مقاله اصول انتخاب رسانه های آموزشی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله اصول انتخاب رسانه های آموزشی

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تعاریف تکنولوژی آموزشی، تعریف رسانه آموزشی، اصول انتخاب رسانه های آموزشی، انواع اهداف آموزشی، اهمیت و کاربرد رسانه های آموزشی، منشاء اهداف آموزشی، فیلیپ چارت ، نمودارها، و انواع پوسترها را مورد بررسی قرار می دهد.

به کلیه امکاناتی اطلاق می شود که می توانند شرایطی را به وجود آورند که تحت ان شرایط ، فراگیران قادر خواهند بود اطلاعات ، رفتار و مهارتهای جدیدی را با درک کامل بدست آورند ؛ به عبارت دیگر رسانه ها ، افراد ، ابزار یا موقعیتی هستند که بوسیله آنها پیام ارایه می شود . با این تعریف مربی ، کتاب ، فیلم ، اسلاید و…. همه رسانه خوانده می شود .

یکى از نگرانى هاى معلمان و آموزشگران در حیطه تکنولوژى آموزشى نحوه معیار انتخاب رسانه آموزشى مناسب مى باشد. به هنگام انتخاب وسایل کمک آموزشی، معلمان با چنان توده اى از امکانات و رسانه هاى آموزشى مواجه مى باشند که اغلب انتخاب بهترین آنها چه از نظر اثر بخشى بر یادگیرى و پیشرفت تحصیلى فراگیران و چه از نظر هزینه-اثر بخشى آنها، کارى واقعاً دشوار مى باشد. براون ، لوایزر و هارکلرود در سال ۱۹۹۵ به طور خلاصه چند اصل عمومی را برای راهنمائی در انتخاب و استفاده از رسانه های  معرفی کرده اند: هیچ رسانه ، رویه یا تجربه خا صی نمی تواند به تنهائی برای یادگیری بهترین باشد.

در موقع انتخاب رسانه با یستی اطمینان یافت که  رسانه منتخب، با اهداف رفتاری آموزشی هماهنگی دارد .

بخاطر داشته باشید که استفاده موثر از یک رسانه در امر آموزش یک موضوع خاص، مستلزم شناخت کافی آن رسانه و دا شتن مهارت لازم برای آن کارمی باشد .

واژه های کلیدی: تکنولوژی آموزشی، رسانه آموزشی، اهداف آموزشی، فیلیپ چارت ، نمودارها، و پوسترها

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
تعاریف تکنولوژی آموزشی    ۴
تعریف رسانه آموزشی     ۵
اصول انتخاب رسانه های آموزشی     ۶
انواع اهداف آموزشی    ۹
طبقه بندی اهداف آموزشی    ۱۰
تعیین منابع    ۱۱
تعیین نیروی انسانی    ۱۱
تعیین فضاهای آموزشی    ۱۲
رسانه های آموزشی    ۱۲
اهمیت و کاربرد رسانه های آموزشی    ۱۳
اصول انتخاب رسانه هاى آموزشی    ۱۳
منشاء اهداف آموزشی    ۱۵
انواع چارتها    ۲۲
فرم ارائه مطالب    ۲۳
ماهیت محتوا     ۲۵
انواع نمودارها     ۲۶
فیلیپ چارت     ۲۹
پوسترها     ۳۰
پوسترها یا یک نظری هستند یا چند نظری    ۳۲
ویژگیهای یک پوستر خوب    ۳۲
طرز تهیه یک پوستر    ۳۳
انواع پوسترها    ۳۴
اصول تهیه پوسترها    ۳۵
ارزشیابی پوستر    ۳۶
منابع     ۳۸

منابع

تکنو لوژی آموزشی  ( دوره  مهارت های آموزشی مربیان آموزش گاه های بهورزی )- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

دستور العمل های فنی آموزش بهداشت – دفتر بر نامه های آموزش سلامت /

قدوسیان- احمد/ مبانی و کاربرد تکنولوژی آموزشی در ارتقا سلامت /

پارک – پارک  کلیات خدمات بهداشتی /نشر سماط/چاپ پنجم/ ۱۳۸۱

پارسی نیا – سعید /  آموزش برای بهداشت /نشر چهر/چاپ اول/۱۳۷۱

جزوه تکنو لوژی آموزشی / دفتر سلامت خانواده و جمعیت / وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

مقدمه

امروزه به خاطر محدودیت شدید منایع جهان از یکطرف و رشد فزاینده جمعیت مصرف کننده از طرف دیگر موضوع بهره وری و افزایش کارایی در تمامی زمینه های زندگی بشر به بحثی جدی تبدیل شده و کوشش بسیاری از افراد و سازمانها معطوف به یافتن راههای دستیابی به آن شده است . یکی از راههای دستیابی به این مهم ، بهره جویی از مباحث تکنولوژی آموزشی و استفاده از بهینه از رسانه های آموزشی بوده که در این مقوله هر چند به طور مختصر مطالبی جهت استفاده گروه هدف جمع آوری و تدوین گردیده است .

تعاریف تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی تعاریف متعددی است که در هر کدام از این تعاریف به جنبه ای خاص از آن تاکید شده است در این مقوله ، جامعترین و کاملترین تعریفی را که می تواند بیشترین کاربرد را داشته باشد ، ارایه می شود .

این تعریف که توسط جیمزبراون (ارایه گردیده به این شرح است : (( تکنولوژی آموزشی عبارتست از روش یا راه منظم و سیستماتیک طراحی ، اجراء و ارزیابی کل فرآیند تدریس و یادگیری با استفاده از اهداف به خصوص و بهره گیری از یافته های پژوهش در علوم روانشناسی و ارتباط انسانی و بکارگیری منابع انسانی و غیر انسانی به منظور ایجاد یادگیری عمیق تر ، موثرتر و پایدار تر ))

با توجه به مطلب فوق می توان گفت که با استفاده از تکنولوژی آموزشی هم قبل از اجرای تدریس می توان طرحی را برای آن طراحی نمود و هم برای یادگیری گروه هدف نیز طرح از پیش تدوین ده ای داشت . به هر حال براساس طرح تهیه شده می توان تدریس را اجراء نمود و از طریق آن یادگیری پیش بینی شده را در گروه هدف خود ایجاد کرد . سرانجام از تدریس به عمل آمده و یادگیری انجام شده ارزیابی لازمه را به عمل آورد .

تعریف رسانه آموزشی :

رسانه آموزشی ترجمهinstruction media  است که در لغت به واسطه ، وسیله ، ماده وسط ، رابط دو چیز ، حد فاصل و بالاخره وسیله نقل و انتقا ل تعریف شده است . تمام این معانی با آنچه اصطلا حا رسانه آموزشی نامیده می شود مطابقت دارد . رسانه آموزشی ابزاری برای ارائه آموزش به فراگیر وطبیعتاجزیی از فریند آموزش و تکنولوژی است ، نه تمام آن .

مثال : فراگیر را به عنوان مصرف کننده ، و آموزش را کالای مصرفی بدانید. رسانه همان وسیله ای است که کالا را از محل تولید یا توزیع به دست مصرف کننده می رساند. رسانه ، وسیله ا نتقال و ارائه کالا به مصرف کننده یا آموزش به فراگیر است . پس رسانه آموزشی وسیله یا عاملی است که آموزش از طریق آن به فراگیر ارائه می شود .

در کلاس درس عامل اصلی آموزش معلم است، رسانه آموزشی همان معلم است،ویا اگر فراگیر تمام مطا لب را از تلویزیون دریافت کند ، در این صورت رسانه آموزشی تلویزیون است.

از زمانی که آموزش شروع شده است  رسانه ها نیز وجود داشته است و یکی ازاولین رسانه ها معلم بوده است .  رسانه های آموزشی برای برقراری ارتباط موثر در تدریس درکلا س که بصورت گروهی انجام می گیردلازم و ضروری بشمار می آیند .

در حال حاضر رسانه های آموزشی جزئی تفکیک ناپذیر از فرایند آموزش یادگیری هستند . رسانه های آموزشی دیگر، وسایل و موادی در حمایت از آموزش نیستند . بلکه رسانه ها خود نیز داده های آموزشی می باشند .

بنابراین : رسانه آموزشی به کلیه امکاناتی اطلاق می شود که می توانند شرایطی را در کلاس به وجود آورند که تحت آن شرایط شاگردان قادرند ، اطلاعات ، رفتار و مهارت های جدیدی را با درک کامل به دست آورند .

تجارب متعد د نشان داده است که استفاده از رسانه ها در میزان یادگیری شاگردان اثر می گذارد وازطرف دیگر از طول زمان لازم برای آموزش می کاهد .

اصول انتخاب رسانه های آموزشی :

براون ، لوایزر و هارکلرود در سال ۱۹۹۵ به طور خلاصه چند اصل عمومی را برای راهنمائی در انتخاب و استفا ده از رسانه های  معرفی کرده اند:

هیچ رسانه ، رویه یا تجربه خا صی نمی تواند به تنهائی برای یادگیری بهترین باشد.

در موقع انتخاب رسانه با یستی اطمینان یافت که  رسانه منتخب، با اهداف رفتاری آموزشی هماهنگی دارد .

بخاطر داشته باشید که استفاده موثر از یک رسانه در امر آموزش یک موضوع خاص، مستلزم شناخت کافی آن رسانه و دا شتن مهارت لازم برای آن کارمی باشد .

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.