مقاله انگیزش

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله انگیزش

تعداد صفحات : ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تئوریهای مختلفی در مورد انگیزش در کتابهای روانشناسی و مدیریت وجود دارد. تعداد و تنوع تقسیم بندی در عوامل انگیزشی بیانگر درجه اهمیت آنها بوده که علمای رفتار و روانشناسی و مدیریت برای بحث درباره انگیزش و نقش آن در زندگی فردی، اجتماعی و گروهی قائل هستند انگیزش امر شخصی و فردی بوده ولی مدیران باید گروه را مورد خطاب قرار دهند و به همین علت مسئولیت سنگینی بر دوش مدیران است تا برای ایجاد انگیزش در کارکنان در سطح فردی و گروهی و سازمانی کار کنند و طرح های انگیزش فردی و جمعی را توأم ارائه دهند تا نتیجه لازم حاصل شود.

به طور کلی احساسات و انگیزش بنیان و اساس زندگی هر فردی است. ایجاد انگیزش می تواند درونی و داوطلبانه و برای خود در کوتاه مدت یا بلند مدت باشد و یا تحمیلی و همراه با زور و فشار و با استفاده از عوامل خارجی باشد. انگیزش از نوع درونی و داوطلبانه بهترین نوع انگیزش است.

در این مقاله به ارزیابی تئوری انگیزش مازلو، تئوری آلدرفر، تئوری مکلند، تئوری هرزبرگ، مدل انتظار وروم، ارزیابی تئوری پورتر و لولر، ارزیابی تئوری آدامز، ارزیابی تئوری لاک، تئوری جذب کلی، تئوری z  اوچی، تئوری اجتماعی مککوبی می پردازد.

واژه های کلیدی: انگیزش، ارزیابی تئوری انگیزش مازلو، تئوری آلدرفر، تئوری مکلند، تئوری هرزبرگ، مدل انتظار وروم، ارزیابی تئوری پورتر و لولر، ارزیابی تئوری آدامز، ارزیابی تئوری لاک، تئوری جذب کلی، تئوری z  اوچی، تئوری اجتماعی مککوبی

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
انگیزش : تعریف و توضیح    ۶
نگرشهای اولیه به نگرش    ۸
تئوریهای انگیزش مبتنی بر نیاز    ۹
استثناهای نظریه نیازهای مازلو    ۱۱
ارزیابی تئوری انگیزش مازلو    ۱۲
ارزیابی تئوری آلدرفر    ۱۴
ارزیابی تئوری مکلند    ۱۶
ارزیابی تئوری هرزبرگ    ۱۸
مدل انتظار وروم    ۱۹
مدل انتظار پورتر و لولر    ۲۰
ارزیابی تئوری پورتر و لولر    ۲۱
تئوری برابری آدامز    ۲۲
ارزیابی تئوری آدامز    ۲۳
تئوری هدف لاک    ۲۴
ارزیابی تئوری لاک    ۲۵
تئوری جذب کلی    ۲۶
دیدگاههای دیگر در مورد انگیزش    ۲۷
تئوری z  اوچی    ۳۰
تئوری اجتماعی مککوبی    ۳۱
انگیزش از دیدگاه سازمان و مدیریت    ۳۲
نتیجه گیری    ۳۶
منابع    ۳۷

منابع

۱- مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی – دکتر سیدعلی اکبر افجه، انتشارات سمت ۱۳۸۰٫

۲- مبانی رفتار سازمانی – رابینز ترجمه دکتر پارسائیان ،‌دکتراعرابی – انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ۱۳۸۱٫

۳- مدیریت رفتار سازمانی – تألیف پاول هرسی و بلانچارد – ترجمه دکتر قاسم کبیری. انتشارات جهاد دانشگاهی.

۴- مجله اقتصاد و مدیریت ، شماره ۶۲ سال ۸۳٫ چاپ دانشگاه آزاد اسلامی.

مقدمه:

برای هر مدیری در سازمان آگاهی از مسئله انگیزش کارکنان، که در واقع تحلیل علت و سبب حرکت و رفتارهای اعضا و افرادسازمان است ضرورت دارد. تحلیل در مورد مسئله انگیزش، پاسخ چراهای رفتار آدمی است، چرا انسان در سازمان کار میکند؟ چرا بعضی افراد فعال و برخی کم کارند؟ علت علاقه به شغل و یا بی علاقگی به کار چیست؟ این سؤالات و بسیاری دیگر هم با موضوع انگیزش در ارتباط هستند و پاسخ به آنها در انگیزش و انگیزه های کارکنان خلاصه می شود. از این رو مدیران با احاطه به نحوه انگیزش کارکنان و انگیزه های آنان می توانند در تحقق اهداف سازمان به کمک کارکنان به سهولت گام برداشته و در انجام سایر وظایف خود نیز موفق باشند.

انگیزش : تعریف و توضیح

انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و حالتی که انسان را به انجام رفتار یا فعالیت خاصی متمایل می سازد. و بعبارت کامل تر آنچه که شخص را به حرکت وا می دارد نظیر ترس، قدرت و … غرایز نشان دهنده فشارهایی هستند که اساسن آنها را نیازهای فیزیولوژیک بدن انسان تشکیل می دهد و در صورتی که انگیزش بیانگر گوشه هایی از رفتارهای آموخته شده است به طور کلی نیازهای غریزی دارای ویژگیهای زیر هستند:

۱- عمومیت دارند         ۲- آموزش پذیرنیستند         ۳- یکسان عمل می کنند

انگیزش دارای علت درونی یا بیرونی می باشد از علل درونی آن می توان نیاز به احترام از ایجاد تغییر دردیگران و رضایت شخصی از خود را نام ببرد و از عوامل بیرونی آن می توان الگو قراردادن دیگران متقاعد ساختن و سرانجام عوامل محیطی را بیان نمود.

مبنای انگیزش در کارکنان روابط غیررسمی می باشد و روابط رسمی موجب کشتن انگیزه در کارکنان می شود. نیاز به احترام  مهمترین منبع انگیزش است. انگیزه می تواند سازنده و مخرب (مثبت و منفی) باشد مثل دوستی، دشمنی، صلح ، جنگ و …

رابطه مستقیمی بین انگیزش و اهداف و درجه تلاش و کوششی که هر فرد برای رسیدن به آنها صرف می کند وجوددارد به عبارتی اگر انگیزه در فرد بالا باشد اهداف بلند انتخاب می کند و اگر ارزش هدف بسیار بالا باشد انگیزه فرد برای کسب آن تشدید می شود و به تلاش و جدیت وافری متوسل می گردد.

یک نیاز تأمین نشده موجب ایجاد تنش می شود که آن نیز به سهم خود در فرد پویایی  بوجود می آورد و او را به جهتی سوق می دهد. این پویش موجب جستجو برای هدف خاصی می شود که اگر آن هدف تأمین گردد می تواند نیاز را تأمین کند و باعث کاهش تنش شود.

در اصطلاح فنی ما، نیاز به معنی نوعی کسر و کمبود روانی و فیزیولوژیک است که می تواند به دستاوردهای منجر شود.

مروری بر تئوریهای انگیزش و سیر تاریخی آنها

از ۰۰۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی ] روشهای اولیه از قرن بیستم زور و تهدید کاگران [

از ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۰ میلادی ] تیلور و مدیریت علمی[

از ۱۹۴۰ تا امروز ۲۰۰۰ م ] نهضت روابط انسانی[

نگرشهای اولیه به نگرش

تا قبل از انقلاب صنعتی مردم بوسیله نیازهای غریزی برانگیخته می شدند و به انجام امور و وظایف محوله می پرداختند تحقیر، توهین و فشار به بردگان برای کارکردن زیاد تنها روش برانگیزاننده این دوران بود.

با آغاز قرن بیستم تیلور تلاش کرد مدیریت علمی را توسعه دهد و انگیزش از طریق جنبه مادی (پول) و تهدید صورت می گرفت.

نهضت روابط انسانی با تأکید و توجه بر جنبه های روانی و اجتماعی کارکنان سهم زیادی در توسعه تئوریهای انگیزش از اواسط قرن بیستم داشته است.

تئوریهای انگیزش مبتنی بر نیاز

این تئوری بر نیازهایی که موجب (محرک) رفتار می شود تأکید می کند به عبارتی دیگر این تئوریها بر نیازهای فرد یا اهدافی که وی می خواهد بدست آورد توجه خاصی دارد و سعی می کنند مدلی از عوامل انگیزش بیرونی ارائه کنند.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش انگیزش و انگیزه در عملکرد ورزشکاران و مربیان
  • مقاله انگیزش در کلاس درس
  • مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش
  • مقاله انگیزش
  • مقاله بررسی عوامل مختلف در رابطه با کاهش انگیزه کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.