مقاله امگا ۳

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله امگا ۳

تعداد صفحات : ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب ، پروتئین ها و غیره نیاز دارد. اسیدهای چرب خود به دو گروه اشباع شده و غیر اشباع تقسیم می شوند. امگا-۳ نام گروهی از اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری می باشد که شامل دو اسید چرب EPA و DHA می باشد. اسید چرب ضروری را به این دلیل ضروری نامیده اند که اولا برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری هستند و ثانیا چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیستند ، حتما باید از طریق رژیم غذایی یا مکملها تامین شوند.

اسیدهای چرب امکا-۳ در ساختار غشاء سلولهای بدن خصوصا سلولهای عصبی وجود دارند. این اسیدهادر فرایند رشد و تکامل بافتهای مختلف مخصوصا رشد مغز و شبکیه چشم ، تنظیم پاسخهای ایمنی بدن به عفونتها و بیماریهای التهابی ، تبادل مواد بین سلولها مانند کمک به جذب کلسیم و بسیاری از فرایندهای مهم و حیاتی بدن نقش دارند.

امروزه در سراسر جهان اسیدهای چربEPA وDHA از خانواده امگا ۳، به عنوان معجزه قرن جدید در دنیای تغذیه مدرن، جایگاه بسیار مهمی را برای خود باز کرده اند و نقش عمده ای در پیشگیری از بیماری ها، به ویژه بیماری های قلبی و عروقی دارند.

امگا- ۳ به شما کمک می کند تا گامی در جهت سلامتی خود و خانواده تان بردارید و عمری طولانی و بدون بیماری را سپری کنید . شما می توانید با مصرف طولانی مدت امگا-۳، از مصرف داروهای مختلف کاسته و با این کار علاوه بر کاهش عوارض ناشی از داروها، در مصرف بودجه کشور نیز صرفه جویی می کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله مواد موثر در بالا بردن کیفیت مواد غذایی است که بیشتر در ماهی و محصولات دریائی یافت می شود و از اهمیت ویژه ای در رژیم غذائی برخوردار است. از آنجا ئی که در رژیم غذایی ایرانی ها و عادات غذایی کشورمان مصرف ماهی جایگاه چندان مناسبی ندارد. این ماده باید از راه های دیگری به بدن برسد. یکی از راههایی که می توان این ماده ارزشمند را به بدن رساند، غنی سازی تخم مرغ با اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد.

مصرف تخم مرغ حاوی امگا ۳ در دراز مدت می تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد.

کی از مواد مغذی که استفاده از آن می تواند با بیماری آلزایمر مقابله کند اسیدهای چرب امگا سه است.

با این حال بررسی های جدید درباره این ماده نیز نشان داده است نقش پیش گیری کننده این ماده اهمیت بیشتری دارد و استفاده از آن در مراحل پیشرفته بیماری آلزایمر کارایی لا‌زم را ندارد.

فعالیت های ذهنی و تغذیه سالم همراه با استفاده از میوه و سبزی فراوان نیز می تواند از بروز آلزایمر در حد قابل توجهی جلوگیری کند .

بیشترآبزیان دارای پروتئین بالاو چربی های اشباع ناچیزی بوده وبه عنوان یک منبع غنی اسیدچرب غیراشباع امگا۳ به شمارمی آیند. ماهی سرخو نیز ازآن جمله است . مصرف ۱۰۰گرم ازاین ماده غذایی ٪۱۵ نیازروزانه بدن به اسیدچرب امگا۳ راتامین می کند.

 واژه های کلیدی: اسید های چرب ، امگا-۳، سیستم ایمنی بدن، ماهی، کاهش بیماری ها، فواید مصرف، ماهی سرخو، قلب،

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
امگا و پروستاگاندینها    ۳
فواید مصرف امگا ۳    ۴
تشکیل پلاک در دیواره عروق    ۶
چه کسانی نباید امگا ۳ مصرف کنند    ۶
دوز مصرف امگا ۳ برای بزرگسالان    ۶
تاثیر امگا در کاهش حمله های ام اس    ۹
تقسیم بندی چربی ها    ۱۰
منابع امگا ۳    ۱۱
غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه تامین امگا ۳ بدن    ۱۲
فواید مصرف امگا ۳    ۱۳
اسیدهای چرب امگا    ۱۶
غنی سازی تخم مرغ با امگا ۳    ۱۷
روغن ماهی و بیماری افسردگی حاد    ۱۷
امگا ۳ معجزه قرن جدید    ۱۷
اجزاء روغن کبد ماهی     ۱۹
امگا۳ چیست؟    ۱۹
ویتامین A,D,E    ۱۹
قلب و عروق    ۲۱
سیستم عصبی     ۲۱
سلامت روان    ۲۱
گردو     ۲۴
ماهی سرخو    ۲۵
سلنیوم     ۲۷
پورین     ۲۷
PhytoGold    ۲۷
Phytokid    ۲۷
Promood    ۲۷
Femipure    ۲۷
Proomega    ۲۸
نتیجه گیری    ۲۹
فهرست منابع    ۳۰

مقدمه

بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب ، پروتئین ها و غیره نیاز دارد. اسیدهای چرب خود به دو گروه اشباع شده و غیر اشباع تقسیم می شوند. امگا ۳ نام گروهی از اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری می باشد که شامل دو اسید چرب EPA و DHA می باشد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده اند که اولا برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری هستند و ثانیا چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیستند، حتما باید از طریق رژیم غذایی یا مکملها تامین شوند.

اسیدهای چرب امگا ۳ در ساختار غشاء سلولهای بدن خصوصا سلولهای عصبی وجود دارند. این اسیدهادر فرایند رشد و تکامل بافتهای مختلف مخصوصا رشد مغز و شبکیه چشم، تنظیم پاسخهای ایمنی بدن به عفونتها و بیماریهای التهابی، تبادل مواد بین سلولها مانند کمک به جذب کلسیم و بسیاری از فرایندهای مهم و حیاتی بدن نقش دارند.

امگا ۳ و تاریخچه آن

امگا ۳ نوعی اسید چرب و یا چربی غیر اشباع مرکب است که در زنجیره ی اتصالی کربن آن یک گروه کربوکسیل ( COOH ) و چندین پیوند دوگانه وجود دارد . علت نام گذاری آن ، قرار گرفتن اولین باند دوگانه در بین دو اتم کربن های ۳و۴ در ساختمان شیمیایی مولکول آن است و همین محل قرار گیری باند دوگانه باعث پیدا شدن خواص بیوشیمیایی خاص امگا ۳ می شود .

اولین بار دو دانشمند به نام های دکتر بانگ ( Dr. Bang ) و دکتر دایربرگ ( Dr. Dyerberg ) پس از تحقیقات علمی بر روی چربی های ماهی، نام امگا ۳ (۳- OMEGA) را بر آن نهادند و آن را اولین بار در هنگام بررسی روش تغذیه ی اسکیموها بر روی خون اسکیموها مشاهده کردند با وجود این که اسکیموها همراه غذای اصلی خود(ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شکاری نیز استفاده می کنند، اسیدهای چرب موجود در خون آن ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از گرفتگی و رسوبات عروقی در آن ها می شود.

سه اسید چرب معروف از خانواده امگا ۳ که بر روی آن ها تحقیقات و مطالعات بیش تری انجام شده است عبارت اند از:

۱٫آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاری ALA

۲٫ ایکوزاپنتا نوئیک اسید با نام اختصاری EPA

۳٫دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA

سه اسید چرب ذکر شده از خانواده ی امگا ۳ در چه موادی یافت می شوند؟

مهم ترین مخزن آلفالینوئیک اسید (ALA) روغن بذر کتان است که حاوی مقدار قابل توجهی از اسید چرب ALA است. پس از آن روغن گردو، جوانه ی گندم و سویا حاوی این اسید چرب هستند. سایر مواد غذایی در تغذیه ی انسان ها فاقد این اسید چرب بوده و یا مقدار بسیار جزئی از اسید چرب ALA را دارند.

مخزن دو اسید چرب دیگر خانواده ی امگا ۳ یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک(DHA) فقط و فقط ماهی است و در هیچ ماده ی غذایی دیگری تا به حال یافت نشده است. این دو اسید چرب نقش مهمی را درتغذیه دارند و درچند سال گذشته، مطالعات فراوانی برروی آن ها شده است.

به علت خواص معجزه آسای این دو اسید چرب(DHA– EPA) که به تدریج به آن ها اشاره خواهد شد و هم چنین ارزش بالای این دو اسید چرب از خانواده ی امگا ۳ که در پیش گیری و درمان بسیاری از امراض، مؤثرشناخته شده است و با توجه به این که این دو اسید چرب فقط درماهی و روغن ماهی یافت می شود، سعی کنید ذائقه ی خود و خانواده ی خود را به این سرمایه ی پربهای الهی یعنی ماهی که برکت و هدیه ای ارزنده از طرف خداوند رحمان و رحیم به بندگان خود است، عادت داده و آن را جزو برنامه ی غذایی خود قراردهید.

متاءسفانه در کشور ما به ماهی و فراورده های دریایی کم تر اهمیت داده می شود و آن را از غذاهای تشریفاتی و یا محدود به روزهای خاص مانند شب عید نوروز می دانند و تنها نقاط خاص از کشور ما ( مناطق شمالی ومناطق جنوبی کشور) آن را در برنامه ی غذایی خود دارند.

 امگا ۳ و پروستاگلاندینها:

امگا ۳ در بدن به پروستاگلاندینهای PG1 وPG3 و یک محصول جانبی دیگر بنام EICOSANOIDS تبدیل (متابولیزه) میگردد. پروستاگلاندینها در تنظیم فشار خون، انعقاد خون، نقل و انتقالات عصبی- پاسخهای آلرژیک و التهابی- عملکرد کلیه ها، معده و روده-رشد و ترمیم بافتها-تولید انرژی-تنظیم هورمونهای جنسی و سنتز دیگر هورمونها نقش دارد.

پروستاگلاندینهای PG1 و PG3  خاصیت ضد التهابی-ضد انعقاد خون و پروستاگلاندینهای PG2 خاصیت التهابی داشته و لخته شدن خون را تسهیل میکنند و توسط چربیهای اشباع شده و امگا۶ تولید میگردند.

 فواید مصرف امگا ۳:

۱- کاهش کلسترول و تری گلیسریدهای خون.

۲- کاهش فشار خون.

۳- پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی. مصرف دو وعده ماهی در هفته خطر سکته و حملات قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد.

۴- کاهش وزن.

۵- درمان و کاهش دردهای مفاصل-آرتریت روماتوئید و آرتروز.

۶- درمان پوکی استخوان. امگا ۳ جذب کلسیم را افزایش داده و رسوب کلسیم را در استخوانها تسهیل میکند.

۷- درمان افسردگی. افرادی که امگا۳ به اندازه کافی دریافت نمیکنند بیشتر مستعد افسردگی میباشند.

۸- التایم سوختگیها. با کاهش التهاب و تسریع التیام زخمها.

۹- امگا ۳ علایم آسم را تخفیف داده و امگا ۶ آن را تشدید میکند.

۱۰- کاهش دردهای قاعدگی.

۱۱- کاهش التهاب در سرتاسر بدن.

۱۲- جلوگیری از تصلب شرایین.

۱۳- شل شدن و گشاد شدن عروق خونی. حفظ انعطاف پذیری دیواره عروق

تشکیل پلاک در دیواره عروق.

۱۴- جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی.

۱۵- افزایش سطح هورمون رشد.افزایش رشد عضلات.

۱۶- کاهش لخته شدن خون. خاصیت ضد انعقادی. کاهش ویسکوزیته (گرانروی) خون.

۱۷- افزایش تمرکز و قوه ادراک.

۱۸- نقش در تکامل مغز و رشد سلولهای عصبی و حفظ سلامتی چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه میگردد). درمان خشکی چشم.

۱۹- کاهش بروز سرطانهای پستان، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ.

۲۰- کنترل و تعدیل اختلالات خود ایمنی.

۲۱- پیشگیری و یا درمان: آلزایمر- آسم- اختلال کم توجهی- بیش فعالی -اختلال دو قطبی-اختلالات تغذیه ای -سرطانها-اگزما-میگرن-پسوریازیس-آکنه.

۲۲- بهبود توان ذهنی و حافظه.

۲۳- جلوگیری از پیری زود رس.

۲۴- کاهش و پیشگیری از آریتمی.

۲۵- تثبیت انسولین وقند خون.

۲۶- پوست را لطیف و نرم میکند.

 چه کسانی نباید امگا ۳ مصرف کنند:

۱- افرادی که دچار اختلالات خونی میباشند.

۲- کسانی که پوستشان براحتی دچار کوفتگی و کبود شدگی میگردد.

۳- کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و یا وارفارین استفاده میکنند. چونکه امگا ۳ نیز  دارای خاصیت رقیق سازی خون است.

۴- افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

۵- مصرف دوز بالای امگا ۳ سیستم ایمنی بدن را سرکوب میکند بنابراین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نبایستی از آن استفاده کنند.

۶- افرادی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده دارند.

عوارض جانبی امگا ۳:

مصرف به اندازه امگا ۳ بسیار بی خطر است.

۱- مصرف بیش از حد امگا ۳ موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانید در دهان میشود.

۲- مصرف دوز بالای امگا ۳ جذب ویتامینهای A-D-E وK را کاهش میدهد.

۳- بوی ماهی در تنفس، مدفوع روغنی و چرب از عوارض نادر مصرف امگا ۳ میباشد.

۴- در برخی افراد دیابتی موجب بالا رفتن قند خون میگردد.

۵- مصرف بیش از ۳ گرم امگا ۳ در روز خطر سکته هموراژیک (پاره شدن عروق مغز) را افزایش میدهد.

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.