مقاله ارائه و اصول نمایش فرش در موزه های دائمی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله ارائه و اصول نمایش فرش در موزه های دائمی

تعداد صفحات :۱۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حفظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند.

موزه فرش ایران در طول سالیان فعالیت خود را برای حفظ و ارئه شاهکارهای دسستباف ایرانی به علاقه مندان در سراسر جهان کرده است وجود فرش ها و قالیچه های مصور از دیگر جذابیت های نمایشگاه های دائمی و موزه فرش تهران است که این قالی ها و گلیم ها جایگاه ویژه ای به لحاظ قدمت و زیبایی و مهارت  قالیبافان دارند که این زیبایی را از پیشینه فرهنگی و تاریخی و ادبی مردمان ایران وام گرفته اند . موزه فرش ایران با بیش از دو هزار قطعه فرش عتیقه و قدیمی گنجینه ای از انواع فرش های دستباف  بی نظیر جهان است.

واژه های کلیدی: موزه، نمایش فرش، فضای موزه، نور، دیوار، محل و ساختمان

فهرست مطالب

مقدمه   ۳
ارائه واصول نمایش فرش در موزه های دائمی   ۴
فضای فیزیکی موزه   ۵
محل و ساختمان موزه    ۶
تالار های نمایشی   ۶
نور در تالار های نمایش    ۶
دیوار و کفپوش تالارها   ۷
انبار و مخزن   ۸
نحوه و ارائه نمایش آثار در فضای موزه   ۹
نحوه و ارائه نمایش آثار در داخل ویترین   ۱۰
نمایش آثار در فضای باز   ۱۰
منابع و مآخذ   ۱۱

منابع :

موزه داری (مالف : نوشین دخت نفیسی)

مقدمه

نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حفظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیا در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند؛ زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند.
موزه کلمه ای یونانی است که از “موزیون ” به معنای مجلس فرشتگان بر گرفته شده است. به طور کلی موزه به مجموعه ای از آثار و اشیایی اطلاق می شود که در محل یا عمارتی نگه داری و به معرض نمایش گذاشته شوند .

ارائه واصول نمایش فرش در موزه های دائمی

موزه فرش ایران در طول سالیان فعالیت خود را از سال ۱۳۵۶ فعالیت های متعدد را برای حفظ و ارئه شاهکارهای دسستباف ایرانی به علاقه مندان در سراسر جهان کرده است وجود فرش ها و قالیچه های مصور از دیگر جذابیت های نمایشگاه های دائمی و موزه فرش تهران است که بخش هایی از ادبیات و اسطوره ها و مذهب و فرهنگ و هنر غنی و ماندگار را در قالب تار و پود فرش ها به تصویر می کشد.

این قالی ها و گلیم ها جایگاه ویژه ای به لحاظ قدمت و زیبایی و مهارت  قالیبافان دارند که این زیبایی را از پیشینه فرهنگی و تاریخی و ادبی مردمان ایران وام گرفته اند . موزه فرش ایران با بیش از دو هزار قطعه فرش عتیقه و قدیمی گنجینه ای از انواع فرش های دستباف  بی نظیر جهان است گفته می شود که تعداد فرش های موزه قبل از انقلاب از ۲۲۰ بود اما این تعدا د هم اکنون به حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است قدیمی ترین فرش های حوزه دستبافته های زمان شاه عباسی است . در میان فرش های موجود در موزه فرش های با فت  کارگاه های عموقلی و تودشک و قلتوق دیده می شود که در شمار فرش های با ارزش موزه ای محسوب می شوند .کار اصلی موزه ارائه اثار است زیرا مجموعه موزه برای بهره برداری بازدید کننده گرد آوری می شود و کار موزه داران آماده سازی و ارئه آن آثار است در تالار موزه یا بخش مطالعاتی است . معرفی شئ چنان باشد که به آسانی ارتباط مستقیم میان آثار و بازدید کننده بر قرار کند.

موزه علاوه بر این که بر نگهداری اشیاء هویت آنها را شناسایی می کند و این سر آغاز شناخت یک شئ و برقراری ارتباط با آن است این ارتباط سبب می شود که انکار بازدید کننده از محیط مالوف خود به دور دست سفر کند در مرحله بعد موزه مجموعه تماشا قرار گرفته می دهد که بازدید کننده علاوه بر تفرج خاطر به سوی بهره گیری علمی نیز هدایت شوده و زیرا نحوه ارائه آثار و اشیاء چنانچه سنجیده باشد بازدید کننده احساس شادمانی کرده آثار را مورد توجه بیشتر قرار می دهد درباره آن به تفکر پرداخته علاقه مند به بازدید مجدد می شود .یکی از مهمترین کارهای موزه به نمایش گذاشتن داستان انسان گذاشته در برابر چشمان انسان معاصر است .پژوهشها نشان می دهد که (مجموع سازی) از ویژگی های تمدن پیچیده او بود سالها و قرنها بعد به مرحلهای رسید که  اشیائی را به منظور ثروت اندوزی و یا نمایش اعتبار اجتماعی خود گرد آوری می کرد با پیشرفت تمدن های پیچیده موقعیت گرد آوری اشیاء گرانبهای چون قالی و گوهر کمیاب واشیاء تزئینی آثار هنری و کتابهای ارزش بیش از پیش فراهم شد.

فضای فیزیکی موزه

10,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.