مقاله بررسی آبزیان سد ۱۵ خرداد

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی آبزیان سد ۱۵ خرداد

تعداد صفحات : ۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به اهمیت پروتئین حیوانی و رشد جمعیت لازم به تذکر است که به امر حفظ و توسعه و تکثیر آبزیان توجه شایانی می شود زیرا فرآورده های موجودات آبزی به لحاظ مواد معدنی و پروتئینی و سایر فاکتور های موجود در آن بین سایر مواد خوراکی انسان اهمیت ویژه ای دارد

از طرف دیگر فعالیتهای انسان از همان روزگار اولیه همیشه منجر به ایجاد تغییراتی در محیط زیست شده است ولی در دهه های اخیر تأثیر این فعالیت سریعتر و مشخص تر است فشار های حاصله از رشد جمعیّت مصرف زیاده از حد و کنترل نشده شهرنشینی گسترش صنعت و پیشرفتهای علوم و تکنولوژی سرعت تغییرات محیط زیست را باعث شده است

این عوامل مشکلاتی را ایجاد می کند که نه تنها بر محلی یا اجتماعی خاص بلکه بر جمعیت سراسر دنیا اعم از کشورهای پیشرفته اثر می گذارند و با توجه به رشد جمعیت انسانی در دنیا و کمبود موادغذایی همیشه یکسری راه حلهایی برای کاهش جمعیّت ( کنترل جمعیت ) و یا افزایش مواد غذایی ارائه شده است

با توجه به افزایش مواد مغذی تولید غذا در خشکی به مراتب مشکلتر از تولید غذا در دریاست و این با توجه به محدودیتی است که تولید در خشکی را مشکل می سازد و این نکته مهمی است که تغذیه و تولید از طریق دریاها بایست مد نظر مسئولین و کارشناسان قرار گیرد.

لذا حفظ منابع آبی نظیر اقیانوسها، دریاها، رودخانه ها، دریاچه ها و …..در هر زمان وظیفه همگی ماست که در جلوگیری از آلودگی اینگونه منابع آبی بکوشیم با بررسی اینگونه منابع آبی نظیر رودخانه های مورد نظر و مطالعه در این موارد باعث ایجاد نتایجی خواهد شد که هم از نظر علمی و هم از نظر انتفاعی برای مؤسسات ذینفع مفید خواهد بود و در اقدام آنها بر روی این منابع آبی کمک خواهد کرد .

این پروژه در ایستگاههایی بر روی رودخانه قمرود و سد پانزده خرداد در استان قم انجام گرفت. که هدف از اجرای آن معرفی گونه های مختلف ماهیان و همچنین انواع موجودات نبتیک و سایر جانداران موجود در این منطقه می باشد.

این کار در دو فصل بهار و تابستان و در ۵ ایستگاه مختلف انجام گرفت بیشتر ماهیان صید شده متعلق به خانواده کپورماهیان بودند که برخی دارای ارزش اقتصادی و برخی فاقد ارزش اقتصادی می باشند .

واژه های کلیدی: ماهیان، صید، رودخانه قمرود، سد پانزده خرداد، موجودات نبتیک، خانواده کپور ماهیان

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه     ۵
۱-۱ زمین شناسی     ۶
۱-۱-۱موقعیت و وسعت    ۷
۲-۱-۱ ناهمواریها ( پستی و بلندی )    ۷
۲-۱-شرایط آب وهوایی    ۱۰
۱-۲-۱ میزان بارش در استان    ۱۲
۳-۱ جمعیّت و تراکم نسبی     ۱۲
۱-۱-رودهای استان    ۱۴
۲-۱-حوزه آبریز رودخانه قمرود و قره چای    ۱۵
۳-۲ رودخانه قره چای    ۱۶
۴-۲ رودخانه قمرود    ۱۷
۵-۲ مشخصات سد گلپایگان    ۲۱
۶-۲ تاریخچه سد ۱۵ خرداد    ۲۳
۷-۲ ویژگیهای فنی سد مخزنی ۱۵ خرداد    ۲۴
۸ –۲ قناتها –  چاهها    ۲۵
۱-۱تعیین ایستگاههای نمونه برداری    ۲۶
۲-۱روش کار و وسایل لازم :    ۲۶
۱-۱نتایج    ۲۸
۲-۱موجودات نبتیک (نبتوزها ) Benthos    ۲۹
۱-۲-۴ شیرونومیده Chironomidae  یا رقاص پشگان    ۳۰
۲-۲-۴ راسته Trichoptera  یا بال موداران    ۳۱
۳-۲-۴ راسته Ephemeroptera یا زود میران    ۳۱
۴-۲-۴ راسته سنجاقکها یا Odonata :    ۳۲
۵-۲-۴ راسته Diptera  یا دوبالان    ۳۳
۶-۲-۴ راسته Plecoptera  یا بال چین خورده ها     ۳۴
۷-۲-۴ رده شکم پایان یا Gastropoda      ۳۵
۸ –۲-۴ رده سخت پوستان Class  Crustacea    ۳۵
۹-۲-۴ کرمها  Worms    ۳۷
۱-۹-۲-۴ کرم لوله ای Tubifex    ۳۸
۳-۴ خانواده کپور ماهیان Cyprinidae    ۳۹
۱-۳-۴ نام علمی: ( Alburnus  alburnus  ( Linnaeus  ۱۷۵۸ )    ۴۰
۲-۳-۴ نام علمی : (Alburnoides   bipunctatus  (Bloch  ۱۷۸۲    ۴۲
۳-۳-۴ نام علمی : Leuciscus (squalius) cephalus  (Linnaeus  ۱۷۵۸)    ۴۳
۴-۳-۴ نام علمی : Capoeta  macrolepis    ۴۵
۵-۳-۴ نام علمی : Capoeta  arakica    ۴۶
۴-۴ خانواده رفتگر ماهیان Cobitidae    ۴۷
۱-۴-۴ نام علمی : Genus  Noemachilus  (hasselt  ۱۸۲۳)    ۴۷
۲-۴-۴ نام علمی : Noemachilus  malapeterurus    ۴۸
۱-۱نتیجه گیری    ۵۰
۲-۱پیشنهادات    ۵۱
منابع فارسی     ۵۳
منابع انگلیسی     ۵۴

منابع فارسی :

ابن رضا، سید حسین. ۱۳۶۵ ، قم از نظر اجتماعی و اقتصادی

جیبی، طلعت. ۱۳۷۳ . جانور شناسی عمومی، جلد دوم وسوم، انتشارات دانشگاه تهران

دبیران جغرافیایی استان قم. ۱۳۷۳ . جغرافیای استان قم

ماهنامه آبزیان . ۱۳۷۴ . شماره ۴

وضعیت منابع آب کشور. شماره ۱۴، اردیبهشت ۱۳۷۶ ، سازمان مدیریت منابع آب ایران. وزارت نیرو. مرکز تحقیقات منابع آب

وضعیت منابع آب کشور. شماره ۹، مهرماه ۱۳۷۳ ، سازمان مدیریت منابع آب ایران. وزارت نیرو. مرکز تحقیقات منابع آب

وثوقی، غ و مستجیر، ب. ۱۳۷۳٫ ماهیان آب شیرین، انتشارات دانشگاه تهران

وثوقی، غ و ۱۳۶۵٫ ماهی شناسی عمومی، پلی کپی، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران

وثوقی، غ- ۱۳۶۵٫ شناسایی ماهیان حوزه دریاچه هامون، نامه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

وثوقی،غ.۱۳۶۱٫ شناسایی ماهیان دریاچه پریشان چشمه ها و رودخانه های اطراف کازرون و محسنی، نامه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

یدا ….، افشین. ۱۳۷۳ . رودخانه های مهّم ایران.

منابع انگلیسی :

۱.Banarescu,p.1984.the Fresh Water Fishes of Europe Cyprinidae .

۲٫Kaesteer , A. 1985 . Lehrbuch  der  speziellen

Zoologie . Band . 1 . 2 . 3 . Gustav  Fischer

Verlay  Stuttgart.

۳ . Lagler, K.F.etal.,1962 . I Chthyology . John  Wiley 8

Sons , Inc . USA

Nikolski, G.W.1957.Die Fische Tadshikistans.

USSR.

مقدمه :

هدف از بررسی و مطالعه آبزیان رودخانه ها نهایتاً باعث شناسایی استعدادها و سایر امکانات آبی استان در رابطه با پروش آبزیان می باشد.

در این بررسی علاوه بر مشخصات سد پانزده خرداد – مطالعاتی نیز درباره خصوصیات جغرافیایی و منابع آبی استان قم انجام شده است که در ذیل به آن اشاره می شود.

هدف از بررسی و مطالعه آبزیان رودخانه و منابع آبی شناسایی استعدادهاست که یکی از نکات مهم پروش آبزیان می باشد و از طرفی رشد روز افزون جمعیّت در کشور موجب گشته تا مسئله کمبود پروتئین اهمیت حیاتی پیدا کند لذا علاوه بر استفاده از منبع آبی وسیع کشورمان در جنوب و شمال نباید از منابع غنی آبی که در آبهای داخلی کشور موجود است غافل ماند و امید است که با پژوهش و مطالعات گسترده استعدادهای بالقوه این آبها را بصورت بالفعل در آوریم.

به عبارت دیگر شناسایی ماهیان جهت پی بردن به زیست شناسی آنها و مطالعه بوم سازگانهای آبی اولین قدم محسوب می گردد که بر پایه اینگونه اطلاعات و جمع بندی و پردازش آنها می توان روشهای صید, بهره برداری از نظر زمانی و مکانی و ارزیابی ذخایر و ترمیم ذخایر را تعیین کرده و در اختیار بخشهای اجرائی قرار داد.

فصل اول:محیط شناسی

۱-۱ زمین شناسی :

به طور کلی دوران سوم قسمت مهمی از نواحی اطراف قم به واسطه دریای مدیترانه مرکزی پوشیده بوده و رسوبات و ته نشینهای دریای مزبور اکنون در اطراف کوههای شاه جمال – نرداغی – دوبرادران – خضر – کیکویه – و سایر کوههای شهرستان قم دیده می شود.

آثار دریای مزبور در نقاط نامبرده همان رسوبات ماکاکر ( آهک ) و بعضی اوقات سنگهای گچی و سنگهای نمکی می باشند که متعلق به دوره میوسن از دوران سوم است که در تمام تشکیلات میوسن مارنهای خاکستری و طبقات گچ و کنگلومرا شناخته شده است در روی طبقه گفته شده و در زیر تشکیلات میوسن سنگهای سبز و آهکهای ماسه دار دیده می شود که محتوی فسیل خارپوستانی از فامیل کلیپتاسترید و به خصوص جنس اسکوتلاسوبر و توندرا می باشد.

در روی طبقه نامبرده رسوبات مارنی و آهکی وجود دارد که به طور وفور دارای فسیل روزنه دارانی از فامیل اربیتوئد می باشد مخصوصاً جنس معروف لپید و سیکلینا در نزدیکی شاه جمال در ۵۰۰ متری خط آهن و همچنین در دامنه شمالی کره نرداتی فراوان است درروی تمام تشکیلات فوق الذکر مانهای سبز رنگ دیگری قرار گرفته است که دارای دو کفه ایها فراوان است و از آن جمله می توان جنس معروف پکتن را نامبرد خصوصاً گونه فراوان آیکتن تیژی ( آیکتن تیژی از بی سران نرم تنان دوران سوم است که دو صدف قرنیه راست و چپ و دوزایده پهن در دو طرف لولا داشته است از فسیل مذکور در کوههای شهرستان قم فراوان دیده می شود) در تمام مارنهای سبز رنگ وجود دارد.

۱-۱-۱موقعیت و وسعت

استان قم تقریباً در مرکز ایران قرار دارد مساحت آن ۱۴۶۳۱ کیلومتر مربع می باشد

این استان از شمال به استان تهران, از مشرق به استان سمنان, از جنوب به استان اصفهان و از غرب به استان مرکزی محدود است این استان در غرب دریاچه نمک (مسیله ) و دشت کویر واقع شده است.

۲-۱-۱ ناهمواریها ( پستی و بلندی )

ناهمواریهای استان را به سه نوع می توان تقسیم کرد :

کوهستانی

پایکوهی

دشت ها

نواحی کوهستانی :

نواحی بالاتر از ارتفاع ۱۵۰۰ متر را شامل شده و عمدتاً در جنوب غرب آن قرار گرفته اند کوههای استان جزئی از رشته کوه مرکزی ایران می باشد نقش نواحی کوهستانی به صورت تأثیر بر روی آب وهوا و منابع آب آن است به طوریکه یک اختلاف محسوس از نظر دمای فصلی و سالانه در بین ارتفاعات و نواحی دشتی دیده می شود از سوی دیگر به دلیل بارش بیشتر در نواحی کوهستانی قلل مرتفع آن به صورت یک کانون آبگیر فصلی منشأ جریان رودهای فصلی هستند به طوریکه مراکز جمعیتی واقع در پایکوهها از آن به عنوان منابع آب قابل اطمینان استفاده می کنند به خصوص اینکه به دلیل نفوذ پذیری زیادسنگها در این ارتفاعات چشم های متعدد نیز به وجود آمده اند.

از کوههای مهّم ناحیه کوهستانی می توان از کوه ولیجا, کوه لادها, کوه تخت سر  حوض در ۴۷ کیلومتری جنوب قم در بخش قهستان ( کهک ) – کوه گلستانی در مغرب قم در نزدیکی طغرور – کوه خر کشته در جنوب غربی قم – کوه آقا نظر در جنوب غربی قم وهمچنین کوه تیره – کوه کرمجگان – کوه و شنو – کوه فردو که در اطراف قم در بخش قهستان بوده و دارای ارتفاع چندانی نمی باشند

و کوههایی که در اطراف رودخانه قم قرار گرفته اند عبارتند از :

سفید کوه یا منظریه در ۳۰ کیلومتری قم – سیاه کوه در ۳۰ کیلومتری قم – گل تپه در ۳۲ کیلومتری قم – محمود آباد در ۴۰ کیلومتری قم – کوه نمک در ۲۰ کیلومتری قم و کوه شاهجرد در ۳۲ کیلومتری قم

کوه یزدان هم که در ۱۱ کیلومتری غربی قم است از جمله کوههایی است که در حوضه مرکزی قرار گرفته و دارای چشمه سارهای کوچک است ارتفاع آن ۱۵۳۳ متر و دارای موقعیت مذهبی و آثار دینی زرتشت است

کوه کلاه قا ضی – کوه خضر و کوه دو برادران نیز از این سری کوههاست

نواحی پایکوهی:

این نواحی نیز بیشتر در جنوب شرقی استان قم و در پای ارتفاعات ذکر شده قرار دارند و از رسوبات ریز و درشت تشکیل شده و به شکل مخروطه افکنه های کوچک و بزرگ می باشند بدلیل نفوذپذیری زیاد این رسوبات سفره های زیر زمینی آب در این نقاط غنی بوده و به صورت چاه و قنات مورد بهره برداری قرار می گیرد و لذا این نواحی محل پیدایش و توسعه روستاهای متعدد شده است.

نواحی دشتی :

سرزمینهای هموار وسیعی در مرکز وشمال استان قم به صورت دشت دیده می شوند که ارتفاع آنها از ۱۵۰۰ متر کمتر است. دشتهای استان باشیب ملایم از اطراف به سمت دریاچه های حوض سلطان و دریاچه نمک قم کشیده شده اند که عمدتاً از رسوبات آبرفتی با دانه بندی مختلف تشکیل شده اند و لذا به دلیل نفوذپذیری زیاد دارای سفره های زیرزمینی غنی می باشند اما به دلیل آنکه سازندهای زیر رسوبات آبرفتی عمدتاً از گچ و نمک می باشند میزان املاح و شوری این آبها زیاد است. هر قدر از نواحی کوهستانی غرب و جنوب استان به سمت دریاچه نمک حرکت کنیم کیفیت خاک و آب دشتها کاهش می یابد به طوریکه بیشتر مراکز جمعیتی استان مثل شهر قم, کهک, جعفر آبادو روستاهای اطراف آنها در روی قسمتهای ابتدایی دشتهای استان قرار دارند ولی به سمت مرکز و شرق استان به صورت سرزمین های بیابانی در می آیند و مراکز جمعیتی روی آنها کم و در بعضی نقاط اصلاً وجود ندارند پایین ترین نقطه استان در حاشیه دریاچه نمک قم (مسیله ) حدود ۷۰۰ متر و بلندترین نقطه آن کوه ولیجا تقریباً با ارتفاع ۳۳۳۰ متر می باشد.

۲-۱-شرایط آب وهوایی

آب و هوای استان قم شامل آب وهوای کوهستانی – نیمه بیابانی – گرم و خشک بیابانی می باشد.

آب و هوای کوهستانی در نواحی غربی و جنوبی استان در ارتفاعات بالاتر از ۱۵۰۰ متر دیده می شود که خود به دو نوع معتدل و سرد کوهستانی تقسیم می شود که سرد کوهستانی بر قله های بیش از ۳۰۰۰ متر استان منطبق است.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.