مقاله انگلیسی اهمیت و جایگاه دلیل کیفری با ترجمه فارسی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله انگلیسی اهمیت و جایگاه دلیل کیفری با ترجمه فارسی

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از مباحث مقدماتی ادله اثبات یعنی “ اهمیت و جایگاه دلیل ” است. در این نوشتار به بررسی اهمیت و جایگاه دلیل که شامل سه فصل می باشد، می پردازیم. فصل اول به اهمیت دلیل ،  فصل دوم جایگاه دلیل را در ۴ گفتار کلیات، مراحل مجرای دلیل، دلیل و توجیه عناصر سازندۀ جرم و بررسی جایگاه دلیل از حیث نظام حاکم بر دادرسی (تفتیشی- اتهامی) را توضیح می دهد. هر جرم از ۳ عنصر قانونی، مادی و روانی تشکیل شده است برای محکوم شدن متهم به ارتکاب جرم باید کلیۀ اجزای این عناصر توسط حسب مورد شاکی یا مرجع تعقیب به اثبات رسد در حقوق کیفری ماهوی برخی حقوقدانان معتقدند عنصر قانونی پرتویی از اصل قانونی بودن جرم و مجازات و زیربنای عنصر مادی روانی است و عنصر قانونی هم عرض ۲ عنصر دیگر نیست بلکه عنصر روانی و مادی نیز بر اساس قانون است یعنی رابطۀ عنصر قانونی با ۲ عنصر دیگر طولی است نه عرضی و بحث از عنصر قانونی به طور مجزا موضوعیت ندارد صرف نظر از صحت و سقم این نظر در حقوق شکلی یعنی آئین دادرسی کیفری حسب مورد مرجع تعقیب یا شاکی می بایست کلیۀ عناصر ۳ گانه جرم را با دلائل مورد پذیرش و تشریفات معین شده توسط قانون اثبات و دلیل هر کدام را ارائه کنند بنابر این در حقوق شکلی حتی اثبات عنصر قانونی نیز با تمسک به دلیل موضوعیت پیدا می کند و این امر خود از آثار اصل برائت است.

و جایگاه ادله در حقوق شکلی و ماهوی و برخورد نظام های مختلف  را در دو گفتار برخورد نظام های مختلف  و حقوق ایران بحث می کند.

واژه های کلیدی:ادله اثبات،دلیل، مراحل مجرای دلیل، عناصر سازندۀ جرم، حقوق ایران، نظام حاکم بر دادرسی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
فصل اول : اهمیت دلیل    ۳
فصل دوم : جایگاه دلیل    ۴
گفتار اول : کلیات    ۴
گفتار دوم: مراحل مجرای دلیل    ۶
مبحث اول : مرحلۀ ثبوت و اثبات    ۶
مبحث دوم : مشکل تشخیص مرحلۀ ثبوت و اثبات    ۶
گفتار سوم : دلیل و توجیه عناصر سازندۀ جرم    ۷
مبحث اول : ارتباط دلیل با عنصر قانونی در مرحلۀ اثبات    ۸
مبحث دوم : ارتباط دلیل وعنصرمادی درمرحله اثبات    ۹
مبحث سوم : دلیل و عنصر روانی در مرحلۀ اثبات:    ۱۰
گفتار چهارم : بررسی جایگاه دلیل از حیث نظام حاکم بر دادرسی (تفتیشی- اتهامی)    ۱۱
مبحث اول : از منظر استنادکنندگان    ۱۱
مبحث دوم : از منظر ارزش دلائل:    ۱۱
فصل سوم : جایگاه ادله در حقوق شکلی و ماهوی و برخورد نظام های مختلف    ۱۲
گفتار اول : برخورد نظام های مختلف    ۱۲
گفتار دوم : حقوق ایران    ۱۲

مقدمه

«ایجاد امنیت و آرامش در جامعه از طریق به کیفر رساندن بزهکاران یا اعمال تدابیر تأمینی و تربیتی در بارۀ آنان، بر عهدۀ قدرت عمری که از آن به دولت تدبیر می شود نهاده شده است. بدیهی است که مجازات کردن افراد مستلزم اثبات رفتار خلاف قانون در دادگاه صالح می باشد. در جهت نیل به این مقصود ناچار می بایست از مجرای دادرسی نیز گذر کرد و این دادرسی خود نیازمند به اصول و مقرراتی است که از آن به عنوان آئین دادرسی کیفری یاد می شود. از مهمترین موضوعاتی که در آئین دادرسی مطرح می شود مبحث ادلۀ اثبات است چرا که با توجه به اصل برائت افراد جامعه مصون از اتهام هستند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود. اثبات خلاف آن نیز نیازمند دلیل به معنای اخص کلمه است. لذا بنظر می رسد آنچه که متهم را از اتهام رهایی می بخشد یا موجب تغییر لفظ متهم به مجرم می شود. ادلۀ اثبات کیفری است. ما در این نوشتار در مقام تعریف و ذکر اقسام دلائل کیفری نیستیم و صرفاً به اهمیت و مجری دلیل را به صورت اختصار بیان می کنیم. متأسفانه در خصوص اهمیت و جایگاه دلیل کیفری تاکنون هیچ مقاله، نوشته، کتاب و … به رشتۀ تحریر در نیامده است. لذا امید می رود این نوشتار مقدمه ای باشد جهت بررسی اهل قلم در خصوص اهمیت و جایگاه دلیل در امور کیفری.

فصل اول : اهمیت دلیل

دلیل در امور کیفری به هر چیزی که منجر به کشف واقعیت شود اطلاق می شود لذا اصولاً ما در حوزه کیفری با مجموعه قرائن و اوضاع و احوال سر و کار داریم. واژۀ دعوی در زبان حقوقی به معنی حق رجوع با عمل حقوقی که فرد برای اجرای حق مورد ادعا از دادگاه می خواهد. با این تعبیر دعوی اصولاً پس از اختلاف نسبت به وجود یا اختلاف حق بوجود می آید. بنابر این هیچ ملازمه ای بین حق و دعوی وجود ندارد در مورد اهمیت اثبات حق و آوردن دلیل دکتر کاتوزیان معتقد است: «برای استفاده از حق وجود آن کافی نیست و اگر حق همراه با دلیل نباشد اجرای آن توسط نیروهای دولتی ممکن نیست و چه بسا این حق به دلیل عدم اثبات آن از بین برود.» بنابر این اگر چه حقی وجود داشته باشد اما باید برای اجرای حقی که مورد تضییع یا انکار واقع شده است برای آنکه بتوان از نهادهای دولتی برای اجرای آن حق استفاده کرد به ناچار بدواً باید حق را با تمسک به ادلۀ، اثبات کرد. به عبارت دیگر دلیل ابزاری برای اجرای حق است و حق که قابل اجرا نباشد نمی توان برای آن اهمیتی قائل شد. در مورد جرائم نیز چون هدف حفظ امنیت اجتماع و جلوگیری از تجری مرتکبان است، لذا این هدف متعالی مجازات تنها در صورتی آشکار می گردد که جرم ارتکاب یافته، اثبات شود. اثبات جرم نیز همانطور که در مقدمه گذشت لزوماً در پرتو تمسک به دلیل است. در غیر این صورت با سیل جرائم کشف نشده و اثبات نشده ای رو به رو هستیم که اولین تالی فاسد آن تجری مرتکب به علت عدم اثبات رفتار مجرمانه و دومین تالی فاسد آن کمرنگ شدن قدرت دستگاه قضایی در برخورد با مجرمین است. بنابر این تمامی اهداف مجازات ها در پرتو اثبات جرم با استفاده از ابزاری به نام (دلیل) می باشد. چرا که اعمال مجازات پس از اثبات جرم است. مضافاً آنکه باید اذعان داشت، که سیاست دستگاه قضائی اقتضا دارد که فردی که مرتکب نقض مقررات مدون جامعه- که برای آن کیفر معین شده است- می شود، مصون از تعقیب و مجازات نباشد، این مهم نیز در پرتو ادلۀ اثبات جرم و کشف جرائم رقم سیاه با استفاده از این ابزار می باشد. البته دفاع از منافع جامعه نباید منجر به نادیده گرفتن حقوق و آزادی های افراد جامعه شود بدین سبب قواعد شکلی و ماهوی، خصوصاً ادلۀ اثبات باید بگونه ای تنظیم شود که مواردی که ذکر کردیم (عدم مصونیت از تعقیب، کاهش جرائم رقم سیاه در بر گیرد و حقوق و آزادی های مردمی و جمعی نیز در نظر گرفته شود.

Introduction

“Security and peace in society by bringing the guilty to punishment or impose disciplinary measures on the supply and they lived up to the power that the government can devise is established. In order to achieve this goal should be forced to pass through the due process and justice requires that the principles and rules of criminal procedure is referred to as. Require proof to the contrary, due to the narrower meaning of the word. It seems that the defendant will escape the charge or change the term offender is charged. Adlە proof is the criminal. In this paper we define and specify the types of criminal reasons and not solely due to the importance and the host will explain briefly. Unfortunately, the importance and place in a criminal because no paper, writing, books and … The field has been written. It is hoped the introduction of this paper to review the literature concerning the importance and place in criminal matters.

Chapter I: The importance of

Because anything that leads to discovery in criminal matters should be referred to the principle of our criminal evidence and circumstances dealing with the collection. Legal recourse in case the term means that a person with legal action to enforce the alleged right of the court. Basically, the difference in this case interpreted the right to exist or arise. So there is no dispute about the importance of Mlazmh between right and right and to prove the doctor Katouzian believes, “there is not enough to use right and if not right with the implementation because it is not possible by government forces and perhaps resorting to the Adlە, proved. In other words, a tool for the right reason and right can not be run that will care for it. About community safety and prevent crime as well as the perpetrators Tjry, so it is obvious that the higher penalty only if the crime been committed, is confirmed. As in the introduction as evidence in the light of the passage necessarily resorting to reason. So all penalty goals in light of evidence using a tool called (reason) is. Why punish the crime is proven. Moreover, it acknowledged that judicial policy requires that a person commits a breach of statutory regulations – for which the penalty is given – is not immune from prosecution and punishment, it is also important in light of evidence and discovery Adlە offenses Using this tool is a black figure. The interests of society should not ignore the rights and freedoms of individuals is essential because the rules and forms, especially Adlە proof should be adjusted so that when we mention the (lack of immunity from prosecution, the reduction of crime is black on and collective rights and freedoms of people and also be considered.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.