مقاله اثرات استرس گرمایی در نیمچه های گوشتی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله اثرات استرس گرمایی در نیمچه های گوشتی

تعداد صفحات : ۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

استرس گرمایی یکی از عواملی است که به دلیل ایجاد ضررو زیان مالی ناشی از کاهش عملکرد طیور و افزایش تلفات ، می تواند به عنوان یک مشکل جدی برای پرورش دهندگان طیور مورد توجه قرار بگیرد.

نیاز به ا نرژی در نیمچه های گوشتی با ا فزا یش دما کاهش یافته و متعاقب آن مصرف غذا کم می شود که منجر به کاهش در یافت پروتئین ، اسید های آمینه و سایر مواد مغذی شده و رشد کاهش می یابد .

افزایش دمای محیط باعث کاهش معنی داری ا نرژی  قابل متابولیسم ظاهری . قابلیت هضم حقیقی پروتئین جیره می شود .

به علت کاهش مواد مغذی ، تولید برخی از هورمون های موثر در حفظ ایمنی بدن کاهش یافته و حیوان حساسیت بیشتری نسبت به بیماریها و ا نگلها پیدا می کند.

در ساختمان لانه های مرغداری برای کنترل حرارت نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد:

نحوه قرار گرفتن سالن، عایق دار کردن سقف و دیوار های سالن ها، استفاده از خنک کننده های دیسکی یا صفحه ای، تهویه و استفاده از فن ها در سالن، استفاده از آب خنک و خاموش کردن چراغ ها و روشنی ها در روز و ساعات گرم هوا و تغذیه در شب و ساعات خنک و …

واژه های کلیدی: استرس گرمایی ، نیمچه های گوشتی، تغذیه، مرطوب شدن بستر، افزایش تلفات، توجه به ساختمان، خنک کننده ها، تهویه، آب خنک، ویتامین ها

فهرست مطالب

اثرات استرس گرمایی در نیمچه های گوشتی    ۴
مقدمه    ۵
کاهش مصرف غذا در نتیجه کاهش رشد    ۷
کاهش قابلیت استفاده بیولوژیکی مواد مغذی    ۸
ذخیره شدن بیشتر چربی در محوطه بطنی    ۸
آمادگی بیشتر جمعیت برای ابتلا به بیماریها و انگلها    ۹
مرطوب شدن بستر و مشکلات ناشی از آن    ۹
تغییر خصوصیات خون و بروز آلکالوز تنفسی    ۱۰
افزایش تلفات و زیان اقتصادی    ۱۰
روش های رفع کاهش عملکرد طی شرایط استرس حرارتی    ۱۱
توجه به ساختمان واحدهای مرغداری   ۱۲
نحو قرار گرفتن سالن   ۱۲
عایق دار کردن سقف و دیوار های سالن ها     ۱۳
استفاده از مه پاش ها     ۱۳
استفاده از خنک کننده های دیسکی یا صفحه ای    ۱۳
کاهش تراکم در فارم    ۱۳
تهویه و استفاده از فن ها در سالن    ۱۴
استفاده از آب خنک    ۱۴
تغییر در سیستم آبخوری    ۱۵
تغذیه در شب و ساعات خنک     ۱۵
نوع تغذیه     ۱۵
تغییرات در جیره غذایی    ۱۶
وضع فیزیکی دان    ۱۶
تحریک اشتهای مرغ با به هم زدن دان ۳-۲ مرتبه در روز    ۱۷
محدودیت های تغذیه ای    ۱۸
ویتامین ها و مواد معدنی    ۱۹
افزایش ویتامین C      ۱۹
چربی ها        ۲۰
استفاده از یخ در آب آشامیدنی طیور    ۲۰
منابع:     ۲۰

مقدمه:

استرس گرمایی یکی از عواملی است که به دلیل ایجاد ضررو زیان مالی ناشی از کاهش عملکرد طیور و افزایش تلفات ، می تواند به عنوان یک مشکل جدی برای پرورش دهندگان طیور مورد توجه قرار بگیرد . علاوه بر به کار گیری روش های مناسب مدیریتی به منظور کاهش درجه حرارت محیط پرورش از قبیل تغییر سیستم پرورش از فضای باز به سالن های مجهز و بهبود و اصلاح جیره های غذایی ، نکته ای که توجه به آن حائز اهمیت است به حداقل رساندن اثرات شدید استرس گرمایی بر روی پرنده است . استفاده از مکمل های خوراکی حاوی الکترولیت ها از قبیل بیکربنات سدیم و کلرید پتاسیم می توا ند به عنوان یک روشی برای تصحیح سطوح کاهش یافته دی اکسید کربن ، بیکربنات و پتاسیم خون در پرندگانی که از استرس گرمایی رنج می برند ، به کار رود.

به طور کلی پرندگان زمانی دچار استرس گرمایی می شوند که بدن آنها در ایجاد تعادل بین حرارت تولید شده از بدن دچار مشکل شود.

با توجه به اوضاع و شرایط آب و هوای کشور ما در اکثر نقاط و در فصول گرم حرارت محیط چند ماه در سال بالاتر از حد مورد نیاز در مرغداری است ، مرغداران بایستی با به کارگیری روش هایی از بالارفتن درجه حرارت در سالن ها جلوگیری نمایند تا استرس حرارتی در سالن ها ایجاد خسارت نکند و یا به عبارتی دیگر ضایعات وارده به حداقل برسد . استرس حرارتی از مهمترین استرس های فیزیولوژیکی و محیطی است که مانند عوامل استرس زای دیگر مثل گرد و غبار ، واکسن ، سرو صدا و نامطلوب بودن تهویه ، نارسایهای تغذیه ای و … سبب بر هم خوردن روابط موزون بیولوژیکی ارگانیزم موجود زنده شده و سبب تغییر در عادت و رفتار آنها و تاثیر بر روی کیفیت و کمیت تولید می گردد. مرغ برای حفظ فعل و انفعالات بدن بدون تغییرات مهم در ارگانیزم به حرارت ۵/۲۴-۵/۱۶ درجه سانتی گراد نیاز دارد که اصطلاحاَ حرارت اپتیموم و چهار چوب حرارتی خنثی می نامند.  در دمای پایین تر از محدوده مذکور متابولیزم بده فشرده تر شده و مصرف غذا بالا می رود که تخریب ضریب تبدیل غذایی از پی آمدهای آن است .

در دمای بالاتر ، بر حسب شدت ، فرکانس تنفسی شدیدتر می شود ، اشتها کمتر می گردد و تشنگی بیشتر می شود ، در نتیجه تجمع مرغ در اطراف آبخوری ها و هواکش ها بیشتر می شود ، تعداد تنفس افزایش می یابد ، میزان رشد روزا نه و مصرف غذا کاهش می یابد . تخم مرغ کم شده و اندازه آن کوچک و پوسته آن نازک می شود ، تولید اسپرم و خاصیت  جوجه در آوری کم می شود ، درصد تلفات بالا می رود و حتی عوارض ظهور بیماری و کانی بالیسم ظاهر می گردد.

۱- کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش رشد :

نیاز به ا نرژی در نیمچه های گوشتی با ا فزا یش دما کاهش یافته و متعاقب آن مصرف غذا کم می شود که منجر به کاهش در یافت پروتئین ، اسید های آمینه و سایر مواد مغذی شده و رشد کاهش می یابد .

بر اساس یک تحقیق ، معلوم شده نیمچه های پرورش یافته در شرایط استرس حرارتی ( دمای ۳۰ در جه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۷۴ % ) نسبت به گروه شاهد ۴۸% مصرف غذا و ۵۳ % افزایش وزن کمتری داشتند . گزارش گردیده که افزایش وزن نیمچه های گوشتی در دمای ۲۱ درجه از۸-۴ هفتگی ، ۱۲۲۵ گرم بود و در دمای ۲۶ درجه به    ۱۰۸۷ گرم کاهش یافت که بیشتر به علت کاهش نیاز به ا نرژی بود . این ارتباط را به صورت فرمول زیر می توان محاسبه کرد .

ME = 1690 – ۲٫۱ T

ME   :  ا نرژ ی قابل متابولیسم مورد نیاز بر حسب کیلوژول در روز

T      : درجه حرارت محیط بر حسب درجه سانتی گراد

۲- کاهش قابلیت استفاده بیولوژیکی مواد مغذی :

افزایش دمای محیط باعث کاهش معنی داری ا نرژی  قابل متابولیسم ظاهری . قابلیت هضم حقیقی پروتئین جیره می شود . قابلیت هضم حقیقی اسید های آمینه غیر از لیزین نیز در جوجه های گوشتی تحت شرایط استرس حرارتی ( ۳۲ درجه ) کاهش پیدا می کند . ا لبته در آزمایشات دیگر ، مشخص گردید که این کاهش قابلیت هضم ،  وا بسته به جنس بوده و در ماده ها وجود دارد نه در نر ها . ولی آزمایشات دیگر کاهش قابلیت هضم لیزین را نیز نشان  داده ا ند .

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس
  • پایان نامه بررسی رابطه بین استرس ، سخترویی و سردرد های میگرنی در دانشجویان
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله استرس و پاسخ به آن
  • مقاله مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی بر دانشجویان غیرشاهد و شاهد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.