مقاله استان مشهد (بررسی وضعیت مسکن)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله استان مشهد (بررسی وضعیت مسکن)

تعداد صفحات :۱۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی مجموعه های مسکونی در مشهد، نظام دسترسیها و الگوی حرکت سواره و پیاده، بررسی نحوه همگنی مجموعه با بافت اطراف و محیط و برر سی واحدهای مسکونی و فضاهای درونی آنها: ( بطور کلی) می پردازد.

نام: ساختمان« زیست خاور»

مکان: مجاور میدان شریعتی (تقی آباد)

زمان: اواخر پهلوی دوم(طراحی شده توسط شرکتS.O.M. ) – تکمیل شده پس از انقلاب.

دسترسیها: خیابان اصلی شریعتی  ( کوهسنگی)، شریعتی ۴ و خیابان مسعودی،

کاربریها: در طرح پیشنهادی ، تجاری، اداری،  مسکونی وتفریجی ، پیش بینی شده بود، ولی در وضعیت فعلی کابریها فقط تجاری و مسکونی هستند. این ساختمان که به صورت یکپارچه  طراحی شده، در قسمت زیرین و همکف به صورت تجاری عمده، در سطح شهر عمل می کند. هماهنگی فضایی سطوح تجاری، از طریق فضای خالی( وید) مرکزی ( که از سقف نور می گیرد ) و ارتباطات آنها به وسیله پله ، آسانسور و پله برقی، تأمین شده است. پارکینگها عمومی پشت قسمت تجاری جای گرفته اند. در قسمت فوقانی واحدهای مسکونی قرار دارند. در این قسمت از الگوی راهروی مرکزی و ردیف واحدهای چیده شده در دو طرف آن، استفاده شده است. این بخش که یک برج ۱۵ طبقه است، در قسمت زیرین به کاربری تجاری و در طبقات بالا به واحدهای مسکونی اختصاص یافته است. ارتباط آپارتمانها با بیرون از طریق خیابان فرعی جنوب زمین ، به صورت مستقل و مجزا از تجاری برقرار است.

لازم به تذکر است که این بنا یکی از بلندترین ساختمانهای موجود در شهر  مشهد است وم با وجود تمهیدات پیش بینی شده در طراحی، نتوانسته است به خوبی با بافت کم ارتفاع اطراف خد ترکیب شود بلکه بیشتر به شکل یک قطعه  مجزا و به عنوان نشانه ای شهری در این منطقه  مطرح شده است. می توان گفت که این ساختمان تا حد زیادی محدوده اطراف خود را تحت نفوذ قرار داده و محرومیت بسیاری از واحدهای مسکونی پیرامون خود را از میان برده است. به دلیل آنکه ساخت بنا قبل از انقلاب آغاز و پس از آن به پایان رسید، تغییرات زیادی در طرح و کاربریهای پیش بینی شده برای ان به وجود آمد. به عنوان مثال: کاربریهای اداری ( در ۴ طبقه بالای تجاری) تفریحی ( استخر، سالن بولینگ، سینماو …..) و هتل ( دوطبقه بالای اداری ) از بنا حذف و واحدهای مسکونی مجموعه که به صورت دوبلکس، با بالکنهای  بزرگ طراحی شده بودند، به واحدهای یک طبقه بدون بالکن تبدیل شدند و بدین ترتیب تنوعات موجود در طرح اصلی از میان رفت.

نام :‌ مجموعه مسکونی « ۶۰ دستگاه»

واژه های کلیدی: مجموعه های مسکونی، مشهد

فهرست مطالب

بررسی مجموعه های مسکونی در مشهد   ۴
۱- مجتمع مسکونی فیروزه   ۴
۱- بررسی ویژیگیهای کالبدی – فضایی مجموعه   ۵
نظام دسترسیها و الگوی حرکت سواره و پیاده   ۵
بررسی نحوه همگنی مجموعه با بافت اطراف و محیط   ۶
بررسی واحدهای مسکونی و فضاهای درونی آنها: ( بطور کلی)   ۸
جمع بندی   ۱۰

بررسی مجموعه های مسکونی در مشهد

از آنجائی که برای طراحی یک مجموعه  مسکونی، آگاهی نسبت به وضعیت مجموعه هایی که تاکنون در این شهر به وجود آمده اند و تأثیراتی که از مرحله طراحی تا زمان استفاده ، از محیط گرفته یا بر آن می گذارند، ضروری می نماید. با عنایت به این مهم، در این بخش  از رساله حاضر، چند نمونه شاخص و تأثیر گذار در بخشهای مختلف شهر انتخاب شده اند تا به ترتیب زمانی و با بررسی نکات مثبت و منفی آنها، شناخت دقیق تری از وضعیت این پدیده ها در سطح شهر به دست آید.

ارائه اطلاعات در مورد این مجموعه ها در قالب: نمایش موقعیت قرارگیری در شهر، دیدهای گوناگون در وضعیت موجود از آنها، تصویری بازسازی شده از مجموعه ( برایدرک بهتر بیان معماری آنها) ، همچنین نقشه ها و سایر مشخصات. در موارد لازم، اطلاعات نقشه ها و سایر توضیحات ضروری در ارتباط با بنا این بررسی را کاملتر میکند.

۱- مجتمع مسکونی فیروزه:

علت انتخاب:‌این مجموعه یکی از معدود مجتمعهای مسکونی مشهد است که پس از آپارتمانهای مرتفع در عرصه ساخت و ساز مسکن، به بلند مرتبه سازی روی آورده و امکان زندگی در ارتفاع بیش از ۵۶ طبقه را برای ساکنین، فراهم نموده است.

۱- بررسی ویژیگیهای کالبدی – فضایی مجموعه:

مجتمع مسکونی فیروزه با تعداد ۱۴۰۰ واحد مسکونی در قسمتی از شهر واقع شده که بیشترین کابری اراضی آن مسکونی است.

موقعیت شهری و کاربریهای بافت پیرامونی و بلافصل:

این مجموعه در محدوده بین بلوار شهید قرنی ( بلوار فردوسی) ، بلوار شهید صادقی (بلوار سازمان آب) و بلوار قاضی طباطبایی واقع شده است. کاربریهای اطراف آن در حوزه پیرامونی عبارتند از:

۱- اورژانس   ۲- مجموعه فنی و حرفه ای  ۳- هتل صبا

۴- پمپ بنزین   ۵- بیمارستان خاتم الانبیاء  ۶- مجموعه ورزشی کارگران و مجموعه تفریحی ۷- مجموعه های مسکونی با قدمت زیاد نظیر ۶۰۰ دستگاه،۵۱۲ دستگاه مجموعه مسکونی شرکت گاز و مجموعه مسکونی فرهنگیان

کاربریهای داخل مجموعه و در حوزه بلافصل آن عبارتند از :

۱- مسکونی  ۲- مرکز تجاری ۳- درمانگاه ۴- مسجد

نظام دسترسیها و الگوی حرکت سواره و پیاده:

کل مجموعه به ۶ فاز مجزا از یکدیگر تقسیم شده که هر کدام دارای هیات مدیره مختص به خود می باشد و هیچگونه ارتباطی بین فازهای مختلف وجود ندارد. تفکیک حرکت سواره و پیاده بدین ترتیب است که حرکت سواره در فضاهای  ارتباطی که در بین فازهای مختلف ایجاد شده اند، صورت می گیرد و هیچگونه تداخل حرکتی سواره در داخل محوطه های درونی مجتمع وجود ندارد، مگر در موارد اضطراری.

بررسی نحوه همگنی مجموعه با بافت اطراف و محیط:

در این زمینه می توان به نکات زیر اشاره نمود:

۱- برجها طوری طراحی شده اند که حداقل سایه اندازی را بر هم داشته باشند.

۲- اگر چه ریتم افقی- عمودی و نیز شکستگیهایی در نما دیده می شود، ولیعدم استفاده از مصالح متنوع، موجب بوجو آمدن سیمایی یکنواخت در بدنه شده است که البته  وجود تراسها وفضاهای باز در طبقات و نیز ریتم نما، از تأثیر آن کاسته است.

۳- وجود فضاهای باز در طبقات بالای برجها، نکته ای قابل توجه است که تنها در مورد تعداد واحدهای معدودی استفاده گشته است و در جای خود قابل تقدیر و تأمل است.

۴- مسأله اشراف مجمع بر منازل مسکونی اطراف و نیز طراحی تراسها رو به فضای خصوصی بافت مسکونی مجاور، یکی از نکات منفی پروژه است. چرا که با توجه به نظر  خواهی صورت گرفته از ساکنین، یکی از کابریهای عمده تراسها، مسأله چشم انداز ذکر شده است که با درنظر گرفتن اشراف بوجود آمده بر منازل اطراف، مطلوب نمی باشد.

۵- بهتر بود که حجم برجها با افزایش ارتفاع پلکانی می شد تا از تأثیر ارتفاع زیاد آنها بر بافت مجاور بکاهد.

۶- غلبه توده بر فضا، بجای فضا بر توده از معضلات مجموعه است.

۷- فازهای مختلف مجتمع با. نرده از محیط پیرامونی خود تفکیک شده اند.

۸- کمبود فضاهای سبز ونشیمن و نیز مکانهای جمعی مناسب که بصورتی شایسته تجهیز شده باشند، باعث انروای ساکنین شده و از بعد اجتماعی مجتمع کاسته است.

۹- فضای باز مجموعه نیز، عموماً‌ با موزائیک فرش شده است و فضاهای تجمع جهت گذران اوقات فراغت ونیز ایجاد همبستگی اجتماعی در ساکنین، متناسب با جمعیت مجموعه وجود ندارد.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.