مقاله استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی در غلات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی در غلات

تعداد صفحات : ۱۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در حال حاضر گرایش فزاینده ای برای تولید انبوه هاپلوئید در غلات و سایر گیاهان زراعی و باغی وجود دارد. هاپلوئید استفاده های فراوانی در تحقیقات ژنتیکی و برنامه های اصلاحی از قبیل تعیین نقش هد های ژنتیکی، تعیین همولوژی در یک ژنوم و همچنین بین ژنومها، تسهیل مطالعات موتاسیون، تسهیل مطالعات صفات کمی، سرعت بخشیدن به برنامه های اصلاحی و افزایش کارآیی سلکسیون دارند. در این مقاله استفاده از هاپلوئیدها در برنامه های اصلاحی با تاکید در غلات ارائه می گردد.

تولید هاپلوئید از طریق گشت پرچم ساده ترین و معمولترین روش می باشد که در بسیاری موارد میزان تولید گزارش شده قابل ملاحظه می باشند. متاسفانه وابستگی ژنتیکی در غالب گزارشهای یاد شده به چشم می خورد، بطوری که فقط بعضی از ژنوتیپ ها نسبت به یک تکنیک کشت پرچم واکنش مطلوب نشان می دهند. از طرف دیگر ظهور گیاهان آلبینو یک مشکل اساسی در این سیستم محسوب می شود.

تولید هاپلوئید از طریق حذف کروموزومی مبنی بر تلقیح بین دو گونه گیاهی می باشد که بعد از تلقیح و در طول تشکیل جنین کروموزومهای یکی از والدین حذف گردیده و باعث ایجاد جنین و بدنبال آن گیاهچه های هاپلوئید می شود.

واژه های کلیدی: تولید هاپلوئید، گشت پرچم، برنامه اصلاحی، سلکسیون،

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۳
۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی    ۴
۲-افزایش کارآیی سلکسیون:    ۴
شرایط یک سیستم تولید هاپلوئید برای استفاده در برنامه های اصلاحی    ۵
روشهای تولیدی هاپلوئید    ۷
۱-کشت پرچم و دانه گرده نارس    ۷
۲-کشت تخمدان و تخمک    ۸
عوامل موثر در تولید هاپلوئید در این روش:    ۸
تولید ارقام جدید با استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی    ۹
منابع    ۱۲

منابع

۱-Barclay, I.R. 1975. High ferequencies of haploid production in wheat (Ttricum aestivum) by chromosomr elimination. Nature 256: 410-411.

۲-Bazorgipour, R. 1991. the use of in vitro techniques or crop improvement in cerals. Ph. D. thesis. The University of Cambridge. U.K.

۳-Jasha, K.J and Kao. 1970. High frequency haploid production in barley (Hordeum vulgare L.). Nayure 225: 874-876.

۴-Laurie, D.A and M.D. Vennet 1988. The production of gapioid wgeat plants from wheat x maize crosses. Theor. Appl. Genet. 76: 393-397.

۵-Nei, M, 1953. the effeciency odf haploid method of plant breeding. Heredity 18:19-100.

۶-Pickering, R.A. and P. Fevaux, 1992. Haploid production: Approaches and usr in plant breeding. In: P.R.Shewry. (ed). Barley: biochemistry, molecular biology and biotechnology. G.A.B International Wallingford U.K.

۷-Sitch. L.A. 1985. The produvtion and utilization of wheat doubles hapioids from the interspecific crosses with Hordeum bulbosu,. Ph. D. thesis. The University of Cambridge.

۸-Snape, J.W. 1982. the uses of doubled haploids in plant breeding. In: Induced variability in plant breeding. Venter for Agricultural Publishinh and Documentation. Wegenigen, The Netherlands, 52-58.

۹-International Wheat Genetics Symposium 1993. Abstracts and programme,. Beihing. China

مقدمه

در حال حاضر گرایش فزاینده ای برای تولید انبوه هاپلوئید در غلات و سایر گیاهان زراعی و باغی وجود دارد. هاپلوئید استفاده های فراوانی در تحقیقات ژنتیکی و برنامه هیا اصلاحی از قبیل تعیین نقشهد های ژنتیکی، تعیین همولوژی در یک ژنوم و همچنین بین ژنومها، تسهیل مطالعات موتاسیون، تسهیل مطالعات صفات کمی، سرعت بخشیدن به برنامه های اصلاحی و افزایش کارآیی سلکسیون دارند. در این مقاله استفاده از هاپلوئیدها در برنامه های اصلاحی با تاکید در غلات ارائه یم گردد.

مزایای روش اصلاحی هاپلوئید (Doubled haploid system)

از نظر اصلاحی در گیاهان خودگشن همچون غلات، سیستم دابلد هاپلوئید می تواند مستقیماً جهت تولید ارقام جدید استفاده شود. زیرا هر لاین دابلد هاپلوئید تولید شده پتانسیل تبدیل شدن به یک کالتیوار جدید را دارا می باشد. مزایای اصلی سیستم دابلد هاپلوئید در مقایسه با روشهای کلاسیک اصلاحی بشرح ذیل است:

۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی

۲-افزایش کارایی سلکسیون در طول برنامه

۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی

در روشهای کلاسیک اصلاحی (پدیدگری، بالک) حدوداً ۶ نسل خودگشنی جهت دستیابی به حد نصاب کافی هموزیگوتی بعد از کراس اولیه زمان لازم است. هر نسل خودگشنی باعث کاهش هتروزیگوسیتی و افزایش هموزیگوسیتی می گردد. با n تعداد ژن، نسبت گیاهان هموزیگوت بعد از m نسل خودگشنی را می توان با فرمول  محاسبه نمود. برای مثال با درنظر گرفتن ۵ جفت ژن مستقل بعد از ۵ نسل خودگشنی حدوداً ۸۵% گیاهان هموزیگوت خواهند بود.

بدیهی است که با درنظر گرفتن کلیه ژنهای حتی بعد از تعداد زیاید نسلهای خودگشنی هموزیگوسیتی کامل بدست نمی آید. مهمترین مزیت سیستم دابلد هاپلوئیدی دستیابی به هموزیگوسیتی در حداقل زمان ممکن می باشد و بعد از تولید هاپلو.ئید از گیاهان هتروزیگوت (F1) و سپس دابلد هاپلوئید، هموزیگوسیتی مطلق بدون توجه به تعداد ژنهای در حال تفکیک حاصل میگردد. این امتیاز جهت تثبیت ژنهای صفات کمی حائز اهمیت است.

۲-افزایش کارآیی سلکسیون:

الف-صفات کیفی (ژنهای اصلی): احتمال دستیابی به یک ژنوتیپ خاص مورد نظر (ترکیب خاصی از ژنها در شرایط هموزیگوت) با n تعداد ژن در نسل (۱/۴)nF2 در حالی که این احتمال با سیستم هاپلوئیدی در مقابل ۱/۶۴ در نسل F2 روشهای کلاسیک می شود.

ب-صفات کمی: امتیاز افزایش کارآیی سلکسیون در سیستم هاپلوئیدی بیشتر در مورد صفات کمی مورد توجه می باشد. اولا در این سیستم واریانس افزایشی تنها جز واریانس ژنتیکی در لاینها می باشد که ارزش واقعی بریدینگ آنها اشکار می سازد. در مقایسه در سیستمهای کلاسیک واریانس غالبیت نیز وجود دارد که باعث می شود ارزش واقعی بریدینگ آنها مبهم و پیچیده گردد (جدول شماره ۱). ثانیاً در سیستم هاپلوئیدی از آنجائی که لاینها هموزیگوت مطلق می باشند، تمام گیاهان در یک واحد / قطعه آزمایشی از نظر ژنتیکی یکسان می باشند. درصورتی که سیستمهای کلاسیک مثل F3 و یا F4 از آنجائی که تفرق ژنتیکی در گیاهان داخل قطعه آزمایش صورت می گیرد باعث بروز اختلافات ژنتیکی داخل قطعه ازمایشی و در نتیجه بریدر می بایستی هم داخل قطعه و همچنین بین قطعات آزمایشی سلکسیون را انجام دهد که تا حدودی باعث پیچیدگی و مستلزم دقت بیشار می باشد. در سیستم هاپلوئیدی سلکسیون فقی بین قطعات آزمایشی انجام می گیرد (جدول شماره ۲). ثالثاً تا آنجائی که حساسیت سلکسیون از یک نسل به نسل دیگر مطرح می باشد، لاینهیا دابلد هاپلوئید بواسطه هموزیگوسیتی مطلق یک همبستگی ژنتیکی کامل از والدین به نتاج نشان می دهند، در حالی که در سیستمهای کلاسیک هیچگاه چنین همبستگی کاملی وجود ندارد (جدول شماره ۳).

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.