مقاله بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر

تعداد صفحات : ۱۰۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلاف رفتاری و حرکتی از جمله حالتهای روانی است که ممکن است فرد را احاطه کند و گاهی این اختلاف باعث تغییر و تحول رفتاری در فرد می شود بخصوص در حیطه نوجوانی که می توان گفت در یک در یک برهه از زمان خاص و مخصوصی است و عدم توجه به آن باعث مشکلات خطرناکی در سنین بالا می شود و همین طور گاهی بعضی از مشکلات رفتاری مانند افسردگی و اضطراب و هیجان بر طبق بنیه و حالت فیزیکی دختران و پسران می تواند با هم فرق داشته باشد. رفتار بیرونی بر اساس نوع انگیزه حاکم بر فرد ممکن است به دو علت اختلال پیدا کند یکی اینکه رفتار شخصی شخص نتواند به نحو لازم و کافی احتیاجات اساسی او را ارضا ء کند ، گاه ممکن است مشکلات محیطی یا شغلی از برآوردن خواسته های جسمی و روانی او جلوگیری کند مشکلات جسمانی ، معلولیت ، عدم آموزش و مهارت کافی در اشتغال به کار . عقب ماندگی ذهنی و یا کشمکش های فلج کننده عاطفی غالباً از بروز رفتارهای ارضاء کننده فعالیت می کنند دوم اینکه رفتارهای فردی با معیارهای فرهنگی و اجتماعی ارضا/ئ کننده تمایلاتشان نا متناسب و مغایر باشد مورای روانشناس معروف معتقد است که ابزار احتیاج و برآوردن آن به ۴ عامل بستگی دارد . به علت عدم رشد و تکامل خصوصیات اخلاقی قادر به تبعیت از معیارهای اجتماعی نیست .

لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ابهر که جامعه آماری مورد مطالعه دو تحقیق حاضر عبارتند از دانش آموزان مقطع راهنمایی است که ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون اختلالات رفتاری بر روی آنها اجرا گردیده و جهت آزمون فرضیه ها از روش t متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین دختران و پسران از لحاظ اختلالات رفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد و همین طور بین تمام زیر مجموعه های اختلالات رفتاری از جمله هیجان پذیری، وسواس ،گوشه گیری ، پارانویا و افسردگی ،پرخاشگری، بی قراری و رفتار ضد اجتماعی در بین دختران و پسران تفاوت های معنی داری وجود دارد .

واژه های کلیدی: اختلالات رفتاری ، هیجان پذیری، وسواس ،گوشه گیری ، پارانویا و افسردگی ،پرخاشگری، بی قراری و رفتار ضد اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
« فصل اول »    ۲
مقدمه    ۳
طرح مساله و چارچوب نظری آن    ۴
اهمیت و ضرورت تحقیق :    ۴
اهداف تحقیق :    ۵
فرضیه های تحقیق :    ۶
فرضیه اصلی :    ۶
فرضیه های فرعی :    ۶
متغیر ها در فرضیه کلی    ۶
تعاریف نظری    ۷
« فصل دوم »    ۹
ادبیات تحقیق    ۱۰
نظریه های مختلف در مورد اختلالات رفتاری:    ۱۰
نظریه عوامل بیولوژیکی ( زیستی یا زیستی شناختی )    ۱۰
نظریه روان کاوی ( تحلیل روانی )    ۱۰
نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری :    ۱۱
نظریه بوم شناسی لاکولوژیکال و جامعه شناسی :    ۱۲
اختلالات رفتاری (  havioral Disorder)    ۱۲
اختلال رفتاری کودکان و نوجوانان    ۱۳
تعریف اختلال رفتاری :    ۱۴
اختلال در رفتار :    ۱۵
اختلال رفتاری در بین نوجوانان :    ۱۶
چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر شناخت گرایان :    ۱۷
انواع اختلالات :    ۱۷
طبقه بندی اختلالات بر اساس DS MIV    ۱۸
اختلالات افسردگی : peression    ۱۸
افسردگی چیست ؟    ۱۸
آیا بدون فشار روانی دچار افسردگی می شوم ؟    ۲۱
علتهای افسردگی    ۲۱
چند نوع افسردگی وجود دارد ؟    ۲۲
اختلال وسواس    ۲۵
اختلال وسواس فکری و عملی :    ۲۶
ملاکهای تشخیصی مربوط به اختلال وسواس فکری و عملی    ۲۷
اختلال شخصیتی پارانوئید :    ۳۰
اختلال ضد اجتماعی :    ۳۲
ملاکهای تشخیصی اختلال شخصیت ضد اجتماعی :    ۳۲
اصطلاح شناسی و مفاهیم :    ۳۳
اصطلاحات مورد استفاده برای تعریف این حیطه :    ۳۳
پرخاشگری :    ۳۶
انواع پرخاشگری :    ۳۶
نظریه زیستی پرخاشگری :    ۳۷
کروموزوم های جنسی :    ۳۷
انواع پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی :    ۳۸
هیجان پذیری :    ۴۰
بی قراری :    ۴۱
روش درمان :    ۴۲
گوشه گیری اجتماعی :    ۴۲
تشخیص بالینی و ارزیابی گوشه گیری اجتماعی :    ۴۴
دلبستگی ، بازداری و گوشه گیری اجتماعی :    ۴۴
اختلال رفتاری :    ۴۵
عوامل و زمینه اختلال رفتاری :    ۴۵
زمینه فیزیولوژیکی :    ۴۶
تاثیرات بعدی    ۴۸
زمینه های پویایی    ۴۸
زمینه های اجتماعی    ۴۹
یادگیری مشاهده ای    ۵۰
سایر زمینه ها    ۵۱
تفاوتهای مربوط به جنسیت    ۵۲
دسته بندی اختلالات رفتاری    ۵۲
گروهبندی اختلالات رفتاری کودکان توسط ترویج روانپزشکی :    ۵۶
گروهبندی از دیدگاه های مختلف آموزش و پرورش :    ۵۸
اصول کلی رفتار درمانی اختلالات رفتاری :    ۶۱
برآورد درصد شیوع اختلالات رفتاری :    ۶۲
رابطه میزان شیوع کلی اختلالات رفتاری با عوامل جمعیت شناختی .    ۶۲
مطالعات انجام شده اختلالات رفتاری در ایران و خارج    ۶۴
« فصل سوم »    ۶۶
«تعیین روش تحقیق»    ۶۶
جامعه مورد مطالعه :    ۶۷
حجم نمونه :    ۶۷
ابزار اندازگیری در تحقیق حاضر    ۶۸
روش تحقیق    ۶۹
روش آماری    ۷۰
« فصل چهارم »    ۷۱
«یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها»    ۷۱
«فصل پنجم»    ۸۴
«بحث و نتیجه گیری»    ۸۴
سایر یافته ها :    ۸۶
پیشنهادات    ۸۸
محدودیت ها :    ۸۹
منابع    ۹۰
«ضمایم»    ۹۲
«پرسش نامه اختلالات رفتاری»    ۹۲

منابع

احدی ، حسن ، و فرهاد جمهوری ، (۱۳۷۷) ، روانشناسی رشد (۲ ) ، نوجوانی ، جوانی ، میانسالی ، پیری ، تهران ، بنیاد

ای جین گارلند ، ( ۱۳۸۴ ) ، افسردگی در نوجوانا ( ترجمه سیامک نقشبندی ) تهران ، ارسباران

اریک جی ، ماس ف راسل ای. بارکلی (۱۳۸۳ ) . روانشناسی مرضی ترجمه حسن توزنده جانی ف جهانشیر توکلی زاده ، نسرین کمال پور ف تهران . انتشارات آوای کلک ، مرندیز

دلاورر ، علی ، ۱۳۸۱ ، روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی ، تهران ، انتشارات رشد

دلاورر ، علی ، ۱۳۸۱ ، آمار استنباطی ، تهران ، انتشارات رشد

رتیاویکس ، نلسون ، الن سی ایزرائل ، ( ۱۳۹۶ ) ، اختلالات رفتاری کودکان ،( ترجمه منشی طوسی ، محمد تقی ) ، ( آستان قدس رضوی )

ویرسادوک و بنیامین ( ترجمه رفیعی حسن و خسرو سبحانیان ) ، ( ۱۳۸۲ ) ، تهران انتشارات ارجمند

سیف نراقی ، مریم ، دکتر نادری عزت اله ( ۱۳۸۲ ) ، روان شناسی اجتماعی ، تهران ، آوای نور

شاملو ، سعید ( ۱۳۷۰ ) آسیب شناسی روانی

منصور ، محمد ، دادستان ، پریرخ میناراد ، لغت نامه روانشناسی ، انتشارات سازمان چاپ هنر ، ۱۳۶۵

مقدمه

از روش تعلیم و تربیت انسان و زیانهایی که بر اثر فقدان یا نقصان آن دامنگیر فرد و جامعه می شود از سویی احتمال انحراف آن از مسیر صحیح در مدت رشد فرد از سوی دیگر ایجاب می کند که فعالیتهای مربوطه مورد توجه خاص و مداوم قرار گیرد و اثرات این فعالیتها جز در رفتار فرد قابل مشاهده نیست .

در عصری که ما زندگی می کنیم بروز مشکلات روانی و اختلالات رفتاری مخصوصاً برای نوجوانان و جوانان امری بدیهی است زیرا در این عصر روابط انسانی جای خود را به ماشین آلات و کامپیوتر داده اند و صمیمیت گذشته از بین رفته و هر کسی به فکر خودش است و نوجوانان بیشتر از همه دست خویش اختلالات رفتاری ناشی از تنهایی و تربیت غلط و عدم توجه می گردند با این وجود شناخت اختلالات و یافتن راه حل مبارزه با آنها چه از طرف اولیاء خانواده ها و چه از طرف مسئولین آموزشی نوجوانان ما و نسل آینده را در مقابل این مشکلات ایمن خواهد کرد و ما جامعه ای سالم با نوجوانانی موفق و سالم خواهیم داشت و در این پژوهش گوشه کوچکی از اختلالات و مشکلات نوجوانا مورد بررسی قرار می گیرد امید است که چراغی باشد سر راه آیندگان ( چکیده ای از مقدمات کتابهای مربوط به اختلالات رفتاری ) .

طرح مساله و چارچوب نظری آن

با توجه به اجتماعی بودن آدمی از لطحاظ زمینه های بهنجاری و نابهنجاری رفتارها مطاله رفتاری فرد و شناخت اختلالات رفتاری وی بسیار حائز اهمیت است . در پژوهش حاضر میزان اختلاات رفتاری بین دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان ابهر مورد بررسی قرار می گیرد .

ساخت جمعیت کشور ما به گونه ای که نوجوانان و جوانان بیشترین قشر آن را تشکیل می دهند که شناخت تنوع و میزان اختلالات دانش آموزان در جهت برنامه ریزی ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی کاری بس مهم است . منظور از اختلاات رفتاری آن دسته از رفتارهایی است که از دیدگاههای روان شناسی و جامعه شناسی بهنجار نمی باشد و مساله مورد تحقیق اختلالات رفتاری عبارتند از : هیجان پذیری وسواس ف تمایل به گوشه گیری ، رفتار و انکارپارانویایی ، افسردگی ، گرایش به پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی ، بی قراری ، گرایش رفتارهای ضد اجتماعی است .

اهمیت و ضرورت تحقیق :

زندگی آدمی به دوره هایی تقسیم می شود یکی از این دوره ها « نوجوانی » است که به اعتقاد اغلب دانشمنان و روان شناسان دوره مهم و حساس در زندگی هر فرد محسوب می شود حالتهای روانی ، احساسات شدید نوجوانی یکی از منابع خطرزا برای سلامتی فرد است که اختلالات رفتاری نشانگر نبودن سلامت روانی جسمی فرد است .

اساسی ترین راههای مقابله با مشکلات نوجوانان شناخت اختلاات رایج و شایع بین نوجوانان است . کار برای یافته های این پژوهش می توانند کلیه کسانی باشند که با نوجوانان سروکار دارند از جمله والدین ، مربیان ، مشاوران ، معلمان ، دست اندر کاران نظام آموزش و پرورش و تکوین شخصیت نوجوانا سهیم هستند پس شناخت انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان بسیار مهم است تا در زمینه اطلاعات کافی نباشد تعلیم و تربیت و مجریان بی شک امور محوله موفق نخواهند شد .

اهداف تحقیق :

شناخت به موقع این اختلالات در بین دانش آموزان دبیرستانی و داشتن اطلاعات کافی در زمینه علل ایجاد این اختلالات و انواع آنها ، نحوه شناخت این اختلالات و درمان به موقع این اختلالات است .

ایجاد زمینه های پیشگیری از این اختلالات در مدارس .

با بالا بردن درک و آگاهی نوجوانان به رفتارهایشان و چگونگی برخورد با مشگلات  .

فرضیه های تحقیق :

فرضیه اصلی :

بین میزان و انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی شهرستان ابهر تفاوت وجود دارد .

فرضیه های فرعی :

۱-  میزان هیجان پذیری در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۲ –  میزان وسواس در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۳ –  میزان گوشه گیری در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۴ –  میزان پارانویایی در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۵ –  میزان افسردگی در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۶ –  میزان پرخاشگری در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۷ –  میزان بی قراری در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

۸ –  میزان رفتار اجتماعی در بین دختران و پسران با هم متفاوت است .

متغیر ها در فرضیه کلی

متغیر مستقل : دو گروه دختران و پسران در دو گروه مستقل

متغیر وابسته : اختلالات رفتاری

تعاریف نظری

روان شناسان اجتماعی اختلالات رقتاری را ناشی از فشارهای اجتماعی و کمبود راههای مناسب برای تخلیه این فشار ها می دانند آنان اختلالات رفتاری را در واکنش طبیعی نسبت به فشارهای ناشی از مشکلات و مسائل اجتماعی می پندارند ( دکتر سیف نراقی و عزت ا… نادری ، ۱۳۷۴ ) .

اختلالات رفتاری الگوی تکراری و مستمر رفتاری است که در آن حقوق اسلامی دیگران هنجارها یا موازین اسلامی اجتماعی متناسب با سن فرد زیر پا گذاشته می شود ( همان منبع ) .

تعاریف نظری :

هیجان پذیری : در موقعیتها و حالتهای خاص دچار هیجان می شود .

وسواس ( absessions) تکرار ناخوانده افکار غیر منطقی که فرد احساس می کند کنترلی بر آنها ندارد .

گوشه گیری ( with drawal) : نوعی الگوی رفتاری شخص که با کناره جویی وی از کارکرد بهنجار زندگی روزمره و نیز با احساس ناکامیها . تنشها و نومیدیهایی همراه آن مشخص می گردد .

رفتار و انکارپارانویایی ( parnoins) : وابسته به پارانویا در طبقه بندی بیماریهای ( روانپزشکی ) پارانویا جز یکی از طبقات معیار و نوعی اختلال کارکردی محسوب می شود که از نشانه های ـن هذیان – حسادت ، هذیان بزرگ منشی .

افسردگی ( perperssion) : نوعی حالت غمگینی بسیار شدید که معمولاً با کندی افکار و حرکات و گاه نیز بی قراری ناراحت شده شخص می شود که در آن فرد احساس عدم کفایت ، احساس یاس ، نامیدی و غمگینی می کند .

پرخاشگری ( aggressiore) : معنی عام آن تحرک بیش از اندازه و آرام نگرفتن و دائماً در حال حرکت بودن است . معنی تلویحی آن نیز نشان دادن رفتارهایی است که هدف آن آسیب رساندن به افراد دیگر است .

بی قراری ( bestlessness) : حالتی که طی آن فرد مداماً واکنش نشان می دهد حالتی که فرد احساس آرامش و آرامیدگی ندارد .

گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی ( antisocial) : توصیف کننده فردی است که رفتارش در رابطه با کارکرد گروه یا جامعه می گردد .

ادبیات تحقیق

مروری بر نظریه ها و تحقیقات انجام شده

نظریه های مختلف در مورد اختلالات رفتاری:

نظریه عوامل بیولوژیکی ( زیستی یا زیستی شناختی )

طرفداران این نظریه معتقدند که عامل مشکلات رفتاری ، عوامل ژنتیکی و زیستی شناختی می باشد زیرا رابطه بین وضعیت جسم و رفتارها وجود دارد این گروه معتقدند که عامل زیستی حتی قبل از تولد اثرات خود را بر روان فرد باقی گذاشته است و یا در هنگام تولد و یا دوران طفولیت بر روی کودک اثر داشته است به طور کلی نظریات بیولوژیک ها به سه عامل اصلی اشاره دارد .

نا منطقی غدد داخلی که گاهی در دوران حاملگی بر اثر فشارهای وارد شده بر جنین اثراتی در دوران بعدی سازندگی کودک دارد .

فقدان بهداشت کافی در دوران قبل و بعد از تولد .

عدم تغذیه کافی در دوران قبل و بعد از تولد .

نظریه روان کاوی ( تحلیل روانی )

طرفداران این نظریه علت رفتار نامناسب را عوامل درونی می دانند و معتقدند در صورت شناخت عامل ، مشکلات فرد حل می گردد . این گروه بنیاد نظریه خود را از فروید گرفته اند فروید معتقد است دستگاه روانی به سه حوزه تقسیم می شوند : الف- نهاد ( اید ) ب- خود ( الگو ) پ- خود برتر یا فراخود ( سوپرایگو ) .

و اهمیت دیگر نظریه فروید بر ضمیر ناخود آگاه است و او معتقد است کلیه حوادث دوران در ضمیر نقش بسته و ممکن است به ظاهر در اعمال روزمره بروز نکند ولی آن حوادث به نحوی در رفتار و تصمیم گیریهای و حتی در انتخاب شغل ظاهر می گردد به همین جهت در روش روان کاوی به خواب مصنوعی مبادرت می ورزند تا با یاد آوردن خاطرات به حل مشکل بپردازند زیرا آنها معتقدند اگر علت کشف شود . بیماری رفع می شود .

۳- نظریه رفتاری یا نظریه یادگیری :

این نظریه نقطه مقابل نظریه تحلیل روانی می باشد این گروه معتقدند که رفتار نا مناسب یا مشکل رفتاری به علت آموزش و یادگیری از محیط به تدریج به صورت تقریباً ثابت در رفتار فرد تجلی می کند و هر رفتار نا مناسب از طریق تقویت کننده های مثبت و منفی یا تنبیه از محیط کسب می شود رفتار گرایان از طبقه بندی کردن و نامگذاری این بر روی کودکان مشکل دار اجتناب می کنندزیرا معتقدند هر نوع نامگذاری به عنوان یک عامل منفی باعث اثرات نامطلوب در کودک می شود .

نظریه بوم شناسی لاکولوژیکال و جامعه شناسی :

این نظریه به علت اهمیت دادن به شرایط محیط طبیعی یک فرد و اثراتی که جامعه بر رفتار دارند مورد بررسی قرار می گیرد این گروه مخالف بر چسب زدن و طبقه بندی نمودن کودکان و نوجوانان به عنوان افراد مشکل دار می باشند زیرا معتقدند عوامل و فشار های اجتماعی است که در شخصیت فرد اثر می گذارد طرفداران این نظریه علت دوری کردن از طبقه بندی را توجه به یک ویژگی و غفلت از مجموعه رفتارهای کودک یا نوجوان تلقی می نماید . ( فرقانی رئیسی – ۱۳۷۴ ) .

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اختلالات رفتاری در کودکان
  • تحقیق بررسی رابطه تک فرزندی با اختلالات رفتاری
  • پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.