حرکات وسکنات ،همسرداری وفرزند داری و… همه  زندگی حضرت عبودیت خداوند تبارک وتعالی نمایان است ” سیماهم فی وجوههم من اثرالسجود” تنها رضای خدا را درنظرداشت وفضل ورضوان الهی را می جست . تحمل تمام زحمات ،سختی ها ومبارزات وسرانجام شهادت آن حضرت همه وهمه برای خدا بود. از رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) نقل شده: زمانی که فاطمه (سلام  الله علیها ) به نماز می ایستاد نوری از او ساطع می شود که آسمان را روشن می کند ملائکه ا ز نور اواستفاده میکنند خداوند تبارک وتعالی به فاطمه افتخار میکند می فرماید: ای ملائکه من نظر کنید به این بنده من “زهرا” ببینید چگونه درنهایت خضوع و تواضع در مقابل من ایستاده که تمام مفاصل او می لرزد . ای ملائکه آگاه و گواه باشید که من شیعیان اورا از آتش جهنم ایمن می کنم .

 همسرداری وخانه داری:

ترقی یا عقب ماندگی ، سعادت یا بد بختی یک مرد به همسرش بستگی دارد به فرموده امام (رضوان الله تعالی علیه ): « ازدامن زن مرد به معراج می رود» مردانیکه درمیدان مبارزه یا دراجتماع وظائف سنگین را به دوش میکشند وبا حوادث ومشکلات برخوردمی کنندسنگر وآرامشگاهشان خانه است به خانه پناه می برند تا تجدید نیرو کنند. زهرا (سلام الله علیها )ازمسئولیت سنگین وحساس زن مطلع بود وخودرابرای نیرو بخشیدن به همسرش آماده کرده بود وقتی که علی (علیه السلام) به خانه   می آمد چون پروانه ای به گرد او می گشت ، دلجویی می کرد ودلداری می داد از حوادث ومشکلات ازاومیپرسید وتسلی بخش او بود . لذا می بینیدعلی(علیه السلام) می فرمایدهر وقت زیاد کسل میشدم واندهگین وغمناک می گردیدم به خانه می امدم وبه چهره فاطمه نگاه می کردم غمها از دل من خارج می شد . با این روش زهرا (سلام الله علیها ) به استقبالش می شتافت: لباسهای خون آلودش را تطهیر کرده وزخمهایش را پانسمان می نمود بعد دلجویی  می کرد واز وضعیت جنگ از او می پرسید فداکاری وشجاعت آن حضرت را می ستود وبرای جنگ تشویق میکرد. او میدانست که اگرعلی از خانه وخانواده اطمینان خاطر نداشته باشد نمیتواند آنچنان که شایسته است درجنگ جانفشانی کند

 ساده زیستی:

دررابطه با خانه وزندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) هرچه را بنگریم دارای امتیاز خاصی است. ساده زیستی درزندگی آن حضرت بسیار جلب توجه می کند ودرتمام امور زندگی ایشان نمایان است.

رمز آسایش فکر وروح انسان درزندگی ساده است علاوه براین وسیله ای برای تقرب به خداست هر چه ما درزندگی ساده تر باشیم به خدانزدیک تریم واز بسیاری ازگرفتاریهای اجتماعی نیزنجات پیدا می کنیم .

زندگانی حضرت زهرا، لباس ایشان، نحوه سلوک ورفتار شان، ازسادگی خاصی برخوردار بود. البته حضرت نادارنبودند علی علیه السلام وقتیکه ازجنگ برمیگشتند  سپری پر از زر می آورد و توی سکوی درمی نشست وهمه را درراه خدا انفاق میکرد دامنش را تکان میداد وبه خانه وارد می شد.

زهرا دختراولین شخص عالم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد (صلی اله علیه وآله ) بود ومادرش ثروتمند ترین مردم حجاز، بااین حال می بینیم درشب زفاف لباس عروسی اش را به سائل می دهد وبا تنها پیراهن کهنه ای که دارد به خانه شوهرمی رود.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.