مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM )

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM )

تعداد صفحات :۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

در حال حاضر در عصر ارتباطات و الکترونیک، جهان تغییراتش را روزانه تجربه و احساس می کند. بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مظاهر قدمتش به بعد از جنگ جهانی دوم می رسد. با ظهور کامپیوترها در سال های پس از جنگ جهانی دوم این پدیده آغاز و تا به امروز با سرعت هر چه بیشتر می رود. به پیش می رود. با رشد قرن معاملات تجاری در سطح جهانی و در سال های اخیر ظهور پدیده تجارت الکترونیک و نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانک ها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. در واقع بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فن آوری انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات رد جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است به عبارت ساده تر بانکداری الکترونیک عبارت است از استفاده آسان از ابزار الکترونیکی برای دسترسی به انواع حساب ها، انتقال مستقیم وجه از یک حساب به حساب دیگر به جای پول نقد یا چک و همچنین در برگیرنده مفهوم خدامات ۲۴ ساعته بانکی در تمامی روزهای سال (حتی تعطیل) یعنی فارغ از قید مکان و زمان تعریف شده است.

با توجه به تفاسیر فوق دستگاه های خودپرداز ATM  ها نیز نمادی از بانکداری الکترونیک است. تکنولوژی ATM  دستگاه های خودپرداز  برای اولین بار در ایران در دهه ۸۰ میلادی به کشور وارد شد و اولین دستگاه در محل فعلی اتوبانک ملت در خیابان شریعتی نصب شد. نصب دستگاه خودپرداز بعد از انقلاب تا سال ۶۹ دنبال نشد چرا که عده ای بر این عقیده بودند که این دستگاه ها ابزار ممالک غربی است و دید مثبتی نسبت به آن نداشتند. پس از جنگ، شرکت ایران ارقام به سفارش یکی از بانک ها یکسری دستگاه خودپرداز خریداری و به ایران وارد کرد. اما به علت انجام نشدن معامله با بانک متقاضی، این دستگاه ها را به بانک سپه تحویل داد. در سال ۷۰ حدود ۵۰ دستگاه خودپرداز به عنوان اولین سری دستگاه های خودپرداز توسط بانک سپه نصب شد و از آن پس این دستگاه ها به عابر بانک معروف شدند. و از آن به بعد بانک ها به تدریج شروع به نصب این دستگاه ها کردند و تکنولوژی دستگاه های ATM  در ایران رواج پیدا کرد و در سال ۱۳۸۱ شرکت هاتف تصمیم به تولید داخلی این دستگاه کرد و در سال ۸۲ اولیا نمونه این دستگاه را تولید کرد.

واژه های کلیدی: دستگاه های خودپرداز ATM  ، شرکت هاتف، تکنولوژی

فهرست مطالب

معرفی مختصر شرکت:   ۱
تکنولوژی دستگاه های ATM در ایران:   ۳
مشخص کردن ماموریت (رسالت) سازمان   ۵
مبدا تکنولوژی: انتقال تکنولوژی در این شرکت به چه صورت انجام گرفته است   ۵
موقعیت تکنولوژی شرکت در مقایسه با رقبا چگونه است؟ آیا شرکت پیشتاز، دنباله رو یا عقب مانده است؟   ۷
ضرورت انتقال تکنولوژی چیست؟ (چرا این تکنولوژی در سازمان مورد نظر جذب شده است؟)   ۹
کانال جریان تکنولوژی به چه صورتی بوده است؟ و میزان دسترسی به دانش فنی تکنولوژی داده شده چقدر است؟   ۱۰
کدام تکنولوژی نو ظهور یا در حال رشد می تواند موقعیت تکنولوژی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؟   ۱۱
ارزش تکنولوژی شرکت برای مشتریانش چقدر است؟ آیا بین تکنولوژی شرکت و رقبایش شکاف بزرگی وجود دارد؟   ۱۲
چه عوامل اجتماعی، سیاسی یا محیطی ممکن است در راه پیشرفت طبیعی برنامه های تکنولوژیک شرکت مانع ایجاد کند؟   ۱۳
این سازمان از رهنمودهای مدیریت تکنولوژی تا چه اندازه ای بهره برداری می نماید؟   ۱۴
نقطه نظرات شخصی در مورد استراتژی های آینده شرکت مورد نظر در خصوص وضعیت تکنولوژی:   ۱۵
منابع :   ۱۶

منابع :

۱- شرکت همکاریهای انتقال و توسعه فناوری (هاتف)

۲- کتاب مدیریت تکنولوژی ، طارخ خلیل، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی

۳- مقالات فناوری اطلاعات  وبلاگ دنیای مقالات

شرکت هاتف در سال ۱۳۸۱ به همت جمعی از متقاضیان با هدف تولید تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در بانکداری نوین و بخصوص دستگاه خود پرداز شکل گرفت. این شرکت توانست با رشدی سریع با کسب دانش فنی که در ورای این فن آوری نهفته است در سال ۱۳۸۲ اولین نمونه دستگاه خودپرداز را تکمیل کند و در معرض دید عموم و مدیران بانک ها قرار دهد.

نمونه فوق عمدتا از قطعات وارداتی ساخته شده بود و نقاط ضعف و قوت گوناگونی را در کنار یکدیگر داشت. از آن زمان به بعد شرکت هاتف با تولید سری دوم و سوم خود توانست بخش عمده ای از نقاط ضعف را برطرف سازد به گونه ای که اعتماد مدیران محترم بانک صنعت و دعدن را جلب نماید. با عقد قرار دادی میان این بانک و شرکت هاتف اولین دستگاه خودپرداز تولید ایرانی (سری سینا) پس از آزمایش چند ماهه در شبکه داخلی بانک قرار گرفت و در دی ماه ۱۳۸۳ به طور رسمی در شبکه شتاب قرار گرفت و تاکنون به مشتریان سرویس می دهد. منظور از اتصال به شتاب اینست که تا حدود زیادی اعتماد مدیران بانک را جلب کرده باشد که دستگاه را به سویچ خود وصل نمایند و به شتاب راه دهند و دستگاه خللی به اعتبار بانک وارد نکند. به گفته اعضای هیئت مدیره در خصوص بررسی های فنی و اقتصادی این طرح، طبق آمار به دست آمده جهانی برای هر ۱۰۰ نفر یک دستگاه Atm  مورد نیاز است. تولید این دستگاه در داخل بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه که دارد حدود ۴۰ درصد ارزان تر از کالاهای مشابه است. مدیر فنی این شرکت موانع جدی پیش روی را عدم حمایت جدی دولت و تحریم ها و مشکلات گمرکی عنوان کرد.

به گفته اعضای هیئت مریره شرکت، هیچ تولید ای کننده ای در دنیا برای تولید ATM  تجهیزات را خودش تولید نمی کند، به عنوان نمونه خرید تجهیزاتی مانند کارت خوان، پرینتر و مانیتور برای تولید کننده به حرفه نیست، آن هم در شرایطی که بعضی از کشورها در تولید یکی از اینها ممکن است حرف اول را در دنیا بزنند. عضو هیئت مدیره شرکت هاتف رد مورد بازار ATM  در ایران می گوید: مشکلات عرضه و فروش ATM  های ساخت کشور، با وجود اینکه دستگاه های خودپرداز تولیدی به لحاظ همیچونه اشکال یا نقطه صنفی نداشتند، به مراتب مشکلتر از مراحل مطالعه و تولید آن بوده و هست. وی وی افزاید: اشکال اصلی از آنجاست که شرکت های وارد کننده و قدرتمند فعلی به هیچ وجه علاقه ای به حضور یک رقیب خواه تولید کننده باشد یا نه ندارند، بنابراین شرکت ها تمام تلاش خود را به بهانه های بسیار برای توقف و جلوگیری ATM  های تولیدی شرکت هاتف به کار می برند. یکی از ادله های این شرکت ها توان تولیدی پایین شرکت هاتف مطرح شد که در پاسخ به آن باید گفت: تیم تشکیل دهنده هاتف، امروز دیگر به دانش فنی تولید دستگاه خودپرداز مجهز است و برای تولید در تیتراژ بالا، تنها به فضای کارخانه ای بزرگتر و تعداد قطعات بیشتر نیازمند است، بنابراین تولید در تیتراژ بالا برای هاتف مشکلی را به وجود نمی آورد، هر چند که شرکت هاتف درصدد آن نبوده و نیست که بخواهد کال بازار کشور را در تامین ATM در دست بگیرد و اصولا انتخاب گزینه ATM  برای طراحی و تولید آن بود که پیش از آن هیچ کس در کشور اقدام به تولید نکرده بود. به گفته عضو هیئت مدیره ایراد دیگری هم که از ابتدا با تولید داخلی ATM از سوی شرکت های فعال در این حوزه مطرح می باشد، حرفه اقتصادی تولید بود. به عقیده شرکت های رقیب هزینه های ناشی از گردآوری مجموعه ای از متخصصان و نخبگان فن تولید کالای فن آوری اطلاعات به قدری زیاد بود که بهتر بود به جای تولید به فکر وارد کردن آن باشند، که پاسخ گروه مخالفان مجموعه ای بود که بدونه هیچ اشکالی در کنار هم ATM  تولید کردند.

یکی از روش های شرکت هاتف برای عرضه ATM  به بازار داخلی، مذاکره با شرکت های وارد کننده بود که ضمن آن وارد کنندگان ATM  بخشی از سفارشات بانک ها را از هاتف بگیرند که این پیشنهاد نیز با مخالفت وارد کنندگان ATM  مواجه شد. عضو هیئت مدیره در مورد درآمد ناشی از دستگاه های خودپرداز می گوید: بیشترین درآمد این دستگاه ها از محل پشتیبانی و خدمات پس از فروش این دستگاه ها تامین می شود، اما شرکت هاتف را از محققانی تشکیل می دادند که صد در صد به دنبال منافع مالی نیستند، عمده ترین هدف آنها تولید و عرضه ATM  بود و قرار بود در صورتی که موفق به تولید ATM  شدند، کار پشتیبانی را به سایر شرکت های وارد کننده فعال در این عرصه واگزار کنند، اما متاسفانه هیچ کدام از این شرکت ها این موضوع را درک نکردند و از هر گونه همکاری دریغ کردند.

تکنولوژی دستگاه های ATM  در ایران:

در حال حاضر در عصر ارتباطات و الکترونیک، جهان تغییراتش را روزانه تجربه و احساس می کند. بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مظاهر قدمتش به بعد از جنگ جهانی دوم می رسد. با ظهور کامپیوترها در سال های پس از جنگ جهانی دوم این پدیده آغاز و تا به امروز با سرعت هر چه بیشتر می رود. به پیش می رود. با رشد قرن معاملت تجاری در سطح جهانی و در سال های اخیر ظهور پدیده تجارت الکترونیک و نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانک ها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. پدید آمدن دو مفهوم جدید با عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیک منابع اساس شکل گیری بانکداری الکترونیک شد. در واقع بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فن آوری انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات رد جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است به عبارت ساده تر بانکداری الکترونیک عبارت است از استفاده آسان از ابزار الکترونیکی برای دسترسی به انواع حساب ها، انتقال مستقیم وجه از یک حساب به حساب دیگر به جای پول نقد یا چک و همچنین در برگیرنده مفهوم خدامات ۲۴ ساعته بانکی در تمامی روزهای سال (حتی تعطیل) یعنی فارغ از قید مکان و زمان تعریف شده است.

با توجه به تفاسیر فوق دستگاه های خودپرداز ATM  ها نیز نمادی از بانکداری الکترونیک است. تکنولوژی ATM  دستگاه های خودپرداز  برای اولین بار در ایران در دهه ۸۰ میلادی به کشور وارد شد و اولین دستگاه در محل فعلی اتوبانک ملت در خیابان شریعتی نصب شد. نصب دستگاه خودپرداز بعد از انقلاب تا سال ۶۹ دنبال نشد چرا که عده ای بر این عقیده بودند که این دستگاه ها ابزار ممالک غربی است و دید مثبتی نسبت به آن نداشتند. پس از جنگ، شرکت ایران ارقام به سفارش یکی از بانک ها یکسری دستگاه خودپرداز خریداری و به ایران وارد کرد. اما به علت انجام نشدن معامله با بانک متقاضی، این دستگاه ها را به بانک سپه تحویل داد. در سال ۷۰ حدود ۵۰ دستگاه خودپرداز به عنوان اولین سری دستگاه های خودپرداز توسط بانک سپه نصب شد و از آن پس این دستگاه ها به عابر بانک معروف شدند. و از آن به بعد بانک ها به تدریج شروع به نصب این دستگاه ها کردند و تکنولوژی دستگاه های ATM  در ایران رواج پیدا کرد و در سال ۱۳۸۱ شرکت هاتف تصمیم به تولید داخلی این دستگاه کرد و در سال ۸۲ اولیا نمونه این دستگاه را تولید کرد.

در حال حاضر تکنولوژی دستگاه های ATM  در ایران یک تکنولوژی جدیدمحسوب می شود به خاطر اینکه این دستگاه ها اثری بارز بر ارائه خدمات بانکی دارند و باعث می شوند که یکسری خدمات بانکی خیلی راحتر و با هزینه کمتر و همچنین با سرعت بیشتر به مردم ارائه شود. و با این وجود این دستگاه ها همچنمین اثری عمیق بر بهره وری بانک ها نیز دارد. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیک در کشور انتظار می رود که این تکنولوژی به یک تکنولوژی بسیط در سال های آینده تبدیل شود و به اندازه کافی این دستگاه ها در سراسر کشور وجود داشته باشند و عموم مردم (مشتریان بانک، خریداران، فروشندگان) بتوانند از آنها استفاده کنند.

مشخص کردن ماموریت (رسالت) سازمان

رسالت بیانیه ای است که دلیل وجودی سازمان را مشخص می سازد و در واقع این موضوع را مطرح می کند که «چرا ما (سازمان) وجود داریم؟» و منظور از ایجاد این سازمان چیست و چه هدفی را دنبال می کند در واقع در شرکت هاتف اعضای هیئت مدیره دلیل ایجاد و تاسیس این شرکت و در واقع هدف از تاسیس این شرکت را چند عامل نی داند ابتدا همانطور که قبلا بیان شد اول اینکه: انتخاب تولید دستگاه های ATM  آن بود که قبل از آن هیچ کس اقدام به این کار نکرده بود و شرکت هاتف در این امر پیشقدم شد و دلایل دیگر برای ایجاد این شرکت کمک به توسعه و ایجاد بانکداری الکترونیک در کشور و همچنین کاهش هزینه های عملیات بانکی است طبق بررسی های انجام شده هزینه یک عملیات بانکی در بانکداری صنعتی حدود ۵۰۰۰ ریال ولی در بانکداری الکترونیکی به حدود ۲۰۰ ریال کاهش پیدا می کند. و همچنین کاهش هزینه های نیروی انسانی در بانک ها و سرعت در ارائه خدمات و در نهایت رضایت مشتریان بانک و تمام ذینفعان می باشد.

مبدا تکنولوژی: انتقال تکنولوژی در این شرکت به چه صورت انجام گرفته است

در شرکت هاتف انتقال تکنولوژی به صورت بین المللی صورت گرفته است یعنی انتقال فراتر از مرزهای ملی است. پایه تکنولوژی این محصول ابتدا در انحصار کشورهای صنعتی و غربی بوده از جمله کشورهایی مثل: آلمان، آمریکا، ژاپن و انگلیس اما اکنون تکنولوژی ساخت دستگاه ATM  میان بسیاری از کشورها پخش شده است.

در سال های اولیه ی ورود خودپرداز به بازارهای دنیا و ایران، رایج بوده که تمام اجزای سخت افزاری و نرم افزاری را از یک شرکت تهیه می کردند. با پیشرفت فن آوری، هر دو مقوله دستخوش تغییر واقع شد. هم تو لید کنندگان بسیاری به جرگه سخت افزاری ها پیوستند: هم شرکت های نرم افزاری بسیاری، وارد تولید نرم افزار، قرار دادهای تبادل و برنامه های کاربردی شدند. به گفته عضو هیئت مدیره شرکت هاتف حدود ۷۵ درصد از اجزای دستگاه ATM  در داخل تولید می شود اجزایی که در داخل تولید می شود عبارتند از:

تمام بدند

گاو صندوق

اجزای مکانیک دستگاه غیر از ماجول ها

سیستم های الکترونیکی شامل منبع تغذیه، مدارهای واسط مسگرها، نشانگرها و سیستم هشدار

EPP و تمام اجزای رمز گزاری آنرا که Triple – Des  را هم پشتیبانی می کند.

قسمت پانل اپراتور

نرم افزارهای کنترل و ارتباط درایوهای (wosA /XFS )

و قطعات زیر توسط شرکت هاتف وارد گردیده است که عبارتند از:

شمارگرد و ارائه کننده پول (CASH Dispenser )

چاپگر رسید و ژورنال

کارت خوان

در ساخت قطاتی که در داخل تولید می شود سعی شده تا از بالاترین کیفیت استفاده شود به نحوی که در اکثر ماژول های اصلی تولید دستگاه، موارد سرویس و تعمیر و نگهداری واقعا انگشت شما بوده است. با توجه به بررسی هایی که انجام شده و نظراتی که از بانک های استفاده کننده ازاین دستگاه ها جمع آوری شده، نظرات در مورد این دستگاه ها بسیار امیدوار کننده بوده است و به گفته اعضای هیئت مدیره سعی می شود که در آینده برای ساخت این دستگاه ها از بهترین مواد و قطعات با کیفیت برای ساخت قطعات داخل و انتخاب بهترین قطعات وارداتی از کشورهای پایه تکنولوژی این دستگاه استفاده شود به امید این که روزی در تولید این دستگاه ها خود کفا شویم.

موقعیت تکنولوژی شرکت در مقایسه با رقبا چگونه است؟ آیا شرکت پیشتاز، دنباله رو یا عقب مانده است؟

شرکت هاتف را از نظر موقعیت تکنولوژیکی می توان به دو صورت مورد بررسی قرار داد:

اول مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با رقبای داخلی.

۲- مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با تولید کنندگان خارجی این دستگاه.

۱-ابتدا به بررسی موقعیت تکنولوژیک این شرکت با رقبای داخلی می پردازیم:

در حال حاضر تعداد کمی شرکت تولید کننده داخلی دستگاه های خودپرداز از جمله شرکت ایران ارقام و خدمات انفورماتیک و غیره وجود دارد. موقعت تکنولوژیک هاتف در مقایسه با این شرکت های رقیب داخلی، موقعیت خوبی است و در بین این شرکت های داخلی به عنوان یک شرکت پیشتاز و رهبر عمل می کند به این دلایل که شرکت هاتف اولین تولد کننده دستگاه های ATM  در داخل کشور است. و این شرکت در مقایسه با رقبای داخلی خود در امر تحقیق و توسعه سرمایه گذاری زیادی کرده ات تا بتواند هم بازار و هم تکنولوژی خود را توسعه بدهد. و این شرکت تا حدودی توانسته منابع تکنولوژیکی خود را، خود فراهم کند و از کارکنان ماهر و خوب استفاده کند. همین طور این شرکت در مقایسه با رقبای خود توانسته جایگاه بازار بهتری را به خود در داخل اختصاص دهد و تقریبا سود بهتری نسبت به رقبای خود کسب کند. و همین طور جایگاه این شرکت در میان مشتریان که همان بانک ها می باشند نیز محبوبتر است و ایثن خود می تواند باعث وفاداری مشتریان نسبت به این شرکت و محصولات این شرکت شود و این پیشگام بودن در میان رقبای داخلی می تواند امکان بیشتری را برای پشتیبانی از طرف دولت و سرمایه گذاران و صنایع و علاقمندان به نوآوری را برای شرکت به ارمغان آورد.

مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با تولید کنندگاه خارجی این دستگاه:

 

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.