مقاله ارگونومی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله ارگونومی

تعداد صفحات :۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

علم فاکتورهای انسانی و ارگونومی همواره در جهت تسهیل روابط تعاملی انسان و ماشین و افزایش کاردهی و کاهش صدمات گام برداشته و در این راه از موفقیت های چشمگیری نیز برخوردار شده است صرفنظر از اغلب صنایع و تکنولوژی های موجود که تاکنون از موهبات این علم بهره مند شده اند، بسیاری از محققان علاقمند به بررسی کاربردهای آتی علم فاکتورهای انسانی و از جمله معروفترین آنها پروفسور ریموند نیکرسن (Raymond Nickerson) معتقدند که این علم خواه ناخواه در کلیه جنبه های زندگی بشر در آینده ایفای نقش خواهد کرد اغلب مسایل مهمی که گریبان گیر بشر در آینده خواهد شد، از قبیل آلودگی و حفاظت از محیط زیست، تولید خواربار و غذا، بهره برداری از منابع مختلف و نوین انرژی، تکنولوژی های جدید مورد استفاده در علوم پزشکی، کنترل افزایش جمعیت، صلح، دمکراسی، حکومت قانون، امنیت و رفاه اجتماعی همگی به نحوی از انحا از دستاوردهای علم فاکتورهای انسانی بهره مند خواهند شد و این علم بواسطه رویکرد چند بخشی (Multidisciplinary) و حیطه شمول گسترده ای که دارا می باشد، قابلیت و مشروعیت پاسخگویی و یاری رسانی به بسیاری از مسایلی را که انسان در آینده باید با آن دست و پنجه نرم کند، دارد.

همچنین با توجه به اهمیت کاربرد اصول ارگونومی در صنعت و همچنین با تو جه به تجارب اندک مداخلات ارگونومی در محیط های صنعتی در کشور، مدیریت پیشگیری درمان و رفاه شرکت ایران خودرو بر آن شد تا با همکاری مرکزCEDC (  Center for Ergonolics of Developing countries)) دانشگاه لولیا سوئد یک پروژه ارگونومی در سه فاز بصورت Participotory Ergonomics را برای آموزش تئوری ومداخله ای ارگونومی به اجرا در بیاورد برای اینکار ۳۰ نفر از کارشناسان شرکت در رشته های مختلف انتخاب شدندو پس از طی دوره های آموزشی با دو وظیفه اصلاح ایستگاههای کاری و ترویج فرهنگ ارگونومی در میان سایر پرسنل شرکت مشغول بکار شدند. که تاکنون ۶۰ پروژه در زمینه اصلاح ایستگاههای کاری ازطرف آنها تعریف و ۳۰ پروژه  بطور کامل انجام شده است. و همچنین در زمینه ترویج فرهنگ ارگونومی نیز موفقیت های مهمی بدست آمده است. با توجه به اندک بودن چنین تجاربی در سطح کشور، تجارت مثبت و منفی حاصل از این پروژه میتواند راهنما و الگوی سایر مراکز صنعتی قرار گیرد.

واژه های کلیدی: ارگونومی، فاکتورهای انسانی، صنعت ایران خودرو، غیبت از کار، کنترل آلودگی صوتی، بهینه سازی ایستگاه های کار

 فهرست مطالب

مقدمه    ۱
مداخله ارگونومی در کشور های در حال توسعه    ۳
انتفال تکنولوژی و ارگونومی   ۶
کارهای آموزشی – پژوهشی در ایران    ۹
مداخله ارگونومی در صنعت    ۱۰
بررسـی ارگونومی درایران   ۱۳
مداخله ارگونومی در بزرگترین شرکت خودروسازی ایران    ۱۶
–   معرفی روشها و بیان تجربیات    ۱۶
–    مقدمه و اهداف    ۱۶
–   مواد و روش ها    ۱۹
–   بحث    ۲۷
بررسی علل غیبت از کار در شرکت ایران  خودرو    ۳۱
–   مقدمه    ۳۱
–   وضعیت موجود در شرکت    ۳۶
–   روش انجام کار    ۳۷
–   نتیجه گیری   ۳۸
طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه سازی شرکت ایران
خودرو    ۴۳
–   مقدمه و اهداف    ۴۴
–   روش انجام کار   ۴۵
طرح بهینه سازی ایستگاه های کار    ۴۹
–   مواد و روش ها    ۵۱
–   نتایج    ۵۲
–   بحث    ۵۳
پیشنهادات    ۵۵
و درآخر    ۵۶
منابع    ۵۷

منابع:

–         اصول بازبینی عوامل انسانی (علم ارگونومی)

–         گزارش اداره بهداشت صنعتی شرکت ایران خودرو

–         آقای دکتر دشتی پزشک طب کار شرکت ایران خودرو

–         مدیریت پیشگیری، درمان و زمان شرکت ایران خودرو

–         Noise control Engineering

– مقدمه

از زمان پیدایش علم فاکتورهای انسانی تاکنون سه دوره متفاوت در حیات آن قابل تمایز می باشد. دوره اول که برخی آن را عصر «نسل اول» این علم محسوب می دارند، تقریبأ مقارن با سال های ۱۹۴۵ تا۱۹۶۰ است. در این دوره کوشش بنیان گذاران علم فاکتورهای انسانی (و در آن زمان روانشنا سی مهندسی) منحصرأ معطوف و مصروف طراحی و بهبود ایستگاههای کار تعبیه شده در سلاح های مختلف مثل هواپیما، تانک، کشتی و غیره، طراحی مشاغل و عمدتأ کارهای یدی و بدنی، بهبود نمودارها و آلات و ادوات کنترل ماشین مثل اهرم، کلید و غیره و بطور کلی تسهیل روابط تعاملی انسان- ماشین در موارد بسیار اختصاصی، جزئی و در سطح «خرد» متمرکز شد.

در فاصله سال های ۱۹۸۰ – ۱۹۶۰ که در حقیقت «دوره دوم» حیات علم فاکتورهای انسانی است به لحاظ رواج استفاده از کامپیوتر در سطح جامعه و نیز افزایش میزان مشاغلی که بیشتر نیازمند کار فکری بوده تا فعالیت یدی و بدنی، این علم با اولین مرحله تکاملی خود مواجه شد. در مقطع زمانی مذکور محققان این رشته بیشتر توجه خود را معطوف به مطالعه بر روی نحوه کسب و پردازش اطلاعات از جانب انسان کردند. در این دوره علم فاکتورهای انسانی مقولاتی در ارتباط با ظرفیت و قابلیت حواس شنوایی و بینایی جهت پذیرش و جذب و ضبط علایم و اطلاعات، طرز کار سیستم حافظه، توجه، ادراک، کارفکری تصمیم گیری و غیره را مدنظر قرار داد. این دوره را که مصادف با پرتاب سفینه های با سرنشین به فضا توسط سازمان هوانوردی و فضایی امریکا (NASA) بود را می توان دوره شکوفایی و باروری علم فاکتورهای انسانی محسوب کرد که ما حصل آن تالیف و تدوین مهم ترین کتب و مراجع این علم می باشد. البته لازم به یادآوری است که یکی از مهم ترین حوادث در حیات علم فاکتورهای انسانی در اواخر این دوره، یعنی در سال ۱۹۷۹ ، به وقوع پیوست و آن حادثه ای در نیروگاه اتمی «تری مایل آیلند» واقع در ایالت پنسیلونیا در ایالات متحده امریکا بود. علت العلل این حادثه که منجر به تعطیل همیشگی یکی از را کتورهای این نیروگاه و تخلیه موقت بیش از ۱۴۰۰۰۰ تن سکنه اطراف آن و میلیاردها دلار ضرر و زیان شد، همانا سر در گمی و اشتباه کارکنان اطاق کنترل عنوان شد. علت آن نیز به نوبه خود عدم ملحوظ داشتن ملاحظات اولیه فاکتورهای انسانی در طراحی اطاق کنترل ذکر شد و این امر در تمام گزارشات و تحقیقات بعدی به عنوان مهمترین نقص «فنی»این نیروگاه تشخیص داده شد. در هر صورت این واقعه نقطه عطفی در تاریخ علم فاکتورهای انسانی محسوب می شود، زیرا که موجب آشنایی مقامات کشوری و افکار عمومی در امریکا با اثرات حیاتی توجه به ملاحظات این علم در بهره برداری سالم و صحیح از تکنولوژی گردید.

در حقیقت از این زمان بود که علم مزبور به طور جدی به عنوان علمی موثر برای «پیشگیری» حوادث صنعتی با آسیب های جانی  و مالی شناخته و مورد استفاده قرار گرفت . دوره سوم یا به عبارت دیگر «نسل سوم» علم فاکتورهای انسانی در آغاز دهه هشتاد (میلادی) آغاز شد.در این زمان تدریجا این اندیشه متبلور شد که در رابطه انسان با ماشین، نه تنها باید به بررسی تعامل این دو عامل در سطح بررسی ایستگاه های کاری و توانائی های روانی انسان ها پرداخت، بلکه در سطوح دیگر، از جمله آموزش و تحلیل عملکرد انسانها در حوزه ای فراخ تر و فراتر از محیط کاری درون اتاق کنترل و یا کابین خلبان را باید مورد بررسی قرار داد (علت تحت توجه قرار گرفتن این مقولات که شاید به ظاهر دور از عرصه های محیط کاری قلمداد شوند، همانا تاثیر مستقیم و نهایی آنها بر رفتار و عملکرد انسان اپراتور در حال انجام کار می باشد.) بدین ترتیب قلمروی «کلان» علم فاکتورهای انسانی متولد شد و مقولاتی از قبیل تاثیر تکنولوژی روی سازمان و مدیرت واحدهای صنعتی، نیازهای خاص سازمانی و اداری یک تکنولوژی مخصوص، نقش ساختار سازمانی در عملکرد و ایمنی یک تکنولوژی، تاثیر فرهنگ نهادی و سازمانی بر روی کارایی، کیفیت تولید و ایمنی و بالاخره اثرات فرهنگ جامه بر روی کاردهی و عملکرد کل سیستم متشکل از مورد مطالعه قرار گرفت.

مداخله ارگونومی در کشورهای در حال توسعه صنعتی

ارگونومی و کشورهای در حال توسعه صنعتی:

    در طول یک قرن گذشته توسعه صنعتی به مقدار بسیار زیادی به توسعه اقتصادی کشورها وپیشرفت اجتماعی در دنیا کمک کرده است. در این مقوله سهم کشورهای توسعه یافته صنعتی از سهم کشورهای در حال توسعه صنعتی به مراتب بیشتر بوده است تا آنجا که در حال حاضر یک وضعیت بسیار ناعادلانه در این دهکده جهانی حکم فرماست.

    از زمان جنگ جهانی دوم، صنایع به مقدار زیادی در جهت چند ملیتی و جهانی شدن پیش رفته اند. در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی بطور متوسط بیش از ۶۰ در صد کل سهم سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه صنعتی را تشکیل می دهد.این پیشرفت سریع جهانی شدن صنعت و انتقال تکنولوژی از کشورهای صاحب صنعت به کشورهای در حالت توسعه صنعتی همیشه نتایج مثبت نداشته است. انتقال سریع تکنولوژی و پیشرفت صنعتی در کشورهای در حال توسعه صنعتی فشارهای زیاد جسمی و روحی بر طبقه کارگر و گروههای فعال این کشورها وارد نموده است و در بسیاری از موارد مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ایجاد نموده است.

    در کشورهای پیشرفته صنعتی کار برد علم ارگونومی به کاهش فشارهای کار و ایمنی نمودن محیط کار و در نتیجه افزایش بهره وری کار کمک نموده است. امروز علم ارگونومی در این کشورها به عنوان هماهنگ کننده و ایجاد توازن ما بین عوامل مختلف و درگیر سیستم های صنعتی و خدماتی جهت ایجاد توسعه پایدار و افزایش بهره وری و حفظ سلامت و رضایت افراد در گیر بکار گرفته می شود.

    متاسفانه در کشورهای در حال توسعه صنعتی به علت عدم آگاهی، نبودن مقررات ایمنی، بهداشت و ارگونومی، نبودن سازمان های اجرایی متعهد و عدم علاقمندی و توجه کارفرمایان و سازمان های کارگری به این اصول مشکلات زیادی محیط های کاری این کشورها را در برگرفته ودر نتیجه بهره وری سیستم ها و کیفیت محصول این کشورها قابل رقابت با کشورهای پیشرفته صنعتی نیست.

    عدم رعایت اصول ارگونومی در برنامه ریزی توسعه موجب زیان های بسیاری در کشورهای در حال توسعه صنعتی شده است. اتفاقات ناهنجار بوپال در کشور هندوستان مثالی است از صدها نمونه نا موفق توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه در مورد بوپال، قرار دادن محل کارخانه در کنار منازل مسکونی مردم و رعایت نکردن اصول ارگونومی در انتقال تکنولوژی دلیل اصلی این حادثه بوده است.

    مورد دیگر که در رابطه با توسعه صنعتی و ارگونومی مورد اهمیت است توجه به فرهنگ ایمنی در محل های کاری است. کمبود فرهنگ ایمنی در میان کارگران و مدیران صنایع و عدم تعهد به این اصول همراه با ضعف منابع انسانی و مالی از دلایل دیگر عدم توجه به اصول ارگونومی در مراکز کاری این کشورهاست.

    کمبود دانش عمومی و گذر سریع از فرهنگ کشاورزی -روستایی به صنعتی-  شهری باعث عدم جدی گرفتن این اصول در صنایع کشورهای در حال توسعه صنعتی شده است . این نادیده گرفتن ها در صنایع کوچک که بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی را در این کشورها شامل می گردد بیشتر است. صنایع کوچک معمولأ شامل بازبینی های دوره ای موسسات دولتی مسئول قرار نمی گیرند. کمبود سرمایه و دانش نیز در این صنایع کوچک باعث افزایش مشکلات و عدم توجه به اصول ایمنی- ارگونومی است از عوامل دیگری که در کشورهای در حال توسعه صنعتی باعث کاهش سلامت و بهره وری نیروی انسانی است، پایین بودن بهداشت عمومی، تغذیه ناکافی، عدم توجه دولت ها به نیازمندی های اولیه مردم و کمبود در آمد افراد و دیگر مشکلات اقتصادی -اجتماعی است که به ویژه گروه کارگری با آن در گیر است.

انتقال تکنولوژی و ارگونومی:

    کشورهای در حال توسعه صنعتی انتقال تکنولوژی را به عنوان سریع ترین راه پیشرفت اقتصادی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم میدانند. تنها به علت مجموعه عوامل پیچیده فرهنگی – اجتماعی – زیر بنائی – اقتصادی – صنعتی و انسانی این سیاست همیشه منجر به بهبود اقتصاد و افزایش کیفیت زندگی اکثریت مردم نشده است.

    اکنون بسیاری از کشورهای در حال توسعه به علت توسعه شتاب زده صنعتی و بی توجهی به اصول ارگونومی در وضعیتی به مراتب بدتر از قبل از توسعه صنعتی خویش قرار دارند.

    از طرف دیگر شواهد متعددی نشان دهنده آنست که انتقال تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه صنعتی برای برخی از صنایع فرار از مقررات ایمنی- ارگونومی در کشورهای صنعتی است. علاوه براین برخی از  کشورهای در حال توسعه صنعتی بخاطر ایجاد شغل و با بی توجهی به سلامت انسان ها و بی ارزش شناختن رفاه جامعه تن به وارد کردن صنایع نامتناسب و یا چشم پوشی از اصول ارگونومی می کند.

    افزایش موقت و کوتاه مدت سوددهی براساس کاهش هزینه های ضروری موقعی امکان پذیر است که نه مقررات دولتی وجود داشته باشد، نه آگاهی عمومی و نه مدیریت مسئول و آینده نگر. متاسفانه در بسیاری موارد توجه به سوددهی کوتاه مدت و نادیده گرفتن اصول یک توسعه پایدار باعث مشکلات زیاد اجتماعی – اقتصادی شده و در نتیجه به افزایش فاصله مابین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه صنعتی در عرصه رقابت جهانی منجر شده است.

مداخله ارگونومی در کشورهای در حال توسعه صنعتی:

    انتقال تکنولوژی نامناسب که قابل تطابق با شرایط محلی نباشد و عدم توجه به اصول ارگونومی در برنامه توسعه صنعتی را باید بع عنوان عوامل مهم عقب افتادگی در کشورهای در حال توسعه صنعتی دانست. این عدم توجه موجب ایجاد یک دوره باطل بیکاری، بدی سلامت، نرخ بالای تصادفات، انگیزه پائین ، افزایش فشارهای جسمی – روانی و کاهش بهره وری در محیط های صنعتی خدماتی شده است. هدف از کاربرد ارگونومی شکستن این دور باطل و ایجاد محیط کاری سالم، ایمن و بهره ور است. هدف ایجاد سیستم هایی است که تمام اعضای متشکله آن (شامل انسان- تکنولوژی – محیط فیزیکی و سازمانی) در هماهنگی کامل جهت بهینه سازی و افزایش کمی و کیفی بازده سیستم بکار گرفته شوند.

    متاسفانه منافع کاربرد ارگونومی در سیستم های صنعتی و خدماتی هنوز بخوبی برای مردم کشورهای در حال توسعه صنعتی تفهیم نشده است. دلایل این عدم موفقیت را می توان در سه عامل اصلی زیر جستجو کرد .

۱- کمبود دانش و آگاهی عمومی در مورد سهم ارگونومی در بهبود سلامت، رضایت و بهره وری انسان.

۲-  عدم تعهد کارفرمایان و عدم در خواست اتحادیه های کارگری و کارگران و بی توجهی سازمان های مسئول دولتی به ارگونومی و کاربرد آن.

۳- کمبود علاقه ارگونومیست های کشورهای پیشرفته صنعتی به مسایل و مشکلات کشورهای در حال توسعه صنعتی.

ارگونومی در کشورهای پیشرفته صنعتی از بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک

علم متولد شده و بیشتر کارهای پژوهشی و آموزشی در این کشورها انجام می شود و به همین خاطر ارگونومی در کشورهای در حال توسعه صنعتی بسیار جوان و در موارد زیادی ناشناخته است.

    اما کشورهای در حال توسعه صنعتی حدود ۱۴۰ کشور از ۱۹۱ کشور سازمان ملل متحد را تشکیل می دهند و جمعیت آنها شامل سه چهارم کل جمعیت جهان است. در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی، کشورهای در حال توسعه نیازمند بیشتر کاربرد ارگونومی می باشند، زیرا این کشورها دارای مشکلات و مسایل بسیار زیادتری در محیط های کاری خود می باشند مسایل و مشکلات در محیط های کار کشورهای در حال توسعه صنعتی متفاوت از کشورهای پیشرفته صنعتی است. دلیل این امر تفاوت بسیار مابین کلیه فاکتور های تشکیل دهنده سیستم های کاری این دو است . شرایط محیط کار، توانایی های نیروی انسانی، نوع مدیریت و سازمان، سطح تکنولوژی مورد استفاده، عوامل فرهنگی و اجتماعی در این سیستمها متفاوت است. به همین خاطر کشورهای در حال توسعه صنعتی نیازمند روش های ارگونومی متناسب با شرایط خاص خود هستند. اما بعلت کمبود دسترسی به منابع و دانش ارگونومی در این کشورها آنها نیازمند کمک و همکاری علمی و علمی با کشورهای صاحب این دانش هستند. این همکاری البته منافع دو طرفه برای هر دوی گروههای در گیر در بر خواهد داشت. مهمترین کمک به کشورهای در حال توسعه صنعتی همکاری در بخش آموزشی است.

    تعلیم و تربیت ضرورت کلیدی برای افزایش صلاحیت و کار آئی مردم جهت کاربرد اصول ارگونومی در محیط های کاری است. آموزش ارگونومی باید منجر به ایجاد یک پروسه اجرایی در محیط های کار بشود. هدف از آموزش ارگونومی ایجاد آگاهی و دانش در میان کارگران در زمینه شناخت خطرهای محل کار، ارزیابی و سنجش شرایط محیط کار، ارائه راه حل های قابل اجرا، اجرا و بهبود شرایط محیط کار بوسیله مشارکت همه افراد درگیر است. بنابراین آموزش ارگونومی باید منطبق با نیازمندی ها، فرهنگ و سطح تکنولوژی و دانش افراد باشد تا افراد بتوانند با استفاده از امکانات موجودشان مسائل خود را ارزیابی و مرتفع نمایند.

کارهای آموزشی پژوهشی در ایران:

خوشبختانه ایران نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه صنعتی در زمینه

دانش ارگونومی مقام نسبتا بالائی دارد. ما خوشبختانه تعداد زیادی  ارگونومیست صاحب نام در جهان داریم که ظرفیت بالا و موثری برای ارتقاء دانش ارگونومی در کشور ما هستند.

    خوشبختانه ارگونومی در چندین دانشگاه تدریس می شود و علاقمندی به این رشته بخصوص پس از تشکیل انجمن ارگونومی در ایران بسیار رو به افزایش است. در زمینه کاربرد ارگونومی در صنعت نیز ایران دارای مقام بالایی نسبت به بسیاری از کشورهای در حال توسعه صنعتی است. ارگونومی از سال ۱۹۹۳ بصورت جدی در داخل صنعت ایران بکار گرفته شد. فعالیت های مرکز ارگونومی کشورهای در حال توسعه در ایران از تاریخ ۱۹۹۵ یعنی ده سال پیش در ایران آغاز گردید.در این مدت بیش از ۴۸۵ نفر از مدیران صنایع، کارمندان دانشگاهی و کارمندان سازمان های دولتی در کارگاه های آموزش مقدماتی ارگونومی گرفته اند. در دانشگاه لولیا ۹ نفر دختر و پسر ایرانی موفق به اخذ فوق لیسانس ارگونومی شده اند و چهار دانشجوی ایرانی مشغول پژوهش در زمینه های مختلف ارگونومی در ایران برای دوره دکترا هستند . علاوه براین با همکاری

CEDC دو دوره آموزشی دانشگاهی در دست آمادگی است تا در مراکز آموزشی ایران ارائه شوند.

مداخله ارگونومی در صنعت:

     فلسفه مداخله ارگونومی در صنعت بر پایه این اصل بنا شده است که بهبود شرایط کار منجر به صرفه جویی در هزینه های جاری، بهبهود بهره وری و افزایش کیفیت محصول میگردد.

برای اجرای موفق پروژه ارگونومی در صنعت توجه و اجرای مجموع روش های نامبرده در زیر   ضروری است:

۱-مشارکت کلیه افراد و گروههای در گیر در کلیه مراحل مداخله ارگونومی از آغاز پروژه تا اتمام پروژه    Participation

۲- کارگروهی متشکل از مهارت های مختلف Team working

۳-استفاده بهینه از کلیه منابع و امکانات موجود در صنعت Resource utilization

۴- تقدم به راه‌حل‌ها وبهینه‌سازی‌های کم‌خرج و یا بدون‌خرج low cost-no cost solutions

۵- ایجاد یک فرآیند آموختن دانش Learning proces

۶- تاکید بر ایجاد فرآیند مداخله ارگونومی در صنعت ‌و نه اجرای چند مورد خاص Process Oriented

۷- نقش متخصص ارگونومی به عنوان تسهیل کننده و مشاور علمی Facilitator

۸- ایجاد فرهنگ ارگونومی در صنعت و آگاه ساختن کلیه کارمندان و کارگران از اهداف پروژه

برای اینکه بتوان روش های نامبرده در بالا را بخوبی انجام داد، آماده ساختن سازمان و ایجاد اقدامات نامبرده در زیر ضروری است.

۱- حمایت مدیریت صنعت از پروژه ارگونومی و اعلام آن در سطح صنعت

۲- ایجاد یک نظام مدیریتی فعال در داخل صنعت برای راهبری پروژه ارگونومی

۳- تشکیل گروه های فعال کاری برای اجرای پروژه ارگونومی

۴- پشتیبانی علمی از گروه های فعال و افراد در گیر پروژه توسط مشاور علمی پروژه

۵- ایجاد یک شبکه ارتباطی فعال و کار آمد در داخل صنعت

۶- استفاده از روش های استاندارد برای طراحی پروژه های ارگونومی در داخل گروههای کاری و ارتباطات مانند    LFA

۷- ایجاد یک شبکه باز خورد که مورد قبول گروه های کاری باشدFeed back system

۸- ایجاد یک سیستم پاداش مورد قبول افراد برای کارهای خوب انجام شدهReward system

۹- ثبت کلیه فعالیت های انجام شدهDocumentation

۱۰-        ایجاد یک سیستم ارزیابی فعالیت های انجام شده

تجربه مداخله ارگونومی در کشورهای در حال توسعه صنعتی و بافرهنگ های متفاوت و بخصوص در ایران نشان داده است که در گیری کارمندان در فعالیت های ارگونومیکی و مشارکت آنها در گروههای کاری ارگونومی منجر به ایجاد یک فضای مثبت و خلاق در داخل صنعت گردیده است.

    در این مقوله  آموزش و آگاه سازی کارمندان به دانش ارگونومی معمولا حاصلی فراتر از ایجاد مهارت در زمینه خاص ارگونومی در افراد داشته است و منجر به نتایج سینرژی بیشتری برای صنعت شده است.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت ارگونومی و نقش آن در بهبود ایمنی
  • مقاله نقش تنظیمی OSHA در ایمنی
  • مقاله ارگونومی و کاربرد آن
  • مقاله اهداف ارگونومی
  • گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه دارو پخش و راهکارهای آن (ارگونومی)
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.