مقاله استان خوزستان (نظام استقرار روستاها)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله  استان خوزستان (نظام استقرار روستاها)

تعداد صفحات : ۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله نظام استقرار روستاها در خوزستان و شکل بافت و نحوه رشد روستاها و مراکر تجمع آن بحث می شود.

شکل بافت روستاهای استان را از نظر پیچیدگی یا سادگی می توان به دو گروه تقسیم کرد. برخی در اثر طولانی بودن سکونت در آنها ترکیبی کاملتر دارند و پاره ای بدلیل کم سابقه بودن و یا تغییر مداوم دارای ترکیب ساده و ابتدائی تری هستند. گذشته از این گروه بندی ، چون بافت هر ده پاسخی به نیازهای ساکنین آن است و ضرورتاً در عکس العمل نسبت به عوامل طبیعی شکل یافته است ، می توان بافت روستاهای استان را از نظر شکل ظاهری ، تراکم و نوع استقرار نسبت به ویژگیهای طبیعی در گونه های معینی جای داد. شکل بافت روستاها به اشکال: نسبت به مسیر رودخانه ، در دشت، نسبت به ارتفاعات، روستاهای نو می باشد. روستا نسبت به مسیر رودخانه فراوان ترین اشکال بافت در استان خوزستان است . بدلیل عبور رود ها و شاخه های آنها از سراسر جلگه ، روستاهای بسیاری بویژه در مناطق جنوب و غرب استان در این گروه جای می گیرند. روستا در این حالت کاملا نزدیک به رودخانه است و مواردی که اندکی از آن فاصله گرفته و در عین حال از مسیر آن پیروی می کند کمتر است . علت اصلی چنین نوع استقراری ، احتیاج تک تک خانوارهای روستایی به دسترسی به آب است که در طول روز باعث رفت و آمد مکرر به کنار آب می شود و همچنین اختلاف سطح اندکی که رودخانه را از زمینهای مجاور آن جدا می سازد و علت نزدیکی بیش از حد آبادی با رود می گردد.

واژه های کلیدی: روستاها، خوزستان، جاده

فهرست مطالب

الف – نظام استقرار    ۴
۱- شکل بافت    ۵
الف – نسبت به مسیر رودخانه     ۵
ب – در میان دشت    ۷
ج – نسبت به ارتفاعات    ۹
د – روستاهای نو    ۱۰
نحوه رشد روستا    ۱۱
الف – جاده روستایی    ۱۳
ب – جاده اصلی     ۱۴
کوچه ها    ۱۶
مراکز تجمع    ۱۸

الف – نظام استقرار

در استان خوزستان در دو منطقه کوهستان و جلگه قواعد متفاوتی نظام استقرار روستا را تبیین می کنند. همواری سطح جلگه ،‌عبور رودخانه های پر آبی که بیشه های اطراف آن حتی در گرمترین ماههای سال که در ین منطقه بسیار طولانی است ، همیشه سبز و خرمند ، مراتع زمستانی وسیع و زمینهای حاصلخیز فراوان ،‌هورها و نیز ارهای آنها ،‌شوره زارها و شنهای روان که با طوفانها جابجا می شوند از مشخصات این دشت گرمسیری است . کوههای همجوار جلگه که چون دیواری بلند آنرا محدود ساخته منطقه ای ایجاد کرده اند که بلندترین نقاط آن قله های برفگیر است . با کاهش ارتفاع جنگلهای وسیع بلوط و مراتعی که در نیمه سرد سال سرسبزند رخ می نمایند. در اینجا دشت های کوچک مرتفع که هوای معتدلی دارند در میان رشته کوههائی هم جهت قرار گرفته اند و بعضا با گذرگاههای صعب العبور بهم متصل می شوند ( ش – ۱۶۱) . این عوامل بوده که در انتخاب مکانی برای سکونت ، برای تمدنهای باستانی که هزاران سال پیش درین منطقه سر برداشتند و آثارشان در همه نقاط استان مشهود است ملاک و معیار قرار گرفته اند. همینها همراه با عوامل دیگری چون کشف نفت با پیامد ایجاد ور شد شهرها و احداث جاده ها برای کوچ نشینانی که در اطراف سده اخیر ساکن شده اند نیز مطرح بوده است.

۱- شکل بافت

شکل بافت روستاهای استان را از نظر پیچیدگی یا سادگی می توان به دو گروه تقسیم کرد. برخی در اثر طولانی بودن سکونت در آنها ترکیبی کاملتر دارند و پاره ای بدلیل کم سابقه بودن و یا تغییر مداوم دارای ترکیب ساده و ابتدائی تری هستند. گذشته از این گروه بندی ، چون بافت هر ده پاسخی به نیازهای ساکنین آن است و ضرورتاً در عکس العمل نسبت به عوامل طبیعی شکل یافته است ، می توان بافت روستاهای استان را از نظر شکل ظاهری ، تراکم و نوع استقرار نسبت به ویژگیهای طبیعی در گونه های معینی جای داد.

الف – نسبت به مسیر رودخانه :

۱- (ش – ۱۹۱) این نمونه از فراوان ترین اشکال بافت در استان خوزستان است . بدلیل عبور رود ها و شاخه های آنها از سراسر جلگه ، روستاهای بسیاری بویژه در مناطق جنوب و غرب استان در این گروه جای می گیرند. روستا در این حالت کاملا نزدیک به رودخانه است و مواردی که اندکی از آن فاصله گرفته و در عین حال از مسیر آن پیروی می کند کمتر است . علت اصلی چنین نوع استقراری ، احتیاج تک تک خانوارهای روستایی به دسترسی به آب است که در طول روز باعث رفت و آمد مکرر به کنار آب می شود و همچنین اختلاف سطح اندکی که رودخانه را از زمینهای مجاور آن جدا می سازد و علت نزدیکی بیش از حد آبادی با رود می گردد.

گاهی تبعیت بافت ده از رود با واسطه انجام می شود. بعنوان مثال درختان نخل را در طول ساحل رودخانه می کارند و برای رسیدگی به آنها بالاجبار خانه های خویش را در کنار نخلستانها بنا می کنند. بدین ترتیب با اینکه بافت روستا بیش از پیش پراکنده و از هم گسیخته می گردد اما با واسطه استقرار نخلستانها از شکل رودخانه تبعیت می کند.

۲- (ش – ۱۹۲) بافت اینگونه آبادیها بعلت قرارگرفتن در محل پیچش رودخانه یا از جهت های مختلف حرکت رود خانه تبعیت می کند و یا شکلی مستقل از مسیر آب می یابد. در هر صورت شکل کلی بافت از کشیدگی خارج شده و به ترکیب دایره نزدیک می گردد. اگر چه حیات این روستاها به آب رودخانه وابسته است اما شکل آنها بعلت موقعیت خاصی که در آن واقعند از جریان آب پیروی نمی کند. فاصله میان آبادی و رودخانه با زمینهای کشاورزی بسیار مرغوب پر شده که در برخی موارد تعلق به همه اهالی روستا دارد.

۳- (ش – ۱۹۳) در این موارد که بیشتر در نواحی پر سابقه تردیده می شود آبادی در کنار آب قرار گرفته اما بعلت عمق زیاد بستر رودخانه و همچنین تجربه سالیان دراز که به ایشان آموخته نزدیکی با آب می تواند در هنگام طغیان رود خسارات زیادی ببار آورد، اتصال روستا با لبه رودخانه شرط ضروری استقرار نیست. آبادی از کرانه رودخانه فاصله گرفته و دارای شکلی کاملاً مستقل است. پیچیدگی اینگونه بافت ها بیشتر است و بر خلاف سایر انواع که غالباً پراکنده و نامنظم اند، انسجام و نظمی طبیعی بین عناصر در اینگونه دیده می شود. نزدیکی به آب سبب گشته تا بسیاری از کوچه ها رو به سوی آن داشته باشند.

ب – در میان دشت:

۱- (ش – ۱۹۴) در این حالت بافت روستا بدون تمایل آشکار به عنصری خارجی شکلی مستقل می یابد و فشردگی و پیچیدگی آن حاصل سکونت طولانی و استقلال در تأمین معیشت است . با کاهش قدرت ملاکین در محدود ساختن زمینهای مورد استفاده روستا و افزایش جمعیت آن در اثر بهبود امکانات بهداشتی شکل مستقل و محدود اینگونه ابادیها دستخوش تغییر گشته و عمدتاً بر راستای جاده های ورودی و خروجی روستا گسترش یافته اند.

۲- ( ش – ۱۹۵) در چنین مواردی که روستا با رودخانه فاصله دارد، گاهی وجود جاده ای یا نهر آبی که آبادی را آبیاری می کند سبب می شود تا شکل بافت در آن جهت تغییر یابد. در این جا کاملاً مشخص می شود که بافت روستا عنصری است که در جهت نیروهای قوی تغییر شکل می دهد و انعطاف می پذیرد. بخوبی مشهود است که هر چه عاملی قوی تر باشد در نزدگی روزمره روستائیان تأثیر بیشتری داشته و آنانرا بطرف خود جذب می کند که شکل بافت مستقیماً از آن منتج می گردد. پس از آب در بسیاری از موارد جاده ای که بطرف جاده اصلی یا شهر می رود دارای چنین قدرتی است.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله زیگورات چغازنبیل خوزستان
  • مقاله اوضاع طبیعی استان خوزستان
  • مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.